کد خبر 1302694
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۸
چرایی ادعای حمله به سفارت تعطیل شده آمریکا در صنعاء

مقامات و رسانه‌های آمریکا در روزهای اخیر مدعی حمله نیروهای وابسته به جنبش انصارالله یمن به ساختمان سفارت تعطیل شده آمریکا در صنعاء شده‌اند؛ ادعایی که همزمان با تحولات پرشتاب صحنه یمن مطرح شده است.

به گزارش مشرق، رسانه‌های آمریکایی روز چهارشنبه ۱۸ آبان مدعی شده بودند که نیروهای حوثی(انصارالله) به سفارت آمریکا در صنعاء حمله و شماری از افراد محلی را که برای این سفارتخانه کار می‌کنند، بازداشت کردند. این رسانه ها از واژه اسارت به جای بازداشت استفاده کردند.

این رسانه‌ها همچنین عصر روز پنجشنبه ۱۹ آبان از قول یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند که واشنگتن از حوثی‌ها(انصارالله) در یمن خواسته است کارکنان محلی سفارت آمریکا را فورا آزاد کنند.

نشریه هیل هم به نقل از یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بدون اینکه هویت وی را مشخص کند، اعلام کرد که بیشتر این کارکنان آزاد شده‌اند، اما حوثی‌ها بدون ارائه گونه توضیحی هنوز شماری را در بازداشت نگه داشته‌اند.

شبکه آمریکایی فاکس نیوز هم مدعی شد که ۲۵ یمنی شاغل در سفارت آمریکا و سازمان توسعه بین‌المللی ایالات متحده به‌طور خودسرانه بازداشت شده‌اند.

نشریه واشنگتن فری بیکن هم در گزارشی در این زمینه ادعا کرد که حوثی‌ها برخی از وسایل و تجهیزات موجود در ساختمان سفارتخانه آمریکا را به سرقت برده‌اند.

این در حالی است که رسانه‌های آمریکایی اذعان کرده‌اند که دولت آمریکا فعالیت‌های سفارت خود در صنعاء را در سال ۲۰۱۵ میلادی و چند ماه پس از آغاز جنگ(از سوی ائتلاف سعودی و متحدانش) به حال تعلیق درآورد و تمام دیپلمات‌ها و کارکنان آمریکایی را از این کشور خارج کرد.

این رسانه‌ها مدعی شده‌اند که ایالات متحده ضمن ابراز نگرانی از ورود غیرقانونی حوثی‌ها به ساختمان سفارت خود، خواستار خروج آنها و بازگرداندن تجهیزات سرقت شده است.

این رسانه‌ها ادعا کردند که دولت بایدن به تلاش‌های دیپلماتیک خود از جمله از طریق شرکای بین المللی خود برای آزادی کارکنان محلی سفارت آمریکا در صنعاء ادامه می‌دهد.

اما با ورود رسمی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به این ماجرا، احتمال اینکه سناریوی جدیدی از سوی مهمترین حامیان تجاوزات ائتلاف سعودی به یمن طراحی شده باشد، افزایش یافته است.

بلینکن حمله ادعایی به ساختمان سفارت آمریکا در صنعاء را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری افرادی شد که مدعی بازداشت آنهاست و نیز ادعا کرد که همه نیروهای حوثی باید فورا این ساختمان را ترک کنند.

این ادعاها در حالی است که آمریکا از مهمترین حامیان تجاوزت نظامی گسترده ائتلاف سعودی به یمن به شمار می‌رود که طی هفت سالی که از این جنگ بی رحمانه می‌گذرد، تا کنون هزاران غیرنظامی یمنی شهید و دهها هزار نفر دیگر زخمی شده‌ و میلیون‌ها نفر نیز آواره شده‌اند.

حمایت‌های گسترده و مستمر آمریکا از متجاوزان سعودی انتقاد برخی تحلیلگران غربی را هم به دنبال داشته است به طوری که نشریه نشنال اینترست در مطلبی به قلم ویل اسمیت به  انتقاد از سیاست‌های آمریکا در یمن و ادامه حمایت‌هایش از رژیم سعودی و فروش مستمر تسلیحات به آن پرداخت و تصریح کرد که بایدن هم همان شیوه ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا را در خصوص جنگ یمن و حکومت سعودی در پیش گرفته است.

اسمیت البته با تایید ادعای حمله نیروهای انصارالله به ساختمان سفارت آمریکا نوشت که آنها به خاطر نبرد با عربستان سعودی که دریافت کننده حمایت‌های گسترده آمریکا در جنگ است، به سفارت این کشور در صنعاء حمله کرده تا پیروزی خود در جنگ را تحکیم بخشند.

این نویسنده، ادامه حمایت‌های آمریکا از جنگ علیه یمنی‌ها را به زیان منافع آمریکا دانست و نوشت ممکن است مقامات آمریکایی معتقد باشند که حفظ شرایط کنونی در روابط با عربستان یک ضرورت است، ولی آنها باید بدانند که ادامه حمایت بی حد و مرز از سعودی‌ها در حالی که اقدامات تهدیدکننده آنها علیه ثبات منطقه در حال افزایش است، ممکن است سبب تضعیف منافع آمریکا شود.

این نویسنده بر ضرورت پایان فوری حمایت آمریکا از متجاوزان سعودی و تعلیق فروش تسلیحات به آنها تاکید کرد و نوشت آمریکا باید با تهدید خروج نیروهایش از منطقه، عربستان را برای پایان دادن به مداخله نظامی در یمن تحت فشار قرار دهد.

ورود تامل برانگیز شورای امنیت به بازی جدید آمریکا

نکته تامل برانگیز واکنش فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد به این حمله  ادعایی و محکوم کردن جنبش انصارالله یمن است. این شورا در خصوص حمله ادعایی به مقر سفارت سابق آمریکا در صنعاء پایتخت یمن بیانیه ای صادر کرده است.

شورای امنیت شامگاه پنجشنبه بیست و هفتم آبان، مدعی شد که اعضای این شورا، حمله حوثی ها به ساختمان سفارت آمریکا و تصرف آن و بازداشت دهها نفر از کارکنان محلی این مکان را به شدت محکوم کرده و خواستار خروج فوری تمام اعضای حوثی و آزادی همه بازداشت شدگان است.

واکنش انصارالله به ادعای حمله به سفارت آمریکا در صنعاء

محمدعلی الحوثی، عضو شاخص جنبش انصارالله و شورای عالی سیاسی یمن، ادعاهای آمریکا در خصوص حمله به سفارت این کشور در صنعاء را بی اساس خواند و در توئیتی نوشت: سفارت واشنگتن در صنعا از سوی آمریکایی‌ها تخلیه شد و بعد از دوره‌ای حدود سال ۲۰۱۹ اعلام کردند که حقوق کارمندان محلی در یمن را متوقف کرده واکنون ادعا می‌کنند به سفارتی که بسته شده یورش برده و کارمندانش بازداشت شده‌اند.

وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: حقوق کارمندان محلی را بدهید. ظالمانه است حقوق کسانی را قطع کنید که با اوضاع فاجعه بار یمن به شما خدمت کردند. شما آن‌ها را رها کردید همانطور که در افغانستان این کار را کردید. فشار بگذارد.

پشت پرده ادعای حمله به سفارت تعطیل شده آمریکا در صنعاء

«رضا میرابیان» کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا تاکید می‌کند تحرکات اخیر آمریکا علیه انصارالله و ادعای حمله نیروهای این جنبش به ساختمان سفارت  تعطیل شده آمریکا در صنعاء و به خدمت گرفتن شورای امنیت برای محکوم کردن این حمله ادعایی در راستای  فشار سیاسی بر انصارالله برای توقف عملیات آزادسازی استان مأرب و پیشروی‌ها در جبهه‌های نبرد قرار دارد.

وی تصریح می‌کند: وضعیت میدانی جبهه‌ها و آنچه در حال اتفاق است، بر خلاف میل و خواسته‌های آمریکا و ائتلاف سعودی است، بنابراین، تلاش می‌کنند با وارد کردن فشارهای سیاسی، انصارالله در اقدامات نظامی خود تجدیدنظر کند.

میرابیان درباره ادعاهای رسانه‌های ائتلاف سعودی مبنی درباره کاهش سرعت عملیات نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی با  این فشارها و تلاش برای القای این ادعا که نبرد مارب به نفع انصارالله یکسره نخواهد شد، تصریح کرد: در حقیقت، عملیات آزادسازی مارب به تاخیر نیفتاده است، بلکه انصارالله بنا ندارد مارب را از طریق نظامی آزاد کند و  از همان ابتدا به  دنبال این بوده که با گفتگو با قبایل مارب، شهر را به صورت مسالمت آمیز باز پس بگیرد و تا به حال هر پیشروی داشته بر اساس این گفتگوها با قبایل بوده است. بنابراین، تاخیر به معنای ضعف نظامی یا عقب افتادن عملیات آزادسازی  این  استان نیست.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: به طوری کلی چنین ادعاهایی در راستای تلاش برای مختل کردن پیشروی انصارالله و به شکل دیگری برای توجیه شکست‌هایشان در مارب و الحدیده صورت گرفته  است.

میرابیان با اشاره به اقدام تامل برانگیز شورای امنیت در محکومیت این حمله ادعایی و متهم کردن انصارالله بدون هرگونه دلیل و مدرکی تصریح کرد این گونه اقدامات هرگز به نتیجه ای برای بانیان آن نخواهد رسید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس