عباس سلیمی‌نمین

مدیر مرکز دفتر مطالعات و تدوین تاریخ گفت: شیعیان آذربایجان اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند؛ آن‌ها به‌زودی سیلی محکمی به دولت آذربایجان خواهند زد.

سرویس سیاست مشرق- از فوریه ۱۹۸۸ منطقه قره‌باغ شاهد درگیری‌های کلاسیک میان دو دولت جداشده از جماهیر شوروی بوده است، گاه همسایگان این دو کشور نیز وارد منازعات شده‌اند؛ گاهی در نقش میانجی و گاهی هم با ارسال کمک‌های نظامی و دیپلماتیک (مانند تحریم دولت ارمنستان توسط ترکیه در سال ۱۹۹۴)، اما این نزاع‌های کوتاه‌مدت میان دو کشور همواره تحت کنترل بوده و پس از مدتی با همکاری‌های چندجانبه آتش درگیری‌ها خاموش شده است.

برای ایران به‌عنوان همسایه جنوبی ارس، منازعات قره‌باغ هیچ‌گاه خطر امنیتی جدی نداشته و هیچ‌کدام از طرف‌های درگیر سعی در کشاندن درگیری‌ها در زمین فراخ‌تر همسایه را نداشته‌اند، بر همین اساس تهران طی دهه ۹۰ به‌عنوان میانجی و در دو دهه بعدازآن به‌عنوان ناظری با نگاه بی‌طرف‌تر بر تحولات اثرگذار بوده است. اما حالا در دور جدید درگیری‌ها ورق برگشته است؛ در جنگ ناگورنو ۲۰۲۰ دولت آذربایجان بدون واهمه از عواقب پیش رو گروه‌های سلفی و تکفیری را با هماهنگی آمریکایی‌ها و تحت نظارت مستقیم مستشاران صهیونیست به کنار مرز ایران کشاند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب در آخرین سخنرانی خود در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری به مسئله وابستگی برخی کشورهای مسلمان به دولت‌های خارجی به‌ویژه رژیم کودک کش اسرائیل پرداختند. فرمانده کل قوا، تأمین امنیت با تکیه‌بر دیگران را فقط یک توهم خواندند و گفتند: کسانی که به این توهم دچارند سیلی آن را به‌زودی خواهند خورد چراکه دخالت مستقیم یا غیرمستقیم بیگانگان در امنیت و جنگ و صلح هر کشوری، فاجعه‌ای مصیبت‌بار است. (اینجا بخوانید)

عباس سلیمی نمین پژوهش‌گر تاریخ و مدیر مرکز دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفتگو با «مشرق» به تبیین سخنان رهبر انقلاب درباره دولت‌های وابسته پرداخته و می‌گوید: «مقام معظم رهبری از سر دل سوزی به علی‌اف تذکر داده‌اند، اکثریت مردم این کشور شیعه بوده و ایشان توجه ویژه‌ای به این کشور دارند» .

سلیمی نمین درباره سفر وزیر خارجه ارمنستان به تهران و دیدار با مقامات دیپلماتیک کشور گفت: بخشی از این سفر درباره درخواست ایروان از ایران برای تشکیل یک پایگاه نظامی در ارس شمالی است؛ ارمنستان می‌داند که با تکیه‌بر مقاومت مردمی منطقه می‌تواند خود را از آسیب‌های احتمالی دور کند.

الهام علی‌اف راه انور سادات را نرود/ رهبر انقلاب از سر دلسوزی حاکم آذربایجان را نصیحت کرد/ دولت‌های همکار با رژیم صهیونیستی از مردم خود سیلی خواهند خورد/ علی‌اف به حکومتی تکیه کرده که در حال فروپاشی است

در ادامه بخش‌های مهم این گفتگو را می‌خوانید:

علی‌اف راه خاندان پهلوی را نرود!

 عباس سلیمی نمین با اشاره به سخنان رهبر انقلاب درباره نفوذ رژیم صهیونیستی در کشورهای مسلمان گفت: اتکا به صهیونیست‌ها در منطقه ما سابقه دارد؛ دولت‌هایی که به این موضوع توجه نکنند؛ قطعاً زیان خواهند دید. رژیم صهیونیستی به نمایندگی از جهان سرمایه‌داری در تلاش است کشورهای تحت سلطه آمریکا را کنترل کند. به‌عنوان نمونه آن‌ها در عربستان؛ مصر؛ اردن و امارات فعال هستند. اما شواهد تاریخی در برخی از کشورها ازجمله ایران، به ما نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی بسیار ضعیف‌تر از آن است که بتوانند حافظ یک کشور غربی در منطقه باشد.

مدیر مرکز دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ادامه داد: پهلوی‌ها به صهیونیست‌ها اتکا کرده و اجازه دادند تا اسرائیل امور داخلی کشور را در دست بگیرند. دیدیم که رژیم صهیونیستی تمامی امور سیاسی و اجتماعی را کنترل و مسدود کرد؛ درنهایت انفجار سیاسی در ایران روی‌داده و پهلوی به خاطر اتکا به دولت خارجی از ملت سیلی خورد. ملت ایران چنان سیلی محکمی به رژیم شاه زد که در تاریخ کم‌نظیر است.

استادتاریخ دانشگاه ادامه داد: ما نمی‌دانیم آنهایی که در جمهوری آذربایجان در مسند کار هستند فهم نتایج اتکا به خارجی رادارند یا خیر؛ اما رهبر انقلاب به‌عنوان فردی دلسوز آن‌ها را انذار می‌کنند. ایشان از دولت‌مردان این دست کشورها می‌خواهند که راه و روش رژیم پهلوی را نرفته و از تاریخ درس بگیرند.

جالب آنکه رژیم صهیونیستی خود در آستانه فروپاشی است؛ اگر آمریکایی‌ها سالانه میلیاردها دلار به آن‌ها کمک نظامی نکند خیلی زود از درون دچار فروپاشی می‌شود. اسرائیل پایگاهی که برای ضربه زدن و جلوگیری از رشد ملت‌های منطقه است؛ اما در کمال تعجب دولت آذربایجان به این پادگان نظامی تکیه داده و به دنبال پیشرفت و مدرن شدن است! تکیه دادن رهبران آذربایجان به رژیم صهیونیستی نشانه «جهالت سیاسی» و عدم اشراف آن‌ها بر تاریخ است.

مردم آذریابجان به علی‌اف سیلی خواهند زد

سلیمی نمین درباره سیلی خوردن حکام وابسته به دولت‌های خارجی گفت: شیعیان آذربایجان اکثریت جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند؛ آن‌ها به‌زودی سیلی محکمی به دولت آذربایجان خواهند زد. دولت آذربایجان سعی کرده با انسداد سیاسی؛ شکنجه و زندان کشور را کنترل کند. اما آن‌ها هرگز نمی‌توانند مردم را وادار به تبعیت از صهیونیست‌ها کنند. به نظرم در ماجرای پیش‌آمده قبل از آنکه نوع مواجهه جمهوری اسلامی ایران با رژیم صهیونیستی مطرح باشد؛ نوع مواجهه مردم آذربایجان با این رژیم تعیین‌کننده است. البته ما وظیفه‌داریم در برابر تحریک و توطئه اسرائیل در منطقه محکم ایستادگی کنیم.

استاد تاریخ دانشگاه ادامه داد: تذکر رهبر انقلاب نسبت به مسائل داخلی آذربایجان است؛ هیچ کشوری قادر نخواهد بود با حمایت صهیونیست‌ها در مسیر استقلال قرار بگیرد؛ انور سادات سعی کرد با اسرائیل پیوند خورده و ملت را آلوده کند؛ شما دیدید که او چه تودهنی محکمی از مردم خورد. الهام علی‌اف باید از تاریخ معاصر سیاسی؛ از سرنوشت حکامی چون سادات درس گرفته و راه آن‌ها را نرود.

الهام علی‌اف راه انور سادات را نرود/ رهبر انقلاب از سر دلسوزی حاکم آذربایجان را نصیحت کرد/ دولت‌های همکار با رژیم صهیونیستی از مردم خود سیلی خواهند خورد/ علی‌اف به حکومتی تکیه کرده که در حال فروپاشی است

 سلیمی نمین درباره ماهیت دولت آذربایجان گفت: الهام علی‌اف بر اساس توانایی‌هایش به قدرت نرسیده است، او در زیر سایه معاملات پنهان دولت را در دست گرفته است. الهام پس از مرگ حیدر علی‌اف تا شش ماه جنازه او را پناه کرد تا بتواند مقدمات انتقال قدرت را فراهم کند. چنین فردی قطعاً تیزهوشی سیاسی ندارد؛ لذا اشارات رهبر انقلاب را متوجه نمی‌شود؛ اما مقام معظم رهبری از سر دلسوزی به او هشدار می‌دهد، ایشان از علی‌اف خواسته تا فرصت وجود دارد خود را اصلاح کرده و در برابر ملت خود قرار نگیرد.

پان ترکسیم محصول صهیونیسم است

 استاد تاریخ دانشگاه درباره ترویج ناسیونالیسم و پان ترکسیم توسط دولت ترکیه و آذربایجان گفت: صهیونیست‌ها بنیان‌گذار ناسیونالیسم و پان ترکیسیم در ترکیه هستند، آنچه موجب شکل‌گیری حکومت جدید در ترکیه شد، حاصل یک عملیات اسرائیلی است. شورای پان‌ترکیسم توسط عوامل سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی هدایت‌شده است. علی‌اف و اردوغان گمان می‌کنند که با ترویج پان‌ترکیسم ادغام‌شده در ناسیونالیسم می‌توانند پیشرفت کنند؛ درحالی‌که ناسیونالیسم باعث تضعیف این کشورها خواهد شد؛ کما اینکه انگلیسی‌ها، امپراتوری عثمانی را با تکیه‌بر ناسیونالیسم عربی و ترکی چندتکه کردند. بعد از فروپاشی یک سری کشور تحت سلطه بنیان‌گذاران صهیونیسم (انگلیس) تشکیل شد. انگلیسی‌ها یک سری حاکمان آلوده و دون‌پایه را بر سرکار آورده تا منافع بریتانیا تأمین شود. پس می‌بینید یک قدرت بزرگ ممکن است با تکیه‌بر ناسیونالیسم دچار فروپاشی شود. خرد شدن این کشورها به سود ملت‌ها نبوده است.

تأسیس پایگاه نظامی در آن‌سوی ارس

مدیر مرکز دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران درباره سفر وزیر خارجه ارمنستان به تهران گفت: در برخی محافل شنیده‌شده است که مقامات ارمنستان از جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند که در ارس شمالی پایگاه نظامی بزند؛ این موضوع اگر ضروری باشد چراکه نه! ما با ارمنستان مرزداریم.

سلیمی نمین ادامه داد:فرض کنید کشور همسایه ما در حفاظت از مرزهای خود کوتاهی کرد؛ اگر دراین‌بین کشور ثالثی وارد شود ما باید از امنیت ملی خود دفاع کنیم. ما اجازه نمی‌دهیم کشوری ثالث میان ایران و همسایه استقرار پیداکرده و مسئله‌سازی کند. در این نقطه فقط ایران و ارمنستان می‌توانند نقش بازی کرده و دولت دیگری حق حضور ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 87
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 15
  • تیتانیوم IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    19 11
    ناسیونالیسم باعث فروپاشی می شود
    • CA ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      6 0
      ناسیونالیست ابزار دوقطبی سازی همانند دیگر ابزارهای دوقطبی سازی مثل جنسیت زدگی نژادپرستی ابزارهای مالی دوقطبی سازی جنگ های بی پایان و غیره همه در این جهت هست تا گروهی کوچک بر روی سیستم سار شوند و همواره بر آن بمانند. شرکت های غول پیکر که فقط به نفع چند نفر خودی هست تمامی منابع را در اختیار گیرد و توسعه اتفاق بیفتد ولی توسعه ای ناپایدار که. هدر دهنده منابع زمین هست بایستی مردم عزیز و شیعه جمهوری باکو بدانند که لیبرالیسم به هیچ کس رحم نخواهد کرد. اگر دنبال زندگی آبرومند و متعادل و با نشاط و آینده ای پر امید هستید لیبرالیسم را در مسلخ بکشید و عوامل آنرا را از ریشه بسوزانید. تنها راه نجات و سعادت بشر نابودی لیبرالیسم در تمامی اشکال آن هست
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    13 2
    عالی
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    34 9
    ژنرال بازنشستۀ آمریکایی، لارنس ویلکرسون (که معاون کالین پاوِل وزیر دفاع اسبق آمریکا بود):اسرائیل در ۲۰ سال آینده از بین خواهد رفت! خاک بر سر دولت‌هایی که آویزان اسرائیل می شوند قطعا آنها هم با اسقاطیل از بین می روند و یا تجزیه می شوند
    • US ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      19 9
      ده سال قبل این بیست سال بوده، ده سال بعد هم این بیست سال...این بیست سال چرا کم نمیشه؟! از امسال شمارش خواهد شد باز این بیست سال؟!
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      6 7
      آب رو بریز اونجا که میسوزه حتی آمریکا شیطان بزرگ هم به این رسیده که ارباب شماها اسرائیل کمتر از ۲۰ سال دیگه به جنایت و کودک کشی ادامه میده و سقط میشه
    • US ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      3 0
      بله منم کلیپشو دیدم
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    24 50
    حمایت از ارمنیان به ظاهر مسیحی که به شهر غیر نظامی گنجه حمله کردند بهتر است یا حمایت از کشور آذربایجان شیعه؟
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      40 14
      اینهمه ایران از آذربایجان حمایت کرد برو خاطرات حیدر علی اف رو بخون که اگه ایران نبود آذربایجان هلاک شده بود ملت ایران آذربایجانی ها رو نجات داد اما در جواب این خوبی ها کلی تهمت به ایران زدند و همه کمک ها رو نادیده گرفتن و همیشه طلبکار بودن توی این ۳۰ سال از تاسیس این رژیم چیزی جز دشمنی ازشون ندیدیم قطعا ارمنستان دوست ایران بوده که هیچ وقت علیه ایران اقدام نکرد
    • مجتبی از زنجان IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      25 17
      کشور آذربایجان علیه تمامیت ارضی ایران اقدام می کنه البته همه کشورهای دنیا تنوع نژادی دارند مثل هند یا چین و اینکه اسم اقلیت هر اقلیتی نباید بر روی استان باشه تقسیمات کشوری ایران نیاز به تغییر داره واجبه
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      28 14
      بابا شماها چقدر پر رویید ایران همیشه حامی آذربایجان بوده حتی براش شهید داده برو تحقیق کن اخه چی بگم بهت
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      27 6
      این کلکا قدیمی شده پانترک جان دیگه پشت اسلام و‌شیعه قایم نشید. ریس جمهوری آذربایجان یا همون باکو اشغالی اگر شیعه بود عزاداری عاشورا محدود نمیکرد و بجاش رژه همجنس بازها برگزار کنن
    • سید IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      22 7
      اینکه مردم آذربایجان شیعه هستن چه ربطی داره به حکومت ضد شیعه و صهیونیست آذربایجان که دیر یا زود به دست شیعیان آذربایجان ساقط می‌شه.
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      16 6
      متاسفانه جریانات ایرانستیز قومگرا تجزیه طلب قادر به فهم و درک و تجزیه تحلیل وقایع سیاسی و منافع ملی نیستند
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    29 11
    بهترین کار احداث پایگاه نطامی ایران در زنگزور جنوبی است . اینکار باعث حفظ امنیت راهای شرق به غرب و جنوب به شمال از طرف ایران میگردد
  • کارشناس IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    23 36
    همین که ملتش تو صف مرغ و روغن نیستند کلی ارزش دارد.
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      19 21
      ساکت
    • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      13 4
      آسیا به نوبت، کارشناس.
    • سید IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      10 4
      البته پشت الهام اف به کسایی گرمه که فعلا همش تو صف پناهگاه هستن و معلوم نیست بیست سال دیگه رو ببینن‌
    • شهاب IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      3 5
      بجاش نصف جووناش دارن تو تورکیه حمالی و بردگی میکنند کشوریکه حتی توی دوا درمونش مونده و برای دکتر میان تبریز
    • اریا IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
      0 0
      ما حاضریم به سختی زندگی کنیم و با افتخار به خودمون تکیه می کنیم
  • GB ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    17 29
    اگر حتی راه زمینی ایران به ارمنستان هم حفظ بشه بعد ارمنستان میخورید به جاده گرجستان که خود گرجستان متحد ترکیه و آذربایجان است.به خاطر این میخواهید جنگ راه بیندازید؟! به جای این کارها با آذربایجان و ترکیه تعامل کنید
    • احمد IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      11 3
      تو خیلی بچه ای، اصلاً اتصال به گرجستان و... اولویت اول ایران نیست،(هرچند خواهید دید که اون مشکل رو هم حل می‌کنیم،هرچیزی به وقتش)اولویت اول و آخر ایران فقط خود ارمنستان است، البته ارتباط زمینی به روسیه هم بودنش خوبه، اما نبودنش برای ایران مشکل اساسی ایجاد نمیکنه، چون ایران از طریق خلیخ فارس به اقیانوس ها متصل و مثل آذربایجان نیست،ولی این رو بدونید که اسرائیل همسایه آذربایجان نیست و رفتنی است، اونوقت ایران میمونه و شما،
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    9 3
    فعلا که در حال فروپاشیه
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    11 0
    عجيبه، هيچ متلك و گوشه كنايه‌اي به احمدي‌نژاد نينداخته ! واقعا عجيبه.
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    18 24
    شما ها فعلا برید از کمونیستها و ارمنی ها حمایت کنید
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      18 8
      شما هم برید با رژیم کودک کش صهیونیستی و آمریکای جنایتکار مردم سوریه عراق فلسطین رو قتل عام کنید
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      9 3
      شما سایبری های مجازی رجب هم برید از رژیم صهیونیستی اسرائیل اربابتون حمایت کنید
    • IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      5 2
      البته ترکیه هم که با کمونیستها دوسته!! درباره ارمنی ها ،هم ما از همه ایرانی نژادهای قلمرو تمدن ایران دفاع میکنیم ( ارمنی آذری گرجی تالشی و ..و .. و ..) حوزه تمدن ایرانی رو برو نگاه کن ،خودت باقی رو پیدا کن. ایران به حفظ و استقلال و تمامیت ارضی تمام پاره های تن جدا شده از سرزمین مادری و ملتهای اونها احترام میگذاره و در برابر هر اجنبی خودپسند نژادپرست کافر و متوهم و وحوش و جاعل و زورگو و مداخله گر،دفاع میکنه.
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 0
      حمایت نشده که، راههای خوبی هست تا امثال تو بسوزن و آب هم چاره نکنه.
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    12 23
    روسیه و ارمنستان هم با اسراییل رابطه دارند شما چرا روی آنها حساس نیستید
    • احمد تاریخ IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      15 11
      بحث رابطه نیست شیطنت و جاسوسی واقدامات تروریستی علیه امنیت ایران است. مثل ورود پهپاد اسراییلی برای خرابکاری در نطنز از طریق مرز اذربایجان
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      12 3
      ما روی منافع ملی ایران حساسیت شدید داریم ! ما روی خاک مقدس ایران عزیز حساس هستیم یاشاسین گوزل ایرانیمیز
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    7 4
    هیچ کس حق نداره کلام رهبری را کم وزیاد وتفسیر کنه وبه میل ونظرخود تغییربده!
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    15 6
    هر چی خوبی کردیم دستمونو گاز گرفتن، وقت چرخیدن در به روی پاشنه دگرست، هر چی کوتاه اومدیم دیگه بسه
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    8 11
    سلیمی نمین، پرت تحویل مخاطب نده، آذربایجان و ملت آن دوست ایران است
    • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      8 2
      بقیه خوابتم تعریف کن،، برای تعبیر ، همشو باید بگی.
  • GB ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    19 11
    دوستان شما کره شمالی روسه و چین ونزولا کوبا هستند
    • IR ۰۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      16 5
      دوست تو هم رژیم کودک کش اسرائیل و رژیم آدم‌کش آمریکاست
    • IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      5 0
      کره و روسیه و چین دوستان درجه دو هستند
  • GB ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    17 17
    در احداث پایگاه نظامی و ارسال ادوات پیشرفته نظامی به مرز ارمنستان و یا داخل خاک ارمنستان نباید تردید کرد.
  • علی IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    15 16
    بهترین ایده برای مقابله با زیاده خواهی ترکیه.(ایجاد پایگاه نظامی در شمال ارس)
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    11 7
    آخه چه سنخیتی بین آذربایجان و ترکیه است، صفویه ترک بودن و خواستگاهشان اذربایجان است با عثمانی ترک جنگیدن و شکستهای سنگین را به آنها تحمیل کردن. همچنین قاجاریه هم ترک بودن هیچ وقت آبشون تو یک جوب نرفت بر عکس پهلوی ها خیلی به ترکیه خدمت کردن
    • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 2
      البته برای همه ما ایرانی ها ،همه شون سر و ته یک کرباسن،
  • IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    8 12
    چهار تا کشور روسیه ،ترکیه ،آذربایجان و ارمنستان پارسال پیمان صلح امضا کردن و به توافق رسیدن ،طبق اون توافق قرار شد که ارمنستان یک کریدور از نخجوان تا آذربایجان در اختیار باکو قرار بده ،در مقابل آذربایجان هم از طریق دالان لاچین ارمنستان رو به قره باغ متصل کنه که اقلیتی از ارامنه اونجا ساکنن ،در ضمن ۴۲ کیلومتر مرز مشترک ایران با ارمنستان هم سر جای خودشه، حالا نمی دونم این وسط ایران چرا ناراضیه
  • US ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    1 3
    دلسوز آذربایجان
  • محمد IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    8 6
    خیلی باید هوشیار بود.چیزی که ارمنستان از ایران میخواد یک نوع درگیر کردن ایران در کشمکشیه که خودش بیشتر از همه مسببشه.بی عرضگی و شاید تبانی.باید جوانب اجتماعی و سیاسی رو دید.
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    6 5
    خدا را شکر رهبری عاقل داریم که صلاح مملکت رو تشخیص میده و ایران را از فتنه ها دور میکنه.
    • US ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      5 1
      به اذن الله
  • GB ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    10 15
    چرا باید یک کشور اسلامی با همه کشوری های اسلامی دشمنی کند ولی بهترین دوستانش از میان کشورهای کمونیستی و بی دین باشد
    • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 2
      اولا به بهایی هایی مثل تو چه ربطی داره؟ دوما دروغ اگه حناق بود تو کبود شده بودی چشم هاتو باز کن ،کشورهایی که به خیالت با ما دوست نیستن و مسلمون هستن اونایی هستن که روابط علنی با اسراییل برقرار کردن!
    • حسام الدین IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 1
      خیلی نظر ساده لوحانه ای بود. اینهایی که به برادران مسلمان شیعه ی خود بد دین میگویند و خودن شیعیان و فلسطینیان را میریزند، تکفیری و از تبار خوارج هستند، نه برادر مسلمان! با این حال از ریشه ی همین تکفیری ها دارند بر ملت های مسلمان منطقه حکمرانی میکنند، هرچند مثل داعش عریان نیستند
  • GB ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    2 3
    چرا ایران اکنون از عدم تغییر مرزی گفته تحمل نمی کند
  • GB ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    15 9
    ترکهای ایران هیچ وقت جدایی طلب نبودند و نیستند این یک بحث انحرافی برای سرکوب خواسته های برحق و قانونی آنهاست چون ترکها در طول هزاران سال صاحبان و نگهبانان این سرزمین بودند و هستند و محدود به چند استان خاص نمی باشند و در جای جای ایران حضور دارند
    • IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      2 6
      هزاران سال رو از کجا در آوردی؟
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    8 12
    چرا ما باید با همه کشور های اسلامی مشکل داشته باشیم
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      11 5
      اونا اسلامی نیستن.
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      7 6
      واسه اینکه همشون غلام آمریکا و انگل لیس هستن.
  • GB ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    5 2
    ترکهای ایران باید مثل گذشته باشند
  • GB ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    1 1
    گستاخی ..حدی دارد ..
  • US ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    4 0
    اوني كه انور سادات را ترور كرد اخواني بود
    • US ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      3 0
      ...هرچي سانسور چي
  • US ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    5 2
    اينطور كه از اظهار نظر عزيزان استنباط ميشود حكومت اذربايجان عنقريب نابود خواهد شد
  • TR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    2 5
    برای خودتان نگه دارید دلسوزی نمی خواهیم
  • GB ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 5
    عجب دلسوزی ..
  • علیرضا IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    6 6
    دوستی با اسراییل و ترکیه برای آذربایجان مفید بوده و باعث آزادی نواحی اشغالی در جنگ سال گذشته شد
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      6 4
      جوجه رو آخر پاییز میشمارن !!! فعلا" زود که قضاوت کنی این دوستی مفید یا مضرر !!! جمهوری بادکوبه دچار اشتباه بزرگی شده که تاوان سنگینی در پیش دارد من خودم آذری هستم ولی نافع ملی ایران برایم اولویت دارد
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      1 3
      چی میگییییییی!!!! اسراییل قطعا بجز منافع خودش ب چیزی فکر نمیکنه..
    • احمد IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      1 3
      آره تا حدودی حرفت درسته! اما به چند نکته مهم توجه نکردی،یک: آدم در دوستی هاش باید حساب سود زیان بکنه،یک تاجر خوب به خاطر اینکه امروز صد میلیون کاسبی کنه همه پلهای پشت سرش رو خراب نمیکنه، آذربایجان به خاطر دوستی با کشوری که هیچ آینده ای ندارد خودش رو منفور ایران و مردم ایران کرد،اسرائیل هزاران کیلومتر از آذربایجان دورتره اما ایران هم مرز با آذربایجان،به زودی ما میمونیم و آذربایجان و یک دنیا دشمنی،از طرفی تحریم های ایران به زودی تموم میشه و قدرت ایران ازین هم بیشتر میشه و اونوقت ما میتونیم و آذربایجان،دو: وقتی یک کشور برای حل مشکلاتش کشوری مثل اسرائیل رو شریکش می‌کنه مطمئن باش در آینده اعتبارش رو پیش کشورهای مهمتر و بزرگتر از دست میده حالا بدتر اینکه اون کشورها همسایه باشند، سه: آذربایجان فقط در یک جنگ ۴۰ روزه و اون هم با کمک دیگران پیروز شد آیا تمام مشکلات آذربایجان تا آخر دنیا حل شد؟ نه هرگز اینطور نیست، کشور ها ممکن درگیر انواع مشکلات بشن، مشکلاتی از قبیل زلزله، سیل، آتش سوزی، تروریسم و...، و در این مشکلات بهترین دوستان هر کشور ،کشورهای همسایه می‌باشند، آیا آذربایجان در همسایگی خودش دوستی گذاشته برای خودش؟
  • DK ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    5 0
    معادلات چند وجهی
  • عباس IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    4 0
    سلام خسته نباشید در تحلیل ها مقایسه ای عمل نکنید.واقع بینانه حرکت کنیم.
  • امیر IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    6 4
    اولا که حق ماست آذربایجان راپس بگیریم چون حزوخاک ایرانه ثانیا چرااذربایجان قره باغ راپس گرفت ماشمال ارس خودمان راپس نگیریم وبرای کنترل جاده خودمان پایگاه نسازیم امریکاازاین و عالم درکل خاورمیانه پایگاه داره ماکه این جاده اساسا مال خودمونه صهیونیستهاوترکیه هیچ غلطی نمیتونن بکنن
  • ناشناس IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    2 1
    یعنی ترور الهام علی اف!!!!!!!!
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      3 3
      لازم به این کار نیست. اون خودش فرار میکنه.
  • عادل IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    2 0
    ان شالله همه چیز درست میشه
  • برای آخرین بار IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    3 0
    در هیچ جای دنیا به جز ایران، روزنامه ها و رسانه ها، مشکلات و معضلات خارج از مرزها را اینطور به داخل نمی کشند
    • IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 1
      میبخشین خودتون دارین میگین مرز ! یعنی حدی حدودی حریمی حرمتی شما هر کجای دیگه دنیا هم بری امنیت داخلی حد و مرز نمیشناسه هر تحریکی و نقض حسن همجواری و نادیده گرفتن ،منافع یک همسایه به خاطر شخص ثالث‌ که دشمن همسایه ها باشه بی پاسخ نمیمونه،تا از نظر جنابعالی مرز چی باشه،مشکلات چی باشن...
  • DE ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    6 2
    کشوری به نام ایران!تاریخ خود را مدیون اسلام است. در زمان سلطنت پهلوی یهودیان مشغول تاریخ سازی برای ایران شدند(ایران باستان).
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      1 1
      هاذا ... ماذا ؟ وات !!! چی میگی ! اصلا" این پست رو مطالعه کردی ؟ خخخ
    • IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      2 3
      نه جونم،اشتباه متوجه شدی،کشوری به نام ترکیه و اسراییل هست که وجود نداره، اون چیزی هم که میگی ،جعل تاریخ یهود به نفع صهیونیسم بود نه تاریخ ساختن برای ایران!! ایندفعه خواستی در و گهر فشانی کنی،قبلش مطالعه کن
    • RO ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 0
      عراق و ترکیه و باکو هم تاریخ خود را مدیون اسلامه
  • عباس IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    1 2
    سلام برادر سایت خبری مشرق نیوز.خواهشا مطالب مرا سانسور نکنید.همان تحلیل را ظاهرکنید نه تقطیع را.حفظ امانت داشته باشید.
  • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    2 0
    آقا چرا تنش ایجاد می کنید. این که دارید آینده رو اینجوری پیش بینی می کنید یعنی شما هم در بوجود آمدن اون دست دارید.
  • US ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    2 0
    با توجه به تحلیل های شما پس چرا وزیر امور خارجه در روسیه است. روس ها و ترک ها پس از اتمام مذاکرات مرزبندی ها رو مشخص کرده اند واقعیات منطقه را درک کنید.
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    1 2
    الهام علی اف می توانست در سکوت و بدون حاشیه حکومت کند اما تا دید یک مقدار کرک و پر درآورده است برای ارباب خود ایران اربده کشی کرد متاسفانه با این حماقتش او را در لیست سیاه قرار داده است اگر شانس بیاورد و زنده بماند باید بزودی مثل اشرف غنی یک جایی در کشور دیگر برای خود رزرو کند تا بحال دیده نشده است کسی با ایران دشمنی کند به سرنوشتی شوم دچار نشود
  • اویس قرنی IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    1 1
    استقرار داعش باهماهنگی ودرخواست مستقیم علی اف بوده درحال حاضر عنصر زمان برای ایجاد پایگاه درارمنستان حیاتی است وما نباید وقت را تلف کنیم ۰
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    خدایا به تو پناه میبریم که چه زیبا تا امروز مکر وحیله دشمن را بخودش برگرداندی وانها را بنفع انقلاب اسلامی تمام کردی قرار است در این توطعه شمال چه خیر بما برسد وچه شری دامان فریب خوردگان شیطان بزرگ امریکا واسراییل را بگیرد خدا پشتیبان مومنین است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس