کد خبر 1279353
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۸
.

شاید بد نباشد اگر تحلیل‌گران آذربایجانی این مهم را به سیاست‌مداران خود گوشزد کنند که گسترش همکاری با رژیم اشغالگر قدس در منطقه‌ای که عموم مردم از دولت جعلی اسرائیل نفرت دارند بزرگ‌ترین تهدید است.

به گزارش مشرق، روند افزایشی رفتارهای تحریک‌کننده جمهوری آذربایجان طی هفته‌های اخیر که تاکنون با صبر و مواضع دوستانه و مصلحانه ایران مواجه شده، به شکل عجیبی ادامه دارد و در کنار برخی تحرکات میدانی تنش‌زا به نوعی یک عملیات روانی را علیه کشورمان ترتیب داده است.

این رفتارها با متوقف‌سازی چهل و هشت‌ ساعته کامیون‌های تجاری ایران در مرز آغاز شد و با اظهارات مداخله‌جویانه برخی نمایندگان پارلمان آذربایجان علیه ایران، اهانت و حمله رسانه‌های آذربایجان به مقامات ایرانی از جمله آیت‌الله عاملی نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل و... ادامه یافت.

این روند غیردوستانه در نهایت با اظهارات تعجب‌آور «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان وارد فاز جدیدی شد و با ارتقاء سطح تنش، فضای منفی ناخواسته‌ای را به روابط گرم و برادرانه دو کشور تحمیل کرد.

علی‌اف در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه بدون اشاره به این تحرکات تنش‌زا و مبتنی بر اطلاعات خلاف واقع، اتهاماتی را به کشورمان وارد کرد که نشان می‌دهد او یا به تبعات این‌گونه رفتارها و مواضعش آگاه نیست و یا برای خوشایند کشورهایی که روابط دوستانه دو کشور را بر نمی‌تابند در این مسیر گام برداشته است.

این دست رفتارها که در مغایرت آشکار با سیاست‌های دوستانه ایران در قبال آذربایجان محسوب می‌شود و منشأ تمامی آنها کاملا برای تهران روشن است، شرایط ناخواسته‌ای را ایجاد کرده که در ادامه به ابعاد آن خواهیم پرداخت.

جمهوری اسلامی ایران از مقطع تاریخی فروپاشی شوروی به اشکال مختلف برادری و دوستی خود را با آذربایجان به اثبات رسانده و همواره با رعایت اصول حسن هم‌جواری، تلاش نموده تا روابط دو کشور در ابعاد مختلف در مسیر ارتقاء کمی و کیفی به پیش برود اما بدخواهان دو کشور مدت‌هاست به بهانه‌های مختلف سران باکو را به اقدامات ضدایرانی تحریک می‌کنند.

در درگیری‌های چند ماه پیش آذربایجان و ارمنستان بر سر مناطق اشغالی قره‌باغ نیز تهران ضمن به رسمیت شناختن حق آذربایجان برای تسلط بر بخشی از خاک خود که اشغال شده، تلاش کرد با سوق دادن دو کشور به گفتگو و مصالحه از خون ریزی و افزایش تنش جلوگیری کند، اما ظاهرا این مواضع دوستانه ایران مقامات باکو را به اشتباه انداخته است.

رهبر معظم انقلاب در جریان جنگ قره‌باغ صراحتا بر لزوم بازگشت اراضی اشغالی آذربایجان به این کشور و لزوم تخلیه منطقه و تحویل آن به باکو سخن گفتند. ایشان در  سخنرانی خود در مقطع درگیری‌های قره‌باغ تاکید کردند که ایروان باید این موضوع را درک کند که ادامه اشغال‌گری به نفعش نیست. با این حال به نظر می‌رسد مقامات آذربایجانی خیلی زود همه چیز را به دست فراموشی سپرده‌اند.

این مسئله کاملا برای ایران روشن است که ایالات متحده و رژیم صهیونیستی سال‌هاست اراده جدی برای ایجاد بحران در روابط ایران و آذربایجان دارند و برخی کشورهای بلندپرواز منطقه نیز با موج‌سواری بر تحولات این منطقه و بی‌توجهی به ضرورت رعایت الزامات ژئو استراتژیک در حوزه قفقاز تنها به فکر توسعه نفوذ خود هستند.

موقعیت راهبردی ایران در مسیر شاه‌راه شرق به غرب که اخیرا با پیوستن دائمی ایران به سازمان همکاری شانگهای وارد فاز جدیدی شد، همان برگ برنده‌ای است که برخی کشورهای توسعه‌طلب منطقه را با تحریک واشینگتن و تل‌آویو به این تکاپو انداخته تا با موج‌سورای بر اشتباهات راهبردی باکو و قدرت‌نمایی نظامی و تغییر ژئوپلیتیک منطقه، این موقعیت از جمهوری اسلامی ایران سلب نموده و آن را از طریق گذرگاه «زنگزور» از آنِ خود کنند.

این بازی خطرناک که با به راه انداختن تنش‌های قومی-مذهبی و سوء استفاده از صبر راهبردی ایران در حال اجراست، مدت‌هاست که از طریق اتاق‌فکرهای مشترک آمریکایی-صهیونیستی با محوریت امثال «برندا شیفر» عضو بنیاد دفاع از دموکراسی (FDD) طراحی شده و متاسفانه باکو با وجود هشدارهای تهران تن به این بازی داده است.

جالب اینکه؛ مقامات باکو حضور نیروهای نظامی ایران در مناطق شمالی جمهوری اسلامی و برگزاری رزمایش «فاتحان خیبر» را مستمسک قرارداده و تلاش می‌کنند ایران را به ایجاد اخلال در امنیت و ثبات منطقه متهم کنند.

این در حالی است ‌که هر کشوری از این حق برخوردار است که در داخل مرزهای خود هر نوع اقدامی برای تقویت بنیان امنیتی خود لازم بداند انجام دهد و برگزاری رزمایش‌های نظامی ایران در شمال کشور نیز از همین قاعده پیروی می‌کند.

نکته آنکه؛ اگر قرار به گله‌گذاری در خصوص تمرین‌های نظامی باشد، رزمایش مشترک باکو با کشورهای خارج از این منطقه محل سوال است که اتفاقا نه تنها ایران که برخی کشورهای دیگر حاشیه دریای مازندران نیز انتقادات جدی به چنین رزمایش‌هایی دارند.

رزمایش مشترک اخیر پاکستان، ترکیه و آذربایجان به‌وضوح اقدامی بی‌سابقه و تحریک‌آمیز است که تداعی‌کننده عرض‌ اندام این کشورها در برابر سایر قوای منطقه می‌باشد.

 طی روزهای گذشته بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی و نظامی، برگزاری رزمایش باکو، اسلام‌آباد و آنکارا در دریای مازندران را نوعی خط ‌و نشان کشیدن برای همسایه شمالی‌ این دریاچه یعنی روسیه دانسته‌اند.

طبیعتا با توجه ‌به گرایش‌های آمریکایی پاکستان و روابط باکو و آنکارا با رژیم صهیونیستی و سایر دولت‌های غربی این اقدام تحریک‌آمیز باکو به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند فعالیتی سازنده برای ایجاد ثبات در منطقه محسوب شود.

شاید بد نباشد اگر تحلیل‌گران آذربایجانی این مهم را به سیاست‌مداران خود گوشزد کنند که گسترش همکاری جمهوری آذربایجان با رژیم اشغالگر قدس در منطقه‌ای که عموم مردم از دولت جعلی اسرائیل نفرت دارند بزرگ‌ترین تهدید علیه امنیت منطقه و بی‌ثبات کردن روابط میان کشورهاست.

سوابق همکاری نظامی آذربایجان با اسرائیل و سوء استفاده تل‌آویو از اراده جمهوری اسلامی برای گسترش روابط با آذربایجان نباید موجب شود که باکو تصور کند ایران نسبت به آنچه امنیتش را تهدید می‌کند بی‌تفاوت است.

جمهوری اسلامی با توجه به قواعد همسایگی، مراودات فرهنگی، گذشته مشترک و هم مذهب بودن با مردم آذربایجان همواره بر ارتقاء سطح روابط با این کشور تاکید کرده و جمهوری آذربایجان نیز باید ضمن توجه به پیوستگی‌های میان ایران و آذربایجان متوجه اهداف اسرائیل و آمریکا برای بالا بردن سطح تنش در منطقه به خصوص میان این دو کشور باشد.

موضوع حساسیت‌های مرزی در هر کشوری از الزامات و اصولی تبعیت می‌کند که باید از سوی سایر کشورها درک شود. به‌خصوص برای کشورهایی مانند ایران که در دو قرن اخیر نه‌تنها آغازگر هیچ جنگی نبوده‌ بلکه قربانی توسعه‌طلبی کشورهای دیگر بوده‌اند این الزامات از حساسیت‌های بیشتری برخوردار است.

ایران نشان داده سر سوزنی چشم به خاک کشورهای دیگر ندارد اما کوچک‌ترین اقدامی از سوی کشورهای دیگر در رابطه‌ با تمامیت ارضی و امنیت ملی خود را مورد رصد قرار داده و در زمان مناسب و ذیل چارچوب‌های حقوقی به آن پاسخ قاطعانه خواهد داد.

شکل‌گیری شرایط ناخواسته در هفته‌های اخیر در منطقه قفقاز باید مقامات آذربایجانی را متوجه نقش مخرب دوستان نابابشان و ضرورت توجه بیشتر به الزامات همسایگی و ملاحظات دوستان واقعی این کشور کرده باشد.

منبع:نور نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • كورش IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    50 12
    درست است ايران سر سوزني چشم به خاك كشوري ديگر ندارد ولي جمهوري صهيونيستي باكو كشور نيست بلكه يك استان كوچك جداشده از ايران است كه بايد به مام ميهن بازگردد. عليف غلط زيادي بكند و به اسراييل بيش از اين ميدان دهد فقط اين را به جلو ميندازد!
  • رضا IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    39 8
    مشکل ما از آنجایی شروع شد که از خاک خودمان در آنسوی ارس چشم پوشی کردیم و فکر کردیم که دیگران هم همینطوری رفتار می کنند! مشکل از آنجایی شروع شد که به جای شیر بودن بره بودن را انتخاب کردیم! برای همین است نماینده مجلس رژیم باکو گفته است ایران اصلا دم ندارد! اگر هم داشته باشد آن را می بریم!
  • آذری iran IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    23 7
    دولت دست نشانده الهام علی اوف بادکوبه و سازمان میت ترکیه و رژیم جعلی اسرائیل از گروه های ایرانستیز و تجزیه طلب همچون پانترکیست ها حمایت و پشتیبانی می‌کنند بنده یک ایرانی از خطه آذربایجان عزیز هستم و جان ناقابلی دارم فدای خاک مقدس ایران عزیز خواهم کرد یک سوال از مسئولین محترم دارم؟ چرا ایران از جدایی طلبان در خاک باکو حمایت نمی‌کند ؟ چرا ایران از گروه های مقاومت شیعی در آذربایجان باکو حمایت و پشتبانی نمی‌کند؟ چرا ما در جنگ آذربایجان و ترکیه و اسرائیل با ارمنستان سکوت اختیار کردیم فقط نظاره گر بودیم !!! ؟ لطفا" پاسخ کشورک های کوچک و تازه تاسیس و جعلی منطقه رو با همان زبان و ادبیات خودشان بدهید جانم فدای ایران یاشاسین گوزل ایرانیمیز
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    12 26
    ایران داره این وسط چیکار میکنه! هدف مانورهای آذربایجان روسیه هست نه ایران! در ضمن ارمنستان عملا در تیم آمریکاست پس هیچ جای مانوری برای ایران نمی مونه!
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      6 5
      عزیزم یه آبی به سر و صورتت بزن از خواب بیدار بشی بعد اظهار فضل کن !!! صبح بخیر
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      1 2
      .... خودتی بی وطن ..خخ
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    24 6
    ظاهرا الهام بدجور هوس گوشمالی کرده
  • اکبر DE ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    13 2
    دراینکه اسرائیل توطئه چینی میکنه شکی نیست، ولی چرا ما هیچ اسمی از ترکیه و پاکستان نمیاریم؟ من سوال دارم ، مگه ایران دستش زیر تیغ ترکیه و پاکستان عه که هیچی بهشون نمیگیم؟ کوچکترین کنایه ای هم نمیزنیم
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    18 3
    اگر بنا بر بازگشت باشد هم آذربایجان و هم ارمنستان باید از اشغال خارج شوند و برگردن به ایران نه این که یک منطقه را بین آنها تقسیم کنید و طرفدار برای بازگرداندن به طرف مقابل!!!
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    7 4
    تهران قفقاز را به مسکو واگذار کرده بود نه به باکو و ایروان و تفلیس .
    • DE ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      2 0
      تهران؟ قفاز رو داد به روسیه؟ بین همۀ کشورهای قفقاز یکی رو نام ببری که با روسیه رابطۀ خوب داره جایزه میدم بهت، و بین همۀ جمهوری های سابق شوروی جز بلاروس یکی رو بگی که با روسیه رابطه محکم داره بازم جایزه میدم.
  • ش. AE ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    6 2
    تا کی باید از هر ازگل حرف بشنویم این ها مثل اماراتی ها باید مهره داغ کنیم تا وراجی نکنند اینها همان دوستان نادان هستند که از دشمن بدتر هستند خدمت تمام مسولین بخصوص مجلس نمایندگان دشمن دانا که غم جان بود به از آن دوست که نادان بود
  • مسعود دیپلمات IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    9 2
    به نظر اینجانب یک گوشمالی حسابی باعث می شود که حساب کار به دست الهام علی اف بیآید . مگر نه اینست که جمهوری قفقاز در زمانی نه چندان دور جزئی از ایران بوده است و منافع استراتژیک مشترکی داشته اند که در طول تاریخ بهم گره خورده اند؟ لذا خودمختاری ظاهری و کنونی و کوتاه مدت اخیر این سرزمین نمی تواند این توازن و محاسبات را با خیالبافی های الهام علی اف برهم بزند و خیال های خام در سر بپروراند. ققفاز همواره جزئی از ایران بزرگ یوده و هست لذا اکنون روسیه و آمریکا و اسزائیل قدرت آنرا ندارند که بتوانند آنرا ازما جدا کند.
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    14 3
    سرسوزنی چشم به خاک دیگران نداریم اما از سرسوزنی از خاک ایران هم نمی گذریم. همه خاک جمهوری جعلی باکو بخشی از ایران بوده و همچنان هم بخشی از ایران هست.
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    6 6
    من یه سوال دارم چگونه ایران نزدیک ۳ دهه از کامیون های آذری برای رسیدن به نخجوان عوارض گرفت اما حالا که طبق توافق ارمنستان و آذربایجان بخش هایی که طبق مرزهای بین المللی هم جز خاک آذربایجان بوده به این کشور برگشته و حالا از بدشانسی ما قسمت هایی از جاده ترانزیتی ایران و ارمنستان را در بر میگیرد ما زیر بار استفاده از خاک کشور ثالث نمیرویم؟!
    • AT ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      4 3
      عجیب و خنده دار است که کامیونهای ایرانی در خاک خودمان»ینی استانهای آران و شروان(جمهوری خود خوانده باکو) و ارمنستان،عوارض بپردازند.
  • US ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    12 7
    متاسفانه انفعال دولت روحانی و وزیر خارجه وی کشور را به چاه عمیق رذالت دیپلماتیک که نتیجه آن گستاخی کشورهای همسایه هست شده، این بماند ،ولی تنبیه ترکیه و آذربایجان و پاکستان مانند آب خوردن هست، ترکیه: تحریک علویان و اکراد آنها که ۲۰ میلیون علوی و ۲۰میلیون کرد دارد ،و خروج ایرانی ها به ترکیه را برای خروج ارز کشور رو تا اطلاع ثانوی ممنوع کند و... آذربایجان: حمایت از شیعیان و مخالفان علی اف که کم نیستند، و تحریک و حمایت از تالشی های آنجا...تا مزه خباثت رو بچشند واما پاکستان: پاکستان با دعوت ترکیه وارد معرکه علیه ایران شده که خباثت آنها به افغانستان هم مشهود بود بهترین کار رزمایش مشترک بین روسیه و ایران و هند در مرز کشمیر هست تا پاکستان که در دنیا وزن سیاسی ندارد جای خود را بداند، در غیر اینصورت همه علیه ایران گستاخ تر خواهند شد.و در آخر تجهیز نیروی هوایی به جنگنده‌های جديد و انبوه اقدام کنید.
  • US ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    22 12
    به این دلیل که دور و بر ایران پر از کفتار هست باید به سلاح هسته‌ای مجهز شود وگرنه ایران رو تکه پاره می کنند.
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      6 3
      دقیقا صحیح می فرمایید. تنها راه حل برای فرار از فشار های نظامی و حتی اقتصادی و دیپلماتیک ساخت سلاح هسته ایه.
    • AT ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      10 2
      به گفته ی کارشناسان جهان» ایران توانایی ساخت سلاح هسته ای را دارد،»ولی عجیب اینکه دو دهه است سر همین هسته ای درگیر است و تحریمهای زیادی شده(آش نخورده و دهن سوخته) ولی کار را با ساخت این سلاح بازدارنده یکسره نمی کند!»»تنها راه نگهداری کشوری به بزرگی ایران در یکی از پرتنش ترین مناطق جهان»داشتن موشکهای هایپرسونیک با کلاهک هسته ای است... .
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    12 3
    مشكل همين جاست كه مي فرماييد ايران چشم داشتي به خاك آذربايجان ندارد.اين خاك متعلق به ايران بزرگ است و بايد پيش از اين براي بازگرداندن آن به مام ميهن اقدام مي شد.وقتي در انجام اين امر خطير تعلل كرديد نتيجه آن شدگستاخي متوهم عثماني اردوغان و مليجك خائن علي اف.
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    11 7
    چرا نمی خواهیم باور کنیم که حقوق خودمان بر حق دیگران برتری دارد اگر ایران در جنگ به صورت مخفیانه دخالت میکرد و طرفداری ارمنستان را می کردیم الان ترکیه و اذربایجان شیر نمی شدند مشابه عملکردمان در اسرائیل و سوریه و لبنان و...
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      7 8
      در گستاخی رژیم باکو شکی نیست اما این دلیل نمیشه که بر اشغالگری ارمنی ها چشم بپوشیم
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    10 12
    سپاه قدس باید فعالیت در آذربایجان با 6 میلیون شیعه را فعال تر کند.
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      10 8
      نیروهای مقاومت شیعی در آذربایجان بادکوبه باید خیلی زودتر از این شکل گرفته بود ..
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    10 5
    اون پاشینیان از ایران کمک نگرفت تا باکو رو شخم بزنه ایرانم خواب بود نتیجه این آشیه که میبینیم
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    4 9
    شما هم مراقب رفتارهاتون باشید. از اول انقلاب تا الان هر چی دوست داشتیم به جمع دشمنانمون اضافه کردید.
  • دلسوز IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    7 1
    سالهاست ک بجای دیپلماسی فعال و اقدامات عملی در راستای منامع ملی فقط حرفای پوچ
  • حق IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    5 6
    مثل اینکه شما در ایران زندگی نمیکنید. ازی شهر میخای بری ی شهر دیگه ازت چهار جا عوارض میگیرن اونوقت شماها انتظار دارین با تریلی از خاک ی کشور دیگه رد شین بعد وارد ی کشور دیگه بشین و عوارض هم ندین
  • وحید IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    3 3
    ما با مردم ایرانی بادکوبه هم میهن هم خون و برادریم . آنها اجازه فعالیت بیشتر به صهیونیستها نخواهند داد و اشتباهات برخی مدیران آنجا را اصلاح می کنند.
  • فرهنگی IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    3 2
    رزمایش را با اقتدار انجام بدید ایران به هیچ کشوری حمله نمیکندولی در صورت حمله هرکشوری باشد با علم به نابودی وارد شود
  • مهندس م ش از آمریکا US ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    10 1
    تنها علت گستاخی این همسایگان در اینست که ایران را در درگیری شدید با آمریکا و اسراییل و تحت شدیدترین تحریم‌ها و فشار‌ها میبینند و پیش خود محاسبه کرده‌اند که ایران توان کاری را ندارد. ایران به جای اینکه با قرار داد‌هایی‌ مانند برجام به تضعیف خود بپردازد باید مانند توافق پیامبر (ص) با مشرکان با آمریکا و اسراییل به توافق عدم تعرض برسد (که تعرض شامل همه تحریم‌ها و فشارها است). بدین ترتیب ایران بدون دادن هزینه و بدون تضعیف خود به تولید قدرت و ثروت میپردازد، رژیم صهیونیستی در جای خود محبوس و نهایتا مضمهل میشود، و همه این کشورها فورا خاموش میشوند.
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      3 3
      دقیقا" منشاء تمام این توطئه ها در منطقه و همسایگی ما شرارت ها و توطئه های آمریکا یهود و اسرائیل .. کشورک های کوچک تازه تاسیس اطراف ما همه به اسرائیل و یهود بین المللی متصل هستند و دستور می‌گیرند
  • علی-رضا-قم IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    12 3
    جمهوری جعلی باکو با انجام رزمایش فاتحان خیبر درس عبرت نگرفته، وقتش هست که یک ضربه مهلک و نابود کننده بزنیم تا قبل از اینکه به سراغ قطع ارتباط ارمنستان با ایران برود از خون ریزی جان دهد
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    2 2
    کار واقعیو اساسی لازم است
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    3 2
    گوشمالی دادن باکو و حتی بازگرداندن مناطق نخجوان و قره باغ به ایران شاید خیلی کار دشواری نباشد اما از نقطه نظر علی اف با پشتوانه ترکیه و هرچند سمبولیک و نمایشی پاکستان که اولی به عنوان عضوی از ناتو به همراه دومی دارای زرادخانه های اتمی هستند پشت خود را حسابی گرم میبیند. در نتیجه هر گونه درگیری وسیعتر با ایران نیازمند پاسخگویی به شکل متقابل از طرف تهران خواهد داشت.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    1 2
    بیشتر از همه باید مواظب دوست نماهای خیانتکار باید باشد.که کاری جز ایجاد تفرقه و آشوب و اغتشاش ندادن.
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    3 2
    علیف بداند که صهیونیستها. نخواهند گذاشت تو فرمانروائی کنی. ، حودشان فرمان را از دستت میگیرند ....و باترکیه. که. از ابتدای تشکیل همراه بود. یا پنهانی یا اشکار و ترکیه. بعلت عضویت ناتو که به توصیه ناتو. عضوشده . دولقمه. ات ویکنند ...... و انگاه این ایران است که مانند قبل تو را از دهان گرگ بیرون میکشد
  • پیام IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    1 1
    دقیقا
  • سید روح اله IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    3 2
    مشکل مسلمانان این است که کتاب خدا را رها کردند. خداوند در قرآن میفرمایند که بدون شک خواهید فهمید که دشمن ترین دشمنان برای مومنین یهودیان هستند. کسانی که طرح دوستی با یهودیان میبندند منافق هستند و منافق از خود یهودی پست تر استو هر دو ملعون هستند. در ادامه خداوند میفرمایند که مسیحیان متواضع برای دوستی مومنین بهتر هستند.
  • مانی IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    4 2
    در دوران دولت سازندگی در مقطعی بسیاری از هموطنان عزیزمان در آن سوی ارس پشت مرزها تجمع کرده و خواستار بازگشت به مام میهن بودند لکن ترس برخی از دولتمردان ایران مانع از این امر شد خدا ازشون نگذره
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    3 2
    از جمهوری آذربایجان باید زهر چشم گرفت تا فکر نکنه حالا با پشتوانه چنتا کشور میتونه برای ایران شاخ بشه.
    • عبدالرضا IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      0 0
      برید خودتونو بترسونید با بزرگتر از خود طرف نشید
  • TR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۲
    0 2
    جنگ قره باغ نشأن داد كه تركيه و پاكستان و اسراييل ، سو استفاده کننده های آذربايجان هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس