تجام

یک اندیشکده انگلیسی معتقد است اردوغان سودای ایجاد یک ائتلاف غیررسمی جدید در منطقه قفقاز و اروپا به رهبری ترکیه را در سر می‌پروراند.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده سلطنتی نیروهای متحد انگلیس (روسی) در مقاله‌ای به قلم تاراس کوزیو استاد دانشگاه ملی کی‌یف نوشت: پیروزی آذربایجان در میدان نبرد علیه ارمنستان و بازپس‌گیری هفت بخش اشغال‌شده حوالی ناگورنو-قره‌باغ و بخش جنوبی این ناحیه در میانه مرکز فرهنگی مهم شوشا، بدون کمک دیپلماتیک و نظامی ترکیه میسر نمی‌شد. ترکیه روی آموزش نیروی مسلح آذربایجان بر اساس استانداردهای ناتو سرمایه‌گذاری کرد و پهپادها، تکنولوژی نظامی و نیروهای نیابتی‌اش در سوریه که به تقلید از استفاده دیرینه روسیه از نیروهای نیابتی در اوکراین و اوراسیا، در امتداد مرز ترکیه-سوریه می‌جنگیدند را در اختیار آذربایجان قرار داد. مولود چاووش اوغلو در جریان سخنرانی در باکو در تاریخ ۱۲ نوامبر عنوان کرد که کشورش به حمایت از باکو برای هر گام دیگری که آذربایجان تصمیم بگیرد در مورد ناگورنو-قره‌باغ بردارد، ادامه خواهد داد.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


ائتلاف ژئوپلیتیکی جدید ترکیه

ائتلاف ژئوپلیتیکی جدید ترکیه بر پایه پیوندهای دیرینه بین دولت‌های طرفدار غرب یا غرب‌گرا در شوروی سابق ساخته می‌شود، کشورهایی که در اواخر دهه ۱۹۹۰ گروه گوآم متشکل از گرجستان، اوکراین، آذربایجان و مولداوی را ایجاد کرده بودند. پس از انتخاب رئیس جمهور ویکتور یانوکوویچ در اوکراین در سال ۲۰۱۰ که طرفدار روسیه بود و کنار رفتن رئیس جمهور میخائیل ساکاشویلی از قدرت در گرجستان در سال ۲۰۱۳، گروه گوآم از هم پاشید. پس از انقلاب میدان یورو اوکراین در ۱۴-۲۰۱۳، گروه گوآم با تغییر نام به سازمان گوآم برای دموکراسی و توسعه اقتصادی، عملیات‌هایش را از سر گرفت. از قضا، آذربایجان در همان سالی که بخش زیادی از قلمرو اشغالی را پس گرفت، ریاست سازمان گوآم را به عهده داشت.

اردوغان یک ملی‌گرای پان‌ترک

شاید گمان می‌رفت که رئیس جمهور اردوغان به دلیل خودکامگی و انتقادهایش از اتحادیه اروپا، ناتو و ایالات متحده، طرفدار روسیه باشد. اما چنین نیست. اردوغان حتی بیش از اسلافش که طرفدار آتاتورک بنیان‌گذار ترکیه مدرن بودند، یک ملی‌گرای پان‌ترک است، که از ترک‌زبانان تاتارهای کریمه و آذری‌های ترک‌زبان بیشتر حمایت می‌کند. ترکیه در نوامبر ۲۰۱۵ یک جنگنده سوخو-۲۴ روسیه را در نوامبر ۲۰۱۵ در قلمرو هوایی ترکیه سرنگون کرد که منجر به تحریم تجارت و توریسم ترکیه توسط روسیه شد. اگرچه هر دو کشور روابط خدشه‌دار شده‌شان را ترمیم کردند، اما ترکیه و روسیه در سوریه، یمن و لیبی از طرف‌های مخالف حمایت کرده‌اند.

در سوریه و جنوب قفقاز، اسرائیل و ترکیه، که در گذشته روابط حسنه‌ای نداشته‌اند، هم‌پیمانان ژئوپلیتیکی هستند. در سوریه، هر دوی آن‌ها مخالف ائتلاف رژیم بشار اسد با ایران و روسیه‌اند. کوتاه آمدن اسد در مقابل خودمختاری کردها، عوامل دیگری‌اند که اردوغان را به مداخله در سوریه ترغیب می‌کنند.

در جنوب قفقاز، اسرائیلی‌ها آذربایجان را به عنوان وزنه‌ای در مقابل ایران که از ارمنستان و روسیه پشتیبانی می‌کند تلقی می‌کنند. اسرائیل تسلیحات و آموزش را در اختیار آذربایجان و گرجستان قرار داده است. اسرائیل و آذربایجان مشترکاً پهپادهایی می‌سازند که نقش مهم و قاطعی را در شکست اخیر ارمنستان ایفا کردند. نزدیکی همکاری امنیتی آن‌ها در اوت ۲۰۱۹ مشهود بود، یعنی زمانی که یک تیم اسرائیلی از طریق آذربایجان به ایران نفوذ کرد تا نفر القاعده را تهران ترور کند. آذربایجان اکنون کنترل همه مرزش با ایران را به دست گرفته است. ترکیه سیستم‌های باراک-۸ دوربرد زمین به هوا و گنبد آهنین اسرائیل را خریداری کرده و آذربایجان نیز سیستم موشک بالستیک تاکتیکی لورا را از اسرائیل خریده است.

مشارکت راهبردی ترکیه و آذربایجان

آذربایجان برای دهه‌ها یکی از هم‌پیمانان دست‌کم گرفته‌شده غرب بوده است، آن‌هم علی‌رغم این‌که یک غول انرژی است و در یک منطقه ژئواستراتژیک بزرگ‌تر از خاورمیانه و اوراسیا واقع شده است. آذربایجان یک تأمین‌کننده مهم و نوظهور انرژی برای ترکیه، اسرائیل و اروپاست و بنابراین هم‌پیمان ایالات متحده در کاهش انحصارگرایی روسیه در عرصه تأمین انرژی اروپا محسوب می‌شود. آذربایجان همچنین کشوری مهم برای ایالات متحده است چراکه یک کریدور پشتیبانی از نیروهای آمریکا در افغانستان به شمار می‌رود، گرچه وقتی نوبت به الزامات حقوق بشری می‌رسد آذربایجان همراستا با غربی‌ها نبوده است.

در مقابل، ارمنستان از سال ۱۹۹۴ که یکی از اعضای بنیان‌گذار سازمان پیمان امنیتی جمعی بود که روسیه آن را به منظور ایجاد ساختاری شبیه ناتو که متشکل از دولت‌های شوروی سابق باشد راه‌اندازی کرد، هم‌پیمان روسیه بوده است. ارمنستان در سال ۲۰۱۳ از توافق پیمان شرقی اتحادیه اروپا خارج شد و به اتحادیه گمرکی سی‌آی‌اس پیوست، و دو سال بعد به اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبدیل شد.

این گزارش می‌افزاید: طی جنگ ۴۴ روزه سال جاری میان آذربایجان و ارمنستان، سازمان پیمان امنیتی جمعی نشان داد که یک ببر کاغذی است. یکی از دلایل مهم گستاخی ارمنستان در مواجهه با آذربایجان و تهدید ایروان مبنی بر ضمیمه کردن ناگورنو-قره‌باغ به خاک خود، این فرض غلط بوده است که روسیه یا سازمان پیمان امنیتی جمعی به رهبری روسیه، در صورت بروز جنگ به کمک ارمنستان خواهند آمد. این فرض درست نبوده است؛ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تصریح کرد که نه نیروهای ملی‌اش و نه سازمان پیمان امنیتی جمعی، در صورت حمله (نامحتمل) آذربایجان به قلمرو حاکمیت ارمنستان، اقدامی نخواهند کرد. این امر باعث منتفی شدن کمک سازمان پیمان امنیتی جمعی به ارمنستان در جریان دفاع از قلمروهای آذری اشغالی شد.

غلبه منافع ژئوپلیتیک بر تفاوت‌های مذهبی

منافع ژئوپلیتیک بر این واقعیت که ترکیه و آذربایجان از دو شاخه اغلب متخاصم اسلام، یعنی به ترتیب سنی و شیعه، هستند غلبه کرده است. ترکیه و آذربایجان دارای پیوندهای قومی و زبانی هستند، و به عنوان «دو دولت، یک ملت» توصیف می‌شوند، و این پیوندها مانند پیوندهای ترکیه با تاتارهای کریمه است. خان‌نشین کریمه برای شش قرن و قبل از اشغال این شبه‌جزیره توسط روسیه در سال ۱۷۸۳، موجودیتی خودمختار در امپراطوری عثمانی بود. در قرون نوزدهم و بیستم، میلیون‌ها تاتار کریمه‌ای در پی آزار و اذیت‌های روسیه و شوروی فرار کردند و به امپراطوری عثمانی و ترکیه پناه بردند. نیمی از تاتارهایی که در کریمه زنده ماندند، پس از پاک‌سازی قومی توسط جوزف استالین دیکتاتور شوروی، در سال ۱۹۴۴ فوت شدند. از زمان اشغال کریمه توسط روسیه در سال ۲۰۱۴، حداقل ۲۰ هزار تاتار کریمه‌ای به اوکراین فرار کرده‌اند و صدها نفر از آن‌ها به زندان افتاده‌اند.

در ترکیه، که بنا به برآوردها میزبان شش میلیون تاتار کریمه‌ای است، اغلب این تاتارها را «ترک‌های کریمه‌ای» می‌نامند که دلیل آن نزدیکی زبانی، فرهنگی و تاریخی است. این اقلیت چشمگیر تاتارهای کریمه‌ای در ترکیه فعال و تأثیرگذارند و اکنون رئیس جمهور ترکی دارند که به حرف‌هایش عمل می‌کند، گرچه همچنان باید منتظر و ماند دید که آیا موضع ترکیه در قبال آینده کریمه کاملاً با موضع اوکراین مطابق خواهد بود یا نه.

ائتلاف انرژی ترکیه و آذربایجان

ترکیه موافقت کرده است که آذربایجان به تأمین‌کننده اصلی گازش بدل شود و جای روسیه را بگیرد. این گام دارای تبعات ژئوپلیتیکی بزرگی برای تمامی ناحیه جنوبی قفقاز، دریای سیاه و منطقه جنوب غربی اروپاست. احتمالاً تصادفی نیست که آذربایجان فقط پنج ماه قبل از شعله‌ور شدن آتش جنگ آذربایجان-ارمنستان، به تنها تأمین‌کننده گاز ترکیه بدل شد.

ترکیه یک مرکز منطقه‌ای حیاتی برای خط لوله گاز طبیعی ترنس-آناتولی است، که یکی از سه خط لوله در کریدور گاز جنوبی است که میدان شاه دنیز ۲ آذربایجان را به بازار اروپا وصل می‌کند. ائتلاف راهبردی ترکیه-آذربایجان، موضع ترکیه را به عنوان یک مرکز انرژی منطقه‌ای عمدتاً مستقل از روسیه تحکیم می‌کند، در حالی که آذربایجان را قادر می‌سازد تا برای اولین بار به یک صادرکننده بزرگ گاز به اروپا تبدیل شود. به علاوه، آذربایجان سهم ۴۰ درصدی از نفت وارداتی اسرائیل دارد.

محور ترکیه-اوکراین

ولادیمیر زلینسکی رئیس جمهور اوکراین دو سفر راهبردی به دو کشور عضو ناتو یعنی لهستان و ترکیه داشته است که دو قطب یک ائتلاف راهبردی جدید هستند که شامل اوکراین و آذربایجان است. اوکراین و آذربایجان جزء دولت‌های شوروی سابقند که از دیرباز طرفدار ناتو و غرب بوده‌اند، آن‌هم در منطقه‌ای مناقشه برانگیزی که روسیه از غرب می‌خواهد که آن را به عنوان قلمرویی انحصاری نفوذش به رسمیت بشناسد.

اردوغان در یک کنفرانس خبری مشترک با زلینسکی، عنوان کرد که «ترکیه، اوکراین را به عنوان کشوری کلیدی برای تضمین ثبات، صلح و رونق در منطقه‌مان تلقی می‌کند. در این چارچوب، ما همواره از حاکمیت مستقل اوکراین و تمامیت ارضی آن حمایت کرده‌ایم و در آینده هم حمایت خواهیم کرد، از جمله در مورد مسئله کریمه». وی افزود «ترکیه اشغال کریمه را به رسمیت نشناخته و نمی‌شناسد». تأکید دوباره اردوغان بر به رسمیت نشناختن انضمام کریمه به روسیه، سه هفته پس از عملیات نظامی آذربایجان علیه ارمنستان مطرح شد.

در پی دزدی دریایی روسیه در نوامبر ۲۰۱۸ در دریای آزوف، ترکیه و اوکراین منافع مشترکی را در حوزه امنیت دریای سیاه توسعه داده‌اند. ترکیه، در کنار بریتانیا و ایالات متحده، از بازسازی نیروی دریایی اوکراین پشتیبانی می‌کند. پس از پاکستان، اوکراین نیز کوروت‌های کلاس میلگن تی را از ترکیه خریداری کرده است.

ترکیه از دیرباز اشغال ناگورنو-قره‌باغ توسط ارمنستان از سال ۱۹۹۲ را به رسمیت نشناخته است. در بیانیه مشترکی که توسط اردوغان و زلینسکی در آنکارا منتشر شد، به زبانی که یادآور حمایت از تمامیت ارضی آذربایجان است، عنوان شد که ترکیه به حمایت از اقدامات معطوف به بازپس‌گیری کریمه و منطقه دونباس که تحت کنترل روسیه است، ادامه خواهد داد. این بیانیه مشترک، سبب افزایش مصائب تاتارهای کریمه و زندانیان اوکراینی در روسیه و دشوار شدن حفاظت مشترک از حقوق بشر در کریمه شد.

حمایت ترکیه از عضویت اوکراین در ناتو

در حالی که روسیه از دیرباز شدیداً با عضویت اوکراین در ناتو مخالف بوده است، ترکیه از عضویت اوکراین حمایت کرد. همکاری امنیتی ترکیه-اوکراین از طریق طرح کریمه و فرمول «۲+۲» ارابه که توسط وزرای دفاع و امور خارجه ارائه شده است، گسترش خواهد یافت. اوکراین و ترکیه در حال همکاری در جریان ساخت طیفی از محصولات نظامی هستند؛ برای مثال، در پهپاد آکینجی ترکیه و سیستم‌های هوایی بدون سرنشین آکینجی از موتورهای توربوی شرکت اوکرایتی ایوچنکو-پروگرس استفاده می‌شود. اوکراین ۱۲ پهپاد بایراکتار تی‌بی-۲ را از ترکیه خریداری کرده است (و قصد دارد کلاً ۴۸ پهپاد از ترکیه خریداری کند). ترکیه با نرخ بالای موفقیت، از این پهپادها در سوریه و ناگورنو-قره‌باغ استفاده کرد؛ برخی از این پهپادها در منطقه جنگی دونباس در شرق اوکراین مستقر خواهد شد.

شکست ژئوپلیتیکی و قدرت نرم برای پوتین؟

شایان ذکر است که زلینسکی با بارتولومئو اول کنستانتینوپل نیز دیدار کرده است. در ۱۹-۲۰۱۸، ترکیه  از اعطای یک کلیسای توموس به کلیسای ارتدوکس اوکراین توسط رئیس کلیسای ارتدوکس حمایت کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که رئیس کلیسای ارتدوکس، کنترل کلیسای ارتدوکس روسیه بر اوکراین را «غیرشرعی» اعلام کرد. از دست دادن ۴۰ درصد از قلمروهای کشیشی کلیسای ارتدوکس روسیه، یک شکست ژئوپلیتیکی و قدرت نرم برای پوتین بود و وی را واداشت تا خواهان برگزاری یک جلسه اضطراری شورای امنیتی روسیه شود. کلیسای ارتدوکس روسیه دیگر جزء ۱۴ کلیسای ارتدوکس بزرگ نیست و با توجه به کاهش قلمروهای کشیشی‌اش، اکنون همتای کلیسای ارتدوکس رومانی است.

به دلیل ترکیبی از انزواطلبی دونالد ترامپ و اشتغال وی به امور انتخابات و عدم جدیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ترکیه توانسته است تصویر ژئوپلیتیکی در منطقه جنوب قفقاز را دگرگون کند و با قدرت در حال نفوذ به منطقه‌ای است که روسیه از جهانیان می‌خواهد که آن را به عنوان قلمرو نفوذ انحصاری‌اش تلقی کنند. حمایت تمام و کمال ترکیه از آذربایجان، عاملی اساسی در پیروزی آذری‌ها بر ارمنستان بود و نشان داد که سازمان پیمان امنیتی جمعی یک کشتی خالی است و اتحادیه اروپا نیز یک ببر کاغذی است.

این اندیشکده انگلسی در پایان نوشت: جاه‌طلبی‌های ژئوپلیتیکی ترکیه، که بر پایه گروه منطقه‌ای گوآم استوار شده است، با میسر ساختن صادرات انرژی آذربایجان به اروپا و حمایت از اوکراین که مناطقی از آن توسط روسیه اشغال شده است، سبب افزایش چالش‌های پیش روی روسیه خواهد شد. اگرچه ائتلاف آذربایجان-ترکیه از آزمون مهم تاب‌آوری سربلند بیرون آمده است، توسعه ائتلاف راهبردی جدید با اوکراین توسط ترکیه هنوز در مرحله اولیه خود است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 111
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 48
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    ایران نباید اردوغان را در کودتا نجات می داد
    • کوردستان اناتولی IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      90 28
      روح شاه عباس شاد باد . شمشیر نادر پاینده باد .
    • CH ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      28 6
      الان این حرف را می زنید اگر ما اون موقع می گفتیم چی می گفتید؟
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      15 4
      ایران چاره ای نداشت. زیرا در صورت موفقیت کودتا، فتح الله گولن به رهبری میرسید و ادعای خلافت سنی میکرد. گولن به حدی ضد ایرانی بود که گفت: اگر مسیر بهشت از ایران بگذره، من به بهشت نخواهم رفت. بنابراین ما عاشق چشم و ابروی این اردوغان بیشعور نبودیم، بلکه سنگ خودمان را به سینه زدیم.
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      83 60
      واقعا باور كردين كه اردوغان رو ايران نجات داد!!!!برادر من اطلاعات تركيه خبر داشت كامل و چون كودتاچي ها فهميده بودند كه ميت ميدونه زودتر انجام دادن كه اطلاعات و مردم نزاشتن.
    • iran IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      30 15
      انتخاب بین بد و بدتر بود برای ایران ، اگر اردوغان رو نجات نمی‌دادیم گولن جایگزین اردوغان و به قدرت می‌رسید، گولن فردی تندرو ضد ایرانی است .. انتخاب بین بد و بدتر بود ..
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      14 6
      دوستان لطفاً اسم اردوغان رو‌پ ست بنویسید
    • حسین رضا IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      4 2
      احسنت. دقیقاً همینطوره.!!!
    • روزبه IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      12 5
      شوک های اساسی به کشور در پی تحولات منطقه ای در حال وارد شدن هست که خبر از حجم زیادی از غافل گیری تصمیم.گیرندگان و تصمیم سازان در کشور هست، این حجم از در حاشیه موندن به هیچ وجه عادی نیست، در ضمن ایرانی های عزیز و غیور آریایی که لطف نمودن در ترکیه منزل و خودرو و سرمایه گذاری کردن یه حرکت حداقلی مثلا پوشیدن شلوار و لباس ترک رو تحریم کنن برای رگ غیرت آریایی گراییشون بد نیست
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      6 2
      اگر مطالعه ات بیشتر بود میفهمیدی در سایه حمایتهای عثمانی در مقابل نادر شاه و شاه عباس شمشیر کشیدید ،کردکه
    • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
      3 1
      میشه یه نمونه از اقدامات ایران در کمک به ترکیه برای غلبه به کودتا نام ببرید چرا توهم میزنید
  • ائلدار بایرام اف IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    68 25
    متاسفانه ما این میدان رو به اردوغان دادیم. و متاسفانه در همه جا از سوریه تا جمهوری آذربایجان. باید روابطمان را با جمهوری آذربایجان تقویت کنیم. مخصوصا اقتصادی. باید به عنوان یک شریک استراتژیک به آذربایجان نگاه کنیم به دو دلیل. اول اینکه مرزهای زیادی داریم که می تونه از لحاظ اقتصادی کمک حال مملکت باشه و دوم اینکه از قدرت ترکیه در آذربایجان کم کنه.
    • CO ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      67 54
      آذربایجان نام استانی از ایران است
    • رضا IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      37 22
      بنام خدا و با سلام. زمانش فرا رسیده که ایرانیان در دنیا ارتباط اقتصادی شون رو با ترکیه قطع کنند و سرمایه هاشون رو بیرون بکشند تا بفهمند با کیا طرفند تا مردم مسلمان ترکیه خودشون حساب رییس جمهور بی سواد خود را برسند
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      31 21
      ننگ بر خائنین این مملکت
    • روزبه IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      12 25
      وقتی که کار از کار گذشت تازه یادمون افتاده باید در کشوری که 98درصدش شیعه بوده سرمایه گذاری کنیم؟ ما ایرانی ها استاد از دست دادن فرصت ها هستیم،ما از ترکان شیعه در جهان غفلت کردیم، در عراق،آذربایجان، در افغانستان، در ترکیه، در قفقاز، الان ترکیه نزدیکه به 20 میلیون شیعه داره که حداقل هشت میلیون نفر این جمعیت ترکان آذربایجانی هستن، ما فرصتها را به نفع دیگران از دست دادیم
  • DE ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    99 76
    پانترک احمق یادش رفته در جنگ چالدران کردستان را اشغال کرد حدود 300 هزار کیلومتر مربع از شرق آناتولی سرزمین کردنشین ایرانی ها در اشغال ترکیه است.
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      4 11
      انشاالله یک آینده خیلی خوب پیشرفته داشته باشیم
  • ف GE ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    95 65
    ترکیه در هیچ زمینه ایی هیچ عددی نیست...الکی ترکیه را بزرگ نکنید...
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      20 5
      خوب ما 1000 سال است فقط جک برای دشمنان ساختیم هیچ وقت فکر نکرده و هيچ وقت کار و تلاش نکردیم باز یک پیشنهاد خواب ممنون دوست عزیز
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    86 65
    ارامنه در تجمعاتشان در تهران به مناسبت کشتار ارامنه بدست ترکهای عثمانی شعار می دهند: مرگ بر رژیم فاشیستی ترکیه. چقدر بامسماست ...
  • GB ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    69 66
    اردوغان باید ادب شه.
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      27 9
      نداشتن اقتدار اقتصادی پیام مشخصی را به زیاده طلبان خارجی می دهد. اقتدار اقتصادی نداشته باشی و از مردمت دور باشی یا باید نوکری کنی یا تجزیه ات می کنند.
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    71 49
    چه عکس خوبی!! آذربایجان باید به ایران بازگردانده بشه
    • GB ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      19 2
      هر چی فکر میکنم ارتباط چه عکس خوبی با آذربایجان باید آزاد بشه رو نمیفهمم!!
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      1 2
      دارم عکس اردوغان شکسته رو تمجید می کنم پسرم
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    28 18
    تحلیل جالبی بود. مشرق ممنون از وقتی که برای تهیه و ترجمه می گذارید.
  • GB ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    33 22
    تمرکز زیاد ایران بر جنوب غرب کشور، باعث شده در رابطه با شمال و شمال غرب کشور ضعیف عمل کنیم. باید روابط با آذربایجان رو احیا کنیم
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      50 8
      نظامی مثل باکو هیچوقت به دلیل احکام اسلامی نمیاد به دولتی مثل ترکیه پشت کنه و به سمت ایران بیاد. چرا اینو متوجه نمیشید واقعا؟؟ شما فکر میکنی رژیم باکو میاد میگه اقا اشتباه کردم دیگه با اسراییل قطع رابطه میکنم و گردشگردی جنسی و هزار راه برای پول نا حلال رو بیخیال میشم میام سمت ایران. برو بابا عامو توام دلت خوشه.
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    22 7
    در مورد این عکس می توان بیان داشت: پینجره دن داش گلیر
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    17 41
    متاسفانه سران نظام علیرغم خیانتهای ترکیه و اردوغان باز هم هوای آن را دارند
  • سیف IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    16 12
    جنسی که میزنه خالصه! توهـم میگیردش حیوونکی‌رو!!
  • عالی NL ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    30 14
    تحلیل متفاوتی بود. به نکاتی اشاره کرده بود که به ذهنم نرسیده بود. اینکه اردوغان داره با روسیه رقابت میکنه و به دنبال جایگزین کردن گاز و نفت آذربایجان با روسیه هست و ... در واقع یجور قدرتنمایی در برابر پوتینه
    • CO ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      9 18
      عجب موذی هستند این نوچه های اردوغان که دارند سعی میکنند کثافتکاری های سلطانشان را تطهیر کنند
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    46 43
    دیدید گفتم روسیه رو به زوال هست. رو به افول هم نیست ۲۰ سال دیگه روسیه ای در کار نخواهد بود. حتی اسلاوها و ارتودوکس ها هم تره براش خرد نمیکنن. البته مردمش هم از دست پوتین عاصی هستن. یه مدت با پول نفت و گاز گولشون زد ولی دیگه تمومه ماجرا. دوران نفت و گاز مخصوصا برای روسیه داره تموم میشه. جمعیت مسلمانان روسیه برخلاف مسیحی ها در حال افزایشه. تو اروپا روسیه و فرانسه تا ۲۰ سال دیگه کشوری مسلمان خواهند بود. البته اگر مسلمانان روسیه تا اون موقع جدا نشده باشن.
    • س IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      27 8
      اطلاعات ات رو ببر بالا و بعد تحلیل کن
    • DE ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      10 35
      پانترک احمق فقط اومدی که اینجا روسیه رو بکوبی روسیه بلده چه جوری گلیمش رو از اب بکشه بیرون تو فکر کشور خودت باش که داره ...به ترکیه هم دلخوش نباش که قراره با مغز بکوبشن به دیوار بتونی تا هفت جد احمق عثمانیش رو به یاد بیاره
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    30 1
    اردوغان یک فرد ملی گرا است واین خصلت خوب است که بخواهد کشوری قدرت داشته باشه اما اگر همین صفت خوب به تجاوز به دیگر کشور بیانجامد بد میشه اما در مقابل دولت ایران بجای اقتدار وسربلندی ایران به فکر مزاکره است وادارگی به جایی رسانده اند که امارات فسقلی وبحرین برای ایران خط ونشان می کشند
    • نادر IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      12 58
      ترکیه با کمک مزدوران و خود فروخته های داخلی سوریه و عراق را درگیر داعش کرد و الا قدرتی ندارد پس باید حواسمان به مزدوران داخلی باشد اسپورتی ها همه در تبریز پرچم ماشین آویز ترکیه پخش میکنن، و خیلی اقدامات دیگر که احتمالا به تهران گزارش میکنند همه چیز آرومه واما اردوغان شیطان ،؟ باید دستش پیش ملت های منطقه رو شود خیانت ها و دسیسه هایی که در حق مردم رنج دیده منطقه میکنه مدعی دفاع از حقوق فلسطین است در حالی که یک گلوله هم به سمت صهیونیست ها و امریکایی هاشلیک نکرده ولی در عوض عراق سوریه لیبی ... را به خاک سیاه نشانده است چون منافق است و جرات رویارویی با هیچ صهیونیست و آمریکایی ندارد .گواه این مساله ماجرای کشتی و کارناوالی بود که راه انداخته بود که صهیونیست ها حدودا 25 نفرشان را کشتند ولی نتوانستند کوچکترین پاسخی بدهند
  • حسن IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    13 19
    زین پس در پیشامد های مهمی که در منطقه رخ خواهد داد بصیرت بیشتری به خرج بدید و کمتر درگیر هیجانات و احساسات پوچ بشید. اردوغان و حزب حاکم ترکیه نه قره باغ براشون مهمه و نه کشور و مردم آذربایجان بلکه تنها منافع هست که سبب میشه گاهی با ناسیونالیسم گرایی طرف آذری ها رو بگیره و گاهی با کوبیدن بر طبل اخوانی گری طرف گروهی در لیبی و سوریه رو بگیره غافل از اینکه در آذربایجان بدنبال نفت، گاز و تحت فشار قرار دادن ایران و روسیه هست و در لیبی هم بدنبال نفت و تغییر مرزهای دریایی به منظور استخراج گاز. متاسفانه اردوغان مردم شریف و دولت کشور آذربایجان رو به وسیله ای برای اهداف نامشروع و متهورانه ی خودش در نظر داره و تنها با بصیرت افزایی و آگاهی بخشی از طریق مطالعه و مقالاتی از دست میتوان به نیت شوم همچین افراد و دولت هایی پی برد.
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    25 12
    اردوغان سیاستمدار کهنه کاریست که در هر مکانی دنبال پیروزی و منفعت است
  • --- IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    13 4
    این موضوعی که با زبان شعر گفته قابل تعمل....چرا که عزیزان تو خواب خرگوشی بودن که محسن فخری زاده ترور شد وبعدم کی بود کی بود من نبودم...فاقد دور اندیشی ، خسارت جبران ناپذیری به بار می یاره
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    40 35
    مسلمانان نباید به جان هم بیفتند این کار مسیحیان را خوشحال میکند.همین ترکیه اگر از آذربایجان حمایت نمیکرد قره باغ اکنون در دست مسیحیان قرار داشت همانگونه که ۳۰ سال بود در اشغال مسیحیان بود و در مساجد آذری ها خوک نگهداری میکردند
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      21 0
      باید از حق دفاع کرد !
    • حاج ایزد IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      28 12
      اقا شما رو به خدا قسم میدم که داعش هم مسلمان بود ،مسلمان هم میتواند اختلاص کند ،بکشد،معتاد بشود، .و.. کند، قاتل شود ،چرا همه چیزو به اسلام ربط میدید مگه مسیحیا بنده ی خدا نیستن؟ چه ربطی داره چون مسلمانه چشممونو رو همه چی ببندیم ؟
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      11 2
      استفاده ابزاری اردوغان اخوانی از اسلام و مردم پاک نهاد آذری از وهابیت ، خطرات جبران ناپذیری بر انشقاق مسلمین وارد خواهد کرد . این فرد متوهم بایستی توسط شهروندان ترکیه علیرغم تغییر قانون اساسی ترکیه از مسند حکومت کنار رود و گرنه با هیتلر فاشیستی روبرو خواهیم بود که تمام کشورها و اقوام از تفکر منحوس پانترکیسم وی روی خوش نخواهند دید.
  • GB ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    14 8
    یاشاسین ایران عزیز
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    12 15
    اردوغان در عراق و سوریه شکست خورد(با کمک ایران)در مصر و لیبی شکست خورد(با کمک عربستان)در یونان و بلغارستان شکست خورد (با کمک اتحادیه اروپا)تنها جایی که در آن موفق بود قفقاز و اروپا شرقی بوده که آن هم به خاطر ضعف روسیه است.
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      16 3
      دوست عزيز اردوغان تو سوريه چندين شهر رو در اختيار داره و ديگه عملا تموم شده و كسي نميتونه اونجا كاري بكنه عين قبرس شد و تو عراق پنجاه تا پايگاه نظامي داره و كلا دستشه تو ليبي هم كه غربش كلا دست تركيه هست و تنهايي يه گوشمالي به مصر و عربستان و فرانسه و روسيه داد و قره باغ هم كه ديگه لازم ميست و تمامش كرد اشغالگري روسيه فرانسه رو و تو مديترانه هم كه داره كارشو ميكنه و فرانسه و يونان و قبرس فقط دارن از دور حرف ميزنن و جرات كاري رو ندارن و برنامه جديد يمن هست كه اونم بعدا معلوم ميشه ميخواد چه بلايي سر عربستان و امارات بياره
    • US ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      10 0
      والا اوناهایی که میگی شکست خورده همشون دستشه موفق هم شده در سوریه میخواد پیشروی هم کنه لیبی که مقابل روسیه و فرانسه و مصر و امارات و عربستان وقتی وارد معرکه شد که دولت قانونی لیبی در حال متلاشی شدن بود ورق کامل برگشت اتفاقا مصر و فرانسه و ... بخاطر این قدرتنمایی ترکیه بشدت موضع ضد ترکیه گرفتن کلا اکثر اطلاعات کاربران که نگاه میکنی غلط هستش
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      10 4
      اینایی که گفتی تو همشون که پیروز شده خخخخ
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    34 45
    چرا آذربایجان یهویی بعده این اتفاق براتون عزیز شد؟ ما گلایه های فرهنگی و زبانی زیادی داریم آذربایجان و زبان ترکی در ایران شبیه بچه یتیمی هست که خودش نافش را درمیاورد
    • پاپک آذری iran IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      35 34
      آذربایجان همیشه برای ایران و ایرانیان عزیز بوده و هست بعنوان یک آذری پاسخ ات رو میدهم پانترک جان ! کمتر پای تلویزیون های ایرانستیز وقت تلف کن به جای تماشای مزخرفات تلویزیون های پانترکیستی وقت بگذار مطالعه کن ! پانترکیسم معجونی است از بیسوادی و بیشعوری ! یاشاسین گوزل ایرانیمیز ، ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لری کور اولسون انشاالله .. پاینده ایران و ملت بزرگ ایرانم
  • mojtaba SE ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    20 20
    هنوز زخم شیعه کشی مردم اذربایجان و کردستان ایران بدست داعشی بنام سلطان سلیم فراموش نشده .که دم از دوستی با شیعه ها میزنه..البته علی اف مارموز و جانی نباید قسل در بره!پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
    • ابوالفضل IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      24 4
      داش کردها سنی هستن و تو جنگ چالدران طرف عثمانی رو گرفتن نه آذربایجان شیعه
  • سرباز IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    3 10
    داش باشیوا اردوغان
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    8 10
    اقای اردغان تاریخ بخوانی برای خودت هم خوبه مخصوصا تاریخ زمان قاجار رو که معاهدات ننگین قاجار که باعث جدایی قسمتهایی از ایران شد
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    4 1
    کمترین محققی می‌داند که مقصد گوینده آن اشعار ذره‌ای امکان تحقق ندارد. یاد خیر می‌کنیم از جناب حیدر علی اف که وقتی از ایشان در خصوص الحاق سوال کردند گفت: کسانی که آن را مطرح می‌کنند دیوانه اند! چون دست باید به بدن ملحق شود نه بالعکس! اگر بنا به بازگشت مرزها به گذشته باشد تنها ملتی که ضرر نمی کند ملت بزرگ ایران است.
  • رسایی IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    5 11
    اردوغانِ دیکتاتور، ای نماد نادانی زنده بودن خود را مدیون ایرانی ریشهء تو نامعلوم، اصل تو ز گرجستان زوزه ی تو نامیمون ای شغال عثمانی علی اکبر رسایی
  • درگان IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    23 14
    استان های کرد نشین ترکیه متعلق به ایران هستند و باید به وطن اصلی بگردند. تنها را خفه کردن اردوغان همین است.
    • محمد IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
      4 1
      کرد نشین های ترکیه نتنها تو خود ترکیه هم آشوب کردن و میخوان جدا بشن بلکه بدجوری به مناطق کردنشین ایران هم چشم دارن و تحریکشون میکنن پانکرد ها هزاربرابر خطرناکتر از پان های دیگن فقط دارن چراغ خاموش حرکت میکنن
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    19 6
    اردوغان اشتباه کرد
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    7 10
    اردغوان برای مردم کشور خودش ریس جمهور خوبی هست میهن پرست و باغیرت هست قرار نیست منافع مارو درنظر داشته باشه ماباید ازریس جمهور و وزیرامورخارجه خودم جواب پس بکشیم چرا ۸سال ایران رو به انزوا کشیدن اگر جواب پس بدن
  • ناشناس IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    22 15
    این اردوغان با همه همسایگانش مشکل دارد . در سوریه آتش بپا کرد و 8 سال داعشی ها را با اسم خلافت به جان سوریها و عراقیها انداخت . در لیبی دخالت کرد . با یونان مشکل دارد . همه جا گنده تر از دهانش حرف میزند . عثمانی 100 سال پیش 100 پاره شد . درس عبرت برایت نشده ؟؟ الان هم کشورت احتمالا دو سه پاره خواهد شد . نه روسیه و نه اتحادیه اروپا و نه آمریکا دل خوشی از تو ندارند ایران هم که جای خود دارد. من روزی را میبینم که مانند قذافی جنازه ات را روی زمین بکشند و باهاش عکس یادگاری بگیرند . چون ترکیه کشور کودتا ها است . هیچکس هم دلش نمیسوزد .
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    13 20
    این متن یه جورایی اعتراف به حمایت از ارمنستان است
  • GB ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    18 2
    هر کی مثل من میاد کامنتا رو بخونه لایک کنه
  • GB ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    10 6
    اردوغان نیرنگ باز
  • GB ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    12 12
    یاشاسین ایران عزیز
  • محمذ IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    22 11
    اردوغان احمق باید ادب بشه
  • DE ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    25 10
    اردغان پان ترک داره با پنبه ظواهر دینی عوام فریبانه منافقانه سر میبره. پشتیبانی اش از داعش جنابتکارو غارت نفت منطقه بدست داعش و فروش اش به اسرائیل غاصب یکی از معاملات اش بود که ناکام موند.
  • علی IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    11 12
    خاک بر سرت اردوغان
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    14 11
    ترکیه دیر یا زود دچار مشکلات بزرگی میشه و اردوغان روزهای اخرشه اینها ناله های قبل از مرگه ، حالا خواهید دید :)
  • GB ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    8 9
    اردوغان ، غلط کردی
  • CA ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    1 1
    بنظرم تحلیل غلط بود چون مسیر انرژی که از طریق گرجستان فرض شده خیلی عملیاتی نیست ولی مسیر غرب شاید درست تر باشه. که البته کشورهای منطقه با یک هم افزایی بایستی این توان را در ادلب سوریه از اردوغان بگیرند . منطقه دونتاس هنوز تکلیفش خیلی روشن نیست و احتمال تغییرات بعد از ارسال گاز روسیه کاملا تغییر خواهد کرد. برای همین این تحلیل درست نیست.
  • رضا ID ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    6 1
    تاریخ تشان داد...سیطان بزرگ صدام را تحریک کرد بر علیه ایران...خدا عراق را از چنگال آنها نجاد داده است... داعش را از سوریه، عراق به سمت ایران شوراندند...اکنون سپاه قدس در مرز جولان ، جولان می کنند...حالا...غرغردوغان را می خواهد بیندازو به جون ایران....#انساء...به زودیظهور جنبش انقلابی در آزربایجان خواهیم شد...
  • CA ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    6 1
    به شعور مردم توهین نکنید
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    26 19
    اره سلطانبول. تاریخ میگه. استانبول و اطرافش متعلق به ایران است اگر مسلمانی دست بردار و الا تاریخ اسلام تکرا خواهد شد
    • IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      12 12
      در کدوم تاریخ استانبول مال شماها بوده تاریخ توهم
    • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      3 3
      منظور دوستمون تمامی آناتولی تا لبنان و فلسطین و مصر بخشی از امپراتوری هخامنشیان ایران بوده ... تاریخ مطالعه کنید متوجه خواهید شد هخامنشیان بخش های زیادی از جهان رو تحت کنترل داشتند ... زیاد حرص طورکیه رو نخور دوست پانترک کلا" ترک های آناتولی مهاجر هستند حدود پنج شش قرن ساکن آناتولی هستند
  • SE ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    12 0
    کاش متن سخنرانی اردوغان رو هم منتشر میکردید..
  • تورک IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    8 11
    زند باد ایران قهرمان
  • محمود IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    7 6
    درود بر مجلس انقلابی
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    0 1
    امید میره اتحاد بین عموم جامعه از نخبگان گرفته تا همه قشرهای جامعه شکل بگیره و جدای از اختلافات داخلی همه یک صدا و برای همیشه دست و زبان کسانی که به راحتی به خاک میهن دراز میشه رو قطع کرد ، مطمئن هستم اسرائیل در شعله ور کردن این فتنه اقداماتی می کند و خواهد کرد. مبادا امثال ترکیه به خیال اینکه ایران در انزوا و تحریم قرار گرفته در فکر شوم قوم گرایی و کشورگشایی بیفتد . همین حالا باید تدبیر کرد.
  • RO ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    3 5
    کشور ایران باید در آذربایجان هم نفوذ کند با توجه به جمعیت کثیر شیعیان و همسایگی و ....چرا باید اینجا را به صهیونیست ها واگذار کنیم ؟!
  • ف IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    29 31
    اردغان‌میخواهد‌کل‌ترک‌ها‌را‌یک‌کشور‌مستقل‌‌ ‌ایجاد‌کند‌واین‌یک‌افتخار‌بزرگ‌برای‌ترکها‌است‌یک کشور‌ترک‌با‌استقلال‌ترک‌‌عالیه
    • علی خدایی IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      6 3
      ردوغان و امثال شما باید بدانید دنیا دنیای کشور گشایی و اشغالگری دیگر نیست که ردوغان نو عثمانی عثمانی گری بخواهند بکنند ردوغان میداند چظور اشتباهی کرده
    • ایرانی IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      11 2
      هرترکی برای کشور خودش.!!!
    • ایرانی IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      10 3
      اردوغان اشتباه میکنه اگر چنین نیتی دارد.!
    • رضا IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      11 4
      اردوغان غلط میکنه اگر چنین نیتی دارد.!
  • رضا IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    6 10
    بر آمریکا و اسرائیل واردوغان وهمه دشمنان اسلام و مسلمین جهان.
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      13 3
      مرگ بر آمریکا و...
  • سیاوش وطن پرست IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    18 3
    اگر به بی غیرتی عادت کردیم اردوغان و علی اف جسارتشان بیشتر خواهد شد و روزی چشم باز میکنیم و می بینیم دشنه را در تن ایران تا دسته فرو خواهند کرد باید به اردوغان تو دهنی محکمی زد تا علی اف ماست ها را کیسه کند و الا عاقبت خوشی در آینده نخواهیم داشت آذربایجان و استانهای کردنشین را از ما گرفتند و ما خواب بودیم
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    3 3
    خوب به شما چه...ایران هم یک مسیر ژئواستراتژیک بکشه تورم کمر شکنو کنتل کنه
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    2 5
    اردوغان فاشیست
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    1 2
    قبل اسلام ایران ی امپراطوری بود مقابل روم ، که با خلافت اسلامی جایگزین شد . بعد فتح روم به دست سلطان محمد عثمانی روم هم از صفحه ی روزگار محو شد و رومی های رفتن روسیه بزرگ رو تاسیس کردن . در چنین شرایطی که رومی وجود نداره چرا ی عده هنوز ایران ایران میکنن ؟! ساسانیان ایرانی زنده بشن بهتون میخندن . اصن ماه و ستاره ساسانی توو پرچم ترکیه ست . فازتون چیه ؟
  • کارشناس IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    4 8
    اون شعری که گفته به یکپارچگی ایران اشاره میکند و اذربایجان که از ایران جدا شده است .
    • حسین رضا IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      6 0
      یعنی هیچکس متوجه منظورش نشد فقط شما متوجه شدی؟؟؟!!!
    • عبدالله IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      1 0
      فقط شما می فهمی
    • آذری IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      0 0
      یعنی فقط شما متوجه شدی منظورش چیه؟!
    • هادی IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
      0 0
      فقط شما می فهمی؟!
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    9 4
    اوج اقتدار امپراتوری نادر خان افشار می خوا تا سرزمین از رفته را به ایران برگرداند
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
      2 3
      انشاالله ... دور نخواهد بود آن روز ..
  • mojtaba SE ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    3 4
    برو تاریخ بخون .تو چالدران تمام نیروی شاه اسماعیل از کردها و لرها و اذربایجانیها و قره باغ بودن که بتونن جلوی مزدوران داعشی عثمانی رو بگیرن که به تبریز نرسن و قتل عام کنند .پاینده ایران پاینده رهبر
  • پرهام IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    5 6
    حرفای اردوغان در باکو یک دام و تله بود برای رسانه های ایران جهت جریان سازی وفاصله انداختن بین نزدیکی بوجود امده بین تهران وباکو پس از موضع گیری نمایندگان ولی فقیه در استان های ترک نشین وهمچنین اعلام موضع رسمی وحمایت از تمامیت ارضی جمهوری باکو از طرف تهران وهمچنین مسدود کردن پرواز از آسمان ایران به ارمنستان ومنع اتتقال سلاح از اسمان ایران وهمچنین سفر فرستاده ویژه ایران به سه شهر باکو وایروان ومسکو وتلاش اای تهران وحمایت قاطع از حقوق دولت باکو!! متاسفانه رسانه ها ی ما دراین دام افتاده خصوصا رسانه های اصلاح طلب ومشکوک!! ترکیه به دنبال تخریب وجهه ی مثبت وحق طلب ایران در جنک قره باغ و تخریت تلاش ها ایران است که متاسفانه دولت منفعل و ظریف قهرمان دیپلماسی بجای تبریک به دولت باکو در روز رژه بخاطر گرفتن خاک و حق وحقوقش به دلیل واکنش بدون تامل طوری ظاهر شد که از پیروزی حکومت اذربایجان وگرفتن حقوق وخاکش ناراحت است وتمام تلاش ها ومواضع درست نمایندگان ولی فقیه بر باد رفت پرهام خلج کارشناس حقوق
  • IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    4 5
    صدام رجب اردوغان. صدام رجب اردوغان. صدام رجب اردوغان مخ داغان
  • GR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    7 12
    ترکیه برتری در دریای سیاه داره چون. تنگه بسفر راه ورود به مدیترانه را داره استانبول را داره اینم از زمان جنگ جهانی دوم وصیت تزار و نبرد چرچیل تثبیت شد . همه کشورهای دریا سیاه از گرجستان تا اوکراین مجبورن با ترکیه باشند در عراق و سوریه و ایران هم منابع آب ارس و فرات و دجله رو داره. و هاب انرژی منطقه است ایران نصف تنگه هرمز را داره و نفت و گاز و چابهار
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
    2 0
    نشان میدهد نفوذ و ائتلاف منطقه ای باید با پشتوانه اقتصادی همراه باشد... در حالیکه در راهبرد ایران تاکید بر مسائل غیراقتصادی است و متاسفانه بحرانها که برطرف میشود، منافع از دست میرود...
  • موسی US ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
    4 1
    هیچ کسی غیر از مسعود بارزالی پتانسیل تبدیل شدن به صدام بعدی رو نداره کسی که علنا زر میزنه تشکیل کشور کردستان با تجزیه ایران شروع میشه
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    1 1
    یاشاسین ایران
  • من IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    1 1
    اردوغان مردی بزرگ و سیاست مداری ماهر و شجاعی است ناراحتی شما نشان می دهد که اردوغان در کارش موفق می باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس