کد خبر 1302660
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴
مقامات آمریکا: واشنگتن از منطقه خارج نمی‌شود

هماهنگ کننده مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا، وزیر دفاع این کشور و نماینده آمریکا در امور ایران در نشستی در منامه اعلام کردند، کشورشان در منطقه حضور دارد و خارج نمی‌شوند.

به گزارش مشرق، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، واشنگتن در متقاعد کردن متحدان عرب خود پیرامون نقشش در منطقه با دشواری روبروست و هر چند اتفاقات عکس آن را نشان می‌دهد؛ اما واشنگتن تلاش دارد به این متحدان بگوید که قصد خروج از خاورمیانه را ندارد.

در این رابطه در نشستی که روز شنبه در آستانه مذاکرات جهانی علیه ایران در منامه برگزار شد لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا درمورد نحوه تعامل متحدان عرب با سیاست امنیت ملی آمریکا که با آمدن هر رئیس جمهوری تغییر می‌کند، با سوالات سختی روبرو شد.

همزمان با تلاش بایدن برای انصراف از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا درباره خروج از توافق برجام، برخی از متحدان عرب واشنگتن ابراز ناامیدی کردند. واقعیت این است که اقدامات آمریکا از قبیل خروج از افغانستان و اعلام خروج از عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ و اینکه دولت بایدن مقابله با چین را در اولویت خود قرار داده، مقامات را در خاورمیانه نگران کرده است و آنها گمان می‌کنند که آمریکا از آنها غافل شده است.

فرهاد علاء الدین، رئیس شورای مشورتی عراق در نشست منامه به آستین گفت، با توجه به اینکه زمان خروج نیروهای آمریکایی از عراق در پی خروج از افغانستان نزدیک است، شرکای عرب بسیار نگران شده‌اند. آستین نیز تلاش کرد به همتایانش اطمینان خاطر دهد که آمریکا همچنان در خاورمیانه حضور خواهد داشت و منافعش در این منطقه را رها نخواهد کرد.

برت مک گورک، هماهنگ کننده مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا و رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران نیز در منامه به آستین پیوستند.

مک گورک گفت، خروج از افغانستان تحت شرایطی انجام شد و هیچ ربطی به خروج آمریکا از خاورمیانه ندارد. "اهداف دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ایجاد ائتلاف‌ها و مشارکت در برابر چالش‌هایی است که منطقه را تهدید می‌کنند. واشنگتن دنبال کاهش تنش‌هاست و از کشورهای منطقه در حفاظت از سرزمین خود در برابر پهپادهای ایران حمایت می‌کند".

وی بر حمایت کشورش از عراق، قانون اساسی و نهادهای قانونی آن تاکید و بابت روابط در حال توسعه میان عراق و کشورهای عربی ابراز خوشوقتی کرد و گفت، دولت بایدن از توافقنامه‌های ابراهیمی و هرآنچه موجب ثبات منطقه می‌شود، حمایت می‌کند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • کارشناس سیاسی IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    4 0
    دمکراتها خلق خوی گرگ ها را دارند وقتی میخواهند به کشوری حمله کنند بقیه را همراه خود میکنند در صورتیکه هیچ ربطی به دیگر کشورها ندارد این همان شیوه درندگی استکبار است.
  • حیدر صالح IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    6 0
    آمریکا از منطقه خارج نمی شود اما فرار می کند
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    3 0
    احتیاجی به زحمت شما نیست . خودمان با لگد بیرونتان میکنیم.
  • IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    2 0
    مًرده نمی رفت به گور می بردنش به زور!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس