تجمع کشاورزان و مردم اصفهان در اعتراض به خشکی زاینده‌رود

صبح امروز مردم و کشاورزان اصفهان با حضور در کنار پل خواجو دغدغه‌های خود در خصوص احیای دائمی زاینده‌رود را بیان کردند و از مسؤولان خواستند تا نسبت به مشکلات زاینده‌رود رسیدگی کنند.

به گزارش مشرق، از صبح امروز چندین هزار نفر از کشاورزان و مردم اصفهان در بستر زاینده رود و کنار پل تاریخی خواجو تجمع کردند. 

کشاورزان اصفهان که از روزهای گذشته با برپایی چادر در بستر خشک زاینده‌رود مطالبات خودشان در خصوص تعین تکلیف وضعیت کشت پاییزه را مطالبه می‌کردند.

بیشتر بخوانید

دستور دفتر رئیس جمهور برای تشکیل ستاد احیای زاینده رود

مردم اصفهان با در دست داشتن شعارنوشته‌هایی تنها مطالبه خود را زاینده‌رود عنوان کردند و نسبت به احیای زاینده‌رود، رفع مشکلات آلودگی و فرونشست تاکید کردند.

تجمع کشاورزان اصفهان در اعتراض به خشکی زاینده‌رود +عکس

تجمع کشاورزان اصفهان در اعتراض به خشکی زاینده‌رود +عکس

اصفهانی‌ها اعلام کردند اجازه سوءاستفاده به دشمنان برای بهره‌برداری از مطالبات‌شان را نخواهند داد و صرفا مطالبه آن‌ها مسائل آب و کشاورزی است.

تجمع کشاورزان اصفهان در اعتراض به خشکی زاینده‌رود +عکس

تجمع کشاورزان اصفهان در اعتراض به خشکی زاینده‌رود +عکس

در این تجمع کشاورزان خودشان میدان‌دار بودند تا کسی نتواند از مطالبات به حق آنها سوءاستفاده کند. از نکات قابل توجه در نظر گرفتن انتظامات برای مراسم و تقدیر از مردم برای حمایت از کشاروزان بود.

تجمع کشاورزان اصفهان در اعتراض به خشکی زاینده‌رود +عکس

تجمع کشاورزان اصفهان در اعتراض به خشکی زاینده‌رود +عکس

گفتنی است، در سال‌های گذشته به دلیل فقدان بارش‌ها و سوءمدیریت در مدیریت صحیح منابع آب زاینده‌رود حجم آب سد زاینده‌رود به ۱۷۹ میلیون متر مکعب رسیده است و آنگونه که مدیر بهره‌برداری سد اعلام کرده در صورت عدم مدیریت مصرف و ادامه بارش‌ها به صورت فعلی حجم سد تنها جوابگوی ۲ ماه آینده مردم اصفهان خواهد بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سیدمرتضی IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    6 12
    چندین سال خشک سالیه حتی رودخانهای پر اب خوزستان که۳۰درصد ابهای شیرین کشور در خوزستانه تقریبا ابشو کم کیفیت گاهی هم شور شده، خب ما کشوری نیمه خشک هستیم اصفهان هم یک منطقه کویری هست که مهترین رودخانه اون یا تقربا تنها رودخانه اون زاینده روده که یکی از مهمتری منابع اون کوهرنک هست که زمان شاه این سرچشمه مصنوعی رو برای زاینده رود درست کردن، خارج از بحث انتقال آب یک استان کویری کشور رو صنعتی کشاورزی کردن صنایعی که نیاز به آب زیادی دارن رو داخلش تأسیس کردن فولاد سازی پتروشیمی و...اون استان کشاورزی هم داره و یک استان مهاجر پذیر هم هست به دلیل توسعه اون استان نسبت به استانهای همجوار جنوبی اون،!خب این کسانی که این کار رو کردن واقعا خبر نداشتن که اکثر استان اصفهان کویر هست و اون شهرهای موجود و آباد بسیار قشنگ وخوش آب وهوا باید نگه داشت و به اندازه کافی توسعه داد که این استان توانایی تحملشو داره ایا فکر نمیکردن که ممکنه خشک سالی بشه ایا به تاریخ اقلیم شناسی استان اصفهان و بارشهای اون توجه نکردن همین صنایع موجود استان رو باید نگه داشت و اونهارو بهینه کرد در مصرف اب و صنایع اینده اب بر رو در کنار دریا زد نه کویر مرکزی به دلیل نفوذ برخی اقایان یا به دلیل راضی کردن نمایندگان و مردم باید با واقعیت کنار اومد که هر چیزی یک هزینه ای داره مشکلی داره ما از اصفهان درس نگرفتیم اقایان برنامه دارن از شمال ودریای خزر اب رو شرین کنن انتقال بدن به استان سمنان؟!!! دریاچه اورال رو ببینید دربیست سال پیش اندازه چند کشور بود الان چی شده؟!! ماباید با برنامه بریم جلو نه بدون فکر چند سال بودجه تحقیقاتی ابهای ژرف متوقف شده بود الان هم دیر نشده میتونید ادامه بدین این تحقیقات رو که بتونین اصفهان ویزد سمانان وکرمان چهار استان کویری رو تأمین اب کنید مثل استارالیا ولیبی که ناتو این صنایع انتقال اب لیبی رو نابود کرد
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      1 1
      در کتیبه منسوب به کورش از خشکسالی و دروغ و دشمن به اهورا مزدا پناه برده اند سه مشکلی که الان هم بعد هزاران سال گریبان گیر ایران است شهرما که الان بیش از 4 ساله محصولات را سرمازدگی کاملا از بین میبره و هزاران میلیارد برای کشاورزان ایجاد ضرر کرده اما بلایی هست که نمیشود یقه کسی را گرفت در عرض چند دقیقه هزاران تن چاقاله درشت تنباکو میشود
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      10 0
      حواست نیست مردم فقط 1 خواسته دارن که بگذارین جریان آب زاینده رود طبق مسیر چندهزار ساله خود پیش بره و نامدیران با طرحهای خودشون دست به انتقال آب به هرجا نزنن. اگه منطق حرف را فهمیدی بر شما درود
    • tarikh ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      شما خودت رو گول میزنی داداش؟ همون سدی که رو کارون براتون زدند اب رو شور کردند. اصفهان هم بله 20 سال توی خشک سالیه به خاطر هم صنعتی که درش هست هم ابی که به یزد انتقال میدند. چرا صنعت رو اومدند توی اصفهان زدند به خاطر اینکه زمان شاه سمت جنوب کشور زیاد امن نبود و به خاطر امنیتش اومدند سنعت های مهم رو در مرکز ایران زدند.
  • ناشناس IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    3 1
    این مسئولان محترم و معاونین بزرگوار تا الان چه کار میکردند؟؟ ناراحت نمیشن که مردم بهشون بگن : سلام علیکم ، ساعت خواب !!! رسیدن بخیر!!! چه عجیب !! راه گم کردین!!
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 2
    متاسفانه خشکسالی را چاره ای نیست و تداوم مصرف آب و ولع درآمد زایی با تغییر کشت مغایر با اقلیم کار دست ما داده . الان حد اقل 7 الی 8 دریاچه بزرگ کشور خشک شده منتهی فرهنگ سازی و عدم اجازه کشت اقلام و محصولات پر مصرف که باید توسط دولت در چند سال قبل دنبال می شد و رها شد کار را به جایی رساند که حفر چاه های عمیق شبانه و مخفیانه این بلا را دو چندان کرد. متاسفانه این را نه از نگاه سیاسی می گویم بلکه خودم لمس کردم که هر زمان غرب گرا ها بر مسند قدرت نشستند جز پر کردن جیب خود و حواله دادن مشکلات به جاهای دیگر کاری بلد نبودند (مثل حواله دادن حل مشکل خشکسالی به برجام)و جبران این خسارت بر دوش کسانی افتاده که باید چندین سال بدوند تا بتوان تازه به جایگاه قبلی بازگشت
  • !! IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    3 14
    این مردم کثیر ؛ تو 8 سال بلبشوی روحانی ، کجا بودن ؟؟!!
    • سعید US ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      7 4
      بتوچه
  • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    7 13
    وقتی چنین تجمعات و اعتراض های آبی در تابستان خوزستان رخ داد، عده ای گفتند ضد انقلاب و تجزیه طلب تجمع کردند. سالهاست صدای بی آبی مردم خوزستان را کسی نشنید. ولی تجمع اصفهان را همه دیدند و شنیدند. سالهاست تونل های انتقال آب غیر قانونی و ضد محیط زیست از سرچشمه های کارون به استان اصفهان صورت گرفت و باعث نابودی کشاورزی و نخلستان های خوزستان گردید. هیچکس واکنشی نشان نداد. اما تجمع اصفهان همه مسئولین واکنش نشان دادند. رگ های حیاطی ایران در خوزستان است نه اصفهان.
    • فرزاد FR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      4 8
      خوش گفتی واقعا که تفکر لازمه
    • GB ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      19 3
      عزیزجان اینقدر متعصب نباش. اعتراضات خوزستان که چند روز بود در همه رسانه ها بود و بسیاری از مقامات سیاسی و نظامی از جمله رئیس جمهور به عنوان اولین سفرش به خوزستان رفت و وزرای نیرو، نفت، کشور، ... ، سردار سلامی فرمانده سپاه و ... رفتند و مصوبات و بودجه های قابل توجه براش تخصیص دادن. حالا میگی صدای کشاورز اصفهانی نرسه تا شما جگرت خنک بشه؟ نه عزیزجان، انشاالله مردم همه شهرهای کشور مثل چهارمحال، یزد، سیستان، کرمان، سمنان، بوشهر،... بتونن صداشون را به مسئولان برسونن تا بلکه کمی از مشکلاتشون احتمالا حل بشه تنگ نظر نباش، ایران سرای من است
  • رضا IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    7 0
    30 سال پیش هم گفتند مشکل را حل می کنیم ولی به اینجا رسیدم
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    3 2
    تا چندسال پیش دراطراف اصفهان برنجکاری به قدری مرسوم شده بودکه همین برنجکاری آب زیادی مصرف می کرد وافزایش پشه درشهرمشکلاتی هم برای ساکنین ایجادشده بود.بایدروش کشاورزی تغییرکرده و بامحصولات کم آبی گسترش پیداکند.
  • ali IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 3
    آقا سید مرتضی شما درست می فرمایید ولی معذرت میخوام بلانسبت عزیزان این صحبت های شما عین خوندن یاسین تو گوش خره !! قرار نیست کسی تأمل کنه و با این مشکل با تعقل و تدبیر رفتار کنه ، شده عین جنگل ، هر کی زورش بیشتره منافع بیشتری رو حتی شده از استانهای دیگه رو به نفع استان خودش غصب میکنه ، این رفتار اصفهانی ها مطالبه گری نیست ، باج خواهی است ، به عوض لوله آبی که از زاینده رود به یزد منتقل شده تا الان شش تونل انتقال آب از کارون به اصفهان منتقل شده ولی مافیای آب اصلاً به آن اشاره نمی کنن و انگار نه انگار آبی به اصفهان منتقل شده ، ، معلوم نیست این آب قبل از ورود به شهر اصفهان کجا مصرف می شود ! آیا بخار میشود ؟ !!! تا الان در نتیجه سیاست انتقال آب کارون به اصفهان حیات انسان و حیوان و کشاورزی و صنایع و نخیلات و تالاب ها و محیط زیست و ... استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری به خطر افتاده ولی کسی به این مشکل توجهی نمیکند چون به نفع و در راستای مصلحت مافیای آب و وزارت نیرو و ... نیست ، این جماعت مافیای فاسد تبهکار حتی برای توجیه وجود آب مازاد در خوزستان آن سیل ساختگی سال 98 و 97 را راه انداختند تا توجیهی برای ادامه سیاست انتقال آب باشد ، ببین این جماعت چقدر شیطان هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس