کد خبر 1301785
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
وعده مبهم بایدن و فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان

کمک‌های آمریکا به عربستان وعده جو بایدن را برای کاهش حمایت نظامی از ریاض در جنگ یمن با ابهام روبرو کرده است.

به گزارش مشرق، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اولین سخنرانی مرتبط با سیاست خارجی دوره ریاست جمهوری خود، متعهد شده بود که به همه حمایت آمریکا از عملیات تهاجمی در جنگ یمن، از جمله فروش تسلیحات مربوطه پایان دهد و متعهد به افزایش دیپلماسی برای پایان دادن به جنگ شد.

به گزارش «ریسپانسیبل استیت کرفت»، به تازگی دولت آمریکا از زمان روی کار آمدن بایدن، یک اعلامیه قانونی در مورد اولین فروش تسلیحات پیشنهادی به عربستان به کنگره ارسال کرد؛ ۲۸۰ موشک هوا به هوا و ۵۹۶ موشک انداز به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار.

بیشتر بخوانید:

مقام آمریکایی: متعهد به فروش جت‌های «اف-۳۵» به امارات هستیم

کمک‌های امنیتی آمریکا به ناقضان مکرر حقوق بشر مانند عربستان باعث سرکوب داخلی، شکنندگی دولت و بی ثباتی استراتژیک شده است؛ در نتیجه، فروش تسلیحات به این کشور حاشیه خلیج فارس با مخالفت فزاینده هر ۲ حزب مواجه شده است.

با این وجود، آمریکا به دنبال فروش تسلیحات پیشنهادی به عربستان سعودی ادامه داده است و نشان می‌دهد که اهداف امنیتی محدود بایدن مانع از اقدام آمریکا برای حل بحران یمن می‌شود.

بنابراین، فروش پیشنهادی احتمالاً ناشی از نگرانی دولت بایدن در مورد فناوری هواپیماهای بدون سرنشین و تلاش‌ها برای اطمینان بخشیدن به عربستان از تداوم تعهد به روابط آمریکا و عربستان است.

بیشتر بخوانید:

ترکی الفیصل: عربستان باید بمب هسته‌ای داشته باشد

دولت بایدن در عوض باید هرگونه فروش آتی را مشروط به امتیازات سعودی در روند صلح یمن و اجرای قانون حقوق بشر از نظر فروش کند.

وعده اولیه دولت آمریکا برای پایان دادن به حمایت از عملیات تهاجمی در یمن، سازمان‌های حقوق بشر را امیدوار کرد.

با این حال، بایدن از آن زمان به دلیل محو کردن خطوط بین حمایت تهاجمی و دفاعی از ائتلاف تحت سرکردگی عربستان سعودی در یمن، از جمله پس از تصمیم کاخ سفید برای تمدید قراردادهای تعمیر و نگهداری ۵۰۰ میلیون دلاری بالگردهای نظامی سعودی در سپتامبر ۲۰۲۱، با انتقاد گروه‌های مدافع حقوق بشری مواجه شد.

وزارت خارجه آمریکا اخیرا در بیانیه‌ای به افزایش حملات فرامرزی علیه عربستان در سال گذشته اشاره کرد و مدعی شد استفاده از این موشک‌های هوا به هوا برای رهگیری این حملات است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس