کد خبر 1303960
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
اردوغان نمایه

دولت ترکیه چند دهه است درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را دارد، اما مورد بی اعتنایی قرار گرفته است. چنان که اردوغان مرداد 95 گفت "اروپا 53 سال است ما را فریب می‌دهد".

به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: رجب طیب اردوغان، اوایل اوایل شهریور امسال گفت "هر کس در منطقه می خواهد سنگی را جا به جا کند، اول باید از ترکیه اجازه بگیرد".

او اخیرا هم نقشه ای خیالی به عنوان "جهان ترک" را از "دولت باغچه‌لی" رئیس حزب حرکت ناسیونالیست هدیه گرفت که در آن، از جمهوری آذربایجان گرفته، تا ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بخش هایی از چین و روسیه، جزو قلمرو ترکیه قلمداد شده بود!

اردوغان به ویژه در دهه گذشته، در حالی که توهم سلطانی داشت، تبدیل به مباشر آمریکا و اسرائیل برای جنگ افروزی و جنایت در منطقه شد. اما با این وجود، هرگز در نگاه غرب، اعتبار و احترام نیافت.

تیر ماه 95 بود که اردوغان با شوک کودتای نظامی مواجه شد. او پس از سرکوب شدید و غلبه بر کودتا گفت "همپیمانان ما، آمریکا و اروپا و عربستان، وقتی که نیازمند کمک‌ شان بودیم، از  پشت به ما خنجر زدند".

دولت ترکیه چند دهه است درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را دارد، اما مورد بی اعتنایی قرار گرفته است. چنان که اردوغان مرداد 95 گفت "اروپا 53 سال است ما را فریب می‌دهد".

چاووش‌ اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز ضمن جرّ و بحث تند با همتای آلمانی گفته بود "از رفتار اتحادیه اروپا خسته شده ایم. ما خواستار به رسمیت شناخته شدن، همچون شریکی برابر هستیم، نه شریکی درجه دو. رفتار اروپا، پر از نخوت و تکبر است".

اردوغان مهر ماه امسال هم در سازمان ملل از رفتار تحقیر آمیز غرب گله کرد و گفت "ما به نقش برادرانه خود در کمک به مردم افغانستان ادامه می دهیم. ما تنها متحد ناتو هستیم که با داعش مقابله کرده و این سازمان تروریستی را شکست داد(!) رویکرد نادیده گرفتن ترکیه در منطقه مدیترانه، باید کنار گذاشته شود".

برآیند نوکری ناتو و اعتماد به اروپا و آمریکا، چیزی سقوط اقتصاد ترکیه نبوده که ۴۶۵ میلیارد دلار بدهی دارد. ارزش "لیر" هم در دو هفته اخیر، سقوط کم سابقه ای را شاهد بود. پول ملی ترکیه در یک سال اخیر، 40 درصد ارزش خود را از دست داده است.

در اثر این تلاطم های آزار دهنده، چند روز است که خیابان های آنکارا و استانبول، شاهد اعتراضات گسترده خیابانی و مطالبه استفعای دولت است.

علی باباجان رهبر حزب " جهش و دموکراسی" (معاون و وزیر سابق در کابینه اردوغان) می گوید: "با هزار زحمت و پس از سال ها، تورم را یک رقمی و ۶ صفر را از پول ملی حذف کردیم، اما دولت با سو مدیریت،  تورم را دوباره دورقمی کرد و با سقوط ارزش لیر ، یک صفر دیگر را  بازگرداند".

احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر سابق هم گفته است: "همیشه می‌گفتیم انتخابات زود هنگام می‌ خواهیم، اما حالا ما انتخابات فوری می‌خواهیم؛ انتخابات همین الان!".

وضعیت بحران زده ترکیه، نمونه ای از فرجام شوم اعتماد به غرب و نسخه های کاپیتالیستی است. دولت های غربی با وعده، طرف مقابل را وارد تله خود می کنند و سپس همچون نزول خواران سیری ناپذیر، باج خواهی های جدید را دیکته می کنند؛ وضعیت طرفِ مالباخته هم دائما بحرانی تر می شود.

خواب و بیدارِ سلطان اردوغان!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • مهدی IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    61 14
    عردوغان تروریست خونخوار دیگر به آخر کار رسیده، باید بخاطر خون انسان های بیگناه در سوریه و عراق و یمن و افغانستان که به دستور این تروریست ریخته شده پاسخگو باشد. درسته که دنیا پر از جنایت و فساد شده اما خداوند ناظر اعمال و رفتار همه بندگانش است و اوست که به هرکاری تواناست
  • از شهرستان سراب IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    31 8
    قطعا آمریکا و اتحادیه اروپا و حتی هند و کانادا و استرالیا به جهت مهار چین و روسیه موافق این طرح خواهند بود شما ببینید این نقشه همانند یک کمربندی از ترکیه و شرق اروپا شروع شده و به خاور دور تا شرق روسیه و دریای منجمد شمالی میرسد منطقه ای بسیار وسیع و اغلب سرد و خشک که مناطقی از شمالغربی ایران رو هم شامل میشود این مناطق اغلب تراکم جمعیتی کمی دارند بجز شمالغرب ایران و قفقاز و ترکیه ولی از نظر استراتژیک مناطقی هستند که دو قاره اسیا و اروپا رو بهم متصل میکنند و منابع هیدروکربن غنی ای دارند این منطقه وسیع با 12 میلیون کیلومتر مربع وسعت بزرگتر از کشور کاناداست و بخش وسیعی از اون بعد از کشورهای مستقل در خاک روسیه و سپس چین واقع شده با این طرح امریکا میتونه چین و روسیه و ایران رو کنترل کنه و تضعیف کنه استان یاقوتستان روسیه به تنهایی دوبرابر ایران وسعت داره و استان سین کیانگ چین به تنهایی اندکی از ایران پهناورتر هست
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      4 5
      ادم حوا همون اغوز خان ننه بوز قورد هستن حتما کل بشریت ترک هستن طبق این نقشه توهمی بان چرکها
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      4 5
      دوست عزیز روسیه با این نقشه موافقت کرده اما با مرکزیت مسکو. افرادی که دوست دارند در بیرق تروریست ترکیه یا روسیه یا چین زانو بزنند و از این یاوه گویی ها سرمست هستند،شک نکنند در کشورهای دیگر جز شهروندی درجه ۲ نصیبی نخواهند داشت. البته فرزتدان شاه عباس، امیرکبیر، ستارخان،رییسعلی دلواری، باکری ها چنین اجازه ای به متجاوزین نخواهند داد.
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      6 2
      این نقشه‌ی‌ مصوب اقای باغچه است. نقشه مصوب سنای آمریکا ترکیه رو به دوکشور ترکیه و‌ کردستان تجزیه میکنه.
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      5 4
      خوب بهت اطلاعات دادن ! البته از نوع توهمی و کذایی ! بنده خدا یه عمره شمارو با این توهمات فریب دادن خبر نداری ! میگن طبق اسناد تاریخی ایرانی و خارجی آذری با ترک فرق داره می گین دروغه ! می گن مارکوپولو تو خاطراتش نوشته ششصد سال پیش که اومده ایران همه تو تبریز و اردبیل فارسی صحبت می کردن می گین دروغه ! می گن عثمانیا وقتی چند سالی تبریز رو اشغال کرده بودن 15 هزار نفر از مردم این شهرو قتل عام کردن می گین دروغه ! می گن جمعیت واقعی آذریهای ایرانه 10 میلیونه نه 30 میلیون نفر می گین دروغه ! می گن همه آمارها و وضعیت امروز ترکیه غیر واقعیه و اردوغان همه رو سرکار گذاشته می گین دروغه ! می گن پان ترکیسم رو انگلیس اختراع کرده ! واسه تفرقه و ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی می گین دروغه ! ... اصلا همه دروغ می گن بجز رجب خان و الهام خانم !
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      3 3
      شما معلومه بدت نمیاد این طرح عملی خیالی عملی بشه، ولی به عنوان یک ترک، به اردوغان عرض کنم ایتین احمقه دئیر قیقانخدان پاییم وار، اودا چینی قابدا، اردوغان خواب دیده خیر باشه، اجازه نمیدیم یک وجب از خاک ایران جدا بشه، اگه قرار بر جداسازی باشه، از جاهای دیگه باید جدا بشه و به ایران الحاق بشه
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      6 4
      به استناد تاریخ تمام مناطق مزبور متعلق به ایران است
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      19:45آمارترکهای استان تهران بر اساس مرکزامار ایران30 درصد هست یعنی 3 میلیوننفر فقط در استان تهران و این امار در استان البر 36 درصد هست یعنی تقریبا 1 میلیون نفر 3میلیون نفر آذربایجانشرقی میشود 7میلیون نفر زنجان 1 میلیون نفر میشود 8 و اردبیل 1/5 میشود 9/5 در آذربایجانغربی 76 درصد ترک هست طبق مرکز امار ایران میشود 11/5 همدان 5/ میشود 12 قزوین 3/ کردستان 2/ میشود 12/5 گیلان و مازندران و گلستان وخراسان شمالی 1 میشود 13/5 مرکزی کرمانشان خوزستان 5/ میشود 14 فارس بوشهر کهکیلویه بویر احمد چهارمحال بختیاری ایلام لرستان اصفهان 2 میالیون میشود 16 قم سمنان کرمان سیستان و بلوچستان هرمزگان یزد 1میشود 17 خراسان جنوبی و رضوی و ترکمنها 3 میشود 20میلیون طبق مرکز امار ایران
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    1 0
    بزرگترین پشتوانه آمریکاواسرائیل یعنی نفوذی های کلیدبه دست که در اصل دنباله های بنی صدر بودند در قضیه برجام بی فرجام همین خیانت رابه مردم و کشور ایران کردند،یعنی تحریم داروبعدازبتون کردن قلب رآکتورهای هسته ای ماتوسط حاج ابراهیم خان کلانتردوم
  • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 1
    جالبه! خود ترکیه فعلی ۲۰ درصد این مساحت هم نمیشه! البته آرزو برای پیرمردها ناپسند نیست!
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    4 2
    به نظرم کامل نکشیدند باید حداقل سه پنجم از جغرافیای ایران را شامل می شد حداقل با تا تهران می کشیدند. البته این نقشه بیشتر پراکندگی جهان ترک را نشان می دهد نه اینکه بخوان چشمداشتی به جغرافیای دیگر کشورها داسته باشند.
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    6 2
    کانال سویز رو ایرانی ها حفاری کردن. لشگر ایرانی ها که از ۱۲ قوم سلطنتی ایرانی یعنی فارس ها آذری ها کوردها و ... تشکیل شده بود. من یک آذری هستم و دوست ندارم کسی ما آذری ها رو از جمع ایرانیان لشگر داریوش و کورش اخراج کنه. ماهم مثل فارسها برای ایران خون دادیم.
    • پاپک آذری iran IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      4 2
      ما همه ایرانی هستیم و متعلق به این سرزمین بزرگ .. فارسی زبان ملی ما ایرانیان زبان اتحاد و ارتباطی اقوام ایرانی و پیوند دهنده اقوام ایرانی به یکدیگر میباشد ایران برای همه ایرانیان هست، زنده باد ایران یاشاسین گوزل ایرانیمیز ( پاپک آذری ایران بزرگ )
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    1 0
    ازاین سلطان‌های نجاست تو خاورمیانه هست که با بی ارزش کردن پول ملی کشورشون میخوان چندروز بیشترحکومت کنن یقین بدونن که مردم اگرهم مردن جسدنجسشون رو ازقبر میارن بیرون میریزن تو چاه توالت
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    1 1
    بعد از فروپاشی عثمانی . متفقین پیروز . انگلیس و فرانسه . حوزه قلمروئی را بدلخواه تقسیم کردند . اینکه چگونه چنین قدرتی که ششصد سال دوام داشت . فرو پاشید . اهم آن برمیگرده به نارضایتی مردم که حداقل ساکت در برابر گروه های داخلی که با پشتوانه و حمایت خارج و یا مقابل دو کشور اروپائی . عملی انجام ندادند . چه بسا در هر بخشی پشت فرمانده . علیه وابستگان عثمانی جنگیدند . با باقیمانده. عثمانی که اسم و رنگ و بوئی دگر گرفت . توافق شد که اسرائیل پا بگیرد و حمایت کند . یا مخالفت نکند. . برای نفوذ بر اخوانی ها کعبه آمالشان ترکیه حمایت و تقویت شد .. خلاصه تضادهائی در آنجا بیادگار مانده که با تنفس مصنوعی و تزریق خون . سعی در پایداری آن شده و مثل حضور الان امارات . دوست اسرائیل و تا دیروز رقیب اگر نگیم دشمن ترکیه . وارد میشه . تا شاید کیسه خون جدید برساند . اما خط و عددی بر مطالبات خارجی ها افزوده میشوذ ..
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 2
    اردوغان دیگر پایان راه نزدیک است مردم ترکیه او را دیکتاتور می دانند و از او متنفرند به تازگی هم اعتراضات بزرگی مردم به پا کردند و خواستار برکناری دیکتاتور اردوغان شدند بخاطر گرانی بیش از حد و افزایش افسار گسیخته قیمت دلار
  • تن NL ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 3
    اردوغان مدیر خوبیه ولی مدیر خوب نیازمند مشاورین خوبه تا در مسیر درست حرکت کنه وگرنه سازمان و در مسیر بد خوب مدیریت می کنه! تا وقتی عقلایی مثل داوود اوغلو و علی باباجان مشاور اردوغان بودند ترکیه داشت پیشرفت می کرد به محض اینکه چهارتا گرگ خاکستری و تروریست اخوانی شدن مشاورش وارد جنگ های بی پایان شد و اقتصاد ترکیه سقوط کرد...
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    7 1
    هر که بالاتر نشست، استخوانش سخت تر خواهد شکست.
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    4 1
    عر دوغان فقط ضربه به تمدن ایران زده
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    5 4
    پانترک نادون متوهم که می گفت ترکیه عالیه و هیچ مشکلی نداره کجاست؟؟ اردوغان هم که با خلیفه بازی داره تیشه به ریشه ترکیه میزنه.
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    9 1
    ترکیه تجزیه هم‌بشه.‌رجب‌میره‌در یک‌ویلای شیک در بهترین جای دنیا حقوق‌بازنشستگی اش رو از اصراعیل میگیره راحت زندگیش رو‌میکنه.
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    5 1
    ترکیه و رجب اردوغان عمله و مجری طرح های صهیونیسم بین المللی و غرب در منطقه است بنظر کار غربی ها همان جریان حاکم بر غرب صهیونیسم جهانی با رجب اردوغان تمام شده باشد مانند همه مهره های پیشین غرب در منطقه وقت رفتن و خدا حافظی آقا رجب ترکیه فرا رسیده باشد .. رجب به زودی به زباله‌دانی تاریخ خواهد پیوست ..
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    3 1
    اردوغان عمله و مجری طرح های آمریکا و اسراییل. اینا شاه رو نگه داشتند که تو رو نگهدارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس