شوک وزارت علوم به اساتید دانشگاه پیام نور/ صدور حکم اخراج ۱۱۵ نفر

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه داشتن متولی واحد در امر آموزش کشور به معنای ادغام وزارتخانه‌های مربوطه نیست، گفت:داشتن متولی واحد در این بخش، موجب انسجام و یکپارچگی می‌ شود.

به گزارش مشرق به نقل از وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل با اشاره به اینکه، یکی از مسائل و اشتباهات رخ داده در بخش سیاست‌گذاری علمی کشورمان بحث واگرایی بوده است، تاکید کرد: نباید رشته‌های مختلف علوم بین وزارتخانه‌های مختلف از هم جدا و جزیره‌ای باشند، چرا که نمی‌توان رشته‌های پزشکی را از رشته‌های علوم مهندسی و علوم انسانی و کشاورزی و دامپزشکی جدا کرد و در این صورت تحقیقات بین رشته‌ای معنادار نخواهد بود.

بیشتر بخوانید:

نامه سرگشاده روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی به رئیس جمهور

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بهره‌وری سیستم هنگامی افزایش خواهد یافت که رشته‌های پزشکی در کنار رشته‌های کشاورزی، دامپزشکی، فنی، مهندسی و علوم انسانی باشند، اظهار کرد: در دنیای امروز، تحقیقات بین رشته‌ای و چند رشته‌ای تعیین‌کننده است و ما این سیاست‌ها را در کشور فراموش کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه، جداسازی بخش‌های مختلف علم از یکدیگر کار صحیحی نیست و حتماً در بخش کلان نیازمند توجه است، افزود: داشتن متولی واحد در امر آموزش کشور، لزوماً به معنای ادغام وزارتخانه‌های مربوطه نیست. خوشبختانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تا حدود زیادی این مشکل را مدیریت کرده است، اما در کف جامعه و به صورت عملیاتی به این شکل نیست و به همین دلیل بایستی یک فکر جدیدی در این رابطه داشته باشیم.

زلفی‌گل گفت: آنچه مورد نظر ماست این است که نظام آموزش عالی، اعم از آموزش علوم انسانی، فنی، مهندسی، کشاورزی، هنر و علوم پزشکی مثل بسیاری از نقاط دیگر دنیا دارای یک متولی واحد باشد. این نگاه کلان باعث یکپارچگی، وحدت و انسجام در آموزش عالی کشور و جلوگیری از برخی گسیختگی‌ها و ناهماهنگی‌های خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    5 2
    حق با ایشان است در تمام کشور ها دانشکده پزشکی داریم نه دانشگاه علوم پزشکی
  • فون... IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    2 2
    ★بخش آموزش و تحقیق علوم پزشکی به صورت منطقی و علمی باید از وزارت بهداشت (که ماهیتی خدماتی دارد) منفک و به وزارت علوم پیوست بشود، مثل بقیه‌ی رشته‌ها (شما توجه داشته باشید که حتی در افغانستان وزارت بهداشت (صحه) از بخش آموزش علوم پزشکی (طبی) جدا است؛ «وزارت صحی»). الان مثل این می‌ماند که وزارت راه و ترابری در مورد ظرفیت کنکور رشته‌های مهندسی عمران دخالت کنه؛ یعنی بشود لابی برای تأمین منافع صنفی مهندسان عمران و تبدیل شود به «وزارت راه و ترابری و آموزش علوم مهندسی عمران» یا مثلا وزارت نیرو در تعیین ظرفیت کنکور رشته‌های مهندسی برق دخالت کند و تبدیل شود به «وزارت نیرو و آموزش علوم مهندسی برق و مکانیک» (بر وزن وزارت بهداشت، درمان و آموزش علوم پزشکی) و غیره؛ در خانه اگر کس است، یک حرف بس است!
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      0 0
      اگر منظور تان از کس «وزارت علوم است» به دنبال ناکس رفته اید
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      0 0
      اگر اینگونه که شما می گویید هست پس چرا دامپزشکی که حتی در افغانستان هم زیر نظر صحه است در ایران جداست؟با اینکه کار آن ها صد درصد در مورد بهداشت و جلوگیری از بیماری های مشترک است ولی زیر نظر عتف هستند و متاسفانه کارشان زیر نظر جهاد کشاورزی
  • مرد بزرگ IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    «نظر منفی وزارت بهداشت درباره مصوبه افزایش ظرفیت جذب دانشجوی پزشکی»! سوال! به نظر شما چرا وزارت‌ راه و شهرسازی درباره ظرفیت جذب دانشجوی علوم مهندسی عمران و شهرسازی نظری ندارد؟ چرا وزارت‌ نیرو درباره ظرفیت جذب دانشجوی علوم مهندسی برق و مکانیک نظری ندارد؟ چرا وزارت‌ اقتصاد و دارایی درباره ظرفیت جذب دانشجوی علوم اقتصادی نظری ندارد؟ چرا وزارت‌ X درباره ظرفیت جذب دانشجوی علوم Y نظری ندارد؟ چرا وزارت‌ X (که یک نهاد خدماتی است) درباره ظرفیت جذب دانشجوی علوم Y (که موضوعی آموزشی-پژوهشی و نه خدماتی است) نظری ندارد؟ و اما به نظر شما چرا وزارت‌ بهداشت، درمان و آموزش علوم پزشکی درباره ظرفیت جذب دانشجوی پزشکی نظر دارد و آن هم نظر منفی؟ وزارت بهداشت از منافع چه کسانی حمایت می‌کند؟ اگر توانستید برای این سوالات منطقی، علمی و حقوقی جواب مستدل و منطقی پیدا کنید، خیلی از ابهام‌ها برای شما روشن خواهند شد.
    • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      0 1
      ماهیت مهندسی و ترابری و ... با بهداشت و درمان فرق میکند عزیزم. وقتی در حال حاضر ظرفیت واقعی تربیت دانشجو متبحر در رشته های پزشکی و پیراپزشکی در یک رشته در یک دانشگاه ۴۰ نفر ولی سازمان سنجش ۱۵۰ نفر دانشجو را در آن رشته و آن دانشگاه پذیرش میدهد به معنای این است که آن دانشجویان کفایت لازم را نخواهند حالا میخواهند ۱۵۰ نفر را ۲۰۰ نفر کنند.
  • مرد بزرگ IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 0
    چند سوال بسیار بسیار بسیار مهم در مورد وزارت بهداشت، درمان و آموزش علوم پزشکی ایران! چرا در ایران ما وزارتخانه‌هایی بنام «وزارت راه و ترابری و آموزش علوم مهندسی عمران»، «وزارت نیرو و آموزش علوم مهندسی برق و مکانیک»، «وزارت نفت و آموزش علوم مهندسی نفت»، «وزارت کشاورزی و آموزش علوم مهندسی کشاورزی»، «وزارت اقتصاد و آموزش علوم اقتصادی» و غیره نداریم اما وزارتخانه‌ای بنام «وزارت بهداشت، درمان و آموزش علوم پزشکی» داریم؟ چرا در هیچ کشوری در دنیا وزارتخانه‌ای بنام «وزارت بهداشت، درمان و آموزش علوم پزشکی» که ترکیبی از دو نهاد خدماتی (بهداشت و درمان) و آموزشی-پژوهشی (آموزش علوم پزشکی) باشد، وجود ندارد (دقت شود: در هیچ کشوری)؟ آیا وقتی وزارتخانه‌ای بنام «وزارت بهداشت، درمان و آموزش علوم پزشکی» وجود داشته باشد چه گروه و یا صنف خاصی بیشترین سود را می‌برند و آیا این در جهت خدمات عمومی تعریف می‌شود و یا در جهت خدمات خاص به یک گروه و یا صنف خاص؟ آیا شما از قاعده‌ی حقوقی «تعارض منافع» که در کشورهای پیشرفته با جدیت و قدرت تمام اعمال می‌شود، اطلاعی دارید؟ آیا شما به صورت منطقی و حقوقی می‌دانید که نفس وجود وزارتخانه‌ای بنام «وزارت بهداشت، درمان و آموزش علوم پزشکی» غیرمنطقی، غیرعلمی، غیرحقوقی و فسادزا است؟ آیا شما می‌دانید چند درصد از وزرای بهداشت در سایر کشورها از اصناف پزشکی و یا دندانپزشکی و یا کسی که منافعی در وزارت بهداشت دارد، انتخاب می‌شود؟ پاسخ این سوال به خاطر اهمیت موضوع به صورت مستقیم و شفاف داده می‌شود: تقریبا صفر درصد!
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      1 2
      فساد ربطی به تمرکز ندارد. مگر در دانشکده های وزارت علوم فساد وجود ندارد؟ وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی. یکی از کارآمدترین و پاسخگو ترین وزارت خانه های کشور است. که نقش تربیت پرسنل آینده خود را نیز در مراکز تابع خود بر عهده دارد. اگر گیرم فردا روزی نقش آموزش پزشکی به وزارت فشل علوم واگذار شود شما رشد قارچ گونه مراکز خصوصی آموزش پزشکی را شاهد خواهید بود که هدف آنها به جیب زدن پول و تولید مدرک است همان بلایی که سر رشته های مهندسی آمد
    • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      1 0
      چون در دنیا تاسیس دانشگاه و دادن مدرک بر روی قاعده است و مثل قارچ دانشگاه سبز نمیشود و برای پول تولید دانشنامه نمیکنند.
  • زینب IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    2 1
    کاملا موافق هستم
  • احمد IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 1
    سلام جناب وزیر کاملا درست می گوید، تمامی پزشکان حاذق الان ،موقعی درس خواندن و دانشجو شدن که دو وزارتخانه یکی بود !! ان هم سالها حالا چه شده !!! پس موضوع وجه مالی و اقتصادی داره بجای جیب خودمان فکر درمان و بهداشت کل جامعه باشیم سپاس- عضو هییت علمی
  • ح IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    1 0
    سلام به تخلفات وزرات علوم در سال ۹۹ که باعث مشگلات زیادی برای دانشجویان و خانوادشون چه پسر ودختر شده هم پرداخته شه نفر شهر خودش رشتش دانشگاه هست باید بره جای دیکه سال بعد همون دانشگاه با رتبه بالاتر گرفته اینا ظلم به مردم هست و آزار اذیت ایشان به قیمت راحتی ی مشت مفت خور به مشگلات مسائل مردم توجه ورسیدگی کنید
  • نوید سبزعلی دکتری ریاضی گرایش انالیز هارمونیک IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    2 1
    این نظر وزیر علوم محترم ناشی از درایت ایشان است. امروزه در دنیا مهندسی بر پزشکی حاکم است. اگر مهندسی نباشد پزشکی یک سمعک هم نمی تواند بسازد. حتی جای دقیق اجزای بدن را هم نمی دانست. عمل لیزری نبود. امروز فیزیک ، ریاضیات و شیمی خدمات شایانی را به پزشکی در دنیا می کنند که بی نظیر است. بدون مهندسی و علوم پایه، پزشکی می شود پزشکی سنتی یا همان طب سنتی است. دستگاه های سونوگرافی، MRI و .. همه براساس سری فوریه و تبدیلات موجک کار می کنند. کدام پزشک می داند موج چیست.
    • اهورا IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
      2 1
      آفرین به شما که جواب دندان شکنی دادید بلکه امروزه پزشکان فقط مصرف کننده علم‌هستند نه تولید کننده آن و باد غرور در سرشان افتاده با خود فکر نمی کنند که این وسایلی که از آن استفاده میکنند چگونه ساخته شده است اما یکه مهندس پزشکی هم از اجزای دستگاه خود اطلاعات دارد و هم از نوع بیماری اطلاع دارد که ان وسیله را ساخته است پس میتوان گفت که کار و رتبه مهندس پزشکی بالاتر از یک پزشک است زیرا اگر وسیله هایی که یک مهندس پزشکی میسازد نباشد پزشک از تشخیص بیماری عاجز است لطفا کور کورانه به این مطلب نگاه نکنید باید درست تصمیم گیری شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس