کد خبر 1301747
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
خانه‌دار شدن مجردها شرطی شد/ ایران بزرگ‌ترین کارگاه ساخت مسکن می‌شود؟

حدود ۵۰ روز از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن توسط رییس‌جمهور می‌گذرد و به گفته رستم قاسمی احداث ۷۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در سطح کشور آغاز شده است.

به گزارش مشرق، «ایران به کارگاه بزرگ ساخت مسکن تبدیل می‌شود»؛ این مهمترین گزاره ایست که در دومین جلسه شورای عالی مسکن از زبان وزیر راه و شهرسازی مطرح شد.

حدود ۵۰ روز از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن توسط رییس‌جمهور می‌گذرد و به گفته رستم قاسمی احداث ۷۰۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در سطح کشور آغاز شده و اراضی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور مهیا شده است.

قرار بود در جلسه روز سه شنبه تکلیف دیگر مجردها برای ثبت نام در نهضت ملی مسکن مشخص شود، براساس تصمیمات اخیر مردان مجرد بالای ۴۵ سال و مجردانی که بیماری خاص دارند می‌توانستند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند، اما در جلسه اخیر شورای عالی مسکن پیشنهاد ثبت نام همه مجردهایی که در سن ازدواج هستند مطرح شد که به تصویب رسید البته مشروط بر اینکه در زمان تحویل واحد مسکونی مدارک لازم ازدواج تحویل داده شود.

در دومین جلسه شورای عالی مسکن ۳ توافق نامه در زمینه ساخت مسکن و طرح نهضت ملی مسکن میان وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستخضعفان امضا شد که طبق اولین توافق نامه ۵۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن ساخته می‌شود تا متقاضیان آن بتوانند از تسهیلات این طرح استفاده کنند و بنیاد مستضعفان نیز ۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به این خانوارها پرداخت می‌کند. علاوه بر آن برای تأمین سیمان و سایر مصالح نیز کمک خواهد کرد که بر اساس این توافقنامه، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بنیاد مستضعفان هزینه خواهد کرد.

براساس تفاهمنامه دوم برای احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی بنیاد مستضعفان از شرکت‌های پیمانکاری خود استفاده می‌کند که از هفته جاری احداث این واحدها آغاز می‌شود.

در تفاهمنامه سوم با مجوزهای اخذ شده از دفتر مقام معظم رهبری ۹۰۰ هکتار زمین در ۳۱ قطعه در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار می‌گیرد که ۵۰ درصد سهم دولت و ۵۰ درصد دیگر در اختیار بنیاد مستضعفان قرار خواهد گرفت که این بنیاد ۵۰ درصد سهم خود را به صورت رایگان در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار می‌دهد.

براساس طرح نهضت ملی مسکن احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال در برنامه دولت سیزدهم قرار گرفته است و متقاضیان واقعی مسکن می‌توانند با داشتن چهار شرط تاهل و سرپرست خانوار بودن، حداقل سابقه ۵ سال سکونت در شهر موردتقاضا، فاقد مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن می‌توانند تا ۱۵ آذر ۱۴۰۰ در این طرح ثبت نام کنند.

براساس قانون جهش تولید مسکن، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن نیز می‌توانند در قانون نهضت ملی مسکن ثبت نام کنند.

هیچ محدودیت سنی برای سرپرستان خانوار تعیین نشده است؛ از طرفی، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی می‌شوند و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.


کاهش سابقه سکونت به یک سال برای مهاجران از کلانشهرها

برای مهاجران از کلانشهرها، سابقه سکونت به یکسال کاهش پیدا کرده است به این صورت که اگر کسی ساکن کلانشهری بوده و در شهر دیگر، تقاضای مسکن دارد با حدود یکسال سابقه سکونت در همان شهر امکان ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن را دارد.

ثبت نام بیش از یک میلیون و ۳۶۹ هزار در سامانه نهضت ملی مسکن


طبق تازه‌ترین آمار ارایه شده توسط معاونت مسکن و ساختمان، یک میلیون و ۳۶۹ هزار و ۴۲۳ نفر در سامانه نهضت ملی مسکن، ثبت‌نام کردند.

در تازه‌ترین صحبت‌ها معاون مسکن و ساختمان از تخصیص ۱۰ هزار هکتار اراضی برای اجرای نهضت ملی مسکن در مرحله نخست ثبت‌نام طرح، خبر داد و گفت: حدود ۴۰ هزار هکتار اراضی دیگر شناسایی شده است که در نوبت تعیین‌تکلیف در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران برای الحاق به محدوده و تغییر کاربری قرار دارد که بعد از اخذ نتیجه از شورای‌عالی شهرسازی و معماری، می‌توان آن‌ها را در چرخه تولید مسکن، وارد کرد.

قانون جهش تولید مسکن با ۲۵ ماده و ۳۲ تبصره در مجلس یازدهم مصوب شد و در ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ توسط رییس‌جمهور برای اجرا، ابلاغ شد.

 
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • حجت IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    تا اونا بیازن تحویل بدهند اینا فوت کردند. اول بسازید بعد بفروشید . من هنوز میکن مهرم رو نگرفتم تو هشتگرد هر روز ی چیزی رو حذف می کنن ی پولی رو میگیرن
  • یوسف فخاری IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    درقشم مسکن ملی ندارچکارکنم ۲۰سال هست زندگی میکن ۴۰سن من هست چون خانه ندارم ازون نکردم بیش برادرم هستم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس