برندا شیفر

«شیفر» از طرف رژیم صهیونیستی و جمهوری آذربایجان مأموریت دارد تمام تلاش خود را بکند تا ایران را با استفاده از شکاف‌های قومیتی، به‌ویژه آرمان‌های جدایی‌طلبانه در میان آذری‌زبان‌ها، تجزیه کند.

سرویس جهان مشرق - شاید نام «برندا شیفر» تا کنون به گوش شما نخورده باشد، اما مطمئناً اخبار اتفاقاتی را شنیده‌اید که وی مستقیماً در شکل‌گیری آن‌ها نقش داشته است: از تنش‌های قومیتی در ایران گرفته تا شعرخوانی جنجالی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در شهر باکو، پایتخت کشور آذربایجان[۱]. در گزارش پیش رو بیش‌تر با خانم شیفر و فعالیت‌های او آشنا خواهید شد.

«برندا شیفر» مأمور اسرائیل برای تجزیه ایران کیست؟ +عکس و فیلم

«برندا شیفر» از سوی رژیم صهیونیستی و به نیابت از دولت آذربایجان مأمور شده تا به تنش‌های قومیتی در ایران با هدف نهایی تجزیه این کشور دامن بزند (+)

از آمریکا تا شوروی تا فلسطین اشغالی؛ دوران تحصیلی و تحقیقاتی شیفر

«برِندا شِیفِر[۲]» حوالی سال ۱۹۶۵ در آمریکا به دنیا آمد و چنان‌که خودش می‌گوید دوران نوجوانی‌اش را در سان‌فرانسیسکو گذراند و در دبیرستان «برلینگیم» تحصیل کرد. سال ۱۹۸۲ زمانی که هنوز در دوره دبیرستان بود برای اولین بار به شوروی سفر کرد. خودش در جلسه شهادتش در سال ۲۰۱۴ مقابل  «کمیسیون امنیت و همکاری در اروپا[۳]» کنگره آمریکا، موسوم به «کمیسیون هلسینکی»، در این‌باره می‌گوید:

در دوران نوجوانی در منطقه خلیج سان‌فرانسیسکو زندگی می‌کردم. آن موقع به جای پوستر ستاره‌های [موسیقی] راک یا بازیگران هالیوود، تصویری از «لایحه نهایی اعلامیه هلسینکی[۴]» [سال ۱۹۷۵ برای بهبود روابط میان بلوک غرب و بلوک شرق] را روی دیوار کنار تختم چسبانده بودم. (خنده.) مادرم الآن دارد گوش می‌دهد. احتمالاً می‌تواند حرفم را تأیید کند. این اصول انگیزه‌ی بخش اعظم فعالیت‌های من در دوران جوانی بود و حتی در دوران تحصیلم در دبیرستان برلینگیم... به جماهیر شوروی رفتم، با «ممنوع‌المهاجرت[۵]»ها [شهروندانِ عمدتاً یهودی که دولت شوروی (و سایر دولت‌های بلوک شرق) به آن‌ها اجازه مهاجرت، معمولاً به اسرائیل، را نمی‌داد[۶]] و همین‌طور سایر فعالان حقوق بشری غیریهودی ملاقات کردم[۷].

شیفر سال ۱۹۸۶ مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل از «دانشگاه عبری اورشلیم»، سال ۱۹۸۹ کارشناسی ارشدش را در رشته علوم سیاست، شاخه‌ی مطالعات روسیه، از همان دانشگاه، و سال ۱۹۹۹ مدرک دکترای خود را در رشته تاریخ از دانشگاه تل‌آویو در فلسطین اشغالی دریافت کرد و عنوان رساله دکتری‌اش «شکل‌گیری هویت جمعی آذربایجان با توجه به انقلاب اسلامی در ایران و فروپاشی شوروی» بود. وی و بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ عضو برنامه‌های روابط بین‌الملل و مطالعات خاورمیانه دانشگاه عبری اورشلیم و بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ عضو برنامه امنیت بین‌الملل مدرسه حکومت‌داری جان اف. کندی در دانشگاه هاروارد آمریکا و همچنین مدیر تحقیقات «برنامه مطالعات خزر» در این دانشگاه بود[۸]؛ برنامه‌ای که سال ۱۹۹۹ با بودجه یک میلیون دلاری از سوی «اتاق بازرگانی آمریکا-آذربایجان» و جمعی از غول‌های نفت‌وگاز، از جمله «اکسان» و «موبیل» (دو کمپانی‌ای که اکنون به هم ملحق شده و کمپانی اکسان‌موبیل را تشکیل داده‌اند)، و «شِورون»، تشکیل شد که همگی منافع هنگفتی در منطقه دارند[۹].

«برندا شیفر» مأمور اسرائیل برای تجزیه ایران کیست؟ +عکس و فیلم

جشن «سیاه و سفید» (به لباس‌های شرکت‌کنندگان توجه کنید) اتاق بازرگانی آمریکا-آذربایجان در سال ۲۰۱۱؛ این اتاق بازرگانی سال ۱۹۹۹ به همراه غول‌های نفتی آمریکا، بودجه تأسیس برنامه مطالعاتی‌ای را در دانشگاه هاروارد تأمین کرد که برندا شیفر بعداً به ریاست آن منصوب شد (+)

وی که سال‌ها[۱۰] در دانشگاه حیفا در فلسطین اشغالی تدریس کرده[۱۱]، در حال حاضر از این دانشگاه «مرخصی با حقوق» گرفته و به عضویت اندیشکده فوق‌العاده تأثیرگذار شورای آتلانتیک در آمریکا درآمده است[۱۲]. شیفر همزمان محقق و استاد پروازی مرکز مطالعات اوراسیا، روسیه و اروپای شرقی در دانشگاه جورج‌تاون آمریکا نیز هست. وی عضو فعلی یا سابق برخی دیگر از دانشگاه‌ها و اندیشکده‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز هست؛ از جمله اندیشکده‌های فوق‌العاده ضدایرانی‌ای مانند «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها[۱۳]». با این حال، فعالیت‌های شیفر به حوزه تحقیق و تدریس خلاصه نمی‌شود.

مأمور اسرائیل؛ از شعرخوانی اردوغان تا تلاش برای تجزیه ایران

ایران یکی از موضوعات مورد علاقه شیفر است، تا جایی که بسیاری از فعالیت‌های او مستقیماً به ایران برمی‌گردد؛ و به‌خصوص تلاش برای ایجاد تنش‌های قومیتی در ایران. چنان‌که گفته شد، موضوعات ایران و آذربایجان برای اولین بار در رساله دکتری شیفر علناً به هم گره خوردند. با این حال، شیفر بعدها هم این دو موضوع را بارها به هم گره زد. یکی از مهم‌ترین کتاب‌هایی که شیفر تا کنون نوشته کتاب «مرزها و برادران: ایران و چالش هویت آذربایجانی[۱۴]» در سال ۲۰۰۲ است؛ کتابی که شش سال بعد ترجمه‌های آن به ترکی (در استانبول ترکیه) و فارسی[۱۵] (در تهران، پایتخت ایران) نیز منتشر شد؛ در حالی که گزارش‌ها حاکی از آن است که روابط نویسنده با رژیم صهیونیستی از سوی مترجم و ناشر افشا نشده است.

«برندا شیفر» مأمور اسرائیل برای تجزیه ایران کیست؟ +عکس و فیلم

جلد کتاب «مرزها و برادران: ایران و چالش هویت آذربایجانی» نوشته «برندا شیفر» (+)

برخی دیگر از آثار شیفر عبارتند از: «شرکای در سختی: رابطه استراتژیک روسیه و ایران[۱۶]» (۲۰۰۱)، «تشکیل جمهوری آذربایجان: تأثیر بر آذربایجانی‌ها در ایران» (۲۰۰۲ - به زبان ترکی)، «چالش داخلی آذربایجانی ایران: پیامدها برای سیاست در قفقاز» (۲۰۰۴)، «جمهوری اسلامی ایران: واقعاً [جمهوری اسلامی] هست؟» (۲۰۰۶)، «محدودیت‌های فرهنگ: اسلام و سیاست خارجی[۱۷]» (۲۰۰۶)، و «سیاست‌های قومیتی در ایران» (۲۰۱۰).

اگرچه در بیوگرافی‌های شیفر اشاره‌ای به محل تولد یا ملیت او نشده، اما برخی او را آمریکایی، برخی آلمانی و عده‌ای دیگر او را آمریکایی-اسرائیلی توصیف کرده‌اند. آن‌چه مسلم است این‌که شیفر مستقیماً مأمور رژیم صهیونیستی بوده و مدتی (که البته در بیوگرافی‌ها زمان آن بیان نشده) به عنوان محقق و تحلیلگر سیاسی برای «دولت اسرائیل» و همچنین سازمان ضداطلاعات ارتش این رژیم موسوم به «آمان[۱۸]» کار کرده است[۱۹].

«برندا شیفر» مأمور اسرائیل برای تجزیه ایران کیست؟ +عکس و فیلم

دیدار «بنیامین نتانیاهو» (راست) نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، با «المار محمدیارف» وزیر خارجه آذربایجان؛ جمهوری آذربایجان روابط خوبی با اسرائیل دارد و گفته می‌شود «برندا شیفر» مستقیماً از طرف رژیم صهیونیستی مأمور به فعالیت علیه ایران شده است (+)

شیفر همچنین بارها مقابل کمیته‌های مختلف در کنگره آمریکا (و پارلمان اروپا) حاضر شده و درباره روابط آمریکا با آذربایجان، استفاده از این روابط برای تأثیرگذاری روی ایران و «نفوذ ایران در جنوب قفقاز و مناطق اطراف[۲۰]» شهادت داده است. شیفر طی شهادت سال ۲۰۱۴ خود مقابل «کمیسیون هلسینکی» در کنگره آمریکا درباره اهمیت آذربایجان می‌گوید:

آذربایجان سرزمینی است که یهودیان هرگز در آن با یهودستیزی مواجه نشده‌اند. یهودیان درباره احساس غربت در آذربایجان صحبت نمی‌کنند، چون خودشان را بخشی از آذربایجان حس می‌کنند، و هیچ آذربایجانی‌ای یهودیان را به هیچ عنوان در این کشور مهمان نمی‌داند... آذربایجان برای آمریکا از جنبه‌های بیش‌تری هم اهمیت دارد، از جمله سیاست واشینگتن در قبال روسیه، روابط با ایران، منع اشاعه هسته‌ای، امنیت منطقه‌ای در خاورمیانه، و امنیت انرژی اروپا.

«برندا شیفر» مأمور اسرائیل برای تجزیه ایران کیست؟ +عکس و فیلم

«برندا شیفر» در شهر باکو، پایتخت آذربایجان، کشوری که شیفر سال‌هاست به نیابت از آن در آمریکا لابی می‌کند (+)

به علاوه، بخش‌هایی از متن آماده‌شده‌ی شیفر برای شهادتش در این جلسه از این قرار است:

ایران، همسایه جنوبی آذربایجان، تلاش می‌کند ثبات آذربایجان را تضعیف کند. ایران کشوری چندقومیتی است و امنیت داخلی‌اش ممکن است تحت تأثیر تحولات در کشور همسایه‌اش یعنی جمهوری آذربایجان قرار بگیرد. نیمی از جمعیت ایران از اقلیت‌های قومیتی غیرفارس تشکیل شده است و آذربایجانی‌ها با حدود یک‌سوم جمعیت، بزرگ‌ترین گروه اقلیت در این کشور هستند. اکثر شهروندان ساکن استان‌های شمال غربی ایران، چسبیده به مرز با جمهوری آذربایجان، آذربایجانی هستند. یکی از دلایلی که ایران از ارمنستان در جنگ با آذربایجان حمایت می‌کند این است که ترجیح می‌دهد آذربایجان غرق درگیری باشد و در نتیجه نتواند به عنوان یک منبع حمایت یا الگوبرداری برای اقلیت آذربایجانی در خود ایران عمل کند.

بسیاری از شخصیت‌های برجسته در ایران عضو اقلیت آذربایجانی هستند؛ از جمله [آیت‌الله] سید علی خامنه‌ای، رهبر معنوی این کشور، و میرحسین موسوی که در رأس گروه معارض «جنبش سبز» قرار دارد.

اگرچه آذربایجانی‌ها در تشیع [با ایرانی‌ها] مشترک هستند و تاریخ طولانی‌ای به عنوان یک کشور واحد با اکثریت فارس ایران دارند، اما تهران به آذربایجانی‌ها اجازه نمی‌دهد مدرسه یا دانشگاهی با زبان مادری خودشان داشته باشند یا در نهادهای دولتی از زبان آذربایجانی استفاده کنند.

رویکردها درباره دولت ایران در میان حدود ۲۵ میلیون جمعیت اقلیت آذربایجانی در این کشور متفاوت است. برخی از آذربایجانی‌ها هسته خواص حاکم بر ایران را تشکیل می‌دهند و برخی دیگر برای تحقق حقوق زبانی و فرهنگی خود می‌جنگند. این در حالی است که قسمتی از آذربایجانی‌ها در ایران، به‌ویژه جوان‌ها، علناً خودشان را آذربایجانی معرفی می‌کنند، با حاکمیت فارس‌محور مخالف هستند و علیه رژیم حاکم مبارزه می‌کنند.

 

بخشی از ادعاهای برندا «شیفر» درباره جمهوری اسلامی [دانلود]

 

شیفر، که طبق گزارش‌های موجود روابط نزدیکی با سفیر آذربایجان در ایران نیز داشته است، فقط به سخنرانی در کنگره آمریکا اکتفا نکرده، بلکه تلاش‌های زیادی برای تحریک تنش‌های قومیتی[۲۱] در ایران و به‌ویژه حمایت از جدایی‌طلبی کرده است، تا جایی که «تورج اتابکی[۲۲]» استاد ایرانی-هلندی تاریخ اجتماعی خاورمیانه و آسیای مرکزی در دانشگاه لیدن هلند و پژوهشگر ارشد مؤسسه بین‌المللی تاریخ اجتماعی، در بررسی کتاب «مرزها و برادران» می‌نویسد: «این کتاب نمونه‌ای عالی از این است که دستورکار سیاسی چگونه می‌تواند تاریخ را از ماهیت «تاریخ بودن» تهی کند و «خارج از بافت» بررسی نماید[۲۳].» اتابکی که اصالت ایرانی-آذربایجانی دارد، می‌نویسد شیفر در کتاب «مرزها و برادران» دچار «فراموشیِ انتخابی در یادآوری داده‌های تاریخی[۲۴]» است.

«برندا شیفر» مأمور اسرائیل برای تجزیه ایران کیست؟ +عکس و فیلم

«در واکنش به درگیری‌های خشونت‌آمیز میان #آذربایجان و #ارمنستان، جامعه اقلیت آذربایجانی ایران قرار است عصر روز پنج‌شنبه در #تهران #تبریز و #ارومیه اعتراضاتی علیه حمایت ایران از ارمنستان برگزار کند»؛ نمونه‌ای از حمایت و استقبال «برندا شیفر» از اعتراضات قومیتی در ایران (+)

شیفر علاوه بر متهم کردن ایران به «ترس از دموکراسی» به خاطر «جامعه چندقومیتی»اش[۲۵]، صراحتاً اقدام به حمایت از جدایی‌طلبی آذری‌زبان‌ها در ایران کرده است. وی اواسط سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) طی مقاله‌ای[۲۶] در اندیشکده جنگ‌طلب[۲۷] بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در ادامه تلاش‌های ایران‌ستیزها در واشینگتن[۲۸] و تل‌آویو برای بالکان‌سازی[۲۹] خاورمیانه[۳۰] (بر اساس «مرزهای خونی[۳۱]») پیشنهاد کرد از شکاف‌های قومیتی در ایران استفاده شود و به طور خاص آذری‌زبان‌های ایران به بهانه حمایت ادعایی تهران از ارمنستان در درگیری با جمهوری آذربایجان، به تجزیه‌طلبی تشویق شوند؛ توطئه‌ای که پایگاه خبری صهیونیستی «میدا» آن را این‌گونه توصیف می‌کند: «شیوه صدمه زدن به ایران؛ حتی بدون حمله هوایی[۳۲]».

«برندا شیفر» مأمور اسرائیل برای تجزیه ایران کیست؟ +عکس و فیلم

فارسی (نارنجی)، کُردی (آبی تیره)، بلوچی (آبی روشن)، آذری (سبز یشمی روشن)، …؛ نقشه ایران به تفکیک زبان‌ها (+)

«برندا شیفر» مأمور اسرائیل برای تجزیه ایران کیست؟ +عکس و فیلم

بلوچستان آزاد، کردستان آزاد، آذربایجان، عراق سنی، …؛ نقشه خاورمیانه بزرگ «رالف پیترز» پس از اجرای طرح «مرزهای خونی»؛ نقشه مدنظر «برنارد لوئیس» تاریخ‌دان بریتانیایی-آمریکایی، استاد دانشگاه، و نظریه‌پرداز یهودی برای خاورمیانه بالکان‌سازی‌شده؛ در این نقشه، نام کشورهایی که منطقه به دست می‌آورند با رنگ «سیاه»، آن‌هایی که منطقه از دست می‌دهند با رنگ «قرمز» و کشورهای بدون تغییر با رنگ خاکستری نوشته شده است؛ ایران یکی از کشورهایی است که طبق این نقشه، باید تجزیه شود (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› توطئه آمریکایی «مرزهای خونی» عامل حادثه تروریستی زاهدان/ ایران می‌تواند بلوچستان را به عامل یکپارچه‌سازی منطقه تبدیل کند

یکی از تنش‌های اخیر میان ایران و ترکیه که گفته می‌شود[۳۳] شیفر در آن نقش پررنگی داشته، شعرخوانی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در باکو بود. طبق گزارش‌های موجود این لابیگر دانش‌آموخته‌ی اسرائیل با همکاری مشاوران اردوغان، شعری را به رئیس‌جمهور ترکیه پیشنهاد کرده‌اند که بوی جدایی‌طلبی آذربایجان از ایران از آن شنیده می‌شود[۳۴]؛ اقدامی که نه تنها اعتراض[۳۵] تند[۳۶] دولت و مجلس[۳۷] ایران را به دنبال داشت، بلکه با اعتراض حتی برخی از نمایندگان مجلس ترکیه هم مواجه شد[۳۸].

«برندا شیفر» مأمور اسرائیل برای تجزیه ایران کیست؟ +عکس و فیلم

«برندا شیفر» (سوم از چپ) در نشست نمایندگان سازمان‌های یهودی در آمریکا با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه (مرکز تصویر) (+)

اعتراض «تولای حاتیمو غولولاری» نماینده مجلس ترکیه به شعرخوانی جنجالی اردوغان در باکو [دانلود]

«برندا شیفر» مأمور اسرائیل برای تجزیه ایران کیست؟ +عکس و فیلم
«شیفر» (راست) و اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه

البته با توجه به سوابق شیفر چنین اقدامی را نمی‌توان غافلگیرکننده توصیف کرد؛ هرچه باشد کتاب‌های شیفر را «مانیفست پان‌ترکیسم در ایران» می‌دانند؛ خود او روابط نزدیکی با مقامات ارشد دولت ترکیه، از رئیس‌جمهور تا وزیر خارجه، دارد؛ در جریان درگیری‌های اخیر میان آذربایجان و ارمنستان تلاش کرد نقش میانجیگری ایران را مخرب نشان دهد[۳۹] و حتی آذری‌های ایران را به اعتراض علیه دولت این کشور تحریک کند[۴۰]؛ و همان کسی است که به مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در دولت ترامپ، پیشنهاد کرده بود استفاده از اقلیت‌های قومیتی در ایران و به‌ویژه پان‌ترک‌ها را به سیاست «فشار حداکثری» واشینگتن علیه ایران اضافه کند[۴۱]. شیفر در یادداشتش در خبرگزاری رویترز تحت عنوان «کاتالیزور مفقود برای دموکراسی ایرانی[۴۲]» علناً می‌گوید آمریکا، جامعه بین‌المللی، و رهبران معارض در ایران برای تغییر رژیم در این کشور باید توجه بیش‌تری به اقلیت‌های قومیتی کنند که طی سال‌های گذشته دست به اقدامات مسلحانه علیه دولت ایران زده‌اند.

«برندا شیفر» مأمور اسرائیل برای تجزیه ایران کیست؟ +عکس و فیلم

«برندا شیفر» (راست) در کنار «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، ماه مارس سال ۲۰۱۷؛ شیفر روابط نزدیکی با مقامات ارشد دولت ترکیه دارد (+)

 

لابیگر آذربایجان؛ مخفی‌کاری شیفر در محافل آمریکایی

قطعاً تلاش برای تجزیه ایران در راستای اهداف رژیم صهیونیستی است، اما شیفر علاوه بر اسرائیل، برای تحقق منافع آذربایجان نیز گام‌های بلندی برداشته است. وی مدتی به عنوان «متخصص سیاست‌های قومیتی در ایران» در «آکادمی دیپلماتیک آذربایجان» دانشگاه زیرمجموعه وزارت خارجه آذربایجان[۴۳]، فعالیت کرده است[۴۴]، اما فقط ایرانی‌ها نیستند که به فعالیت‌های شیفر اعتراض دارند. این لابیگر آذربایجان در آمریکا هم جنجال‌آفرینی کرده است. «کن سیلورستین[۴۵]» خبرنگار مستقل آمریکایی، در مطلبی تحت عنوان «استادهای مزدور[۴۶]» در مجله شناخته‌شده «هارپرز[۴۷]» (یکی از قدیمی‌ترین ماه‌نامه‌های آمریکایی که هنوز هم منتشر می‌شوند) از روابط شیفر با آذربایجان و دفاع او از دولت این کشور انتقاد کرده است. اما جنجال اصلی سال ۲۰۱۴ ایجاد شد.

شیفر مقالات زیادی در نشریه‌های شناخته‌شده آمریکایی، از جمله نیویورک‌تایمز، واشینگتن‌پست[۴۸]، وال‌استریت‌ژورنال[۴۹]، فارن‌افرز، و رویترز منتشر کرده است. بسیاری از این مقالات ماهیت ضدروسی (و ضدایرانی) دارند و در آن‌ها تلاش شده آذربایجان به عنوان شریکی برای آمریکا با موقعیت جغرافیایی میان ایران و روسیه معرفی شود. این در حالی است که شیفر تا سال ۲۰۱۴ صرفاً وابستگی‌های آکادمیک خود را برای این رسانه‌ها افشا می‌کرد و اشاره‌ای نمی‌کرد که مشاور رئیس شرکت دولتی نفت آذربایجان[۵۰] موسوم به «سوکار» نیز هست[۵۱]. نیویورک‌تایمز ماه سپتامبر سال ۲۰۱۴ مقاله‌ای تحت عنوان «زمین‌خواری بعدی روسیه[۵۲]» به قلم شیفر درباره تنش‌های میان ارمنستان و آذربایجان منتشر کرد که در آن ادعا شده بود روسیه ممکن است بعد از کریمه به فکر دست‌اندازی به قفقاز جنوبی (و احتمالاً آذربایجان) باشد.

«برندا شیفر» مأمور اسرائیل برای تجزیه ایران کیست؟ +عکس و فیلم

مراسم شام «اتحاد آذربایجان-آمریکا» در سال ۲۰۱۲؛ یکی از اهداف «برندا شیفر» از لابیگری در آمریکا، متقاعد کردن واشینگتن به اهمیت حمایت از جمهوری آذربایجان به عنوان متحدی مهم در مقابل ایران و روسیه بوده است (+)

حدود یک هفته پس از انتشار این یادداشت، نیویورک‌تایمز وادار شد یک «یادداشت سردبیری» به انتهای این مقاله اضافه کند (کاری که واشینگتن‌پست نیز بعداً انجام داد) که از این قرار بود:

این مقاله با موضوع تنش‌ها میان ارمنستان و آذربایجان، افشا نکرد که نویسنده مشاور شرکت دولتی نفت آذربایجان بوده است. برندا شیفر، نویسنده این مقاله، مانند سایر نویسندگان ستون نظرات، قراردادی را امضا کرده که او را ملزم می‌کند هرگونه «تضاد منافع»، چه بالفعل و چه بالقوه، را افشا کند. اگر دبیران [نیویورک‌تایمز] از روابط شیفر با این شرکت اطلاع داشتند، به او اصرار می‌کردند این رابطه را افشا کند.

«برندا شیفر» مأمور اسرائیل برای تجزیه ایران کیست؟ +عکس و فیلم
کارت «شیفر» به عنوان مشاور رئیس «سوکار»

این «یادداشت» به نوعی عذر بدتر از گناه بود و رسانه‌های دیگر[۵۳] از انتشار این مقاله انتقاد[۵۴] و حتی شیفر را لابیگر مخفی[۵۵] دولت آذربایجان توصیف کردند. شکی نیست که شیفر در تمام دوران فعالیت خود در پی تحقق منافع رژیم صهیونیستی و کشور آذربایجان بوده است، اما نکته مهم این‌جاست که تقریباً در هیچ‌کدام از بیوگرافی‌های او اشاره‌ای به همکاری نزدیک وی با این دو نمی‌شود[۵۶]. اکنون این سؤال پیش می‌آید که آیا اعضای کنگره آمریکا وقتی شیفر همان سال (و البته در موارد دیگر، دست‌کم از سال ۲۰۰۱) مقابل آن‌ها تحت عنوان «پژوهشگر»، «کارشناس» و «استاد دانشگاه» علیه ایران و روسیه و در حمایت از آذربایجان شهادت می‌داد، از همکاری نزدیک او با دولت آذربایجان[۵۷] اطلاع داشته‌اند یا خیر[۵۸].

«برندا شیفر» مأمور اسرائیل برای تجزیه ایران کیست؟ +عکس و فیلم

جایگاه «برندا شیفر» (گوشه بالا، چپ) در شبکه لابیگری آذربایجان در آمریکا؛ جمهوری آذربایجان یکی از بدترین سوابق حقوق بشری را در اروپا دارد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «اِما اسکای» مشاور سابق ارتش آمریکا کیست و چرا او را با بنیانگذار عراق امروزی مقایسه می‌کنند؟


[۱] شعرخوانی اردوغان از 'ارس'؛ تهران سفیر ترکیه را احضار کرد لینک

[۲] Brenda Shaffer Link

[۳] Commission on Security and Cooperation in Europe Link

[۴] Helsinki Accords Link

[۵] Refusenik Link

[۶] Refusenik, Trapped in the Soviet Union Link

[۷] The Security, Economic, and Human Rights Relations Dimensions of U.S.-Azerbaijan Relations Link

[۸] Brenda Shaffer Link

[۹] How to Build Yourself a Stealth Lobbyist, Azerbaijani style Link

[۱۰] Prof. Brenda Shaffer Link

[۱۱] Prof. Brenda Shaffer Link

[۱۲] Brenda Shaffer Link

[۱۳] Brenda Shaffer Link

[۱۴] Borders and Brethren: Iran and the Challenge of Azerbaijani Identity Link

[۱۵] مرزها و برادری: ایران و چالش هویت آذربایجانی / برندا شیفر لینک

[۱۶] Partners in Need: The Strategic Relationship of Russia and Iran Link

[۱۷] The Limits of Culture: Islam and Foreign Policy Link

[۱۸] آمان لینک

[۱۹] «برندا شیفر» و یک پلتیک امنیتی در خاورمیانه لینک

[۲۰] Iranian Influence in the South Caucasus and the Surrounding Region Link

[۲۱] Iran's volatile ethnic mix - Editorials & Commentary - International Herald Tribune Link

[۲۲] تورج اتابکی لینک

[۲۳] Borders and Brethren: Iran and the Challenge of Azerbaijani Identity Link

[۲۴] Part VI: Geopolitical Interests & Petroleum Diplomacy Link

[۲۵] Iran's Multiethnic Society Explains Why Tehran Fears Democracy Link

[۲۶] Armenia-Azerbaijan Conflict Poses Threat to European Energy Security Link

[۲۷] How a hawkish Washington ‘think tank’ is promoting ethnic strife in Iran Link

[۲۸] Imagining a Remapped Middle East Link

[۲۹] Pompeo Takes a Page From the Bernard Lewis Playbook on Iran Link

[۳۰] How ۵ Countries Could Become ۱۴ Link

[۳۱] Peters’ “Blood borders” map Link

[۳۲] How to Hurt Iran, Even Without Airstrikes Link

[۳۳] رد پای برندا شیفر اسرائیلی در تنش بین ایران و ترکیه لینک

[۳۴] این آش شور را چه کسی برای «اردوغان» پخت؟ لینک

[۳۵] پاسخ توییتری ظریف به شعرخوانی اردوغان در باکو لینک

[۳۶] واکنش تند مقامات ایران به اظهارات اخیر اردوغان لینک

[۳۷] واکنش های جالب و تند نمایندگان مجلس ایران به شعر خوانی اردوغان در باکو لینک

[۳۸] شعر «ارس» در باکو تصادفی نبود/ با دست خودتان تکفیری را در مرزهای ترکیه و سوریه مستقر کردید لینک

[۳۹] تلاش صهیونیست‌ها برای عدول ایران از راهبرد اصولی در قفقاز لینک

[۴۰] In response to the violent clashes this week... Link

[۴۱] توصیه برندا شیفر به مایک پمپئو: برای تکمیل فشار حداکثری علیه ایران از پان ترک‌ها استفاده‌کنید لینک

[۴۲] The missing catalyst for Iranian democracy Link

[۴۳] ADA University Link

[۴۴] Brenda Shaffer Link

[۴۵] Ken Silverstein Link

[۴۶] Academics for Hire Link

[۴۷] Harper's Magazine Link

[۴۸] Stopping Russia from cornering Europe’s energy market Link

[۴۹] How Plunging Oil Scrambles Geopolitics Link

[۵۰] Panelists Weigh Implications of Cyprus Natural Gas Reserves Link

[۵۱] Workshop on Contractual Issues Related to Energy Trade Link

[۵۲] Russia’s Next Land Grab Link

[۵۳] Azerbaijan's Opinion-Shaping Campaign Reaches 'The New York Times' Link

[۵۴] U.S. Foreign Policy Manipulation via Media Is Systemic, Warns Expert Link

[۵۵] How Azerbaijan Built a Stealth Lobbyist Link

[۵۶] «برندا شیفر» تئورسین صهیونیستِ پانترکیسم لینک

[۵۷] Lobby for Aliyev by Aliyev, ۲۰۰۵–۲۰۱۸ Link

[۵۸] This Professor Refuses to Disclose Her Work for an Autocratic Regime. Here's What Happened When I Confronted Her. Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 123
  • در انتظار بررسی: 27
  • غیر قابل انتشار: 86
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    97 10
    وصد البته کمک اصلاحات ،که به گفته نتانیاهو ،بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند ،کمک کارشون.نمونه اش توئیتی حجاریان در مورد نا امن شدن مرزهای ایران.
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      74 10
      لعنت به اصلاحات مشتی مزدور بیگانه هستند حروم لقمعه ها
    • روزبه IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      84 35
      ترکان آذربایجانی در طول تاریخ هر موقع لازم بوده در برابر ترکان عثمانی جنگیدن، از زمان صفویه تا دوران قاجار، مشکل اینجاست که ایرانشهریهای پایتخت نشین چون آذربایجانی ها آریایی نیستن از زمان پهلویها تا به امروز به طبل اختلافات کوبیدن و گرنه آذربایجانی ها که مذهب تشیع رو در کشور به رسمیت رسوندن،با همزبانهای عثمانی خودشون جنگیدن، اول سلسله ایرانی رو بعد چندین قرن در زمان صفویه شکل دادن و...نمیتونن بخشی از مشکل باشن بلکه بخشی از راه حل مشکلات هستن،مراقب سلطنت طلب ها و ایرانشهریها باید بود
    • CO ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      40 43
      به روزبه : تو خودت یک پانترک دشمن ایرانی.
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      39 25
      به روزبه: به تجزیه طلبان کشورهای منطقه بگید دست دارزی شاید باعث بشه کشورشون به ایران الحاق بشه. پس هر برنامه دارن خیلی خوب روش فکر کنن
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      25 3
      تا کی باید شاهد وراجی سرمایه های اسرائیل در کشور باشیم ؟!
    • احمد IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      14 7
      تا چند ماه دیگه اصلاحات و غربگدایی برای همیشه میره تو زباله دان تاریخ. دولت جوان انقلابی سرکار میاد که به پشه و مگسها نشون بده ایران بزرگ یعنی چی.
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      2 19
      بر دشمن اصلاحات لعنت
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      5 0
      در جواب ۲۲:۲۷ به تو و امثال تو اصلاحاتی
  • DE ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    خدا در و تخته رو با هم جور میکنه . پان ترک و جهودیسم یکی است . اگر کسی یه جو غیرت داشته باشه که عمله اسرائیل نمیشه .
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      3 6
      کجا قراره از ایران جدا شه خاک تو سرت
  • علی IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    75 15
    به عذاب علیم دچار شوی خانم شیفر.ان شاء الله چوب بی صدای خدا نصیبت بشه.
  • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    75 9
    لعنت بر هر کس که بدخواه این آب و خاک هست
    • مقدم IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      13 0
      الهی آمین
  • کورش DE ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    74 40
    تا زمانیکه در برابر پانترکیسم سکوت و انفعال پیشه کرده ایم وضع همین است. ما در برابر جمهوری نیم وجبی و جعلی باکو که حتی نامش هم جعلی و نادرست است سکوت کرده ایم که آنها ادعای ارضی علیه ما بکنند، چرا ما نباید با توجه به قرارداد ظالمانه ترکمانچای و تاریخ ایران ادعای تملک این جمهوری را داشته باشیم و آنرا تبدیل به یک مطالبه به حق ملی بکینم؟
  • شهروند ارومیه IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    35 7
    سلام جالب بود اما باید توجه داشت که بیشتر افرادی که اینگونه در جایگاه های دیپلماسی خود نمایی می کنند نشانه رابطه گرم سازمان های صهیونیستی و امنیتی وزارت امورخارجه اسراییل با وزارت خارجه کشورهای مورد نظر است این خانم یک مامور تربیت یافته مخفی است که نقش یک دیپلمات را ایفا می کند و کتابهایش را دیگران می نویسند و به اسم ایشان چاب می کنند تا از او یک شخصیت فکری قوی بسازند و ایران اسلامی باید برای خنثی کردن این حرکات باید وزارت خارجه اش را با مقاومت بخصوص سپاه قدس بیشتر نزدیک کند و بسیج بین المللی سپاه قدس تشکیل گردد و توسط بسیج فرهنگی سپاه قدس اندیشکده های جهانی با استفاده از دانشگاهای ایرانی و جهانی و اندیشمندان داخلی و خارجی دوستدار مقاومت و عدالت ایجاد و گسترش دهد امری که کوتاهی در آن هزینه های برای انقلاب و مقاومت در آینده خواهد داشت.
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    84 94
    قدمی عملی بردارند ... ایران باید و خوانهد توانست .. سرزمینهای از دست رفته به دست انگلیس روباه مکار و تزارها و ترگها . گرگهای گرسنه ...از مام وطن جدا شده اند به میهن برگرداند انشالله ...سختی های ایروزها بی دلیل نیست ... رفتن ب ترگیه و خرید خانه نقشه دشمن است ، اذریها بددانند تا دریای مدیترانه پیش خواهیم رفت اردوغان هم اشعارش برای همسرش بخواند
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    60 23
    به تجزیه طلبان بگید زمانی که می‌خواستند دست بندازند ایران رو تجربه کنند و جدا کنند حوااسشون باشه کشورهاشون به ایران الحاق نشه.
  • حسین GB ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    84 22
    ترکهای ایرانی اعم از آذربایجانی، ترکمن و قشقایی و ... از اساسی ترین اقوام ایرانی هستند و ایران بدون اونها تعریف نمیشه. ما حواسمان به این مسائل هست. تهران نشین ها فقط گند نزنید ما را از در دهاتی هایی مثل علیف باکی نیست
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      51 9
      ایول حسین ، من خودم کوردم ، ما هم مثل شما کشورمان را خیلی دوست داریم اگه دولت تبعیض قائل نشه هیچ اتفاقی نمی‌افتد
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      28 30
      ترکمن و آذری یک قوم نیستن شاید زبانشان شبیه یکدیگر باشد بر اساس گفته های تاریخی آذری ها از قوم ماد هستن اما دشمنان به دروغ آذری ها را اقلیت معرفی می کنند برای مثال با مقایسه چهره آذری ها و ترکمن ها می توان به دروغ بودن ادعای یکی بودن این اقوام پی برد
    • رضا IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
      1 6
      ترک ها هیچ کدوم تجزیه طلب نیستند
  • عباس IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    40 4
    مرگ بر اسراییل و خاؤنین
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    14 26
    اسرائیل چیه که همه کشورهای خاورمیانه ازش می ترسن؟!
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      24 6
      ما از اسراییل می ترسیم؟ نخندون مارو. البته اعتراف می کنم از سرمایه های اصلاح طلبش می ترسم. طرف رسما با جورج سوروس دیدار داشته و دنبال تجزیه ی ایران اما الان ازاد ازاد واسه خودش رهبری یه جریان سیاسی رو داره، فقط کافی بود من نوعی یه پفک از سر کوچه میدزدیدم، ببین چیکارم می کردن!
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      19 6
      اسرائیل چیزی نیست جز یه غده سرطانی بدخیم که در پیکره جهان اتفاق افتاده و ما ایرانی ها با تمام قومیتها این غده معالجه میکنیم منتهی نه از طریق پزشکی مدرن که به خودمان آسیب بزند بلکه با روش های خلاقانه طب ایرانی_اسلامی ابتدا مانع از ارتزاق این غده از منابع منطقه میشویم و سپس بعد از تضعیف و درماندگی موجودیت آنرا ازبین میبریم ان شالله. بگذارید نادانها و عفریته ها هر چه در چنته دارند رو کنند ، این غده به لطف خدا دیگر در آخر راه است
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      6 1
      مشخص است از صهیونیست های فارسی زبان هستی که سعی در وارونه گویی داری. خودت هم میدانی اسرائیل مثل موش از ایران میترسد.
  • محمد IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    41 4
    مرگ بر اسرائیل
  • زنده باد ایران بزرگ IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    77 24
    برو تبریز و اردبیل و زنجان و مراغه و ارومیه رو بگرد اگه تونستی بیشتر از تعداد انگشتانت تجزیه طلب پیدا کنی این حرفهای بی اساس رو بزن آذربایجانیها همیشه خواستار موندن بروی ایران هستند مثل حاکم ماکو که مختار بود به شوروی یا ترکیه الحاق بشه ولی وطن تاریخیش ایران رو انتخاب کرد اذربایجانیها نه تنها خواستار موندن روی ایران هستند بلکه اهالی نخجوان هم خواهان الحاق به ایران بوده و هستند بهتره نگران تمبر یادبود اقلیم باشی
    • محمد IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      31 49
      اگه شما واقعا برین این شهرا میبینین چقدر موافق تجزیه طلب هستن یانه به نظر من بالای 80 درصد متاسفانه
    • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      12 2
      در پاسخ به اون ۸۰ درصدی که یکی نوشته . ماها حالمون از اصلاح طلبان در اصل اسهال طلبان به هم میخوره. اون هم که نوشته انگشت شمار پیدا میشن درسته اونا هم یه زنجیری به همون اصلاح طلبان دنیا دوست وصل دارند. آذری های ما را با لاشخورها قیاس نکنید. البته خیلیا انگار از بودن این گوشه ایران در خوش ندارن
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      12 19
      در پاسخ به محمد ایران ترکیسم ندارد چون ایران یک نژاد است و آن هم ایرانی اگر دیدی کسی ترکیسم است بدان ایرانی نیست و به اطلاعات وزارت اطلاعات یا سپاه تماس بگیر و دیگر حرف مفتی نباشد
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    5 38
    طبق این نقشه هرات را به ایران دادن . بیشتر سود می‌بریم که
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      22 5
      هراتی که طالبان حضور دارند؟ چه سودی برای ایران داره جوز جنگ
  • امید IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    23 7
    این قوم یهود ناسپاس ترین قوم تاریخ بشر بوده اند. قابل توجه کسانی که می گویند چرا ایران پول خرج گروه های مقاومت در فلسطین و لبنان می کند. این کشور جعلی اسرائیل بر اساس تورات تحریف شده شان قصد کشور گشایی و اضافه کرون قلمرو دارند و بزرگترین مانع آنها کشور ما ایران است. ولی این صهیونیست های کثیف آرزوی تجزیه ایران را به گور خواهند برد.
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      8 1
      درود بر شما هم میهن گرامی
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    45 35
    بزرگترین عامل تجزیه ایران تفکر نژادپرستی مرکز نشینان هست و الا ترک ها از محافظان و نگهبانان این مرز و بوم بوده و هستند.
    • iran IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      20 33
      نظرات یک پانترک خجالتی ! پانترک جان مرکز نشینان در تهران از فضا نیومدند عزیزم همه اقوام ایرانی هستند از جای جای ایران عزیز کرد و لر و آذری و خراسانی و جنوبی و شمالی ایران .. بی جهت نیست گفتند پانترکیسم ملغمه ای است از بیسوادی و بیشعوری ! ضمنا من خودم آذری ایران هستم، یاشاسین گوزل ایرانیمیز پاینده ایران
    • CO ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      24 16
      ترک گرایی خودش نژادپرستی است
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    15 1
    باید 50کشور تجزیه بشه؟ خیال خام
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    33 8
    در زمان صفویه مخصوصا شاه اسماعیل پادشاهان عثمانی حماقتی تاریخی کردند و کردها رو از شمال عراق در مرزهای ایران و عثمانی اسکان دادند تا ارتباط قزلباشهای شیعه با شیعیان اناتولی توسط اهل سنت کرد قطع بشه و امروزه میبینیم همون مناطقی که کردها اسکان یافتند شده بلای جان ترکیه و انها وارد اذربایجانغربی هم شدند توسط رضا شاه و شاهدیم اون منطقه هم درگیر بازیهای قومیتی شده
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      9 2
      بیشتر کرد ها بعد از قتل عام ارامنه هم در مناطق ارمنی نشین سابق جای داده شدند
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    37 17
    ما آدربایجانی ها از وطنمون ایران جدا نمیشیم الکی جو نده .شما هم با این تحلیلا ...
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      14 10
      با سلام چند هزار ساله که ترک و فارس با ريشه آریایی با هم زندگی با هم ازدواج و باهم دفاع کردند ولی به قول آقامون ولیمون سیدمون دشمن داره شبانه روز داره کار میکنه!
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      8 12
      اذربایجانی ها خودشون زبون دارن. اصلا معلوم نیست هیچ ربطی به اذربایجان نداری
  • بی نام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    21 22
    این داغ را فتحعلیشاه زنباره با دو قرارداد گلستان و ترکمنچای بر دل ایرانیان نشاند وگرنه آذربایجان یک آذربایجان و پارهء آن ایران است هنوز نغمهء اشعار خاقانی شروانی و نظامی گنجوی در گوشها طنین افکن است و فریاد ایران، ایران آنان را در جای جای دیوانهای آنان بگوش جان می‌شنویم.
  • RO ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    33 10
    از تمبر اقلیمک کردستان چه خبر؟
  • عبدالله IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    18 25
    کار این احمق ها ، مصداق این ضرب المثل است: «فردی شنید که پول ، پول را جذب می کند. سکه ای برداشت و رفت جلوی مغازه صرافی ایستاد و سکه را جلو گرفت تا سکه های صراف را جذب کند! اما ناگهان سکه از دستش افتاد و وقتی خواست آن را بردارد ، صراف ، مچش را گرفت. مرد ، حکایت را تعریف کرد و صراف جواب داد: تو درست شنیده ای اما نمی دانستی که ، زیاد ، کم را جذب می کند و نه برعکس!». انشاء الله ترفند این خائنین باعث خواهد شد که به فضل الهی ، باکو و نخجوان به دامن ایران عزیز برگردند.
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    12 17
    متاسفانه لابی قوی شیعی دراثراهمال، در آذربایجان تشکیل ندادیم. این عجوزه رابه جهنم بفرستیم.
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    16 9
    اینهمه سازمان اطلاعاتی داریم .نمیتونند سرش را بذارند رو سینه اش؟؟؟؟؟؟؟.تو حیات خلوت خودمون هم حضور داره.
  • زنده باد ایران اسلامی AE ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    18 6
    این زنیکه میخادجمهوری اسلامیو برندازی کنه که قیافش شبیه بوقلمون میمونه برو برو همون کشتون بسابید این ادعا به شما نیومده
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    16 26
    آذربایجان یک کشور نسبتا شیعه است چرا ایران ازین جنبش های مذهبی در این کشور حمایت نمی کند اگر به این گروه ها مذهبی کمک شود مردم بستوه آمده آذربایجان دست به قیام زده ورژیم دیکتاتوری علی یف سرنگون خواهند کرد
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      11 7
      این میشه دخالت در امور کشورها
    • IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      7 8
      پروفسور میشه بگید مردمشون‌ از چی به ستوه اومدن ؟
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    24 22
    چرا صدا و سیماهای استانی تبدیل به صدا و سیمای قومی شده؟
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      5 11
      ملیت های غیر فارس باید تلوزیون سراسری داشته باشن . تلوزیون های ترکی و کردی و گیلکی و بلوچی و ... . افغانی .
  • حمید NL ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    10 7
    باور کنیم هزاران امثال شفرد هم بیاد کاری نمیتونه بکنه
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    18 15
    چرا روسای ما در مورد بازگشت اذربایجان به ایران تا حالا شعر خوانی نکرده اند.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چرا همش تو دفاعیم.یه کاری بکنیم اونا مجبور به جواب بشوند .
  • CO ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    25 7
    افسوس که بعضی همگام با دشمنان ایران شعار چند ملیتی" کردن ایران را سرمیدهند.
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    16 8
    حالا باز بگید چرا ایران با این رژیم دشمنی می کنه!! جمهوری اسلامی هر چی سر این رژیم صهیونیستی بیاره حقشه. سپاس از مشرق
    • هادی IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      4 19
      چیکارکرده مثلا؟
    • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      5 0
      اسرائیل نیل تا فرات رو می خواست و می خواد! ولی الان باید نگران حزب الله و جهاد اسلامی و..... باشه! اسرائیل خودش بهتر از منوتو می دونه
  • مجتبی IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    17 4
    مکرشون به خودشون بر می گرده شک نکن. و این وعده خداوند است.
    • شهروند IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      25 30
      ما در باره جنگ " قره باغ گ بد عمل کردیم.چون از دیگاه مذهبی با آذربایجان نگریستیم.نه از دیدگاه قومیتی.اصلاح نباید اجازه میدادیم این جمهور جعلی بنام جمهوری اذربایجان رسمیت پیدا میکرد.کوشا باشید.خطای سیاسی خود را اصلاح کنید.ارمنستان را تنها گذاشتیم.قره باغ را تحویل ترکیه- رزیم صهیونیستی دادیم. بزرگترین بازنده جنگ قره باغ ایران بود.بهد ارمنستان و...!!؟؟
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    19 18
    اتفاقا تمام افراد باهوش،بااستعداد، هنرمند،ورزشکار،افراد مشهور،،،،،، مرزنشینأن میباشند،،،ترکهای آذربایجان ،کردهای کردستان ،کرمانشاه،عربهای خوزستان بوشهر، بلوچها، گیلکی ها ،مازنی ها،،،،،،، باید به هم احترام گذاشت ،به جای تنفر از هم ،همدیگر دوست داشت، نباید تنگ نظر بود،،،،، یاعلی مدد،،، الهم صلی علی محمد و آل محمد
    • بهزاد AM ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
      4 13
      درخواست استقلال هیچ ارتباطی به تنفر نداره! یک استقلال طلب دوستدار تمام انسانهاست. مستقل هم بشیم دوستی و ارتباطمون با اقوام دیگه قطع نمیشه!
  • مرصاد IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    13 14
    اردوغان دورو !
  • احمد IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    27 37
    سزای گرگهای پانترک مرگ است
  • مهدی IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    9 12
    همین که در راهبرد امنیت ملی آمریکا، ایران در کنار روسیه و چین، سه قدرت مساله ساز برای آمریکا در دهه های آتی معرفی شده است، حاکی از اقتدار و قدرت ایران است که در کنار دو ابر قدرت دیگر، در مقابل ابرقدرت سوم از آن اسم برده شده است. پس نگران وز وز برخی مگسان نباشید. اى مگس ! عرصه سیمرغ نه جولانگه تو است عِرض خود مى برى و زحمت ما مى دارى!
  • سعید IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    32 14
    خیلی جالب است که وقتی اقلیم کردستان در نقشه روی تمبر یادبود پاپ عملا بخش‌هایی زیادی از کشورمان تجزیه شده و در قالب کردستان جعلی جای می دهد هیچ واکنش جدی از طرف سایت های اصلاح طلب و وزارت امور خارجه نمی بینیم همین استاندارد باعث ایجاد نارضایتی قومی می شود.
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    7 1
    مقاله خوب و مفیدی بود .در خصوص فیلم مستندی که یک غربی درباره جابجایی خانه کعبه و انتقال آن از اردن به مکه ساخته بود بهتر است مقاله علمی و جامعی منتشر کنید تا دشمنی استعمارگران غرب با اسلام بخوبی روشن شود .
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    14 2
    همچین آدم خطرناکی برای اتحاد ملی ایران باید از میان برداشته شود .. چرا دولت ایران اینقدر مسامحه میکند ؟؟!!! در مقابل دشمنانی که دست به جنایت و حذف فیزیکی دانشمندان ما میزنند ما هم باید عناصری که برای امنیت کشور رما بسیار خطرناک هستند حذف فیزیکی کنیم .!
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    33 40
    ترس از دموکراسی و احقاق حقوق شهروندی و برابری و اصرار بر مرکز گرایی و تک فرهنگی و تک زبانی هنوزم طرفدار داره!! ولی باید باور کرد که نتیجه ای جز افزایش توده های طرفدار تجزیه طلبی نداره.کبر و خودبرتر بینی چیزی نیست که افکار عمومی نسل جدید به راحتی باهاش کنار بیاد.انقلاب اسلامی بر اساس برابری و برادری اتفاق افتاد و تنها راه جذب توده مردم به انقلاب برگشت به اصول با ارزش انقلابه
    • احمد IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      13 8
      دموکراسی وارداتی از باکو و آنکارا و تل آویو دموکراسی نیست عملا تباهی است ( مثال آن افغانستان ،لیبی و.....) فکر کردی جدایی از ایران خوبه ،انها حتی برای باکو هم تجزیه تالش و....دارند و تجزیه ترکیه به سه کشور ،نفرت افکنی قومیتی شمال غرب باعث تحریک سایر اقوام و مقابله به مثل می‌شود ، آنها ناراضی مناصب و وضع موجود هستند ،
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      26 11
      هر کشوری یک زبان رسمی واحد دارد تا همه ساکنان اون کشور بتوانند با هم ارتباط کلامی برقرار کنند ! شاه اسماعیل صفوی با ترویج شاه نامه خوانی بین قزلباش های ترک زبان آن ها را مسلط به زبان فارسی کرد ! و فرهنگ آذربایجانی های شیعه چه تفاوتی با فارس های شیعه دارد !؟ فرهنگ و ملیت ایرانی هم شامل تاجیک ها (فارس زبان ها) و آذری ها (ترک زبان ها) و کرد ها و ... می شود با هم .
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      24 18
      نظریات یک تجزیه طلب پانترک خجالتی !
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    35 13
    ننگ بر ترکیه
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    16 14
    پانترکیسم جریان گرگ های خاکستری یک جریان کاملا" ایرانستیز تجزیه طلب و صهیونیستی است ، دولت و مسئولین ایران باید با هوشیاری بیشتر توطئه های پانترکیسم وابسته به باکو و ترکیه و اسرائیل رو رصد و در نطفه خفه کنند من خودم ایرانی و آذری هستم از نزدیک شاهد فعالیت گروه های پانترکیستی و مخرب در سطح آذربایجان هستم .. پاینده ایران یاشاسین ایران
  • DE ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    6 0
    ایران اگر میخواست منتظر حمله این و اون بمونه الان چیزی بنام ایران نمانده بود صهیونیست ها بااینکه تمام کشورهای غربی و شرقیِ آنروز یا از خودشونند یا بدتر از صهیون و کاسه داغتر از آش تا چشم بهم زنند صدها هزار موشک اطرافش دست به ماشه اند طوریکه از ترسش دیوار کلفت یکمتری و 11 متر بلند ساخته ولی خبر آوردند که موشک به دیواری با ارتفاع 1000 متر هم گیر نمیکنه وگنبد آهنینشون سالهاست زنگ زده اصلا کسی نیست گوشی را برداره .خخخخ مردم ناهمگون جامعه موزاییک مناطق اشغالی بزودی در حال انفجار هستند.زیرا از هر جای دنیا ادم آوردند چپوندند اون توو بعنوان شهربند! جامعه هزار فرهنگ هچل هف تا چند سال دیگه تکه تکه خواهد شد
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    9 1
    جناب روزبه اتفاقا دست شماها رو شده ....
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    1 4
    واقعا مشرق عزیز رسالت خود را بخوبی انجام می دهید
  • DE ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    11 2
    ایران اسلامی
  • ناشناس IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    24 2
    خبر دارین قراره تمبر چاپ کنن با عکس پاپ که توش نصف آذربایجان ایران رو زدن به نام اقلیم کردستان؟ اونی که برای 《آذربایجان عزیز ما》توئیت زد الان دقیقا کجاس؟؟
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    14 13
    فرصت خوبیه برای الحاق آذربایجان شمالی به وطن اصلی ایران
  • FR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    9 6
    کسی نمیتونه ایران را تجزیه کنه چون این مملکت ولی داره
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    5 3
    مشرق عالی خداقوت شما گرا بدهید ما میزنیم-پاینده ایران
  • شهاب IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    9 7
    با سلام چند هزار ساله که ترک و فارس با ريشه آریایی با هم زندگی با هم ازدواج و باهم دفاع کردند ولی به قول آقامون ولیمون سیدمون دشمن داره شبانه روز داره کار میکنه!
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    10 4
    چرا همش از ایران جدا بشه؟ آذری ها به ایران پیوست بشن! مثل اینکه بیشتر آذری ها در ایران هستند. این است اتحاد. کردها به ایران بلوچ به ایران و... پاینده ایران
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    5 1
    به فضل الهی، همه توطئه هاشون نقش بر آب خواهد شد، اینها آرزوهای دشمنان ایران اسلامی است هر چند که ما باید هوشبار باشیم اما اصل قضیه، وجود جبهه مقاومت اسلامی در منطقه می باشد، اینها از ترسشون مسئله قومیت ها رو مطرح می کنند و ما باید در تقویت جبهه مقاومت هر روز بکوشیم، به امید خدا کار دشمن تمومه. بازوهای ایران در منطقه باید هر روز قوی تر و مجهزتر شود تا دشمن عقب نشینی کند.
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    6 2
    غلط کرده
  • patriot IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    12 4
    این خوک کثیف بی ریخت می خواد ایران رو تجزیه کنه آی زیررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررت.
  • سرباز وطن IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    12 1
    مشرق مقاله خوبی بود اما از بابت طرح های تجزیه ایران خیلی خلاصه بود ، و دیگر اینکه سوال اینجاست با این همه دشمنی همسایه های ایران بر علیه ایران ... مسئولان ایران تا ب حال چه کرده اند؟
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    5 20
    تنها راه از بین بردن تفکرات تجزیه طلبانه، رسیدگی به حقوق اقوام مختلف ایران می باشد. مواردی از قبیل رونق اقتصادی،گماردن مسولین و مدیران از تمامی اقوام، حق آموزش به زبان مادری
  • نیما IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    2 2
    آدم وقتی متوجه میشه که سرطان داره،باید دنبال درمانش باشه... شیمی درمانی،پرتو درمانی یا جراحی... سرطان صهیونیسم باید جراحی و از پیکر منطقه خاج بشه،هر چه رهاش کنی آثار منفی وجودش هم بیشر میشه... نباید منتظر نوبت جراحی باشیم...! هر لحظه رهبری دستور صادر بفرمایند...جراحی اورژانسی وظیفمونه و این حکم عقله...
  • شهریار IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    7 4
    الا ای داور دانا تو میدانی که ایرانی چه محنتها کشید از دست این تهران و تهرانی مگر پنداشتی ایران ز تهران تا کرج باشد هنوز از ماست ایران را اگر روزی فرج باشد
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    13 5
    یاشاسین ایران به عنوان یک ترک زبان تا آخر از وطنم ایران دفاع خواهم کرد خواب تجزیه ایران را به گور خواهید برد
  • هاشم IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    3 5
    بهترین راه مبارزه به سبک خودشان وحدف فیزیکی شان میباشد . که باید انجام دهدیم . قبل از انکه دیر شود وهزینه زیاد پرداخت کنیم تا دیگر کسی جرئت چنین رزالتی را انجام ندهد
  • حمیذ IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    37 23
    بزرگترین مشکل و عامل تجزیه ایران باستانگرایان متوهم و سلطنت طلبان و ایرانشریهای خود آریایی پندار که در توهم خود برتربینی بر طبل اختلافات می کوبند در صورتی که ترکهای ایران خود را صاحب این سرزمین می‌دانند و در طول هزاران سال گذشته در این سرزمینها دولت‌های گوناگونی تشکیل دادند و آنرا با جانفشانی و شجاعت خود حفظ کردند بلکه این گروههای یاد شده هستند که خود را بدون داشتن هیچ پیشینه ای در ایران اصل فرض می کنند و این گروهها بزرگترین عامل تفرقه و واگرایی می باشند و باید خطر اینها را جدی گرفت
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    1 7
    با سلام بخش عمده ای از موفقبت های نظام سلطه به اساتید مزدور و ... بر می گردد. جمهوری اسلامی ایران بعنوان پیش درآمد جنبش بیداری دنیای اسلام معادلات حاکم بر نظام جهانی را دستخوش تغییرات اساسی داده است. به تبع این تحول تاریخی نطام سلطه تمام تجربه تاریخی و استعماری خویش را بکار گرفته تا این تحول بنیادی را مدیریت نماید. پردازش چهره های باردار مزدور با هر مسمائی کار بسیار ارزشمند و سازنده ای است تا هموطنان عزیزمان با ترفندهای دشمنان ضمن آشنائی با آن برخورد و مواجه نمایند.
  • سهند IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    12 6
    ما نمیدونستیم این خانم اسراییلی بیش از یک قرن است با جک سازیو.... خواسته با تحقیر و تضعیف.... ترکاهای ایران باعث اختلافات قومیتی بوده! ما نمیدونستیم اطاق فکرتحقیر و تضعیف ترکها در المان کار ان زن بوده!!! م.....
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    8 4
    با سلام، چیزی که توانسته حداقل از زمان صفوی شالوده اصلی ایران را حفظ کند دین مبین شیعه بوده است. لذا اگر چنانچه هر چه زودتر جلوی فساد، رانت، پورسانت و دزدی نگوییم با توجه به هجمه شدید فضاهای مجازی دیگر مردم اعتقادی به دین مبین شیعه حداقل به صورت امروزی ضعیف می شود
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    5 0
    سوال اینجاست ما چه راهبردی داریم؟ آیا انفعال نداشته ایم؟ آیا مماشات نداشته ایم ؟ چه قدر کنفرانس و فرصت مطالعاتی یا گفتمان سازی موفق برای وحدت ملی فارغ از هر باوری ، حتی سیاسی داشته ایم؟ آیا با انکار و سکوت یا دستکم گرفتن ها نبود که آنقدر طرف های ما وقیح و متوهم شده اند ؟؟
  • ستار IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    6 8
    سلام و خسته نباشید بر برادران حفاظت اطلاعات وامنیتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ‌وسربازان گمنام —-با توجه به اینکه وضعیتی که غرب ‌در راس آن امریکا با ایجاد جنگ نرم برعلیه کشورمان ولزوم هوشیاری در مرزهای کشور بخصوص در مرز آذربایجان واینکه درجنگ قره باغ ‌وحضور عجیب الهام علیف وهمسرش درمرز خداافرین وهمچنین شعرخوانی اردوغان بایستی به روش معکوس موضوع رو بازتاب بدهیم یعنی اگر آنان برنداشیفر رو مامور اینکار ها میکنه ماهم می‌توانیم یکنفر رو یا اینکه سیاستی بخرج بدهیم که در آذربایجان لابی گری به نفع ایران کنیم تا این کشور عزیز رو بعداز این سالها به دامن خاک کشورعزیز ایران اسلامی برگردد یا حداقل اینکه پانترکها درنطفه خفه کنیم تا ازین غلطا نکند
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    3 10
    جب به وجب ایران باید تنوع فرهنگی و قومیتی داشته باشد ...!!
  • DE ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    17 4
    ما ایران را نخواهیم گذاشت که تجزیه بشود و بدست متجاوزین و وحشیان بی تمدنی وبی فرهنگ بیافتد.
  • US ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    10 3
    مامور تجزیه ایران را باید نابود کرد
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    17 17
    چرا دوست ندارید بگین ترک زبان؟ آخه آذری زبان نیست اسم قومیته. ترکی آذربایجانی صحیحه نه آذری. ما ایرانی های ترک زبان با قومیت آذری هستیم.
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    14 11
    معلومه از اردوغان تو یمن ترسیدید توهم توطئه زدید
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    6 2
    ایرانو بهتر از ما می شناسن، بهرخودمون دروغ نگیم
  • savad IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    8 3
    برندا شیفر این زن دلقک و مطعنن دیگر از این دلقک های هستند که این جور ماموریت های برای هدایت کنترل جریانات تجزیه طلبی برای هدایت لیدر های پانترکیست ها بکار میگیرند. برندا شیفر صد ها بار به باکو میرود و میاید و دیگر سرویس های کار مندان جاسوسی رزیم صهیونیستی ها همینطور به ترکیه هم میروند و رابطه خیلی زیادی هم دارند با سردمداران ترکیه و باکو اگر دقتی کنید و در گزارش مشرق ای کاش مفصل اشاره های میکردید حمایت های این برندا شیفر کارمند جاسوس رزیم صهیونیستی که ماموریت این مخصوص فتنه اندازیث و اختلاف اندازی میان قومیت های ایران است اللخصوص داخل ایران و جمهوری آذربایجان با تحرک ها و با جذب بر سرویس های جاسوسی شان بر اهداف خصمانه تجزیه ایران استفاده میکنند. در شبکه های اجتماتعی اش اشکارا از وضعیت لیدر های تجزیه طلب ها که دستگیر شده اند میگه از وضعیت تجزیه طلب ها نگران است خوب و این را هم بگویسیم دولت الهام علی اف و باکو با سرویس های جاوسی صهومیست ها دست شان در یک کاسه است که تمام از داخل باکو در بیخ گشو ایران و در ترکیه لیدر ها و جریانات تجزیه طلبی تشویق تحریک بر اعتشاشات نا آرامی ها تجزیه بکار گرفته میشوند در شبکه هیا ماهواره ای و شبکه های اینترنتی باید آگاهانه برخورد بشود با مقصرین این جور جریانات تجزیه طلبی اعدام بشوند
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
    7 3
    زنیکه شکل و هیکل گوریل انگوریه!
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    4 4
    خو بکشیدش چرا میزارید اینجور دشمنی زنده بمونه
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    11 5
    یاشاسین ایران اونی که باید ادعای سرزمین بکنه ایرانه نه جایی دیگه نیروهای مقتدر ایران اسلامی از جمله سپاه قهرمان ارتش دلاور بسیج همیشه در صحنه همیشه آمادگی کامل دارند تا در برابر هر خطری از میهن اسلامی دفاع کنند
  • CA ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    6 7
    خودتون رو تقویت کنید شاید وقت بازگشت مردم قفقاز به مام میهن رسیده باشد. مردمی که به دلیل ضعف و وابستگی حکومت مرکزی با دادن ده ها هزار شهید از قفقاز و سراسر ایران حریف هجوم بیگانگان نشدن ولی راه اون شهدا ادامه داره و روزی قفقاز رو آزاد میکنه و برمیگردونه.
  • امیرحسین IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    12 11
    اولا ایشون غلط کرده با ارباب اشغالگرش! اما من واقعا نمیفهمم چرا بعضی ها وقتی از زبان صحبت میکنیم ننگ گرگ های پانترک به ما میزنند؟؟ بر اساس اصل پانزده قانون اساسی ما ترک ها اجازه آموزش زبان خود و استفاده کامل از آن را داریم! همانطور که تبلیغ حفظ زبان با ارزش فارسی را میکنیم چرا به فکر حفظ زبان و فرهنگ اقوام دیگر نیستیم؟؟ ....
  • پیمان IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    3 2
    این پیچیده های مرموز تا حالا که هر اقدامی کردند با صرف میلیاردها دلار به در بسته خوردند وبه فضل الهی در بسیاری از مواقع اقداماتشان نتیجه که نداده هیچ بلکه به نفع ما بدون کوچکترین زحمت و هزینه ای کار کردند
  • رحیم DE ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    3 4
    هر ان شمعی ( ایران اسلامی ) که ایزد برافروزد /// اگر ابله پف کند ریشه اش بسوزد
  • محمد IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    6 5
    شایدهم این فتنه به فرصت بازگشت آذربایجان به ایران تبدیل شودبه یاری خدا
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    11 11
    مشرق خودت از مبارزه با تجزیه طلبان حرف می زنی بعد نقشه زبانی ارائه میدی . کمی مطالعه کنید آیا مناطقی مثل ماکو، چالدران، سلماس و... کرد زبان هستند؟ درسته اقلیت کرد هم دارند. اگر شما نیت مبارزه با تجزیه طلبی دارید حداقل نقشه و ویژگیهای جمعیتی کشور خودمان را درست مطالعه کنید و نقشه بومی بدهید . این نقشه زبانی به دنبال ایجاد درگیری بین کرد و ترک است کمی دقت کنید و خوتان عامل بحران نشوید
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    6 7
    از نقشه اقلیمک چه خبر؟؟؟؟ نکنه اون مشکلی نداره؟؟؟؟
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
    6 1
    شتر در خواب هم همچین خیالی رو نمی‌بینه
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۴
    2 1
    حالا که چی؟؟؟
  • RU ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    1 0
    نسخه با کیفیت هیچکدام از عکسها رو در سایت نیست وقتی روی علامت + زیر عکس یا نقشه میزنیم مینویسد پیدا نشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس