هدیه جنجالی «باغچه‌لی» به اردوغان درباره نقشه «جهان ترک»

رهبر حزب حرکت ناسیونالیست ترکیه در اقدامی جنجالی، نقشه‌ای را تحت عنوان «جهان ترک» به رئیس‌جمهور ترکیه هدیه داد که در آن بخش‌هایی از ایران، عراق و روسیه را به قلمروهای ترکیه ملحق کرده است.

به گزارش مشرق، «دولت باغچه لی» رهبر حزب حرکت ناسیونالیست ترکیه در اقدامی جنجالی، نقشه‌ای را تحت عنوان نقشه «جهان ترک» به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه هدیه داد که در آن تمامی قلمروهای کشورهای دیگر را که ترک زبان هستند یا اقلیت‌های ترک و مسلمان دارند، جزء قلمرو کشور ترکیه محسوب کرده است.

هدیه جنجالی «باغچه‌لی» به اردوغان درباره نقشه «جهان ترک»

اقدام باغچه‌لی واکنش رسانه‌های زیادی را به همراه داشت به طوریکه یک رسانه یونانی (To BHMA) در واکنش به این خبر نوشت، این نقشه که ایده‌های نئوعثمانی و مداخلات خارجی اردوغان را به تصویر می‌کشد، فهرست بلندبالایی از کشورهای بالکان و آسیای مرکزی و روسیه تا بخش‌هایی از چین با اقلیت‌های مسلمانان اویغور را به عنوان «سرزمین‌های ترکیه» نمایش می‌دهد و این هدیه‌ای بود که باغچه لی به اردوغان داد.

هدیه جنجالی «باغچه‌لی» به اردوغان درباره نقشه «جهان ترک»

در این گزارش نوشته شده است که اردوغان سال‌هاست که تلاش می‌کند تا در قومیت‌های ترک و مسلمان را در بالکان و به ویژه بلغارستان و آلبانی تغییراتی را به وجود آورد.

تصویری که در آن نقشه نمایش داده شده است در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا گرفته شده است؛ جایی که اردوغان و باغچه‌لی یک نشست ۴۵ دقیقه‌ای درباره تحولات سیاسی و عملکرد ائتلاف خود برگزار کردند.

در این گزارش همچنین نوشته شده است که اردوغان اغلب خود و ترکیه را به عنوان حامی جهان اسلام در منطقه وسیع‌تری که زمانی تحت سلطه عثمانی بود، معرفی کرده است.

روزنامه «ینی شفق» ترکیه نیز در واکنش به این اقدام جنجالی باغچه‌لی نوشت: «رئیس‌جمهور (رجب طیب) اردوغان و رئیس حزب حرکت ناسیونالیست (دولت) باغچه‌لی، با نقشه جهان ترکیه ژست گرفته‌اند».

از طرف دیگر، روزنامه «ینی آکیت» ترکیه نیز در این خصوص گزارش کرد که باغچه‌لی در جریان نشست با اردوغان، نقشه «جهان ترک» را به رئیس‌جمهور ترکیه هدیه داد؛ نقشه‌ای که جهان را تکان داد.

در این گزارش نوشته شده بود، این نقشه که از دریای آدریاتیک تا چین امتداد دارد، در عناوین روزنامه‌های روسیه نیز قرار گرفت و رسانه‌های روس با انتشار این تصویر گزارش کردند که «این هدیه حاوی یک پیام است».

حزب حرکت ناسیونالیست تصریح کرد که باغچه‌لی این نقشه را طراحی کرده است و در این خصوص اعلام کرد: «باغچه‌لی نقشه جهان ترک را که برای مدت‌ها بر روی آن کار کرده است و به طور ویژه طراحی و ترسیم کرده، بعنوان پرچمی که باید از نسلی به نسل دیگر دست به دست شود، به وجدان ترکی و به خرد بالای ملت ترکیه سپرد».

برخی رسانه‌ها نیز با انتشار تصویر مشترک اردوغان و باغچه‌لی با نقشه جهانی، اعلام کردند که هبر حزب حرکت ناسیونالیست ترکیه نقشه‌ای را به اردوغان داد که بخش‌هایی از ایران، عراق، روسیه را به قلمروهای ترکیه ملحق کرده است.

این خبر در حالی منتشر شده است که اواخر آذرماه سال گذشته اردوغان، در جریان مراسم رژه نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان در باکو که در آن «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان نیز شرکت داشت، بیتی از یک شعر جدایی‌طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران خواند که واکنش مقام‌های ایران را برانگیخت.

«محمدجواد ظریف» وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام جنجالی اردوغان در صفحه توئیتر خود نوشت: «به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است! آیا او نفهمید که علیه استقلال جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 224
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 88
  • علی IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    32 35
    این نقشه حدود سرزمینی ملت های ترک زبان را نشان می دهد و در روزهایی که دولت ایران و دولت ترکیه برای رفع سوتفاهمات در حال رایزنی و تعاملات بیشتر هستند پخش چنین موضوعات خلاف مصالح ملی و خلاف جریان روایط سازنده با همسایگان است .
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      40 15
      جدا کردن ملت ترک زبان موضوعیتی نداره اصلا. و مصداق بارز نژاد پرستیه
    • ناشناس IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      46 21
      زبان ملیت نیست دوست عزیز. ما آذری ها جزو کدام قبایل اغوز هستیم؟؟؟؟ ما آذری هستیم یا ترک آسیای میانه؟؟؟ اگر از آسیای میانه به آذربایجان آمده ایم پس آذری نیستم و یاشاسین آذربایجان رو باید رها کنیم. ما هزاران ساله که اینجا هستیم و زبان به معنای ملت نیست. ما چه شباهت چهره ای به قزاق و قرقیز داریم؟؟؟ آخه ما کجامون شبیه ترکان آسیای میانه است؟؟؟؟ جناب رهبری آذریه. گلزار آذریه. کاپیتان تیم ملی والیبال آقای معروف آذریه. عبادی پور آذریه. کریم انصاری فرد آذریه ، استاد شهریار آذریه. بین این مشاهیر بزرگ آذربایجان چه شباهت تاریخی و چهره ای با ترکان آسیای میانه وجود داره؟؟؟؟ آخه خدا عقلو واسه چی آفریده؟؟؟ کلا دو راه بیشتر نمونده یا ما از اول توی همین منطقه بودیم و اهل آذربایجان و به طبع ایرانی هستیم یا نه مثل عثمانی ها از آسیای میانه و جایی نزدیک مغولستان به اینجا اومدیم و آذربایجانی نیستیم. یا تاریخ رو باید قبول کنیم یا سخنان پانترکیسم رو.
    • رضا IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      18 14
      درود بیکران بر نظر "ناشناس" ، هموطن عزیز آذری. به این میگن یه پاسخ منطقی . آفرین
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      5 2
      در کل و با یه دید بی طرف دارن میگن این مناطق زبانشان ترکیست نه تجزیه این مناطق و احیای امپراطوری عثمانی کسی بیشتر میدونه بگه
    • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      5 1
      در جنگ جهانی اول این نقشه و تجزیه برنامه پادشاهان عثمانی بود اما با شکستشان خود عثمانی تجزیه شد تا اسراییل درست شود و تمام کشورهای نفتیش هم به انگلیس یهودی برسد و هنوز این طرح و نقشه دست این احزاب هست
    • IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      3 1
      مردم با یک زبان واحد در چند کشور میتوانند با هم مراودات داشته باشند اما تحت قوانین همون سرزمین برا مثال ترک زبانها قراردادهای چند جانبه بین این کشور ها باشه برای رفت و آمد از بین این کشورها یک ویزا کافی باشد مثل ویزا شنگن در اروپا و برای و تجارت و گردشگری و حتی مهاجرت طبق قوانین همان کشور باشد یا قوانین مشترک تحت عنوان کشورهای با قومیت دوست و برادر و یا هر عنوانی درست کنند و سازمانهای فرهنگی داشته باشند و در ترکیه به کردها حق صحبت به زبان کردی در هر کجای آن کشور داده بشه مثل بقیه کشورهای دنیا
    • رامین IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      8 8
      کجای این نقشه با تمامیت ارضی کشورها منافات داره؟ مگه نشان دادن مناطقی که ترکها و یا هر ملتی در ان زندگی میکنه خلاف شرع هستش؟ یعنی ادعا میکنید تو ایران ترک نداریم؟
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      2 0
      ما ترک هستیم ایرانی و عاشق ایران و عاشق همونانی که هویت ما رو تحقیر و کتمان نمیکنند دشمنی گفته ما از کدام قبیله اوغوز هستیم من قاراقویونلو هستم از اوج و ابگرم یکی افشار دیگری قاراقالپاق در میاندواب و یکی بیات از البرز یکی ترکمه از مغان و اردبیل ما از 12 قبیله بزرگ هستیم از قبیله شهید کربلا اسلم بن عمرو (اسلم الترکی) و از کشوری زیبا بنام ایران با اقوامی بنام فارس لر و کرد و ...
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    46 11
    جالبه که هنوز دولتمردان ما خطر رو احساس نکردن
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      24 8
      خطری وجود ندارد اما باید در مقابل این گنده گوییها یک موضع قاطع گرفته شود
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      8 3
      دو جور تفکر وجود دارد یکی تفکر آپارتاید دینی که کارهای ضد بشریت انجام داد و یکی هم این ها که دنبال قومیت و زبان هستند و ضد بشریت انجام می دهند منتهی لولی پشتوانه قدرت های بزرگ دارند و این یکی قدرت در حد پشه هستند و هر دو هم شکست خورده اند در اهداف شومشان و فقط مزاحمت ایجاد می کنند که آخر سر نابود می شوند
    • تبریزی IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      3 4
      سلام البته تا اونجا که من دیدم، جرات نکرده ایران عزیز ما را در این نقشه جا دهد. با شناختی که من از «دولت باغچه لی» و «کمال کلیچدار اوغلو» و سایر احزاب ترکیه دارم مطمئنن اردوغان رقیبی تو ترکیه نداره ،به لطف حماقت سایر احزاب(البته این نظر منه). اردوغان تنها کسیه که تونسته در جمهوری ترکیه ۴ سال دوره نخست وزیری سابق و ریاست جمهوری را تمام کنه، البته به لطف حمایت سیاسی امریکا، صهیونیستها و پول عربستان و قطر برای تحدید نفوذ ایران در منطقه و معرفی الگویی جایگزین که بتواند در مقابل ایران قد علم کنه!!!!! اما زهی خیال باطل. اردوغان مانند لیبرالها و غربگراهای ایران فکر میکنه بدون حمایت و کاسه لیسی غرب هیچ کاری نمیتوان کرد. اردوغان حتی اگه در ظاهر با غرب در بیفتد ولی در باطن نوکری بیش نیست، به قول مرحوم اربکان اردوغان انگوری بود که امریکا شرابش کرد
    • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      1 2
      این اختلافات قومیتی فقط سودش برا اسراییله در جلوگیری از اتحاد مسلمانان
  • فرشاد IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    56 9
    خخخخ. شما هم نقشه هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان رو نشون بدین به این ها. و بگید که بیش از هزار و 600 سال پیش از آمدن شما از کوه های آلتای به ماورالنهر و تصرف مناطق متمدن و ایرانی نشین، ما با قدرت حکومت می کردیم. فعلا که ریخت مردم ترکیه و جمهوری باکو به مردمان اصیل تورک نمی خوره و ثابت شده ژنتیک اون ها هند و ایرانی و اروپایی اند...زمانی که یونانی ها و رومی ها در بخش زیادی از ترکیه کنونی بودن و شرق این کشور در قلمرو ایران بود، مردمان تورک کجا بودن؟؟؟؟؟
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      31 24
      خود آتاتورک پدر ترکیه نوین یونانی تبار بوده کلا" این کشور تازه تاسیس و جعلی ترکیه کارخانه ترک سازی است .. من خودم آذری و ترک زبان از خطه آذربایجان ایران عزیز هستم برام قابل درک نیست چی تو مغز اردوغان و این موجودات خود ترک پندار میگذره !!! خود ترکیه فعلی هم اکثریت نژاد ترک نیستند ، اکراد ایرانی تبار ، ارامنه ، یونانی تباران ، زا زاها و.... ترکیه به جهت اشتباهی افتاده !!!
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      2 3
      آنهائیکه از دیدن این تصویر . در هر کجای دنیا که تشریف دارند . چندش شان گرفته و حق دارند .. بسهم خودتان . به فرمایش دیروز رهبر دانایمان توجه کنند . کشورتان را جوری قوی و توانا بسازید که دیگران برای کسب و طلب علم به ایران بخواهند بیایند . و مجبور باشند فارسی یاد بگیرند . این کلام نغز و پر معناست . حالا که ادعای ایرانی بودن و ژن ایرانی داری . و برای ایران خون در رگ هات بجوش و خروش میفتد . بدون هر بهانه . هر خدمتی از شما بر میاد . کوتاهی نکن . این بنفع خود و کشورت است .
    • IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      1 3
      این نقشه ی باغچه نقشه‌زبان خانواده آلتایی هست‌برای ایران باید کل کشورهایی که زیر شاخه زبان آریایی-ایرانی هستند رو باید بکشی مثل انگلیسی
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    22 6
    پس چرا تا عذرخواهی نکرده می خواد بیاد تهران؟؟
    • سیما IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      19 4
      سرنوشت صدام حسین یادتون میاد؟ همین سرنوشت در انتظار پانترکهاست. اینها زبان رو با نژاد یکی میدونن و این اوج بیسوادی و حماقت است. همانطور که صدام روی نقشه تا تهران رو فتح کرده بود اینا هم برادر صدام هستند تا سیبری رو میخوان فتح کنند. ترکیه حدود ۴۰ درصدش اصلا ترک زبان نیست! ۲۵ میلیون کرد ترکیه چیشد؟ عربها، اوستیایی ها،گرجی ها، ارمنی ها و یونانی هاش چی شد؟ ۳۰ درصد ازبکستان تاجیکه. شمال قزاقستان کاملا روس هستن. اوج خنده ی ماجرا اینکه توی نقشه نصف چین رو هم جهان ترک دونستند! آخه یه اقلیت ۱۰ میلیونی اویغور مگه نصف چین میشه؟؟؟؟؟ کی باورش میشه در چنین قرنی و چنین زمانه ای چنین موجوداتی وجود داشته باشند که نصف کره ی زمین رو ترک بدونن!!! در ضمن آذری ها که جزو اقوام ایرانی هستند! مثل عثمانی ها از آسیای میانه به روم شرقی و سرزمین های غربی ایران نیومدند! در ضمن فامیلی همین باغچه لی، نصفش فارسیه خخخخخخ
    • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      3 10
      ریشه زبان ترکی از شمال خراسان و ماورالنهر بوده هست همان ترکستان همانطور که ریشه زبان فارسی در ایران و فلات ایران هست
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    40 10
    آدم حالت تهوع بهش دست میده از ترک ترک کردن بیزانسی های ترکیزه شده نزادپرست تر از اینها هم وجود داره؟ وقتشه بادشون را بخوابونیم
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      22 5
      من فکر نمی کنم اردوغان این اندازه خر باشه که تاریخ روم شرقی رو ندونه. چه بسا با این حرف هاش خواستار حکومت بر ترک ها است.
    • عبدالرضا IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      3 5
      تاریخ هیچ ملتی نظیر ترکها نیست که همه التماس می کنند که شما ترک نیستید زمین وزمان رو به هم می بافند وخواهش می کنند که ترک نباشید
  • سعید IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    28 6
    رفتار اردوغان مشابه رفتار صدامه اگه انتخابات اینده رجب پیروز بشه باید خودمون رو واسه ی جنگ آماده کنیم جنگ ایران و ترکیه اجتناب ناپذیره شاید دیر یا زود بشه ولی احتمال وقوعش بسیار زیاده ... پس تا دیر نشده ی موضع درست حسابی بگیریم که بعدها پیش وجدان خودمون شرمسار نشیم
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      7 3
      متاسفانه دقیقا" همینطوره !
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      5 5
      تایوان 200تا اف 16 دارد ما چرا نمی خریم امارات اف 35 می خواهد بخرد ما هزار بار گفتیم کشورهایی که ما بهشون برادر میگیم حاضر به وجود ما نیتسن باید 5000 تا جنگنده بخریم متاسفانه دشمن زیاد دور ورمون هست تا دیر نشده تورو قران هواپیما جنگنده بخرید به تعداد اونم وقتی قوی باشیم کسی دیگر جرات اینجوری نقشه کشیدن ندارد ترکیه داره سهم خواهی میکنه وما در خواب...البته نمیدونه ایران بیشه شیران هست اردوغان هم باید مواظب رفتار دوگانش باشه
    • عبدالرضا IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      5 4
      اگر ترکها نباشند در مقابل رجب که سهله از جلوی الهام خانم هم فرار می کنید زور فارسها فقط در شعر سرایی است
  • DE ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    27 9
    هر مسئله ای یک راه حل دارد ما باید یونان و ارمنستان بشدت قدرتمند کنیم جوری که ترکیه جوری نابود کنند به چند کشور تبدیل شود
  • أبن الأهواز IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    29 7
    این خر متوهم هر روز یه مسیری رو پیش میگیره، یه بار با عضو شدن تو اتحادیه اروپا که نخواستنش، یه بار با پروژه های اخوانی و داعش سازی که بازهم شکست خورد، حالا این بار میخواد مثل اتحادیه عرب اتحادیه تورک بسازه
    • رضا IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      8 3
      مرحبا بكم يا اخ الكريم ! به نكته درستى اشاره كردى ، اردوغان سرانه پيرى پالونش كج شده و مدام جفتك ميندازه ، بايد به هر نحو كه شده قلاده اش كنيم غلط نكنم پاى جهودها وسطه !
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    6 2
    البته تاتارها خ ندارند و بجایش می گویند ه.باغچه لی را می گویند باهچه لی
  • بهزاد AZ ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    45 53
    انشالله تمامی این سرزمینها تحت عنوان کنفدراسیون توران متحد بشن.
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      30 16
      تقصیر شما نیست تقصیر حکومت ماست که چسبیده به اسراییل و امریکا و این شغالها را فراموش کرده و باامثال شماهم زیادی مماشات میکنه
    • محمد IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      27 7
      بیا پایین سرم درد گرفت
    • آذری iran IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      18 11
      من خودم آذری و ترک زبان و ایرانی هستم ، آخه پانترک سایبری رجب طورکیه کشور یا کنفدراسیون بنام توران رو از کجاتون در آوردید ما مغغول ها مهاجر از دشت های قبچاق مغولستان چه به این حرف ها !!! نام توران رو هم از. شاهنامه فردوسی استخراج کردید. حالا هی توران توران میکنید !
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      16 12
      همین الان هم کنفدراسیون هستی کوچولو. کنفدراسیون خران به رهبری ارداولاغ.
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      14 4
      رژیم جعلی شرور اسرائیل ترکیه و رجب رو بادش کرده انداخته وسط .. رجب مهره صهیونیست هاست ..
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      8 6
      توران که خودش یک کلمه فارسی هست. و سازنده کشور توران هم تورج بوده که پسر سوم فریدون شاه است. فریون که با کاوه آهنگر رفتن ضحاک رو کشتن.
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    43 26
    بهتره بدونین باغچلی نه خود این مردمان خودشون را داخل ملل تورک میدانند چه ترکیه بخواهد چه تهران نخواهد ما آذربایجانی ها از پدر بزرگان مادربزرگان و همه اعضا جامعمان خود را تورک میدانیم و لازم نمیدانیم کسی که افکار فاشیستی و خود برتر بین مث پانفاسها مارو نهی کنن .چون توانشوهم ندارن تامام.
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      11 7
      می نبینی آن سفیهانی که ترکی کرده اند//همچو چشم تنگ ترکان گور ایشان تنگ و تار (سنایی) خون خوري تركانه كاين از دوستي است // خون مخور , تركي مكن, تازان مشو(خاقاني)
    • سینا IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      12 5
      مولوی از قونیه: شیر خدا و رستم دستانم آرزوست نظامی از گنجه: همه جهان تن است و ایران دل فردوسی از خراسان: چون ایران نباشد تن من مباد
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      8 2
      آن کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      8 12
      پس بهتره بدونی بعد صدها سال همزیستی و ازدواج های بین اقوامی ما نه ترک خالص داریم‌در ایران نه فارس و عرب خالص! ما الان نژاد ایرانی داریم. یه ترک شاید مادرش مادر بزرگش پدر بزرگش یا ... عرب خوزستانی یا فارس اصفهانی باشه و بالعکس یه فارس شاید اجدادی ترک و عرب داشته باشه.
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      15 2
      من یک ترک هستم و در آذربایجان دنیا آمدم ولی خودم را جزء ملت حسین ع و علی ع میدونم. ---------- اگه یک زبان که با کلاس زبان میشه نشا ملت پس دین و مذهب هزار درجه بالاتر میشه نشان اتحاد و ملت
    • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      1 3
      من طرفدار این دوستمون نیستم ها فقط خواستم خطاب به اون‌یکی دوستمون که نداند نداند راه انداخته یه نداند دیگه بگم به زبان خودش که فکر نکنه ما ترک ها هم چیز میز بلد نیستیم :آن کس که نداند و نخواهد که بداند حیف است چنین جانوری زنده بماند. ای کاش ترکي بلد بودید از شعر های زیبای مولانا واستون میگفتم حییف. هر دو طرفتون هم آنقدر هم دیگه رو بخورید تا خسته بشید من که سال بعد میرم در گوشه ای دیگر از جهان زیبایی که خداوند برام گسترانیده زندگی آرام و به دور از پانفارسی و پانترکی تجربه کنم امیدوارم شما هم آدم بشید. میگویند انسان اشرف مخلوقات است اما ای کاش کمی مثل حیوان بود چون هیچ حیوانی مثل انسان همگونه ی خودش رو از بین نمی‌بره. متاسفانه
    • ل IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      خخخخخخخ
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    11 7
    رسما افسار پاره کردن باید با تحریک کردها افسارشون را بکشیم
  • تورک RO ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    9 20
    و قطعا این دو مرد از جمهوری اسلامی راضی هشتند بخاطر رنجاندن مردمان ترک ازربایجانی در دو طرف ارس که الان در صف عاشقان توران باشند. و این مردمان نه از موشک میترسند و نه از بمب. قطعا تا چابهار در این نقشه جای خواهد گرفت.دوستات هر چه میخواهند بگویند اما فرمایشاتتان در حد کامنت باقی خواهد ماند.مردان میدلن عمل ثابت کردند که میتوانند. نه شعار دادند و ته بلوف زدند.توران ایز لودینگ
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      12 4
      ایران مال تمام ایرانی هاست از گذشته ایران بوده و به کوری نژادپرست های تهی مغز تا ابد ایران خواهد بود و متعلق به تمام مردم ایران از هر قومیت و زبان و نژاد نه کسانی که دل به دشمنان این خاک بستند این آرزوتونو به گور می برید
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      8 2
      آرزو بر ابلهان مجازی سایبری رجب پرست عیب نیست مزدوران رجب طورچیه !!! یاشاسین ایران
    • یاشاسین آذربایجان IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      4 4
      یاشاسین ایران. چو ایران نباشد تن من مباد #من_آذری_هستم نه قرقیز و قزاق و مغول
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      1 4
      توران ایز لودینگ؟ (توران بار گیری می کند؟) اعتبار حیوانات زحمتکش باربر را خرج توهمات صیهونیستی ترچکی نکن.
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    8 3
    اردوغان سر پیری زده به سرش مشاهیر رو از دست داده!
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    10 3
    شتر در خواب بیند پنبه دانه اردغان باید بیشتر در خدمت اسلام باشد تا تورک چرا که این اسلام بود که آنها را آزاد کرد نه نژاد!!!
  • BE ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    11 21
    این سر زمین ها تورک نشین هستن. آیا تبریز و زنجان و ارومیه تورک نیستند؟ سایر مناطق هم همینطور تورک نشین هستند. وقتی دو امپراتوری تورک سلطانی و صفوی بر نصفی از جهان حکومت میکردند شما دقیقا کشورتان کجا بود؟؟
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      11 6
      این طورک طورک کردنها مال بعد از ایده آرمینیوس وامبری یهوده ان موقع صفوی ها خودشان را صرفا ایرانی مینامیدند نه طورک.ضمن اینکه جد صفویان کرد بوده دوما جندنسل بعد تاتی و آذری صحبت میکردند نمونه اش اشعار تاتی شیخ صفی اردبیلی سوما شاه اسماعیل درمیان قزلباشان به زبان انها بزرگ شد
    • علی IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      17 5
      قبل از اسلام شما کجا بودید،دشت قبچاق یا کوههای التای
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      16 9
      در کتابهای موجود در خود ترکیه اومده عثمانی ها وقتی ازشون میپرسیدن شما ترک هستید میگفتند استغفرالله !!!.
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      10 2
      با این استدلال پس هر کی عرب ، انگلیسی ، آلمانی فرانسوی یا فارس زبان بود مشروعیت داره که چنین ادعایی رو بکنه . مگه قوانین بین المللی رو بر اساس توهم سازی پان ها نوشتن ؟
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      5 5
      تبریز و زنجان و ارومیه ایرانی ترک زبان هستند و ضمنا مردم این خطه همیشه در صف اول دفاع از ایران بوده و هستند
    • پاپک آذری iran IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      10 9
      آذربایجان ترک نیست ترک زبان شده ، ما آذری و ترک زبان و ایرانی تبار هستیم ، امروزه خیلی از کشورهای جهان به زبان انگلیسی تکلم و گفتگو می‌کنند آیا نژاد و تبار انگلیسی دارند ؟ خیر !!! بخش زیادی از مردمان جهان به زبان اسپانیولی تکلم و گفتگو می‌کنند آیا نژاد و تبار اسپانیایی دارند ؟ قطعا" خیر !!! بفهم نفهم !!! سعی کن از مغز آکبندت استفاده کنی والله حیف !!! در ضمن من خودم آذری ایران هستم یاشاسین گوزل ایرانیمیز، ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لری کور اولسون انشاالله .. پاینده ایران
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    5 8
    نـدر بلـد نمی‌سن عالم ده ترکی …………….. اولا اگننده کورکی باشده بورکی نه مـذهب بیله نـه دیـن و دیانت …………….. یومز یوزین نه آبدست و طهارت مثل دربـونی دیـرلـر اهل مذهب ……………… عوان چـوپان شرندن صاقلایارب ترجمة : کیست: می‌دانید در عالم، چه کسی ترک است؟ آنکه پوستین به تن دارد و کلاه به سر. نه مذهب می‌شناسد نه دین و دیانت، صورتش را نمی‌شوید. آبدست و طهارت نمی‌گیرد. اهل مذهب چنین مثل می‌زنند که: «خداوندا، ما را از شرّ چوپان ظالم و زجرکننده مصون و محفوظ بدار». فقیری شاعر قرن ده عثمانی
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    14 19
    به امید ازادی ترک ها
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      4 5
      فعلا که رجب اردوغان بهتره بره اقتصاد رو به زوالش رو جمع کنه و همون ترک های ترکیه رو از دست نده بعد توهم بزنه
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      6 2
      آزادی از چی؟
  • آذری iran IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    5 14
    آذربایجان ترک نیست ترک زبان ، ما آذری ترک زبان و ایرانی تبار هستیم و هیچگاه ارتباط خونی نژادی مذهبی با ترکان عثمانی نداشته و نداریم ، ما فرزند این سرزمین کهن ایران عزیز هستیم مسئولین ایران باید پاسخ این گستاخی مقامات ترکیه رو بدهند ، زنده باد ایران یاشاسین ایران
  • پاپک آذری iran IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    10 7
    با توجه به همین شناخت بود که بزرگان آذربایجان عزیز فرمودند : پانترکیسم مغلمه ای است از بیسوادی و بیشعوری و بی خردی ! زنده باد ایران یاشاسین گوزل ایرانیمیز ، ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لری کور اولسون انشاالله .. جانم فدای ایران عزیز (پاپک آذری فرزند ایران بزرگ )
  • علی IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    5 1
    جالبه.. این نقشه بیشتر از اونکه هدفش اتحاد ترک و این حرفها باشه آرزوی بلوک غرب رو برای رسیدن به چین و روسیه نمایندگی میکنه. دوستی درست میگفت. ترکیه اسب تروای غرب در بلوک شرقه.. خوب که دقت کنید متوجه میشید. هدف اصلی روسبه و چین هستند بقیه مسائل فرعی و بهانه هست. شاید این بهایی هست که ترکیه قراره برای عضویت در اتحادیه اروپا بپردازه.. نگاه به جنگ زرگری اروپا و ترکیه نیاندازید. داستان خرید s400 و نزدیکی به روسیه هم رد گم کنی هست. دیر یا زود ترکیه با روسیه به تنش خواهد انجامید. و احتمال دخالت ناتو هست.
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    2 6
    سلجوق اول در نیشابور بدنیا آمد اون یک ایرانی است. او‌عاشق ایران بوده و زبان فارسی را زبان رسمی دربار سلجوقی کرد. سپس برای پرچم ایران جنگید چون پرچم خودش بود و برای ایران جنگید چون مادرخودش بود. ایرانیان به فرمانده ای‌ سلجوق بزرگ به فتح قسطنتنیه روم ترکیه امروزی و قفقاز رفتند. سلام بر جد تاجدار ایرانی ترک .
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      2 0
      تاریخ تحریف نکن همه دنیا میداند که سلجوقیان ترک بودند اینو دیگه بگی همه بهت میخندند
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      1 0
      سلجوق ترک بود و ایران فارسستان نیست. سلجوق دوباره نام ایران را بالا برد. زنده بادایران
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    4 6
    (آذربایجان پایگاه آتش مقدس اهورامزدا) _________ آذربایجان=آذر پایگاه=پایگاه آتش=(پ گ در عربی به ب ج تبدیل میشوند همه میدانند).______‌آذربایجانی ها یکی از ۱۲ قوم‌سلطنتی ی ایران باستان هستند بهمرا فارس ها پارتها و غیره.______کار قوم‌آذری‌حفاظت از آتش اهورایی در سبلان مقدس بوده است.______ آذری ها شمشیرهای طلایی اجداد ایرانی شان را به نداشته های ترک های مهاجر عوض نمیکنند
    • سلطان محمد فاتح SG ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 1
      ما ترکیم. اذری خودتی
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 5
    لاید رییس ترک ها هم اردوقان یحودی هست؟
  • آذربایجان iran IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    4 6
    رجب تصور کرده ایران عراق یا اقلیم کردی عراق یا سوریه و لیبی که با عملیات لگد اشک بتونه فتح کنه !!! نادون ما آذری های ایران برای تو کافی هستیم تا او ابله و متوهم رو سر جات بنشانیم .. اگر تو از نسل عثمانی هستی ما هم ایرانی تبار از نسل صفوی .. فرزندان نادر و ستارخان هستیم .. یاشاسین ایران
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 4
    بنام طغرل بیگ: سلجوقیان وقتی امپراطوری داشتند اسم کشورشان را ایران نامیدند. و برای ایران خون دادند. و بنام ایران یه آنکارا و قسطنتنیه حمله کردند.___ آری طغرل بیک‌سلجوق‌ اول همان جد تاجدار تورک ها با اینکارش به جوانان امروز تورک هم فرمان میدهد که شما هم ایرانی هستید که من ایرانی هستم. سلجوق بززگ جدد تاجدار ترکها خودش گفته ایرانی هستم اونوقت یک عده که انگشت کوچیکه‌سلجوق بزرگ هم‌ نمیشوند چون استخدام ترکیه هستندضد مادر سلجوق یعنی ایران نظر میگذارند.
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    3 2
    چند سال پیش مردن سوریه راحت داشتند زندگی‌میکردند و ساحل های سوریه بهشت توریست ها بود. و حالا به لطف همین (پان) ها الان سوریه ویران شده و دخترانشان به بردگی یا کار درفاحشه خانه های اروپا و امریکا و قصرهای عرب رفته اند.و‌مردمشان به خوردن سگ و گربه افتاده اند.
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    4 7
    تورک بودن خود ترکیه روی هواست. 30درصد کورد داره خیلی از تورک هاش هم مذهب سنی شان را بالاتر میدانند علوی ایرانی یونانی ارمنی.----- حتی ترکمن ها برای اینکه خودشان را از ترک ها جداکنند نام ترکمن را انتخاب کردند. این نقشه مصرف داخلی برای انتخابات داره.
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    2 4
    نژاد با زبان فرق داره. الان مادر دوست من م انگلیسی بلده هم ترکی هم فارسی الان سه رگه به حساب میاد؟؟؟؟؟
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    6 6
    آقای باغچه لی میگم یک سری کلاس زبان ترکی هم برای ژاپنی ها و اسپانیایی ها بگذارید بعد دوسال این کشورها رو هم ببرید زیر نقشه ترک؟؟؟؟؟؟؟؟؟ زبان با نژاد فرق داره. ازبکستان چشم بادامی هستند و از نژاد زردپوست. آذربایجانی ها همه مشخصات نژاد سفید ایرانی رو دارند. زبان که نشد دلیل
    • بهزاد AZ ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      4 4
      آریایی ها زبان بومیان فلات ایران رو تغییر دادند.
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    4 9
    خود باغ و باغچه کلمات فارسی هستند.
    • علی IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      7 1
      هنوز نمیدونی این دو کلمه ترکیه چرا حرف میزنی
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    2 7
    من ژاپنی و انگلیسی پ فارسی و ترکی بلدم فردا میخوام انگلیسی خرف بزنم بشوم نژاد انگلوساکسون پس فردا میخوام ژاپنی حرف بزنم بشوم یک سامورایی. + ++++ ببینید فرق زبان با نژاد چقدر زیاد است و خون با زبان فرق دارد؟
    • عبدالرضا IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      2 1
      خیلی عالی فارسها هم فارس زبانند فارس نیستند اصلشون عرب یا ترک یا افغانی یا افریقایی است چون من که ترکی و فارسی و انگلیسی و عربی می دونم چهار رگه هستم حالا روسی هم یاد بگیرم پنج رگه می شم پس نتیجه انکه شما فارس نیستید منطق فارسی
  • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    11 5
    اسکیمو های شرق آسیا رو هم جزء ترکیه گذاشته خخخخخ
    • بهزاو AZ ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      8 7
      اونها ترکهای یاکوت یا سکا هستند!
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      2 3
      داداش الان ترامپ ترکی یاد بگیری میگی ترامپ هم از ترک های آمریکایی هست؟؟؟ خب‌شاخه زبان های آریایی هم از ایران بگیر تا کل اروپا و امریکا و استرالیا و هند
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    6 5
    صدام هم می گفت من سه روزه تهران هستم اما هشت سال لب مرزهای ایران متوقف شد و هیچ غلطی نتوانست بکند اگر همین اردوغان و دار و دسته اش بخواهند نظری به خاک کشورمان داشته باشند باور کنید همین ترک زبانان غیور کشورمان در دفاع از کشور چنان حماسه ایی خلق خواهند کرد که سالها ورد زبان همگان باشد
    • بهزاد AZ ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      5 8
      همین ترک زبانان کشورتون تمام زیرساختهای ایران رو نابود می کنن اگر با ترکیه و آذربایجان وارد جنگ بشید
    • آذری iran IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      1 4
      آذربایجان ترک نیست ترک زبان مانند خیلی از کشورهای جهان مه نژاد. و تبار انگلیس ندارند ولی به زبان انگلیسی گفتگو و تکلم می‌کنند ، خیلی از مردمان جهان به زبان اسپانیولی گفتگو و تکلم می‌کنند ولی نژاد و تبار اسپانیایی ندارند ، زبان هیچ ارتباطی به نژاد و تبار و هویت مردمان ندارد ، البته جریانات بی خرد پانترکیسم قادر به فهم و درک این مطالب ساده نیستند به همین جهت بزرگان آذربایجان فرمودند پانترکیسم مغلمه ای است از بیسوادی و بیشعوری و بی خردی !!! من خودم آذری هستم ترک زبان فدایی ایران عزیز الهام علف اوف ف باکو یا رجب طورکیه غلط زیادی بکنه ما آذری ها خودمون جوابش رو خواهیم داد ما فرزندان ستارخان هستیم خاک میخوریم خاک به دشمن نمی‌دهیم .. یاشاسین گوزل ایرانیمیز جانم فدای ایران عزیز
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      1 7
      به ولله اگه جنگ بشه شما پان ترک ها تو سوراخ موشید
    • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      1 2
      الان خودت اسمت بهزاد هست که ایرانی‌هست. فارسی هم که بلدی حرف بزنی تازه فارسی هم میتونی بنویسی پس الان تو نهایتش یک‌دورگه‌ی ترکی-فارسی هستی.___ طبق‌منطق اردوقان میتونی بری کلاس زبان‌فرانسه و سه رگه ی فارسی-ترکی-فرانسوی بشوی‌
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    4 5
    مولوی از قونیه: شیر خدا و رستم دستانم آرزوست نظامی از گنجه: همه جهان تن است و ایران دل فردوسی از خراسان: چون ایران نباشد تن من مباد IR0 0
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    8 6
    مولانا مثنوی معنوی رو به فارسی نوشت تا به همه فرزندان آینده آذربایجان و ترکیه بگوید او هم مانند دیگر اجداد آذری ها با زبان بیگانه ترکی جنگیده است.
    • بهزاد AZ ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      8 10
      کورگانهای سکایی ۴۵۰۰ساله آذربایجان و تاکید مورخین بیزانس بر ترکیک بودن سکاها نشان دهنده هویت باستانی مردم آذربایجان است. زبان ایرانی یک زبان بیگانه و مهاجر برای فلات ایران است که چوپانان آریایی از سیبری آوردند.
    • ناشناس IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      3 1
      ترکی همه ترکی کند، تاجیک تاجیکی کند من ساعتی ترکی شوم یک لحظه تاجیکی شوم (مولانا)
    • محمد IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      2 2
      به به بهزاد از سیبری چه خبر هوا خوبه
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      2 1
      این بهزاد اسمش فارسی هست و هم فارسی هم ترکی حرف میزند نهایتش اکه فارس نباشعچه دورگه تورکی-فارسی بحساب میاد.
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 4
    آقای باغچه لی میگم یک سری کلاس زبان ترکی هم برای ژاپنی ها و اسپانیایی ها بگذارید بعد دوسال این کشورها رو هم ببرید زیر نقشه ترک؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    3 3
    خیلی از ترکیه ای ها و مردم باکو هم زبان فارسی هم بلد هستند پس خودبخود جز فارسی زبان ها قرار میگیرند؟؟؟
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    3 2
    یاشاسین ایران این مردک دلش خوش و تو رویا زندگی میکنه ما هم باید نفشه ایران بزرگ را نشونشون بدیم تا بفهمن
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    3 5
    الان آقای باغچه لی من آذری باید گول بخورم و دستان بریده عباس و انتقام خون حسین رو کنار بگذارم بیام زیر کراوات شما؟؟ انقدر منِ آذری رو کم عقل فرض کردی؟؟
  • سید فروزان CH ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    2 4
    یک مشکل اساسی که اینها دارند ،فکر می‌کنند هر کجای کره زمین یک مهاجر یا پناهنده ترک باشد آنجا جز ترکیه است جالبه ،بسیاری از ترک‌ها جهت پناهندگی گرفتن خود را کرد اعلام می‌کنند و وقتی اسم ترکیه میاید رگ گردنشان مثل دسته بیل کلفت
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    2 3
    نژاد پرستی اصلا چیز خوبی نیست ولی معمولا نژادهایی که در زمینه فرهنگ و علم و تکنولوژی و غیره فکر می کنن حرفی برای گفتن دارن شعارهای نژاد پرستانه میدن مثل ژرمن ها ، انگلوساکسون ها ، گلیست های فرانسه و غیره. حالا یه نژادی که بزرگترین شخصیتش چنگیز خان مغوله و افتخار فرهنگیشم چیزی جز قتل و غارت نیست میتونه بیاد ادعای نژاد پرستی بکنه و شعارهای پان فلانیسم بده ؟! واقعا خنده دار نیست ؟! باور کنین انگلیس مکار با اختراع اینگونه شعارها تو قرن نوزدهم اینهارو سرکار گذاشته خبر ندارن ! اگه اینجوری باشه پس فردا سیاهپوستان و بومیان افریقا هم میتونن بیان شعارهای نژادپرستانه بدن و نژاد خودشونو برتر بدونن. نژاد پرستی و تعصبات قومی نه با مبانی دین اسلام مطابقت داره نه با فرهنگ اصیل ایرانی . همه نژادها با هم برابرن و همه مسلمانان هم با هم برادرن و باید با تقویت همگرایی اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی همه این شعارهای وارداتی رو به زباله دان تاریخ بریزن.
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      4 5
      جریان ضد ایرانی پانترکیسم یک جریان ساخته و پرداخته صهیونیستی است ..
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      4 2
      چنگیزخان کسیه که کل ایران رو فتح کرد جناب!!
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    3 2
    ایران باید از روسیه جنگنده چکمیت خریداری کند نه سوخو ۳۰ تا بتونه هم با تهدید امارات در جزایر سه گانه مقابله کنه هم با تهدید ترکیه در آذربایجان، بخصوص که امارات بزودی اف ۳۵ دریافت میکنه
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    4 3
    جانم فدای ایران جانم فدای وطن اردوغان هم یادش باشه اربابی را که نوکریش را میکنه ما بار ها سیلی زدیم .......اردوغان بیشتر تو توهم هست پرتو پلا زیاد میگه اما باید بهش هشدار داد مواظب باشه اسم ایران را نیاره ما دیگه اعصاب نداریم ها
  • عطاءالله IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    3 4
    سرنوشت اردوغان خیلی شبیه شاهان پهلوی و صدام و قزاقی هست بعد از یک عمر خوش خدمتی توسط اربابان سلاخی شدند حتی برای درمان هم تحویلشون نگرفتند.
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      2 0
      درمان؟؟ مکه مریضه؟؟ چی شده؟
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      1 2
      رجب اردوغان بیماری سختی دارد چندین بار عمل جراحی چند ساعته داشته گویا مشکلات مغزی داشته ، چند ساعت تو اتاق عمل دنبال مغزش گشتند پیداش نکردند آخر کار نا امید شدن ناچار شدن سرش رو بخیه کنن ..!
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    3 2
    آقای باغچه من پیشنهاد میدم ما چندتا کلاس زبان اموزش ترکی در انگلسس را بیاندازید بعد چند سال راحت آنگلوساکسون های چشم آبی رو هم بگذارید کنار اسکیمو ها و ایرانی ها بعنوان ترک 🤣
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    2 2
    کشور آقای باغچه کشوری است که بر پایه کلاس زبان پایه گذاری شده
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    3 2
    اینهمه امپراطوری بزرگ بودن یکدونشون اسم کشورشون رو ترکستان و اینا نکذاشتند کلمه ترک ساخته انگلیسی هست ذر زمان شوروی میخواست یک دیوار دفاعی درست کنه
  • صداقت IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    4 2
    دوست ندارم به کسی توهین کنم ئولی باغچه لی و خردوغان غلط میکنند به ایران عزیز ما چشم دارن
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    4 4
    این نقشه فقط مصرف تجزیه خاورمیانه رو ذاره و بس. وگرنه آیا همین الهام حتضره رئیس جمهوری باکو رو ترک کنه بده به رجب؟؟
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    6 3
    این نقشه فقط مصرف تجزیه خاورمیانه رو داره و بس. وگرنه آیا همین الهام حاظره رئیس جمهوری باکو رو ول کنه بده به رجب؟؟ خیر. ،،،، فقط میخوان ذهن جوان ایرانی رو تغییر بدن و بعد تجزیه ایران هم این نقشه ترک رو کنار میکذارند و بجاش نقشه اصراعیل بزرگ رو بیرون میکشن.
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      2 2
      دقیقا" طرح و نقشه تجزیه منطقه و همان تشکیل کشور رویایی اسرائیل بزرگ تخیلی یهود رجب مامور اجراش شده .. رویای حکومت نیل تا فرات یهود .. رجب عمله یهود و صهیونیست هاست ..
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      2 1
      ایشان مامور تجزیه‌کشورهای دیگر هم خود ترکیه. امسال این رجب جهان وطن هستند و به وطن جهانی گلویالیست ها اعتقاد دارند و ترکیه سرسوزنی براش مهم نیست
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    5 4
    خب آقای باغچه شما که اینهمه عاشق ترک‌هستی بیا فردا یک چهارم ثروت خودت رو ببخش به فقرای ترک همون کشور ترکیه.
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    6 4
    اولش نژاد نژاد کردن دیدن آذری های ایران نژادشون با ترکیه‌فرق داره. حالا اومدن روی زبان دست گذاشتند. خلاصه اینکه یجوری میخوان برای اصراعیل ایران اع خراب کنند دیگه.
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    6 4
    اصلا مفهوم‌نژاد رو زیر رو کرد این باغچه. داداش اسکیمو های روسیه و ازبک ها چشم بادومی هستن ایرانی ها چشم هاشون‌ماشالا درشت و خوشگل. تن هیتلر و نژادپرست های تاریخ تو قبر لرزید. دیگه ارتجیف نگو.... کل‌خرج کشور شما یک سال کلاس زبان رفتنه دیگه.
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      1 1
      پس چطور شماها خودتون را با آلمانیهای مو زرد چشم رنگی باهم آریایی میدونید در حالی که شما با اون موهای سیاه و چهره گندمی هندی مانند هیچ تشابهی با آلمانها و آریاییها ندارید!!
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      1 0
      نژاد زردپوست و سفید پوست و سیاه پوست.... ازبک ها زردپوست هستند یک‌نژاد جدا فقط هم به رنگ مو نیست. الان شما برو در اینالیا ببین همه هم شکل فارسها آذری ها و کوردها هستند.... شما فوتبالیست های ایتالیایی رو ببین مردم آذری و اصفهانی رو هم ببین چقدر شبیه هم هستند؟ .... آذری ها از نژاد زردپوست نیستند ولی مثلا ازبک ها از نژاد زردپوست هستند. .... این باغچه داره به زور یک زبان مخصوص زردپوست ها رو فرو میکنه تو مغز سفیدپوست عا.
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    5 5
    ساقی این باغچه کی بوده؟؟ اسکیمو رو گذاشت کنار ما!! ببین زور اصراعیل چقدر در ترکیه زیاده که اینا رو به اراجیف گفتن انداخته.
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    5 5
    ساقی این باغچه کی بوده؟؟ اسکیمو رو گذاشت کنار ما!!
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 3
    دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید!!
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 4
    چند روز پیش وزیر خارجه ترکیه آمده بود ایران، شعری خواند که «خانه دوست کجاست»، بعدش گفت خانه دوست ایران است، حالا این اردوغان ، چقدر باید احمق و حقه باز باشد که فورا مشت خودشون رو باز کرد. گول این ترکیه رو نخورید.
  • کارشناس IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    3 1
    یک نقطه قرمز رنگ وسط نقشه ایران هم زده که مربوط به ترک های قشقایی استان فارس هست جالب بود
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 2
    داداش الان ترامپ ترکی یاد بگیری میگی ترامپ هم از ترک های آمریکایی هست؟؟؟ خب‌شاخه زبان های آریایی هم از ایران بگیر تا کل اروپا و امریکا و استرالیا و هند
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 2
    بچه بازی های نزادی که هیچ بچه تر بازی هاس زبانی رو هزار سال پیش ایرانی ها بوشیدن گذاشتن کنار
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 3
    این نقشه نژاد پرستی هم‌نیست نقشه زبان پرستی هست خخخخخخ مقشه کلاس زبان پرستی. آقای باغچه کل نقشه تو با کلاس زبان حل میشه که
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    3 2
    این نقشه زبانشناسی هست اقای باغچه هم‌نکشیده از اول در کتاب های لغت شناسی و زبان شناسی بوده ‌‌فقط ایشان زیان آلتایی را مرده ترک ولی ترک یک‌شاخه آلتایی هست. مثل زبان آریایی که فارسی یک شاخه اش هست. مثلا انگلیسی و اسپانیایی و کوردی و فارسی و هندی و آلمانی و ... همه از یک خانواده هست
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 2
    این نقشه ۲قسمت داره یکی قسمت های خاورمیانه برای تجزیه خاورمیانه و‌ سپس تسلط اصراعیل بر کشورهای کوچولوی تجزیه‌شده هست. قسمتهای دوردست این نقشه برای گول زدن من و توی آذری هست که بگیم وای چقدر بزرگه و فلان.
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    3 3
    غلامان ترک با کسب تمدن و فرهنگ ایرانی موسس سلطنت هایی شدند که همچنان خود را ایرانی می دانستند حتی عثمانی ها هم خط و کتابشان فارسی بود و زبان اداری فارسی داشتند حالا با جعل و دروغ و ترک سازی دنبال نصف جهان هستن
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 2
    اگر زبان‌ملاک است که همه ترک های ایران هم ترکی بلد هستند هم فارسی پس همه دورگه ی فارسی-ترکی هستند. اگر زبان‌ملاک نیست که از نظر شکل و قیافه و همه آدری ها کاملا شبیه ایرانی ها هستند. اگر اسم ملاک هست که آذر یک‌کلمه ایرانی است و آن سرزمین محل آتش اهورایی است.
    • عبدالرضا IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      0 2
      ازر یعنی طایفه از ازها از طوایف قدیم ترک هستند وچون سرزمین انها اتش زیادی داشت ازر به معنی اتش وارد فارسی شد
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 2
    اگر زبان‌ملاک است که همه ترک های ایران هم ترکی بلد هستند هم فارسی پس همه دورگه ی فارسی-ترکی هستند. اگر زبان‌ملاک نیست که از نظر شکل و قیافه و همه آدری ها کاملا شبیه ایرانی ها هستند.
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 1
    اگر طغرل بیک سلجوق اول که ایرانی‌ بود و آقا محمد خان قاجار زنده بود اون نقشه رو فرو میکرد تو حلقش
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 1
    آذربایجان=آذر پایگاه=پایگاه آتش=(پ گ در عربی به ب ج تبدیل میشوند همه میدانند).______‌آذربایجانی ها یکی از ۱۲ قوم‌سلطنتی ی ایران باستان هستند بهمرا فارس ها پارتها و غیره.______کار قوم‌آذری‌حفاظت از آتش اهورایی در سبلان مقدس بوده است.______ آذری ها شمشیرهای طلایی اجداد ایرانی شان را به نداشته های ترک های مهاجر عوض نمیکنند
  • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    3 1
    اگر کلاس زبان ترکی رفتن ملاک باشه که مذهب و اعتقاد هزاران برابر ملاک تر هست.
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 1
    یکی بود با پرچم ترکیه نظر میگذاشت کهدفنلاند و لهستان هم ترک‌هستند بعد مینوشت طبق منابع و کتابهای خارجی معتبر. تو نقشه تون‌نیست که ملاس زبان ترکی رو در لهستان و فنلاند تعطیل کردین؟؟؟؟ یا منابع معتبر انگلیسی تون میلش عوض شده؟
  • IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    3 2
    استاندار باکو باید عوض بشه
    • احمد IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      2 2
      کشور آزربایجان
    • آذری iran IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      2 2
      کشوری با نام آذربایجان نداریم ! آذربایجان پاره تن ایران عزیز و یکی از استان های ایران زمین ، یاشاسین ایران زنده باد ایران بزرگ
  • IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 3
    این نقشه ی باغچه نقشه‌زبان خانواده آلتایی هست‌برای ایران باید کل کشورهایی که زیر شاخه زبان آریایی-ایرانی هستند رو باید بکشی مثل انگلیسی
  • یاشاسین اردبیل IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 5
    یکی از اساتید تاریخ دانشگاه استانبول حرف خوبی زده بود که ترکیه بهتره حرفی از مرز های گذشته نزنه چون در آن صورت ایران گسترده و قسمت های عظیمی از ترکیه محو میشه.
  • مجتبی از زنجان IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 4
    دولت باغچلی ملی گرا که متولد استان عثمانیه ترکیه هستش ترور خواهد شد
  • GB ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 3
    نقشه نشان داده شده .واقعیت های جهان ترک هست .باید پذیرفت
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      3 1
      این نقشه زبانشناسی زبانهای هم خانواده ترک است. در چنین روشی نقشه زبانهای هم خانواده فارسی میشه زبانهای شاخه هندی-ایرانی-اریایی که شما باید کل قاره اروپا و امریکا و استرالیا و هند رو علامت بزنین
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 0
    ایشان مامور تجزیه‌کشورهای دیگر هم خود ترکیه. امسال این رجب جهان وطن هستند و به وطن جهانی گلویالیست ها اعتقاد دارند و ترکیه سرسوزنی براش مهم نیست
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 0
    ایشان مامور تجزیه‌کشورهای دیگر هم خود ترکیه. امسال این رجب جهان وطن هستند و به وطن جهانی گلویالیست ها اعتقاد دارند و ترکیه سرسوزنی براش مهم نیست
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 1
    همه که میگفتند زبان ترکی زبان اجدادی زردپوستان چشم بادامی اطراف صحرای مغولستان و سبگیبری هست. تنها لوح سنگی باستانی موجود یه ترکی در کشور مغولستان هست. زبان مردم آذربایجان ترکی نیوده و تغییر کرده.
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 3
    ما گفتیم اصلیت ترکی به سیبری برمیگرده قبول نکردین بفرما خود باغچه هم گفت. آذری ها یکی از ۱۲ خاندان سلطنتی ایران و مسئول حفاظت از آتش اهورایی در سبلان یعنی پایگاه آتش (آذرپایگاه=آذربایجان). ( همه میدونند در عربی گ و پ به ج و ب تبدیل میشه). حتی آن سه ایرانی که به طرف عیسی رفتند و به او ایمان آوردند هم از آذربایجان بودند.
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 1
    خود اردوغان که یهود گرجی تبار هست.ملت ترکیه ترکیبی از نژاد یونانی و روم شرقی با ایرانی هست.یک اقلیتی از مغول رفت انجا حکومت راه انداخت و زبان انجا را عوض کرد مثل تغییر زبان مصریها و لبنانیها و سوریها به عربی.یا تغییر زبان طاشیهای اذربایجان به زبان ترک اذری یا تغییر زبان مردم سمرقند و بخارا که فارسی هست به ترکی ازبکی تبدیل شده در زمان حال حاضر.پس اینها نژاد ترک نیستند زبانشان ترکی شده.ترک اصیل همان نژاد مغول با چهره صورت مخصوص خودشان هست.این اردوغان هم برای منافع خودش دم از دنیای ترک میزنه تا پولی یا قدرتی به جیب بزنه.همش منافع هست و لاغیر
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 0
    بیچاره اسکیمو ها
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 1
    آذربایجان عزیز ایران زبان ندارد؟ چرا زبان ترکی در مدارس آذربایجان عزیز تدریس نمیشه؟
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      2 0
      مه که میگفتند زبان ترکی زبان اجدادی زردپوستان چشم بادامی اطراف صحرای مغولستان و سبگیبری هست. تنها لوح سنگی باستانی موجود یه ترکی در کشور مغولستان هست. زبان مردم آذربایجان ترکی نیوده و تغییر کرده.
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 0
    این نقشه زبانشناسی زبانهای هم خانواده ترک است. در چنین روشی نقشه زبانهای هم خانواده فارسی میشه زبانهای شاخه هندی-ایرانی-اریایی که شما باید کل قاره اروپا و امریکا و استرالیا و هند رو علامت بزنین
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 0
    شاه عباس ارتش ایران را به نجات آذری ها از دست جنایات تورکیه عثمانی فرستاد. ... عثمانی توپ و تفنگ داشت حتی ایرانی ها به انگلیس باج دادند تا ساخت توپ را بیاموزند بحث بحث کشور ایران بود. انتقام خون زنان و کودکان آذری از ترکیه عثمانی سنی گرفته خواهد شد حتی اگر یک روز از تجزیه کشور ترکیه باقی مانده باشد. تو تی پانتورک بدان که یک خائن به خون احداد تاحدار تورک ایران یعنی شاه عباس و سلجوق اول و قاجار هستی
    • US ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      0 1
      فکر کردی خیلی زرنگی بچه به اسم شاهان تورک در بین تورکها به خیال خودت تفرقه بیاندازی
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      0 0
      شاه تورک خودض را ایرانی دانست یعنی شاه تورک میخواسن تفرقه بیاندازد؟؟ بحث ملت و‌فرهنگ است نه زبان. شاید پس فردا افریقای مرکزی هکپعده ای ترکی حرف بزنند چه ربطی به ملت ایران دارد
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 2
    کسانی که میان به فارسی بنفع ترکیه نظر میگذارند حواسشون نیست دارن فارسی مینویسند و فارسی حرف میزنند؟؟؟ نهایتا دورگه فارسی-ترکی هستند. میبینید که باغچه هم بخاطر زبان اسکیمو رو کنار ما گذاشنه
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      1 0
      آنها ایرانی نیستند سایبری آموزش دیده فارسی نویس هستند از آنکارا و تل آویو از رژیم جعلی اسرائیل هستند ..
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    1 0
    این نقشه زبانشناسی زبانهای هم خانواده ترک است. در چنین روشی نقشه زبانهای هم خانواده فارسی میشه زبانهای شاخه هندی-ایرانی-اریایی که شما باید کل قاره اروپا و امریکا و استرالیا و هند رو علامت بزنین
  • عبدالرضا IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 2
    یک عده حرف خنده داری میزنند که ترک زبان ترک نیست پس عاقل مرد باید داخل خون وژن یک نفرو جستجو کنیم تا بدانیم ترک هست حالا چرا فارس زبان فارس است
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      3 0
      تو الان فارسی هم حرف میزنی پس دورگه فارس-ترک هستی.///کلاس زبان های دیگر هم برو تا نژادهایت بیشتر بشه
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      0 1
      من پیشنهاد میدم ما چندتا کلاس زبان اموزش ترکی در انگلسس راه بیاندازید بعد از چند سال راحت آنگلوساکسون ها رو هم بگذارید کنار اسکیمو ها و ایرانی ها بعنوان ترک
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      0 0
      الان ترامپ ترکی یاد بگیری میگی ترامپ هم از ترک های آمریکایی هست؟؟؟
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      8 0
      فارس زبان هم فارس نیست اصلا بحث فارس نیست بحث ایران است. ایران با فارسستان فرق دارد
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    3 0
    نژاد زردپوست و سفید پوست و سیاه پوست.... ازبک ها زردپوست هستند یک‌نژاد جدا فقط هم به رنگ مو نیست. الان شما برو در اینالیا ببین همه هم شکل فارسها آذری ها و کوردها هستند.... شما فوتبالیست های ایتالیایی رو ببین مردم آذری و اصفهانی رو هم ببین چقدر شبیه هم هستند؟ .... آذری ها از نژاد زردپوست نیستند ولی مثلا ازبک ها از نژاد زردپوست هستند. .... این باغچه داره به زور یک زبان مخصوص زردپوست ها رو فرو میکنه تو مغز سفیدپوست عا.
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    3 0
    نژاد زردپوست و سفید پوست و سیاه پوست.... ازبک ها زردپوست هستند یک‌نژاد جدا فقط هم به رنگ مو نیست. الان شما برو در اینالیا ببین همه هم شکل فارسها آذری ها و کوردها هستند.... شما فوتبالیست های ایتالیایی رو ببین مردم آذری و اصفهانی رو هم ببین چقدر شبیه هم هستند؟ .... آذری ها از نژاد زردپوست نیستند ولی مثلا ازبک ها از نژاد زردپوست هستند. .... این باغچه داره به زور یک زبان مخصوص زردپوست ها رو فرو میکنه تو مغز سفیدپوست عا.
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 0
    ایشان مامور تجزیه‌کشورهای دیگر هم خود ترکیه. امسال این رجب جهان وطن هستند و به وطن جهانی گلویالیست ها اعتقاد دارند و ترکیه سرسوزنی براش مهم نیست
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      0 0
      ایشان مامور تجزیه‌ همکشورهای دیگر خاورمیانه و هم خود ترکیه است. امثال این رجب "جهان وطن" هستند و به وطن جهانی گلویالیست ها اعتقاد دارند و ترکیه سرسوزنی براش مهم نیست
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 0
    اولش نژاد نژاد کردن دیدن آذری های ایران نژادشون با ترکیه‌فرق داره. حالا اومدن روی زبان دست گذاشتند. خلاصه اینکه یجوری میخوان برای اصراعیل ایران رو خراب کنند دیگه.
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 0
    الان ترامپ ترکی یاد بگیری میگی ترامپ هم از ترک های آمریکایی هست؟؟؟
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 0
    من یک ترک هستم و در آذربایجان دنیا آمدم ولی خودم را جزء ملت حسین ع و علی ع میدونم.
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    من هم ترکی بلدم هم فارسی الان نژادم چییه؟ دو رگه بحساب میام؟
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    چرا اسمش رو باغ نگذاشته؟
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    کلاس آموزش زبان
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    سلجوق ترک بود و ایران فارسستان نیست. سلجوق دوباره نام ایران را بالا برد. زنده بادایران
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    من پیشنهاد میدم چندتا کلاس زبان اموزش ترکی در انگلسس راه بیاندازید بعد از چند سال راحت آنگلوساکسون ها رو هم بگذارید کنار اسکیمو ها و ایرانی ها بعنوان ترک
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 1
    وقتی ایرانی ها می تواند از ایران بزرگ و ایران فرهنگی حرف بزنند و نقشه پخش کنند ترکیه هم می تواند از مرزفرهنگی ترک زبانها سخن بگوید
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      0 0
      زبان با فرهنگ فرق دارد
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      0 0
      ۱) اگر منطق زبان باشه تو الان فارسی حرف میزنی پس دو رگه فارس-ترک هستی ۲) اگه منطق نژاد باشه که آذری ها شکل فارسها هستند تا ازبک ها ۳) اگر منطق فرهنگ باشه که ایرانی همه جا تابلو‌ هست و فرق دارد ۴) اگر منطق مذهب باشه آذذی شیعه است.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      0 0
      تو‌ الان فارسی حرف میزنی پس فارس هم هستی نهایتا دورگه ترک-فارس بحساب می آیی
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    آذربایجان ترک نیست ترک زبان شده ، ما آذری و ترک زبان و ایرانی تبار هستیم ، امروزه خیلی از کشورهای جهان به زبان انگلیسی تکلم و گفتگو می‌کنند آیا نژاد و تبار انگلیسی انگلوساکسون دارند ؟ خیر !!!
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    فردای روزی که خاورمیانه رو تجزیه کردند و از آذری وفارس لگ مال کردند ناگهان فردای آن روز همه این نقشه ها را فراموش میکنند و نقشه اصراعیل بزرگ رو بیرون می آورند.
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    اگه قه زبان باشه همه آدری عا قارسی هم حرف میزنند و دو رگه فارسی-ترک هستند و تازه خیلی هاشون انگلیسی هم بلد هستند
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    همه مردم ایران از امت امام حسین ع هستند
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 1
    جهانی که ترکی هم بلد هستند حرف بزنند رو گفته (جهانِ ترک)، مثل این میمونه که پرتغال بیاد بگه برزیل پرتغال است. یا مکزیکی ها بگن ما اسپانیایی هستیم.
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 0
    طوری سرخپوست ها رو کشتند که اثری از تمدنشان نیست همان سرخپوستها هم مثل مردم خاورمیانه سر اینطور چیزهای قبیله ای باهم جنگ داشتند.
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    3 1
    شیطان هم به خدا گفت من از نژاد آتش هستم ولی انسان از نژاد خاک. شیطان نژادپرست بود و جهنمی شد. هر پان بد است هم پانترک‌ و هم پانفارس
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 1
    آذری یعنی شرف یعنی ذهن بزرگ. بسیاری از بزرگان تاریخ ایران ترک بودند. بارها در طول تاریخ هزار ساله ایران، ترک ها ایران را نجات دادند. و همین ذهن بزرگ بوده که باعث شده از نژادپرستی عبور کنند و به مفهوم امت برسند. ما همه امت حسین ع هستیم. در سپاه حسین ع غز مسیحی رومی تا ایرانی تا عرب کنار هم جنگیدند. و ایران همان سپاه حسین ع است در قرن ۱۴۰۰،
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 1
    ایران مانند کانادا و امریکا یک‌کشور مدرن فرانژادی است. ایرانی‌ها قرن هاست که از بحث نژادی عبور کرده اند. نژادپرستی برای کشورهای عقب مانده و کوتوله است.
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 2
    زبان چیزی بجز چند لغت نیست. با یکسال کلاس زبان میتونی یک‌زبان رو یاد بگیری.‌نژاد یعنی شکل و‌قیافه و اندام که هزاربار مشخصه که آذری ها و کاملا شبیه ایرانی های دیگر هستند.
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 1
    ایران است فارسستان نیست. اسم های نژادی فقط برازنده ی کشورهای کوتوله‌ی نژادپرست است. ( ایرانی ها سالهاست که از نزادپرستی عبور کرده اند ولی بری کشورها هنوز در کلاس اول تمدن سازی مردود شده اند)
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 1
    برخی‌میگویند در ایران زبان فارسی رسمی است. خدا وکیلی این الان فارسی است؟؟ نوشتارش که خروف عربی است. و لغت هایش هم که مخلوطی از همه زبانهاست. لهجه اش هم که شما هر شهری بری یک لهحه خودش را دارد نه فط شیرازی._
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    3 1
    ایران است فارسستان نیست. اسم های نژادی فقط برازنده ی کشورهای کوتوله‌ی نژادپرست است. ( ایرانی ها سالهاست که از نزادپرستی عبور کرده اند ولی بری کشورها هنوز در کلاس اول تمدن سازی مردود شده اند)
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 2
    سلجوقیان وقتی امپراطور بودند قدرت داشتند و میتوانستند اسم کشورشان را ترکیه‌یا ترکستان نام بکذارند ولی آنها در تاریخ فریاد زدند که ما ایرانی هستیم و خون دادند برای ایران که خودشان در اسناد رسمی شان ایران نامیدند. چون آنهاهم ایرانی بودند
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 2
    ایران اصلا مخصوص فارس ها نیست. فارسها فقط یکی از ۱۲ قوم مهم ایرانی هستند و حتی خود کورش یک رگ فارسی دارد و یک رگ ماد(آذربایجانی). آری مردم آذربایجان یکی از اقوام مهم ایرانی هستند که مقام محافظان (آتش اهورایی) را نیز به عهده داشته اند. (آذربایجان = آذرپایگاه = پایگاه آتش)
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    3 2
    یک روز یک‌ ترکه و کرده و فارسه و عربه باهم‌یک نهالی رو‌کاشتند. در طور تاریخ گاهی به تنهایی گاهی باهم این نهال رو با خون خودشون آبیاری کردند. و حالا این نهال درخت تنومند و پرغروری شده بنام ایران.‌‌
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 0
    در طول تاریخ هزاران ساله بشریت انقدر جنگها و ازدواج ها اتفاق افتاده و همه نژادها باهم مخلوط شدند ودیگر نژاد خالصی وجود ندارد و نژاد پرستی وجود ندارد‌.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 1
    من یک دوستم در بارسلونا هست الان بره ترکی یاد بگیره بعدش به آقای باغچه بگیم یک نقطه قرمز هم در بارسلونای اسپانیا بگذاره.
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 2
    آذری یعنی شرف یعنی ذهن بزرگ. بسیاری از بزرگان تاریخ ایران ترک بودند. بارها در طول تاریخ هزار ساله ایران، ترک ها ایران را نجات دادند. و همین ذهن بزرگ بوده که باعث شده از نژادپرستی عبور کنند و به مفهوم امت برسند. ما همه امت حسین ع هستیم. در سپاه حسین ع از مسیحی رومی تا ایرانی تا عرب کنار هم جنگیدند. و ایران قسمتی از سپاه حسین ع است در قرن ۱۴۰۰، قسمتهای دیگر هم قلب های شیعیان پراکنده در کل جهان هستند،
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 2
    این نقشه زبان های هم خانواده ترکی هست. مثلا انگلیسی هم هم خانواده کردی بحساب میاد
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    4 0
    بهتر نیست بجای بحث کردن همه بریم کلاس زبان؟
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 1
    پس چرا ترکیه و تروریست هاش تر سوریه و عراق انقدر ترکمن کشت؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 1
    وقتی که خورشیدی بنام علی ع در آسمان ایران طلوع کرد بحث نژاد را سوزاند و از بین برد. و ایران مانند ققنوسی دوباره متولد شد.
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 1
    ایران یعنی شهید‌سلیمانی‌از کرمان که برای ناموس عرب‌ و‌ ترکمن‌ و کرد سوریه جانش را میدهد. ایران یعنی شهید باکری که در خوزستان خون میدهد. ایران یعنی شرف یعنی حسین ع یعنی امت امام فاطمه س.
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 1
    ایران همان اسب سفیدی است که برای امام زمان ع زین شده است. ایرانیان سربازانی هستند که دور این اسب میگردند
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 2
    زمانی که ترکمنهای عراق وسوریه توسط داعشی که از مرز اسکندیه تورکیه می آمدند و تورکمن میکشتند پان ترکها کجا بودن
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    3 0
    ای کاش ایران و ترکیه باهم متحد بشن. این تنها راه نجات تمدن شرق میانه است. وگرنه بیگانگان مردم خاورمیانه را بدتر از سرخ پوست ها نابود میکنند.
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    3 0
    مردم کشور ترکیه هم مثل ایران بسیار بااخلاق و مردم شریفی هستند امیدوارم مردم هردو کشور ایران و ترکیه در آرامش و رفاه باشند
  • رزا CH ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    2 2
    من نه فارسم و نه ترک. تالش هستم و خودمو ایرانی میدونم. باید سرمونو زیر برف نکنیم و همه نشانه ها را دید. اومدن ترکهای آذری به خیابان و با شعار “ کرد، فارس، ارمنی ….بیزیم تورکلر دشمنی”، خلیج عربی خواندن خلیج فارس توسط دهها هزار نفر در ورزشگاه یادگار تبریز و شنیدن صحبت ترک‌ها در شبکه های اجتماعی کاملا واضح و روشن متاسفانه عروج تجزیه طلبی در میان ترکهای ایران را نشان میدهد. ضدیت بیش از حد ترک‌ها با فارسها و کردها غیر قابل تصور و مشمئزکنندە است. من شک ندارم ترکیه شدیدا داره روش کار میکنه. من از آینده نگرانم و مطمئنم ترک‌ها ایران را تجزیه خواهند کرد و هیچ کاری هم نمیشه کرد. جبهه اونا خیلی قویتر است و خدا به خیر کند.
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      3 1
      اصلا اینطور نیست ترک ها عاشق ایران هستند من خودم ترک هستم. موضوع ورزشگاه هم یک‌مشئله هست که چند نفر خودفروخته شعار میدهند و در هیجان ورزشگاه دیگران تکرار میکنند در ورزشگاه‌ هتی فوتبال همه جا هر‌شعاری بدهی‌تکرار میشه چون جو هیجانی است. بعدشم ترک ها کجا برن؟ ایران که در بست دستشونه
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 2
    کانال سویز رو ایرانی ها حفاری کردن. لشگر ایرانی ها که از ۱۲ قوم سلطنتی ایرانی یعنی فارس ها آذری ها کوردها و ... تشکیل شده بود. من یک آذری هستم و دوست ندارم کسی ما آذری ها رو از جمع ایرانیان لشگر داریوش و کورش اخراج کنه. ماهم مثل فارسها برای ایران خون دادیم.
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 2
    کانال سویز رو ایرانی ها حفاری کردن. لشگر ایرانی ها که از ۱۲ قوم سلطنتی ایرانی یعنی فارس ها آذری ها کوردها و ... تشکیل شده بود. من یک آذری هستم و دوست ندارم کسی ما آذری ها رو از جمع ایرانیان لشگر داریوش و کورش اخراج کنه. ماهم مثل فارسها برای ایران خون دادیم.
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    0 2
    در آخر الزمان شمشیر در دست ایران خواهد بود.
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    این مناطق مال ترکیه نیست بلکه مناطق ترک نشین هستند که بایستی متحد شوند و از استعمار روسیه و چین خارج شوند
  • از شهرستان سراب IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    اگر منظور انها فقط جغرافیای سکونت ترک زبانهاست یک معنی میدهد ولی اگر منظور انها تجزیه این مناطق و تشکیل یک کشوره مفهومی خطرناک داره چرا که ما شاهد تشکیل یک کشوری بسیار پهناور که از بهم پیوستن چندین کشور و استان خواهیم بود که اداب و رسوم مختلف دارند و حتی از نظر فیزیکی و چهره اختلافات فاحشی دارند حتی بقدری تنوع زبانی دارند که برای فهم زبان یکدیگر نیاز به زبانی میانجی خواهند داشت به صرف داشتن زبان مشترک که نمیشه یک کشور تشکیل داد شما ببینید پهنه زبان عربی هم در کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا گسترده شده ایا باید همه مرزهای کشورهای عربی برداشته بشه و یک کشوری پهناور تشکیل بشه؟ناسیونالیسم افراطی عربی توسط قذافی و صدام و عبدالناصر شکست خورد و ناسیونالیسم آریایی هم توسط هیتلر راه بجایی نبرد انسانیت مهمه
  • حمید IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 2
    اینها خیلی گاگول هستند. لطفا یکی یک نقشه از ایران قدیم برایشان بفرستد تا ببینند آنموقع که ترکیه وجود نداشت ترکیه جزئی از ایران بوده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس