پاشینیان: کامیون‌های ایرانی از جاده جدید استفاده کنند

نخست‌وزیر ارمنستان تصریح کرد که از این پس کامیون‌های ایرانی می‌توانند بدون پرداخت عوارض گمرکی به جمهوری‌ آذربایجان برای سفر به ارمنستان از جاده جایگزین «تاتو-اغوانی» به جای «گوریس-کاپان» استفاده کنند.

به گزارش مشرق، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان امروز (پنجشنبه) در جلسه کابینه در واکنش به هشدارهای اخیر جمهوری آذربایجان مبنی بر بازرسی شهروندان و وسایل نقلیه ارمنستان در بخشی از جاده «گوریس-کاپان» که باکو تحت کنترل خود درآورده است، گفت  دولت ارمنستان تصمیم گرفته تا شهروندان و وسایل نقلیه این کشور از جاده جایگزین استفاده کنند.

طبق گزارش خبرگزاری «آرمن پرس»، پاشینیان در سخنرانی خود یادآور شد که از آگوست ۲۰۲۱ (سه ماه پیش)، مقام‌های جمهوری آذربایجان از کامیون‌های باری ایران در بخش‌های «عیوزلی و چایزمی» که از قلمرو آنها در جاده گوریس-کاپان عبور می‌کنند، عوارض گمرکی دریافت می‌کند.

نخست‌وزیر ارمنستان در این خصوص گفت: «دیروز یک اعلامیه غیررسمی از (جمهوری) آذربایجان دریافت شد مبنی بر این که قصد دارند از نیمه شب ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان ماه)، کنترل گمرکی و گذرنامه‌ای برای شهروندان و وسایل نقلیه ارمنستان انجام دهند. پس از دریافت این اخطار، تصمیم گرفتیم تا شهروندان خود را در آن قسمت به سمت جاده کاپان-اغوانی-تاتو-هالیدزور-شینوهایر-ام ۲ هدایت کنیم و ترافیک را در این جا ساماندهی کنیم».

پاشینیان ادامه داد که بخش تاتو-اغوانی که عملاً برای چندین دهه صعب العبور بود، هفته گذشته آسفالت شد و به بهره برداری رسید. وی در این خصوص گفت: «پنجشنبه هفته گذشته من شخصاً از آن جاده برای رفت و برگشت از کاپان استفاده کردم».

نخست‌وزیر ارمنستان همچنین تأکید کرد که بهره‌برداری از این جاده به مفهوم آن است که مشکلاتی را که مقام‌های جمهوری آذربایجان برای کامیون‌های باری که به ارمنستان سفر می‌کنند، برطرف می‌کند و کامیون‌های باری ایران هم‌اکنون می‌توانند در حال حاضر از این جاده جدید استفاده کنند و از پرداخت عوارض گمرکی به مقام‌های جمهوری آذربایجان خودداری کنند.

پاشینیان توضیح داد: «اتفاقا پس از تصمیم روز گذشته (جمهوری) آذربایجان، وضعیت کامیون‌های ایرانی در بخش گوریس-کاپان تحت کنترل (جمهوری) آذربایجان، تغییری نمی‌کند با این تفاوت که اکنون آن‌ها می‌توانند بدون پرداخت عوارض گمرک از طریق جاده آسفالت شده تاتو-اغوانی تردد کنند».

وی همچنین تصریح کرد که کیفیت عالی این جاده جدید همچنین زمان سفر از و به ایروان-کاپان را کاهش می‌دهد.

نخست‌وزیر ارمنستان در پایان تصریح کرد که کارهای ساخت و ساز بزرگ دیگری برای ساخت جاده‌های جایگزین در تاتو-لتسن، شورنوخ و وروتان و مکان‌های دیگر ادامه دارد.

پیش از این رسانه‌های ارمنستان گزارش کرده بودند که جاده ۴۳ کیلومتری تاتو به اغوانی تا پایان ماه نوامبر آماده خواهد شد تا جایگزین جادیه گوریس-کاپان شود.

اظهارات پاشینیان در حالی مطرح شده است که حدود سه ماه پیش خبرگزاری روسی «تاس» گزارش کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان بخشی از بزرگراه بین‌المللی گوریس-کاپان و بخش‌های کارمکرار-شورنوخ و گوریس-وروتان را که ارمنستان را به ایران متصل می‌کند، مسدود کرده است.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکول پاشینیان»،   رئیس جمهور ارمنستان،   «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و  «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه  پایان یافت و و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش آفرینی کرد.

مسئولان جمهوری آذربایجان بخصوص الهام علی‌اف مدتی پس از امضای توافق آتش‌بس قره‌باغ در نوامبر ۲۰۲۰ که به درگیری‌های مرگبار ۴۴ روزه بین دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان بر سر این منطقه پایان داد، به تنش‌آفرینی مرزی و توسل به پروپاگاندا و اظهارات جعلی برای زمینه‌سازی ایجاد کریدور زنگه‌زور روی آوردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • نیما HK ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    28 23
    دمش گرم درود بر پاشنیان مرگ بر الهام علی اف
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      12 6
      امثال پاشینیان خیلی پارس می کننداما هیچ ...یی نیستندشماذوق زده نشوارمنی کپرنشین
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      1 4
      بیش باد!!
    • علی IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 1
      الهام علی اف سگ اسراییل و آمریکا است. اگر ادعای مالکیتی روی کشور ما دارد و یا احیانا آمریکا و اسراییل بهش چراغ سبز نشان دادند سرنوشت صدام را ببیند. اقای الهام علی اف اگر بخواهی مثلا به آذربایجان ایران چشمداشتی داشته باشی ترک و لر و فارس و عرب و کرد و بلوچ و ارتش و سپاه دندانهای خودت و ارتشت را در دو روز متلاشی میکنند.
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    29 12
    یاساشین پاشینیان
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    25 13
    جمهوری باکو برای این زورگیران مست سرگردنه نام بهتریست.
    • محمد IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      17 5
      زور گیری نیست عامو هر کسوری حق داره از کامیونهای خارجی عوارض کمرکی بگیره همون کاری که ایران هم می کنه ولی تجارت با بیست هزار ارمنی غاصب قره باغ نمی ارزه به این همه دشمن سازی.
    • مجتبی از زنجان IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      1 17
      هرچی میگی حق هستش دوستانی که ترک گرایی دارند یکبار خودتون جای این آقا بگذارید وضعیت وخیم نگذارید اوکراینی دیگر-سوریه دیگر-سریلانکا دیگر-اسپانیا دیگر-هند دیگر و.... شود این کشورها هم از نژاد های مختلف تشکیل شده اند حتی اگر کل ایران فارس بشه عالی هستش از قدیم میگن روزگار گرک گیمیان جوری گده قاباقا که مشکلات دوزه(روزگار بایذ نذاری جوری بره جلو که مشکلات ایجاد کنه)
    • احد IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      11 5
      باکو همدین تو هست بی ادب ارمنی اگه زور داشته باشه ناموس مردم رو به غارت میبره
  • 1670676951 IR ۰۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    7 3
    دوستی خاله خرسه!
    • ایرانیان IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 1
      ما با الهام خرسه دوستی نداریم.
  • صالح وملورین IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    6 13
    ما آذری زبانان به اون احمق علی اف میگویم خاک وکشورت متعلق به کجاست ومردم بیشترآذربایجان الا تو کدوم کشورهستن احمق نادان آویزون به کجا چنین شتابان
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    13 6
    ایران گازوئیل وبنزین ونفت و..... بصورت مفت به ارامنه داشناک تروریست میفرسته دم ازربایجان گرم ازربایجان این اجازه روازخاک خودش نداد
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      6 12
      تو غلط کردی سند و مدرکت کو کم دروغ بگو پان تورک تو جنگ قره باغ اینهمه از آذربایجان حمایت کردیم ولی جواب ایران رو علی اف خائن چجوری داد؟ پاشینیان شرف داره به حاکم دیکتاتور باکو دیگه ایران به دیکتاتور باکو کمک نمی کنه جنگ قره باغ هم ربطی به اسلام نداره
    • علی IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      0 0
      شما که چنین ادعایی داری احتمالا از اصلاح طلبان و اعتدالگرایان نیستی؟
  • رسول IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 7
    الیف باید هرروزباهمچین اخباری تحت فشارقراربگبره تا دیگه هارنشه
  • Â DE ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    11 6
    الغریق یتشبث بالحشیش همیشه در مقابل تورکها، ناتوان بودید .ضعف نفس تا کجا پیش رفته که دست به دامن پاشینیان شکست خورده شدید .
  • عاشق وطن IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    2 6
    باید به فکر امنیت و تجهیز اون منطقه هم بود ، حسودان و مکاران بیکار نمی نشینند
  • عاشق وطن IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    1 5
    ایران و ارمنستان باید به فکر امنیت اون منطقه هم باشند ،
  • فرهنگ IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    15 3
    پاشینیان برای ایران لنگ می می ندازه والا اونها اون جنایتهای که در جنگ آذربایجان انجام دادن موقعش بشه ایرانیها را از آن بدتر می کنند .دوما توی کشور خودمان برای یه ازاد راه ۳۰۰ متری باید ۴۰ ال ۵۰ هزار تومن پول بدیم پس آذربایجان که یه کشور خارجی هستش چرا پولنگیره .یه کم واقع بین باشید
  • محمود رضا IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    10 6
    مرگ بر ایران فاشیست و عرمنستان خوک، پاشینیان هر چه رئیس جمهور ایلهام علی اف جنابلاری بگه میگه چشم منم وگرنه مشت آهنی هنوز سرجاش هست تا عرمنی های خوک صفت سرجاش بشونه
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      2 12
      مرگ بر خودت و هر چی خائن و مزدور کثیفه. شما از این سوختید که نتونستن مرز ما رو با ارمنستان قطع کنند. برن همون قره باغ رو بگیرن کاری به مرز ما نداشته باشند
    • مجتبی از زنجان IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      1 20
      برادر من همه210کشور در جهان زبان و قومیت دارند در هند20هزار قوم-چین10هزار قوم-اسپانیا500قوم حالا که شماها میخواهید کشور عزیر ما رو تجزیه کنید باید با تفنگ با شما برخورد با تشکیل یک سازمان یکپارچه
    • مجتبی از زنجان IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      2 12
      باید تقسیمات کشوری جدید ایجاد بشه الان هند با۲۰هزار قوم هم در خطر تجزیه هستش چون تامیل ها،بنگال ها،پنجابی ها،کشمیری ها،گجراتی ها،راجستانی ها،چیتسگری ها،اوریه ای ها،کونکانی ها و.... تعصب قومی دارند
  • یاشار IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    15 4
    پاشینان پس چی شد .فک کرده بودی میتونی جنگ کنی زدیم داغونت کردیم تو و امثال تو خیلی ضعیفتر از آنید که بتونید با حکومت توران در بیوفتید یاشاسین آذربایجان
    • پانترکیسم نابود است IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 1
      حکومت توران؟؟!! خخخخخخخخ همینکه ته دلتون میدونید حتی توی رویاپردازی هم آویزون دیگران هستین خودش خوبه...همین که میدونید هیچ گ.....ی نیستین.
  • ناشناس IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    0 7
    سلام بر دوست عزیز وباوفای ایران پاشینیان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس