کد خبر 1299161
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
درمان سرطان تخمدان با روشی جدید

محققان دانشگاه پیتسبورگ در مطالعه‌ای از رویکردی جدید برای درمان سرطان تخمدان ارائه دادند.

به گزارش مشرق به نقل از مدیکال اکسپرس، مهارکننده‌های ایمن نوعی درمان سرطان هستند که به سلول‌های T سیستم ایمنی کمک می‌کنند تا تومورها را شناسایی کرده و به آن‌ها حمله کنند، اما این داروهای ایمونوتراپی در برابر همه سرطان‌ها موثر نیستند. در مطالعه‌ای که در Science Advances منتشر شد، محققان دانشگاه پیتسبورگ و UPMC نشان دادند چگونه سلول‌های خاص مقاومت ایمنی درمانی را در مدل موشی سرطان تخمدان ایجاد می‌کنند و نشان می‌دهند که هدف قرار دادن مسیر سیگنالینگ در این سلول‌ها پاسخ تومور به ایمونوتراپی را بهبود می‌بخشد.

رونالد بوکانوویچ، دکترای پزشکی و نویسنده ارشد این مطالعه اهمیت این یافته‌ها و طرح‌های کلی را مورد بحث قرار می‌دهد، اینکه چگونه این تحقیق به یک کارآزمایی بالینی برای بیماران مبتلا به سرطان تخمدان کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید

این افراد بیشتر در معرض سرطان سینه هستند

ایمونوتراپی می‌تواند برای بیماران مبتلا به سرطان‌های مختلف مانند ملانوما، سرطان سر و گردن و سرطان ریه بسیار موثر باشد. با این حال، ایمونوتراپی در سرطان تخمدان نسبتا ضعیف عمل کرده است: فقط حدود ۱۰ درصد از بیماران از مزایای آن بهره مند می‌شوند و این مزیت نسبت به بیماران با انواع دیگر تومور کمتر قابل توجه است. هدف از این مطالعه دستیابی به پاسخ این سوال است که چرا سرطان تخمدان نسبت به ایمونوتراپی مقاوم است و تعیین اینکه آیا می‌توانیم رویکردهای درمانی جدیدی برای افزایش اثربخشی ایمونوتراپی ایجاد کنیم یا خیر.

بوکانوویچ گفت: ما دریافتیم که سلول‌های سالم و غیر سرطانی، معروف به سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSCs)، تحت تاثیر سلول‌های سرطانی، اساسا سدی ایجاد می‌کنند که از ورود سلول‌های ایمنی به تومور جلوگیری می‌کند. در سرطان ما به این پدیده «حذف ایمنی تومور» می‌گوییم. علاوه بر این، سلول‌های بنیادی مزانشیمی تولید سایر سلول‌های سرکوبگر ایمنی را برای غیرفعال کردن سلول‌های ایمنی که می‌توانند به مانع نفوذ کنند، جذب و ترویج می‌کنند. این امر مانع از انجام کار سلول‌های ایمنی و نابودی سلول‌های سرطانی، حتی در حضور درمان‌های تحریک‌کننده سیستم ایمنی می‌شود. تصور کنید آتش نشان‌هایی با بهترین تجهیزات آتش نشانی در دسترس هستند، اگر به دلیل بسته بودن جاده‌ها نتوانند به آتش سوزی برسند، نمی‌توانند آتش را خاموش کنند.

او می‌افزاید: ما دریافتیم مهار یک مسیر سیگنالینگ به نام مسیر جوجه تیغی می‌تواند مانع از ایجاد سد ایمنی توسط سلول‌های بنیادی مزانشیمی شود و طرد ایمنی تومور را معکوس کند. نکته مهم اینکه ما نشان دادیم که مهارکننده‌های مسیر جوجه تیغی از نظر بالینی در دسترس می‌توانند فعالیت درمان ایمنی را در مدل‌های سرطان تخمدان مقاوم به ایمنی درمانی بازگردانند.

بوکانوویچ می‌گوید: این یافته‌ها چندین پیامد بالینی مهم دارند؛ اول، این مطالعه قویا سلول‌های بنیادی مزانشیمی را به عنوان یک هدف درمانی مهم برای درمان ایمنی در بیماران مبتلا به سرطان تخمدان مطرح می‌کند. علاوه بر این، ما سایر اهداف درمانی بالقوه را شناسایی کردیم که می‌توانند در سرکوب سیستم ایمنی در بیماران سرطان تخمدان نقش داشته باشند. یک پروتئین - پروتئین القا شده با TGF بتا - برای پیش‌بینی پاسخ ضعیف به ایمونوتراپی یافت شد. ما در حال حاضر در حال توسعه درمان‌های جدید برای هدف قرار دادن این پروتئین هستیم.

مراحل بعدی این تحقیق چیست؟

محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: یکی از دلایلی که من در مورد این مطالعه هیجان زده هستم این است که مستقیما منجر به یک آزمایش بالینی جدید برای بیماران مبتلا به سرطان تخمدان ما می‌شود. در همکاری با Genentech که مهارکننده جوجه تیغی و عامل ایمونوتراپی را فراهم می‌کند، ما قصد داریم یک کارآزمایی بالینی جدید را راه اندازی کنیم تا مشخص کنیم آیا یک مهارکننده جوجه تیغی می‌تواند مزایای ایمونوتراپی را در بیماران مبتلا به سرطان تخمدان مقاوم به درمان بهبود بخشد. این‌ها بیمارانی هستند که در غیر این صورت گزینه‌های درمانی کمی دارند. من امیدوارم که این رویکرد بتواند برای این بیماران سود قابل توجهی داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس