الهام علی‌اف

رزمایش تاکتیکی «فاتحان خیبر» تنها سطح اول از هشدارهای دلسوزانه جمهوری اسلامی ایران به همسایه است؛ آقای علی‌اف پیش از هر اقدام ضد ایرانی به کتاب خاطرات پدر خود مراجعه کند!

سرویس سیاست مشرق - در همایش ویدئویی مرکز بین‌المللی نظامی گنجوی تحت عنوان «قفقاز جنوبی؛ توسعه منطقه‌ای و چشم‌اندازهای همکاری» جلسه پرسش و پاسخ میان الهام علی‌اف و تعدادی از خبرنگاران، استراتژیست‌های امنیتی و کارشناسان منطقه برقرار می‌شود. البته این جلسه یک میهمان ویژه هم دارد. ایهود باراک نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی  در بخشی از پنل گفتگو به جلسه متصل می‌شود. درحالی‌که رئیس‌جمهور آذربایجان در بیشتر وقت این گفتگوی اینترنتی از برنامه‌های نظامی کشورش در ناگورنو سخن گفته است، به‌یک‌باره عامل صهیونیستی از او می‌پرسد: «جناب علی‌اف نظرشان درباره رابطه ایران با جمهوری آذربایجان چیست، می‌دانیم که به‌زودی دولتی جدید در ایران روی کار می‌آید، شما با آن‌ها چه خواهید کرد؟»

سؤال عجیبی است. علی‌اف کمی مکث کرده و پاسخ می‌دهد: جناب نخست‌وزیر! ابتدا به خاطر تبریکتان به مناسبت پیروزی [در جنگ ۲۰۲۰ قراباغ] خیلی تشکر می‌کنم. من مطالبی را که بیان کردید ارج می‌نهم. ما رابطه محکمی با اسرائیل داریم؛ اما  همان‌طور که گفتید در ایران انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. ما با دولت کنونی ایران همکاری دوجانبه خیلی مفید و گفتگوی خیلی فعّالی برقرار کرده‌ایم و شمار زیادی اسناد امضاشده است. هم‌اکنون پس از آزاد شدن اراضی، ما ۱۳۲ کیلومتر از مرزمان با ایران را احیا کرده‌ایم. این اراضی در اشغال ارمنستان بود. درواقع، یکی از مسیرهای عملیات نظامی، در طول رود ارس در مجاورت مرز ایران بود. این ۱۳۲ کیلومتر مرز احیاشده و البته که این فرصت‌های جدیدی ایجاد می‌کند. امیدواریم که دولت جدید پس از انتخابات نیز سیاست روابط نزدیک با آذربایجان را ادامه دهد، زیرا همکاری اقتصادی‌مان در حال افزایش است. طرح‌های حمل‌ونقلی نیز فرصت‌های جدیدی ایجاد می‌کنند. پس از حل مناقشه قراباغ کوهستانی، به نظرم تمامی کشورهای منطقه می‌توانند برای امکانات جدید و امتیازات اقتصادی بیایند. ما صرفاً باید گام‌های مشترکمان را درست برنامه‌ریزی کنیم. این گام‌ها باید ما را به ثبات و امنیت و توسعه اقتصادی برساند»

همین چند جمله کافی است تا متوجه شویم که سطح ارتباطات راهبردی میان باکو؛ تهران و تل‌آویو توسط رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان چگونه تعریف می‌شود! الهام علی‌اف به‌صورت علنی روابط باکو با تل‌آویو را همه‌جانبه می‌داند و در مقابل روابط کشورش با ایران را در حوزه اقتصاد و حمل‌ونقل مورد تأکید قرار می‌دهد. برخی کارشناسان حوزه قفقاز معتقدند که دولت آذربایجان پس از پایان فاز اول جنگ قره‌باغ (۲۰۲۰ ناگورنو) موضعش نسبت به ایران را ۱۸۰ درجه تغییر داده و در آغوش برنامه توطئه آمیز رژیم صهیونیستی افتاده است. یا به عبارتی خوش‌بینانه؛ علی‌اف در دام سرویس‌های شرارت ساز امنیتی اسرائیل گرفتارشده و عاقبت خوشی در انتظارش نیست. اگر به مواضع رسمی مقامات دولت جمهوری آذربایجان توجه کنیم؛ این تغییرات حالت را به‌خوبی تشخیص می‌دهیم.

چرا علی‌اف راه اشرف غنی را می‌رود؟ / پیام «فاتحان خیبر» به مهندسان «برج‌های شعله» ارسال شد +فیلم

الهام علی‌اف در میانه‌های جنگ دوم قره‌باغ طی ۲۷ سپتامبر تا ۱۰ نوامبر و پس‌ازآن، بارها در مصاحبه‌هایش مواضعی در بیان دوستی و همکاری جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان ابراز کرد و حتی به‌طور غیرمستقیم، مطالب و اخبار دروغینی را که در رسانه‌ها در خصوص حمایت نظامی ایران از ارمنستان در مقابل جمهوری آذربایجان منتشر می‌شد، تکذیب کرد. در اقدامی جالب‌توجه حکمت حاجی اف دستیار ارشد رئیس‌جمهور در شبکه جهانی سحر حاضر شده و از مواضع کشورمان در طول جنگ اول قره‌باغ تشکر کرده و توپخانه ایران را ضامن نجات ۴۰۰ هزار آذربایجانی خواند. در اتفاقی جالب‌توجه الله شکور پاشازاده، رئیس اداره مسلمانان قفقاز نیز در سخنرانی خود در نماز جمعه، رهبر انقلاب اسلامی را ستوده و از مواضع ایشان در حمایت از مسلمانان جهان قدردانی کرد. حتی پس از پایان جنگ الهام علی‌اف به همراه همسرش به کنار مرز ایران و پل تاریخی خدا آفرین سفرکرده و با نگاه به این مرز رو به دوربین تلویزیون ملی آذربایجان گفت: اینجا مرز دوستی است. او از اینکه ایران در جنگ دوم قره باغ مرز خود را برای انتقال تجهیزات نظامی روسیه به ارمنستان بست، قدردانی کرد.

چرا علی‌اف راه اشرف غنی را می‌رود؟ / پیام «فاتحان خیبر» به مهندسان «برج‌های شعله» ارسال شد +فیلم

در دام گرگ‌ها

تغییر حالت‌های سیاسی علی‌اف بیشتر احساسی است تا راهبردی! همین ویژگی باعث شده است تا سفیر انگلیس و آمریکا در گوش او بخوانند که همراهی با اسرائیل برای او خوب است و با توسل به همکاری‌های استراتژیک با رژیم صهیونیستی و نرمال شدن می‌تواند به‌زودی باکو را تبدیل به منهتن دوم کند! بلندپروازی‌های کودکانه و توهم تکیه به دولت‌های خارجی باعث شده است که او در دام گرگ‌ها بیافتد. در نشست آذربایجانی‌ها جهان در شهر باکو یکی از تجزیه‌طلبان ایرانی حاضر در جلسه با اشاره مأمور سازمان موساد پشت تریبون رفته و رو به علی‌اف می‌گوید: ما شما را رهبر همه آذربایجانی‌های دنیا می‌دانیم؛ شما باید کمک کنید تا آذربایجان جنوبی را از ایران جدا کنیم و به آغوش وطن بازگردانیم! این جمله چنان علی‌اف را احساساتی کرده و به وجد می‌آید که به‌سرعت میکروفن خود را بازکرده و برای کشورمان شاخ‌وشانه می‌کشد. الهام علی‌اف ناخواسته در جریانی انداخته شد که چند عنصر تجزیه‌طلب ضد ایرانی که گاه از اسراییل و گاه از ترکیه و گاه از انگلیس و سعودی پول می‌گیرند، برای آن ریل‌گذاری کرده بودند!

چرا علی‌اف راه اشرف غنی را می‌رود؟ / پیام «فاتحان خیبر» به مهندسان «برج‌های شعله» ارسال شد +فیلم

علی‌اف در مصاحبه با نشریه روسی «ناسیونالنایا آبورونا» خودش را عاقل‌ترین و مطلع‌ترین فرد در جمهوری آذربایجان معرفی می‌کند. اما در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی به‌یک‌باره عنان از کف داده و در بازی حریف گرفتار می‌شود. خبرگزاری آناتولی از مدت‌ها قبل در سطح یک وب‌سایت زرد تنزل یافته و بخش فارسی آن به لانه تروریست‌ها و تجزیه‌طلبان ضد ایرانی تبدیل‌شده است. علی‌اف در طول این گفتگوی بلند در مسیر طراحی‌شده حرکت کرده و همان چیزی را به زبان می‌آورد که برای او ریل‌گذاری شده است.

باکو در مسیر بادهای مخالف

الهام علی‌اف اگرچه گاهی یونیفرم نظامی پوشیده و در میان مردم شهر ظاهر می‌شود؛ اما ازلحاظ شناخت وضعیت منطقه کور است. سیاست‌مدار ۶۰ ساله آذربایجانی بر قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری تسلیحات و خدمات مستشاری از رژیم صهیونیستی تکیه کرده است؛ اما ظاهراً او هنوز نمی‌داند آنانی که در جنگ ۴۴ روزه در فضولی، جبرییل و شوشا توانستند استحکامات ارتش ارمنستان را بشکنند؛ حتی یک ساعت هم زیر نظر مستشاران اسرائیلی آموزش ندید و جالب آنکه بخشی از ارتش آذربایجان حاضر نیست با عوامل خارجی همکاری کند. این شکاف بزرگ در سازمان‌دهی لجستیکی و نظامی در آذربایجان به‌زودی ضربات سهمگینی بر پیکر دولت دست‌ساز  علی‌اف وارد خواهد کرد.

اعتراض افسران ارتش آذربایجان به همکاری این کشور با رژیم صهیونیستی

مقامات آگاه به‌خوبی می‌دانند که طرح جنگ قره‌باغ طراحی ساخته‌وپرداخته شده توسط برخی از قدرت‌های فرا منطقه‌ای بوده که در پوشش آزادی اراضی اشغالی آذربایجان، اهداف امنیتی، سیاسی و نظامی را در منطقه با محوریت تحرکات ضد ایرانی دنبال می‌کرد. رژیم صهیونیستی در پشت‌صحنه و آمریکا و انگلیس در قبال حمایت‌هایی که از جمهوری آذربایجان برای بازپس‌گیری قره‌باغ داشتند، تعهداتی از الهام علی‌اف گرفته‌اند که اکثر آن‌ها معطوف به جمهوری اسلامی ایران است. در این قرارداد مخفیانه؛ جمهوری آذربایجان متعهد شده است در قبال دریافت کمک این کشورها، طراحی دشمن را پیاده کند. تحرکات دولت آذربایجان در حوزه‌های امنیتی-نظامی، عملیات روانی و رسانه‌ای، مباحث اقتصادی و همچنین مباحث قومیت‌گرایی و تجزیه‌طلبی را باید در این برنامه پوششی مورد رصد قرارداد و تغییر جهت‌های مداوم علی‌اف را در همین قالب نظاره کرد.

چرا علی‌اف راه اشرف غنی را می‌رود؟ / پیام «فاتحان خیبر» به مهندسان «برج‌های شعله» ارسال شد +فیلم

علی‌اف در معادلات بین‌المللی در حد یک عروسک خیمه‌شب‌بازی تنزل پیداکرده است؛ مانور فاتحان خیبر در مرزهای شمال غربی کشور نه یک اقدام نظامی مطلق، بلکه عملیاتی در جهت بیدار کردن و باز کردن چشم‌های حکام باکو از دره‌های عمیقی است که دولت‌های شرور در برابر او حفر کرده و به‌زودی در آن خواهد افتاد.

این معادله پیچیده امنیتی در درون و بیرون از مرزهای جمهوری آذربایجان ملاحظات مهمی دارد:

۱- جمهوری آذربایجان با آزاد کردن خاک خودش از جدایی‌طلبان ارامنه این مناطق را در اختیار و اجاره اسرائیل، ترکیه و قدرت‌های ضد ایرانی قرار داده است؛ جمهوری اسلامی ایران حضور دشمن و عوامل تروریستی را در کنار مرزهای خود تحمل نکرده و در جهت حفاظت از خود می‌تواند سپر حائل را تا ۴۰ کیلومتر در خاک همسایه‌اش گسترش دهد. آذربایجان برای پرهیز از چنین اقدامی باید بساط ایستگاه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی را از کنار مرز ما جمع کرده یا تبعات دیوار حائل را به جان بخرد.

۲- پس از موفقیت‌های ژئو استراتژیک ایران در نشست دوشنبه، آمریکایی‌ها به دست‌وپا افتادند تا با دسیسه‌چینی ورق‌بازی در سازمان شانگهای را با ایجاد بدگمانی نسبت به ایران در کشورهای آسیای میانه به سود خود بازگردانند. هدف دشمن آن بود که وانمود کند که اختلافات میان تهران و باکو وسعتی به‌اندازه کل منطقه داشته و همکاری با ایران برای آن‌ها دردسرآفرین خواهد شد. علی‌اف در صورت بازی در پازل توطئه واشنگتن مواهب همکاری با چین و روسیه را ازدست‌داده و بدگمانی نسبت به باکو روزبه‌روز بیشتر خواهد شد.

۳- آذربایجان با همراهی ترکیه و رژیم صهیونیستی برای ایجاد یک دالان پان‌ترکیستی (کانال تورانی) از ترکیه تا سین‌کیانگ چین نیازمند این است که مرز ایران با ارمنستان را از بین ببرد و به همین دلیل هم تلاش کردند در جریان جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ نوار مرزی ایران و ارمنستان را اشغال کنند. به‌عبارت‌دیگر جمهوری آذربایجان از کشوری که بخشی از اراضی‌اش در اشغال بوده در حال بدل شدن به کشوری است که به دنبال اشغال بخشی از خاک یک کشور همسایه است. همان‌قدر که مرزهای قانونی آذربایجان برای جمهوری اسلامی ایران بااهمیت است، حفظ مرزهای قانونی ارمنستان نیز اهمیت داشته و تهران اجازه جابه‌جایی مرزی به هیچ کشور همسایه را نخواهد داد.

۴- جمهوری آذربایجان با تشدید هجمه‌های رسانه‌ای و دامن زدن به بحث‌های قومیت‌گرایی و تجزیه‌طلبی می‌خواهد نارضایتی خودش را از موضع ایران نشان دهد و درعین‌حال ارمنستان را برای پذیرش این طرح تحت‌فشار قرار بگذارد. این موضوع می‌تواند پاشنه آشیلی برای جمهوری آذربایجان باشد که دارای اقلیت‌های ناراضی همچون لزگی‌ها و طالشی‌هاست!

درنهایت آنکه الهام علی‌اف فراموش نکند که همین چند ماه قبل اشرف غنی رئیس‌جمهور فراری افغانستان در سودای آن بود که با کمک آمریکایی‌ها و سفارت انگلیس؛ کابل را تبدیل به هاب اقتصاد آسیای میانه کند. او چنان سرمست از همکاری با دشمنان اسلام بود که تا لحظه آخر نیز باور نمی‌کرد؛ فریب‌خورده و زیر پایش خالی‌شده است! او تا دو شب قبل از سقوط برای جمهوری اسلامی ایران رجزخوانی کرده و ادعا می‌کرد، آب را به سمت دو استان سیستان بلوچستان و خراسان رضوی قطع خواهد کرد تا ایرانی‌ها نزد او رفته و حاضر به معامله شوند. اندکی آمریکایی‌ها سگ‌هایشان را با خود برده؛ اما حاضر نشدند دولت اشرف غنی را سوار هواپیما کنند. سرنوشت علی‌اف بی‌شباهت به همتای افغانستان نیست؛ او قبل از ادامه پروژه بلند پروازانه، نگاهی به «برج‌های شیشه‌ای شعله» کرده تا خوب متوجه شود توسعه این کشور با کمک دشمنان تا چه حد شکننده است.

رجز خوانی های اشرف غنی برای تهران!

سران آذربایجان بهتر است سطح هزینه‌های امنیتی را بالاتر از حد موجود نبرند! رزمایش تاکتیکی «فاتحان خیبر» تنها سطح اول از هشدارهای دلسوزانه جمهوری اسلامی ایران به همسایه است؛ آقای علی‌اف پیش از هر اقدام ضد ایرانی به کتاب خاطرات پدر خود مراجعه کرده و بار دیگر صفحات مربوط به الطاف ما در اردوگاه آوارگان قره‌باغ را دوباره بخواند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 181
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 26
  • Raastin_2015 FR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    هیچ اعتمادی به روسیه نیست متاسفانه
    • علی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      هیچ اعتمادی هم به اسراییل ،ترکیه و غرب و آمریکا نیست
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      61 20
      تهران قفقاز رو واگذار کرده بود به مسکو ، روسیه به چه حقی کشورهای جدید تاسیس کرده ؟
    • AU ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      85 11
      تو هم به سرنوشت غني دچار ميشي همه تون اومديد و رفتيد ولي ايران پابرجاست
    • داود IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      39 28
      الان چه ربطی به روسیه داشت؟!
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      44 3
      اشرف غنی فراری خاک عالم بر سرت...
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      46 2
      اطراف ایران همه گرگهای درنده منتظر غفلت ما هستند
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      25 46
      آزربایجان دیر یا زود با ارمنستان به تفاهم میرسه چون فقط مشکل خاک دارن که باهم مصالحه میکنند ا
    • ابراهیم IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      8 9
      هر تکه ای که از ایران جدا شده پای روس در وسط بوده.تاریخ بخوانید لطفا
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      6 4
      اوووف کاش الان گاندو 3 رو روی موضوع خطر تفرقه قومیتی میساختند. کار خدا رو ببین که قسمت آخر دقیقا با همین موضوع تو کردستان تموم شد.
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      17 7
      مردم ترکیه آماده استقبال از ایرانیان هستند شیعیان آذربایجانی به سپاه سید خراسانی می پیوندند و اسراییل از صحفه گیتی تکه تکه میشود . آخرالزمان بازگشت فتنه به فتنه گران است . مرحوم نجم الدین اربکان همه چیز را می‌دانست ! امام زمان عج درحال تشکیل ارتش جهانی امت واحده است . ما وترکیه و آذربایجان شمالی یکی میشویم . خواهید دید چه استقبالی از سپاه مهدی عج خواهدشد ! کسی نگران است که به مردمش خیانت کرده ، اردوغان ، علیف
    • ایرانی IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      4 2
      به نظرم کار روسیه نمیتونه باشه چون خودش هم با ترکیه مشکل داره بهترین تاکتیک ایران میتونه این باشه که با توجه به انقضای قرارداد صد ساله ترکمنچای درخواست برگشت خاک کشور آران (آذربایجان ) به سازمان ملل بده و از نظر حقوقی بشدت پیگیر بشه سر آخر هم با شرط شروط حداقل نخجوان رو به ایران برگردونه اینجوری هم ارتباط با ارمنستان قطع نمیشه هم پوزه ترکیه بابت اتصال به اذربایجان به خاک مالیده میشه
    • DE ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
      0 1
      Raaspootin_ ۱۲:۳۴ -گفته هیچ اعتمادی به روسیه نیست متاسفانه . خخخ آخه آدم خیلی باید احمق باید باشه کلا به کسی در جهان سیاست اعتماد کنه لذا همه کشورها باید با قرادادهای محکم که نشه زیرش بزنی با هم معاشرت کنند . تنها راهی که نتوانند زیر قراردادهایشون بزنند اینه که بسیار پر قدرت و قوی باشی و وزنه والا هیچ قرارداد سیاسی قرارداد نیست.
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    37 20
    اینقدر واژهسرزمین اشغال شده برای قره باغ به کار نبرید که با ناشی گری حمایت می کردین که انگار مثلا خود آذربایجان...!
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      11 9
      چی میگی؟
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      0 0
      چی بگم!
  • Arash IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    39 8
    ما در سایه محبت حضرت محمد وحضرت علی همه برادریم، و آماده ی جهاد هستیم، یا علی
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      28 8
      جهاد علیه اسراییل باشه من به همراه خانواده ام آماده ام
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      7 31
      ۱۵:۲۷ شما کلامغزت کبک زده ودقیقا تفکرات 20سال پیش من را داری یعنی 20سال از من عقب تری...خخخخخخ
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      30 24
      انشاالله نارداران ازاد خواهد شد و زندانیان روحانی در آذربایجان آزادی را باطعم سرنگونی علی اف مزدور صهیونیست خواهند چشید
  • پیام IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    50 24
    آذربایجان باید حواسش رو جمع کنه و منافع ملی ما رو زیر پا نگذاره وگرنه جواب سختی خواهد گرفت.
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      2 1
      دقیقا
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    61 13
    بیچاره ها. اینهمه حوادث منطقه و جهان براشون عبرت نشده و هنوز نفهمیدن که دست خدا و امام زمان با ایرانه و ما تا وقتی اسلامی هستیم هیچ قدرت منطقه ای و جهانی نمیتونه هیچ غلطی بکنه
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      40 6
      اللهم عجل لولیک الفرج
  • US ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    22 37
    خود ارمنستان عضو غیر رسمی ناتو شده! صبح بخیر دادا
  • مراغه ای IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    یاشاسین آذربایجان محو اولسون ارمنستان و اونون طرفدارلاری
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      یاشاسین ایــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــران.
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      21 6
      باز شروع کردی
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      75 18
      زنده باد ایران بزرگ ما! نابود باد دشمنانش! هنوز اینقدر پست فطرت نشدیم که به خون شهیدامون خیانت کنیم
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      42 18
      ساکت شو خائن منافق
    • مهرداد IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      56 21
      سودان و سوریه هردو عرب زبان هستن اما یکی سیاهپوست و دیگری سفید پوست هیچ اشتراک نژادی ندارن .. همینطور آدریهای ایران با ترکمنستان و قرقیزستات و حتی ترکیه از نظر نژادی متفاوتن .. اما بعضیا آنچنان اسیر کج فهمی و نادانی شدن که تیشه بر ریشه خود میزنن
    • DE ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      44 10
      بگو یاشاسین اسرائیل و خیال خودت رو راحت کن . افتخار کن که یهودی هستی مثل نتانیابو .
    • خطیب IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      46 7
      ترک آذری شیعه حضرت اباعبدالله و عاشق حضرت ابوالفضل عباسه و دشمن اسرائیل و طرفداران اسرائیل است
    • سید فروزان CH ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      38 8
      یاشاسین ایران
    • US ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      16 3
      رفتار شما ها مثل بچه می ماند
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      22 10
      اولوم اولسون ایرانین دشمن‌لره پاینده ایران
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      16 7
      این هاهمه بازی صهیونیست هاست ودلشون برای آذربایجانی هانسوخته اگردرمورد صهیونیزم مطالعه کنی می بینی که هیچ قومی را انسان کامل نمی دانند و همه را برده صهیونیزم می دانندلطفا چشم هایت را بازکن دوره نژادپرستی گذشته همه انسان ها برابرند
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      20 9
      اردوغان و علی اف برده صهیونیست به یاری شیعیان حسینی آذربایجان محو خواهند شد.مزدوران و خائنین جایی ندارند
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      22 9
      یاشاسین ایران یاشاسین تبریز باکو مال تبریزه
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      18 6
      یاشاسین آذربایجان یاشاسین ایران. آذربایجان ایرانیندی
    • CA ۰۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      5 5
      قره باغ آزاد شد به امید آزادی کل باکو و آران و شیروان تا مرز روسیه و سرنگونی الهام و دار و دسته
    • یاغچی ابادی IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      0 0
      پاسخ به مراغه ای : مزدور اسم مراغه ای را از روی خودت بردارمراغه واذربایجان جان ایران وایران جان مراغه واذربایجان است،همین که پرچم عزیز ایران در پیامت نیست مشخص است مزدور هستی
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
      0 0
      اولوم اولسون آذربایجان فاشیست صهیونیست علی اوف ..
  • ali IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    28 5
    از چند سال پیش هدف ترکیه و اسرائیل و حتی روسیه مشخص بود - هم میخواهند راه ابریشم را بوسیله پل از روی دریای خزر ببرند هم میخواهد مسیر جنوب به شمال رو از اذربایجان و ترکیه
    • بهزاد AZ ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      10 5
      هزینه پل خیلی زیاد میشه.
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      5 5
      امنیت اون پل را کی تضمین میکنه .....بخصوص با گیلکی ها و مازنی ها در دریای کاسپین.........
    • IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      2 1
      شما فکر میکنید درمورد رود کارون صحبت میکنید؟ چنین پلی امکانپذیری نیست و درضمن اگر هم ساخته بشه، فرو خواهد ریخت.
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    3 9
    باشه
  • علی IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    37 15
    مطمئنا نباید ذره ای پیام ضعف به بیرون صادر شود، همه ما ایرانیان در کنار هم برای کشور عزیزمان ایستاده ایم. در کنار آن باید بسیار مواظب شیطنت های رژیم صهیونیستی باشیم، در کنار ارسال سیگنال قدرت باید دیپلماسی ما هم فعال باشد ، باید حساب مردم باکو و دیگر شهرهای اران را از برخی دولتمردان مزدورشان جدا کرد، توهین به سفارت ایران در باکو کار رژیم صهیونیستی است، باید مواظب باشیم افراد نفوذی در داخل ایران همین کار را در مورد سفارت باکو در تهران انجام ندهند ، ایران باید به اندازه بزرگی اش قدرت و خویشتنداری و سیاست خود را نشان دهد، باید فعالیتهای تبلیغاتی در مورد پیوندهای مردمی و مذهبی اران با ایران افزایش یابد...ارتباطات دانشگاهی در این میسر بسیار مهم است ...باید از دو یست سال اخیر درس بگیریم...کار استعمار و صهیونیستم درگیر کردن مردم شیعه و سنی و کرد و لر و فارس و آذری و بلوچ و عرب و ...با یکدیگر است..همه ما یا از یک تباریم و یا از یک دین و مذهب...هر جنگی میان ما ..موجب شکست همه ما و پیروزی صهیونیسم است... " به جای آنکه جدال مان با رژیم صهیونیستی را به مرزهای اران و ایران بکشانیم تا سربازان اران و ایرانی که برادر همند خدا ناکرده جلوی هم بیایستند ، باید باکو و دیگر شهرهای اران را برای حضور صهیونیستها از مستشاران نظامی شان تا به اصطلاح مأموران دیپلماتیک شان ناامن کنیم، این کار باید در مورد بحرین هم انجام شود، ایجاد تنش میان ایران و اران و ترکیه و دیگر کشورهای اسلامی برای ایجاد فضای امن برای افتتاح سفارتخانه های رژیم جعلی صهیونیستی در کشورهای مسلمان است، نباید فریب این داستانها ر ابخوریم.."
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    40 6
    در مقابل رفتار موذیانه ی اسرائیل ایران هم باید با درایت عمل کند
  • FR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    32 10
    هر چه ایران را تحت فشار قرار دهند ایران قوی تر میشود و دشمنانش خوارتر و ذلیل تر به امید پروردگار ...
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    30 12
    آقا شما به اشتباه گفتید که علی اف بر اساس احساس این کارها رو میکنه نه راهبرد. دقیقا برعکس براساس راهبردهای دقیق و براساس دینش که پان ترکی هست داره در تمام عرصه ها دشمنی اش رو بروز میده و تمام دشمنی اش با ایران و نزدیکیش به اسراییل هم بخاطر همین دین هست
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    31 20
    هر جا ترک هست آنجا آذربایجان نیست . آذربایجان هم ترکستان نیست . همدان و تهران و قزوین و زنجان و آستارا و کردستان و ... چه ربطی دارن به آذربایجان ؟! چند وقت دیگه میگن تا چابهار آزربایجان جنوبیه .
    • AZ ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      8 3
      اذب خواهد شد. البته براش گرون توم میشه
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      22 6
      آذربایجان جدا شده باید پس گرفته شود
  • ابراهیم IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    73 15
    دست ایران نمک ندارد. الان هم ایران باید با یک حمله برق اسا نظامی خاک مقدس وطن را که در زمان شاهان بی لیاقت قاجار جدا شده را مقتدرانه تصرف کتد ولو به هر قیمت.
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      7 12
      متاسفانه نمیشه
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      13 12
      این اشتباه شماست یعنی چی به هر قیمت ؟ درسته اونجا خاک اصیل ایرانه ولی به هر قیمت رو همون صهیونیست ها میخوان
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    20 40
    غنی رو با علی اف مقایسه میکنید؟! اصلا افغانستان رو با آذربایجان مقایسه میکنید؟؟!!!
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      25 5
      بله علی اف برده بهتری برای صهیونیست ها است
    • سعید IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      22 4
      خدایی راست میگی. افغان ها آمریکارو مثل چی انداختن از کشورشون بیرون. آذربایجانیها هم سی سال از باکو با سربازهای ارمنی تو قره باغ بای بای میکردن. اینارو نباید با هم مقایسه کرد.
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    15 8
    ایران قفقاز رو واگذار کرده بود به مسکو . واگذار نکرد به باکو و ایروان و تفلیس .
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    21 6
    باید با ی کشیده از توهم خارجشون کرد
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    47 33
    ما خود آزربایجانیم
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      41 10
      ما هم خود ایرانیم
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      10 6
      و آذربایجان جزیی از ایران و سر ایران است
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    16 14
    با این کار وضع بدتر میشه و آذربایجان بیشتر از گذشته به آمریکا و اسرائیل و ترکیه گرایش پیدا میکنه
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    23 22
    اخبار شما بیشتر جنبه مصرف داخلی داره
  • عباس IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    20 16
    خودشون هم میدونن که حریف ناچیزی هستند البت برای ایران حتی باکمک ارباباشون
    • تنبکو AZ ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      11 12
      الهام اینبار هزینه گرافی خواهد پرداخت
    • صنوبر AZ ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      8 13
      تادیب همیشه خوب نیست. گاهی باید دست نوازش کشید به سر بچه تخس و شیطون. الهام هم الان غلطی کرده توش مونده.ایران کمی باید بر سرش دست بکشه
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    17 6
    لعنت خدا بر اسراییل اسراییل به زودی نابود خواهد شد
    • CA ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      4 4
      ان شاالله به زودی اسقاطیل را در آران و باکو و سایر مناطق شمالیمون شکست خواهیم داد
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    6 4
    یاد پیش گویی های نوسترآداموس میفتم
    • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      4 0
      خخخ. منم یاد شعرش میفتم که گفت: نوستراداموسه گاوه
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    16 10
    با بخشی از تحلیل موافقم ولی با بخشی نه اوج ساده انگاری هست که بگیم آذربایجان از 2020 به بعد تغییر زاویه داده ! آذربایجان حداقل 20 ساله که مواضع این چنینی داره ولی در خفا اما بعد از جنگ اخیر همونطوری که رابطه شون رو با صهیونیست ها علنی تر کردن دشمنی شون با ایران علنی تر شد. حالا آیا تقصیر ایران بوده که این کشور چنین مواضعی بگیره ؟ ابدا ایران همیشه هوای آذربایجان رو داشته و در خیلی از موارد حتی مماشات کرده اینکه گفته میشه عده ای قومی نژادی به مسائل نگاه میکنن باید گفت 10 - 15 سال پیش کی "تا این حد" وجود داشت ؟ یعنی ما در کرج و تهران و .. خانواده هایی نداشتیم و نداریم که از قومیت های مختلف با هم وصلت کردن ؟؟ خیلی از ترک ها هستن که عروس یا داماد فارس دارن و بالعکس ! نه خیر ماجرا از جای دیگری آب میخوره و همگی میدونیم از کجاست. عده ای هم هستن که با هدف در فضای مجازی فعالیت میکنن تا به این مسائل رنگ و بوی بیشتری بدن و وضعیت کشور رو بغرنج تر کنن فرقی نداره چه اونهایی که خودشون رو فارس اعلام میکنن چه اونهایی که ترک ایراد کار ایران اینجاست که بیش از اندازه در برابر جنگ رسانه ای دشمن و هجمه هایی مختلف قومی و مذهبی کوتاه اومد که بزرگترین ایرادش هم بود
  • حسن IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    35 14
    درسته که مشکلات عدیده ای در کشور وجود داره ولی تمامیت ارضی ایران خط قرمز تمام اقوام و نژادهای ساکن ایرانه. امیدوارم علی اف و اونهایی که براشون نوکری میکنه دست از پا خطا نکنن وگرنه خاک از دست رفته در نتیجه بیکفایتی حکام سابق رو به ایران شیعی الصاق میکنیم.
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    20 19
    چرا علیف باید جرات کنه تجزیه طلبان ایران را به همایش دعوت کنه؟
  • GE ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    25 15
    یه خبر دست اول براتون از رسانه های ارمنستان بگم چرتتون کلا بپره، ارمنستان و ترکیه در جهت عادی سازی روابط و بهرمند شدن ارمنستان از تجارت با ترکیه و آذربایجان سر سه موضوع اصلی به توافق رسیدن که تا چن روز آینده رسانه ای میشه
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      16 10
      باید منتظر بود دید خود مردم ارمنستان که خیلی هم نسبت به هویت ملی خود تعصب دارند در این مورد چه میگویند تا بزودی تکلیف سیاست مداران بی عرضه و وطن فروش خود را کف دستشان بگذارند.
  • محسن IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    28 17
    باید در جریان جنگ 44 روزه جانب ارمنستان را میگرفتیم که نگرفتیم. پس از جنگ باید با کمک های نظامی به بازسازی ارتش ارمنستان کمک میکردیم که نکردیم. حالا باید با ارتش های ارمنستان، یونان و هند رزمایش وسیع و مشترک میگزاشتیم که نزاشتیم.
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      5 4
      زود قضاوت نکن
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    17 9
    زنده باد ایران اسلامی قدرتمند جانم فدای اسلام
  • BE ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    25 13
    انفعال در جنگ قره باغ بزرگترین ضربه به منافع ملی ایران بود. البته مواضع ایران از حد انفعال گذشت و به مرز حمایت از آذربایجان رسید. اهداف آذربایجان و ترکیه با کمک اسرائیل در جریان جنگ انقدر پیچیده نبود که سیاسیون ایران نتوانند آن را درک کنند. به نظر من بزرگترین خیانت دولت قبل سکوت و انفعال در جنگ قره باغ بود و حمایت از آذربایجان علنا و عملا نوعی خود زنی بود. الان کمی دیر شده است و حفاظ چهل کیلومتری در داخل مرز آذربایجان یا امکانپذیر نیست و یا هزینه‌های بسیار هنگفتی برای ایران خواهد داشت. به نظر من بهترین کار ممکن حمایت و کمک به تسلیح جمهوری ارمنستان است البته همراه کردن روسیه در این خصوص دشوار نخواهد بود. مشخص است که تنها مرزی که می تواند به ارمنستان کمک کند مرز ایران است. البته توافق با ارمنستان جهت حضور نظامی و مستشاری ایران در ان کشور و عقد قرار دادهای متقابل نظامی می تواند به حفظ توازن قوا و بازدارندگی در مقابل ترکیه و آذربایجان بسیار موثر باشد.
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      2 2
      مشکل شما اینه که رفتار ترکیه رو گذاشتین مبنای قضاوت و رفتارتون؛ اینه که پارادوکس اونا به شمام سرایت کرده.
    • سید روح اله IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      3 14
      تمامی نظرها را خواندم. نظری سنجیده تر و حساب شده تر و کاربردی تر از این نظر ندیدم. ایران باید دوستی خود را با مسیحیان متواضع بیشتر کرده و با دوستان یهود همانند خودشان رفتار کند. و به کتاب خدا عمل کند
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      0 4
      تکلیف عمل به حق است خاک آذربایجان توسط شوروی مسیحی نشین شده ارمنی ها میخواهند اونجا زندگی کنند باید حاکمیت آذربایجان رو بپذیرند
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      0 0
      نظرات نصف و نیم به کجا میرسیم
  • ببر شمال ایران IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    5 7
    آفرین به نظر13,6دقیقه.واقعانظریک وطن دوست همینه.وطن عین ناموسه..
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    6 9
    اشرف غنی علی اف فر...... از خانواده پایین جامعه هستند وبا دیدن دلار هل میشوند چون نرخ خودشان را نمی دانند خیلی ارزان خودشان را میفروشند
  • DE ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    15 9
    مردم شیعه آذربایجان گرفتار خاندان یهودی شده اند .
  • بهنام DE ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    7 4
    سلام تمام کشورها سیاستهای داخلی و خارجی خود را در راستای منافع ملی خود قرار می دهند و منافع ملی آذربایجان در رابطه با ترکیه و اسرائیل و ... بهتر و بیشتر حفظ میشود و دیدیم که همین ارتباط ها باعث پیروزی در جنگ قره باغ و پایان اشغال 27 ساله آن شد ولی مهم اینستکه ارتباط با اسرائیل باعث به خطر افتادن منافع ملی ایران نشود
  • ثریا IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    6 7
    تاکید بر اتحاد مسلمانان
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      3 7
      وتاکید بر فراری دادن مزدوران و دیکتاتورهایی مثل علی اف که اسراییل آنها را باد میکند
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 5
    به نسبت خبرای این چند روزتون بهتر بود
  • كورش IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    8 7
    نبايد بگذاريم تغييرات منطقه مشمول مرور زمان شود كه به نفع ما نخواهد بود. هشدار سطح اول و دوم معنايي ندارد عليف تا همين الان هم دشمني را از حد گذرانده و قطع مرز ما با ارمنستان بدترين قسمت اين نقشه است. بايد هرچه سريعتر سپر حائل را به دليل وجود عناصر تروريستي والسته به تركيه در نزديكي مرزمان ايجاد كنيم و كنترل جاده قوريس قاپان و امنيت كاميونهايمان را به دست بگيريم. پانتركيسم ساخته دست صهيونيسم بايد بداند كه حتي فكر دست درازي به منافع ما پاسخ سخت و پشيمان كننده اي به دنبال دارد.
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    10 9
    چند سال دیگه اسمی از اسراییل جز توی برگه های کتاب تاریخ نیست.
    • بهزاد AZ ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      19 10
      آره بشمار تا 25 سالت برسه
    • احمد IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      5 6
      از صهیونیست ها توطئه هاشون بترسید، به کامنت این آقای بهزاد در جواب این دوستمون دقت کنید! خوب، این آقا چند روز داره از آذربایجان و مردم و ملیت ترک و... دم میزنه اما در اینجا برای صهیونیست ها نوشابه باز می‌کنه! حالا شما پیدا کنید پرتقال فروش رو! به والله که اینها همه مزدوران اسرائیلی در فضای مجازی هستند که هدفشون ایجاد کینه و دشمنی بین شیعیان آذربایجان و ایران هستش، بنابراین نتیجه میگیریم که نام رزمایش اخیر ارتش(فاتحان خیبر) در فضای حقیقی کاملاً درست و تیری به قلب هدف بوده، خوب حالا وظیفه ما در فضای مجازی چیه؟ وظیفه ما این که مزدوران سایبری صهیونیست در فضای مجازی رو به درستی شناسایی کنیم، همین جناب بهزاد خان و امثال ایشون نمونه بارزی ازین افراد هستند،
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      0 3
      بدذات ۲۵ سال یعنی یکروز که کلا مراکزی که بایدبالودر بریزند زمین مثل دیمونای عاطل و بی فایده ، جنگ برای اتمام کار نژادپرستان واژه بزرگی است ،با محاصره حاضر درهم ریختگی درونی پیش میآید همانطور که در پیشگویی در قرآن مجید آمده است بعد ازاین محاصره و فروریختگی باوجود عقابهای ناگهانی ، هوای سربی ، آهن زیرپا ، جستجوی خانه به خانه است وبیرون کشیدن آنها از خانه هایشان حتمی است .
  • علی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    8 5
    زنده باد ایران و ایرانی و مردم خوب آذربایجان مسلمانان با هم باشیم تا دشمنان مشترکمان سوئ استفاده نکنند
  • DE ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    8 3
    دشمن همیشه دنبال تفرقه بین اقوام بوده چون اینجوری به اهدافش میزسه
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    6 9
    مرگ بر اسراییل
  • سید فروزان CH ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    12 5
    آنهایی که برای اشرف غنی دست میزدند ، همانهایی هستند که در فرودگاه کابل ، امریکاییان سگ و گربه های خود را به آنها ترجیح دادند ، حالا هم یا دربدر یا پناهنده به پاکستان و یا ایران 
  • صادق IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    13 12
    پیروزی علی اف در جنگ قره باغ که به کمک ترکیه و همکاری پنهانی روسیه به دست آورد باعث غرورش شده است. غافل از این که موشک های نقطه زن ایران در چند ثانیه می تواند خواب او را پریشان کند
    • عنبربو AZ ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      8 11
      بازنده ی برزرگ این بازی علی اف خواهد بود
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    10 5
    یاد اشرف خان غنی افتادم، افتتاح سد کمال خان در افغانستان برای ایران رجز خواند، اما ایران جوابی به ایشان نداد، یک ماه بعد اشرف افغان فرار کرد... و از نظر سیاسی مرد... الهام علی‌اف، دقت کن برادر، یهویی خفت نشی، سیاست هارت و پورت نیست، سیاست وراجی نیست، سیاست آرزو نیست،
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    22 11
    چرا اساتید پانترک در دانشگاها آزادانه تدریس تفرقه می کنند چرا کتابهای جعلی و موهوم تجزیه طلبان آزادانه منتشر میشن؟ چرا چرا چرا چرا
    • فنایی AZ ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      8 4
      اینم یه خط نفوذه خب
  • بایراق IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    9 12
    سلام‌جمهوری‌آذربایجان‌باید‌روابط‌خود‌را‌با‌ اسرائیل‌قطع‌کند‌ایران‌نیز‌بایدبا‌ارمنستان‌قطع رابطه‌کند‌
    • بهزاد AZ ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      5 15
      ایران باید به آذربایجان ملحق بشه. بعدش آذربایجان با هردو کشور ارمنستان و اسرائییل رابطه دوستانه برقرار کنه
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      8 5
      چرا ترکیه رابطه اش رو با ارمنستان قطع نمی کنه ترکیه بزرگترین شریک تجاری ارمنستان هست و حجم تجارتش با ارمنستان چندین برابر حجم تجارت ایران با ارمنستان هست متاسفانه سردمداران باکو و بسیار ساده لوح هستن و به اردوغان به شکل دوست نگاه میکنن در حالیکه ترکیه تنها به منافع خودش فکر میکنه و تفاله های باکو و سایر مزدورانش براش پشیزی ارزش نداره و با تورک تورک کردن داره سر همشون رو شیره میماله و تنها هدفش تسلط بر منابع نفت و گاز خزر هست
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      12 8
      علی اف نوکر صهیونیست و اردوغان باید گم بشن برن تلاویو
  • حقگو IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    7 6
    سعدی » گلستان » باب هشتم در آداب صحبت »حکمت شمارهٔ ۱۱ دشمنی ضعیف که در طاعت آید و دوستی نماید، مقصود وی جز آن نیست که دشمنی قوی گردد و گفته‌اند: بر دوستی دوستان اعتماد نیست تا به تملق دشمنان چه رسد و هر که دشمن کوچک را حقیر می‌دارد، بدان ماند که آتش اندک را مهمل می‌گذارد. امروز بکش چو می‌توان کشت // کآتش چو بلند شد جهان سوخت //// مگذار که زه کند کمان را // دشمن که به تیر می‌توان دوخت
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      5 4
      زنده باد سعدی حرفش خیلی دقیقه ....باید با تیر بدوزیمش به هم .....
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    11 8
    شمارش معکوس برخورد با خائنین در داخل و خارج شروع شده تیک تاک تیک تاک
    • بهزاد AZ ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      20 11
      موقع برخورد بعد شمارش معکوس مراقب لاک ناخنهاتون هم باشید.
    • به بهزاد IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      5 4
      تو مواظب لاک ناخن الهام باش
  • mojtaba SE ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    10 5
    برای مگس وز وز نکردن از مردن هم بدتر است..ما تمام سرزمینهامون رو تو 3 سال آینده پس میگیریم چون حق ماست..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    10 5
    درافتادی با ايران مقتدر عواقب‌ سنگين برای حکومت علیف داردکه‌ هيچ پشتوانه ی مردمی ندارد وفقط یه 2کمک رژیم صهیونیستی وترکیه دل خوش کرده که‌ حکایت تکیه‌ی برباد است اشرف غنی هم برای ايران کری می خوند سرانجام‌ به‌ چه سرنوشتی دچار شد وچه خفتی فرار کرد
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    6 1
    از بچه های اروپا نشین سران چه خبر
  • ایرااااااانی IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    5 2
    نه روسیه بلکه به هیچ فرد یا کشوری در این دنیا اعتمادی نیست مگر داشتن منافع مشترک بیشتر. در واقع اعتماد دقیقا مترادف کلمه ریسک بالا و ساده‌لوحی است. ایران باید سریعاً از نظر نظامی و اقتصادی و... آماده شود و در زمینه بین‌الملل و منطقه‌ای خیلی مقتدرتر عمل کند بزودی روسیه تزاری و ترکیه‌ی متحد اسراییل، چهره یاغی خود را بیشتر نشان می‌دهند
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    11 6
    الهام علی اف کرد تبار هست.اردوغان گرجستانی یهود تبار هست.اصلا ترک نیستند.
    • ظرفیت بالا IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      4 3
      حالا هرچی. مهم اینه که به منافع ملی ما نخوان آسیب بزنن
    • US ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      4 5
      انشتین ، پوتین ، ترامپ ،باراک اوباما ،پادشاه عربستان و... همشون کرد تبارند.
    • US ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      7 5
      آره ایلهام علیف قبلا تو مرز عراق قاچاق چی بود.بعد رفت رئیس جمهور شد.
  • CA ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    11 8
    ایران باید قدرت نظامی خود را در جنگ قره باغ به علی اوف جهود-عثمانی نشان میداد تا این نوکر صهیونیسم اینطور وقیح نمی شد
  • محمدرضا IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    9 10
    این تصویر الهام علی اف با تانک سوخته منو به یاد شتر می اندازه،به شتر گفتن شغلت چیست گفت مسگری،گفتن آقا شتر از دست و پات معلومه
  • منصور IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    2 8
    مستکبران میخواهند از شرق با افغانستان واز غرب با ترکیه که درناتو دومین ارتش رادارد وبه خود بادکرده وخود راابر قدرت خوانده واز جنوب با کشورهای عربی وباورود اسراییل به شمال وشمالغرب با ازربایجان درگیر نمایند ودر مرزهای خود مهار کنند ،لذا ایران با تصمیمات مدبرانه نباید درگیر نظامی نماید وخودرا تضعیف نماید وکید شان را به خودشان فرگردانند.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    9 7
    اشرف غنی رفت الان طالبان به شما آب میده؟! از چی خوشحالید؟!
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    3 9
    مسیر تاریخی جاده ابریشم قلب ایران بوده ولی با جنگ قره باغ و اتصال جمهوری آذربایجان به ترکیه و روی کار اومدن طالبان که عروسک خیمه شب بازی متحد ترکیه یعنی پاکستان هست در نهایت قصد دارن مسیر این جاده رو عوض کنند و ایران رو از معادلات اقتصادی منطقه کنار بزارن ناامن کردن عراق و سوریه هم قسمتی از این پازل نیرنگ بوده که با همکاری امریکا اسراییل ترکیه و پاکستان داره رقم میخوره امریکا و اسراییل ایران رو تحت فشار بیشتر میزارن و ترکیه و پاکستان منافع اقتصادی و امنیتی به دست میارن و خطر ی قدرت منطقه ای رقیب رو با ضعیف شدن ایران از بین میبرن
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    5 7
    کور شود دشمنان ایران زمین
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    5 7
    چند کلمه حرف حساب به مسئولین عزیز داشتم. در جنگ باید از ارمنستان حمایت تسلیحاتی و مستشاری البته به صورت مخفیانه میکردید از طرفی ایران نمی تواند و نباید دخالت مستقیم داشته باشه چون اسرائیل همینو میخاد در نتیجه تا دیر نشده ارمنستان بی غیرت رو به امکانات دفاعی که ازش دم میزنید مسلح کنید و نگذارید باکو اون چند تکه زمین باقی مانده را فتح کند با ایروان قرار داد فروش تسلیحات ببندید و مخفیانه به اونجا مستشار نظامی و سلاح بفرستید.این صلاح کار شما و ایران است.
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      5 2
      مشرق از این که دو سوم حرفای منو قطع کردی ممنونم!
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      2 4
      الان شما میخواهی به کسانی که انگیزه جنگیدن ندارن سلاح بدی....تو همون زمان جنگش سوخو 30 با موشک هوا به هوا داشتن چقدر استفاده کردن.....
  • محمد IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    8 6
    ایران باید یک تنگه هرمز جدید در مرز اذربایجان ایجاد کند تا حساب کار دست دشمنان ایران بیاد
  • رضا IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    1 6
    الهام علی اف اول ازقماربازی وعیاشی ومستی خودش بیداربشه چون فعلا زنش داره کشورواداره میکنه زنی که پدرش بچه اطراف خلخال هست وکلیه سیاست های باکوتوسط خانم مهربان طرح ریزی واجرامیشه وفکرنمی کنم کاربجایی بکشه که الهام عرضه عرض اندام به ایرانوداشته باشه چون مهربان خانم باچک میزاره توگوشش!!!
  • محمد IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    2 4
    ایران علاقه ای به شنا در خشکی ندارد ام اگه دشمنانش دوست دارن شنا کنند بسم الله ایران شنا گر قهاریست
  • حق IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    2 4
    اشرف غنی بی غیرت ،بزدل واحمق
  • رضا US ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    5 7
    من یع چیزی رو به تجربه دریافتم...هر که با آل علی درافتاد ورافتاد...‌کافیه رهبر لب تر کنه تا بچه شیعه های اذربایحان طومارش رو بپیچن...
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    9 5
    این در اوج سادگی ما بود که به الهام علی اف لائیک اعتماد می کردیم و به او بها می دادیم، او به پایان خط رسیده است و باید برود، شخصی کاملا لائیک که خون مردم شیعیان مظلوم را در شیشه کرده است و حتی اجازه عزاداری برای سید شهداء را هم نمی دهد، این اخطار قاطع باید زودتر داده می شد هم به ترکیه و هم به اسرائیل، اما در این زمان توجیه افکار عمومی بسیار بالا است به قول معروف خودشان بهانه دادن. آخه این عثمان ایسم، ترکیه هم چیز خنده داریه، بزرگترین دشمن عثمانی صفویه ترک بود، بزرگتری شکست ها را صفویه به عثمانی تحمیل کرد، بزرگترین سرداران که شکست دولت عثمانی را رقم زدن قزلباشهای آذری زبان رود ارس بودن، حالا توهم زده است، الان هم رهبر ایران هم یک آذری زبان است، واقعا کجا سیر می کند این اردوغان، بهتر است برود دوغ مشک بزند. تحمل ایران هم حد و اندازه ایی دارد، باید نخجوان به ایران برگردد، باز و به دست وصل شود.
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    9 3
    ایران اشتباهی را که در حق آذربایجان کرده باید بپذیرد. سی سال ما کمک به حزب الله لبنان و فلسطین و یمن و... کردیم که آنها برادران ماهستند اما بیخ گوشمان مساجد شیعیان را تخریب کردند صدایی از ایران برنیامد،پس لطفا نگویید مسلمانی و اسلام.
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      3 3
      تالشان به رهبری همت زاده از ایران کمک خواستند و ما کمک نکردیم نامه همت زاده به مردم ایران را بخوانید تاسف آوره
  • توران کبیر IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    6 6
    آذربایجان افغانستان نیست علی‌اف هم اشرف غنی نیست.
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      0 1
      اسمتو اشتباه نوشتی!
  • منصور IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    4 2
    با احداث قنات عمیق در مرز افغانستان اب هیرمند را بدون مذاکره اب حق ایران را به دریاچه هامون برسانید .
  • تًرک آذری از تبریز IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    4 5
    بنده خودم یه ترک آذری هستم، ما ترکها تابع حضرت امام خامنه ای هستیم، الهام علیف بی غیرت و اردوغان داعشی را اصلاً آدم حساب نمی کنیم، یه عده مزدور و بی غیرت پول میگیرن و از جانب ترکهای آذری ایران حرف میزنن، در حالیکه این بی غیرتها را خانواده های خود قبول ندارند، چه برسه به ترکهای شیعه و با غیرت ایرانی ما با ولایت زنده ایم...تا زنده ایم رزمنده ایم
  • تًرکِ آذری از تبریز IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    7 7
    بنده خودم یه ترک آذری هستم، ما ترکها تابع حضرت امام خامنه ای هستیم، الهام علیف بی غیرت و اردوغان داعشی را اصلاً آدم حساب نمی کنیم، یه عده مزدور و بی غیرت پول میگیرن و از جانب ترکهای آذری ایران حرف میزنن، در حالیکه این بی غیرتها را خانواده های خود قبول ندارند، چه برسه به ترکهای شیعه و با غیرت ایرانی ما با ولایت زنده ایم...تا زنده ایم رزمنده ایم
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      5 2
      درود بر هم وطن ترک
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    5 4
    حمله کنید به اذربایجان کارو تمام کنید منتظر چی هستیو
  • عطاءالله IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    5 2
    هرکه با ایران در افتاد؛ ور افتاد چقدر امثال این اشرف غنی و علی اف و .... حقیر هستند.
  • ایرانی IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    4 2
    ایران مادر و پایه و اصل و اساس کشورهای جدا شده از ایران بزرگ هست و یه روزی بالاخره به قول مولانا: هرکسی کو دور ماند از اصل خویش بازجوید روزگار وصل خویش
  • سید روح اله US ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    10 4
    ایران تا قبل از این چون خاک آذربایجان اشغال شده بود و مورد ظلم قرار گرفته بود از آذربایجان دفاع کرد ولی حالا که آذربایجان به کشوری متجاوز تبدیل شده و عامل شرارت و جایگاه تروریست ها و خانه ی شیطان و یهودیان شده باید با اشد مجازات باهاش برخورد بشه. ایران همیشه از حق و مظلوم دفاع میکند.
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    3 4
    مشرق عالی احسنت به تحلیل
  • کامران IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 4
    تحلیل جالبی بود یه سوال فقط دارم، همه دنیا میدانند این نقشه اتصال نخجوان با تصرف جنوب ارمنستان خیلی بیشتر از حمایت آمریکا و بریتانیا از حمایت پوتین و اردوغان برخوردار است چرا هیچوقت در تحلیل های شما نامی از پدر معنوی علی اف که آقای پوتینه نیست!؟؟؟؟ علی اف بی اجازه این دو نفر آب هم نمیخوره!
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    11 5
    ما استان آذربایجان شمالی کم داریم، بهتره به فکر ایجادش باشیم. بالاخره زمانی مال ایران بوده.
    • IR ۰۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      4 3
      اران اسم مناسبتریه
  • آراز تبریزی IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    13 6
    ما تبریزیها دندانهای علی اف و گردن اردوغان رو میشکنیم
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      5 2
      احسنت. و دندان هر دشمنی را
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      4 2
      دمت گرم
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    11 3
    سیگنال ضعیف دادن یعنی اوج حماقت . الهام باید تخت سلطنت ازش گرفته بشه . تمام .
  • US ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    5 5
    برید از ترکیه سیاست یاد بگیرید که چطوری داره نفوذ خودشو تا اسیایه میانه و قفقاز بیشتر میکنه هم با امریکا خوبه همه با روسیه هم جز ناتو هم اس 400 وارد میکنه
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      8 6
      استانبول آخرش به دست کلیسای ارتدکس شرقی خواهد افتاد و ترکیه نابود خواهد شد ولی قبلش یخورده دور برمیداره و بعد. بوم
  • كريم IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    4 4
    آيا اين علي اف سرنوشت صدام را نديد كه چگونه به خاك مذلت كشيده شد و به گورستان رفت. آيا اين گونه أدمها از سرنوشت ديگران عبرت نمي گيرند.
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    3 4
    الهام علی اف سیاستمدار توانا و قابلی است و در دام هیچ کشوری هم نیفتاده و فقط به منافع ملت و دولتش می اندیشد و اگر لازم باشد برای منافع ملت و مملکتش با دشمنانش هم مذاکره می کند
  • محمد IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    3 1
    اسراییل مثل یه چهارپایی میمونه که بارش بمب اتم امده توی اذربایجان دنبال علف میگرده ولی نمیدونه که شیری مثل ایران این چهارپا رو خواهد خورد
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    3 2
    اتحاد اتحاد اتحاد آقای اردوغان، روزی خواهی فهمید که اسراییل هیچوقت دوستت نیست
  • مجید IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    4 2
    الهام جون مگرسوادی هم داره که بخواهد کتاب هم بخواند. اگرسواد داشت که مثل پینوکیو گول گربه نره وروباه رو نمیخورد
  • دادا IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    2 1
    افرین بر دلیر مردان سپاهی و ارتشی امید است الهام علی اف درس عبرتی گرفته باشد تا شما برادران غیور سپاه و ارتشی هستید هیچ تهدیدی ایران عزیز را در بر نمیگیرد خدایارو یاورشما انشاالله
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    4 0
    مرگ بر اسراییل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس
  • حسن جاجائی US ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    2 0
    روس ها همیشه در طول این ۲۰۰ سال به ایران ما ظلم روا داشته اند ، در طول اشغال شمال ایران در زمان جنگ جهانی دوم در تبریز آیت الله ثقه الاسلامی و یارانش را در روز عاشورا به دار آویختند که هیچ وقت این جنایات از یاد نمیرود
  • US ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    4 0
    اسراییل به زودی نابود خواهد شد به حول الله و قوته
  • ایرانی IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 1
    علیف کم کم به زمان پایین افتادن از اسب قدرت نزدیک شدی .
  • FR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    1 0
    بپا خودتون راه قذافی را نرید..!!!
  • DE ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    1 0
    چرا علی‌اف راه اشرف غنی را می‌رود؟ چون اربابشون مشترکه و به نوکرهاش یک دستور میده حالا هرکه میخواهند باشند باید به دستور عمل کنند.
  • یونس GB ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    0 0
    قطعا هر‌کسی یاکشوری صهیونیست ها رو پذیرش کرد ،لانه فتنه در اونجا علیه کشور ما در اولویت خواهد بود پس منطقه ما در شمالغرب از مدتهاست آبستن حوادثی است که دولت الهام مسبب آنست
  • اویس قرنی IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    0 0
    خاطرات سردار اقدم وهمین طور ژنرال روشن جواد اف که بعدها بدست علی الف کشته شد را بخوانید
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    0 0
    ناسلامتی ۹۰درصد شیعه هستند کانال تلوزیونی برای مردم کشور آذربایجان درست کنید.‌
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    اروپا دنبال جایگزین و رقیب برای گاز روسیه است و اگر بجای ایران، گاز آذربایجان جایگزین بشه اون روز روز عذای اقتصاد ماست. که با هیچ مانوری جبران نمیشه با هیچی
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    کشتار های ترکیه از مردم آذربایجان یادتان رفته؟
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    اگر هیچ اعتمادی به روسیه نیست میلیارد ها برابر روسیه اعتماد به امریکا و انگلیس ابلیس و فرانسه و المان و..نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس