کد خبر 1268173
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸
وزرای خارجه و دفاع آمریکا بطور جداگانه عازم خلیج فارس شدند

وزرای خارجه و دفاع ایالات متحده شامگاه یکشنبه در سفرهایی جداگانه عازم خلیج فارس شدند تا با سران کشورهای متحد و شریک آمریکا در منطقه دیدار و گفتگو کنند.

به گزارش مشرق به نقل از الجزیره، «آنتونی بلینکن» و «لوید آستین» وزرای خارجه و دفاع ایالات متحده شامگاه یکشنبه به وقت محلی عازم سفری جداگانه به خلیج فارس شدند.

این دو مقام آمریکایی قرار است در این سفرهای جداگانه با سران کشورهای متحد و شریک آمریکا پیرامون ظهور مجدد تهدیدها از جانب افغانستان بحث و گفتگو کنند.

بنا بر گزارش الجزیره، هدف اصلی از این سفرها اطمینان دهی دوباره به متحدان واشنگتن در این خصوص است که تصمیم «جو بایدن» برای پایان دادن جنگ بیست ساله در افغانستان و تمرکز بیشتر بر چالش‌های امنیتی همچون چین و روسیه به معنای رهاسازی متحدان و شرکای خود در منطقه خاورمیانه نیست.

بیشتر بخوانید:

اختلاف عربستان و امارات در جنوب یمن؛ رقابتی برای اجرای نقشه‌های آمریکا و انگلیس

از سوی دیگر، بلینکن قرار است در مسیر سفر خود به قطر در کشور اروپایی آلمان نیز توقفی داشته باشد تا با اتباع افغانی خارج شده از افغانستان در پایگاه هوایی رامشتاین دیدن کند. وی همچنین در آلمان در یک نشست مجازی با حضور همتایان خود از بیست کشور جهان شرکت می‌کند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بلینکن قرار است «مراتب قدردانی ایالات متحده را بابت مشارکت ارزشمند آلمان در افغانستان ظرف بیست سال گذشته و همچنین همکاری برلین در عملیات‌های ترانزیت و انتقال افراد به خارج از افغانستان به دولت آلمان اعلام نماید».

از سوی دیگر، وزیر دفاع آمریکا نیز قرار است که سفر خود را با ابراز مراتب قدردانی ایالات متحده از مقامات قطر بابت همکاری آنها در جریان خروج مفتضحانه نیروهای آمریکا از فرودگاه کابل آغاز کند.

لوید آستین با اعلام سفر خود به خلیج فارس گفت که متمرکز ماندن بر تهدیدهای تروریستی به معنای اقدام‌های حداکثری علیه «هرگونه تهدید نسبت به مردم آمریکا از سوی هر مکان [جغرافیایی] است»، حتی اگر ایالات متحده تمرکز خود را بر چالش‌های راهبردی از جانب چین قرار دهد.

آستین همچنین در یک توقف در بحرین قصد دارد با تکاوران دریایی که هفته‌ها در فرودگاه کابل در حال اجرای عملیات خارج کردن اتباع افغانی و آمریکایی از خاک افغانستان بودند، گفتگو کند. گفتنی است که در انفجار یک بمب انتحاری در فرودگاه کابل در روز ۲۶ آگوست، هفت تن از تکاوران دریایی آمریکا کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شدند.

فرمانده پنتاگون همچنین قرار است از کویت و عربستان سعودی دیدن کرده و با سران این کشورها گفتگو کند.

گفتنی است، با توجه به حضور چند دهه‌ای نیروهای متجاوز آمریکا در منطقه خلیج فارس از جمله استقرار مقر فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به رغم آنکه چین را اولویت امنیتی واشنگتن خوانده و مدعی رویارویی با چالش‌های راهبردی از جانب روسیه است، در مورد پایان احتمالی حضور نیروهای آمریکا در منطقه خلیج فارس تاکنون هیچ صحبتی نکرده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 0
    ایزی لایف یادتون نره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس