آذربایجان آمریکا

فروپاشی روابط میان غرب و مسکو و تهران بدان معناست که روسیه و ایران جزو گزینه‌های عملی برای جریان آزادانه تجارت و انرژی میان شرق و غرب نیستند. حفظ دسترسی به دهانه گنجه برای راهبرد آمریکا اهمیت دارد.

سرویس جنگ نرم مشرق - بنیاد هریتج در گزارشی به قلم لوک کافی مدیر مرکز سیاست خارجی این اندیشکده آمریکایی نوشت: ‌آذربایجان مرزهای خود که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده‌اند را احیا کرده و همچنان نقش یک رهبر اقتصادی منطقه‌ای را در قفقاز جنوبی ایفا خواهد کرد. آذربایجان می‌تواند در آینده به مثابه یک منبع مهم انرژی برای اروپا باشد و اروپا را از گزینه‌ای عملی برای جایگزین‌سازی گاز روسیه برخوردار سازد. آذربایجان در حال حاضر در تلاش است تا میان روابطش با غرب و روسیه موازنه برقرار کند. این کشور در مقیاس منطقه‌ای به دنبال آن بوده تا میان روسیه و ایران تعادل برقرار کند و در عین حال در تلاش است تا خودمختاری یا استقلال خود را تا حد امکان حفظ کند. در شرایطی که رقابت میان قدرت‌های بزرگ در گوشه و کنار دنیا بالا گرفته است، آمریکا باید بر میزان تعاملات خود با آذربایجان بیفزاید.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


نسخه‌پیچی خطرناک بنیاد هریتج برای دور زدن ایران و روسیه / آمریکا باید در قفقاز جنوبی مداخله کند

پیروزی آذربایجان واقعیت ژئوپلیتیکی جدیدی را رقم زده است

هفته جاری نخستین سالگرد آغاز جنگ دوم قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان است. جنگ در اوایل ماه نوامبر ۲۰۲۰ پایان گرفت و ارمنستان و جدایی‌طلبان تحت حمایت این کشور مغلوب ارتش آذربایجان شدند که از آموزش و تجهیزات بهتری برخوردار بود. آذربایجان توانست مرزهای خود که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده‌اند را احیا کند و به اشغال تقریباً سه دهه‌ای ارمنستان پایان دهد. روسیه پادرمیانی کرد و یک توافق آتش‌بس را روز ۹ نوامبر رقم زد. در قالب بخشی از توافق، روسیه نیروی صلح‌بانی کوچکی را در منطقه به لحاظ قومی ارمنی‌نشین ناگورنو ـ قره‌باغ مستقر نمود.

اکنون یک سال پس از جنگ، مشخص شده که پیروزی آذربایجان واقعیت ژئوپلیتیکی جدیدی را در قفقاز جنوبی و منطقه خزر رقم زده است و سیاست‌گذاران آمریکایی باید بر این نکته واقف باشند. آذربایجان در یک منطقه راهبردی واقع شده است، جایی که بسیاری از منافع ژئوپلیتیکی آمریکا با یکدیگر تلاقی می‌یابند. آمریکا اگر در موضوع رقابت میان قدرت‌های بزرگ جدی باشد، روابط با باکو را بهبود خواهد بخشید و در این راستا بر تعداد بازدید مقامات ارشد خود از آذربایجان خواهد افزود؛ حضور دیپلماتیک خود را در آن کشور افزایش خواهد داد؛ در راستای ارتقای امنیت انرژی کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس با آذربایجان همکاری خواهد کرد؛ و از پروژه‌های تجاری، اقتصادی، و انرژی در سطح منطقه که هر دوی ارمنستان و آذربایجان را در بر می‌گیرند، حمایت به عمل خواهد آورد.

پنج موضوع که برای منافع ملی آمریکا حائز اهمیت هستند

در خصوص بسیاری از چالش‌های پیش روی آمریکا در گوشه و کنار دنیا، آذربایجان یک کشور مهم به شمار می‌رود، هرچند اغلب نادیده گرفته می‌شود. سیاست‌گذاران آمریکایی هنگام تدوین رویکرد آمریکا در قبال آذربایجان باید پنج موضوع را مدنظر قرار دهند:

۱- امنیت انرژی کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس. هرگاه که اروپا از میزان وابستگی خود به نفت و گاز روسیه می‌کاهد، کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس از این موضوع منفعت می‌برند. آذربایجان در این خصوص جایگزین مهمی برای روسیه قلمداد می‌شود. کریدور گاز جنوبی مثال خوبی در این زمینه است. اگر خط لوله گاز ترانس ـ خزر محقق گردد، آذربایجان نقش حتی پررنگ‌تری در متنوع‌سازی منابع انرژی اروپا و فاصله‌گیری از روسیه ایفا خواهد کرد.

۲- موقعیت ژئواستراتژیک در بستر رقابت میان قدرت‌های بزرگ. در سرزمین پهناور اوراسیا، همه فعالیت‌های تجاری و ترانزیتی در مقطعی ناگزیر باید از طریق یکی از سه کشور روسیه، آذربایجان، یا ایران انجام گیرند. فروپاشی روابط میان غرب و مسکو و تهران بدان معناست که روسیه و ایران جزو گزینه‌های عملی برای جریان آزادانه تجارت و انرژی میان شرق و غرب نیستند. گلوگاه تجاری مطلوب‌نظر همانا «دهانه گنجه» نام دارد ــ برگرفته از نام شهر گنجه دومین شهر بزرگ آذربایجان که در میانه این مسیر عبور باریک واقع شده است. حفظ دسترسی به دهانه گنجه نزد هرگونه راهبرد آمریکا در منطقه حائز اهمیت است.

۳- روابط با اسرائیل. آذربایجان ثابت کرده که در خصوص یک موضوع ژئوپلیتیکی حساس دیگر نیز شریک قابل اتکایی برای آمریکاست. این موضوع همانا اسرائیل است. آذربایجان اگرچه دارای جمعیت اکثراً مسلمان است، اما یک جامعه سکولار به شمار می‌رود و روابط تنگاتنگی با اسرائیل دارد. شهر قیرمیزی قصبه واقع در کشور آذربایجان تنها شهر تماماً یهودی‌نشین دنیا در خارج از اسرائیل انگاشته می‌شود. آذربایجان همچنین ۴۰ درصد نفت خود را در اختیار اسرائیل می‌گذارد.

۴- مصاحب دیپلماتیک مهم. باکو اغلب میزبان نشست‌های دیپلماتیک سطح بالا و حساس است. آذربایجان طی سال‌های اخیر شماری از نشست‌های رده بالا میان سران نظامی آمریکا و روسیه را میزبانی کرده است. این نشست‌ها با توجه به سردی روابط میان آمریکا و روسیه به ویژه مفید و سودمند هستند. این نشست‌ها یک فرصت غیرسیاسی برای آمریکا رقم می‌زنند تا در خصوص مسائلی نظیر چگونگی جلوگیری از بروز حوادث نظامی در سوریه در سطح مقامات نظامی به بحث و گفتگو بپردازد.

۵- اهمیت کلیدی نزد آسیای میانه. آذربایجان اگرچه جزو کشورهای آسیای میانه نیست، اما به دلایل اقتصادی، تجاری، تاریخی، و ترانزیتی به مثابه دروازه ورود به منطقه نزد کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس به شمار می‌رود. این امر به ویژه با توجه به اهمیت دهانه گنجه مصداق می‌یابد. باکو همچنین روابط نزدیکی با بسیاری از جمهوری‌های آسیای میانه، به ویژه قزاقستان و ترکمنستان دارد ــ دو کشوری که می‌توانند در راستای رفع نیازهای اروپا در حوزه انرژی بسیار حائز اهمیت باشند.

نسخه‌پیچی خطرناک بنیاد هریتج برای دور زدن ایران و روسیه / آمریکا باید در قفقاز جنوبی مداخله کند

واقعیت ژئوپلیتیکی جدید

پیروزی آذربایجان در جنگ دوم قره‌باغ واقعیت ژئوپلیتیکی جدیدی را در قفقاز جنوبی و منطقه خزر رقم زده است. این پیروزی همچنین نشان داد که «شیوه قدیمی» نگرش به منطقه دیگر کاربرد ندارد. هرچه که سیاست‌گذاران آمریکایی این واقعیات جدید را زودتر به رسمیت بشناسند و درک کنند، این امر برای منافع آمریکا بهتر خواهد بود. واقعیت ژئوپلیتیکی جدید فرصت‌های تازه‌ای را برای آمریکا به وجود می‌آورد:

- ایران در منطقه ضعیف‌تر است. تهران شاهد یک واقعیت ژئوپلیتیکی جدید در مرزهای شمالی خود است، واقعیتی که در قالب آن آذربایجان دل و جرئت پیدا کرده و ارمنستان تضعیف شده است. ارمنستان طی سال‌ها روابط گرمی با تهران داشته است. روابط میان ایران و آذربایجان دوستانه و صمیمی است، اما تنش‌هایی در پس این ظاهر دوستانه مشاهده می‌شوند.

- روابط میان مسکو و باکو در ظاهر دوستانه اما در باطن تیره است. آذربایجان یک سیاست خارجی عملگرایانه در قبال روسیه در پیش گرفته است، سیاستی که در قالب آن باکو میان تمایل خویش در خصوص استقلال از سازمان‌های تحت حمایت مسکو و حفظ روابط صمیمانه با روسیه تعادل برقرار می‌کند. با این حال، روابط آذربایجان با روسیه طی یک سال گذشته تیره و تار گردیده است.

- آشتی میان ترکیه و اسرائیل با وساطت آذربایجان امکان‌پذیر است. اسرائیل و آذربایجان دارای روابط راهبردی با یکدیگر هستند. روابط میان ترکیه و آذربایجان حتی از این هم نزدیک‌تر است و بر پایه شعار «یک ملت با دو کشور» شکل گرفته است. طی سال گذشته شنیده شده که الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در پس پرده تلاش دارد تا روابط تیره میان ترکیه و اسرائیل را به روال سابق بازگرداند. این امر به نفع منافع آمریکا در خاورمیانه و خارج از آن است.

- پروژه‌های جدید منطقه‌ای در حوزه‌های انرژی، تجارت، و اقتصاد اکنون امکان‌پذیرند. اکنون که اشغالگری ارمنستان پایان یافته است. فرصت‌های جدیدی برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری در سطح منطقه به وجود آمده‌اند. آمریکا باید بر روی افزایش سرمایه‌گذاری خارجی، بهبود اوضاع اقتصادی از طریق ارتقای آزادی‌های اقتصادی، و گسترش پیوندهای تجاری در قفقاز جنوبی تمرکز کند.

نسخه‌پیچی خطرناک بنیاد هریتج برای دور زدن ایران و روسیه / آمریکا باید در قفقاز جنوبی مداخله کند

توصیه‌هایی برای آمریکا

وضعیت ژئوپلیتیکی فرصتی برای آمریکا به وجود آورده تا روابط با آذربایجان را تقویت کند. علائم دریافتی از منطقه قفقاز جنوبی بیش از هر زمان دیگری واضح و شفاف هستند. اکنون که روابط میان باکو و مسکو به سردی گراییده است، آمریکا باید وارد عمل شود. آمریکا باید روابط عملگرایانه با آذربایجان را بر پایه منافع راهبردی و منطقه‌ای متقابل دنبال کند. آمریکا باید:

- دیدار رئیس‌جمهور خود از قفقاز جنوبی را ترتیب دهد. هیچکدام از رؤسای جمهور آمریکا در دوران زمامداری از آذربایجان یا ارمنستان دیدن نکرده و فقط یکی از رؤسای جمهور این کشور، یعنی جورج بوش پسر، از گرجستان دیدن کرد. وقت آن رسیده که در این خصوص تغییری ایجاد شود. دیدار رئیس‌جمهور آمریکا حاوی پیام محکمی دال بر اهمیت منطقه نزد آمریکا خواهد بود.

- حضور خود در آذربایجان را مشهودتر سازد. اگرچه جان بولتون مشاور امنیت ملی وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ به باکو سفر کرد، اما هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا آخرین مقام آمریکایی در سطح کابینه بود که در سال ۲۰۱۲ از کشورهای منطقه قفقاز جنوبی بازدید کرد. دیدار چند مقام رده بالای آمریکا روش آسان و نمادینی برای آغاز تعامل مجدد با منطقه است.

- با لحاظ نمودن آذربایجان، گروه C۵+۱ (قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، و ازبکستان بعلاوه آمریکا) را به C۵+۲ تبدیل کند. آمریکا در راستای تعامل موفق با آسیای میانه باید آذربایجان را نیز لحاظ کند. گروه C۵+۱  یک ابتکار تحت رهبری آمریکاست که در سال ۲۰۰۷ ایجاد شد. هدف اصلی این ابتکار همانا ایجاد یک بستر چندجانبه برای پنج جمهوری آسیای میانه و آمریکا به منظور برقراری ارتباط است. آذربایجان جزو کشورهای آسیای میانه نیست، اما به دلایل اقتصادی، فرهنگی، تجاری، تاریخی، و ترانزیتی به مثابه دروازه ورود به منطقه نزد کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس قلمداد می‌شود. این امر به با توجه به اهمیت دهانه گنجه مصداق می‌یابد. آذربایجان باید در این گروه لحاظ شود.

- حضور دیپلماتیک در گنجه داشته باشد. حضور دیپلماتیک آمریکا در قالب کنسولگری یا دفتر نمایندگی کنسولی ارزشمند است. گنجه نه تنها به لحاظ راهبردی در سرزمین پهناور اوراسیا واقع شده است، بلکه دومین شهر بزرگ آذربایجان نیز به شمار می‌رود. افتتاح کنسولگری آمریکا نشان خواهد داد که آمریکا منطقه را متناسب با نقش آن نزد منافع جهانی‌اش جدی می‌گیرد. بعلاوه، حضور دیپلماتیک موجب تعمیق آگاهی دولت آمریکا از وضعیت منطقه می‌شود، امری که در نبود کنسولگری امکان‌پذیر نیست.

- از احداث خط لوله گاز ترانس خزر حمایت سیاسی کند. با تکمیل خط لوله گاز نورداستریم ۲، اروپا بیش از هر زمان دیگری نیازمند جایگزین‌هایی برای گاز روسیه است. خط لوله گاز ترانس خزر می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.

- از احداث زیرساخت‌های منطقه‌ای جدید در حوزه ترانزیت و انرژی که ارمنستان را شامل می‌شوند، حمایت سیاسی به عمل بیاورد. اکنون وقت آن است که صلح پایدار میان ارمنستان و آذربایجان برقرار شود. در گذشته، ارمنی‌ها و آذربایجانی‌ها با یکدیگر تجارت می‌کردند و در صلح و صفا می‌زیستند. نیازی به گفتن نیست که منطقه قفقاز جنوبی به‌واسطه منازعه ناگورنو ـ قره‌باغ از میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی محروم شده است. صلح پایدار میان ارمنستان و آذربایجان می‌تواند به نفع کل منطقه قفقاز جنوبی باشد.

- آذربایجان را در خلوت به دوری از سازمان‌های تحت سلطه روسیه تشویق کند. اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان پیمان امنیت جمعی که توسط روسیه ایجاد شده‌اند، ساختارهای واپسگرایانه‌ای هستند که صرفاً منافع روسیه را تأمین می‌کنند و منافع دیگر کشورهای عضو را نادیده می‌گیرند. آمریکا باید در خلوت کشورهای منطقه را به حفظ روابط دوستانه اما نه چاپلوسانه با مسکو تشویق و آنهایی که از پیوستن به سازمان‌های تحت سلطه روسیه خودداری می‌ورزند را تحسین کند.

- کمک نظامی و امنیتی به همه متحدان خود در منطقه ارائه دهد. تصمیم دولت آمریکا در خصوص ارائه کمک‌های نظامی به یک کشور دیگر باید مبتنی بر منافع امنیتی آمریکا باشد، نه برخی گروه‌های فشار که در کنگره لابی‌گری می‌کنند. قسمت ۹۰۷ قانون حمایت از آزادی مانع غیرمنصفانه‌ای است که از اقدام در راستای منافع امنیتی آمریکا جلوگیری به عمل می‌آورد.

نسخه‌پیچی خطرناک بنیاد هریتج برای دور زدن ایران و روسیه / آمریکا باید در قفقاز جنوبی مداخله کند

آذربایجان به مثابه یک منبع جایگزین مهم انرژی برای اروپا در آینده

اندیشکده هریتج در پایان نتیجه‌گیری کرد: آذربایجان همچنان به‌عنوان یک رهبر اقتصادی در قفقاز جنوبی و یک بازیگر مهم در منطقه دریای خزر به ایفای نقش ادامه خواهد داد. اگر آمریکا سیاست‌های صحیحی در پیش گیرد، آذربایجان همچنین می‌تواند به مثابه یک منبع جایگزین مهم انرژی برای اروپا در آینده باشد. آمریکا در حال حاضر شاهد آن است که آذربایجان در خصوص جایگاه خود در منطقه محتاطانه‌تر و هوشمندانه‌تر عمل می‌کند. در سطح جهانی، آذربایجان در تلاش است تا میان روابط خود با غرب و روسیه موازنه برقرار کند. در مقیاس منطقه‌ای، آذربایجان به دنبال آن بوده تا میان روسیه و ایران تعادل به وجود بیاورد و در عین حال تلاش می‌کند تا حد امکان خودمختاری یا استقلال خود را حفظ کند. در شرایطی که رقابت میان قدرت‌های بزرگ در گوشه و کنار دنیا بالا گرفته است، آمریکا باید بر میزان تعاملات خود با آذربایجان بیفزاید.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    17 8
    به این میگن تحلیل کاملا علمی و منطقی
    • IR ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      1 12
      چرا نیروهای ایرانی در سوریه تحت حملات و دست اندازیهای مداوم ارتش اسرائیل و موساد است در حالی که ما به حضور چندین ساله ی آنها در آذربایجان کمترین واکنشی نشان نداده ایم آیا این انفعال محض در برابر ظلم نیست پس نقش سیاست مستقل نظام در اینگونه موارد حساس امنیتی در کجا دیده میشود؟ اگر قرار بر کسب اجازه یا مصلحت سنجی با شرق و غرب در منافع حساس ملی و حاکمیتی باشد در اینصورت باید گفت ما انقلاب کرده ایم ولی باز هم مستقل نیستیم.
    • رامین IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      17 8
      بهترین واکنش ایران به این اتفاقات و اتحاد کشورهای قفقاز و ترکیه و پاکستان کاهش تنش با کشورهای قفقاز و قبول پیشنهاد همکاری 3+3 از سوی اذربایجان روسیه و ترکیه هستش علاوه بر اون ایران میتونه با عضویت در اتحادیه کشورهای ترک و تحت تاثیر قرار دادن جمعیت ترک خودش راه رو برای همکاریهای بلند مدت باز کنه البته ایران میتونه با بیشتر کردن تنش با اذرابجان، علاوه بر حذف شدن از معادلات منطقه، خطر ناشی از سرخوردگی داخلی اقوام و نتایج انرو رو هم بجان بخره
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    27 12
    دور زدن ایران و روسیه؟!!! بدبختا هنوز قبول ندارید روسیه خنجرش رو دسته از پشت بهتون فرو کرده؟! فکر میکنید بزرگترین حامی قطع دسترسی ایران به قفقاز کیه؟!
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    13 9
    کاملا مشخص است که هدف اصلی ایران است. استراتژی ایران چیست؟ فتنه بسیار بزرگی در راه است که باید خنثی شود
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      4 7
      آقایان می گویند آذربایجان خوب کاری می کند قره باغ را گرفت!
  • علیرضا US ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    6 11
    گزارش کامل و جامعی بود ..........با احداث دالان زنگزور که در حال انجام است منافع ایران آسیب جدی خواهد دید.........ترکیه و آذربایجان و اسراییل و اروپا و آمریکا با استفاده از دالان زنگزور عملاً روسیه و ایران رو دور میزنند در بحث انرژی..
  • 7 IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    9 4
    البته ارمنستان به یمن انقلاب مخملی پاشینیان پریده تو بغل اسرائیل و.. و روابط گرمی با ایران نداره ، باکو هم سالهاست که با ایجاد اندیشکده های تجزیه طلب و ضد ایرانی و همکاری گسترده با اسرائیل و تکفیری ها شمشیر از رو کشیده ولی در کل اگه اولا مرزهای بین المللی تغییر نکنه و ثانیا تکفیری ها و خانواده هاشون در قره باغ اسکان داده نشن هر اتفاقی بیوفته در نهایت منافع ایران تامین میشه
  • CA ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    8 8
    بازهم محاسبه اشتباه آمریکا در این منطقه کار دستش خواهد داد. هیچگاه تغییر ژئوپلیتیک مرزهای قفقاز محقق نخواهد شد
  • Nasra IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    10 20
    خدا از شاهان فساد طلب قاجار نگذره که با بی عملی و خوشگذرانی هاشون کاری کردن که استان سابق شده بلای جان کشور و منطقه.امیدوارم تحولات به سمت برگشت استان سابق به کشور اصلی برود
  • GB ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    7 15
    ایران تا دیر نشده باید نخجوان رو پس بگیره.
  • رضا IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    14 6
    ببين چه هوشمندانه فرصت هاى سياسى را براى كشورشان خلق ميكنند ! خدا ميدونه توى اين انديشكده ها چه افراد با هوشى حضور دارند و براى دنيا نقشه ميكشند ؟! درست برعكس ما ! اينجا يه نفر بجاى همه تصميم ميگيره و … !
    • جهودشناس IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      7 6
      اینجا هم مشاوره داریم ولی تصمیم نهایی رو یک نفر میگیره. مشاور دارند - هیتلر در کتابش فرمود: در هر زمینه باید مشاور داشته باشد ولی تصمیم‌گیرنده نهایی یک نفر است
    • علیرضا IR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      6 2
      آمریکا رو همین مراکز تصمیم گیری و اندیشکده ها و مغزهای متفکر تبدیل کردن به ابر قدرت...........شما نگاه بکن هری ترومن در سال 1945 میلادی داره پیشگویی میکنه که در پنجاه سال آینده آمریکا باید چیکار کنه چیکار نکنه.......واسه صد سال بعدشون برنامه دارن..........تو همه زمینه ها اندیشکده دارن از اقتصاد و کشاورزی تا امنیت و نظامی..............
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    2 4
    طرح های استعماری انگلیسی برای تغییر ژئو پولتیک دنیا از جمله منطقه ما همچنان با استفاده از ضعف و مزدوری برخی دول ادامه دارد . نقش روشنگری مردمی در قبال رخوت ما سبق مان . با چند برابر بودن فعالیت فرهنگی و همه جانبه رسانه ای . بسیار اساسی هست ..مردم. هم وظیفه و نقش مهم تاریخی دارند و با هشیاری و تعقل بدور از احساسات مُضر . بلِکه پاک . آنرا ایفا کنند.
  • سید روح اله IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    11 10
    امام رضا میفرمایند در آخرالزمان در میان شیعیان ما که محبت ما را برگزیده ان فته ای به پا میشود که از فتنه دجال شدیدتر است و گروهی از شیعیان دوستی میکنند با دشمان ما و دشمنی میکنند با دوستان ما. بدون شک رگه هایی از این فتنه در حال وقوع است و مسئولین آذربایجان را دوستی با یهود را برگزیده اند و در هر فتنه ای خیری نهفته است تا مومن و منافق از هم جدا شوند و بر همه اتمام حجت شود. و بی شک کسانی که را دوستی یهود را برگزیدند سیاه روی خواهند شد و این وعده الهی است و بدون شک محقق میشود
    • محمد IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      8 6
      پس دوستی با ارمنیها را که قاتل هزاران شیعه هستند را نگفته همه خودشون را بیکناه و دنبال کناهکار از طرف مقابل میدانند
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    7 1
    فقط ببینید روسیه توی این بحران های انرژی چطور کشورهای دنیا رو اذیت می کنه حتی چینی ها رو..ببینید چطور زیر توافق اوپک زد و گفت قیمت نفت باید بیاد پایین به ضرر کشورهای اوپک..
  • علی IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    3 3
    یانکی بوی کباب به دماغش خورده.
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    5 10
    اون قسمتش که گفته ایران ضعیف شده است رنجوندم...باکو واس ما شاخ شده ای خدااااا
    • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      2 6
      در جنگل اگر شیر در برابر روباه کوتاه بیاید قورباغه ابوعطا میخواند
    • احمد IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      4 3
      دوست عزیزم این یانکی ها مگه ۴۰ سال که نمیگن ایران ضعیف شده، کمر اقتصادش شکست، مردمش نون ندارن بخورن، تحریم های فلج کننده ابوما کجاست؟(البته در مشکلات اقتصادی مردم در ایران شکی نیست اما نتیجه و سرانجام نهایی کار مهم) رجزخوانی های ترامپ چه شد؟مگه همین یانکی های گاوچران نمی‌گفتند اسد بیشتر از چند ماه دوام نمیاره؟ مگه نمی‌گفتند ارتش افغانستان رو فلان و بیسار کردیم؟ مگر نمی‌گفتند موشک های ایران فوتوشاپ هستند؟ مگر نمی‌گفتند که ایران چهلمین سالگرد انقلاب ش رو نمی‌بینه؟ مگر نمی‌گفتند پهبادهاشون رادارگریز هستند؟ برادر عزیز نوع نگاه اینها به مسائل فقط مبتنی بر اطلاعاتی هستند که ریشه در نوع نگاه و تفکر خودشون داره، آمریکایی ها اساساً هیچ درکی از هر چیز غیر مادی ندارند، تحلیل های اونها مبتنی بر جهان بینی مادی خودشون است، اگر تحلیل گران اونها اینقدر توانا هستند که البته نباید دست کم هم گرفته بشن پس چرا در افغانستان به این روز افتادند؟ در سوریه، عراق، یمن و...؟ به نظر شما آمریکایی ها و صهیونیست ها برای اینکه بتونن بر حاکمان قدرت طلب تأثیر بگذارند نباید در قدرت اونها اغراق کنند؟ ایران سال‌هاست که یک ابرقدرت منطقه ای هستش و داره به سمت جهانی شدن پیش میره(حضور و تبدیل شدن به عضو ثابت در شانگهای، پذیرش هسته‌ای شدن قانونی ایران از سوی جامعه جهانی به زودی و...) ،بنابراین مقایسه قدرت نظامی و حتی در هر حوزه دیگری (هوا فضا، علوم حوزه نانو، پزشکی، مهندسی، صنایع،و...)بین ایران و آذربایجان به نوعی همون مقایسه فیل و فنجانه، این اندیشکده ها و تحلیل گرهاشون هم خودشون به این موضوع آگاه هستند،
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    3 5
    روسیه یه کانال از دریاچه خزر به دریای سیاه بسازند تا دریاچه خزر تبدیل بشه به دریایی خزر ایران هم به راحتی می تونه نفت و محصولات خودشو سریعتر به دریایی مدیترانه برسونه یه چیزی مثل کانال سوئز این برای ایران خیلی خوبه خرجش کمتره تا خلیج فارس اونطوری باید کل قاره آفریقا را دور بزنند
    • IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      10 2
      اینهمه تحلیل و پیشنهاد حکیمانه از یک فرد امکان پذیر نیست. احتمالا پشت این نظر یه سازمان مقتدر در زمینه ژئوپولتیک قرار داره. اصلا چرا نوبل رو به ایشون ندادن برام جای تعجبه. اینهمه تسلط روی جغرافیا و سیاست و تاریخ؟! خدا مگه داریم؟! فقط محض اطلاع بگم روسیه از زمان استالین یعنی حدودا هشتاد سال پیش یه کانال از رود ولگا که قابلیت کشتیرانی داره و به دریای سیاه میریزه به دریای خزر کشیده الان به راحتی ناوگانشون رو به دریای خزر وارد و خارج میکنه. نکته بعدی اینکه روسیه حوزه اقتصادی اروپا رو حیاط خلوت خودش میدونه و کوچیکترین رقیبی رو برای وارد شدن به این عرصه قبول نمیکنه. فقط متاسفانه برادرای شرقگرا هنوز نفهمیدن و نخواهند فهمید که همین ماجرای قطع دسترسی ایران به قفقاز جزو برنامه های روسیه بود تا در صورتی که تمام تحریمها هم برداشته شد ایران نتونه به اروپا صادراتی داشته باشه. نکته بعدی اینکه اصولا ایران به مدیترانه صادرات زیادی نداره. ته تهش میخوایم دو تا نفتکش بفرستیم سوریه که اولا ما در دریای خزر نفتکش نداریم ثانیا داشته باشیم از کانال ولگا رد نمیشه. ثالثا نفتکشه از ولگا رد بشه باید به ترکیه جهت عبور از بسفر پول بدیم! خب چه کاریه از همون مسیری که داره میره استفاده میکنیم!! به نظرت چرا نظرات امثال شما اینجوریه؟!
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    3 8
    قفقاز جنوبی رو ایران به روسیه واگذار کرده بود . به مسکو واگذار کرده بود نه به باکو و ایروان و تفلیس . روسیه به چه حقی در قلمرو خودش کشورهای جدید ایجاد کرده ؟؟؟
  • کریم IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    2 4
    ایا امریکا و بنیاد هریتج این حق رادر مورد لبنان و سوریه هم قایلهست که مرزهای به رسمیت شناخته بین المل خود را احیا کنند.
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    0 10
    اگه ایران بخواد در بخشی از قلمروش ی کشور جدید تاسیس کنه همسایه ها معترض نمیشن ؟ مثلن در مرز ترکیه کشور کردستان ایجاد کنیم . خب روسیه به چه حقی کشورهای جدید در قفقاز و آسیای مرکزی بوجود اورده ؟! و ایران برای چی اونارو به رسمیت شناخته ؟!
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    7 11
    آذربایجانی که بیشتر از هشتاد درصد مردمش شیعه هستن و حدود بیست سال پیش مردمش تقاضای زیادی برای الحاق به ایران داشتن و بیشترین قرابت فرهنگی را با ایران دارن، حالا یک طوری شده که به خاطر افراد سکولاری که در آنجا حاکمان ، روز به روز از ایران فاصله بیشتری میگیره، روحانیت زندانی میشه، مردم از معارف شیعه بیگانه دارن میشه به واسطه خفقان و سیاستهای حکومت، پلیس آذربایجان به عزاداریهای حسینی حمله میکنه و به شدت عزاداریها محدود و تحت کنترل است، الان آذربایجان کم کم داره تبدیل به لانه دشمنان خونی ایران میشه خدایا به حق اما حسین مردم آذربایجان را از شر این حکومت فاسد نجات بده
    • IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      13 4
      عه. شما چند بار رفتی آذربایجان؟! خداییش با چندتا آذری صحبت کردی که به این نتیجه رسیدی؟! بیست سال پیش اینا خواستار الحاق به ایران بودن؟! برادر ملت ایران از دست شما به فکر فرار و پناهندگی و مهاجرتن مزخرف کمتر بگو. ثانیا من باکو رفتم با اونا ارتباط دارم تقریبا همشون جونشون برای الهام علیف در میره. اصلا میگن اگه علیف نبود ما در حد قرون وسطی باقی میموندیم. شما الان یه نگاه به وضع اقتصادی پیشرفت آذربایجان بنداز یه نگاه هم به ارمنستان بنداز. بهترین شهرهای ارمنستان در حد روستا و دهات آذربایجان هم نیست. در صورتی که همه ما میدونیم زمانی که جزو شوروی بودن بیشتر به ارمنی ها حال میدادن تا آذریها. بعدش مگه قراره هر کس شیعه بود از شما خوشش بیاد. شما اگه خواهان داشتی توی همین مملکت با ۷۵ میلیون شیعه انتخاباتت زیر ۵۰ درصد مشارکت نداشت
    • علیرضا IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      7 0
      دوست عزیز ارزش پول ایران یک هزارم ارزش پول آذربایجان هم نیست......در گذشته شاید اما الان هیچکس یک کشور رو به توسعه و مدرن رو رها نمیکنه بیاد در یه کشور تحریم شده با اقتصادی ورشکسته
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      6 3
      من به عنوان یه ترک ایرانی آرزومه برم باکو زندگی کنم، بعد تو میگی میخوان به ایران الحاق بشن؟.. لابد می‌خوان تو صف مرغ وایسن، مردم اونجا علیف رو مثل یه بت پرستش میکنن، کافیه یکبار بری ببینی بعد بیای تحلیل کنی
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      3 3
      آقای ویاخانم عه . کافر همه را به کیش خود میپندارد فکر کردی همه مانند تو به بی هویتی فکر میکنند؟ از آنجا که خودباختگی تا مغزت رسوخ کرده انتظاری بیش از این از تو وامثال تو نیست شیعه های در ایران وآذربایجان وافغانستان وتک تک جاهای دنیا هستند حاضرند در راه کشور ودین جانشان را بسپارند ویک وجب خاکشان را از دست ندهند ونیز دینشان لطمه نخورد. تاریخ این موضوع را قضاوت خواهد کرد
  • RO ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    7 1
    چون دست صهیونیست ها در این قضیه هست خود روسیه و ارمنستان از بستن مرز ایران و بجای آن وصل ترکیه نجوان به آذربایجان ومغولستان و چین استقبال می کنند.متاسفانه روس ها همیشه سیاست مبهم و عجیبی در قبال مسائل ایران دارند.مسئولین باید هرچه سریعتر در سیاست خارجی متکی بر روس ها تجدید نظر کنند
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    6 4
    این موضوعاتی که در این مقاله ذکر شده نسخه پیچی در حد آروزهای دست نیافتنی برای آمریکا است.بدلایلی کشورهای نظیر روسیه وایران وحتی چین مانع برای ترکتازی های کشورهای مانند آمریکا واسرائیل در مرز های خود میشوند. آمریکا اگرقادر بود از افغانستان فرار نمیکردو تازه از عراق هم باید فرار کند چون هر لحظه بماند باید تلفات جانی ومالی بیشتری را از دست بدهد از این رو دیگر توان درگیری فرسایشی با دیگر کشورهارا ندارد
    • جهودشناس IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      3 1
      عقب نشینی آمریکا از افغانستان یک مسئله راهبردی برای انزوای آمریکا در محدوده بلوک شرق است تا چین از نظر اقتصادی قدرت نیمکره را در دست بگیرد و جهانی دوقطبی به وجود آید و دلار آمریکا به شدت پشگل بشه و کشور به سمت کمونیسم برود. حزب دموکرات آمریکا که درواقع حزب مارکسیستی است، دست در دست چین کار میکنه و اصلاً آمریکایی نیست زیرا مکتب دموکراسی یک مکتب چپ است و چپ کلونی‌ساز است و ملیت و فرهنگ و نژاد نمیشناسد. یعنی یک چوب برمیداره و نژادها و دینها و فرهنگهای گوناگون را با هم مخلوط میکنه و آش شوری میسازه. عقبنشینی آمریکا راهبردی بود و برنامه‌های آینده داره که اینجا جاش نیست بگم.
    • علی US ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      1 0
      احسنت کاملا درست و منطقی
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    4 10
    توهمات یک ذهن جهلی زاده پالانی نسب
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      3 0
      قابل توجه به ان اشخاص به علت مغز فاسدشان تمام فکر ذکرشان از حقارت وسرسپردگی نشات میگیرد. حاضرند همه چیزشان را به فرعون زمان بسپارند.این را دیگر نمیدانم علت آن از حرام خواری ویاشیطان صفتی است
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    9 5
    جهت اطلاع یه مشت احمق در داخل ایران
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      6 2
      یک آمریکایی عاروق زد اصلاحاتچی ها دوباره دم در آوردند!
  • BE ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    9 3
    واقعیت جدید بعد از جنگ قره باغ را باید بپذیرید. شما که عادت به جام زهر نوشی دارید اینم سر بکشید. یاالله سربکش!
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      1 3
      هر نظامی برای پایداری کشورش یک وقت جام زهر مینوشد ویک وقت هم جام زهررا به کشور مقابل مینوشاند. تو هم آقادایی را به آغوش آلمان دادی دیگه چه غمی داری
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    6 13
    هریتج فراموش کرد بگوید که جمهوری باکو ارتباط همجنس بازان دو سوی اقیانوس اطلس را برقرار می کند و الهام در این زمینه نقش رهبری راهبردی را بازی می کند و این گذرگاه باید باز نگه داشته شود.
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    6 7
    خاک تو سر ما که بجای حفظ منافع ملی خودمون، از تصرف قره باغ توسط آذربایجان نمکدون شکن حمایت کردیم و سیاست خودمون رو به سیاست روسیه گره زدیم و خودمون رو دستی دستی تو دردسر انداختیم و حالا باید ندای چه کنم جه کنم سر بدیم!
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    6 5
    ایران هم میتونه توافق نامه تقسیم بندی دریای خزر رو ببره رو هوا و خواهان سهم خودش مطابق سهم بندی زمان شوروی بشه که از 20 درصد فعلی خیلی بیشتره.
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    6 6
    تمام مشکلات فعلی برمیگرده به سیاست ترکیه که میخواد با کمک آذربایجان راه مستقیمی از ترکیه به دریای خزر باز کنه و این ارتباط از طریق باریکه قره سو انجام میشه که رضا شاه در زمان آتاتورک این قسمت از خاک کشورمون رو به ترکیه بخشید. بنظرم دیپلماتهای ما باید تمام توانشان را روی این قضیه متمرکز کنن تا راهی برای بازپس گیری این منطقه از ترکیه پیدا کنن.
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      2 3
      قره سو باید به ایران برگرده.
  • IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    3 4
    آذربایجان بعد از 20 سال گاز نخواهد داشت....
  • US ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    5 8
    همه این محاسبات درست و لی آمریکا یادش رفته آذرباییجان کجای دنیا واقع شده و اگر ایران و روسیه نخواهند آذرباییجان یک لحطه هم روی آرامش رو نمیبینه.
  • مجتبی از زنجان IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    2 12
    تقسیمات جدید نیاز مملکت هستش ایجاد بشه واجب هستش افزایش استانها تا۱۰۰ و۱۲۰ و اینکه نام های نژادی استانها حذف بشه زود عمل بشه تغییرات تقسیمات همه جای دنیا هستش
    • مجتبی از زنجان IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      1 6
      تقسیمات جدید ایجاد بشه این وظیفه وزارت کشور و مجلس خصوصا وظیفه وزارت کشور هستش ماشالله تقسیمات هر210کشور جهان رو بلدید دیگه مو به مو اما این تقسیمات پیشنهادی عالی هستش میدونم حساسیت ها رو اما تغییرات همه جا هست به امید تقسیمات جدید
    • مجتبی از زنجان IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      1 3
      ایجاد تقسیمات جدید وظیفه وزارت کشور هستش عملی بشه
    • مجتبی از زنجان IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      0 3
      اونایی که منفی میدن تجزیه کشور رو میخوان حساسیت ها رو میدانم باید تغییر کنه
    • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      3 1
      فقط یک خودفروخته مثل تو میتونه زیر نطر خودش خودشو تایید کنه خخخخخخ
    • مجتبی از زنجان IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      1 4
      به درک بخند تجزیه بشه گفتم تقسیمات ایجاد بشه این تقسیمات مملکت تجزبه میشه در بلند مدت
    • مجتبی از زنجان IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      0 6
      فقط یک خودفروخته میتونه از تجزیه کشورش خوشحال بشه یک پیشنهاد هستش پیشنهاد هم عالی هستش خودتم میتونی
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    9 9
    خود ارمنستان راضی هست به شما چه ربطی داره. با آتیش دارید بازی میکنید. دنبال بهانه هستن ایران رو تهدید برای صلح معرفی کنن. بهانه ندهید. حتی روسیه و چین هم تو شورای امنیت مثل قطعنامه های قبلی اتمی برعلیه ایران رای خواهند داد. سکوتشون همین ر نشون میده.
  • BE ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    2 4
    این حرف های که تو این مقاله این اندیشکده نوشته شده خیال پردازی هست که توسط چند نفر آماده نوشته شده دراین اندیشکده...یه چند نفر ماله جمهوری آذربیجان و ماله این اندیشکده که با هم بده بستون دارن...این مقاله رو آماده کردن..می خوان تلقین کنن تئوری صادر کنن...هرگز این طرحها نمیشه اگه بشه هم شاید جزی بشه....حقیقت با حرف خیلی فاصله داره..زیاد جدی نگیرید این داستان سرای ها رو....خیلی کشورها مسقیم غیره مستقیم پول میدن اینجا اونجا در فضای رسانه ای و اجتماعی و سیاسی اقتصادی ..کسی بیاد حمایت کنه و بزرگ نمایی میکنن...خیلی از این مقاله ها نوشته میشه سالیان ساله واسه کشورهای خاص..زیاد جدی نگیرید..خوب باید این اندیشکده ها درآمد کسب کنن...بخند که دنیا به روت بخنده
    • US ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      1 0
      در هر حال نقش لابی و گروه فشار را ایفا میکنند و به دلیل نفوذشون تو کاخ سفید و پنتاگون و غیره صد در صد در سیاست گذاری ها تأثیر گذارن. اینقدر سطحی نباید بهشون نگاه کرد
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    10 3
    آذربایجان کشوری کوچک بدون دسترسی به آبهای آزاد و با 20 درصد خاک اشغال شده و یک برون بوم بزرگ بنام نخجوان که ارتباط زمینی با خاک اصلیش نداشت و با همسایگی با کشوری مثل روسیه و تحمیل 130 سال کمونیست کارشو شروع کرد الان واقعا داره پیشرفت میکنه خاکشو از اشغال ازاد کرده کرییدوری برای ارتباط با نخجوان در دست گرفته اقتصادش و نمای شهرهای اونو ببینید داره گازشو از طریق گرجستان به اروپا و بندر جیهان ترکیه میرسونه دانشگاههای پزشکی آذربایجان دانشجویان بسیاری پذیراست ببینید با اتوموبیلهای بنز وارد آستارا و سرعین و اردبیل میشن ما هم با سیاستهای غلط تحریم شدیم
    • IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
      4 0
      و الان هم چون چشم پیشرفت همسایه رو نداریم از حسادت دیونه شدیم و به هذیون گفتن افتادیم
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    3 0
    آذربایجان یک کشورمستقل وشناخته شده درمجامع بین الملل است نه خودمختار چرا ازکلمه ی جعلی استفاده می کنی قره باغ است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس