کد خبر 1279783
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶
نیک ایین

سفیر پیشین ایران در باکو با تأکید بر تلاش دشمن در اخلال روابط تهران-باکو گفت: سوال اینجاست که با تردد چند کامیون کالا و باربری به قره‌باغ که ازسوی بخش خصوصی صورت می‌گیرد، آیا باید دولت ایران را متهم ک

به گزارش مشرق، روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با محسن پاک‌آیین، سفیر پیشین ایران در باکو انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

ایران بارها از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان دفاع کرده است

- خبرگزاری آناتولی که سابقه خبرپراکنی علیه ایران را دارد، در مصاحبه‌ای هدفمند و با جهت‌گیری خاص سوالاتی را از آقای «علی‌اف» پرسیده که او را در موقعیتی قرار دهد که احساساتی علیه ایران انتقاد کند.

- این انتقادات دور از انتظار بود چراکه ایران چه در جنگ اول یا جنگ دوم قره‌باغ از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان دفاع کرده و بارها مخالف تجزیه یا جداشدن قره‌باغ از خاک این کشور بوده است. حتی سال گذشته هم مقامات ایران به‌خصوص رهبری کشورمان در سخنانی از تمامیت مرزی آذربایجان دفاع کردند.

با تردد چند کامیون بخش خصوصی آیا باید دولت ایران را متهم کرد؟

- سخنان آقای «علی‌اف» که می‌گوید ایران به تمامیت ارضی آذربایجان احترام بگذارد از اینجا سرچشمه می‌گیرد که به ادعای وی، تعدادی از کامیون‌های ایران به قره‌باغ رفتند. اگر هم به فرض این ادعا درست باشد، کامیون‌های ایرانی از حوزه بخش خصوصی هستند که دولت نظارت یا اختیاری بر رفت‌وآمد این کامیون‌ها ندارد.

- پس از نارضایتی آذربایجان از تردد کامیون‌های باری، ما از اتحادیه کامیونداران خواستیم که از این منطقه عبور نکنند و اگر هم ترددی داشتند با پرداخت عوارض باشد تا مورد اعتراض قرار نگیرند.

 - سوال اینجاست که با تردد چند کامیون کالا و باربری به قره‌باغ که ازسوی بخش خصوصی صورت می‌گیرد، آیا باید دولت ایران را متهم کرد؟

دولت آذربایجان از ترکیه بخواهد به تمامیت ارضی آن‌ها احترام بگذارد

- درحال‌حاضر ترکیه یکی از صادرکنندگان کالا به ارمنستان و قره‌باغ است و بازار سبزی ایروان در اختیار آنهاست و حتی ارمنی‌ها هم به زبان ترکی صحبت می‌کنند و برآورد شده که صادرات ترکیه به ارمنستان و قره‌باغ از میزان تجارت رسمی ایران با این منطقه بیشتر است و بارها گفتند که بخش‌های خصوصی آن‌ها فعال‌تر هستند.

- پس چرا این سوالات را باکو از ترکیه نمی‌کند؟ پس دولت آذربایجان هم از ترکیه بخواهد که به تمامیت ارضی آذربایجان احترام بگذارد و کامیون‌های ترکی کالا یا باری به آن مناطق نبرند.

ارسال بنزین ازسوی ترکیه به ارمنستان در جنگ قره‌باغ!

- چند سال پیش که ارمنستان با مشکل سوخت روبه‌رو بود، ترکیه ازطریق روسیه بنزین موردنیاز ارمنستان را تامین کرد؛ سوختی که به‌نوعی می‌توان گفت موتور ماشین جنگی ارمنستان در برابر آذربایجان را روشن کرد، چرا از ترکیه پرسیده نشد که تمامیت ارضی آذربایجان را زیر پا گذاشته است؟

- ورود چند کامیون بخش خصوصی ایران به منطقه قره‌باغ یا ارمنستان حرفی است که ازسوی مقامات آذربایجان قابل‌پذیرش نیست.

عدم پرسش از آذربایجان درباره رزمایش پاکستان، ترکیه و آذربایجان در نخجوان

- در رابطه با رزمایش ایران در مرزهای طرفین باید گفت؛ هر کشوری حق دارد در حوزه تمامیت ارضی خودش رزمایش برگزار کند. این رزمایش برای هیچ کشوری تهدید نبوده و موضوع داخلی است.

- اخیرا رزمایش پاکستان، ترکیه و آذربایجان در نخجوان برگزار شد. آیا کسی پرسید این رزمایش در این مقطع و برهه زمانی چرا در این منطقه برگزار می‌شود؟ هیچ‌کس نپرسید چراکه هر کشوری حق دارد.

- سه کشور ترکیه، پاکستان و آذربایجان دوستان ما هستند و ما می‌دانیم که این رزمایش علیه ایران نیست. اینکه آقای علی‌اف این موضوع را مطرح می‌کند که چرا ایران در این زمان و در نزدیکی مرزهای طرفین رزمایش برگزار می‌کند، موضوعی است داخلی که جای ورود یا سوالی برای کسی باقی نمی‌گذارد.

تلاش دشمن در اخلال روابط تهران باکو

- سوالات هدفمند و احساسی که از «علی‌اف» پرسیده شد مثل همان حرکت اردوغان است که سال گذشته در رژه نظامی آذربایجان هدفمند مطرح کرد و موجب به‌وجودآوردن تنش شد. رییس‌جمهور آذربایجان باید متوجه این سوال می‌شد که بین کشورهای همسایه این‌ سوءتفاهم‌ها رخ می‌دهد.

- بهتر است این‌گونه مسائل با توجه به روابط طرفین و با گفت‌وگوی مقامات دو طرف این ‌سوءتفاهم‌ها برطرف شود و روابط و مناسبات طرفین مسیر عادی خود را طی کند؛ البته باید مراقب دسیسه‌های مختلفی که به‌دنبال ایجاد اختلال در روابط دو کشور هستند، بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    16 14
    این نشان از ظرفیت پایین و کودک درون علی اف دارد که توان تشخیص مسایل راهبردی و قابلیتهای همسایه اش را در جهت تامین منافع اش را نمی داند و با دشمنان همسایه اش طرح دوستی می ریزد
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    21 11
    علی اف نادان است دوست و دشمن رو تشخیص نمیدهد هیچ یک از کشورها در جهان مثل ایران آذربایجان قرابت تاریخی فرهنگی زبانی و اشتراکات دینی و مذهبی ندارن آذربایجان باید کنار ایران باشد نه بر علیه ایران
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    15 11
    من جای علی اف بودم گنده تر از دهنم حرف نمیزدم
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    14 11
    نمی دونم چرا با وجود حمایت رهبری از تمامیت ارضی آذربایجان ولی چرا بعضی ترک ها ایران را متهم به جانبداری از ارمنستان می کنه.
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      7 3
      واقعا
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    9 6
    حرف نزن.
  • نیما HK ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    15 10
    ترکیه دوست آذربایجان نیست و دشمنی است که درلباس دوست وارد شده است
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    9 11
    علیوف اسم دخترانه دارد اما احساسی بودن او جای شک و تردید است ،این فاسد بخاطر ایجاد فتنه قومی و همکاری با بیگانگان باید پذیرای عواقب شدید آن باشد.
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      6 3
      نه عزیز دلم . اسمش الهام عربی نیست . ایل هام تورکی است و کاملا اسم مردانه است .
    • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 3
      مرده شور خودشو اسمشو ببرن عزیزم.
  • ناشناس IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    7 5
    این نشان از پدر سوخته بازی پوتین دارد . که نمیخواهد مسیر ایران به اروپا از طریق ارمنستان باز باشد . و ایران بتواند به اروپا گاز صادر کند !! بازار نفت ما را که بلعیدند . بازار گاز با لوله نورد استریم 2 اروپا را که نمیتونه ازش بگذره !! همیشه پوتین و علی اف با هم روسی صحبت میکنند . و روسیه تا بحال کلی هم اسلحه به علی اف فروخته !! امان از گیجی و ملنگی !!!!!!
  • اراز IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    3 6
    همش زیر سر آمریکا ترکیه است قصد آشوب و کودتا در آذربایجان دارد ولی علی اف احمق نمیفهمه
  • مجتبی از زنجان IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    1 10
    همه کشورهای دنیا از نژاد های مختلف تشکیل شده اند مثال اندونزی۴۰۰اقلیت نژادی داره یا هند۲۰۰۰اقلیت نژادی داره نباید نام اقلیت روی استان باشه اشتباه هستش هر اقلیت اسم معمولی باید گذاشت
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      10 4
      اذربایجان نام قوم و اقلیت نیست محل سکونت ترکان در ایران حتی فراتر از استانهای امروز اذربایچانی مثل استارا و کردستان و قزوین و کرج و تهران و ساوه و ...بوده و بعد نام منطقه را رضاپالانی و استالیم روی ترکهای اونجا گذاشتند
    • مینا IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      9 0
      بدون هیچ کشور دنیا وجود نداره که در اون زبانهای خارجی فرانسه انگلیسی عربی و روسی تدریس بشه ... حالا تو گیر دادی به اسم استانشونم که عوض بشه؟
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      1 0
      درسته
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 3
      چیه مینا جونی،کارهای آتاترک توی مثلا ترکیه خیلی به دلت نشسته،کور بودی ندیدی چه بر سر اقوام گوناگون آورد ؟
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    9 9
    عزیزم خام نباش اگر ایران قوی نبود و اذربایجان زورش میرسید الان علی‌اف در حال ترک‌تازی بود
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    3 3
    توهم یا خیلی ساده ای یا هیچی حالیت نیست توی سیاست وقتی میخوان جنگی رو اغاز کنن اون رو ربط میدن به بهانه های کوچیک تا افکار عمومی رو توجیه کنن ولی پشتش اهداف بزرگی پنهان هست
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    2 9
    عالی بود البته کاملا مشخص شد که الها الیاف ! آلت دست خوبی است.
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    1 8
    عليف احساسي است كه باشد. بايد رامش كرد.
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    1 3
    بگو بی بصیرت ست و بصیرت سیاسی نداره و دوست و دشمن رو تشخیص نمیده
  • Ali IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    2 2
    ایران باید همیشه نسبت به دشمن اماده باشد جنگ ایران با عراق زمانی که پاسگاها ایران یک به یک به تصرف عراق در می امد ایران صحبت از مذاکره میکرد ایندفعه کار ایران خوب بود از اول واکنش قوی که کسی جرعت نکنه این همسایگان ما بیشتر شان وابسته به اسرایل هستند و متکی به ملت خود نیستند با همیشه اماده شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس