قره باغ

یک اندیشکده انگلیسی بر این باور است جنگ قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ نشان داد که با توجه به افزایش قدرت ترکیه و روسیه در منطقه، تهران باید رویکردش را نسبت به این منطقه تغییر دهد.

سرویس جنگ نرم مشرق - موسسه نیروهای متحد سلطنتی انگلیس (روسی) در گزارشی نوشت: جایگاه ایران در قفقاز جنوبی، منطقه‌ای که آن را بخشی از منافع تاریخی خود می‌داند، تحت فشار شدیدی قرار گرفته است. جنگ قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ نشان داد که با توجه به افزایش قدرت ترکیه و روسیه در منطقه، تهران باید رویکردش را نسبت به این منطقه تغییر دهد.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


جنگ قره‌باغ چشم‌انداز راهبردی ایران در منطقه قفقاز جنوبی را تغییر داد

جایگاه شکننده ایران در ژئوپلیتیک در حال تغییر قفقاز جنوبی

این اندیشکده مدعی شد: قرارداد صلح نوامبر ۲۰۲۰ که به جنگ ارمنستان و آذربایجان پایان داد، نشانگر جایگاه شکننده ایران در ژئوپلیتیک در حال تغییر قفقاز جنوبی بود. تهران قدرت کافی برای تأثیرگذاری روی روند درگیری‌ها را نداشت. در مقابل، روسیه و ترکیه نتیجه را شکل دادند، یک توافق آتش‌بس منعقد کردند و آن را به اجرا درآوردند. مأموریت جدید حفظ صلح توسط روسیه و بازگشت سربازان ترکیه به قفقاز جنوبی نشان‌دهنده غیبت ایران در رقابت مجدد قدرت‌های بزرگ در منطقه بود.

ایران به ویژه نگران افزایش نفوذ ترکیه در منطقه است. این دو کشور در سوریه با یکدیگر همکاری می‌کنند و با تجزیه‌طلب‌های کُرد می‌جنگند، اما افزایش نفوذ ترکیه در امتداد مرز شمالی ایران چالش بزرگی برای این کشور است. این روند از اواخر دهه ۱۹۹۰ وجود داشته، زمانی که دخالت نظامی و اقتصادی ترکیه در آذربایجان به تدریج افزایش یافت. با این حال، اگرچه ایران توانایی چندانی برای جلوگیری از رشد نفوذ ترکیه ندارد، اما ممکن است بتواند توافق بهتری با آذربایجان برقرار کند.

تغییر سیاست ایران در قبال آذربایجان

مؤسسه روسی افزود: جنگ قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ چشم‌انداز ایران را تغییر داده است. رهبران مذهبی ایران بیشتر از آذربایجان حمایت کردند و مدعی بودند که قره‌باغ و سرزمین‌های اطرافش بخش‌های جدایی‌ناپذیری از آذربایجان هستند. علاوه بر این، جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، در جریان تور منطقه‌ای اخیر خود که با هدف ترویج همکاری‌های منطقه‌ای انجام شد، گفت خوشحال است که آذربایجان کنترل سرزمین‌های اشغالی خود را از ارمنستان پس گرفته است.

جنگ قره‌باغ چشم‌انداز راهبردی ایران در منطقه قفقاز جنوبی را تغییر داد

تغییر توازن قدرت در همسایگی ایران

در ادامه این گزارش آمده است: از بسیاری جهات، تغییر چشم‌انداز ایران نشان‌دهنده تغییر توازن قدرت در همسایگی این کشور است. حمایت از ارمنستان باعث دشمنی آذربایجان تقویت‌شده با ایران می‌شد و این کشور را بیشتر تحت نفوذ ترکیه قرار می‌داد و به طور بالقوه مسیرهای ترانزیت جاده‌ای و ریلی به روسیه را به خطر می‌انداخت و جایگاه ایران در حوضه دریای خزر را پیچیده می‌کرد. همچنین ایجاد تنش با باکو ممکن است دوباره ایده آذربایجان بزرگ را برافروزد. اگرچه برخی از این پیامدها بعید به نظر می‌رسند، اما روابط ضعیف با باکو احتمال وقوع آن‌ها را افزایش می‌دهد.

ایران همچنین نگران مشارکت نظامی بین آذربایجان و اسرائیل است. موقعیت جغرافیایی آذربایجان در مرز ایران، آن را به مقر ایده‌آلی برای جمع‌آوری اطلاعات استراتژیک تبدیل می‌کند. منابع رسانه‌ای ادعا کرده‌اند که اسرائیل در دهه ۱۹۹۰ در ساخت ایستگاه‌های جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی در امتداد مرز آذربایجان با ایران به باکو کمک کرده است. در سال ۲۰۱۲، مارک پری در مجله فارن پالیسی ادعا کرد که اسرائیل قراردادی با آذربایجان بسته که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا پروازهای عملیاتی را از این کشور انجام دهند.

جنگ قره‌باغ چشم‌انداز راهبردی ایران در منطقه قفقاز جنوبی را تغییر داد

نگرانی ایران از نزدیکی آذربایجان و اسرائیل

از نظر ایران، روابط نزدیک بین اسرائیل و آذربایجان بخشی از تلاش‌های آمریکا برای تضعیف جایگاه این کشور در منطقه است، که تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد. در اوایل دهه ۱۹۹۰، واشنگتن از ایجاد رابطه سه‌گانه بین ترکیه، آذربایجان و اسرائیل حمایت کرد. این مدل ژئوپلیتیکی تا حدودی موفق بوده است. آذربایجان و اسرائیل همچنان رابطه ژئوپلیتیک خود را برای حفظ امنیت خودشان در منطقه حیاتی می‌دانند. بنابراین کاهش روابط با آذربایجان می‌تواند موضع ایران در قفقاز جنوبی را بغرنج کند.

چشم‌انداز منطقه‌ای ایران

این اندیشکده در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: موضع در حال تحول ایران نسبت به آذربایجان با چشم‌انداز گسترده‌تر منطقه‌ای و حتی اوراسیایی مرتبط است. حوضه دریای خزر و قفقاز جنوبی به طور جدایی‌ناپذیری با خاورمیانه ارتباط پیدا کرده‌اند. روسیه و ترکیه در طول یک دهه گذشته نفوذ خود در منطقه را افزایش داده‌اند و اکنون قفقاز جنوبی را بخشی از یک بازی ژئوپلیتیک بزرگ‌تر می‌دانند که از دریای مدیترانه تا دریای خزر ادامه پیدا می‌کند. ایران نمی‌تواند این سیر تکاملی را نادیده بگیرد و باید خودش را با شرایط جدید تطبیق دهد. این اقدام می‌تواند در بلندمدت اهمیت قفقاز جنوبی را در سیاست خارجی ایران بالا ببرد و آن را به دیگر مناطق خاورمیانه که تحت نفوذ تهران هستند اضافه کند.

ایران همواره به این چشم‌انداز منطقه‌ای توجه کرده است. تهران با وجود تنش‌های تاریخی در مدیریت تعامل خود با آذربایجان و ارمنستان، یک استراتژی امنیتی مشارکتی را دنبال می‌کند که هر سه کشور قفقاز جنوبی و همچنین روسیه و ترکیه را دربر می‌گیرد. به عنوان مثال، در طول جنگ قره‌باغ در سال ۲۰۲۰، ایران پیشنهادی را برای تنش‌زدایی در منطقه مطرح کرد و عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه خود را به تمام کشورهای منطقه فرستاد.

جنگ قره‌باغ چشم‌انداز راهبردی ایران در منطقه قفقاز جنوبی را تغییر داد

نظم جهانی در حال تغییر در قفقاز جنوبی

در واقع ایران تغییرات در قفقاز جنوبی را به عنوان بخشی از نظم جهانی در حال تغییر در نظر می‌گیرد. در جریان درگیری‌های اخیر، غرب به عنوان یک عامل خارجی باقی مانده است، در حالی که روسیه و ترکیه نقش محوری را ایفا کرده‌اند.

همچنین باید به اقتصاد ژئوپلیتیکی به ویژه اتصال منطقه‌ای توجه ویژه‌ای شود. موضع تهران پس از جنگ اخیر تحت تأثیر جغرافیای اقتصادی قرار خواهد گرفت. ایران یک استراتژی توسعه بندری و ریلی را دنبال کرده که حالا بخشی از یک اقدام بزرگ‌تر است که این کشور را به واسطه بین پروژه‌های اقتصادی هند، چین و روسیه تبدیل می‌کند. اتحادیه اقتصادی اوراسیا در زمینه قفقاز جنوبی مهم است و از نظر ایران، آذربایجان برای مسیرهای ترانزیتی در کریدور اقتصادی شمال-جنوب که از اقیانوس هند تا بنادر بالتیک کشیده شده است، اهمیت زیادی دارد. تلاش‌های روسیه برای احیای راه‌آهن دوران شوروی می‌تواند سود زیادی برای تهران داشته باشد، چون باعث گسترش روابط تجاری با منطقه و روسیه خواهد شد.

ایران در حال تطبیق با شرایط قفقاز جنوبی است

اندیشکده روسی انگلیس در پایان گزارش خود پیشنهاد کرد: ایران به آرامی در حال تطبیق با شرایط در حال تغییر قفقاز جنوبی است. هنوز مسائل زیادی نامشخص باقی مانده است. تهران چگونه می‌تواند توازن قدرت را به نفع خودش تغییر دهد؟ به نظر می‌رسد یک راه برای رسیدن به این هدف، ایجاد روابط بیشتر با باکو باشد؛ یک گزینه دیگر هم پیشنهاد بسترهای همکاری منطقه‌ای است. اما ایران هر تصمیمی بگیرد، با نفوذ گسترده ترکیه و روسیه در منطقه مواجه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 84
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 59
  • هموطن IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    20 1
    ساعت خواب خسته نباشی
    • س.تبریزی IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      31 58
      به نظر من ایران باید یک هسته مقاومت در ارمستان تشکیل بده و به طور غیرمستقیم از این نیرو پشتیبانی کند. انفعال یا حمایت از آذربایجان هر دو به ضرر ایران تمام خواهد شد، چون قطعا آذربایجان به این سرزمین های پس گرفته شده اکتفا نخواهد کرد و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم دیر یا زود با این کشور وارد درگیری خواهیم شد. پس چه بهتر که زودتر و از طریق جنگهای نیابتی وارد این جنگ بشیم.
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    24 12
    خبر نگار ایرانی در کنفرانس مطبوعاتی در باکو از رئیس جمهوری گشور میزبان ادرس تروریستها رو میپرسه اونوخ شما از نفوذ ایران و حرکت به سوی دوستی تهران باکو حرف میزنید شایدم منظور نویسنده قضایایی همچون ناردالانه که بدترین گزینه هستشو باعث پیچیدگی بیشتر رابطه میشه.بنظرم بهترین گزینه تجارت و همسودی مشترک بین کشورها منطقه هستش کاری که اروپا کردو میکنه و بافس اتحاد شون در مقابل امریکا روسیه چینه ایرانم میتونه همین روشو با ترکیه عراق و آسیا مرکزی داشته باشه البته چیزی که با وجود روسها ناشدنیه و نفوذ وحشتناک چین در منطقه
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    33 42
    این به تحلیل شباهت نداره بیشتر شبیه اینه که داره هشدار میده دشمنی با ترکیه و اذربایجان باعث تجزیه ایران میشه باید سیاستش رو ایران عوض کنه
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      19 10
      مگه غیر اینه؟!
    • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      57 62
      جمهوری جعلی باکو واس ماس. تجزیه طلب هم سرش بالای داره، دست از پا خطا کنن کار تمومه.
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      34 23
      صهیونیست های الدنگ بعد از شکست پان عربیسم های حزب بعث، حالا به دنبال اتحاد با پان ترکیسم ها هستند تا ایران را مشغول کنند تا خودشان بتوانند به عمر ننگین شان اضافه کنند. ولی خوب شب دراز است و قلندر بیدار!!
  • BE ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    64 25
    ایران بزرگترین بازنده جنگ قره باغ بود
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      21 26
      میخواستی چیکار میکرد به متجاوزین کثیف کمک میکرد
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      27 34
      ایران نقشه فعلی ارمنستان و آذربایجان را دنبال می کند نگرانی ایران از این است که اذربایجان علاوه بر قره باغ به ارمنستان حمله و بخشهایی از خاک ارمنستان را اشغال کند که ایران اینبار مجبور است طرف ارمنستان را گرفته و به این کشور کمک کند - ایران از ناحیه داخلی نگرانی ندارد و آذربایجان و ترکیه عددی نیستند
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      14 35
      به ما هیچ ربطی نداره
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      16 14
      ۲۱:۴۲ تو کاره ای نیستی که بهت ربط داشته باشه یا نه. مثلا اگه ایران هر تصمیمی بگیره تو چه غلطی میتونی بکنی؟
    • FR ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      6 16
      خط قرمز ایران تغییر در مرز جغرافیایی کشورها بود که هیچ اتفاقی نیفتاد
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    14 11
    خطر از آنچه در آینه میبینید به شما نزدیک تر است
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    18 6
    تمام این شکست ها در حوزه خارجی همانند حوزه داخلی از دولت بی تدبیر و ناامید سرمنشا می گیرد هشت سال این دولت به اندازه پنجاه سال ایران را در تمام حوزه ها عقب برده است
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    48 27
    حمایت از کفار ارامنه عاقبتش همینه
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      19 25
      دولت جمهوری آذربایجان با شیاطین صهیونیست و مسلمان کشان ترکیه متحد هیت و رسما یک شیطان پرست هست...
    • FR ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      10 19
      آخه اگه کوچکترین حمایتی ایران میکرد چیزی از ارتش وهابی باقی میموند؟؟؟ عربستان بزگترین ارتش و مجهز ترین ارتش خاورمیانه در برابر چند تا موشک و پهپاد چند دهه قبل جلوی حوثی ها موند. اونوقت ایران کوچکترین کمکی به ارمنستان میکرد اصلا چیزی از باکو باقی میموند؟!
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    30 25
    اگه روسیه برای حمایت از ارمنستان ارتش میفرستاد ایران هم ارتش برای حمایت از ارمنستان میفرستاد ایران بدون حمایت روسبه توان مقابله با ترکیه رو نداره
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      18 19
      ترکیه از نظر ادوات نظامی برتری انچنانی نسبت به ایران نداره شما ترکیه رو از ناتو بنداز بیرون میشه سرباز بدون شلوار ایران توی حوضه موشک خوب کار کرده همچنین جنگ الکترونیکی و هواپیماهای بدون سرنشین حالا توی امکاناتی مثل جنگنده یا هلیکوپتر یا نمیدون تانک و اینچیزا شاید ضعیف باشه ولی خب همون موشک برای همسایشگانش بسه
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      3 11
      از کی تا حالا پیاز هم قاطی میوه ها شده؟! حتما با رجب ایویدیک میخوان به جنگ ایران بیان!!
  • الماس FR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    15 37
    ایران بهترین سیاست را در پیش گرفت موقعیت استراتژیک ارمنستان بسیار مهمتر از اذربایجان است اگر به نقشه نگاه کنید کنید ارمنستان سر ایران است از طرفی به گرجستان و دریای سیاه متصل میکند روابط ایران و ارمنستان و ایران گرجستان باعث دسترسی ایران به دریای سیاه میشود.ترکیه رقیب ایران است و از طرفی ارتباط ایران با دریای سیاه موقعیت ترکیه را تضعیف میکند از ان طرف سوریه و لبنان و دریای مدیترانه ترکیه از دو طرف تحت محاصره ایران قرار میگرد راههای ارتباط با اروپا اسان تر میشود
  • پوریا IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    14 44
    چرا ما باید روی استان هامون بذار آذربایجان آیا کشور های دیگه هم روی استان اسم قوم میذارند اگر این پسوند های تغییر نکنه آینده والله سخته بذار استان تبریز استان ارومیه استان زاهدان استان سنندج استان شیراز این پسوند ها رو حذف کنید انشالله والله واجبه نیازه خوددانی
    • CO ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      6 8
      جناب پوریا بله با شما موافقم ببخشید که پیش از این منظورتان را در نیافته بودم
    • IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      16 10
      یه مدتیه پشت سرهم همینومیگی ربات هستی یا دست نشانده؟ سری قبل هم با همین اسم این بحث بیخود رو کشیدی وسط .ایران مجموعه ای از قومیت هاست که هیچکدوم با دیکری هیچ مشکلی ندارند .
  • US ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    23 12
    نگران نباشید. سردار قاآنی یه فکری هم برای اونجا میکنه
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    25 32
    در واپسین سالهای عثمانی جریان پانترکیسیم بشدت قدرت گرفت و باعث تجزیه عثمانی و جدایی دو سوم خاکش شد. بار دیگر پانترکیسم در منطقه بیداد می کند و این بار نیز به تجزیه دو کشور جعلی ترکیه و باکو (با نام جعلی آذربایجان) خواهد شد
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    9 25
    ایران به دنبال دخالت در کشورها و نفوذ در جایی نیست. کافر همه راه به کیش خود میپندارد
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      17 5
      عراق سوریه یمن افغانستان و....نفوذ حساب نمیشه ؟
  • بهزاد US ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    34 22
    ایران بزرگترین خطای تاریخ بعد از انقلاب رو مرتکب شد. جمهوری آذربایجان نزدیکترین بافت جمعیتی به ایران رو داره و با دست خودش آذربایجان رو سمت اسرائیل و ترکیه هل داد.
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      14 25
      چشم هرچی تحلیله درآوردی! وقتی از مناسبات ایران و باکو از زمان جنگ اول قره باغ خبر نداری ، لطفا ساکت شو و بیشتر مطالعه کن. ایران در جنگ اول که حدود ۲۰ سال پیش بود ، مثل سایر مناطق شیعه نشین جهان از آذربایجان هم حمایت میکردو ما ده ها شهید دادیم که الآن در باکو دفن شدن.اما ج آذربایجان چی کرد؟ ایرانیا رو بیرون کردن تا آمریکائیها بیان و تو جنگ کمکشون بدن. چون حیدرعلیف میدونست با توجه به شیعه بودن اکثر آذربایجان و نفوذ نرم ایران و رواج آداب و فرهنگ ایرانی تو اون منطقه ، امکان اتصال دوباره ج آذربایجان به ایران وجود داره. خلاصه خودشون رفتن سمت آمریکایی ها و نتیجه این کار اشغال ۲۰ درصد خاک ج آذربایجان برای دو دهه بود نسل کشی هایی که انجام دادن. صهیونیست ها هم الآن با فرش قرمز بارزانی و علیف در منطقه جولان میدن.
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    8 15
    بهترین کار پاک کردن صورت مسئله با چند بمب اتمه ....حالا پیدا کنید پرتقال فروشی را که جلوی ساختن بمب اتم را گرفته ....نفوذی داریم اونم زیاد اونم متنوعش....
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    17 32
    عوضش پانتورچها الان. به ریش ایران. و فارس و کورد میخندند
    • رضایی IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      17 4
      تروریست مسخره بیچاره
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    32 15
    احمق. جمهوری باکو .نه ..جمهوری اذربایجان. بی سواد ..متعصب نژاد پرست ...
    • GB ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      18 22
      احمق و نژادپرست خود تو هستی
    • DE ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
      5 2
      آخه یه کشور جعلی چیه که انقدر جوش میزنی. همون جمهوری باکو هم زیادیش هست
  • ناشناس IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    13 8
    صبح بخیر. تازه فهمیدید. طرف داره راستش رو میگه. برداشت دیگه ای لازم نیست. ترکیه امروز درست مثل توپ هر طرف که منفعتش باشه می چرخه. یعنی بدترین گزینه برای این که حساب روش باز کنید. بعد هم ما چه وجه اشتراکی با حکومت های لائیک داریم؟ نه وجدانا برام سواله. طرف داره میگه ما لائیک هستیم تا چند سال دیگه هم سفره ی شیعه و شیعه مسلکی رو برای همیشه می چینه واقعا دلتون به چی خوشه؟ واقعا نمی دونم. همین الانش هم در مناطق مرزی تفکر داره عوض میشه دیگه کسی برای این حرفها تره خورد نمی کنه.
  • GB ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    16 5
    ایران در سالهای گذشته از قفقاز و آسیای میانه غفلت کرده و تمام توانش را به خاورمیانه عربی اختصاص داده. این سیاست زیانباری است و باید تغییر کند. در غیاب ایران چین، روسیه و ترکیه میدانداری خواهند کرد که هم از نظر امنیتی و هم اقتصادی به زیان منافع کشور است.
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    17 35
    ایران باید ارمنستان را به پهبادهای انتحاری مجهز نماید انهم به تعداد زیاد که بتواند جلوی کریدور زنگزور را بگیرد
    • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      7 0
      ایران عاقل باشه در گیر این ماجرا نمیشه برای ایران خطرناکه
  • پوریا IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    14 25
    داداش ترکیه برابرPKKوTAK مونده 40ساله توسط این گروه ها 40هزار کشته نظامی و غیر نظامی داده تازه یک گروه کرد ترکیه جوانان میهن پرست هست این گروه ها90هزار عملیات بمب گذاری و انتحاری و مسلحانه داخل خاک ترکیه انجام داده
    • GB ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
      12 4
      این جوری حساب کنی ایران هم جهل ساله برابر پژاک و کموله ها مونده کشته های ما خیلی بیشتره بود
    • FR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      19 11
      ترکیه فکر کرده که اگر با امنیت کشور بازی کرد در آنان میمونه. اونم با سی میلیون کورد که به در تمام این سالها. بدجوری سختی کشیدند. بگذریم از با بقیه اقلیت ها و گروه ها
  • پوریا IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    27 29
    1.باید آذربایجان کردستان بلوچستان فارس از تقسیمات کشوری ایران حذف بشه بشود استان تبریز استان ارومیه استان سنندج استان زاهدان استان شیراز وزارت کشور انشالله به امید خدا تغییرات انجام بده2.کشور جمهوری آذربایجان در برابر قدرت نظامی ایران حرفی برای گفتن نداره مثل اینکه اوکراین و گرجستان جلوی روسیه وایسن ایران برابر جمهوری آذربایجان قدرتمند خواهد بود فقط جنگ بشه ایران قدرتمند
    • GB ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      20 12
      ایران در برابر ترکیه حرفی برای گفتن نداره جایی که روسیه وارد نشه ایران هم وارد ان جنگ نمیشه
    • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      21 17
      فکر میکنی اگه بین ایران و جمهوری آذربایجان جنگ بشه مردم آذری ایران با این جنگ همراهی خواهند کرد؟!! از روی معده حرف نزنیم
    • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      6 9
      برو کشکتو بساب انگلیسی!! نکنه شب حمله به عین الاسد قبلش روس ها به پایگاه حمله کرده بودند که ما خبر نداریم؟!!! ترکیه که عددی نیست
    • FR ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      16 19
      شک نکن جنگی رخ بده خود آذری ها میرم برای شکار ارتش به اصطلاح تورککککک.در ضمن چی باعث شده فکر کنید ایرانی که در برابر ابر قدرتی مثل آمریکا ایستاده ارتش دوزاری ترکیه چه جوابی میخواد به ایران بده . ایران استاد جنگ های فرسایشیه. میگی نه نگاهی به حزب الله لبنان کن نگاه به حوثی ها کن. ختم کلام جمهوری باکو کاری علیه ایران کنه کل اونجا به ایران برمیگرده ترکیه کاری علیه ایران کنه موجودیتش به خطر نیفته امنیت پیش کشش
  • پوریا IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    19 28
    من خودم بچه ارومیه ام بابا اسم آذربایجان از تقسیمات کشوری حذف بشه بشه استان تبریز استان ارومیه پسوند قومی استان ها حذف بشه ایران قدرتمند زنده باد شهید فهمیده دلاور
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      11 0
      اونجایی آدم دروغگو.
    • سعید RU ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      20 9
      اسم هر قومی از روی هر استانی حذف بشه باز اذربایجان اذربایجان خواهد ماند.هویت و شناسنانه رو نمیشه پاک کرد.شما هم از مهاجران و مهمانانی هستی که در اذربایجان تشریف داری
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
    21 19
    باید اسامی باستانی ایرانی را روی تک تک استان ها بگذاریم ...ی شبکه تلویزیونی تاریخ داشته باشیم ...بر اهمیت زبان فارسی که اقوام ایرانی را متحد نگاه می‌دارد ..و حتی در حکومت های ترکی ایرانی ، زبان فارسی، زبان رسمی و درباری بوده تاکید کنیم و قص علی هذا ...
  • حسن US ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    48 43
    یاشاسین تورک
    • FR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      7 33
      ارتش تورککک با تبریز کاری کرد که هر می غیرت داشته باشه می‌دونه باید چیکار کنه اما تو رو دیگه نمی‌دونم که دقیقا کی هستی !!!! فی کل حال زنده باد شیعیان که توانی برای تروریست ها نگذاشتند
  • حق IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    27 43
    حداقل نصف جمعیت ایران آذربایجانی هست. و تنش با جمهوری آذربایجان احمقانه هست اتفاقا ایران باید با ارمنستان اشغالگردشمنی کند و با آذربایجان دوستی. همه دنیا میدانند که ارمنستان یک رژیم جعلی هست و در ایروان مسلمانان رو نسل کشی کرد تا کشور جعلی خودرا به دستور استالین گرجی الاصل بنیانگذاری کند
    • CO ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      19 15
      (آناتولی وبیزانس اشغالی ) ترکیه و حکومت باکو از همه جعلی ترند و هیچ پیشینه تاریخی ریشه داری ندارند
    • IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      18 14
      چحوری حساب کردی؟ بعد میدونی نزدیک به نصف جمعیت کشور باکو هم طالشی که از نژاد اصیل ایرانی هستند؟
    • FR ۰۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      12 11
      تحلیل آب دوغ خیاری یعنی همین . حزب الله آذربایجان یکی از تندرو ترین حزب های ایرانه که شدیدا هم نسبت به حرکات باکو واکنش نشون میده . کجایی هستند آذری. پس تحلیل آب دوغ خیاری تو بزار برای خودت
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      7 14
      تالش زمان شوروی خودمختار بود به خواسته خودشان به اذربایجان ملحق شدن دوما طبق امار رسمی ایران جمعیت تورکهای ایران سی میلیون نفره
  • ناراضی وضع موجود DE ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    9 12
    راه حل انقلاب شيعي در قلب باكو
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      9 2
      اذربایجانی ها رو نمی تونید با مذهب فریب بدید
  • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    8 10
    مردم ارمنستان و آذربایجان و گرجستان خود را ایران می دانند مشکل غربگرایی ایران است
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    7 5
    انگلیسی نگران اتحاد ایران و ترکیه و روسیه است دارد تفرقه می اندازد
  • IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    6 6
    ایران بایستی متوجه عراق و سوریه و فلسطین و خاورمیانه باشد روسیه با ترکیه بقدر کافی در قفقاز و دریای سیاه و اوکراین و کریمه و... رقابت دارد
  • IR ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    6 8
    ایران باید کرویدور شمال به جنوب رو هر چه زودتر راه اندازی کنه. تا قواعد بازی اقتصادی رو بتونه تغییر بده. اهرم فشار علیه رژیم باکو باید همیشه وجود داشته باشه . درسته خود مقامات اون کشور پان ترک و عقاید اینطوری داشته باشند اما مردم اون کشور شیعه هستند . پس بهترین راه از همین راهه. نکته بعدی اینکه بنظر من حتی اگر ایده ی اینکه باکو کاری علیه کشور ما انجام بده چه بهتر اونجوری دیگه خیلی راحت میشه این استانهای شمالی رو به کشور برگردوند. پس امیدوار باشید که آنقدر خریت کنند
  • IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    3 2
    نکته بعدی تیپ محسنیون هستش.
  • FR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    5 1
    جدا از مسأله نفوذی که ایران بواسطه گروه های شیعی می‌تونه به سادگی آب خوردن داشته باشه کریدپر شمال به جنوب بزگترین دستاورد منطقه و ایران می‌تونه باشه . اما هیچ جدیتی برای این کریدپر وجود نداه. بندر چابهار و جاسک می‌تونه قفقاز و کشورهای شرقی ایران رو شدیدا متنفع کنه و حربه دشمنان رو خنثی
  • علی IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    4 10
    تا زمانیکه ایران با امریکا رابطه نداشته باشه وضع همینه . حتی کشورهای کوچکی مانند اذربایجان ارمنستان کویت امارات بحرین قطر ...... به خاطر خوشایندی امریکا با ایران رابطه دوستانه ایی نخواهند داشت . پس بهتر است از تحلیل های نابجا پرهیز کنید .
  • علی خدایاور IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    14 17
    آینده از آن ترک های صادق و با برنامه است شما فقط بلدید حرف بزنین شما اقصادتون را ببینین و اقتصاد اون را
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      10 7
      نمیدونستیم گردشگری جنسی هم شد اینده اقتصادی!! برو خجالت بکش ادم حقیر که اخر دنیا مرگه
  • مسعود IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    3 11
    باکو تفلیس و ایروان هرچه زودتر باید به سرزمین مادری ملحق شوند تا بهانه ها و اختلاف افکنی ها هرچه سریتر تمام شود
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      22 4
      شما اول مواظب باشید تبریز ارومیه اردبیل خوزستان کردستان رو از دست ندهید باکو تفلیس ایروان پیش کش
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
      5 5
      ایران کاملا موظابه که چیزی ازط دست نده امیدوارم بقیه انقدر خریت کنند علیه تمامیت ارضی ایران کاری کنند تا درک کنند جنگ یعنی چهع!!!
  • مسعود IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    5 15
    وقتی رفسنجانی جشن میگیره برای استقلال باکو باید هم یکی مثل اردوغان پیدا میشد میرفت صدای زوزه گرگ و کفتار در بیاره...باکو و ایروان و درآینده به امید خدا تفلیس باید به سرزمین مادری شان ایران سریعتر برگردند همیشه تاریخ این سه شهر جزو ایالت های مهم ایران بوده اند و خواهند بود
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    5 6
    اونایی که هی میگفتن یاشاسین آذربایجان بیان تحویل بگیرن
  • پوریا IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    5 6
    اولا در ترکیه20میلیون در ناحیه شرق و جنوب شرق هستند و اینکه گروه پ ک ک و تاک از1984مسلحانه میجنگن ترکیه خودش درگیره
  • GB ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    5 4
    عربستان اعلام کرد محموله مواد مخدر حزب الله رو توقیف کرد
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    7 11
    ایران هیچ توجهی به مناطق و سرزمین های از دست رفته خود مانند افغانستان و آران ( جمهوری حعلی آذربایحان) و بحرین نداره. تمام هدف استراتژیک ایران ضربه به اسرائیل و تقویت جبهه عربی است که دشمن تاریخی ایرانند. نمونه اش سودان که ظرف یک هفته از دوست به دشمن تبدیل شد. تا سیاستمدارهای ما بفهمند که بین بشار اسد و عمرالبشیر و بن سلمان و السیسی فرقی نیست سی چهل میلیارد دلار پریده!! ایران حتی به نام جمهوری جعلی آذربایجان اعتراض نمی کنه. این نام که توسط کمونیست ها به طمع بلعیدن آذربایجان ما گذاشته شد، بر ای شمال آذربایجان ما به اندازه کافی اغواگرایانه و جذاب برای تجزیه طلبها و نو پیشه وری هاست. بیهوده نیست که اردوغان می ره باکو و از ارک تبریز و کوههای سهند صحبت می کنه..
  • پوریا IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    5 2
    بازم میگم بابا همه کشورهای جهان هر205کشور از اقوام و زبان های مختلفی تشکیل شده اند
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    13 0
    متاسفانه ایران در جنگ قره باغ یک بیننده منفعل بود
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    7 3
    آذری ها هرچه که باشند و طرفدار هرکسی حداقل خاءن نیستند مانند نفیسه کوه نورد ! خبرنگار بی بی سی یا اون یکی مجریش که اسمش ژیار هست
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    8 5
    دوران قاجار و پهلوی تمام شده سهم تجزیه طلبا از خاک ایران تنها قبرشان خواهد بود
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    5 4
    ما چقدر کارشناس داریم، ماشالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس