استفاده ابزاری تل‌آویو از مراکش مقابل الجزایر برای تقویت نفوذش در آفریقا

شخصیت آکادمیک و تحلیل‌گر سیاسی اردن اعلام کرد، اسرائیل حضورش در ساحل آفریقا را به منظور تضعیف الجزایر که مانعی در تعمیق بخشیدن نفوذش به منطقه است، تقویت می‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از سایت i۲۴NEWS ولید عبدالحی، شخصیت آکادمیک و تحلیل‌گر سیاسی اردن عنوان کرد: اسرائیل حضورش در ساحل آفریقا را برای تضعیف الجزایر تقویت می‌کند که مانعی مستحکم در افزایش نفوذ آن در منطقه است.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری الجزایر اظهار کرد: آینده شامل تمام احتمالات رو به افزایش درباره برخورد مستقیم و غیرمستقیم بین الجزایر و اسرائیل به خصوص در جنبه‌های امنیتی، مسائل منطقه‌ای و روابط با آفریقاست.

ولید اشاره کرد، برآیند آنچه از تحقیقات موسسات اسرائیلی به خصوص آکادمی تحقیقات امنیت داخلی اسرائیلی (INSS) و دیگر موسسات حاصل می‌شود، اشاره به پیگیری جدی نسبت به وقایعی دارد که در مراکش عربی رخ می‌دهند.

او اضافه کرد، اسرائیل به شکل غیرمستقیم برای حمایت از برخی طرف‌ها در لیبی و برخی گروه‌ها در تونس تلاش می‌کنند تا الجزایر را محاصره کند آن را در مشکلات منطقه‌ای سردرگم کند.

او درباره سفر بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به مراکش در پایان سال جاری میلادی اظهار کرد: این گامی در قالب برنامه همکاری بین دو طرف است که تاریخ قدیم آن به دهه شصت قرن گذشته و در تاریخ معاصر آن به دسامبر ۲۰۲۰ بعد ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین دو طرف براساس توافقات مبادلات آمریکا و مراکش بازمی‌گردد.

این چهره آکادمیک در این راستا اشاره کرد: مشخص است که مراکش نقشی در ترتیب دیدارهای انور سادات، رئیس‌جمهوری اسبق مصر با اسرائیل به منظور فراهم سازی مقدمات توافقات کمپ دیوید ایفا کرد. از این رو نمی‌دانم زمان سفر گانتس به مراکش معنی مشخصی دارد. به هر حال این سفر گامی در قالب برنامه‌ همکاری سری و علنی بین دو طرف است که شامل همکاری اطلاعاتی، ‌ نظامی، اقتصادی، سیاسی و ادامه تجلی توافقات ابراهیم است که ترامپ با برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، مراکش و سودان با هدف ادامه نفوذ اسرائیل در منطقه عربی کلید زد.

ولید اشاره کرد، اسرائیل از مراکش برای جمع‌آوری بیشترین میزان اطلاعات از فعالیت ایران مشخصا در منطقه غرب آفریقا استفاده خواهد کرد.

در این راستا، تحلیل‌گر سیاسی اردنی بعید ندانست که مراکش در آینده از ریاست خود در کمیته قدس به رغم نمادین بودن ریاستش شانه خالی کند. در کنار آن مراکش برای به شکست کشاندن تلاش الجزایر جهت لغو اعطای صفت ناظر به اسرائیل در اتحادیه آفریقا در تقلاست، مضافا اینکه در مورد اوضاع داخلی الجزایر جاسوسی می‌کند که این مساله بسیار برای اسرائیل حائز اهمیت است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس