کد خبر 1300620
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه ۹۹ استانی را به مجلس ارائه می‌دهد

مشاور پیشین رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: مدیر گمرکی که ابتدای سال حکم قانون افزایش نرخ ارز محاسباتی را اجرا نکرد باید از جیب مبارک خسارت بیت المال را جبران کند.

به گزارش مشرق، روز گذشته نشست بررسی عملکرد بودجه های سنواتی در طول برنامه ششم‌ توسعه برگزار شد. در نشست که با حضور مقامات ارشد دیوان محاسبات کشور به عنوان مرجع نظارتی بر قوانین بودجه سنواتی صورت گرفت بحث چرایی عدم تحقق احکام بودجه واکاوی شد.

حسینی مشاور پیشین دیوان محاسبات، گفت: اصولا تا۴۰درصد از آیین‌نامه های بودجه در هیئت دولت تصویب نمی‌شود. همچنین هادی پور حسابرس کل دیوان نیز تاکید کرد: تا ۶۰درصد از احکام برنامه ششم محقق نشده که در اینجا ضمانت اجرایی این احکام حائز اهمیت است. یکی از مواردی که در نشست نظارتی مورد توجه قرار گرفت بحث برخورد دیوان محاسبات کشور با متخلفان بود. 

کسری بودجه به عنوان مهمترین چالش بودجه سنوات اخیر در این جلسه نیز خبرساز شد. دیوان محاسبات هم راستا با مجلس شورای اسلامی بر تحقق درآمدهای واقعی مندرج در بودجه تاکید کامل دارد. از این رو حسابرسی در حین اجرای بودجه با حساسیت خاصی از سوی دکتربذرپاش رییس دیوان محاسبات کشور دنبال می‌شود.

چندی قبل رئیس مجلس شورای اسلامی بحث عدم اجرای یکی از احکام درامدی بودجه یعنی تغییر نرخ ارر محاسباتی گمرک را به رئیس‌جمهور جمهور وقت گوشزد کرده بود. اما با وجود لحاظ شدن درآمد بیست تا سی هزار میلیارد تومانی این حکم اصلا به هیئت دولت ‌نرسید تا بندهای آیین‌نامه اجرایی آن تصویب ‌و ابلاغ شود.

حسینی در همین خصوص با ارایه توضیحات مقدماتی گفت: آن مدیر میانی گمرگ که  در ابتدای سال جاری از اجرای حکم قانون سر باز زده، باید در زمان مشخص حسابرسی، خسارت وارده به بیت المال بابت عدم وصول حقوق دولتی را از "جیب مبارک" پرداخت کند. دیوان محاسبات کشور حساسیت ویژه ای در این‌ امور دارد.

از سوی دیگر حسابرس کل دیوان محاسبات با اشاره به اینکه ماهیتا این حکم باید از  ابتدای سال انجام می‌شد، تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی نیز باید حساسیت ویژه ای در این امور و تقویت ضمانت اجرایی احکام و برخورد با متخلفان داشته باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس