اردوغان

تلویزیون ترکیه نقشه‌ای مربوط به ۱۲ سال پیش را رو کرده که حوزه نفوذ ترکیه را تا سال ۲۰۵۰ نشان می‌دهد. واکنش ایران و روسیه به این نقشه چه بوده است؟

سرویس جنگ نرم مشرق - مرکز مطالعات راهبردی بگین سادات در گزارشی به قلم دکتر جیمز دورسی عضو ارشد این اندیشکده صهیونیستی نوشت: یک شبکه تلویزیونی ترکیه که پیوندهای نزدیکی با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور دارد، به تازگی نقشه‌ای مربوط به ۱۲ سال پیش را رو کرده که حوزه نفوذ ترکیه را تا سال ۲۰۵۰ نشان می‌دهد. این حوزه نفوذ از جنوب شرقی اروپا در ساحل شمالی دریای مدیترانه و لیبی در ساحل شرقی آن در شمال آفریقا گرفته تا خلیج فارس، شام، قفقاز، و آسیای میانه امتداد دارد.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


نقشه‌ای برگرفته از کتاب اندیشکده استراتفور

در این گزارش آمده است: شبکه تلویزیونی تی‌جی‌آرتی ترکیه که از شکست سال گذشته ارمنستان در برابر آذربایجان قوت قلب گرفته است، از این نقشه در راستای پیشبرد سیاستی بهره گرفته که از دیرباز در دستورکار برخی از نزدیک‌ترین مشاوران اردوغان قرار دارد.

نقشه فوق‌الذکر نخستین بار در کتابی به قلم جورج فریدمن بنیانگذار شرکت اطلاعاتی آمریکایی پرنفوذ استراتفور منتشر شد. پس از نشان دادن این نقشه در تلویزیون، روزنامه پان‌ترک «ترکیه» (چهارمین روزنامه پرتیراژ ترکیه) خواستار بهره‌گیری از پیروزی آذربایجان جهت ایجاد ائتلاف نظامی میان کشورهای ترک‌زبان شد.

این اندیشکده تصریح کرد: در کشوری که پس از چین بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران در دنیا محسوب می‌شود، این شبکه حداقل بدون موافقت تلویحی دولت ترکیه نمی‌تواند یک سیاست منطقه‌ای پان‌ترکی با رنگ و بوی اسلامی را به پیش ببرد.

اقدام این گروه رسانه‌ای بازتاب‌دهنده تلاش‌های ترکیه جهت بهره‌برداری از این واقعیت است که موفقیت ژئوپلیتیکی اخیر ترکیه در قالب پیروزی آذربایجان با حمایت ترکیه پیشاپیش نتایج ملموسی به ارمغان آورده است. پیروزی نظامی موجب شده تا آذربایجان، و به تبع آن ترکیه، به یک مسیر حمل‌ونقل ثانویه به سمت غرب بدل شوند. این امر به کشورهای آسیای میانه امکان می‌دهد تا کریدورهای تحت سلطه روسیه یا ایران را دور بزنند.

رونمایی ترکیه از نقشه‌ جاه‌طلبانه اردوغان / ایران دست ترکیه را خوانده است

آیا ترکمنستان از نقشه‌های ترکیه خبر دارد؟

در ادامه این گزارش آمده است: ترکمنستان متوجه تغییر نقشه ژئوپلیتیکی شد و در ماه ژانویه فوراً به مناقشه دیرین خود با آذربایجان پایان داد و با بهره‌برداری مشترک از منابع نفتی دریای خزر موافقت کرد. حصول توافق متعاقب قراردادی بود که در ماه دسامبر منعقد شد و به موجب آن قرار شد شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (SOCAR) ماهانه تا ۴۰۰۰۰ تن نفت از شرکتانی ترکمنستان خریداری کند.

توافق فوق‌الذکر می‌تواند به تکمیل خط لوله گازی دریای خزر کمک کند. این خط لوله از کریدور گاز جنوبی که اخیراً عملیاتی شده عبور می‌کند، روسیه و ایران را دور می‌زند، و گاز مورد نیاز یونان و بلغارستان را از طریق آذربایجان تأمین می‌کند.

ماه قبل، آذربایجان به همراه ترکمنستان و افغانستان موافقت کردند که کریدور حمل‌ونقل لاپیس ـ لازولی را توسعه دهند. کریدور مذکور، کشور جنگ‌زده افغانستان را به ترکیه متصل می‌کند. همزمان، در اولین گام جهت بهره‌برداری از جایگاه آذربایجان به‌عنوان یک کانون ترانزیتی، قزاقستان صادرات کاتد مس به ترکیه را از راه آذربایجان آغاز کرد.

واکنش تحلیلگران روسی و ایران به نقشه جغرافیایی جدید ترکیه

این مرکز صهیونیستی عنوان کرد: برتری‌های اخیر آذربایجان و ترکیه زنگ خطر را در میان تحلیلگران روسی و ایرانی به صدا درآورده است، حتی با اینکه شبکه تی‌جی‌آرتی شاید هدفش از نشان دادن نقشه پیش‌گفته اساساً دامن زدن به شور و اشتیاق ملی‌گرایانه در داخل و آزمودن واکنش‌های منطقه‌ای بوده باشد.

سیاستمداران و تحلیلگران روسی و ایرانی به نظر از این دیدگاه به برنامه پخش‌شده توسط شبکه تلویزیونی مزبور نگاه کردند. با وجود این، آنها فوراً متوجه شدند که نقشه ترسیم‌شده توسط فریدمن شامل قفقاز شمالی و همچنین کریمه می‌شود. ایرانی‌ها نیز متوجه شدند که حوزه نفوذ ترکیه در شمال، جنوب، و غرب با کشورشان هم‌مرز خواهد بود.

طی ماه‌های اخیر، ترکیه و اوکراین در خصوص همکاری در زمینه توسعه فناوری‌های دارای کاربرد نظامی مرتبط با موتور، الکترونیک هوابرد، پهپاد، موشک‌های ضدکشتی و کروز، سیستم‌های راداری و تجسسی، روباتیک، فضا، و ماهواره توافق کرده‌اند. ترکیه از به رسمیت شناختن الحاق کریمه به خاک روسیه خودداری کرده و از روسیه به خاطر حمایت از شورشیان اوکراینی انتقاد کرده است. شبه‌جزیره کریمه محل سکونت تاتارهای کریمه است.

اکثر مفسران روسی به دنبال آن بودند تا این نقشه را کم‌اهمیت جلوه دهند. این امر موجب شد تا آندره کراسوف معاون کمیته دفاعی مجلس نمایندگان روسیه هشدار دهد: «اگر آنها [ترک‌ها] می‌خواهند روحیه روسیه و سلاح‌های ما را بیازمایند، بگذارید اینکار را کنند.»

اقدامات تحریک‌آمیز اخیر ترکیه

نویسنده گزارش در بخش دیگری مدعی شد:‌ از دیدگاه تهران، نشان دادن نقشه استراتفور توسط شبکه تلویزیونی تی‌جی‌آرتی جدیدترین مورد از اقدامات تحریک‌آمیز ترکیه قلمداد می‌شود.

از جمله این اقدامات می‌توان به قرائت یک شعر ملی‌گرایانه توسط اردوغان در جریان یک رژه نظامی در آذربایجان اشاره کرد. شعر مذکور خواستار یکپارچگی مجدد استان‌های آذری‌نشین ایران با کشور آذربایجان شده است. یک اقدام دیگر نیز انتشار نقشه‌ای در صفحه اینستاگرام بخش عربی‌زبان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه بود که در آن استان نفت‌خیز خوزستان واقع در ایران که جمعیت بزرگی از عرب‌ها را در خود جای داده است، جدای از ایران نشان داده شده بود.

معترضان در مقابل کنسولگری ترکیه در شهر تبریز مرکز استان آذربایجان غربی شعار سر دادند: «آن‌هایی که چشم طمع به سرزمین‌های این سوی ارس دارند، بهتر است تاریخ را مطالعه کنند و ببینند که آذربایجان، مشخصاً مردم تبریز، همواره در دفاع از ایران پیشگام بوده‌اند. اگر ایران در شب کودتا به کمکتان نیامده بود، سرنوشت شما نیز شبیه سرنوشت محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر می‌شد.»

رونمایی ترکیه از نقشه‌ جاه‌طلبانه اردوغان / ایران دست ترکیه را خوانده است

ایران از دیرباز تحرکات ترکیه را پیش‌بینی کرده است

مرکز مطالعات راهبردی بسا در انتهای گزارش خود تصریح کرد: از آنجا که ایران طبق نقشه ترسیمی شبکه تی‌جی‌آرتی و استراتفور در محدوده حوزه نفوذ ترکیه قرار نمی‌گیرد، مسئولان و تحلیلگران ایرانی عمدتاً در قبال نقشه مذکور واکنشی نشان نداده‌اند ــ با وجود این، اقدامات میدانی ایران حکایت از آن دارند که جمهوری اسلامی از دیرباز تحرکات ترکیه را پیش‌بینی کرده است، هرچند جنگ سال گذشته میان آذربایجان و ارمنستان موجب غافلگیری این کشور شد.

با این حال ایران طی یکسال گذشته به دنبال آن بوده تا حضور نظامی خود را در دریای خزر تقویت کند و پیوندهای نزدیکی در حوزه دریانوردی با دیگر کشورهای ساحلی دریای خزر برقرار کند. این کشورها عبارتند از روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، و قزاقستان.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 117
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 67
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    الانه که لشکر پانها بریزد اینجا
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      31 40
      تو خودت؟
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      37 19
      ۱۷:۵۳ - تو خودت !؟
    • امانتدار IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      79 52
      لشکر گرگهای خاکستری ترکیه
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      109 8
      جالبه سمت اسرائیل (فلسطین اشغالی) هم نرفته!! حالا شما تفاوت سیاست های ایران و ترکیه رو در قبال اسرائیل ببینید و به خیلی از مسائل پی ببرید!
    • ساسان IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      88 16
      و تنها کسی که همون ابتدای بحران سوریه دست اردوغان رو خوند رهبر بود ، محمود که اونزمان دنبال بهار عرب بود و حالیش نبود این بهار نیست و ساخته و پرداخته عثمانیه ، اکبر رفسنجان هم تو باقالیا سیر میکرد
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      ترکیه که خودش پایگاه آمریکا توی کشورشه و برده صهیونیست هست واقعا جهان اسلام گفتنش منافقانه هست
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      همانطوری که هموطنان آذری زبان ما اذعان دارند فرق زیادی بین آذری ها و ترکهای عثمانی است. مطمئنا مردم کشور آذربایجان هم متوجه می شوند که ریشه آنها در ایران است نه ترکیه.
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      32 21
      شک نکنید اردوغان همان سفیانی است
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      12 18
      بحث نژاد نیست که... دوستی آذربایجان و ترکیه دائمی است و به نژاد ربطی ندارند حتی اگر از یک نژاد نباشند
    • FR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      17 10
      فعلا كه تركها هنوز نتونستن قبرس جنوبي را بگيرن كردهاي تركيه هم تركيه را به رسميت نميشناسن اين انچه ما ميبينيم .... در ضمن ايران در قلب تمام كشورها از غربي و شرقي هست ولي تركيه نه !
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    همراه با پانترک های احمق داخلی دفنت می کنیم اگه به وطنمون نظری داشته باشی
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      46 19
      همچنین دیگر نژادپرستها
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
      47 26
      سرزمینی به نام ترکیه ی واحد وجود ندارد بلکه سه کشور اسماعیلی (علوی) و عثمانی و کردی درون مرزهای ترکیه وجود دارند. تجزیه طلبی در برابر تجزیه طلبی.
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    58 19
    این دیگه خیلی خز شده.
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      22 6
      خز... خخخخ
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    98 9
    ایشالله ریشه نژادپرستی نابود بشه
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      24 73
      نژاد پرستی بله نابود بشود ولی نژاده گرایی یعنی حفظ مرغوبیت ژنتیکی مهم هست و نباید به سمت بی بندوباری نژادی و ناخالصی رفت
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    52 45
    ممنون مشرق برای روشنکری
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    72 22
    با تمام این موارد دولت با خوش خیالی و سهل انگاری به فروشگاههای زنجیره ای ج... و b... ترکیه پروانه کار در ایران داده تا هم بازار خرده فروشی ایران را تحت نفوذ قرار دهند و هم مرکز جاسوسی درست کنند. امیذوارم دولت اصولگرا سرکار بیاید و بساط فروشگاههای زنجیره ای ترکیه را جمع کند.
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      34 9
      فروشگاه ج... ما ترکیه است؟ اگه ایطوره که اینا تو کل ایران نفوذ اقتصادی دارند. متاسفم برای مسئولین دولت این مملکت...
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      22 2
      شماره تلفن (اکانت های شبکه های اجتماعی) و خرید ها (توان مالی این افراد ) رو هم دراختیار دارن
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    66 25
    خخخخ اردوغان احمق یادتت رفته دفعه قبل جنگنده روسی رو زدی نامه معذرت خواهی و غلط کردم برای پوتین فرستادی بازم داری هارتو پورت می کنی
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    43 19
    خخخخ اردوغان احمق یادتت رفته دفعه قبل جنگنده روسی رو زدی نامه معذرت خواهی و غلط کردم برای پوتین فرستادی بازم داری هارتو پورت می کنی
    • US ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      33 81
      روسیه تو سه جبهه از ترکیه شکست خورد
    • ایرانی GB ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
      22 14
      خطاب به ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲ از آمریکا : آره تو راست میگی آقای پان ترک رجب قلی خان ! واسه همینم اردوغان جانت دست گدایی بطرف روس ها بجهت خرید سامانه اس ۴۰۰ دراز کرد !!! رو که نیست , سنگ پای قزوینه !
  • NL ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    54 17
    خوبه خودشون هم میدونن که نگاه چپ نمیتونن به ایران داشته باشن
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    50 17
    محور مقاومت و روسیه باید زهر چشم خوبی به این رجب شیطان اردوغان بدهند به علاوه که هم باید با مشت اهنین به دهن هر چی بانترک داخلی بزنیم اینها از سوی ترکیه و اسرائیل هدایت می شوند تا تفرقه بیندازند
    • محمودی IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      31 42
      اگر حرف زدن و نوشتن به زبان مادری جرم است اصل ۱۵ قانون اساسی که صدها هزار شهید برای آن داده شده باید حذف شود به کی میخاهی مشت بزنی دنیا ندیده متوهم همین امثال تو بی فکر باعث ایجاد حس جدای از ایران می شید
    • علی IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      34 6
      شما هم خیلی به اصطلاح ایران دوست تشریف دارید شهدایی که فدای ملت و کشور شدند دردی غیر قومی و زبانی نژادی داشتند فقط وصایای آن را بخوان
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
      21 11
      پانترکیسم ملغمه بیسوادی و بیشعوری است حالا خودت اصل ۱۵ را بخون چی گفته،اتفاقا تصریح کرده زبان رسمی ایران فارسیه و آموزش زبانهای محلی بلامانعه و زبان های محلی هم در ایران در دانشگاه تدریس میشن
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
      15 9
      پارسی را با زبان های محلی جنگ نیست ، هیچ دریایی نورزد دشمنی با جویبار .. زنده باد ایران یاشاسین ایران
  • بایراق IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    19 2
    سلام... برخی‌آرزو‌ها‌دست‌یافتنی‌نیستند‌‌وخیالی‌میباشند از‌جمله‌‌شاید‌برخی‌در‌ترکیه‌ایران‌آذربایجان‌ارمنستان‌روسیه اقلیم‌کردستان‌عراق...از‌این‌آرزو‌ها‌دارند‌وداشته‌باشند‌اما‌برخی‌آرزو‌ها‌که‌باعقلانیت‌همراه‌است‌توام‌با‌نقشه‌و.... شاید‌امکان‌‌رسیدن‌باشد‌آنهم‌با‌هزار‌اما‌واگر..به‌نظر‌من نبردهای‌آینده‌نبردهای‌هویتی‌بحران‌جمعیتی‌وبحران‌آب‌وبحران‌شاید‌کروناهای‌جدید‌ومحیط‌زیست‌و....الله‌اعلم
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    24 16
    درود و سپاس مشرق جان مقاله مفید و ارزشمندی بود باید در برابر ترکیه تازه تاسیس و اردوغان رجب جاه طلب و متوهم هوشیار باشیم ترکیه طی چند سال اخیر نقش مخرب در منطقه داشته و دارد ..
  • تبریزی IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    27 61
    کاری با اون نقشه و سیاست ندارم اما کسی جلوی پیشرفت ترکیه را نمی تواند بگیرد چون در بخشهای بزرگی سرمایه گذاری بیش از سی سال کرده و زنجیره تکنولوژیکی قوی ای درست کرده که در آینده بازار محصولات آلمان و فرانسه را تهدید خواهد کرد.
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      35 18
      برفرض اینکه همینطوری شد که تو گفتی اصلا کل اروپا رو بگیره میتونم بپرسم چی به شما میرسه؟
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      47 23
      ۱۸:۲۱ حرف مفت نزن پانترک
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      38 86
      ۱۸:۲۱ حرف مفت نزن پانترک
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      37 19
      کسی هم جلوی پیشرفت ما را نمی‌تواند بگیرد . در نظر داشته باشی که ترکیه تحریم نیست . اما حتی ا آفتابه سازی ما تحریمه
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    12 11
    هرچند جنگ سال گذشته میان آذربایجان و ارمنستان موجب غافلگیری این کشور شد. ! خود بخوان حدیث مفصل زین مجمل
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    18 14
    چرا ما هم یک نقشه جاهطلبانه رو نمی کنیم ؟
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      23 12
      ایران نیاز به نمایش نقشه نداره. جاهایی که باید نفوذ داشته باشه داره حتی آمریکا
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    35 81
    رجب خان متوهم با این جاه طلبی ها و توهمات پانترکیستی ترکیه رو هم به باد خواهد داد ، ترکیه یک کشور تازه تاسیس از اقوام مختلف و ملیت های مختلف تشکیل شده و بافت بسیار شکننده و حساسی دارد، سر آخر رژیم اشغالگر و جعلی اسرائیل ترکیه رو ضمیمه خاک خودش خواهد کرد و به فرزندان و نواده گان چنگیز خان مغول رو دست خواهند زد !
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    45 20
    خوارزم و خیوه و سمرقند و دربند و بادکوبه همیشه جزو حوزه تمدنی ایران بزرگ بودند .
    • GB ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
      9 5
      این مناطق ترک نشین که گفتی اگه جز ایران بشه ایران مثل قبلا زبان رسمی حکومتش ترکی میشه دلیل فروپاشی حکومت قاجار همین بود شوروی نصف مناطق ترک نشین رو جدا کرد
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      1 1
      نادانها ازگذشته شان میگن..ناپلئون
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    49 72
    مرگ بر صهیونیسم و پان ترکیسم و ...
  • محسن IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    12 38
    خودتون هم گفتید که این نقشه نفوذ هست نه نقشه جهانگشایی و خودتون تو این نقشه می بینید که علاقه ای به نفوذ در ایران ندارند، پس مشکل چیه؟؟؟
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    37 12
    آذربایجان سر ایران است
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    35 7
    این جوری که پیداست خلیفه اردوغان خیال محاصره ایران رو در سر دارد
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    49 14
    ایران بزرگ در مقابل توهم ترکستان بزرگ
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    47 14
    مرگ بر عثمانی
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    39 14
    ان شاءالله اردوغان گور رو می بینه ولی تعبیر این خواب رو نه
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    38 12
    جناب آتیلا اردوغان این ره که تو می روی به ترکستان است
  • رضا IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    24 17
    اگر بر حسب نقشه رسمی کشورهاست چرا قزاقستان و قرقیزستان رو کامل در نظر نگرفته؟ اینا که قابل دسترس تر از کشوری مثل امارات و مصر و عربستان یا اون قسمت روسیه هستن برای ترکیه. یا مثلا پاکستان که روابط خوبی با ترکیه داره و ترکیه میتونه بهتر تاثیر بذاره رو پاکستان و قرمز نزده. بنابراین این نقشه ها چیزی نیست جز چرندیات صهیونیستها برای ایجاد جنگ و اختلاف بین کشورهای منطقه. جالب این تو منطقه خیلی جا رو قرمز زده به غیر از خود اسراییل.
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      16 6
      آخه اونجاها سودی براشون نداشته لابد . خخخخخ. ول کنید این متوهم های خواب زده رو
  • US ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    20 2
    توهم
  • DE ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    29 17
    خخخخ جالبه عردوپا از نزدیک شدن به خود ایران وحشت داره یکبار دیگه به نقشه نگاه کنید.دقیقا میدونه که اگر یک میلیمتر وارد خاک ایران بشه نابودش میکنیم .امر یکای ابر قدقد جرات این کار را ندارد عردوپا که عروسک خیمه شب بازی بیش نیست. جایی که عقاب پر بریزد- از پشه لاغری چه خیزد. ای مگس عرصه سیمرغ نه جولان گه توست - عِرض خود میبری و زحمت ما میداری. دولت عوووثمانی چند قرن یش مسلمانان را گول زد و فکرکردند یک دولت اسلامیست کمکش کردند الان رژیم آتاتووورچی پانتووورچی لائیک تووورچیه را اکثرا خود ملت ترکیه قبول ندارند چه رسد به مسلمانان دنیا
    • تبریز IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
      4 9
      بعد از این کامنتی که نوشتی فکر کنم سی سی یو بستری شدی.
    • DE ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
      12 5
      نه بابا پانتوووورچ هائی که در سی سی یو لایک یو بستری بودند همه تموم کردند رفتند پیش آتاتووورچ.
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    25 8
    بابای نژاد پرستا خود شیطانه اونی که میگه من پانترکم پانعربم حواسش باشه پاشو تو کفش شیطان کرده
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    32 25
    برنامه چندین ساله ترکیه استفاده از ظرفیت توده های ترک زبان و مسلمان برای ایجاد یک اتحادیه جدید از غرب چین تا شرق اروپا و شمال آفریقاست برای مقابله با روسیه و اتحادیه اروپاست که تحت این برنانه خود به خود کشور های عربی و ایران هم تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.در حال حاضر هیچ کشوری حتی اسرائیل اندازه ترکیه بلند پروازی توسعه طلبانه نداره و بشدت دنبال احیای امپراطوری های تاریخ قوم ترک هستن.بهترین راه برای جلوگیری از ترکیه استفاده از پتانسیل کرد های مخالف ترکیه در شمال عراق و داخل ترکیست تا این حکومت حریص مشغول جنگ داخلی بشه و دست از توسعه برداره
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      10 8
      هیچوقت تو تاریخ قوم گرایی به نتیجه نرسید. همین داعشی که امپراتوری میخواست برای خودش بیاره عراقی های داعشی بودند که سر هم نژاد های خودشونو می‌بریدند و تجاوز میکردند به هم نژاد های خودشون که عرب بودند
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
      6 3
      18:45 این وسط شماها هم با زرنگی میخواهید کردها تقویت شده تا زود کشور جعلی کردستان شکل بگیره برای ما ایرانیان خطر تجزیه غرب چین و شمال افریقا خیلی کمتر از خطر تجزیه طلبی در شمال عراق و شرق ترکیه هست
  • سیامک DE ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    37 21
    ترک های عثمانی یک جامعه بسیار بی اخلاق هستند،بطوریکه حتی خود کشورهای اروپایی های بی اخلاق و سایکوپات هم از ترک های مقیم کشورهایشان بسیار متنفر هستند و اصلأ با آنان هم صحبت نمی کنند
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    20 45
    تحرکات اخیر ترکیه و پان ترکیسم یک موج و یک ابر بهاری است به زودی فروکش خواهد کرد اروپایی که عثمانی را نابود کرد بار دیگر می تواند کاریکاتور عثمانی و تفکر رجب اردوغانیسم را نابود کند ایران افشاریه و صفویه که شکست های سنگین را به عثمانی ها تحمیل کردند جمهوری اسلامی هم می تواند این کار را تکرارکند .روس ها هم می تواند ترکیه را سرجایش بنشاند تحرکات ترکیه داد هوار کردن از رپی ترس است
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      19 5
      پروژه ترکیه نتیجه ی خود انگلیسه.
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    19 17
    هر چقدر بیشتر زمان بگذره بیشتر متوجه اشتباه وحشتناک در اعلام بیطرفی هنگام جنگ قره باغ میشیم.اردوغان شاگرد شیطان در سیاسته و اهداف بلند مدت و پلیدش در مورد حمایتش از آذربایجان روز به روز روشن تر خواهد شد.پان ترکا علنا داعیه حکومت از چین تا قلب اروپا رو دارن و اتفاقا ایران هم با توجه به بافت جمعیتیش یکی از اهداف اون هاست.هر گونه غفلت یا مماشات با ترکیه ضرر جبران ناپذیری خواهد داشت
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    22 9
    اوه اوه سنگر بگیرید الان هرچی وطن فروش و نژاد پرست و پان هست حمله میکنن...
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    28 17
    کوتاهی از ما بود که گذاشتیم به اسم آذربایجان دولت مستقل در سرزمین های جداشده شمالی اران و شروان تاسیس بشود!!
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      6 29
      اینو!!!! رعیت زبون باز کردی
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      3 1
      هر چیزی زمانی داره.
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    17 44
    خیلی از این مناطق یا کشورهای ترک هستن یا قبلا جزو امپراطوری عثمانی بودند
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      36 22
      کشوری به نام ترک وجود نداره.
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      40 17
      پانترک خجالتی اکثر این مناطق جزو ایران باستان بودن و زبانشون پارسی بوده
    • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      32 13
      خیلی از این کشورها در حوزه ی تمدنی ایران باستان قرار داشتند.
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      29 21
      بجای نگاه کردن به کانالای پان ترکی ترکیه یکم کتاب بخون تا متوجه بشی همه ما ایرانی ها آریایی هستیم
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      19 35
      خود ایران جز اراضی سلجوقیان بود
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    20 13
    زمانی که صدام روی کار عراق بود از شیعیان خبری نبود اما بعد مرگ صدام شیعیان به خروش آمدند. مثل عراق مثل جمهوری آذربایجان ست. مگررررر میشود دین را که در تار و پود کسی وجود دارد را جدا کرد و به او گفت تو ترکی و باید تابع سیاست های من باشی؟! دور نخواهد بود که اگر حکام باکو قدمی کج بگذارند شیعیان هم به مانند عراق وارد عرصه سیاسی شوند. جدای از مزدوران از قدیم ما شنیدیم که غیرت آذری به شیعه بودنش ست نه با زبانش.
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    26 28
    نیازی به 2050 نیست همین الان خیلی از کشورایی که در نقشه هستن تحت نفوذ ترکیه هستن.از آذربایجان که تکلیفش روشنه تا لیبی که عملا حیاط خلوت ترکیه در آفریقاست و دولتش با اجازه ترکیه آب میخوره تونس که رییس جمهورش علنی گفت الگوی ما اخوان المسلمین ترکیست تا قزاقستان و ازبکستان که تحت تاثیر نفوذ ترکیه بعد از سالها که روسی حرف میزدن همین چند روز پیش رییسان جمهورش باهم ترکی حرف زدن.اطراف خلیج فارس هم که قطر غلام حلقه به گوش و کارت خوان سیار ترکیست عربستان هم بدلیل انزوایی که دچارش شده دست به دامان ترکیه شده تا پای این کشورو به یمن و دریای عرب باز کنه.اهداف 2050 ترکیه خیلی بیشتر از این حرفاست.قابل توجه دیپلماسی لبخند و منزوی ما
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      16 15
      درسته قراره سیاره مریخ رو هم احتمالا بگیرن استدلالشونم اینه که فضایی ها با هم ترکی حرف میزنن. پس فضایی ها هم از ما هستند.
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      14 7
      و خود ترکیه هم برده صهیونیست ها و دارای سفارتشون هست
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    28 9
    یاشاسین ایران
  • عبدالله IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    6 26
    رجب .. هم خودش می‌داند که ایران نه سوریه است ونه ارمنستان و نه عراق، خودش گلیمش را فقط زیر پایش پهن می‌کند و پایش را از گلیمش درازتر نمیکند ولی ما هم باید این رجب .. رو حفظ کنیم بنظر من در این شرایط رجب به مراتب سودمند تر از کشورهای عربی همسایه ایران است
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    8 9
    این کار یعنی نفوذ و به سلطه در آوردن کشورها را الان و در حال حاظر چین دارد علنا انجام می دهد ترکیه خیال اینکار را در مقایس کوچک دارد
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    19 15
    اردوغان به فکر پیشرفت وتوسعه کشور واقتدار ملی کشورش هست اما دولت ایران چه به فکر بگو وبخنده ومزاکره و انفعال
  • مرصاد IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    15 9
    اردوغان منافق متوهم !!
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    15 11
    اردوغان یک احمق سیاسی است که بخاطر عقده های درونی فقط میخواهد خودش را مطرح کند والا هیچی نیست
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    18 18
    اردوغان یک نژادپرسته
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    6 19
    با ایران که کاری ندارند
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    11 14
    اندیشکده صهیونیستی؟؟ يعني حرفاشو قبول دارين ؟
  • GR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    38 5
    ایران اگر بیاد یک معافیت گازوئیلی برای کامیون هایی که میخوان از افغانستان به ترکیه بروند در نظر بگیرید. مطمئنا رونق مسیر ترکیه از دست می‌ره.استراتژی دام و تله. ثانیاً راه اندازی راه آهن چابهار و رسیدن به اقیانوس هند تمام رویاهای اردوغان را برای تصاحب بازار آسیا مرکزی به باد میده خط لوله نکا وجاسک هم دریای خزر رو از بن بست از طریق ایران در میاره سوآپ نفتی بنظرم یک خط لوله نفت از طریق ارمنستان و گرجستان یا عراق و سوریه می‌تونه سهم اردوغان را صفر کنه
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
      17 2
      اقتصاد ما نیاز به یک نفر متفکر داره نه چند تا..... که فرق مرغ و تخم مرغ رو نمی‌دونن. طرف تو بالا شهر جلسه میزاره فکر می‌کنه...!!!! حالا هی ما میخواییم سکوت کنیم این چند ماه رو هم نمیزارن
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
      6 2
      سی سال پیش راه آهن بافق بندرعباس را تمام کردیم. ولی یک گونی هم از آسیای میانه به بندر عباس نمیاد.
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    8 7
    همون که نتونسته یه تیکه خاک اربابش رو قرمز کنه مشخص میکنه از کجا داره آب میخوره!! انگلیسی و صهیونیستی پروژه سرگرم کردن ترکیه و ایران رو دارن اجرا میکنن!! فقط این بابا زمانی که نیمچه کودتا شد ایران اگه کمک اطلاعاتی نمیکردش الان سوراخ موش دنبال اردوغان بود!!
  • DE ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    42 15
    اردوغان با ینی چری های داعش و چچنی و ترکمی و... توهم هایی در سر میپروراند .
  • احمد IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۲
    14 15
    اولاً آمریکا نیز قادر به تحقق این نقشه نیست چه رسد به ترکیه، 2ـ بر فرض محال همه دنیا هم بخواهند آرزوی اردوغان را برآورده کنند، تا سال 3050 هم تحقق نخواهد یافت. 3ـ اردوغان و نسل او محال است چنین نقشه ای تحقق یابد!!
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    5 5
    روسیه دراین نقشه تجزیه شده. ایران رو جرات نکرده وارد نقشش کنه. برای اینکه آمریکا هم براش سنگ پرانی نکنه، اسرائیل رو مستثنا کرده
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    16 0
    دقیقا زمانی که این آقا داشت مهره‌هاش رو برای حذف ایران از مسیر انرژی پازل میکرد وزیر مربوطه جناب آخوندی داشت با بویینگ عاریه‌ای عکس میگرفت نمایندگان اصلاحاتی با موگرینی. اون آقا هم تو خواب میدید داره از برجام گلابی میچینه اون یکی هم داشت تو آینه مدل خندیدن‌ تمرین میکرد مبادا جان کری خوشش نیاد. واقعا که جماعت رای‌دهنده به این طایفه چه جوابی در قبال این سرزمین و ملت دارن ؟
  • علی IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    7 11
    سلام خدمت عزیزان من حقیقتا دوست ندارم چیزی بگویم اما اینجا مجبور بودم سخن بگشایم. عزیزان این نقشه دردنیای کنونی هیچ ارزشی نداره واین نقشه یه نقشه خیالی هست وغرض از نشان دادن چنین نقشه ای ایجاد فتنه و پراکندگی میان آذری زبان های کشور عزیزمون با بقیه مردممون است. درچنین مواقعی از شما تقاضا دارم که با عجله خود بهانه دست دشمنان ندهید و باید از ما ندای واحد و یکپارچه سر بزند. و این نقشه هرچند توهم است ام اردوغان نشان داد که حداقل برای ایجاد فتنه وتفرقه دست به هر غلطی خواهدزد. پیروز باد ایران بزرگ
  • حق NL ۰۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    16 25
    تو این نقشه ترکیه کاری با ایران نداره. حوزه نفوذش در همسایگان هست که اونم یک بحث رقابت اقتصادی هست ن چیز دیگه ای. هر کشوری حق داره حوزه نفوذش رو گسترش بده.لااقل با ترکیه دشمنی نکنیم.چهار قرن هست که با ما هیچ جنگی نداشته فقط همه جا رقابت داریم که طبیعی هست
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    6 0
    همه رو گفتی اما ما در این سی سال چیزی جز وطنفروشی از مسئولین ندیدیم
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    5 3
    زیاده خواهی قدرت طلبی خدایا کمی ایمان بده به رجب
  • رضا IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    5 6
    سلام مشرق جان دنیای فعلی و آینده فتح حوزه های فناوری و اقتصاد است دوره گسترش سرزمینی عمدتا به قبل از قرن 20 برمی گردد پس ترکیه هم مثل ما در هپروت سیر می کند ظاهرا آب و هوای خاورمیانه باعث توهم میشود
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
      5 0
      لطفا" نظرتون راجب حکومت رویایی نیل تا فرات یهود رو هم بفرمایید که رژیم جعلی و اشغالگر صهیونیستی اسرائیل همچنان در حال بلند پروازی و تصرف جغرافیایی منطقه است در راستای همین رویا ... البته به لطف خدا و با قدرت جبهه مقاومت و ایران و ایرانیان سالهاست صهیونیست ها متوقف شدن ... پس تصور شما غلط چون اینجا خاورمیانه است و رژیم اشغالگر و جعلی هیچ پایبندی به مرزهای جغرافیایی نداشته و ندارد
  • مهدی IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    8 11
    از بیشرفترین مردهاست.
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    5 1
    چرا ایران در مقابل ترکیه نقشه ۴۰۰ سال پیش ایران را واردبازار تدکیه نمیکند
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    1 2
    خوب ترکیه هیچگاه به اندازه انگلیس و روسیه تهدید جدی برای ایران نبوده است ولی توان گاز گرفتن را دارد که ایران اگر قدرتمند باشد می تواند از قدرتیابی ترکیه برای درگیر نمودن اروپایی ها خصوصا فرانسه و امریکا بهره بردرای نماید خصوصا در شمال افریقا
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    8 3
    با یه کودتا کارش تمومه. اردوغان بدون حمایت شرق و غرب هیچی نیست.
  • CA ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
    9 8
    نصف بیشتر ایران رو قرمز نکرده ترکهای ایران خیلی بیشتر از بعضی کشورهای دیگه هستن،
  • حسین IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    2 2
    به نظر می رسد که استکبار جهانی در تلاش است اریان را به عربستان ، کوردستان ، بلوچستان ، آذربایجان و ... تجزیه کند
  • حسین IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    3 3
    به نظر می رسد که استکبار جهانی در تلاش است ایران را به عربستان ، کوردستان ، بلوچستان ، آذربایجان و ... تجزیه کن
  • ع IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
    5 4
    شاید کمک ایران ب اردوغان در قضیه کودتا بجانبوده
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
    0 5
    متاسفانه کشورما تو ضعیف ترین حالت خود بود وگرنه باید وارد خاک اذربایجان که تحت اشغال ارمنستان بود میشدیم و مانع اتصال ترکیه به آذربایجان میشدیم و به آذربایجان هم کمک میکردیم تمام مناطق اشغالی رو آزاد کنه
  • احمد IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    3 0
    خروج ترک ها در احادیث اومده کاریش نمیشه کرد
  • آیهان IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    0 0
    یاشاسین تورکیه یاشاسین بهتون تورک میللتی🇹🇷♥️🇦🇿
  • آیهان IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    0 0
    یاشاسین تورکیه یاشاسین بوتون تورک میللتی🇦🇿♥️🇹🇷

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس