بازی خطرناک باکو روی خط قرمز ایران/ هدف «الهام علی اف» از بیان اظهارات نسنجیده چیست؟

در حالی که جمهوری آذربایجان در ماه اخیر دو رزمایش نظامی با ترکیه و پاکستان برگزار کرده، رئیس جمهور این کشور در مصاحبه‌ای انتقادهای تند و تحریک‌آمیزی درباره رزمایش سپاه در مناطق شمال غرب کشور داشت.

به گزارش مشرق، اظهارات جنجالی و ضدایرانی الهام علی‌اف در سالروز جنگ دوم قره‌باغ نشان می‌داد باکو به دنبال جنجال آفرینی و اجرای یک پروژه سیاسی و رسانه‌ای در پشت این دو رزمایش است. اما هدف علی‌اف از این اقدام در پی برخی رفتارهای تحریک‌آمیز در هفته‌های اخیر از جمله بازداشت چند راننده ایرانی و قطع مسیر ترانزیت کامیون‌های ایرانی چیست؟

بازی باکو در پازل دسیسه‌های ضد ایرانی

دکتر احمد کاظمی، کارشناس ارشد مسائل قفقاز تأکید کرد: موضع‌گیری‌هایی که در سطح مقامات و رئیس جمهور آذربایجان انجام شده را باید به تحولات یک سال پیش یعنی زمان جنگ دوم قره‌باغ با مشارکت رژیم صهیونیستی و ترکیه و با حمایت پشت پرده انگلستان و آمریکا، مرتبط دانست.

وی اظهار کرد: جنگ قره باغ یک طرح ساخته و پرداخته شده توسط برخی  از قدرت‌ها بود که در پوشش  آزادی اراضی اشغالی آذربایجان، اهداف امنیتی، سیاسی و نظامی را در منطقه با محوریت تحرکات ضدایرانی دنبال می‌کرد.

این کارشناس مسائل قفقاز و آذربایجان خاطرنشان کرد: ترکیه و اسرائیل و در پشت صحنه، آمریکا و انگلستان در قبال حمایت‌هایی که از جمهوری آذربایجان برای بازپس‌گیری قره‌باغ  داشتند، تعهداتی هم از الهام علی‌اف گرفتند که  اکثر آن‌ها معطوف به ایران است و جمهوری آذربایجان متعهد شده است در قبال دریافت کمک این کشورها یک سلسله اقداماتی در حوزه‌های امنیتی-نظامی، عملیات روانی و رسانه‌ای، مباحث اقتصادی و همچنین مباحث قومیت‌گرایی و تجزیه طلبی را بر علیه ایران انجام بدهد و اظهارات علی اف در این پازل قابل دیده شدن است.

۳ هدف علی‌اف از جنجال رسانه‌ای

این کارشناس مسائل قفقاز خاطرنشان کرد: جمهوری آذربایجان با آزاد کردن خاک خودش از جدایی طلبان ارامنه به نوعی این مناطق را در اختیار و اجاره اسرائیل، ترکیه و قدرت‌های ضد ایرانی قرارداده تا بتواند به تعهداتی که اشاره شد، عمل کند. بر این اساس می‌توان اهداف دور جدید هجمه رسانه‌ای آذربایجان و الهام علی‌اف علیه ایران را در سه محور دسته‌بندی کرد.

دکتر احمد کاظمی اظهار کرد: هدف اول آذربایجان منفعل کردن دولت سید ابراهیم رئیسی در اجرای راهبرد توجه به همسایگان (به‌ویژه حوزه قفقاز) و توسعه مناسبات با محیط پیرامونی خود از طریق حرکت رو به جلو است.

وی افزود: دومین هدف جلوگیری از ایجاد اجماع در داخل ایران برای پاسخ به سیاست‌های خصومت‌آمیز باکو است. این در حالی است که سیاست‌های خصومت آمیز  باکو به ویژه در همکاری با رژیم صهیونیستی بر علیه کشورمان از ترور دانشمندان هسته‌ای گرفته تا سایر اقدامات  ضد ایرانی برکسی پوشیده نیست.

کاظمی ادامه داد: دلیل اصلی و سوم در این ماجرا به نظر می‌رسد نارضایتی جمهوری آذربایجان از مخالفت ایران با ایجاد دالان موهوم، ادعایی و ساختگی  «زنگزور» است  که به استان جنوبی ارمنستان با نام «سیونیک» خطاب می‌شود.

آذربایجان با همراهی ترکیه و رژیم صهیونیستی برای ایجاد یک دالان پان‌ترکیستی از ترکیه تا سین‌کیانگ چین نیازمند این است که مرز ایران با ارمنستان را از بین ببرد و به همین دلیل هم تلاش کردند در جریان جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ نوار مرزی  ایران و ارمنستان را اشغال کنند. به بیان دیگر جمهوری آذربایجان از کشوری که بخشی از اراضی‌اش در اشغال بوده در حال بدل شدن به کشوری است که به دنبال اشغال بخشی از خاک یک کشور همسایه است.

این کارشناس امور آذربایجان با تأکید بر اینکه  نارضایتی شدید مقامات آذربایجان  از این موضع مشروع و حقوقی جمهوری اسلامی ایران است که نباید مرزهای بین‌المللی تغییر کند، گفت: ایران به همان اندازه که برای مرزهای قانونی آذربایجان اهمیت قائل است به مرز سایر کشورهای همسایه از جمله ارمنستان هم توجه دارد.

قومیت گرایی؛ پاشنه آشیل باکو

وی افزود: به نظر می‌رسد جمهوری آذربایجان با تشدید هجمه‌های رسانه‌ای و دامن زدن به بحث‌های قومیت‌گرایی و تجزیه طلبی می‌خواهد نارضایتی خودش را از موضع ایران نشان دهد و در عین حال ارمنستان را برای پذیرش این طرح تحت فشار قرار بگذارد. این در شرایطی است که اولاً با توجه به اینکه ایران بارها  از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرده و ارتباط این کشور با نخجوان در ۳۰ سال  گذشته از طریق جاده مرزی ایران در بیله‌سوار برقرار شده، اقدامات اخیر باکو از جمله بستن راه «قاپان» به «گوریس» در مرز ارمنستان و آذربایجان روی رانندگان ایرانی، دستگیری دو تن از اتباع و رانندگان کشورمان و جنجال آفرینی سیاسی و رسانه‌ای، مصداق بارز قدر ناشناسی و رفتار ناشایست دولت آذربایجان در برابر حسن نیت و رفتار دوستانه و سیاست‌های حمایتی جمهوری اسلامی ایران است.

مدیر واحد پژوهش‌های کاربردی برون مرزی صداوسیما با اشاره‌ به موضع‌گیری‌ها و اظهارات ضد ایرانی، قومیتی و تحریک‌آمیزی که از زبان الهام علی‌اف مطرح شده، تصریح کرد: این موضوع می‌تواند پاشنه آشیلی برای جمهوری آذربایجان باشد که دارای اقلیت‌های ناراضی همچون لزگی‌ها و طالشی‌هاست.

تغییر مرزها خط قرمز ایران است

کاظمی اظهار کرد: مصلحت جمهوری آذربایجان این است که از ادامه ائتلافی که با رژیم صهیونیستی در منطقه ایجاد کرده، دست بردارد و سیاست‌های مثبت و حمایتی ایران در ۳۰ سال گذشته را با احترام و حسن نیت متقابل پاسخ دهد. از این منظر تحرکات ضد ایرانی اخیر نه تنها تأثیری نخواهد داشت، بلکه بحث تغییر ژئوپلتیک منطقه و عدم تغییر مرزهای بین‌المللی به عنوان خط قرمز جدی ایران مطرح است و هیچ قدرتی در قفقاز نمی‌تواند این خط قرمز ایران را نادیده بگیرد و اگر این سیاست‌های  شیطنت آمیز ادامه پیدا کند، دست جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از منافع مشروع خودش در چارچوب قواعد و منشور بین الملل کوتاه نیست.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    32 12
    اینا میخوان راه زمینی ایران به روسیه را ببندند، و خط لوله انتقال گار ترکمنستان از زیر دریای کاسپین به ترکیه وصل کنن، بهترین راه مقابله با این روش، پذیرفتن دریا شدن کاسپین هست که وقتی از حالت دریاچه خارج شود، کشورهای ساحلی فقط تا خط ساحلی مرز خواهند داشت و طبق قرار دارد 1917 مابقی اب های این دریا بین ایران و روسیه تقسیم میشود و ما باز هم مانند 20 سال گذشته مانع از رسیدن گاز ترکمنستان به اروپا می شویم و نقشه ترکیه نقش بر اب خواهد شد
    • بهزاد IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      10 3
      دریا باشه که به ضرر ایران میشه! ترکمنستان و آذربایجان بدون توافق طرفین میتونن خط لوله بکشن نمونه اش قرارداد لیبی و ترکیه که الان گاز مدیترانه رو بدون اجازه ترکیه نمیتونن به اروپا انتقال بدن. در ضمن ۲ سال میش حقوق خزر تعیین شد. تامام
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    63 15
    ب عنوان ی تورک میگم ایران عزیز است و عزیز خواهد ماند.آذربایجان هم جزوی از امپراطوری بزرگ ایران است.
    • محمد جوادی IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      15 19
      کسی که اعتقاد به ایران بزرگ دارد از لغت تورک استفاده نمی کند
    • میلاد IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      9 4
      آفرین یاشاسین
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      6 13
      به حسب موارد تاریخی مردم آذربایجان و مردم ارمنستان از شعبات مردمی هستند که در قرون سالفه خود را آریا می نامیدند . در این تقسیم بندی البته مردم اران (جمهوری اذربایجان کنونی) قومی بیگانه بوده و هیچگونه ارتباط نژادی با گروه اول ندارند .
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    27 10
    در اولین اقدام اراضی مغان تا ساحل دریا را پس بگیرید اینها اراضی سرزمینی ماست و با جدا شدن از مغان لطمه بزرگ اکوسیستمی خورده ایم
  • زنده باد ایران و ایرانی US ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    35 13
    الهام و پدرش، نونشون تو دشمنی با ایرانه (ابوالفضل ایلچی بیگ هم دیوانه ای بود واسه خودش)... هر چی دست دوستی دراز کردیم، به دست زخم زدن، و دست رو پس زدن، هر چی نمکمان را خوردند، نمکدانمان را شکستند. با آزادی ایرانیان اران، و پیوند زدن دوباره ایرانه دو سوی ارس، تلافی می کنیم...
  • فرهاد IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    28 3
    بسمه تعالی مراقب باشید! وقتی حواستان را به طرفی جلب میکنند، حتما در طرف دیگر نقشه ای مهلک تر چیده اند!!
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    19 6
    آذربایجان وترکیه میخواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند باش،رش قومی آذربایجان ایران را آشفته کتتد ودر صورت امکان آنرا تجزیه کنند و کمربند ترکیه آذربایجان رانشکیل دهند وهمزمان ارمنستان را سرکوب و قره باغ ونخجوان را هم به خود وصل کنند راه حل ساده است حمایت مطلق از ارمنستان ویونان وتهدید آذربایجان به تسخیر نخجوان پر جنگ اخیر بیطرفی ما غلط بود زیرا ترکیه بیطرف نبود ورسما وعملا ارمنستان تز ترکیه شکست خورد انفعالی عمل کردن باعث نا آرامی ایران خواهد بود حتما تیپ ۲۵ یک مانور سنگین در مرز آذربایجان انجام دهد ‌تصادفا چند موشک به انطرف برخورد کند
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    7 7
    شایدبناست باحماقت اين دولت های همسایه نژاد پرست دوباره‌ امپراطوري ایران شروع شود واين سرسپردگان کدخدا کوش مالی حسابی داده‌ بشوند
  • دیم IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    14 7
    آذربایجان دوست اسراییل هست و نه ایران...الان متوجه باشید بهتر از اینه که دیر بشه
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    11 7
    اندیشه پان‌ترکیسم یعنی یکی کردن همه سرزمین‌هایی که ساکنان آن به یکی از زبان‌هایی که ریشه آن‌ها به زبان‌های آلتایی می‌رسد نخستین بار از سوی آرمینیوس وامبری(هرمان وامبِرگر) یهودی، در دهه ۱۸۶۰ ساخته و مطرح گشت. وامبری رایزن سلطان عثمانی شده بود ولی در نهان برای لرد پالمرستون و دفتر امور خارجه بریتانیا کار می‌کرد. ساختن و مطرح کردن این اندیشه از سوی وامبری و بریتانیا در اصل به منظور ایجاد یک کمربند از آلتایی زبان‌ها در جنوب روسیه بود تا مانعی شود برای گسترش و رخنه روس‌ها به مستعمرات انگلیس در هندوستان. بعدها نویسندگان دیگری کار وامبری را ادامه دادند، از آن جمله نویسنده فرانسوی بنام لئون کوهن در کتاب خود مقدمه‌ای بر تاریخ آسیا به شکل‌دهی و تبلیغ پان‌ترکیسم پرداخت. آرتور لوملی دیوید ، یکی دیگر از شرق‌شناسانی بود که نوشته‌های وی دربارهٔ شکوه و عظمت تاریخ باستانی ترکان و ویژگی‌های زبان ترکی، فکر برپایی ملت بزرگ ترک را در ذهن روشنفکران عثمانی پروراند و مواد و مصالح لازم موردنظر را برای شکل‌گیری اندیشه پان‌ترکیسم را فراهم ساخت.
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    10 8
    پارسال همین موقع خیلیها گفتند حمایت ایران از باکو اشتباه محضه ... هنوز دیر نشده با یک برنامه حساب شده میشه پانترکیزم را در داخل و خارج از مرزها درهم کوبید.... اما اما اما برای اینکار فردا خیلی دیره
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    12 6
    خریت محض یعنی دقیقا کاری که الهام علی اف داره میکنه ترکیه که فقط کمک نظامی میکنه و هیچوقت جرات نداره به خاک ایران تجاوز کنه چون تو کشور خودش جوابشو میبینه این اذربایجانه که این وسط بیشترین ضرر رو میکنه و با خاک یکسان میشه علی اف باید باهوش تر از این حرفا باشه ولی متاسفانه نیست.
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    10 5
    ارتش و سپاه نیروی نظامی واسه همین روزها داریم...
  • سید روح اله US ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    7 7
    وقتی کارشناسان نظامی آمریکا برای حمله به ایران حساب و کتاب میکنند و با توجه به خسارت های احتمالی از جنگ با ایران منصرف میشوند فقط یک نادان میتوان همچین حماقتی کند. متاسفانه در پیشگویی ها به شعله ور شدن آتشی در آذربایجان اشاره شده و نتیجه آن با خاک یکسان شدن باکو هست. خداوندا مردم هموطن آذری ما را از خسارات این آتش مصون دار.
    • عبدالرضا IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
      2 2
      در روایات داریم در هنگام ظهور اتشی از ازربایحان بر می خیزد که تمام دیار عجم را در بر خواهد گرفت و ان به ظاهر شیعیانی که در قتل عام شیعیان قره باغ به جنایتکاران های کمک کرده اند را خاکستر کرده و دیارشان را نابود کرده و بقیه به کویرستان خواهند رفت
  • DE ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    3 6
    باید اسرائیل گوش مالی بشه و حسابی بخوره زیرا این پان ترکیسیم مصنوعی همه فتنه هاش زیر سر اسرائیل جنایتکاره، تا این قورباغه هایی مثل علی اوف و خردوغان ا ساکت بشن و بشینن سرجاشون!
  • سید IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    2 3
    هشدار به ملت ایران، دشمنان ایران یک سناریوی از پیش تعیین شده را طرح ریزی کردند سیاسیون آگاه باشند آنها با هم متحد شدند ایران را از پا در بیاورند و کشور را تجزیه کنندابتدا ما باید جریانات سیاسی منطقه را بشناسیم سپس وارد عمل شویم از طرفی ترکیه دیوار مرزی به طول سه متر احداث می کند از طرفی اسراییل ورود به منطقه می کند و ماموریتش را تمام می کند از طرفی باکو رزمایش ترکیه و پاکستان را عملی می کند این ها همش آلرم و چراغ هست فتنه ای جدید و قوی در راه هست ایران باید پشتیبان داشته باشد و بی گدار به آب نزند.
  • IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    زیادی حرف میزنی سیشزاد
  • حسین باقرزاده IR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    2 3
    نمیدونستم چقدر وطن فروش داریم،. تو که توایران داری زندگی میکنی چراسنگ آذربایجان به سینه می زنی خو برو همونجا اینجا جای ایرانیاست نه وطن فروشای خائن
  • حسین باقرزاده IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    1 3
    خاک بر سرت اسراعیل داره خامت میکنه الهام خانم
  • دادا IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    1 3
    الهام خانم علی اف رزمایش دوم سپاه قهرمان ما داخل باکو خواهد بود اگه بخودت نیایی اگه نگی غلط کردم دوم ارتش قهرمان اذربایجان برادان خونی ما هستند انهارا در برابر سربازان ترکیه و صحیونیست کثیف خار کردی باید از ارتش قهرمان باکو عذر خواهی بکنی وگرنه بترس از رزمایش دوم سپاه قهرمان با همکاری ارتش قهرمان اذربایجان باکو دنانت خرد خواهد شد یا فرارکن یا بگو غلط کردم
  • سعید IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    4 0
    اگر مردم از نظر اقتصادی در رفاه و آرامش باشند هیچوقت سنگ جدایی نمی‌زنند پس اول مردم و راضی کنین مردم خسته شدن وگرنه هیچکس ایران و نمیفروشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس