تلاشهای دیپلماتیک برای جلوگیری از درگیری جدیدمیان آذربایجان و ارمنستان

با بروز درگیری های نظامی جدید میان نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در برخی محورهای مرز مشترک دو کشور ، تلاش های دیپلماتیک برای جلوگیری از تداوم مناقشه مشاهده می شود .

به گزارش مشرق به نقل از واحد مطبوعاتی ریاست جمهوری آذربایجان ، شارل میشل رییس شورای اتحادیه اروپا امروز ( سه شنبه ) در تماس تلفنی با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان  نگرانی خود در رابطه با رویدادهای اخیر در مرز این کشور و ارمنستان را ابراز کرد  .

  رییس جمهوری آذربایجان  در این گفت و گوی تلفنی یادآورشد که ارمنستان بارها با توسل به تحریکات نظامی در محورهای مناطق آزاد شده شوشا ، لاچین و کلبجر این کشور در قره باغ امروز نیز حملات گسترده در این مناطق داشته است .

  علی اف با یادآوری اینکه بر اثر این حملات تنی چند از نظامیان آذربایجانی زخمی شدند ، ادامه داد که  پاسخ مناسب به تحریکات ارمنستان داده شده است .

  وی همچنین افزود: مسوولیت این شرایط پیش آمده بر عهده مسوولان سیاسی و نظامی ارمنستان  است .

  به گزارش منابع خبری باکو ، همچنین سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه امروز با ذاکر حسن اف همتای آذربایجانی تماس تلفنی داشته و طرفین وضعیت جاری در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان را بررسی کردند .

   وزیر دفاع روسیه آمادگی برای کمک به پایان دادن به درگیری های نظامی و برقراری ثبات در منطقه را اعلام کرد .

  شویگو همچنین در تماس تلفنی با سورن  پاپیکیان وزیر دفاع جدید ارمنستان درگیری های نظامی اخیر در مرز این کشور و آذربایجان را بررسی کرد .

  درگیری های نظامی مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تماس تلفنی نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز مورد  بحث و بررسی قرار گرفت .

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ارمنستان و آذربایجان را به خویشتنداری دعوت کرد .

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با ابراز نگرانی از بروز درگیری‌های نظامی جدید در مناطق مرزی جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو کشور را به خویشتنداری و پرهیز از گسترش دامنه نزاع دعوت کرد.

‌خطیب زاده با تاکید بر لزوم احترام کشورها به مرزهای شناخته شده بین المللی، دو طرف را به حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو و راه های مسالمت آمیز فراخواند.

وی تنش‌های جاری را برای روند تدریجی رسیدن به صلح و پیشرفت در منطقه خطرناک توصیف و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته آماده کمک به طرفین برای حل و فصل اختلافات و برقراری ثبات و امنیت در منطقه است.

منابع رسمی جمهوری آذرربایجان امروز درباره  وقوع درگیری های نظامی میان نیروهای این کشور و ارمنستان در مسیر شهرستانهای آزاد شده کلبجر و لاچین در مرز دو کشور  گفتند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید مرتضی IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    8 1
    ببینید اگر مشکل ارمنستان مسیحی بود واذربایجان کشورهای اروپایی حتما به اذربایجان فشار می اوردن وهیچ وقت اذربایجان به ارمنستان حمله نمیکرد اما الان هدف محاصره ایران ونفوذ ناتو در دریایی خزر واسیای میانه حتی اگر راه ارمنستان بسته شه کریدور جنوب به شمال میشه از دریای خزر هم رد بشه اما اینجا یک مشکل هست این هست که هدف اصلی این اتفاقات ما هستیم خصوصا مگرنه ارمنستان هم به اندازه اذربایجان با اسرائیل رابطه داشته وداره خیلی هم درونش نفوذ دارن واقعا اگر ما دخالت نکنیم تهدیدات شمال ما زیاد میشه اگر ما نتونیم قدرت خودمون رو تو تثبیت مرز دو کشور همسایه کوچیک شمالی نشون بدیم در عراق سوریه افغانستان کشورهای شمال شرقی هم به مشکل بر میخوریم
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      5 3
      در صورت قطع ارتباط ما با ارمنستان درسته باید از دریا گذشت اما متاسفانه برای عبور از دریای خزر هم باید از آب های سرزمینی کشور های ترک زبان عبور کنیم که یکی از این کشور ها آذربايجانه که اگه قرار باشه راه بده از همون مرز زمینی میده ترکمنستان هم بعیده چون از هموناست
  • ناشناس IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    11 3
    خدامیدونه ایندفعه دیگه الهام دماغ درازقبرخودشوکنده دیگه این مریض سادیسمی چی میخواد حتما میخواد توسط رزمندگان ایران بمباران بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس