تلاش ترکیه برای تجهیز به ناوهواپیمابر واکنش یونان را برانگیخت

به دنبال اظهارات رئیس جمهور ترکیه و تمایل به ساخت ناو هواپیمابر و زیردریایی با کمک اسپانیا، یونان واکنش نشان داد.

 به گزارش مشرق، به دنبال سخنان اخیر رئیس جمهور ترکیه در زمینه ساخت ناو هواپیما بر و گفت‌گو با نخست وزیر اسپانیا در زمینه افزایش همکاری‌های نظامی، یونان همسایه ترکیه واکنش نشان داد.

 به نوشته روزنامه «گریک سیتی تایمز» «نیکوس دندیاس» وزیر امور خارجه  یونان روز جمعه با «خوزه مانوئل آلبارس» همتای اسپانیایی خود تلفنی گفت‌وگو کرد.

وزارت امور خارجه یونان در توییتی در این زمینه نوشت، این تماس تلفنی در پی سفر «پدرو سانچز»، نخست وزیر اسپانیا به آنکارا و سخنان وی برای فروش ناوهای جنگی به ترکیه صورت گرفت.

بنابر اعلام  وزارت خارجه یونان، وزیر امور خارجه این کشوردر جریان گفت‌وگوی خود با همتای اسپانیایی به مسائل پیش آمده مورد علاقه یونان اشاره کرد. وزیر امور خارجه اسپانیا در این گفت‌وگو توضیحاتی ارائه کرد و پیشنهاد سفر فوری خود را به آتن برای روشن شدن کامل این مسائل ارائه داد و پیشنهاد او پذیرفته شد.

بر ساس این گزارش، پس از توافق سانچز با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه برای تقویت همکاری دو کشور در صنعت دفاعی، دندیاس و دولت یونان به شدت واکنش نشان دادند.

هنگامی که سران دو کشور چهارشنبه  گذشته در آنکارا دیدار کردند، رجب طیب اردوغان از اعلام برنامه‌های تسلیحاتی سانچز در همکاری با اسپانیا تمجید کرد.

اردوغان گفت: «هدف ما ساخت یک ناو هواپیمابر بزرگ است. شاید در زمینه زیردریایی هم تلاش کنیم. این مراحل را انجام خواهیم داد. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانیم با هم در صنعت دفاعی انجام دهیم.»

اردوغان در این دیدار افزود: «موضع اسپانیا در قبال ترکیه باید از سوی دیگر کشورهای اتحادیه اروپا به عنوان یک «الگو» تلقی شود.

پیشتر نشریه آمریکایی «دیلی بیست» در مطلبی با اشاره به عزم ترکیه در تغییر در ساختار نظامی خود و گسترده کردن آن نوشته بود که  ترکیه در حال دستیابی به ناو هواپیمابر است. به نوشته دیلی بیست، ترکیه در حال افزایش بنیه نظامی خود برآمده و به همین منظور قصد دارد ناو هواپیمابر چند منظوره با قابلیت‌های بین قاره‌ای بسازد.

بر اساس این گزارش، ناو هواپیمابر ۲۲۵ متری  مورد نظر ترکیه «آناتولی» نام دارد و در سال ۲۰۲۱ عملیاتی می‌شود و قرار است برای حمل جنگنده، بالگردهای هجومی، تانک، نیرو و ترابری لجستیکی در اطراف مدیترانه، اقیانوس هند و اطلس استفاده شود.

به نوشته دیلی بیست، این اقدام به نشانه علامتی از ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو برای مبدل شدن به قدرت برتر خاورمیانه و فراتر از آن است.

«ارکان کالکاوان» مدیر شرکت کشتی سازی «صدف» در استانبول در این زمینه گفت: «ناو هواپیمابر آناتولی با ظرفیت حمل ۱۴۰۰ خدمه و نیرو بیانگر قدرت ترکیه  در صنایع دفاعی است. قرارداد ساخت این ناو هواپیمابر  با مشارکت شرکت اسپانیایی "ناوانیتا" امضا شد. ساخت این ناو هواپیمابر بیش از یک میلیارد دلار هزینه در بر دارد.»

«ازوکان» تحلیلگر ترکیه‌ای از امکان حضور ترکیه به عنوان یک کشور مسلمان با این ناو هواپیمابر در عملیات ناتو اشاره کرد.

این رسانه ‌آمریکایی در خاتمه نوشت، ترکیه اینک با دارا بودن ارتش به شدت پیشرفته، بیش از ۶۰۰ هزار نیرو دارد و بزرگترین کشور عضو ناتو از حیث تعداد نیروی نظامی است. آمریکا در این منظر در جایگاه نخست قرار دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    29 57
    ما شاالله ترکیه
    • محمد IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 4
      منافق از کافر بدتره اونم منافق از نوع امرکاییش نور علی نوره
    • m IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      0 0
      متاسفم برات .
  • بابک آزری TR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    30 42
    یه زودی معادلات دنیا عوض خواهد شد *) cCC
    • محمد IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      3 3
      تموم شد ؟ خیلی تاثیر گذار بود
    • IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
      0 0
      معاملات دنیا عوض میشه اما ترکیه توش جایی نداره . ترکیه تا اینجاش هم با گروکشی از اسرائیل آمریکا رسیده به اینجا تو قضیه داعش تجهیزات اعضای ناتو میفرستاد تو ترکیه بعد ترکیه منتقل نیکرد به سوریه به جاش نفت ....میدزدید و میدزده ترکیه تا وقتی رشد میکنه که آمریکا مجبور باشه امتیازی بده بهش واسه سوئد و فنلاند عضو ناتو بشن شرط گذاشته که آمریکا بذاره بره سامانه موشکی از روسیه بخره . کلا درحال امتیاز گرفتن البته آمریکا واسشمهم نیست میده میره . کل تجهیزات نظامی ترکیه آمریکایی صنعت آمریکایی..... اصلا خودروی ملی رونمایی کرده چجور تونسته ؟ دانش این کار هارو نداره ایران هم تو خودرو دانش نداره ترکیه هم بلوکه شرق میخوره هم از غرب
  • DE ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    16 22
    تلاش ترکیه برای تجهیز به ناوهواپیمابر واکنش یونان را برانگیخت. بهتره بزرگترین ناو هواپیمابر امریکا را بخره چون دیگه ناو هواپیمابر مسخره و بی معنی شده و وقتی میشه با موشک نقطه زن هر نقطه ای را زد دیگه ناو هواپیما بر مسخره است چون اگر این ناو به هرجا شلیک بکنه یا هواپیمای جنگی از روش بلکد بشه دقیقا باموشک میفرسنش زیر آب.
    • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      11 6
      گربه دستت به گوشت نمیرسید ...
    • NL ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      3 4
      واسه همینه هر موقع ناو هواپیما بر وارد خلیج میشه عین اسپند رو آتیش بالا پایین می پرید؟!
    • سعید IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      2 4
      اقا بهزاد منظور این دوستمون این بود که ما چون دستمون به تجهیزات پیشرفته و ناو هواپیمابر و خیلی تجهیزات دگ دسترسی نداریم بهتره به موشک های ب درد نخورمون بنازیم.خخخخخخ
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    9 16
    عالیه ترکیه فقط باید اس ۴۰۰ برگردونه و اف ۳۵ هارو دنبال کنه .
  • mojtaba SE ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    24 42
    واقعا برای مردم و کشور ترکیه باید ترحم کرد,چون مثل شاگرد تنبلی میماند که همیشه بعد از امتحان ,میگه به همه سئوالات جواب دادم و 20 میگیرم؟؟اردوغان به رئالیستها که میگن مزدوری امریکا رو نکن و آبروی ما رو نبر و همزیستی مسالمت آمیز با همسایه ها داشته باش,میگه شما باعث نابودی ترکیه میشید.یعنی ما با دروغ و مبالغه باید ادامه بدیم ...ترکیه در کاپیتولاسیون امریکا هست .و اجازه یک در پپسی کولا بدون اجازه امریکا رو نداره..
    • NL ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      6 4
      اجازه در پپسی نداره ولی اس 400 رو خریده!!! همیشه به فکر ارتقا خودت باش تخریب دیگران چیزی به آدم اضافه نمی کنه حسادت هم خرد رو نابود می کنه
  • DE ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    7 19
    ما باید یونان و ارمنستان تقویت نظامی کنیم
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      13 0
      باور بهشون بدیم یا کوثر ؟ وقتی خودشون می‌خوان درخواست ‌‌‌‌خرید اف ۳۵ بدن .
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    8 14
    این ناو میتونه بیاد خلیج فارس و برای ایران دردسر درست کنه
    • متوهم IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      10 8
      ترکیه چه نیازی داره بیاد خلیج فارس؟ مگه با ایران مرز مشترک نداره مگه تو قطر پایگاه هوایی نداره؟ تو با این مغزش حتمن وزیر میشی خودتو به رئیس جمهور معرفی کن
  • عردوغان IR ۰۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    10 16
    چه غلطا؟! عردوغان برده آمریکا و اسرائیل و روسیه هستش؟! ناو هواپیمابر خخ؟! قرار بود مسجد اموی نماز به کمرت بزنی عردوغان چی شد عملیاتی شد مگه رفتی سراغ ناو هواپیمابر خر قبرسی
  • علی IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    12 2
    ماشا... کشورهای مسلمان هر چه چقدر قوی شوند این به ضرر استکبار است کشورهای مسلمان باید ضما کمک به همدیگر امت واحده اسلامی تشکیل دهند .
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    11 3
    ترکیه میخواد ناو هواپیما بسازد یونان سرپیازه ویا ته پیازه ..ترکیه کشور بزرگی هست
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    2 0
    سیاستهای اردوغان ادامه سیاستهایی است که آتاترک در ترکیه وبطور مشابه رضا شاه در ایران بنیان گذاری وادامه دادند روند این سیاستها با انقلاب خمینی در ایران متوقف شدولی در ترکیه همچنان ادامه یافت وادامه دارد اینکه کدام سیاست درست تر بود ،سیاست آتاترک ورضا شاه یا سیاست امام خمینی در سالهای آینده واضح تر مشخص خواهد شد پس ببینیم وقایع چه خواهند گفت بقیه حرفها گزافه گویی است
    • سعید RO ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      9 1
      منظورت رضا پالانیه؟
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    12 0
    دمت گرم.بايد قدرتمند بود تا تروريستهاي و حاميانشون نفس نكشن.يونان هم بره از اربابش جنگنده هاي دست دوم بگيره.نميگه وقتي فرانسه جرات نميكنه به تركيه چيزي بگه اونوقت تو ميخواي چيكار كني!!!!!خخخخ
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    9 3
    اردوغان دمت گرم ..یاشا .یاشا
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    3 10
    ترکیه مال این حرف ها نیست اروپایی ها پول رو که گرفتن قراردادو لغو میکنن
  • m IR ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
    0 0
    ناو هواپیمابر بر بدرد نخور نیست ولی کارایی رو از دست داده راحت با موشک میشه زد بهش . اگه ناوهواپیما بر کاری میتونست انجام بده الان روسیه آمریکا رو گرفته بود فقط بدرد کشورهای ضعیف میخوره نه برای درگیری با کشورهایی قدرتمند تو موشک. کشتی های ریز میزه خیلی بهتره واسه جنگ. الان تو تجهیزات اولویت موشک بعدش پهپاد تو جنگ میتونه آسیب بزنه به کشور مقابل . البته منظورم اینکه ایران دستش نمیرسه به ناو میگم موشک بهتره نیست ایران تو موشک نزدیک برد قویه اصلش قارپیماست ناوهواپیما بر آمریکا بیاد ایران نمتونه بزنمش چون تواناییش رو نداره موشکی ایران فقط بدرد آدم باش ک بکشی نه کشی غول پیکر . موشکی واسه ناو خوبه که قدرت انفجارش بالا باشه دهنش سرویس کنه 😂

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس