کد خبر 1299012
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
سد ایلسور ترکیه

یک کارشناس مدیریت منابع آب با اشاره به تلاش ناکام ایران و عراق برای جلوگیری از ساخت سد ایلیسور گفت: به یک توافق بین‌المللی لازم‌الإجرا در منطقه به منظور بهره‌مندی عادلانه از آب نیاز داریم.

به گزارش مشرق، هفته گذشته رئیس‌جمهور ترکیه سد بحث‌برانگیز «ایلیسو» را بر روی رود دجله افتتاح کرد. این سد سنگی با سطح بتنی بر روی رودخانه دجله نزدیک روستای ایلیسو و در امتداد مرز استان‌های «ماردین» و «شرناق» ترکیه است. این سد یکی از ۲۲ سد پروژه جنوب شرقی آناتولی است و هدف آن تولید برق، کنترل سیل و ذخیره آب است. ساخت این سد در سال ۲۰۰۶ آغاز شد و ابتدا انتظار می‌رفت تا سال ۲۰۱۶ تکمیل شود.

سد ایلیسو گنجایش ۴۳ میلیارد متر مکعب آب را دارد و پس از سد آتاتُرک، دومین سد بزرگ ترکیه محسوب می‌شود. گفته می‌شود با احداث این سد حجم قابل توجهی از آب ورودی به دجله کم خواهد شد در نتیجه باید منتظر پیامدهای منفی زیست‌محیطی در ایران و عراق بود.

«آورد» دجله ۵۰ درصد کاهش می‌یابد

در همین راستا محمد جمال ولی سامانی، مدیر گروه مطالعات آب مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه این سد یکی از مجموعه پروژه‌های ترکیه موسوم به گاپ است، افزود: با اجرای کامل این طرح در کنار طرح‌های دیگر از جمله سد بزرگ آتاترک که می‌تواند کاملاً حجم رود فرات را در اختیار گیرد، ترکیه عملاً کنترل آب‌های بالادست منطقه‌ای را در اختیار می‌گیرد و می‌تواند با توجه به شرایط خشکسالی یا ترسالی از این اهرم به منظور اهداف سیاسی خود استفاده کند.

وی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها حداقل ۵۰ درصد «آورد» رود دجله تحت کنترل این سد کاهش می‌یابد. در واقع هرچه در این سال‌ها عراق و ایران تلاش کردند به نتیجه نرسید و در حال حاضر افق تاریکی از این جهت وجود دارد.

مدیر گروه مطالعات آب مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت فعلی رود دجله گفت: با توجه به اینکه در خود کردستان عراق هم سدهای متعددی بر روی دجله ساخته شده است، در این سال‌ها حجم آب این رود کاهش جدی داشته است و با وجود سد جدید ترکیه قطعاً پایتخت این کشور هم دچار مشکل می‌شود.

تبعات ایلیسو برای ایران

ولی‌سامانی با اشاره به تبعات احتمالی ساخت این سد برای ایران گفت: در گذشته هم که این سد وجود نداشت، خروجی بسیار کمی به حورالعظیم در ایران وارد می‌شد و عملاً فقط ایران سهم ناچیز خود را به تالاب می‌ریخت و در این سال‌ها بخش‌های عمده‌ای از تالاب هورالعظیم در عراق خشک شده است. با احداث سد جدید ترکیه، احتمال خشکی بیشتر این تالاب و افزایش گرد و غبار و ریزگردها در استان‌های مرزی ما وجود دارد.

این کارشناس ادامه داد: از همین جهت پیش‌بینی می‌کنم با توجه به حجم ۷-۶ میلیارد متر مکعبی آب‌های مرزی ایران، در آینده‌ای نزدیک فشار عراق به ایران برای استفاده از این آب‌ها افزایش پیدا کند.

اقدام متقابله ای ضروری است

وی افزود: ضمن اینکه ترکیه در حال ساختن سدی بر روی رود ارس است که می‌تواند کاملاً این رود را تحت کنترل خویش درآورد و میان ما و ارمنستان مشکل جدی ایجاد کند. به طور کلی این طرح‌های آبی از سوی ترکیه به منظور اهداف سیاسی در منطقه ایجاد شده و باید هرچه سریع‌تر اقدامات متقابل انجام شود.

مدیر گروه مطالعات آب مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: برای مقابله با اقدامات ترکیه و افرایش قدرت دیپلماسی آب اولاً ما باید عراق را حمایت کنیم، زیرا ضرر سد مذکور به طور مستقیم به این کشور می‌رسد.

باید به مجامع بین المللی شکایت کنیم

ولی‌سامانی با تأکید بر اینکه در سال‌های گذشته در کشورمان برای فعالسازی دیپلماسی آب، اقداماتی جدی انجام نشده، ادامه داد: همچنین باید با تشکیل کارگروهی متشکل از وزارت خارجه، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و با حمایت شورای عالی آب شکایت‌های زیست محیطی خود را، از جمله مشکل ریزگردها که در عراق و ایران نمود جدی پیدا کرده، به مجامع بین‌المللی ارسال کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: علی‌رغم اقدامات و تلاش‌هایی که در این سال‌ها توسط ایران و عراق به منظور جلوگیری از ساخت سد ایلیسو انجام گرفت ولی در نهایت این سد ساخته شد و دلیل آن عدم وجود یک توافق بین‌المللی لازم‌الإجرا در منطقه به منظور بهره‌مندی عادلانه از آب است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 239
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 85
  • امیر IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    شما نمیتو نید حق آبه مردم مظلوم سیستان و بلوچستان از افغانستان بگیرید لطفا اندازه حرف مفت نزنید...
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      33 15
      اونم از صدقه سر عشقت آمریکاست که به سگ دست آموزش دستور داد جلوی آب ما رو با سد بگیره
    • دختر مردم IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      23 8
      خودت میگی" حق" اب... حقمان هست میگیریم
    • روزبه IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      35 6
      دلیل اینکه امروز نظاره گر تحولاتی هستیم که برای ما هزینه تولید میکنن نبود آینده پژوهشی در کشور هست، به همین علت هم هست که دچار غافل گیری در عرصه های مختلف شدیم، صبح از خواب بیدار که میشیم متوجه میشیم قراره افغانستان و عراق اشغال بشن،سوریه دچار جنگ داخلی میشه، افغانستان حق آبه ما رو نمیده، کشورهای عربی با اسراییل رابطه برقرار میکنن، جنگ قره باغ اتفاق می افته، اگه ما آینده پژوهی داشتیم باید متوجه میشدیم که آذربایجان با فروش منابع طبیعی گازو نفت و با انباشت ذخایر ارزی در طول 20 بالاخره اقدام جنگی خواهد کرد، اگه ما آینده پژوهشی داشتیم از خیلی وقت پیش،باید جامعه شیعیان ترک حوزه قفقاز و ترکیه و اروپا رو تقویت میکردیم ...ولی انگار تصمیم گیران ما مثل افراد بی خبر به موضوعات اشرافیت ندارن، اگه ما آینده پژوهشی داشتیم باید قبل ورود به مسئله هسته ای کمربندها رو سفت میبستیم، ما باید متوجه میشدیم ورود به همچین عرصه ای با مخالفت و هجمه غرب مواجه خواهد شد، باید اقتصاد و نقاط آسیب پذیر در تجارت خارجی رو رفع میکردیم، باید متوجه میشدیم ما رو تحریم خواهند کرد باید ریل گذاری و سناریو برای این مسئله می داشتیم تا کشور کمتر دچار غفلت و آسیب از این ناحیه بشه و گرنه مخالفت با دست یابی به این تکنولوژی عقلانی نیست و نباید این موضوع رو انکار کرد...کاش کمی آینده پژوهشی داشتیم کاش
    • به 16:22 IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      7 12
      باز متوهم پیداشد من یک بسیجیم ودشمن آمریکام آمریکا دوست شما .....های است.
    • به دختر مردم IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      9 35
      دخی اهوازی تو اول نژاد پرستیت رادرست کن بعد خخخخخ برو به کوروش صغیرت بگوبیدارشه بگیره حق آبشو
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      18 10
      20 سال است سد کرکی افغانستان باعث خشک شدن هامون و سیستان و بلوچستان شده است زورمان بهش نرسیده شکایت هم ازش نمی کنیم بعد امدند سد روی هریررود ایجاد کردند تا مردم مشهد را از تشنگی بکشند باز زورمان بهشان نرسید شکایت هم نکردیم چون کشور فارس زبان بودند گفتیم ما را بکشید حالا برای خاطر کوفیان عراق می خواهیم شکایت از ترکیه بکنیم معلوم نیست ایران دست کی است !!!!
    • حسین IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      10 6
      روزبه چقدر قشنگ تحلیلی نوشتی دمت گرم
    • روزبه DE ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      2 4
      حسین داداش خیلی ممنون
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      0 1
      وسلاپ
    • رضا IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      8 3
      حرف حساب جواب نداره این دوست عزیزمون درست میگه حکومت با این همه ادعا و نمیدونم شصت هزار موشک و فلان وفلان نتوست حق آبه هیرمندو بگیره حالا به نظرتون حریف ترکا میشن که خیلی پر ادعا تر از ما هستن
  • ف GB ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    69 22
    ترکیه از دشمنان به ظاهر دوست ایران است..
  • نوید IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    12 15
    اگه فرات خشک بشه پس پروژه ی صهیونیستی از نیل تا فرات چی میشه
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 3
      طرح ترکیه چه ربطی به نیل تا فرات اسراییل داره.
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      5 2
      اتفاقا اگر بی آبی بشه کشورها به جان هم می افتند و تحزیه شدن آنها اتفاق می افته. ترکیه عراق سوریه تحزیه میشوند و تبدیل به لقمه های کوچکی برای اصراعیل میشوند. اردوقان وظایفش رو خوب‌بلده
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    13 28
    خوبه خودتون به سد سازی داخل عراق اعتراف میکنید تالابوهم خودتون با همیاری برادران کمونییت چاینا خشک کردین حالا خیانتشون بحق بزرگتریس
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    26 26
    ریزگرده ها و کم آبی هدیه اردوغان به پانطورک ها
    • حسین IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      7 3
      دریاچه ارومیه تا اونجایی که اطلاع دارم تو خاک ایران قرار داره نه ترکیه و حتی حوزه ابیش هم داخل ایران هستش.... فعلا که از وطن هدیه گرفتیم "طوفان نمک" حالا این سد ترکیه بیاد اروند رودی که قبلش توسط سدهای بی در پیکر کارون 1 2 3 و گتوند و ... خشک شده رو دوباره بخشوکونه برکات وطنیا مارو سربه نیست کرده
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      4 1
      به یاد داشته باشیم که قبل از ترکیه ما خودمون دوتا سد بزرگ ارس و خدآفرین را بر روی رودخانه ارس احداث کرده ایم. حالا احداث دهها سد در حوزه آبریز رود ارس که آبشان به رود ارس می ریزند، اونا بمانند
  • .. IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    19 13
    چطور برای بحث رژیم باکو میرسه،میگید هرگونه تغییر وضعیت منطقه ای! پاسخ نظامی میدهیم! به ترکیه که میرسیم،ظاهرا سکوت پاسخ است! و همینطور امارات! .. قرار کلی گرد و غبار بیاد سمت ما،وضعیت اب کشور و منطقه بهم بریزه! اقایون به فکر دیپلماسی هستن! احیانا! این دیپلماسی من در اوردی،همون نیست! که 40 سال،که نه تنها کمک بخصوصی نکرده! بلک نتونستنه علیه 1000 تحریم که بر علیه ما انجام شده! کاری کنه! جلو پیشرفت ها علمی ما رو هم گرفته! .. حمله نظامی به دو سد روی رود ارس و ایلیسو شاید اخرین پاسخ باشد! اما بهترین تصمیم حال حاضر،قطع و تحریم کامل ترکیه است! این کشور وقیح علاوه بر سرمایه عظمیی که از ما می گیرید و در کشور خود خرج میکند! مرکز بی بندباری و فحشاء منطقه و .. بسیار مسائل دیگه هم شده! ضمن اینکه،پروژه انتقال اب خلیج فارس و دریایی خزر و همچنین حفر کانال آبی از شمال به جنوب کشور! (عمان به خزر) می تواند پاسخ محکم به این رژیم سرکش و ظالم باشد. همچنین دیر یا زود امریکا و غرب باقی کشورهای رو هم تحریک میکند،که سد بزنن! انوقت میخواید با بحران اب چه کار کنید؟! باید حفره کانال ابی و انتقال آب به مناطق مختلف رو شروع کرد.
    • علی IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      25 13
      زیاد جوش نزن داداش شما اگر قدرتی دارید حق آبه هامون رو از افغانستان فلک زده پس بگیرید که البته اونهم بعیده ولی خیالت راحت امثال افرادی که مثل شما فکر میکنند کم نیستند منتها جراتش رو ندارند که به آذربایجان بگن بالای چشمت ابروئه
    • محمد IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      13 13
      اولا سد ایلیسو ترکیه به ما ربطی نداره به عراق و ترکیه مربوط میشه دوما حمله نظامی ایران به دو سد روی ارس قبل از همه برای خود ایران ویران کنند خواهد بود سوما مگه ترکیه فکر میکنی بی پاسخ میزاره چهارما حمله به ترکیه به معنای حمله به ناتو می باشد پنجما عقل کل مگه دنیا کشک که هر دولتی هر کاری دلش خواست علیه کشور دیگه بکند ششما تنها مرز کم بحران ایران با همسایگان حداقل در ۲۰۰ سال اخیر مرز ترکیه است
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      4 2
      شما ها کی از این منگی و هپروتی دست می کشید و مثل یک شهروند عادی و نرمال فکر خواهید کرد فکر کردی گیم بازی کردن در گوشی و کامپیوتر است حمله به سد و زدن سد با این تفکرات خودتان را باعث خنده و استهزا دیگران می کنید
    • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      0 6
      ببین چاکر اردوغان ترکیه زیر صد سالشه!! اون وقت یه نگاه به تاریخ دویست سال اخیر بکن تنشهای منطقه رو بخون بعد ششما بگو...دوم تا ششم همه واژه فارسی هستن ،تنوین نمیگیرن...مردم بومی منطقه زندگی خودشون رو داشتن میکردن وحوش اومدن که این حال و روز الان همه هست...
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      2 2
      این محمد و علی دو تا پانترک خیانتکارن بهتره شما دو تا از مملکت بیرون باشین و اگه نیستین سریع برین بیرون چون به زودی همتون رو به عنوان خیانت کار به کشور گیر میندازیم
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    35 26
    ایران برای ورود به باشگاه کشورهای هسته ای یا امریکا مذاکره میکنه. اونوقت اردوقان کل افتخارش دم تکون دادن برای امریکاست. زنده باید امپراطوری ایران. من به عنوان یک آذری به مادرم ایران افتخار میکنم.
    • محمد IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      11 5
      پس خودت اعتراف میکنی که برای هسته ای شدن باید از آمریکا اجازه گرفت و دم تکان داد
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      4 8
      فعلا آمریکا هر دو کشور را در خاورمیانه بخاطر جفت انداختن تحریم کرده است ارزش پول ایران و ترکیه هر دو کشور 7 بار در طول 10 سال کم شده باز ترکها کمی عقل بیشتر از ایرانی ها دارند که دست دوستی به طرف ایران دراز کرده اند و تنها روزنه دور زدن تحریم ها برای ایران شده اند و مثل ایرانی ها چرند و پرند تو سایتهاشون علیه ایران نمی نویسند
    • IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      3 5
      ما برای هیچ کاری نیاز نداریم از کسی اجازه بگیریم،شما اگه خیلی استخونهایی که امریکا جلوی رجب جونت میندازه بهت حال داده به خودت مربوطه...در ضمن عقل ترکیه در این حده که به زور خودشو به اتحادیه اروپا بچسبونه که تا حالا در حد سگ امریکا بودن هم محلش ندادن.ما هم به شغال باج نمیدیم که روزن ما ترکیه باشه!! اسکولای پانترک.
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    27 40
    ایران عاجز در مقابل ترکیه و افغانستان
    • ناشناس IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      18 11
      ایران در مقابل هیچ کسی عاجز نبست ایران وایرانی شرافت دارند نمی خواهند به دوملت مسلمان وبرادر ترکیه وافغانستان ویا هر آدم دیگری ظلم بشود
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      4 4
      ایران کار مهمتری داره و اون درگیری با قدرتهای جهانی برای اتمی شدن است. بعدش داره خودش رو در سرزمین های پهناور عراق سوریه و صاحل مدیترانه تثبیت کنه. فعلا وقت سروکله زدن با کوتوله های خاورمیانه رو نداره.
  • اشکان IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    30 27
    ترکیه سد جدید برا مردم ترکیه تبریک عرض مکنم مبارکشون باشه ...حالا ایران بیا دمه کوزه آبشو بخوره..ترکیه مسعولین دوزدی ندارن..اما مسعولین ایران هم خودش هم زنش و هم بچه هاشون دوزد صفت و رحمی به بیت المال نم نمی کنن
  • ایرانی IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    15 16
    یه زمانی ما نفت و گاز استخراج کردیم و گفتیم نعمت خدا دادی هست و فروختیم و عین خانزاده ها پز دادیم حالا ورق برگشته و دارندگان منابع ابی روی ریل درامد و اعمال قدرت افتاده اند باید پول بدیم اب بگیرم در همیشه روی یه پاشنه نمی چرخه داش
  • علی IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    14 11
    ترکیه برای تامین انرژی خود روی منابع آبی متمرکز شده البته از چند سال گذشته شاهد کم آبی و جنگ آب بودیم و ترکیه برای فشار به کشورهای نفتی که مقدار قابل توجهی از آب شیرین آنها از ترکیه سرچشمه میگیره ترکیه در آینده خیلی نزدیک آب را با نفت تهاتر می‌کنه
  • حسین IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    48 7
    مملکت دست شماهاست ماچکارمیتونیم بکنیم میتوانیدجوابش رابدهیدنمیتوانیدچراگلایه برای مردم میکنید
    • جواد IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      6 4
      حرفت عالی بود این یک اینو میگن که اول ذهن همه مردم رو درگیر کنن که ببینیم کی چی کار میکنه این هم یه پروژه امریکایی هست که توسط هم پیمانشون مثل ترکیه اذربایجان ارمنستان و کویت و بحرین و لبنان و امارات و عربستان عرصه رو دارن برای ایران تنگ میکنن که ایران اخرین تحمل حمله باشه از ۱۵ ساله پیش خود این دولت اخوند پرور و مفت خور نوید از جنگ جهانی سوم (جنگ اب) میدادن مگه عراق نیومد همین کار ترکیه رو انجام داد از اونور چین مگه نیومد به اسطلاح خیلج فارس اجاره کرد بعد ماهیگیرای ایرانی رو اجازه نمیدادن وارد منطقه مورد اجاره بشن تمامی کشورایی که دور ایران و گرفتن منتظر هر حور زخمی که میتونن به ایران بزنن
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    19 5
    کشور دوست !!!!ترکیه
  • TR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    27 33
    شما دریاچه ارومیه خشک کردید ترکیه هم همون کار رو باشما کرد چوب خدا صدا نداره
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      17 8
      چه ربطی داشت!
    • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      12 7
      این ترکعثمونی کلا حرف مفت بی ربط زیاد میزنه،تعجب نکن...چاکرای الهام و رجب ذاتشون همینه،عقده ای هستن...عقده دیده شدن دارن.مگه نه شیَن لوو ؟
    • TR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      11 7
      ربطش اینه که از هر دست بدی از همون دست هم میگیری دریاچه ارومیه رو با سد سازی به عمد خشک کردید
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      15 6
      اسکل مغول دریاچه ارومیه چه ربطی به کشور جعلی طورچیه داره؟ با این سطح عقل الکی نیست تو برنامه 90 بلد نبودید چه طوری درصد میگیرن
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      4 1
      خوب شد اومدی ربطشو توضیح دادی!!!!!!!!!!!!!کلا رد داده خدایی هستین شما پانترکا خدایا خودت شفاش بده اگه دوست داری.
    • رضا IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      2 3
      یاشا
  • دبیر تاریخ IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    7 6
    قطعا،راهبرد ترکیه،در مهار آبهای دجله وفرات،که در طول تاریخ از کشورهای عراق وسوریه می گذشته و این دو کشور بشدت وابسته به اب آنهاست،،،نئوعثملنی ها راهبرد تسلط بر مناطق عهد امپراطوری عثملنی راهدف گرفته لند،،،که آب سلاح آنها برای گرفتن نفت وگاز یکی از اهداف آنهاست،،،اما غرب وزوسیه،حتما در برابر توسغه طلبی آنها هرگز کوتاه نخواهند آمد،،،،،بنظرم اتحاد با همسایه گلن بهترین گزینه جمهوری ترکیه است،،،،،،،
    • سید IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      28 7
      سیاستشون سیاست معاویه و یزید ملعونه بر خردوغان لعنت
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    13 18
    ایران به دلیل تحریم هایی که شده، کسی صداش رو نمیشنوه و حمایتش نمیکنه و کم کم باعث مرگ جمعیتی خودش میشه، دنیا، دنیای تعامله
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    13 1
    امارات رودخونه نداره همش آبشیرین کن کنار ساحل گذاشته
  • احسان IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    9 17
    بنظرم ترکیه با دست گرفتن منابع ابی و راهی و...دراینده نزدیک قصد ایجاد وگسترش امپراطوری عثمانی رو داره و همه کشورها رو مطیع خودش میکنه و به ترکیه الحاق میونه
    • احمد IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      4 1
      میدونی آخرین کسی که خواست از آب استفاده ابزاری بکنه چه بر سرش آمد؟(اشرف غنی رفت تو گونی)، تازه افغانستان از چهار طرف در محاصره کشورهایی نبود که به خونش تشنه باشند (ترکیه در محاصره عراق، سوریه، ارمنستان، یونان، روسیه و تنها ایران مونده برای ترکیه)، کشوری مثل ترکیه که به خاطر سیاست های خصمانه با همسایه هاش در محاصره قرار گرفته مثل گیلاس پوسیده ای میمونه که فقط کافیه با یک فشار هسته ش بیفته بیرون! این سد و بستن آب توسط ترکیه در حقیقت آغازی بر پایان ترکیه خواهد بود، حالا خواهید دید، این خط و این نشون،
  • علی IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    7 37
    آینده واسه ترکیس
  • مانی IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    23 3
    اقا من واقعا دیگه دارم شک میکنم این مسولین ما برا اباد کردن اومدن یا برای نابود کردن این سرزمین؟
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      5 2
      اینو باش کجای کاری تازه داره شک میکنه
    • تاج IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      2 0
      حالا هم زود شک کردی مگه تا حالا جایی را-باد کردن
  • ایرانی IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    10 7
    واقعا حقتون اب نداشته باشید چرا خود تحقیری میکنید الان ترکیه سد ساخته ما باید جلوشو بگیرین نه اینکه هی به هم فشح بدیم و همو متهم کنیم الان باید باهم متحد باشیم تا بتونیم نو عثمانی رو نابود کنیم
  • ناصر IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    8 24
    همانطوری که خوزستان روبه خاطرنفت وگازش خشک کردید،الان خداداره انتقامشومیگیره از شما
  • ال IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    9 1
    اگه این سد اورده .اب دجله که وارد عراق میشه رو کم میکونه..چرا عراق .میخواد از ایران شکایت کنه
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 6
      عراق نقش اصلی اش ابتدا حمله به ایران و جنگ هشت ساله بود و بعد راه دادن به امریکا برای تجزیه شرق سوریه توسط داعش و حالا شده پایگاه امریکا برای حمله احتمالی به ایران چرا ما برای این عراق داریم حرص و جوش می خوریم نمی دانم اول عراقی ها امریکا را از عراق بیرو بیاندازند برداری شان را ثابت کنند بعد ما با ترکیه جنگ کنیم فعلا ایران سوریه ترکیه همه چوب عراقی ها را می خورند
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      2 1
      چون ایران هم راه آبهای مرزی وارد شونده به عراق را بسته است
  • RO ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    8 23
    باید نفت داد آب گرفت
    • US ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      16 6
      اشرف غنی هم از همین خیالات تو سرش بود و غلطهای اضافی کرد حالا باید تو سوراخ دنبالش باشن آخر و عاقبت خردوغان هم بزودی مشخص میشه خواهید دید
  • ایوب IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    5 10
    عزیزآن دونیا دونیای انتقام هست قبلا 30 سال قبل که پول نفت کشورهای منطقه ایران وعراق را به حد جنون رسانده بود باهمدیگر جنگ میگردند همان ترکیه بخاطر تاریخش وهمسایگیش زمان ریاست آقای اوزال برای صلح داشتی به تهران و بغداد سفرمیکرد تا دوکشور مسلمان وجنگ نکنند وهر دو کشور با حمایت آمریکا ویکی روسیه اصلا صلح را قبول نمیکرد ند وساطت دولت ترکیه را اصلا بحساب نمی آوردند العان روزگار به حدی همان دو کشور همسایه را به روزی انداخته کشور ترکیه هم با اورزه مسولین ومردم خودش شده کشور پیشرفته وقدرتمند منطقه اصلا به هیچ کشوری به دید تحقیر وکوچیک نشمارید چون دونیا محتاج همان کشور که شما بخاطر پولهایی باد آورده نفت بهشان با غرور کاذب نگاه میکردی میکند ترکیه العان دارد از منابع داخلی خودش محافظت میکند اصلا هیچ دادگاهی حق دادن آبهای ترکیه را به عراق ایران را ندارد مگر با رضایت ملت ودولت مذکور وسلام وترکیه تنها بخاطر عراقیها که 80 سال قبل از ترکیه جدا شده‌اند سهمی را به آنها بخاطر انسانیت میدهد وسلام
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      10 11
      عجله نکن فردا رو هم میبینیم جناب ایوب
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    9 1
    سرشاخه های تنها رودخانه های ایران روبردید سمت کویراصفهان وقم این همه سد بی خاصیت ساختید ومملکت راخشک کردید برای تولید برق درصورتی این همه کویر وصحرا داریم برای انرژی خورشیدی وسرزمینهای باد خیر داریم آن وقت عیب دیگران رو می‌بینید کارهای شما خیلی کارشناسانه بوده? ایران سرزمین خشکی است شما خشکترش کردید،!!!
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    7 7
    باید سدی که عثمانی ساخته را هدف قرار داد درغیراین صورت منتظر خشکسالی‌ها بود
    • بهزاد IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      7 8
      اونها هم پارس جنوبی رو هدف قرار میدن این به اون در!
  • ایوب IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    9 15
    یک عده احمق در اینجا به همه توهین میکنند ونوشته هاشو ن چاپ میشود مثل اینکه به اردوغان سگ میکوید ولی نمیفهمند سگ بابا هست نشر بده آگه درست میگویید بی طرفید
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      15 6
      چقدر مشرق دوست ذاره به پانتورچای بی وطن و خاعن بدخواه بفهماند و بقبولاند که بی طرف هست
    • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      5 3
      مراقب باش این سایت زیر نظر آلبانی نشینانست وسریع منفی می دهند شوروی وآمریکا به دنبال جنگ دو کشور مسلمان هستند که صلاح بفروشند وجنگ مسلمان با مسلمان وافزایش نژاد پرستی درضمن یک لرم درود برترکان باغیرت لعنت برکسروی که قرآن را آتش زد.
  • ایوب IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    12 26
    اونیکه نوشته اردوغان سگ آمریکا است اولا آمریکاییان سگ ترکها واردوغان هستند وتاریخ اینها رو ثبت میکند چه کشورهایی سگی میکنند واردوغان انهارا به سگی هم قبول نمیکند ونویسنده توله سگ هستش معلوم است
    • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      9 4
      قیمت هر دلار شده 10 لیر/ الان به نظرت کی سگ کیه؟
    • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      11 9
      پانترک احمق تو خودت سگ عردوقانی که داری پاشو ماچ میکنی. پانترکهای وحشی احمق
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      8 8
      هم حکومت آمریکا و هم حکومت ترکیه دستشان به خون آدم های بی گناه آلوده است؛ هر دوی آن ها جنایتکار و دشمن ایران هستند؛ حکومت آمریکا از حکومت ترکیه سگ تر؛ حکومت ترکیه از حکومت آمریکا سگ تر.
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      9 4
      خیلی احمقی. از منافق دفاع میکنی چون نژادپرستی. برو بمیر
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      3 5
      قیمت دلار ۱۰ لیر نیست چون ترکیه چندساا ویش صفرهای پولش ذو خذف کرده. قیمت دلار خیلی بیشتر از ۱۰ لیر هست
    • محمدمحمدی IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 11
      اردوغان گل بسره بایدن ترک خره
    • رضا IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      8 6
      خب حیف سگ که به خردوغان بگن. ازسگ هم پست تره. نکنه شوهرننته
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      2 3
      درود برشفت
  • علیرضا بهمنی_خراسان‌رضوی IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    10 10
    سلام. اگه پاسخ قاطعانه ندیم عادی سازی میشه و دو روز دیگه خلیج فارس لات بازی میکنند.
  • aydin IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    9 17
    فقط تورک ستیزی بکنین
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      10 6
      خیلی زرنگی نه؟؟؟؟؟؟ در ایران تورک‌ستیزی نداریم ختی در زمان حمله و کشتار و تجاوز ترکیه عثمانی به آذربایجان از همه ایران برای نجات آذربایجان آمدند. در ایران پان ستیزی داریم هم پانتورک ستیزی هم وانفارس ستیزی
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    13 7
    در کشور ایران که همه چیزش امنیتی و سیاسی هست بخاطر ترس از جدایی مناطق مرزی در آنها سرمایه گذاری نمی کنید و بخاطر برداشت نفت ارزان خوزستان رو خشک کردید و بجای احداث کارخانجاتی که نیاز به آب زیاد دارند در کنار رودخانه ها آنها رو در اصفهان اراک احداث گردید و آب رودخانه های شهرهای مرزی رو به یزد و اصفهان انتقال دادید شما حتی از بیگانه هم ...
  • علی IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    8 12
    عرضه دارید در مورد تبعات خشکوندن دریاچه ارومیه یا رود زاینده رود در اصفهان مطلب مینوشتی اردوغان خوشش اومده، شماها هم هیچ کاری نمیتوانید بکنید
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    10 9
    پانترک احمق تو خودت سگ عردوقانی که داری پاشو ماچ میکنی. پانترکهای وحشی احمق. اردوغان سگ آمریکا است و پانترکهای احمق سگ اردوغان هستند و تاریخ اینها رو ثبت میکند چه کشورهایی سگی میکنند و اردوغان را هیچکس به سگی هم قبول نمیکند و نویسنده هم ارباب اردوغان توله سگ هستش
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      4 8
      خیلی خوش اخلاقی
    • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 3
      جفتتون پانترک هستید،زرگری نویسی میکنید،خوش باشید با توهماتتون...
  • هارای IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    7 12
    حلا‌فعلا‌بسوزید
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    4 1
    چند دهه خوابیدن همه منابع از جمله آب ها رو بباد فنا دادن
  • عبدالرضا IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    12 10
    ایران باید ترگیه را سر جایش با قد رت بنیشاند حتی اگر شده با زور اسحله وموشگ مردم همه پشت سر دولت قرار دارند
    • بهزاد AZ ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      9 12
      غلط کردید. ترک های ترکیه فرزندان اغوزخان و برادران ترکهای ایران هستند. هیچ کاری نمی تونید بکنید.
    • محمد IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      7 3
      به به بهزاد نت سیبری قطع بود چند وقت واق واق نمیکردی
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 1
      ترکان ایران فرزند طغرل‌بیگ سلجوق اول، هستند که طغرل بیگ نام ایران را بر کشورش حفظ کرد. و برای پرچم ایران شمشیر زد که پرچم خودش بود و برای مادرمان ایران جنگید که مادر خودش بود.
    • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      1 3
      بنام سبلان پایگاه آتش اننقام شهدای چالدران را از تورکان سنی عثمانی میگیریم.
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      0 0
      جناب بهزاد بی منطق، حتی خود کارشناسان ترکیه اعتراف می‌کنند که اساساً ترکهای های ایران هیچ علاقه ای به ترکهای وهابی ترکیه نمیتونند داشته باشند(البته مفهوم سخنان این کارشناس ها به طور غیر مستقیم این هستش)، چرا؟ چون اولاً ترکهای ایران یکی از دو آتشه ترین شیعیان ایران هستند (دقیقاً نقطه مقابل ترک های عثمونی)، دوماً پدر کشتگی با عثمونی ها دارند(جنگ چالدران)، سوما‌ بسیار وطن پرست هستند، و اما امثال تو چطور قصد مطرح کردم مسائل قومیتی در ایران رو دارید وقتی که کردهای ترکیه هزاران برابر مشکلات و کینه های بیشتری دارند و در مقایسه با آذری های عزیز ایران که در همه ایران حضور دارند و از محبوب ترین ها هستند تشنه به خون حکومت مرکزی ترکیه هستند؟ بنابراین کردهای ترکیه به مراتب پتانسیل بیشتری برای مطرح کردن مباحث قومیتی دارند،پس زیاد ورجو وورجه نکن، در نهایت میشه گفت که بعد از همه اینها و دست خالی امثال شماها در توطئه و دست پر ایران(در صورت لزوم)، میشه نیروی عظیم شیعیان و علویان ترکیه رو از حامیان مهم ایران در ترکیه دونست، همونهایی که هرساله به تعداد زیاد برای زیارت به مشهد و دیگر شهرهای مذهبی ایران سرازیر میشن و خودم از نزدیک بارها باهاشون صحبت کردم،پس بشین سرجات پسر جان و توهم نگیر،
  • حمید IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    2 0
    این مشکل تو همه جای جهان هست و تا حالا هیچ راه حلی هم براش پیدا نشده. مثلا رو رود نیل سد زدن و مصر بشدت بخطر افتاده. یا ایران رو رودهایی که به عراق نیروند سد زده و عراق فقط تهدید کرده به شکایت. همون کاری که ایران با افغانستان از زمان رضاشاه کرده و هیچ نتیجه ای هم نگرفته
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    5 5
    می بایست سریعا با دیپلماسی مسئله اب از ترکیه وافغانستان حل شود در صورت عدم همکاری باید از طریق مراجع بین الملی اقدام شود ۰
  • لرستانات IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    11 2
    همه تلاش وزارت نیرو ایران انتقال آب از بختیاری و لرستان به اصفهان و قم و یزد است.
    • سعید IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      0 4
      کمی فکر کنی متوجه میشی کوچولو زاینده رود مال بیست سال پیشه اصلا میگند حق آبش حداقل مال 500 سال وپیش از 2000 سال جاری بوده وحداکثر 10000 سال با تغیر اسم شده زاینده رود همش چرت!!! لطفا احمق نباشیم وکمی تفکر کنیم
  • سید حبیب IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    17 3
    ایران برای ترساتدن دیگران تا نره دنبال ساخت بمب اتم این مشکلات وتحقیرها هست هر بی سر و پایی برا ایران شاخ شونه خواهد کشید
  • جهان IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 7
    ما را با اسرائیل وآمریکا مشغول کردند در صورتیکه تمامی همسایگانشان از این موضوع سوو استفاده کردند عربا زدند تو دهن ما با اسرائیل رابطه بر قرار کردند آذربایجان راه ما را می‌بندد ورانندگی ما را زندانی می‌کند افغانستان حق آبه ما را نمی‌دهد نفت میخان آب خودمون بدن ترکیه صدقه سر انقلاب ایران صنعتی شد از همه دشمن تره عراق هم ۱۰۰۰ میلیار خسارت جنگ را نمیده روسیه هم هزار چهره داره ما موندیم حزب الله وحساس وجهاد اسلامی که اونهم به نون شب محتاجند اگر دولتمردان خوابند دیر شده دیگه راحت بخوابید
  • محمد IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    4 7
    هیچ یک از همسایگان ترکیه از این کشور رازی نیستند فقط همسایه ازاری بلد هستند یک دوست داره که مثل خودش هست اون هم اذربیجان
  • Sajad IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 1
    ایران تا حالا خواب بوده برا خودش سد بسازه؟؟ این چهل سال چکار میکردید؟؟ فقط بفکر این بودید بخورید و بخوابید و فقط نفت بفروشید؟؟؟ خداروشکر نفتتونم که تحریم کردن پس حالا میخواید جواب مردم رو چی بدید؟؟؟ واقعا برای مسئولین ما هم مایه تاسفه و هم خجالت آوره از اول انقلاب تا الان بفکر فروش نفت بودید الان که تحریمتون کردن بفکر توافق هسته ای و آزاد کردن تحریمها ای داد از دست مسئولین بی کفایت
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    2 4
    اردوقان دنبال سرزمین اشغال میگرده ولی استان اسکندرون رو دربست به اعراب داعشی واگذار کرده... ای کاش اردوقان یحودی ذره برای ترکها ارزش قائل بود.
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 2
    جایگاه واقعی پرچم تورک در ایران است ما احازه نمیدهیم پرچمدار تورک ها اردوقان یحودی باشد. تورک واقعی یک تورک‌ایرانی‌است
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    5 5
    در زمان حمله و کشتار و تحاوز ترکیه عثمانی به آذربایجان از همه ایران برای نجات آذربایجان آمدند. در ایران پان ستیزی داریم هم پانتورک ستیزی هم وانفارس ستیزی
    • بهزاد AZ ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      16 5
      نه در زمان حمله عثمانی نه در زمان حمله روس نه در زمان حمله ارمنی ها و آشوریها ایرانی ها به کمک آذربایجان نیومدند! در جنگ چالدران فقط قزلباشهای آذربایجانی جنگیدند. در جنگ ۱۸۱۳ با روسها فقط ارتش آذربایجان جنگید و در اون زمان عثمانی برای کمک به عباس میرزا سید وهاب الدین افندی رو با یگانهای توپخانه به آذربایجان فرستاد. در زمان حمله ارمنیها و آشوریها به آذربایجان در سال ۱۹۱۸ فقط مردم آذربایجان جنگیدند و باز هم ارتش عثمانی به کمک آذربایجان اومد. اجازه نمیدم تاریخ رو تحریف کنید.
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 2
      در زمان حمله روس عباس میرزا ژنرال بود و لشکر ایران از پایتخت یعنی تهران عازم شد. عثمانی سنی از تجزیه ایران شیعه استقبال کرد. ولی حتی از عراق هم به فتوای علمای نجف شیعیان عرب برای کمک به آذربایجان آمدند ولی شوروی قدرتمند بود و انکلیس در تهران خیانت کرد. خون ایرانی در قفقاز هنوز زنده است و انتقام از همدستان انگلیس یعنی عثمانی هم پابرجاست.
    • محمد IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 8
      تو نمیزاری تو خودت جاعل تاریخی جد من تو آذربایجان دفنه چی میگی تو
    • از شهرستان سراب IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      5 4
      تو کی باشی که اجازه بدی تاریخ رو تحریف کنن!! تو خودت کلا منحرف و جاعل و دزدی پانترک بهایی برو پی کارت دیوانه عقده ای،هویت جعلی ساختن برای مردم ایران بزرگترین تحریف تاریخ هست،پانترکیسم دروغگو جاعل بی هویت و بی ریشه اسم جمهوری آذربایجان هم عمدا اینطور نامگذاری شد به بهانه جدایی آذربایجانِ ایران،بی ریشه از چی دم میزنی وقتی کل وجود تو جعلیه.خوبه بری ببینی وقتی قانون اساسی همین مثلا جمهوری آذربایجان داشت تدوین میشد مشاوران حیدر علیف بهش گفتن قطعا ترک نامیدن ما اشتباه است چرا که ما قطعا ترک نیستیم...حالا فکر کردی روزی افتاده دست قوزی وهم بر داشته شما پانترکها رو که عددی هستید انگار!متوهم که پشت سر اردوغان و الهام پارس میکنی،دنیا بهت دهن کجی میکنه ما عارمون میشه فکر کنن که به شما ربطی داریم،تا خون توی رگ داریم مدافع وطن خودمون هستیم،آذربایجان مدافع ایران عزیز هست به کوری چشم شما بی بته ها...
    • بهزاد AZ ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      4 6
      تنها چیزی که ایرانی ها برای عباس میرزا فرستادند سنگ اندازی در رسیدن آذوقه و مهمات بود! فقط و فقط ارتش آذربایجان و یگانهای کمکی ارتش عثمانی در جنگ روس شرکت کردند. سایر مردم تو خونه هاشون خوابیده بودن
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      0 2
      اگر آذری های خوجالی هم زیر پرچم ایران بودند هرگز کسی جرات نمیکرد به آنها چپ نگاه کند .
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      3 2
      به بنام خون عباس میرزا تورک‌ایرانی وطن پرست اننقام شهدای چالدران و شهدای آذری مان را از تورکیه عثمانی سنی‌میگیریم
    • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      4 4
      ترکان در تاریخ دست کم ۸ جنایت علیه بشریت انجام داده اند:اذیت و آزار مردم بغداد در دوران خلفای عباسی که موجب تغییر مرکز دارالخلافه از بغداد به سامرا شد، شهید مطهری در داستان راستان با عنوان"اذان نیمه شب"به این موضوع پرداخته، ترکان وزرای خلفای عباسی دشمن اهل بیت ع بوده و مشاوران خلفای سفاک در به شهادت رساندن امامان معصوم ع و امام زادگان ع/کشتار و ترکتازی علیه مردم ایران که موجب ترک زبان شدن آذربایجان شد که با سند و مدرک موثق تاریخی اثبات شده،واژه ترکتازی که مترادف غارت و کشتار است از آن دوران باقی مانده که شاعران معاصر آن زمان در اشعار خود به مذمت ترکان زرد پوست مهاجم بارها اشاره کرده اند(انوری،خاقانی،نظامی،قطران،مولوی و..)/کشتار شیعیان در دوره صفوی به دست سلطان سلیم/نسل کشی ارامنه/نسل کشی یونانی ها/کشتار آشوری ها/کشتار شیعیان آناتولی معروف به کشتار درسیم/کشتار کردها/توهمات عثمانی گری اردوغان در امتداد تز نژادپرستانه آتاترک و ترکی سازی اجباری اواخر عثمانی با دسیسه انگلیس و خلق فرقه پانترکیسم،بر پایه هویت جعلی ساختن برای مردمان بومی چندین کشور است و با فریب و جعل تاریخ همه را دشمن ترکها معرفی کردن،کشورهایی که جزو شورای ترک هستند(که حتی مجبورند به زبان روسی یا انگلیسی اجماع بگذارند)عنصر نژادی(که بعضا شباهت ژنتیکی یکسان ندارند)و عنصر زبان(که تمام این زبانها با هم تفاوتهای عمده دارند)مبنای خود قرار داده اند و نه عنصر دین،از این رو با تزویر و دسیسه پانترکان در منطقه با ایجاد تحریک و تنش قومی و دینی بین مردم چندین کشور سیاستهای کثیف خود را دنبال میکنند،پانترکیسم جاعل تاریخ،دزد تاریخ،بی ریشه و بی هویت است و با تفرقه افکنی برای گرگ تباران و گرگ پرستان وجاهت میتراشد،مطرود و ملعبه دنیاست.
    • صدر تبریزی IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      3 2
      بله درست میگه ارتش آذربایجان با پهبادهای اسراییلی و یگانهای زرهی موشکهای دور برد عثمانی .....کمک کردند این همیشه عادت داره دروغ نشخوار کنه.پانترکیسم با دروغهاش علیه روس ارمنی کرد و فارس و هرکسی که تا به حال با ترکعثمونی تنش داشته نفرت پراکنی میکنه تا به دنیا بگه من گرگ تیز دندانم! سعی میکنه هویت ساختگی برای آذربایجان بسازه و مردم فارسِ ترک زبان شده رو سوای هموطنانش جلوه بده،بگه مردم خاور میانه دشمن آذربایجان هستند،پانترک منافق مردم آذربایجان ایرانی اصیل هستند و فقط زبانشان ترکی شده و ربطی به گرگ و شغال و سگ عثمونی ندارند،ما آدمیزاد هستیم و خوی وحوش نداریم و علم تاریخ و علم ژنتیک ثابت کرده که ما ایرانی هستیم نه چیزی که تو خودتو بهش میچسبونی برو تا صبح قیامت به وحشی بودن افتخار کن،نسل کش و جاعل و دزد و بی هویت، آذربایجان خودش ایرانه و چیزی جدای از مردمش نیست،ما پشت هموطنانمون و اونام پشت ما هستن به کوری چشم شما نوکرهای اردوغان و علیف که کاسه لیس و پس مونده خور اسراییل و شرکا هستن.
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 2
    کشوری که بزرگترین نفت و کاز دنیا هست میتونه کنار مرزهای بزرگ آبی اش از اقیانوس هند تا خزر، آبشیرین کن بگذاره.
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 2
      آب شیرین کن فقط برای شهرهای ساحلی معنی دارد. ضمنا بشدت آلوده کننده و انرژی بر است.
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 2
    عجیبه بجای اینکه‌اردوقان با ایران متحد باشه و برای مبارزه با تجزیه گری بزرگ بایدن مبارزه بکنه. دقیقا داره کار دلخواه بایدن یعنی نفرت پراکنی را انجام میده. این مرد تورک نیست
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      0 1
      دقیقا درست گفتی فقط مهره هارو جابجا گفتی برادر عزیز کور من
  • ناشناش IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 4
    در برابر ترکیه هر کاری باید کرد.
  • سعید IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 2
    دولت کثیف غرب گداها چه اقدام مثبتی انجام داده بود سالها وشاید چند دهه ی دیگ تبعات آن همه خیانت به ملت گریبان گیرمان باشد. آیا کسی هست این مفسدین را محاکمه وار بین ببرد؟
  • ناشناس IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 2
    ایران زمانی میتونه این مشکلات حل کنه که.بمب هسته ای درست کنه .تستم بکنه.اونجاست که قضیه برعکس میشه.یک بار برای همیشه .
  • هارای IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    10 12
    لعنت‌برپدرومادری‌کسیکه‌بربز رگان‌تورک‌توهین‌میکند
    • رامین موسی زاده نمینی IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      8 4
      پاشو جمع کن خودتو دوزاری.فکر کرده پانترک آباد هم شهری هست لابد...
  • محمد همایون AF ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    4 5
    آنها به سگان دست آموزشان در منطقه دستور داده اند تا از آب برای کشور های منطقه ابزار سیاسی و دشمنی بسازند. لعنت بر منافقین
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    6 4
    ان سد یکروز اردوغان والهام هردو دست نشانده اسراییل را خفه خاهدکردوارزو های هردو خایه مالها به قور خاهد رفت الهام خیلی مغرو رشده فکرمیکنه بعداز سی سال انهم با کمک ترکیه باارمنستان که بهاندازه اورمیه 9 شقل قمرکرده دو کشور با یک کشور دومیلیونی الهام فکرمیکند اردوغان به بان کمک کردولی نمیدونه گربه به احسان پدرش موش نمیگیرد هنوز درخواب است
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    2 1
    خانوم ابتکار یک گلوبالیست هست ایشان گفتند آب شیرین کن در کنار خلیج فارس تاسیس نمیکنیم چون آب خلیج فارس شور میشه!!! فکر خلیج فارسی که به اقیانوس هند وصله. آره ۸سال خیانت کارها در دولت بودند فقط همین پس زیاد به ضعف ایران دلبسته نباشید که امسااچل ابتکار رفته اند.
  • بی طرف IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    5 8
    لعنت بر آدم نفهم ودرود بر ترکیه که به فکر منافع مردم خودش هست وبا هیچ کسی تعارف ندارد احمق ها مسئولان مملکت تمام منابع کشور را غارت کردن وباقی مانده را به کشورهای دیگه مثل لبنان و فلسطین و سوریه وغیره.... دادن وبه فکر نسل بعدی ایران وکاهش جمعیت و..... نیستند حالا یه عده‌ای احمق دارن پاچه اردوغان را گاز میگیرن........
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      5 1
      فعلا بر عربها سجده کن تا ببینیم خدای مظلوم چه میخواهد؟
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      4 0
      لعنت بر پانترک و رییسش اردوغان و کشور جعلیش و علیف.
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    11 4
    بانچرکها تا چه حدی در دسنگاههای تصمیم گیری نفوذ کردن که در مقابل باکو انکارا حاکمیت کاملا منفعل و دست بسته اس دستگاههای امنیتی ابتدا باید حامیان منافع انکارا و باکو رودباکسازی کنن
  • علی ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 1
    سلام این همه امکانات و منابع در داخل کشور داریم، دریای عمان و خلیج فارس ، کویر خدادادی که منابع انرژی بسیاری برای ما دارد و دنیا به این کویر و این همه منابع غبطه می خورند. لذا چرا به منابع غیر قابل اعتماد از کشور آذربایجان و ارمنستان و ترکیه چشم دوخته این. چرا از منابع خدادادی داخلی بی بهره این بعد همه اش بحران سازی می کنید. خوب دولتهای این کشورها هم برای مردمشان احترام قائل هستند و منافع کشورشان را می بینند چرا شما نمی خواهید بفهمید. مرد این کشورها هم مسلمان و یا حق زندگی دارند. چرا باعث ناراحتی آنها می شوید. بیایید و از جوانان کشورمان و نخبه ها و کارآفرینان داخلی این همه منابع داخل کشورمان را فعال کنیم و باعث دشمن تراشی بیشتر با همسایگان نشویم.
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      0 0
      صحبت در مورد آبه عزیز. نه در مورد کویر لوت. این حرفا که آب دریا رو برق سلول خورشیدی تصفیه میکنیم و ... چند صد کیلومتر اون طرف تر با لوله میبرن.جوکه عزیز. اگرم بشه قیمت هر لیترش از اب معدنی گرونتره.
  • کامران IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    3 2
    به گفته رییس جمهور ترکیه این سدها برای فشار بر دشمنان این کشور(سه کشور همسایه ترکیه یعنی ایران،عراق و سوریه)ساخته میشود این روش نوعی جنگ برای از بین بردن منابع انسانی و طبیعی این سه کشور است.
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      0 0
      چرا دشمن؟ اردوقان یحودی هست که سه کشور مسلمان همسایه را دشمن میبیند. مکر مثلا یکهو آلمان میگه همسایه هام مثلا فرانسه دشمنه؟ اردوقان خیلی مشکوکه
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      7 0
      تف تو روح عمه اردوغان و کاسه لیس هاش پس.
  • فقط خدا IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    10 5
    چقدر خائن وطن فروش اینجا داریم دائم دم از ترکیه نژاد پرست شیعه ستیز ولایک میزن آقایون از چیز مردم بالا نرید یه روز ناموس شما دست اونا بیفته دیگه ترک و فارس نداره کاش تاریخ و میخوندید
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      4 0
      اینا عرب داعشی هستند تورک نیستند اصلا در تورکیه مستقر هستندحقوق بگیرند.
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      5 0
      از کسانی که حرف از ملت ترک می زنند و ملت ایران برای آن ها معنا ندارد نباید توقع وطن دوستی داشت
    • بهزاد AZ ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 5
      تاریخ رو خوندیم در جنگ ۱۸۱۳ با روسها و ۱۹۱۸ با ارمنیها شما ایرانیها نشستید تو خونه هاتون ولی ارتش عثمانی به کمک آذربایجان اومد. از شما هموطن در نمیاد
    • IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      0 1
      زندگی سیاسی قزلباش ها(نگاهی به قزلباشها از زمان شیوخ صفوی تا شاه عباس اول نوشته ثریا اباذرپور)/شاه اسماعیل و قزلباشان؛شهزاد بشیر،ترجمه بهزاد کریمی/تارنمای ویکی شیعه؛قزلباش؛قزلباشان و شاهان صفوی(جنگ چالدران)/پادشاهان قاجار و جنگ های بدفرجام ایران و روسensani.ir/عباس میرزا در دوره دوم جنگهای ایران و روس irna.ir/ با پیروزی عثمانیان در نبرد چالدران بخشی از آناتولی شرقی که در تصرف صفوی بود و نیز امیرنشین ذوالقدر به قلمرو عثمانی ضمیمه شد و دیاربکر نیز از دست صفویه خارج شد،اما عثمانیان هرگز نتوانستند مردم را به دست برداشتن از مذهب تشیع وادارند،مهمترین علت شکست صفویان تجهیزات برتر عثمانی بود، صفویان استفاده از سلاح های آتشین را نشانه بزدلی و ناجوانمردی میدانستند. دولقادیر(معرب:ذوالقدر)بیات،تالشی ها،تات ها،لرها،لک ها،گرجی ها،چرکس ها، ارمنی ها،لازها،اوستی ها را نیز از اقوامی دانسته اند که به تدریج وارد ارتش قزلباشان شده اند که مجموعه این قزلباشان که به پادشاهان صفوی وفادار بودند"شاه سون" مینامند.بنابراین به کار بردن لفظ قزلباش فقط برای ترک و مغول یک تحریف توسط پانترکیسم هست.
  • فقط خدا IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    10 5
    قتل عام اذری ها بدست عثمانی یک هولوکاست عظیم است. آنها آذری ها را میکشتند مالشان را میبردند. و تجاوز.🟥تا اینکه سیمرغ یکباردیگر پرواز کرد آری به فرمانده ای شاه عباس‌ شیعه لشگری از اقوام ایرانی از اصفهان برای نجات آذری ها آمد. لشکر ایران در دفاع از ناموس ایران ناموس آذری جنگیدند کشته شدند و باز دوباره جمع شدند. خون ریخته شد و باز خون ریخته شد خون کرد اصفهانی آذری کرمانی آری خون ریخته شد خون ایرانی. تا بالاخره آذری در چتر امنیت مادرمان ایران قرار گرفت.برادران آذری کمی تفکر
    • بهزاد AZ ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 7
      قتل عام رو که شاه اسماعیل انجام داد برای شیعه سازی! پادشاه عثمانی فقط قزل باشها رو اعدام کرد که غیر نظامیان رو قتل عام کردند بقیه افسانه است.
    • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      0 0
      بنام سبلان پایگاه آتش اننقام شهدای چالدران را از تورمان سنی عثمانی میگیریم.
    • IR ۰۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      4 0
      افسانه ،چیزی به نام پانترکیسم هست و بس.به اندازه کافی سند تاریخی درباره عثمانی و صفویه هست که توی جاعل تاریخ نمیتونی با بالا پایین کردن جملات کسی رو فریب بدی.پانترکیسم توسط لاییکها بال و پر گرفته و اصلا دین براش مساله نیست فقط هویت توله گرگ بودن براش مهمه که افتخار به وحوش کردن الکی نیست باید ژنش رو داشت که خب وقتی انقدر اصرار داری....خون میلیونها نفر رو ریختین برای یک هویت پوشالی که هیچ کجای تاریخ جایی نداره،سفاک بودن شاخ و دم نداره از خود تو وحشی گری میباره،البته زوزه کشیدن اقتضای طبیعتت هست،فعلا زوزه هاتو بکش که در همیشه روی یه پاشنه نمیچرخه.
  • محمد IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    6 4
    راستی امروز صبح اردوغان یه لیوان آب خورد بابا ولمون کنید جلو این تورم را بگیرید
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      2 0
      با اجازه کی در استان لیدیه ایران آب خورده؟؟؟ اون آب حرومه. اردوقان به زادکاهت گرجستان برگرد
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      4 0
      اردوغان اگه بدونه چنین چاکرانی داره صبح دو لیوان آب میخوره....پانترک بدبخت.
  • محمد صدیقی IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    2 2
    آب را پشت سد نگه میدارند ولی شیب زمین به سمت عراق و ایرانه وبعداز یکمدتی چشمه ها و قناتهای عراق وایران بعداز تصفیه و معدنی شدن از دل زمین میجوشد و راه میفته ،خدا را ماست اگه نیت آنها ظلم باشه.
    • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      0 0
      مگه میشه؟؟ یعنی محتسبهداین رو نکرده بودن؟
  • یک ایرانی IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    5 0
    سلام علیکم اردوغان خیلی پایش راازگلیمش درازتر کرده است حتما یک گوش مالی خوب می‌خواهد سیاستمداران راهش راخوب می‌دانند باید یادآوری کنند به اردوغان همانطورکه تو رابه ریاست جمهوری برگردانیم همانطور ریاست راازتوبازمیستاییم
    • بهزاد AZ ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 6
      یک سند فقط ارایه کنید که شما او را به ریاست جمهوری برگردوندید!
    • محمد IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      1 0
      سند میخوای نشون به اون نشون که خودش ازمون تشکر کرد حالا موزت بگیر برو تو قفست
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 1
    اردوغان دچار خود بزرگ بینی شده.روزگار درس بزرگی بخ او خواهد داد
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    ایران کار مهمتری داره و اون سرشاخ شدن با قدرتهای جهانی برای اتمی شدن است. بعدش داره خودش رو در سرزمین های پهناور عراق سوریه و ساحل مدیترانه تثبیت کنه. فعلا وقت سروکله زدن با کوتوله های خاورمیانه رو نداره.
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    2 2
    من یک آذری هستم مادرم هم تورکی صحبت میکند هم فارسی هم کلاس زبان رفته و انگلیسی.-_- خب که چی؟؟ با یک‌سال کلاس زبان میشود هر زبانی را یاد گرفت بخاطر زبان، هرگز مادرمان ایران را رها نمیکنیم.
    • بهزاد AZ ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 8
      ایران یه استان از آذربایجان بود. اصل آذربایجان و نسل اغوزخان هست بقیه مطالب افسانه های گلوبالیستی هست. حتی حیوون هم همخون خودش رو به دیگران ترجیح میده و بهش میگن kin selection! مذهب و زبان باعث حفظ ذخیره ژنتیکی داخل جامعه میشه پس مهمترین ارزشهای انسان هستند.
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      2 0
      نژاد بحث فیزیولوژیک هست و با زبان و لغت فرق دارد. آذری ها کاملا از نظر ویژگی های نژادی یعنی رنگ چشم شکل و قیافه و قد و اندام کاملا شبیه ایرانی ها هستند‌. ففط یک حیوان نژاد اش را فدای چند تا لغت و کلمه و زبان میکنه. زبان رو میشه با یک سال کلاس زبان یاد گرفت
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      1 0
      نژاد بحث فیزیولوژیک هست و با زبان و لغت فرق دارد. آذری ها کاملا از نظر ویژگی های نژادی یعنی رنگ چشم شکل و قیافه و قد و اندام کاملا شبیه ایرانی ها هستند‌. ذخیره ی ژنتیکی ی عریز علم ژنتیک با علم‌زبانشناسی و ادبیات فرق داره.-‌یک‌سیاه پوست اگر دو نسل هم تورکی حرف بزنه بازهم نژادش سیاه پوسته.
    • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      2 0
      زبان چیزی بجز چند لغت نیست. با یکسال کلاس زبان میتونی یک‌زبان رو یاد بگیری.‌نژاد یعنی شکل و‌قیافه و اندام که هزاربار مشخصه که آذری ها و کاملا شبیه ایرانی های دیگر هستند. (به امید بازگشت استان باکو به مام وطن ایران)
    • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      2 0
      کم اهمیت ترین ارزش انسان نژاد نیست بلکه نژاد اصلا اررش نیست چیزی پوچی است امروزه بعلت جنگهای فراوان همه نژاد ها مخلوط شده اند. و ارزش های انسانی مثل خدا دین مذهب خوبی نیکوکاری و دوستی با مردم و ایها ارزش هستند.
    • IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      1 0
      پروفسور فاروق سوومر استاد فقید دانشگاه آنکارا و پروفسور گیرشمن هر کدام در کتاب خود با اسناد معتبر تاریخی ثابت میکنند که مردم آناتولی و آذربایجان از دوران سلجوقیان و در سه مرحله ترک زبان شده اند./کتاب پانترکیسم؛یک قرن در تکاپوی الحاقی گری نوشته جیکوب لاندو،ترجمه حمید احمدی/کتاب ایلبر اورتایلی استاد دانشگاه استانبول درباره عظمت تمدن ایرانی/کتاب پانترکیسم و ایران نوشته کاوه بیات(بررسی علل پیدایش پانترکیسم)/تارنمای تاریخ و فرهنگ ایران زمین" خردگان" :بررسی منابع تاریخی پیرامون پانترکیسم تاریخ پیدایش و نقش یهودیان در گسترش پانترکیسم/ کتاب پانترکیسم؛تاریخ سازی و دورغ پردازیها(گزیده ای از آرا دانشمندان روس به کوشش عزیز آریانفر،ترجمه هژبر تهرانی)
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      1 0
      نه قاره آسیا یک استان آذربایجان بود قاره اروپا هم یک شهر حاشیه ای باکو بوده خخخخخخ
    • بهزاد IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      0 1
      بندرت پیش میاد با غیر از همزبان و هم مذهب خودمون ازدواج کنیم مخصوصا در قرنهای گذشته پس زبان و مذهب محیطهای ایزوله برای حفظ جهشهای ژنتیکی منحصر به اون جامعه رو دارن. زبان و مذهب چون محافظ ذخیره ژنتیکی هستند مقدس هستند کسی که به نژاد خودش اهمیت نده از حیوانات هم پایین تره
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    ما فعلا بااااااااااید از عربها از جون و دل حمایت کنیم تا بعد ببینیم چی میشه
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 1
    شاه عباس ارتش ایران را به نجات آذری ها از دست جنایات تورکیه عثمانی فرستاد. ... عثمانی توپ و تفنگ داشت حتی ایرانی ها به انگلیس باج دادند تا ساخت توپ را بیاموزند بحث بحث کشور ایران بود. مگر میشد فقط با قزلباش ها جلوی عثمانی ای که اروپا را شکست داده بود گرفت؟ دروغی میگویی که با عقل جور نیست. انتقام خون زنان و کودکان آذری از ترکیه عثمانی سنی گرفته خواهد شد حتی اگر یک روز از تجزیه کشور ترکیه باقی مانده باشد. تو هم یک خائن به خون هستی.
  • مهدی IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 1
    ماهم باید از راه غیر مستقیم به کوردها سلاح دهیم تا دهن این تورک هارو سرویس کنند کوردها روانین خوب میتونن ترکیه به گند بکشونن
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    شاه عباس ارتش ایران را به نجات آذری ها از دست جنایات تورکیه عثمانی فرستاد. ... عثمانی توپ و تفنگ داشت حتی ایرانی ها به انگلیس باج دادند تا ساخت توپ را بیاموزند بحث بحث کشور ایران بود. انتقام خون زنان و کودکان آذری از ترکیه عثمانی سنی گرفته خواهد شد حتی اگر یک روز از تجزیه کشور ترکیه باقی مانده باشد. تو تی پانتورک بدان که یک خائن به خون احداد تاحدار تورک ایران یعنی شاه عباس و سلجوق اول و قاجار هستی
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 1
    شاه عباس ارتش ایران را به نجات آذری ها از دست جنایات تورکیه عثمانی فرستاد. ... عثمانی توپ و تفنگ داشت حتی ایرانی ها به انگلیس باج دادند تا ساخت توپ را بیاموزند بحث بحث کشور ایران بود. انتقام خون زنان و کودکان آذری از ترکیه عثمانی سنی گرفته خواهد شد حتی اگر یک روز از تجزیه کشور ترکیه باقی مانده باشد. تو ای پانتورک بدان که یک خائن به خون اجداد تاجدار تورک ایران یعنی شاه عباس و سلجوق اول و قاجار هستی
  • علی IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 0
    درود بر شرفت اردوغان ای کاش مسعولان ما هم یک صدوم غیرت تورا داشتند به قول شما ایت هورر گروان گچر
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    کشتار آذری ها توسط ارمنستان در کشور باکو اتفاق افتاد نه در مرزهای ایران. آری هیچ قومی جرات تجاوز به آذری هایی که در مرزهای مقدس ایران بودند را پیدا نکرد. مگر ترکیه عثمانی که آن هم توسط شاه عباس دستش قطع شد.
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    به‌ او بگویید ، ایران شیری است که هزاران سال است به بیگانه خوری عادت کرده.‌، به لطف کورورش کبیر تا سلجوق بزرگ‌پادشاهان ایرانی
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    6 0
    تو ای پانتورک بدان که یک خائن به خون اجداد تاجدار تورک ایران یعنی شاه عباس و سلجوق اول و قاجار هستی
    • IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      1 2
      ترک واقعی زردپوست و چشم بادامیه،ما فقط ترک زبان داریم نه ترک نژاد.
  • رقیه IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    3 0
    لطفا با یک موشک والستیک نابودش کنید
    • بهزاد AZ ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      0 3
      لطفا اون موشک رو به بزرگ کشورتون مونتاژ میکنن
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      0 0
      تورکیه‌ با سد سازی میخواد آذربایحان‌رو خالی ار سکنه کنه تا آذری ها به کدایی مردم تورکیه در آنکارا و استانبول بروند.
  • جواد IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    فقط انفجار سد آون هم بصورت چریکی
    • بهزاد AZ ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 0
      انفجار پارس جنوبی و عسلویه بصورت چریکی
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      0 0
      نگران نباش سد در کشور کردستان ساخته میشه. بایدن کردستان را از دل ترکیه بیرون میکشه
    • US ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      1 0
      کارت تمام شد پیک نیک را خاموش کن
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      0 0
      انفجار پارس جنوبی سالهاست در دستور کار شما و داعشی ها است‌که نتوانسته‌اید. ولی تاره یکسال هست که ایران نسبت به استان باکو حساس شده منتظر باشید.
  • . IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    لعنت بهشون چه ایرانی چه ترک که واسه مال مردم میبرنو میدورن و مثل حروم زاده ها با اشتها مال مردمو میخورن و به ریشمون میخندن
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    ترکان ایران فرزند طغرل‌بیگ سلجوق اول، هستند که طغرل بیگ نام ایران را بر کشورش حفظ کرد. و برای پرچم ایران شمشیر زد که پرچم خودش بود و برای مادرمان ایران جنگید که مادر خودش بود.
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    خاک بر سر وطن فروشان شاه پرست و حرامزاده رضا خان که حوضه های آبریز رودخانه ارس (آرارات های کوچک) را به ترکیه واگذار کرد. که حالا ترکیه هم دسترسی به نخجوان را دارد و هم میتواند اب ارس را ببندد.
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    بهترین کار منجر کردن سد که شاید تا ۴سال بعد انجامش میدن حالا هرگروه که باشه
  • سعید IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 0
    همین‌مردم‌ایران‌هستند‌که‌دلارها‌را‌به‌ترکیه‌سرازیر‌کردند‌وبا‌همین‌دلارها‌ترکیه‌دارد‌زیر‌ساختهایش‌را‌می‌سازد‌وقعلا‌سیاست‌ترکیه‌این‌هست‌تا‌‌مردم‌ایران‌پولشان‌را‌به‌ترکیه‌سرازیر‌کنند‌‌وزمانی‌که‌‌دیگر‌وضعشان‌خوب‌شد‌مهاجر‌ان‌‌را‌با‌تیپا‌بیرون‌می‌ندازن ترکیه‌تا‌۲۰سال‌پیش‌به‌نون‌شبش‌محتاج‌بور
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 7
    ما این جا میگیم جلوی رودهای ورودی دریاچه ارومیه سد نسازید اما پان فارسیسم هدفش نابودی تورکاس، دست تورکیه هم درد نکنه که پان فارس ها سوزش گرفتن
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      4 0
      اولا) اسم این کشور ایران است و فارسستان نیست. دوما) تعداد مدیران تورک ایران خیلی زیاد است و آنها هم تصمیم گیرند. سوما) این مدیران فقط ارومیه را نه بلکه زاینده رود هم‌خشک شده خوزستان هم خشک شده. چهارما) تفرقه‌انگیزی نکنید آنهم به دروغ
  • مهدی رنجبر از اردبیل IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    3 4
    من خودم شاهد بودم که قبل از بازی پرسپولیس وتراکتور ده بیست نفر ازبچه های اردبیل یک روز قبل بازی تو اردبیل جمع شده بودند باهم ، اینجور صحبت میکردند که تعدادیمون لباس ترا کتور وتعدادیمون لباس پرسپولیسو بپوشیم وقرارشون هم اینجور بود که داخل هواداران پرس پولیس بشن البته انهایی که لباس پرسپولیس و پوشیدند، به ترکها فوش بدند تا کل استادیو م شروع به فهاشی شوند تا بگویند فارسها به مردم آزربایجا ن دارند فهاشی می کنند، وتا بااین روش به مقصود سیاسیشون برسند . من به عنوان یک اردبیلی بخصوص ازمردم فارس زبان میخواهم بیشتر در مورد کلمات خود تون دقت کنید زیرا خیلی از این روزنامه نویسها پانترکیزم هستند وآنها می خواهند شما رو به فهاشی بیاورید تا به مقصدشون برسند . لطفا خیلی دقت کنیید تا ایران عزیزمون همیشه سربلتد باشد
    • US ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      2 1
      اولا عقل کل فحاشی درست است دوما شما با این سواد کمت فکر کردی خیلی با هوشی و خودت را جای اردبیلی بزنی و فحاشی هواداران آن تیم را ماست مالی کنی و آنرا به گردن خودشان بیاندازی این که دیگه خیلی واضح و آشکار است که فحاشی از مشخصه های بارز فرهنگ شما است این یک اصل ثابت شده است برادر
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      0 1
      برادر ۰۰:۳۵ تو خودت یا پان ترکی یا هنوز به پان ترک ها برخورد نکردی اتفاقا این کمترین کارشونه! ایران ستیز بودنشون هم به خاطر فرهنگ ماست؟ تهدید به مرگ کردن هم وطنان و ایران دوستان هم به خاطر فرهنگ ماست؟
    • اردبیلی IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      0 0
      مردم آذربایجان خودشان ایرانی اصیل هستند و زبانشان هم فارسی پهلوی بوده از دوره سلجوقیان زبان مردم ترکی شده،بنابراین فرهنگ مردم اصیل آذری مانند دیگر هموطنانشون بالاست و متمدن هستند و ربطی به ترکان آسیای شرقی که ترک واقعی هستند ندارند،لطف کن مردم ایرانی رو جدای از هموطنانشون فرض نکن چرا که نه منگولویید هستند و نه بی هویت ،ترک واقعی خواستی برو اطراف مغولستان قرار نیست به خاطر زبان مهاجمان منکر اصالت مردم آذربایجان بشیم،فرهنگ هم چیزی نیست که توی پانترک بتونی در خواب حتی ببینی،ما از شما پانتورکها بیزاریم،نمونه وحوش تماشاچی انگلیسی و آلمانی هم در اروپای مثلا با فرهنگ زیاده،فوتبال همه جای دنیا تماشاچی باشرف و بی شرف داره....ما ایرانی هستیم و نه زردپوست آسیای شرقی،نخاله های پانترک چند ساله بین هواداران تراکتور اومدن به خاطر رجب و الهام دم تکون میدن و اصلا فوتبال براشون مساله نیست،مثل باقی رفتار ایران ستیزانه که دارن...هر کی هم فحاشی کنه توی استادیوم شان خودشو نشون داده،چه در انگلیس چه آلمان چه هرکجای دنیا.در ضمن حق هم نداری به هیچ کدام از هموطنان من برچسب بزنی اهل هر شهر ایران که باشن به مهدی رنجبر عزیز از اردبیل هم همینطور حق نداری تهمت بزنی.ما اردبیلی ها به هیچ کدام مردم عزیزمون پشت نمیکنیم حالا میخواد فارس باشه یا ترک زبان شده باشه.همه از هم پشتیبانی میکنیم چون ایرانی هستیم،کشته مرده اردوغان و علی اف و هر کافر دیگه که میخواد باشه، نیستیم.شیرفهم شد؟
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    4 0
    اگر ایران و تورکیه این دوکشور بزرگ بجای جنگ باهم متحد میشدند دیگه اسمشون جهان سوم نبود ودیگر امریکا قرای تجزیه شون نقشه نمیکشید. عجیبه عجیبه چقدر ما جهان سومی ها کوتاه هستیم.‌ترکیه آب میبندد تروریست وارد منطقه میکند. یعنی واقعا درک اتحاد انقدر سخت است؟؟ یا سخت نیست و اردوقان یک‌دست نشانده غرب است؟
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 2
    تورکیه‌ با سد سازی میخواد آذربایحان‌رو خالی ار سکنه کنه تا آذری ها به کدایی مردم تورکیه در آنکارا و استانبول بروند.
  • S.fardin IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 2
    ایران باتوجه به اینکه در قلب آسیا قرار داره بیشترین تابش خورشید داره به ندرت بگم که غیرممکن تابش مستقیم خورشید در کویرولوت نداشته باشیم ..بیابان هایی که هیچ استفاده ایی ازشون نشده بیشترین ساعت خورشیدی رو به خودشون اختصاص میدن یعنی سال 12ماه تابش خورشید دارن میتونن با کاشت پنل خورشید برق سبز تولید کنن ...از اونجایی که دنیا رو به برقی شدن استفاده از برقم بیشتر میشه ..برقی که هیچ هزینه ایی نداشته باشه هیچ آلاینده ایی نداشته باشه به این میگن برق سبز ..میتونن باترکیه مبادله کالا به کالا انجام بدن تامین برق ترکیه درازای رهاسازی آب در طول سال ..بروحسابشو بکن چی گفتم ...باید بگم هزینه کاشت پنل خیلی بالاست ولی با رها سازی ارز استپ شدن درکره جنوبی قابل اجراست اصلا میتونن با کره جنوبی تبادل برقرار کنن خورشیدی کردن برق در ازای پول گره خورده به همین سادگی ..دولت با اجرای این. طرحی که من در همین گوگل مطرح کردم 48سال از 135سال عقب ماندگیش کم میشه ..با برقی کردن صنایع و ماشین وحمل و نقل عمومی در صدر اول دنیا قرار میگیره ..فقط برق سبز
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    3 0
    اینا عرب داعشی هستند تورک نیستند استخدام رجب و الهام هستند در تورکیه و باکو مستقر هستند براشون چندتا لب تاب خریدن میان نظر میکذارند و حقوق بگیر هستند
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 1
    حمله به ترکیه کلید خورد
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    اردوغان زیاد دم میجونبونه انقربا بدجوری به تله مافته
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    در زمان حمله و کشتار و تجاوز ترکیه عثمانی به آذربایجان از همه ایران برای نجات آذربایجان آمدند. در ایران پان ستیزی داریم هم پانتورک ستیزی هم وانفارس ستیزی
    • بهزاد IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      2 0
      حتی یه نفر هم از ایرانیها به کمک آذربایجان نیومد. در جنگ ۱۸۱۳ با روس و ۱۹۱۸ با ارمنی فقط مردم آذربایجان با کمک ارتش عثمانی جنگیدند
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    اتفاقا اگر بی آبی بشه کشورها به جان هم می افتند و تحزیه شدن آنها اتفاق می افته. ترکیه عراق سوریه تحزیه میشوند و تبدیل به لقمه های کوچکی برای اصراعیل میشوند. اردوقان وظایفش رو خوب‌بلده
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    1 3
    آذری های ایران اماده اذن رهبری هستند تا انتقام خون شهدای چالدران را از ترکیه عثمانی بگیرند. وای اگر حکم جهادم‌ دهد.
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    1 2
    باید انتقام خون شهدای چالدران را از ترکان سنی عثمانی بگیریم. بنام آذبایجان بنام شاع عباس آذری
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    3 0
    زبان چیزی بجز چند لغت نیست. با یکسال کلاس زبان میتونی یک‌زبان رو یاد بگیری.‌نژاد یعنی شکل و‌قیافه و اندام که هزاربار مشخصه که آذری ها و کاملا شبیه ایرانی های دیگر هستند. (به امید بازگشت استان باکو به مام وطن ایران)
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    1 1
    اگر آذری های خوجالی هم زیر پرچم ایران بودند هرگز کسی جرات نمیکرد به آنها چپ نگاه کند .
    • بهزاد IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      1 1
      سال ۱۹۱۸ ارمنیها در ارومیه و تبریز نسل کشی می کردند شما کجا بودید؟
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    3 0
    کم اهمیت ترین ارزش انسان نژاد نیست بلکه نژاد اصلا اررش نیست چیزی پوچی است امروزه بعلت جنگهای فراوان همه نژاد ها مخلوط شده اند. و ارزش های انسانی مثل خدا دین مذهب خوبی نیکوکاری و دوستی با مردم و ایها ارزش هستند.
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    2 0
    ایران است فارسستان نیست. ایران مثلا امریکا و کانادا یک کشور مدرن فرانژادی است. و این یکی از وسایل لازم برای ابرقدرت شدن است. حتی زبان فارسی ایران هم واقعا فارسی نیست نوشتارش عربی است و کلماتش از همه زبانها شرکت دارند.
    • بهزاد IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      1 1
      اصلا ایران یعنی سرزمین آریایی ها! کاملا نژادی هست مثل کردستان و ارمنستان! فقط آذربایجان هست که نام فرا نژادی داره
    • ایرانیان IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      1 2
      کانادا و امریکا کشورهای بدون قدمت و بدون هویت هستند عده ای مهاجر اروپایی که با کشتار بومیان سرخ پوست و تصاحب زمینهایشان حکومت برده داری تشکیل دادند و سیاهپوستان آفریقایی را به زور از موطن خود ربوده و برای بیگاری به قاره ی جدید بردند،قدمت آنها حتی ۴۰۰ سال هم به زور است،کشورهای مهاجر پذیر هستند و نه با مردمان اصیل بومی،هویت کانادایی و امریکایی معنا و مفهوم و قدمت ندارد در کانادا ایالتهای فرانسوی و انگلیسی با هم نزاع دارند در امریکا تبعیض نژادی بیداد میکند،ایران کشوری با تمدن هزاران ساله است و دست کم ۳۲۰۰ سال تمدن مدون و مکتوب دارد هرگز ممالک محروسه نبوده است،قدمت و ریشه و هویت ایرانی دارد، دروازه تمدنهای جهان است،پارس معنای زبان نیست بلکه اولین قومی است که دیگر اقوام ایرانی را که زبانشان یکی بود متحد کرد و دولتشهرها را حکومت یکپارچه ایران کرد،اینجا قومیت معنا ندارد و فرا نژادی دانستن ترفند تجزیه طلبان است،علم تاریخ و ژنتیک ثابت کرد حتی غیر هند وَ اروپایی زبانهای این سرزمین هم تمایز ژنتیکی با به اصطلاح فارس زبانها ندارند بلکه همان فارس های ترک زبان و عرب زبان شده اند.ما نیازی به تاریخ سازی و هویت تراشی نداریم اینجا ایران و همه ایرانی تبار هستند و زبان آبا و اجدادی فارسی و پل پیوند دهنده بین همه ایرانی هاست،دشمنی تجزیه طلبان ایرانستیز و اسلام ستیز با هویت ایرانی و زبان فارسی و تاریخ کهن این سرزمین جهت ساختن هویت جعلی و جدا دانستن مردم اصیل ایرانی از دیگر هموطنانشان است.حتی وقتی مغول و و عرب و ترک به اینجا آمد،فارسی حرف زد و مستحیل فرهنگ ایرانی شد،اساسا مقایسه تمدن کهن ایران زمین با هر کشور دیگر به ویژه امریکا و کانادای تازه تاسیس و چند پاره ی هویتی بی معناست.
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      0 0
      انفاقا کانادا و آمریکا کشور های آنکلوساکسون هستند و خیلی از من و تو نژاد آنگلوساکسون را خوب میدانند ولی آمریکا و کانادا کشورهای مدرن فرانژادی هستند زیرا فهمیدند نژاد چیز پوچی است. مزخرف است کاری شیطانی‌است شیطان هم گفت من ار نژاد آنش هستم و ادم از نژاد خاک
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      0 0
      آنگلوساکسون چندین قبیله سرخپوست را کاملا نسل کشی کردند!مگر بومیان آمریکا و کانادا آنگلوساکسون بودند؟؟؟ سرزمین دیگری را غصب کردند توسط انگلیسی و ایرلندی و فرانسوی و اسپانیایی ها از اروپا،سپس نسل کشی و بعد برده داری و در قرن جدید مهاجر از دیگر کشورها داشتند،خودت رو به کوچه علی چپ نزن،چون بازی کردن با کلمات کار شیطان هست! هر ناپسندی رو خوب جلوه دادن،اتفاقا اینجا در ایران قومیت و فرانژادی معنا نداره،چون مثل کانادا و امریکا مستعمره نیست!مردم بومی و اصیل داره که تمایز ژنتیکی با هم ندارند و همه از یک تبار هستند و این هم هرگز به معنای نژادپرستی نیست! اینجا همه ایرانی هستند و هویت مستقل و یکپارچه دارند،هر کس هم به این سرزمین تاخت و وارد شد،به گواه تاریخ ایرانیان او را در خوی جای دادند و مستحیل فرهنگ و تمدن ایران شد و ایرانی نام گرفت.مغلطه کردن چیز عجیبی نیست وقتی قومیت گرایی و قومیت ستیزیِ به طبع آن را زیرپوستی رواج میدهند،نژاد اینجا معنا ندارد که مانند امریکا و کانادا هر ایالت ساز خودش را بزند،اینجا سرزمین ایرانیان و مردم پیوند قلبی و عاطفی و خونی با هم دارند و سوای هم نیستند چون تبار مشترک دارند و از کیلومترها آن سوی اقیانوس نیامده اند کنار هم با قوانین خشک و بی روح فقط برچسب شهروند کانادا و امریکا داشته باشند، ایرانی بودن در خون و رگ ماست،فقط نام ما نیست،هم تاریخ و هم ژنتیک این را ثابت میکند،ما هویت داریم و نیازی به تاریخ سازی و هویت تراشی نداریم،لعنت خدا بر شیطان و اعوانش از جن و انس.
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    1 2
    استان باکو
    • بهزاد IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      1 1
      ایرانویج به ناحیت آذربایجان است. بندهشن فصل چهاردهم
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 1
    بنام سبلان پایگاه آتش اننقام شهدای چالدران را از تورمان سنی عثمانی میگیریم.
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 1
    بنام سبلان پایگاه آتش اننقام شهدای چالدران را از تورکان سنی عثمانی میگیریم.
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    ترکان ایران فرزند طغرل‌بیگ سلجوق اول، هستند که طغرل بیگ نام ایران را بر کشورش حفظ کرد. و برای پرچم ایران شمشیر زد که پرچم خودش بود و برای مادرمان ایران جنگید که مادر خودش بود.
    • بهزاد IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      0 0
      سلجوق و طغرل و آلپ ارسلان ترکهای آسیای میانه هستند. ترکهای آسیای میانه نوادگان مستقیم اغوزخان و شهبانو تامیریس هستند. ایران هم یکی از استانهای آذربایجان است. بندهشن فصل چهاردهم
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    2 2
    قتل عام اذری ها بدست عثمانی یک هولوکاست عظیم است. آنها آذری ها را میکشتند مالشان را میبردند. و تجاوز.🟥تا اینکه سیمرغ یکباردیگر پرواز کرد آری به فرمانده ای شاه عباس‌ شیعه لشگری از اقوام ایرانی از اصفهان برای نجات آذری ها آمد. لشکر ایران در دفاع از ناموس ایران ناموس آذری جنگیدند کشته شدند و باز دوباره جمع شدند. خون ریخته شد و باز خون ریخته شد خون کرد اصفهانی آذری کرمانی آری خون ریخته شد خون ایرانی. تا بالاخره آذری در چتر امنیت مادرمان ایران قرار گرفت.برادران آذری کمی تفکر
    • بهزاد IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      2 2
      سلطان سلیم مردم آذربایجان رو از دست جنایتهای شاه اسماعیل و چگینهای آدمخوارش نجات داد. در سال ۱۸۱۳ یگانهای توپخانه ای عثمانی به رهبری سید وهاب الدین افندی به کمک عباس میرزا آمد در جنگ با روسیه. در نسل کشی ۱۹۱۸ آذربایجان توسط ارمنیها باز ارتش عثمانی به کمک آذربایجان اکمد. عثمانی همیشه هوای برادر خونی خودش آذربایجان رو داشته ولی شما ایرانی های ترسو همیشه پشت آذربایجان رو خالی کردید.
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      1 0
      خب سلطان سلیم دیگه چی کار دروغی کرده؟ کره مریخ هم رفته؟؟ راستی از دیوان اشعار فارسی سلطان سلیم نمیگی؟
  • رحمت عیدی IR ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    روباه صفتی و فتنه گری انگل لیس و صهیونیستها قرار است که منجر به جنگ آب شود پس دیگر انفعال و مماشات کافیست باید اقدامی عاجل و مقتدرانه و هوشمندانه انجام داد وگرنه خیلی زود خیلی دیر میشود در واقع فی الحال در وقت اضافه ایم و دشمنان همه جانبه و همه جوره در تلاشند برای نابودی ما
  • DE ۰۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 2
    تبعات سد جدید ترکیه برای ایران بحث‌برانگیز «ایلیسو» را بر روی رود دجله افتتاح کرد.....ایلدان آتاتوووورچ به اون گوندَیی مُرد عردوغان که چیزی نیست.ولی خرابکاریهاش برای دنیا باقی میمونه میمونه.// هان اي دل عبرت بين از ديده نظر کن هان ايوان مدائن را آيينه عبرت دان/ يک ره ز ره دجله منزل به مدائن کن وز ديده دوم دجله بر خاک مدائن ران/ خود دجله چنان گريد صد دجله خون گويي کز گرمي خونابش آتش چکد از مژگان/بيني که لب دجله کف چون به دهان آرد گوئي ز تف آهش لب آبله زد چندان /از آتش حسرت بين بريان جگر دجله خود آب شنيدستي کاتش کندش بريان/بر دجله گري نونو وز ديده زکاتش ده /گرچه لب دريا هست از دجله زکات استان /گر دجله درآموزد باد لب و سوز دل نيمي شود افسرده، نيمي شود آتش دان تا سلسله ايوان بگسست مدائن را /در سلسله شد دجله، چون سلسله شد پيچان گه گه به زبان اشک آواز ده ايوان را /تا بو که به گوش دل پاسخ شنوي ز ايوان دندانه هر قصري پندي دهدت نو نو/پند سر دندانه بشنو ز بن دندان گويد که تو از خاکي، ما خاک توايم اکنون /گامي دو سه بر مانه و اشکي دو سه هم بفشان /از نوحه جغد الحق مائيم به درد سر از ديده گلابي کن، درد سر ما بنشان /آري چه عجب داري کاندر چمن گيتي جغد است پي بلبل، نوحه است پي الحان /ما بارگه داديم، اين رفت ستم بر ما بر قصر ستم کاران تا خود چه رسد خذلان /گوئي که نگون کرده است ايوان فلک وش را حکم فلک گردان يا حکم فلک گردان....... کسري و ترنج زر، پرويز و به زرين بر باد شده يکسر، با خاک شده يکسان /پرويز به هر بزمي زرين تره گستردي کردي ز بساط زر زرين تره را بستان /پرويز کنون گم شد، زان گمشده کمتر گو زرين تره کو برخوان؟ روکم ترکوا برخوان /گفتي که کجار رفتند آن تاجوران اينک ز ايشان شکم خاک است آبستن جاويدان.......عردغان نیز برود بزودی از کاخ بزودی در کوخ
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    سلام
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    1 0
    ترکیه اولین کشوری بود که علیه غیر نظامیان،سلاح شیمیایی بکار برد.در دهه سی میلادی و در سرکوب قیام علویان درسیم به رهبری سید رضا درسیمی
    • بهزاد IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      0 0
      غیرنظامیان؟! همه اشون تروریست بودند که به روستاهای اطراف دستبرد میزدن و به ارتش حمله می کردن. سلاح شیمیایی هم در کار نبود بمبهای متعارف بود که بزهای کوهی رو جزغاله می کرد. دمشون هم گرم با شما فقط باید همینطور بر خورد کرد.
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    واقعا چرا همسایه ها در کشورهای جهان سوم باید دایم در جنگ و دعوا باشند؟ چخبرتونه چی میخواهید از جون هم. انگلوساکسون ها میخوان خوامرمیانه رو تجزیه کنند بعدش دررون جنگ های نژادی هزارساله بین کشورهای کوچک غرق بشه. م تا ۱۰۰سال دیجه مثل سرخپوستها نه اثری ار نژادی بمونه نه تمدنی. کاملا مشخصه شروع این جنگ ها رو هم با بستن سد انجام داده
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    1 1
    آخه زبان هم شد دلیل؟ زبان فارسی زبان تورکی خب با یکساا کلاس زبان رقتن میشه یک زبان رو یاد گرفت، از نظر رنگ مو و چشم و شکل و قیافه و هیکل و اینا هم که مردم تورکیه و ایران‌کاملا شبیه هم هستند. مردم تورکیه و ایران باهم برادر هستند.
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    1 0
    بچه ها باهم دوست باشیم حالا یک روز ایرانی ها میرن در دریاچه سد ایلسو آب تنی میکنند یک روز هم تورکیه ای ها میان در سد لتیان ما آب تنی میکنند. بجای این حرفها برید مثل آدم باکو و عراق رو بین خودتون قسمت کنید و اشغالش کنین راحت.
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 0
    اگر بی آبی بشه کشورها به جان هم می افتند و تحزیه شدن آنها اتفاق می افته. ترکیه عراق سوریه تحزیه میشوند و تبدیل به لقمه های کوچکی برای اصراعیل میشوند. اردوقان وظایفش رو خوب‌بلده
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    1 1
    زمانی که ترکمنهای عراق وسوریه توسط داعشی که از مرز اسکندیه تورکیه می آمدند و تورکمن میکشتند پان ترکها کجا بودن
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    3 1
    شاه عباس ارتش ایران را به نجات آذری ها از دست جنایات تورکیه عثمانی فرستاد. ... عثمانی توپ و تفنگ داشت حتی ایرانی ها به انگلیس باج دادند تا ساخت توپ را بیاموزند بحث بحث کشور ایران بود. انتقام خون زنان و کودکان آذری از ترکیه عثمانی سنی گرفته خواهد شد حتی اگر یک روز از تجزیه کشور ترکیه باقی مانده باشد. تو تی پانتورک بدان که یک خائن به خون احداد تاحدار تورک ایران یعنی شاه عباس و سلجوق اول و قاجار هستی
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    2 1
    آذری ها و کردها و فارس ها و تورک های ایران بهمراه مردم باکو باهم انتقام شهدای تورک و کورد وآذری و فارس جنگ چالدران را مییرند
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    0 1
    عراق از ایران بابت عدم رعایت حق آبه شکایت کرده هورالعظیم و دریاچه ارومیه سالها قبل خشک شده بودند و مقصر را ایران می دانستند این نوشته جهت تبریه ایران و برون افکنی موضوع درج شده است .
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    عراق خودش از ایران میخواد شکایت کنه
  • از شهرستان سراب IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    0 0
    زمانیکه شاه عباس بزرگ به سلطنت رسید عثمانی مناطق وسیعی از شماغرب ایران منجمله تبریز رو در اشغال داشت و مرز ایران و عثمانی در اوجان{بستان آباد فعلی} بود عثمانی شروع به ساخت پادگانی بزرگ نظامی و قلعه و برج و بارویی مرزی در اوجان کرده بود اگر این پادگان نظامی ساخته میشد پسگیری مناطق اشغالی بسیار سخت میشد شاه عباس کبیر از حاکم اردبیل میخواهد ان برج و بارو و پادگان را مخفیانه خراب کند حاکم اردبیل بدین منظور 300 نفر سوار زبده را برای این ماموریت برمیگزیند سوارها در سراب استراحت میکنند و سواران ورزیده شقاقی از سراب هم به انها ملحق میشوند سواران ایرانی که از اردبیل و سراب به این ماموریت اعزام شده بودند شبانه شبیخون وحشتناکی به دشمن وارد میکنند و کل برج و بارو و پادگان را با خاک یکسان میکنند که این امر موجب سهولت بازپسگیری مناطق اشغالی ایران میشود اگر این درایت شاه عباس کبیر نبود امروزه مرز ایران و ترکیه در بستان آباد فعلی بود چه بسا مناطق بیشتری را هم تصرف میکردند
  • مجید IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 0
    لعنت به رجب طیب اردوغان صفت
  • نادر IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
    0 0
    بایدبه محض پایان آمدن جریانات جنگ غزه دراسرع وقت تمامی سدهایکه ترکیه ساخته رادردستورکارتخریب قراردهیم وباحمایت علنی ازقومیتهای دررنج ستم ترکیه اردغان وسایرغارتیبُزدلمردانش راسرگرم هژمونی درون ریز تجزیه طلبان نموده سپس برای یکبارکارشانرابسازیم تاپس ازآن دیگربران سرچشمه رودهااینچنین نخستی آدمنمایانی متولدنگردندتاآیندگانرادچاررنج گردانند،خواه ناخواه ترکیه بسمت خودنیستی درونی وبیرونی میشتابدوبااین پروژه سدسازی سرعت نابودشدنشرادوچندان کرده بگذارندصبرماسرریزشودبعداگریکتن ازان ناجوانمردان پست رازنده باقی بگذاریم ایرانی نخواهیم بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس