پاریس: هرگونه تغییر در مرز باکو-ایروان به مذاکره نیاز دارد

وزارت خارجه فرانسه در واکنش به دور تازه درگیری بین باکو و ایروان اعلام کرد که هرگونه تغییر در مرزها نیاز به مذاکره دارد و نمی‌توان با اقدام نظامی چنین چیزی را تحمیل کرد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه با اعلام نگرانی از درگیری مرزی تازه بین باکو و ایروان از این دو کشور خواست تا به آتش‌بس سال ۲۰۲۰ احترام بگذارند.

به گزارش وبگاه «رادیو بین‌المللی فرانسه» در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: «فرانسه نگرانی عمیق خود را نسبت به وخامت اوضاع امنیتی در چندین بخش از مرز ابراز می‌کند. فرانسه از همه طرف‌ها می‌خواهد به آتش‌بسی که پس از اعلامیه سه‌جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ متعهد شدند، احترام بگذارند.»

فرانسه گفت که به ویژه از گزارش‌های مربوط به استفاده از تسلیحات سنگین که باعث کشته‌شدگان بسیاری به‌ویژه در طرف ارمنستانی شده، نگران است. در این بیانیه آمده است که هرگونه تغییر در مرز نیاز به مذاکره دارد و نمی‌توان با اقدام نظامی چنین چیزی را تحمیل کرد.

کشور فرانسه میزبان بزرگترین جامعه ارامنه در قاره اروپا است. وزیر امور خارجه ارمنستان نیز روز سه شنبه گفت که جمهوری آذربایجان با ایجاد تنش در مرز با ارمنستان قصد دارد توجه جامعه جهانی را از مناقشه قره باغ منحرف کند.

«آرارات میرزویان» در دیدار با دیپلمات‌های خارجی مقیم این کشور گفت: «مطمئن هستیم که جمهوری آذربایجان با ایجاد تنش در مرز ارمنستان به دنبال منحرف کردن توجه جامعه جهانی از مناقشه قره باغ است. بیانیه ای که روز چهارشنبه از سوی دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه منتشر شد.»

او گفت که ارمنستان از تمامیت ارضی خود و حق ارامنه در قره باغ کوهستانی برای تعیین سرنوشت دفاع خواهد کرد.

فرانسه از جمله حامیان ارمنستان است به طوریکه رئیس جمهور فرانسه  چندی قبل در دیدار از کفیل نخست وزیر ارمنستان در پاریس، خواستار خروج نیروهای جمهوری آذربایجای از خاک ارمنستان شد. «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه هنگام استقبال از «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در کاخ الیزه گفت: «نیروهای جمهوری آذربایجان باید قلمرو  ارمنستان را ترک کنند.»

ماکرون افزود: «تعیین مرز بین دو کشور باید منحصراً در چارچوب مذاکره انجام شود و فرانسه آماده تسهیل گفت‌وگوها است.»

ماکرون همچنین خواستار محافظت از میراث‌ فرهنگی مسلمانان و مسیحیان در قره باغ شد.

دور تازه درگیری بین ایروان و باکو خساراتی را بر هر دو طرف متحمل کرد و ایروان و باکو هر کدام دیگری را مقصر درگیری تازه معرفی کردند. در این بین جمهوری آذربایجان از کشته شدن هفت تن  از نیروهای خود  و ارمنستان نیز از اسیر شدن ۱۵ تن از قوای خود و جراحت و کشته شدن چند پرسنل نظامی خبر داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • TR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    12 4
    فرانسه و فاشيستهاي منطقه حامي غاصب ارمني هستند ، ولي آذربايجان تنها نيست ، دل و جان ملتهاي ترك منطقه و ايران با آذربايجان است
    • ی US ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      0 8
      ببین درسته می تونی سر یه چندتا نوجوان که بین کلاساشون میان تو اینستاگرام شیره بمالی و موج سواری کنی ولی همه اینقدر راحت فریب نمی خورن . حالا برو فروشگاه ج*نبو راه بنداز شماره های مردم جمع کن (درواقع اکانت های شبکه های مجازی ) با اطلاعات خرید خاروبار شون و داده های لورفته اپراتورها جمع کن جامعه ایران و آنالیز کن ;)
    • NL ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      0 5
      منظورت از دوستای آذر بایجان، اسراییله؟
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    4 1
    معرفی میکنم امانویل مکرون کدخدای آینده منطقه البته زرشک . نمی داند همه واس ماس
  • ی US ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    0 2
    نیاز به مذاکره برای تغییر مرزها! :) پاشینیان و با انقلاب مخملی به قدرت رسوندن تا با همین نمایش ها ژئوپولوتیک قفقاز و تغییر بدن ؛
  • به20:16 IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 8
    اصلا هم دل ما آذریها با آذربایجان نیست.هیچوقت ارمنیها اقدام به دزدی آثار فرهنگی و هویتی ما ایرانیها نکردن،محل تجمع جهودا علیه ایران نشدن،با پان ترکی بازی چشم طمع به خاک ایران نداشتن.حنای شما میتهای عثمانی خیلی وقته دیگه رنگی نداره.با ابرقدرت محله کل کل نکنید
    • رامین IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      8 2
      آفرین کلا ارمنیا اثار مارو نمیدزدند بلکه نابود میکنند برای مثال 150 مسجدی تا قبل جنگ جهانی اول تو ایروان بودش حتی یدونشم سالم نمونده ... یا قلعه های تاریخی ایران در منطقه آذربایجان که توسط روسها تخریب و دوباره با نام کلیساهای ارمنی بازسازی شده... فقط من موندم بالای کوه 3000 متری کلیسا چیکا میکنه اونم تو منطقه مسلمان نشین؟! البته تو همه این کلیساها دقت کنین تفاوت بین سازه فونداسوین و خود بنا کاملا اشکار هستش
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      1 6
      پانترک بهایی،تمام اسناد تاریخی روسیه در دوران کمونیسم هست که تمام کلیسا ها و مساجد رو تخریب کردند و تمام مسلمانان و مسیحیان رو از دم تیغ گذراندند خواستی برو مطالعه کن! عکسهاش هم هست.همین مونده که پانترک بهایی دم از مسجد بزنه! بعدش هم جنگ جهانی و ....با هم قاطی نکن روسها بعد از فروپاشی کمونیسم دوباره مسجد و کلیسا ساختند،یعنی اجازه ساختش رو دادند،حیدر علیف و الهام جونت چکار کردن اون وقت؟؟!!آثار باستانی دوره ساسانیان و ...که همه دنیا میدونه تاریخ ایران هست،عمدا نابود کردند،توی وحشی خود گرگ پندار دیگه دم از اسلام و مسجد و کلیسا و آثار تاریخی نزن که چراگاهت تپه های اورشلیم و قبله ات تل آویو هست،مقر بهایی ها. برو اسناد تاریخی رو بخوون و عکسهاشو ببین که مسلمان و مسیحی کنار هم مسالمت آمیز زندگی میکردند.تخم نفاق ،تفرقه،کینه نفرت،از خودت خجالت بکش،گرگ بودن افتخار نیست که به خاطرش دروغ بگی. هرچند شرافت برای آدمیزاد قابل درک هست ،حتی گرگ واقعی هم باید به نحوی ازش بویی برده باشه چون فقط به اقتضای طبیعت خودش زندگی میکنه...اما یک خود گرگ پندار مفلوک...مرگ بر پانترک.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس