کد خبر 1279360
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۹
سعدالله زارعی

آمریکا، ترکیه و رژیم صهیونیستی در طول دو دهه گذشته در هر فتنه‌ای که به پا کرده‌اند، در نهایت باخته‌ و با سرافکندگی از آن خارج شده‌اند.

به گزارش مشرق، سعدالله زارعی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: یادداشت قبلی این قلم به بحث تحولات مرزهای شمالی ایران اختصاص داشت. به دلیل اهمیت موضوع و وجود پاره‌ای ناگفته‌ها، مطالب را در این یادداشت نیز پی می‌گیریم. یادداشت قبلی با واکنش‌های همدلانه زیادی همراه شد؛ در عین حال بعضی از مخاطبان به این نکته ‌اشاره داشتند که زمان در طرح این موضوع سپری و فرصت‌ها از دست رفته‌اند. اما واقعیت این است که اگر زمان برای ممانعت از شکل‌گیری یک توطئه سپری شده باشد، زمان برای به هم زدن توطئه‌ای که شکل گرفته باقی است. درخصوص این موضوع نکاتی وجود دارد:

۱- آنچه آمریکا، رژیم صهیونیستی، دولت‌های ترکیه و آذربایجان و به طور کلی غرب در مناطق شمالی ایران دنبال می‌کند، اولاً واکنش به توفیقات بزرگ جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت می‌باشد. وقتی رژیم جنایتکار صهیونیستی از جمهوری آذربایجان به «لبنان اسرائیل» یاد می‌کند، به این معناست که «لبنان مقاومت» وجود دارد که در طول نزدیک به چهل سال گذشته هر توطئه اسرائیلی را از بین برده و به بحران بزرگ این رژیم تبدیل گردیده است. چرا در اینجا جبهه‌ای با محوریت آمریکا، رژیم صهیونیستی، ترکیه و آذربایجان صحبت از راه‌اندازی یک جنبش پان تورانی می‌کنند؟ چون بیش از چهل سال است یک جنبش دینی پرقدرت بساط استعماگران و جنایتکاران را برهم زده و طومار آنان را درهم پیچیده است. بنابراین کاملاً واضح است که دشمن اگرچه بسیار پرتلاش است، در شرایط «انفعال» قرار دارد.

در اینجا یک سؤال مهم دیگر وجود دارد؛ آیا این توطئه خبیثانه به نتیجه می‌رسد؟ پاسخ آن این است که پادزهر جدی برای ممانعت از تحقق این طرح آشوب‌گرایانه وجود دارد و اگر به صحنه آید قطعاً این طرح را بر هم می‌زند. کما اینکه تاکنون این‌گونه شده است.

۲- در اینجا بعضی ‌اشتباه کرده و می‌گویند معامله «سیونیک» با قره‌باغ شمالی، موضوعی میان دولت‌های آذربایجان و ارمنستان است و چیزی نیست که مخالفت ایران با آن وجهی داشته باشد و می‌گویند بله اجرای این توافق برای موقعیت منطقه‌ای ایران ضرر دارد، اما این ضرر به صورت طبیعی اتفاق می‌افتد و حقی را برای ایران به وجود نمی‌آورد تا مخالفت آن مشروعیت داشته باشد.

پاسخ این موضوع روشن است؛ در اینجا صحبت بر سر توافق دو کشور در مورد منطقه‌ای مورد اختلاف نیست بلکه توافق بر سر ایجاد منطقه‌ای برای ضربه زدن به موقعیت امنیتی، سیاسی و اقتصادی یک کشور ثالث است. وقتی آمریکایی‌ها در عین اعتراف به شکست نظامی و سیاسی در افغانستان، با صراحت از پیگیری مدل جنگ نیابتی برای جبران شکست خود سخن می‌گویند و کمی بعد مشخص می‌شود که به آذربایجان علامت حمله و به ارمنستان علامت تحمل و پذیرش واقعیت پس از جنگ داده است و در عین حال پس از پایان جنگ ۴۴ روزه اخیر قره‌باغ گفته‌اند از توافقات آذربایجان و ارمنستان حمایت می‌کنند به این معناست که پشت این جنگ و مسائل پس از آن ایستاده‌اند.

همزمان با این مباحث دولت آذربایجان از استفاده گسترده از پهپادهای مهاجم اسرائیلی در این جنگ خبر می‌دهد و ارتش ارمنستان این پهپادها را دلیل اصلی تلفات سنگین خود در جنگ خوانده است، به این معناست که این یک جنگ آمریکایی - اسرائیلی بوده است. همه می‌دانند که دولت پاشینیان در ایروان دولتی مسیحی و وابسته به غرب است اما جالب این است که در این جنگ آمریکا و اسرائیل به انهدام نیروها و امکانات یک دولت مسیحی غرب‌گرا دست‌زده و به حمایت از یک دولت مسلمان روی آورده‌اند! آیا این دُم خروس را نشان نمی‌دهد؟

سؤال این است که مقامات آمریکایی در روزهای خروج نیروهایشان از افغانستان، از کدام «جنگ نیابتی» سخت می‌گفتند؟ آیا در افغانستان برای آمریکا راه‌اندازی این جنگ امکان‌پذیر بود؟ آمریکا با کدام نیرو می‌توانست در افغانستان جنگ نیابتی راه بیندازد؟ آیا آمریکا می‌توانست طالبان که قدرت را به دست می‌گرفت، وارد جنگ نیابتی کند؟ نیابتی با کی؟ پاسخ منفی است آیا ارتش افغانستان قادر به ورود به جنگ نیابتی بود؟ پاسخ روشن است؛ ارتشی که نتوانست یک ساعت از کابل در برابر طالبان دفاع کند و طالبان بدون شلیک یک گلوله بر پایتخت سیطره یافت، آماده ورود به جنگ نیابتی بود؟ آیا نیروهای قدیم مجاهدین می‌توانستند نایبان جنگ آمریکا باشند؟ پاسخ روشن است، نیروهای قدیم ضمن اینکه روحیه ضدآمریکایی دارند، در حال حاضر اصلاً ظرفیت نظامی ندارند. آیا با وجود طالبان و... آمریکا می‌توانست در میان‌مدت نیروی نیابتی در افغانستان پدید آورد؟ پاسخ این سؤال هم منفی است چرا که حداقل تا پنجاه سال آینده جنایات آمریکا جلوی چشم مردم افغانستان بوده و چشم‌انداز هر نوع همکاری افغانی- آمریکایی تیره و تار است.

پس مراد آمریکایی‌ها از جنگ نیابتی چه بود؟ در واقع آمریکایی‌ها درصدد جنگ نیابتی در جایی بودند که ظرفیت و نیروی لازم برای این کار وجود داشته باشد. از نظر آمریکا باید روی عنصر «قومیت» (Ethnic) تأکید کرد و از قومیت، سلاح برنده علیه خیزش‌های انقلابی آمریکاستیزانه ساخت. آمریکایی‌ها از مدت‌ها قبل روی مدل نژادپرستانه و در این منطقه، پان‌تورانیسم تمرکز و آن را یک «راه‌حل ممکن» و به تعبیر درست‌تر «تیر باقی‌مانده» تلقی کردند و به آن دل بستند.

بنابراین با توجه به نقش پررنگ این گرایش در تحولات شمال و به هم رسیدن آن در قفقاز و تعمدی که برای بیان لبه‌های ضدایرانی و ضداسلامی در ادبیات مقامات این کشورها وجود دارد، به ما می‌گوید با یک جنگ نیابتی از نوع «نیمه‌سخت» مواجه می‌باشیم. وقتی الهام علی‌اف در حین مصاحبه رسانه‌ای، با صراحت از وجود گسترده نیروها و ادوات اسرائیلی در قفقاز و در حل و فصل بحران قره‌باغ سخن می‌گوید، در واقع پرده از یک جنگ نیابتی برمی‌دارد.

۳- یک نکته دیگر که از یک‌سو جنبه جنگ نیابتی را در تحولات مرزی شمال غرب ایران نشان می‌دهد و از سوی دیگر ابعاد و گستره آن را بیان می‌دارد، اقدامات سعودی است. سعودی‌ها با صراحت اعلام کرده‌اند که در حال راه‌اندازی یک شبکه ۲۴ ساعته تلویزیونی برای منطقه ترک‌نشین قفقاز با عنوان «ترک‌نشنال» هستند. به چه دلیل رژیم سعودی در قفقاز، درصدد راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی است؟ مردم در این منطقه نه عرب و نه سنی هستند که منطقی باشد تا مخاطب یک کشور سنی عرب واقع شوند. در عین حال کاملاً پیداست که این تصمیم نمی‌تواند بدون موافقت و همراهی دولت‌هایی در این منطقه عملی باشد.

۴- طبعاً در این صحنه، ایران نمی‌تواند سکوت پیشه کند و چشم بر ابعاد و پیامدهای اقدامی که در مرزهای آن جریان دارد، ببندد. پس باید واکنش داشته باشد اما چه واکنشی؟ تردیدی وجود ندارد که درگیری نظامی و کشاندن پای ایران به معرکه نظامی سیاست شناخته شده جبهه آمریکاست، از سوی دیگر می‌دانیم که آنچه برای منطقه قفقاز در نظر گرفته شده، یک جنگ نظامی تمام‌عیار نیست، چه رسد به اینکه جنگی منطقه‌ای و چندجانبه مدنظر باشد. پس در اینجا بحث جنگ نظامی به معنایی که از آن یاد می‌شود، نیست. سخن بر سر اقدامات برهم‌زننده آرامش این منطقه و مصالح قدرت‌های اطراف آن است.

مگر نه این است که دولت آذربایجان می‌گوید پهپادها و نیروهای اسرائیلی در جنگ اخیر جمهوری آذربایجان با جمهوری ارمنستان حضور داشته‌اند؟ مگر نه این است که اسرائیلی‌ها با صراحت از جمهوری آذربایجان به «لبنان اسرائیل» یاد کرده‌اند؟ بسیار خوب! پس از آنجا که صحبت از شکل‌گیری یک تهدید امنیتی قطعی علیه جمهوری اسلامی است، ایران حق دارد بدون هماهنگی با جایی و یا با فردی، کانون توطئه علیه خود را از کار انداخته و با آن مقابله کند. نوع مقابله ایران برای صهیونیست‌ها چندان هم غیرقابل درک نیست. جالب آنکه چند روز پیش یک مؤسسه اسرائیلی نوشت: «ممکن است ایران در آذربایجان بخواهد حملات اسرائیل در سوریه را تلافی کند. این رژیم با این عنوان نادرست که سوریه تبدیل به پایگاهی برای حضور نظامیان ایران شده است، به مناطقی در سوریه حمله می‌کند. این مؤسسه اسرائیلی می‌پرسد چه ‌اشکالی پیش می‌آید که ایران به پایگاهی در آذربایجان- که احتمال حضور نیروی اسرائیلی در آن وجود دارد- حمله کند؟

ایران البته به خوبی می‌داند که از تحولات چگونه به ضرر دشمنان خود استفاده کند. جمهوری اسلامی طبعاً با مذاکره شروع می‌کند تا موضوع به صورت برادرانه بین همسایگان در دو سوی مرزهای شمال غربی ایران حل و فصل شود. آمریکا، ترکیه و رژیم صهیونیستی در طول دو دهه گذشته در هر فتنه‌ای که به پا کرده‌اند، در نهایت باخته‌ و با سرافکندگی از آن خارج شده‌اند. آنان در حالی که قدرت تحمل و مدیریت جنگ را ندارند، فتنه‌گری می‌کنند. اگر این فتنه‌گری‌ها کنار گذاشته نشود، با اقدامات ایران با شکست مواجه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 67
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • JP ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    6 6
    حاجی اگه بخواهند اونجا را هم بحرانی می کنند. هدف نهایی اونها هم جدایی استانهای اذری از ایران
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      2 1
      ترکان در بسیاری از مناصب دولتی و اقتصادی سهیم هستند چی برای خودت تحلیل می کنی . از ان طرف آیا اون کشور در حدیه که بتواند اذرباییجان مارو تجزیه کنه و یا میخواهد از طریق ترکیه عمل کنه . ترکیه اگر میتونست یه فکری برای خودش می کرد . این رجب اردوغان خودش پادرهواست. راستی شما کی هستی و از کجا نوشتی و خط و ربطت چیست ؟
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    41 8
    به حکومت علی اف فشار وارد کرده تا زندانیان ( مدافعان حرم حسینیون) را از زندان آزاد کنند .
    • رامین IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      1 0
      مدافعان حرم حسینی اصولا باید تو کربلا باشند تو اذربایجان چیکا میکردن؟
  • علی IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    28 5
    مثل همیشه بیست، یه دونه‌ای دکتر
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    32 7
    آمریکا و رژیم کودک کش و رژیم الهام و اردوغان هیچکدومشون مرد جنگیدن با ما نیستند بیخود شدند لات کوچه خلوت
  • علی IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    14 6
    آقای سعدا... زارعی، پدر و مادر شما اگه زنده هستند که خدا حفظشون کنه، اگه نه خدا رحمتشون کنه، شیر مادرت حلال باشه، قلم شما تو این دو مقاله تاریخی، زبان نبود ذوالفقار بود، شکافنده حق و باطل، و اگر زبان بود، زبان عمار بود که بنا بر وعده موعود علی ساکت نماند
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    5 13
    باز هم اقای زارعی بدون هیچ مدرکی پای امریکا را در مناقشه اخیر اذربایجان و ارمنستان. وسط کشید! برادر من تا واقعیت را مطابق انچه هست نبینیم اشتباه تحلیل می کنیم. امریکا مطلقا تمایلی به قدرت گیری ترکیه اردوغانی حامی جدی تفکرات اخوانی ندارد.
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    5 6
    نه جناب مفسر الدوله ایران طبق شواهد و قراین برای جلوگیری از ایجاد یک اعتلاف نهایتا به شورای امنیت و اقدامات سیاسی روی خواهد اورد و درنهایت اگر نتیجه نگیرد سیاست زمین سوخته رو اجرا خواهد کرد و منتظر زمان برای ایجاد یک هژمونی منطقه ای خواهد شد . اسرائیل اذربایجان ترکیه سعودی امریکا میدانند تا زمانی که یک تیر از اسلحه انها به سمت خاک ایران شلیک نشود ایران دست به اقدام نظامی نمیزند و درنهایت تغییرات مد نظر انها با توجه به چینش انها اتفاق خواهد افتاد.
  • 87 AT ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    7 5
    مسئله اینجاست که ما تا دقیقه 90 منفعل عمل می کنیم
  • CA ۰۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    6 5
    تنها راه حل ساخت مسیر جایگزین هست حرف آذربایجان هم تا حدی منطقی است طبق مفاد آتش بس اخیر قسمتی از مسیر ترانزیت توسط ارمنستان به آذربایجان بازگردانده شده چه میشه کرد؟!ایران مجانی اجازه تردد به کامیون های نخجوان میداد؟
    • مصطفی IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      2 1
      اینها بهونه اس ترکیه و علی اف میخوان مرز ایران و ارمنستان بگیرن تا ترکیه وصل شه به اذربایجان ایرانم به کسی اجازه تغییر مرز نمیده
  • محمد IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    2 1
    دیگر زمان کوتاه امدن تمام شد باید نقطه اغازین پایان صبر استراتژی ایران در مقابل اسرائیل را از باکو شروع کنیم ... باید از استراتژی تحلیلی استفاده کنیم که در خود به طور همزمان امکان بکارگیری استراتژی های واکنشی تدافعی و تهاجمی و پیشدستانه را دارد .....
  • مسعود دیپلمات IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    7 5
    به نظر اینجانب یک گوشمالی حسابی باعث می شود که حساب کار به دست الهام علی اف بیآید . مگر نه اینست که جمهوری قفقاز در زمانی نه چندان دور جزئی از ایران بوده است و منافع استراتژیک مشترکی داشته اند که در طول تاریخ بهم گره خورده اند؟ لذا خودمختاری ظاهری و کنونی و کوتاه مدت اخیر این سرزمین نمی تواند این توازن و محاسبات را با خیالبافی های الهام علی اف برهم بزند و خیال های خام در سر بپروراند. ققفاز همواره جزئی از ایران بزرگ یوده و هست لذا اکنون روسیه و آمریکا و اسزائیل قدرت آنرا ندارند که بتوانند آنرا ازما جدا کند.
  • IR ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    6 1
    صدرصد از فردا تخریب کنندگان داخلی از فردا کارشون رو شروع میکنن. خدا رو شکر رزمایش اخیر رو ارتش انجام داد وگرنه اگه سپاه انجام داده بود کار تخریب رو به فردا نمیذاشتند و از لجظه شروع رزمایش تخریب رو انجام میدادن.
  • رضا IR ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    3 1
    خدا پدر و مادر جنابعالى رو بيامرزه كه هميشه منطقى و متين تحليل ميكنى برادر سعدالله ، اما اى كاش گريزى هم ميزدى به حمايتى كه در بحران قره باغ از جمهورى باكو بعمل آمدالآن با چه روئى بيان عكس حرف هاى قبلى خودشونو بگن مشرق با شرف باش و سانسور نكن
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      0 0
      مشرق وامونده ! چرا نظر منو سانسور كردى ؟! من كه راضى نيستم ايشالا خدا هم ازتون راضى نباشه !
  • SE ۰۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    29 5
    نخچوان و اگر لازم شد اران را هم به مام میهن باز میگردانیم
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 1
    با سلام استکبار عرصه بسیار وسیع ولی محدودی را برای ایجاد تهدید و کانون ها و مراکز فتنه و توطئه بر علیه جمهوری اسلامی ایران را در اختیار دارد. شناخت این تهدیدها و راهبردهای اصلی و اساسی این تهدیدات ، امکان مدیریت و باز مهندسی فرآیندهای آن را برای سرکوب و شکست این تهدیدات فراهم می سازد. مقاله آقای زارعی بنا به عادت محکم و جامع بود و قابل تحسین. مرگ بر آمریکا ...
  • US ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 1
    ایران بیشتر از 20 سال هست درگیر مسئله ی هسته ای شده ترکیه و باکو از این فرصت نهایت بهره برداری رو برای رشد اقتصادی و مناسبات سیاسی داشتن منافع ملی ما ایجاب میکنه مراقب تمام کشورها باشیم نه اینکه این کشور و اون کشور رو بگیم برادر! باکو سکولار هست یه عده میگن برادران مسلمانمان و فلان... اینا وقتی ببینن ما ضعیف برخورد کنیم جری میشن باید نیروی نظامی کامیون های ایرانی رو اسکورت کنه تا مقصد اذربایجان جرات میکنه جز جفنگ گفتن حتی 1 گلوله بندازه
  • معلم IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    13 10
    ازابتدا نباید کشوری به نام آذربایجان رابه رسمیت می شناختند دراین شرایط ....مگر نمی دانید ترکیه عثمانی بازوی صهیونیزم است چرا اجازه ی خروج اینهمه ارزوسزازیر شدن آن به ترکیه رادادیدوچرا در سوریه تروریست‌های اررردوغان را به جهنم نفرستادید تا آنها را واردقفقازنکند؟!!!!!
  • ف م IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    8 1
    آقای زراعی این جریانات در شمال غرب توطئه ایی فوق‌العاده خطرناک برای هژمونی منطقه‌ای ایران عزیز است. حواشی زیادی که دشمنان همیشگی ما کنار هم ردیف میکند را همگی میشناسیم. مهم اصل موضوع قطع ارتباط زمبنی ایران با ارمنستان از یک طرف و دادن امتیاز ترلیاردی متعلق به خود به رقبای منطقه در تجارت است، مثل ساده لوحی که دروازه را از پشت برای دشمن باز کند. نتیجتا ما زندانی و محصور میشویم و صهیونیستها از وسط ما را نصف میکنند. در این معادلات شما هیچ ابتکار تدافعی و مقابله عملی را ارائه نمیکنید. حاد بودن این بحران ژئوپلیتیک برای ایران به بدی معاهده ننگین گلستان میباشد و ما نیاز به آفند فرا مرزی جهت تثبیت موقعیت ایران و آیندگان این مرز و بوم هستیم.
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    15 28
    چه ربطی به شما داره؟
    • US ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      3 8
      من اول ایرانی هستم دوم ترک، از اروميه، چون ایران نباشد تن من مباد. افتاد ابله مزدور
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      13 5
      ساکت باش
  • کریم IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    27 11
    تمام خاکهای آذربایجان از جمله زنگه زور پس گرفته خواهد شد. به کوری چشم دشمنان آذربایجان ظلم سی ساله را پایان داد و خاکش را پس گرفت.
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      11 10
      عجله کن الان وقتشه فقط نمیدونم چرا صدایی از الهام و نوچه هاش در نمیاد
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      2 5
      خائن اگه ایران نبود باکو دست ارامنه بود کمی خجالت بکش نمک نشناس ایا جواب خوبی جز خوبی است آذربایجان بدون حمایت های ایران چند روزه از درون میپاشه میدونی چقدر تجزیه طلب داخل آذربایجان وجود داره که خواهان الحاق به ایران هستند کافیه ایران کمی روی خوش بهشون نشون بده مشرق سانسور نکن
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      6 12
      اینقدر خاک خاک نکن! اگه به خاک باشه برو تاریخ ارمنستان رو بخون تا بفهمی کی به کی تعلق داره!!
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    2 7
    شماها بازیگردانید و بازیگر
  • حسن ایمانی IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    باسلام واحترام اجازه بدهید ارتباط ما باغرب دشمن و خائن قطع شود اگر شما راست می گوئید از غرب دل بکنیدتا اوضاع ما بهتر شود
  • US ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    1 4
    هدف اول آذربایجان منفعل کردن دولت سید ابراهیم رئیسی در اجرای راهبرد توجه به همسایگان (به‌ویژه حوزه قفقاز) و توسعه مناسبات با محیط پیرامونی خود از طریق حرکت رو به جلو است. وی افزود: دومین هدف جلوگیری از ایجاد اجماع در داخل ایران برای پاسخ به سیاست‌های خصومت‌آمیز باکو است. این در حالی است که سیاست‌های خصومت آمیز باکو به ویژه در همکاری با رژیم صهیونیستی بر علیه کشورمان از ترور دانشمندان هسته‌ای گرفته تا سایر اقدامات ضد ایرانی برکسی پوشیده نیست. کاظمی ادامه داد: دلیل اصلی و سوم در این ماجرا به نظر می‌رسد نارضایتی جمهوری آذربایجان از مخالفت ایران با ایجاد دالان موهوم، ادعایی و ساختگی «زنگزور» است که به استان جنوبی ارمنستان با نام «سیونیک» خطاب می‌شود
  • GB ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    2 1
    ايجاد كردن جنگ و خبرهاي واقعي و يا خبرهاي دروغ يك شيوه قديمي است براي پرت كردن حواس طلبكار از طلبش هميشه يادتون باشه بدهكار هر كاري ميكنه كه طلب شما رو به شما نده مث توليد خبر هروقت بيت المال بين همه مردم ايران تقسيم كردن من به حرفها و خبرهاي ديگه گوش مي دم اول دادن سهم هر ايراني بعد صحبت درباره ديگر موضوعات
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    7 1
    دیر از خواب بیدار شدین اخوی
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    11 3
    از پیروزی اذربایجان بیش از یک سال است میگذرد
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    11 13
    نمی دانید چکار کنید هر روز یه بهانه و ادعا جدید می کنید
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      7 7
      آب رو بریز اونجایی که میسوزه!!
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    7 6
    باور کنیم دشمنی با اسراییلتان را شما دیگه چه موجوداتی هستید
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      3 7
      اگه هنوز باور نداری مشکل یا از فهم و شعورته یا از چشمات که این همه تنش با اسراییل را نمیبینه
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    12 17
    از طرفی ادعای دشمنی با اسراییل را دارید و از طرف دیگر برای ارمنستان عشوه می روید مگر ارمنستان مساجد مسلمانها را تتخریب نکرده اسراییل تا حالا کی همچین غلطی کرده
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      3 6
      ارمنستان علاوه بر تخریب مساجد کار دیگری هم کرده هیچ ملتی تا کنون چنین اهانتی به مسلمانان نکرده
    • كورش IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      2 4
      اسراييل مهمترين مسجد مسلمانان را اشغال كرده! همان اسراييلي كه در خاك جمهوري جعلي باكو پايگاه دارد.
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      9 8
      مگه علیف علمای شیعه در آذربایجان رو زندانی نمی کنه مگه عزاداری محرم در اونجا ممنوع نیس مگه سرکوب شیعیان ناردان توسط علی اف انجام نشده مگه دولت آذربایجان با رژیم کودک کش صهیونیست روابط دوستانه نداره رژه همجنس گراها در باکو و برگزاری مراسم یورو ویژن ... تو رو خدا شما دم از اسلام نزنید که اصلا بهتون نمیاد شما منافقان کوردل هستید که تنها هدفتون ضربه به اسلام و مقاومت هست
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    9 4
    فقط نفرت پراکنی و اختلاف
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    2 1
    مشرق جان چرا ....
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    3 4
    سلام در صورت واگذاری استان ارمنستان به آذربایجان ایران حق داردمنطقه نخجوان را که از خطه جدا شده ایران می باشد به خاک خود الحاق نماید و نسبت به ضمیمه کردن قطعه جدا شده ایران منطقه باکو اقدامات لازم را اعمال نماید و در این مورد ایران اسلامی نباید تعلل بکند.و باید گفت ایران اسلامی اجازه نخواهد داد دیوار دفاعی امریکا از مصر تا چین توسط ترکیه اردوغانی به حقیقت بپیوندد امریکا و اسراییل و ترکیه بازنده های اصلی فتنه اخیر خواهند بود و باید یادآوری کرد دوران زمامداری خانواده علی اوف ها در حال اتمام است انشالله و توکل الله.
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    2 1
    آقایون با بصیرت!!!
  • حق IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    3 3
    تعداد شیعیانی که ارمنستان شهید کرده بسیار بیشتر از تعداد سنی هایی هست که اسرائیل کشته.
  • حسين DE ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    2 1
    راستى اون حضراتى كه ميگفتند طالبان آمده و ما بايد برويم بجنگيم الان در مورد اين موضوع چرا خفه خون گرفتند ؟اون يارو "آشنا" كه نزد MI6 كاملًا "آشناست و يا اون دهباشى كه فارق التحصيل SOAS است و ساير عمله هاى غرب پرست نظير سعيد سنگتراش ،صادق شيميدان ،مصطفى زاده تاج،ووووو چرا همتون يكباره لال شديد؟
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    3 4
    هرگز آذربایجان لبنان‌ اسرائيل نمی شود رژيم صهیونی در اشتباه است آذربایجان ۶میلیون شيعه داره دلشون با ايران است‌ ودل بستن به‌ چند ليبرال حکومتی در دولت علیف که‌ رو درهواست نمی توان درمقابل ايران بزرگ ایستاد اماتفاوت لبنان‌ با آذربايجان مردم‌ لبنان‌ اعم از شیعه ومسیحی وسنی دلشون بامقاومت لبنان‌ است چراکه برای آنها امنيت به‌ وجود آورده است‌ لبنان‌ ديگر آن کشور با یک اسرائيل تسليم می شد نيست واین يک غرور ملی برای مردم‌ لبنان است‌ اما دولت‌ علیف دلبسه به‌ رژيم درحال زوال صهیونیست که‌ هردو درگرد آب سقوط فرو می برد
    • JP ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      2 2
      دادهای اشتباه منتجر به نتیجه گیری اشتباه می شه صرفا اینکه ۶ میلیون شیعه در اونجا هست نمیشه بر ان اساس تصمیم گرفت و دلیل نمیشه با تهران روابط حسنه ای داشته باشند این ۶ میلیون با توجه به جو سازیهای دودهه ای علی اف ها مساله قومیت براشون مهمتر ار تشیع هست. ضمن این‌که ۷۰ سال حاکمیت کمونیسم در اونجا باعث تفاوتهای بنیادین در تفکر شیعیان اونجا شده فکر نکنید اونجا کربلا یا سامرا یا بیروت هست. به نظر باید درس فراموش ناشدنی از راه کلاسیک و نه راههای نیابتی به این جمهوری خود خوانده داد.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    1 5
    جناب زارعی اگر به خاطر داشته باشیم دولت روحانی ازجمله وزیر ارطباتات ورییس دفتر روحانی دایما با باکو درارطباط بودند وشخص روحانی مساله قومیت وردزانش بود برای رد گم کردن قومیت لر را مطرح کرد ولی در اصل زمان بده بستان را با باکو شروع کرد ومردم را باترور حاج قاسم وفخری زاده شروع ومردم راتحریم های خو دساخته روحانی وداردستاشهاش راه انازی تامردم رااز عمل زشت خود در باکو که همانا وطن فروشی داخلیهای خود فروخته مشغول نماید این عمل از داخل شوع شد وظیریف هم در افغانستان ملت رامشغول کرد .این دست ساز دولت فشل روحانی است.
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    2 9
    اون روزی که از آذربایجان حمایت کردید باید فکر این روزها را هم می کردید.
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    1 3
    تا کی فرصت سوزی ازخودمون و فرصت دهی به دشمنامون تا برنامه هاشونو تکمیل کنن انصافا همیشه عقبیم و دیر از خواب غفلت بیدار میشیم .ایران هیچ ابزاری برای احراج اسراییل از این کشور یادشده نداره
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    ان شاالله
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 6
    بهتر است صبرکنیم جهموری ، جمهوری ایروان اشغال کند بعد هر دو جمهوری را ما ازاد کنیم و به ایران اضافه کنیم
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    3 7
    اگر واقعا نمیخواستید قفقاز بحرانی بشه توی جنگ آذربایجان و ارمنستان 'کمک ارمنستان میکردید نه اینکه برید کمک آذربایجان کنید
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    5 0
    اونا فقط منتظر اجازه شما بودند.نکن این کار رو باهاشون!
  • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    کاری به ملت های منطقه ندارم. ولی در روابط بین دولت ها صحبت از دوستی و برادری لااقل در این زمانه پر تنش محلی از اعراب ندارد. واقیت این است که دنیا دنیای زور است. و بهترین زبانی که برای تمام دولت ها قابل فهم و سریع الانتقال است. زبان زور و قدرت است.
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    ؟؟
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    1 0
    اگر ایران از اذربایجان حمایت میکرد قره باغ سی سال دست ارامنه نمیموند همین پارسال هم حمایت ایران و روسیه از ارامنه نبود ایروان هم اشغال میشد چه برسه خانکندی
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    1 2
    اردوغان گرجی یهود تبار هست.الهام علی اف کرد تبار هست .هردو شدن رهبر ترکها
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    درود
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    پول پرستی بعضی مردم و روزنامه نگاران را از خدا و بهشت و جهنم غافل ساخته
  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    0 1
    با سلام و احترام بر جناب آقای سعد الله زارعی حفظه الله تعالی و تشکر از ایشان که تحلیلی بسیار خوب و روشنی کرده اند ، عرض می کنم ، سگ یک حیوان است ، کسی هم انتظار ندارد حیوان قدرت تحلیل مسائل داشته باشد ، بهمین جهت کسی نمی پرسد چرا سگ وقتی که صاحبش را در کنار خود می بیند احساس قدرت کرده و بطرف مخالف صاحبش عوعو می کند . اخیراََ وزیر جارجه ی عربستان نیز در سازمان ملل همین عمل را انجام داد ، پس جا دارد که اکنون ائتلافشان نیز که آمریکا را در کنار خود می بینند کارهائی انجام دهند . خطاب به گاوهای شیر ده و همانند های آنان : سخن گفتی تو اینک از منامه __گرفت از شیرتان ارباب خامه __چه نسبت گاو شیر ده را به سگها __کند احساس قدرت سگ به رگها __چو بیند در کنارش صاحب خود __کند عوعو به دشمن هر کجا شد __
  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    0 1
    با سلام و احترام بر عزیزان خواننده برای آن که قدری بیشتر به روحیات دوست داشتنی دلیر مردان آذربایجان عزیزمان و بطور کلی ترک زبانان عزیزمان توجه کرده باشیم ، لطفاََ این سروده را یکبار بخوانید که برای نمونه این بنده ی حقیر در مورد تبریز قهرمان و قهرمان پرور گفته ام ( ضمناََ ، حقیر قزوینی ولی ساکن تهران هستم که کمی ترک و کمی کُردم ) تا بدانیم که جماعت غیور آذر بایجان دست کسانی را که خواسته باشند از ایران جدا کنند از کتف قطع خواهند کرد : ان شاءالله تعالی موفق و مؤید و سربلند باشید در جهان شهری چو تبریز کو ، نشان _ده که دادند بهر عزت جانشان __می رسانند یاری لازم به خلق __جان دشمن را بر ون آرند ز حلق __شرزه شیرند و غیور و پر توان __هر کدام محکمتر از یکصد جوان __هر زمان از بهر حفظ دین خود __پایداری می کنند هر جا که شد __لذا گویم قلوب است جای تبریز __ز عشق مردمش هستیم لبریز . هر یرده ترک وار اولسون __آلله اولارا یار اولسون . با عرض ادب محمد مهدی اسلامی.
  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    0 1
    با سلام و احترام بر جنابعالی ناشناس جان عزیز م از ارومیه که فرموده اید: « ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰3 من اول ایرانی هستم دوم ترک، از اروميه، چون ایران نباشد تن من مباد. افتاد ...» ، این بنده ی حقیر هم ، بر 1_ مسلمان غیور بودن ،2__ایرانی بودن ؛3__ترک زان بودن ، جناب شما برادر خوب و با صفایم می نازم ، ضمناََ خواهشم از وجود نا زنینتان این است که اگر گاهی کسانی مانند بنده گاهی سخن نا خوشایند ی را می گویند ، جنابعالی با بزرگواری اسلامی ایرانی ترکی خودتان ، پاسخی مهربان بدهید ، همانگونه که بحمدالله تعالی هستید ، تند گوئی را بگذاریم فقط برای هنگامی که خدای نا خواسته جنگ مسلحانه با دشمنان داریم ، این عزیزان در اینجا ، همسخنان و همکیشان و هموطنانمان هستند . سخن های خود را بگوئیم نرم ___فضائی بسازیم ،پر لطف و گرم __ به قربان قد و قواره ات من __با هم سفری رویم تا کَن __ التماس دعا ء دارم ، قربان شما با آن صفا و مهربانیت ، با عرض ادب وارادت ، محمد مهدی اسلامی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس