کد خبر 1303978
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
یک بام و دو هوای مخالفان واکسن/ متخصص خوب،‌ متخصص هم‌رأی ماست!

این بار صحبت‌های دکتر سجادی برخلاف نوبت قبل، با اقبال طیف مخالف واکسن مواجه نشد. گویی نه خانی آمده و نه خانی رفته. انگار در یک حرکت هماهنگ و آگاهانه، فعالان این طیف این فیلم را نادیده گرفتند.

به گزارش مشرق، چرا یک بام و دو هوا؟ این یکی از مهم‌ترین سئوالاتی است که باید از مخالفان واکسن پرسید. حالا که ۲ هفته از انتشار جدیدترین صحبت‌های دکتر «سید حمید سجادی» با موضوع شفاف‌سازی اظهارات قبلی‌اش درخصوص واکسن کرونا می‌گذرد،‌ بهتر می‌توان عملکرد گروه‌های مخالف واکسیناسیون کرونا را بررسی کرد. درحالی‌که صحبت‌های قبلی این متخصص درباره خطرات نوع خاصی از واکسن کرونا، به‌عنوان مخالفت کلی با واکسن کرونا توسط مخالفان واکسن در سطح گسترده منتشر شد و در اعتراض‌ها و استدلال‌هایشان به آن استناد می‌شد، سخنان جدیدش که در آن به روشنی می‌گوید: «همه نکاتی را که درباره واکسن گفتم در مورد واکسن‌های تزریق ژنتیکی بود و اصلاً راجع به واکسن سینوفارم، برکت و دیگر واکسن‌های تولید داخل نبود. مردم با خیال راحت واکسن برکت و سینوفارم را تزریق کنند.» به شکل عجیبی از طرف این افراد بایکوت شده و اثری از فیلم و متن صحبت‌های او در صفحات مجازی آنها دیده نمی‌شود.

با این برخورد دوگانه، این سئوال مطرح می‌شود که آیا از نظر مخالفان واکسن، متخصص خوب، متخصص هم‌رأی آنهاست؟ آیا این گروه، نظرات یک متخصص را تا زمانی قبول دارند که مطابق خواست آنها باشد؟ و خلاصه اینکه اگر هدف این افراد، آگاه‌سازی جامعه نسبت به ماهیت واکسن‌های کروناست، چرا صحبت‌های جدید متخصص مورد تأیید خود را منتشر نمی‌کنند؟

یک بام و دو هوای مخالفان واکسن

از تقابل مجازی تا تجمع حقیقی

انتشار صحبت‌های جدید دکتر سجادی درخصوص واکسن کرونا که با هدف شفاف‌سازی درباره صحبت‌های قبلی‌اش انجام گرفت، هرچند دیر اما چیزی شبیه آب روی آتش بود؛ البته فقط برای گروهی که به دور از لجاجت و تعصب، برای تصمیم‌گیری درباره تزریق واکسن کرونا دنبال دلایل و تاییدیه‌های قابل اعتماد بودند. در این میان اما، مرغ برخی مخالفان واکسن همچنان یک پا دارد و تاکیدات صریح دکتر سجادی هم نتوانسته به تغییر رویه آنها منجر شود؛ همان متخصص برجسته‌ای که این افراد در ۲، ۳ ماه گذشته برای اثبات مضر و خطرناک بودن واکسن، مرتب به اظهارنظرهایش استناد می‌کردند.

ماجرای صف‌بندی موافقان و مخالفان واکسن کرونا در فضای مجازی از همان روزهای ابتدایی ورود واکسن به کشور کلید خورد اما بعد از اینکه با گسترش واردات واکسن، شرایط برای واکسیناسیون عمومی فراهم و زمزمه‌های الزام تزریق واکسن برای تمام واجدین شرایط مطرح شد، دوگانه موافق و مخالف واکسن از فضای مجازی به فضای حقیقی کشیده شد و در چند مورد هم، تجمعاتی در مخالفت با واکسیناسیون اجباری برگزار شد. آنچه بیش از همه در جریان این تقابل مجازی و به دنبالش در تجمعات ضد واکسن جلب توجه می‌کرد، تلاش مخالفان در ضریب دادن به موضع خود با کمک گرفتن از نظرات دانشمندان و متخصصان هم‌عقیده و هم‌رأی داخلی و خارجی بود که از قضا،‌ دکتر سید حمید سجادی هم یکی از برجسته‌ترین این چهره‌ها محسوب می‌شد.

یک بام و دو هوای مخالفان واکسن

ما به شما می‌گوییم نظر آقای دکتر چیست!

صحبت‌های دکتر سجادی در معرفی ساختار واکسن‌های ژنتیکی و آثار و عوارض خطرناک آن، در زمان انتشار، به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و مبنای استدلال مخالفان واکسن قرار گرفت. اما آنچه درواقع اتفاق افتاد،‌ بهره‌برداری گزینشی از این اظهارنظر کارشناسی بود. به عبارت دیگر معضل انتشار تقطیع‌شده، دامن صحبت‌های دکتر سجادی را هم گرفت و جبهه ضد واکسن با تعمیم مخالفت او با واکسن‌های ژنتیکی به کلیت واکسن کرونا، از نقطه نظرات انتقادی او در جهت تخریب کل جریان واکسیناسیون کرونا استفاده شد. اینطور است که اگر به صفحات مخالفان واکسن در اینستاگرام مراجعه کنید،‌ در اغلب آنها حداقل یک پست ضد واکسن براساس اظهارنظرهای دکتر سجادی می‌بینید.

یک بام و دو هوای مخالفان واکسن

درحالی‌که با بررسی متن صحبت‌های این متخصص برجسته به روشنی مشخص می‌شود محور تمام صحبت‌های مطرح شده در آن گفت‌وگو،‌ تشریح خطراتی است که واکسن‌های ژنتیکی می‌تواند برای سلامت ارگان‌های مختلف بدن داشته باشد. انعکاس و انتشار گزینشی صحبت‌های آقای دکتر، وقتی بیشتر جلب توجه می‌کند که بخش مهمی از این گفت‌وگو اصلاً به اطلاع مخاطبان نرسید؛ آنجا که دکتر می‌گوید: «حالا خدمت شما بگویم که اصلاً چه واکسنی خوب است؟ الان دو تا واکسن هست؛ یکی واکسن سینوفارم چین است که درواقع ویروسِ کشته‌شده است، یکی هم واکسنِ برکت ایران. همسر من می‌گوید که اگر واکسن اجباری بشود، من می‌روم ایران، واکسن برکت می‌زنم.»

یک بام و دو هوای مخالفان واکسن

القصه، این جریان که در ادامه به گروه‌های تلگرامی و واتس‌اپی و برخی سایت‌ها هم سرایت کرد، باعث شد هرچند دیر اما بالاخره حدود دو هفته قبل این استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شخصاً وارد عمل شده و درباره صحبت‌های قبلی خود روشنگری کند.

*صحبت های جدید دکتر سجادی: همه نکاتی را که درباره واکسن گفتم در مورد واکسن‌های تزریق ژنتیکی بود 

صدایش را درنیاورید!

این بار اما صحبت‌های دکتر سجادی برخلاف گفت‌وگوی قبلی و دیگر اظهارنظرهایش در لایوهای اینستاگرامی، با اقبال طیف مخالف واکسن مواجه نشد. گویی نه خانی آمده و نه خانی رفته. انگار در یک حرکت هماهنگ و آگاهانه، همه فعالان این طیف در فضای مجازی قصد کردند این فیلم را نادیده بگیرند و با عدم بازنشرش، کاری کنند صدای روشنگری آقای دکتر به گوش مردم نرسد؛‌ مخاطبانی که با اعتماد به نظرات کارشناسی همین متخصص – البته به روایت این صفحات - قید تزریق واکسن را زده‌اند.

در فیلم کوتاه ۲ دقیقه‌ای که به‌تازگی منتشر شده، آقای دکتر به صراحت می‌گوید: «زمان ویدئویی که من درخصوص واکسن صحبت کردم، ۴۵ دقیقه بود و اگر قرار باشد به صورت تقطیع شده منتشر شود، نتیجه درستی نخواهد داشت. همه نکاتی را که درباره واکسن گفتم در مورد واکسن‌های تزریق ژنتیکی بود و اصلاً راجع به واکسن سینوفارم، برکت و دیگر واکسن‌های تولید داخل نبود. ما در واکسن‌های برکت و سینوفارم هیچ انتظاری نداشتیم و نداریم که در طویل المدت مشکلی برای افراد به‌وجود بیاورند. درخصوص واکسن‌هایی هم که صحبت شد، در بازه زمانی طولانی بود. در آن بخش‌هایی که من به نقل از پزشکان آمریکا و اروپا نقل کردم که ممکن است واکسن‌های ژنتیکی تا ۵ سال دیگر سبب بروز بیماری‌های خودایمنی شوند، به هیچ وجه درباره واکسن سینوفارم و برکت نبوده است.»

یک بام و دو هوای مخالفان واکسن

دکتر سید حمید سجادی

آقای دکتر مسئولیت جان واکسن‌نزن‌ها را نمی‌پذیرد، شما چطور؟

حالا هرچه صفحات مخالفان واکسن را بالا و پایین کنید، کوچک‌ترین نشانه‌ای از فیلم صحبت‌های دکتر سجادی و نکات صریح مطرح شده در آن نمی‌بینید. انگار نه انگار این همان متخصصی است که «پروفسور» می‌خواندندش و نظراتش برایشان حجت بود و سال‌های طولانی تحصیل و اقامتش در کشور آمریکا هم به زعم برخی از آنها،‌ حربه‌ای بود که اثرگذاری حرف‌هایش در مخالفت با واکسن را دوچندان می‌کرد. اما گویا این بار، صلاح جناح مخالف واکسن، در شنیده نشدن و مسکوت ماندن نظر کارشناسی این چهره برجسته جامعه پزشکی است که خودش برای اصلاح برداشت‌های نادرست از صحبت‌هایش وارد میدان شده است.

آشِ انتشار گزینشی و برداشت سلیقه‌ای از گفت‌وگوی قبلی دکتر سجادی آنقدر شور شده که آقای دکتر در فیلم جدید به صراحت می‌گوید: «مردم با خیال راحت واکسن برکت و سینوفارم را تزریق کنند. افرادی که بیماری زمینه‌ای یا اضافه وزن دارند، اگر به دلیل صحبت‌های من برای دریافت واکسن اقدام نکنند، من مسئول اینکه خدای نکرده جان خود را به دلیل ابتلا به کووید از دست دهند، نخواهم بود.» به‌این‌ترتیب، دکتر سجادی با توصیه افراد به تزریق دو واکسنی که بیشترین حجم واکسن‌های موجود در کشور را به خود اختصاص داده‌اند، عملاً بر جریان واکسیناسیون کرونا در کشور مهر تأیید می‌زند. حالا باید این سئوال را از گردانندگان صفحات مخالف واکسن پرسید که: دکتر سجادی با کوله‌باری از دانش و تخصص و با اشراف به پیدا و پنهان واکسن‌ها،‌ اینگونه نگران حفظ سلامتی و جان هموطنان است و با توصیه به تزریق واکسن، تاکید می‌کند مسئولیت جان واکسن‌نزن‌ها را نمی‌پذیرد. آیا شما با سانسور صحبت‌های مهم این متخصص برجسته، حاضرید مسئولیت جان افرادی که با تکیه بر روند اطلاع‌رسانی شما و هم‌فکرانتان هنوز واکسن تزریق نکرده‌اند را بپذیرید؟!

یک بام و دو هوای مخالفان واکسن

دکتر حسین روازاده

تهدیدش کردند، حرف‌هایش را پس گرفت!

اما مصادیق نگاه گزینشی حاکم بر جریان ضد واکسن، محدود به سانسور گفته‌های دکتر سجادی نبوده و نیست. برخی از فعالان صفحات این طیف، نه تنها کارشناسان، پزشکان و صاحبنظران موافق واکسن را با اتهامات و توهین‌هایی مثل شیاد، متوهم، خائن و مانند آنها نواخته‌اند، بلکه حتی درباره متخصصان و اساتید هم‌رأی خودشان هم جانب انصاف را رعایت نمی‌کنند. اتفاقی که درباره دکتر «روازاده» و حکیم «خیراندیش» در چند وقت اخیر مشاهده شد.

در مورد اول، بعد از آنکه دکتر روازاده به دلیل اظهارنظری با این مضمون:‌ «واکسن وارداتی در صورت تزریق به مردم، باعث مرگ آنها می‌شود»،‌ از سوی رییس هیئت مدیره نظام پزشکی تهران به دادستانی انتظامی سازمان نظام پزشکی فراخوانده شد تا مستندات علمی خود برای ادعاهایش را ارائه کند، این چهره شناخته‌شده حوزه طب سنتی در یک بیانیه رسمی، نظر خود را درباره واکسن کرونا اعلام کرد. در بخش‌هایی از آن بیانیه آمده بود: «بنده به هیچ عنوان با واکسیناسیون مخالفتی ندارم و واکسن را جزئی از طب اسلامی - ایرانی می‌دانم. در ایپدمی کرونا، ما روش‌هایی برای درمان ارائه کرده‌ایم، با این حال مردم ایران آزادند خود انتخاب کنند واکسن بزنند یا با روش‌های طب اسلامی - ایرانی درمان شوند.

در صورت انتخاب واکسن برای مقابله با ویروس کرونا، توصیه به تزریق واکسن برکت و واکسن‌های تولید کشور عزیزمان است... همچنین هموطنان عزیزم در صورت تمایل به تزریق واکسن خارجی، می‌توانند با مطالعه و تحقیق و خواندن مقالات علمی و شنیدن اظهارات متخصصان؛ چه موافق و چه مخالف و منتقد، نوع واکسن را انتخاب کنند. سخنان بنده که اخیراً به صورت ناقص منتشر شده و مورد سوءاستفاده قرار گرفته است، مربوط به دولت قبل بود که برخی از مسئولین برای واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی مصر بودند...»

یک بام و دو هوای مخالفان واکسن

واکنش مخالفان واکسن نسبت به این بیانیه رسمی و صریح، انکار با چاشنی اتهام‌زنی بود: «اگر شما را هم تهدید می‌کردند دیگر نمی‌توانید مطب داشته باشید و فعالیت کنید، شما هم هرچه گفته بودید،‌ تکذیب می‌کردید» از نگاه برخی از این افراد،‌ دکتر روازاده به دلیل اینکه از طرف مسئولان تهدید شده و آینده کاری‌اش به خطر افتاده، چاره‌ای جز تکذیب صحبت‌های قبلی‌اش نداشته است. با این اوصاف باید از آنها پرسید آیا شما معتقدید متخصصان مورد تاییدتان فقط تا آنجا بر روی نظرات تخصصی و کارشناسی‌شان پابرجا می‌مانند که موقعیتشان به خطر نیفتد و آنجا که سر دو راهی «سلامت و جان مردم یا منافع شغلی و شخصی‌شان» قرار بگیرند، دومی را انتخاب می‌کنند؟!

یک بام و دو هوای مخالفان واکسن

هرکس خلاف نظر ما بگوید، دروغگوست!

اما تازه‌ترین نمونه از رفتار متعصبانه طیف مخالف واکسن،‌ بعد از انتشار اظهارنظر جدید حکیم خیراندیش درباره تزریق واکسن کرونا در خبرگزاری فارس بروز و ظهور پیدا کرد. این چهره برجسته حوزه طب سنتی در حاشیه نشست خبری‌اش، در پاسخ به خبرنگار فارس گفت: «بیماری کرونا طبع سرد دارد و واکسن آن نیز دارای طبع سرد است. بنابراین سطح سردی را افزایش می‌دهد. این برای افرادی که دارای زمینه بیماری‌های سرد هستند، عوارض می‌دهد. بنابراین این افراد باید با انجام حجامت و خوردن غذای با طبع گرم آن را جبران کنند. یعنی باید واکسن را تزریق کرده و در کنار آن حجامت را انجام دهند. البته حجامت ذکر شده باید توسط افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند افزایش فشار خون، افزایش‌تری گلیسیرید و کلسترول، غلظت خون و افراد دارای سابقه سکته صورت گیرد.»

حکیم خیراندیش در ادامه تاکید کرد: «بنده با کلیت تزریق واکسن موافق هستم اما باید این قاعده ذکر شده رعایت شود. کسانی که به ما مراجعه کرده و در اثر تزریق واکسن دچار شکایت شده‌اند، دارای بیماری زمینه‌ای هستند نه همه افراد... تزریق واکسن  به کودکان نیز زیانی نمی‌رساند.»

یک بام و دو هوای مخالفان واکسن

یک بام و دو هوای مخالفان واکسن

انتشار این خبر کافی بود تا سیل اتهامات و دشنام‌ها روانه خبرگزاری فارس شود. خیلی طول نکشید که بخش نظرات ذیل این خبر در سایت، اینستاگرام و کانال فارس، صحنه تکذیب و اتهام‌زنی برخی مخالفان واکسن و طرفداران طب سنتی شد. درحالی‌که صوت صحبت‌های استاد خیراندیش موجود است، این افراد قویاً این خبر و موضع صریح این استاد طب سنتی را تکذیب و فارس را به دروغگویی متهم کردند. برخی هم مدعی شدند این خبر در صفحه رسمی حکیم خیراندیش تکذیب شده است درحالی‌که مراجعه به این صفحه، خلاف این ادعا را اثبات می‌کرد. با اینکه در روزهای بعد هم هیچ حرکتی مبنی بر تکذیب خبر فارس از سوی این چهره برجسته حوزه طب سنتی صورت نگرفت، این خبر در صفحات مخالف واکسن با برچسب‌های «دروغ» و «شایعه» بازنشر شد.

هدف، آگاهی‌بخشی است یا...

در پایان، یک بار دیگر باید از مخالفان واکسن پرسید: چرا یک بام و دو هوا؟ اگر هدف از فعالیت‌های صورت گرفته در مخالفت با واکسن، آگاه‌سازی مردم است و اگر دانستن و انتخاب کردن را حق مردم می‌دانید،‌ چرا در مقابل نظرات روشنگرانه متخصصان و کارشناسان در چند وقت اخیر و توصیه صریحشان برای تزریق واکسن، رویه سکوت و سانسور در پیش گرفته‌اید؟ آیا این نگرانی وجود دارد که اگر صحبت‌های شفاف دکتر سجادی به اطلاع مردم برسد و در نظرات جدید و صریح چهره‌های تاثیرگذار حوزه طب سنتی مانند دکتر روازاده و حکیم خیراندیش تردید و شبهه‌افکنی نشود،‌ بازار مخالفت با واکسن دیگر مثل سابق داغ نباشد و پرچمداران این جریان، دیگر نتوانند مردم را برای تجمعات گاه و بیگاه با خود همراه کنند؟!

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    47 6
    اگر چیزی بنام وجدان دارید، این کامنت بنده رو منتشر کنید. اول اینکه، چرا مناظره علمی بین مخالفین واکسیناسیون و موافقین برگزار نمیشه ور رسانه ملی تا همه بتونن درست تصمیم گیری کنن و از شبه در بیان. دوم، آقای خیراندیش کجا گفته واکسن اجباری باید باشه؟ سوم، حرف منتقدین اینه که تولید واکسنها پروسه علمی و فنی لازم رو طی نکرده و مجوز اضطراری گرفته. چهارم، با کدوم تریبون منتقدین میتونن حرف بزنن؟ هنوز ۲۰ درصد جامعه واکسن نزدن چون نسبت به افزایش مرگ و میر در افرادی که واکسینه شدن چه در داخل و چه در خارج بیم و شگ دارن
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      28 36
      از قضا مناظره علمی برگزار شد و سیما و به ویژه اخبار 20:30 هم پخشش کرد ... خداوکیلی آنجا مخالفان واکسن هیچ استدلال عقلانی مقابل پزشکان طب سنتی موافق واکسیناسیون نداشتند
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      4 30
      یکم: در مناظره همیشه حق پیروز نیست و با ذهن غیرمتخصصان بازی می‌شود. هرچند گفت‌وگوی ویژهٔ خبری و برنامه‌هایی دیگر مناظراتی را داشته‌اند و اصل بر اجماع پزشکان است. دوم: بحث این بود که آقای خیراندیش مخالفت نکردند. سوم: مجوز مصرف گرفتند پس مصرف می‌کنیم و نه واکسن‌هراسی با توسل به بریده‌هایی از برخی دیدگاه‌های اندکی از پزشکان. چهارم: منتقدان در همه‌جا حرف می‌زنند، هم اینجا و هم در تلویزیون و هم دانشگاه‌ها. این بیست درصد به کمتر از ۱۶ درصد رسیده‌است و به‌زودی کمتر می‌شود. در این زمینه هم به حرف کامل متخصصان و مراجع علمی که از سوی بزرگان علم پزشکی گواهی نظر و اجتهاد دارند، مراجعه کنید و نه هر مدعی‌ای.
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      14 0
      استدلالهای واکسن زده ها تابحال همه دروغ از آب دراومده : مگه نمیگفتید با واکسیناسیون زنجیره انتقال قطع میشه چی شد ؟ تعداد کشته های واکسن که داره بالاتر میره حتی جلوی مرگتون رو هم نگرفت . جواب کشته های واکسن رو کی میده ؟ چرا حتی از مناظره با اساتید طب مدرن هراس دارید ؟ چون جلوی مخالفان واکسن اجباری هیچ دلیل منطقی و عقلانی ندارید از مناظره هم میترسید .
    • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      14 0
      چرا باید حتما واکسن زده بشه؟ چرا اونا که بصورت طبیعی درمان میکنن رو قبول ندارید؟ داروی امام کاظم هم برا پیشگیریه هم درمان، چرا در رد این داروهای گیاهی بصورت علمی آزمایش نمیکنید؟ اتفاقا برای جانهایی که این مدت از دست رفت بخاطر خودسری شما و چسبیدن صرف به درمان نوین که هنوزم ادامه داره باید جوابگو باشید و در آخر هرکس باید آزاد باشه درمانی و انتخاب کنه ولی شما فقط خودتونو قبول دارید و روشهای دیگه رو بشدت سانسور میکنید و قبول ندارید، در حالیکه فرمایش صریح رهبری احیا طب اسلامی ایرانی بوده و هست!
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    31 6
    چرا همه واکسنها بر اساس پروتئین اسپایک ساخته شده که خیلی از متخصصین آزاد و با شرف پزشکی میگن خطرناکه و عوارض بلند مدت داره . چرا از ما بیسوادها میترسید خب یه مناظره زنده تو تلویزیون برگزار کنید
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    30 1
    جالب بود توی این یکماه اخیر که چندین بار تحصن و اعتراض شده بود یکبار هم نشد خبری بزنید شما که به زمین و زمان گیر میدید. سه روزه توی سرما زن و بچه تحصن کردن ولی دریغ از یک خبر از سوی شما
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 14
      زن و بچه نافهم رفتن تحصن کردن درباره چیزی که هیچ علمی بهش ندارن.والا
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      2 0
      9:27 دوست دارم ببینم تو چه محیطی تربیت شدی که خیلی راحت به هر کسی که با نظرت مخالفه میگی نفهم . شماها نه منطق دارید نه عقل فقط یه دهن باز دارید و یه آستین بالا زده برای تزریق واکسن
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    9 2
    همش دروغ بود
  • نیما IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    37 1
    ما با واکسن مشکل نداریم بلکه با اجبار مشکل داریم
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      16 2
      دقیقا حرف ما همینه! ولی چه کنیم که میخ آهنی در سنگ فرو نمیره... میگم دقت کردید ماجرای واکسن چقدر شبیه ماجرای برجام شده! فتنه برجام در دولت قبل و فتنه واکسن در دولت فعلی...
    • علی IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 13
      خب برو بزن داداش گلم!حتما باید یه بلایی سرتون بیاد سرتون به سنگ بخوره! واکسن سینو فرم وبرکت که ویروس کشته شدن شما تا الانی که اینقدی شدی میدونی چند تا واکسن ضعیف شده زنده زدی این چند تارو می گم فلج اطفال خوراكي، سرخجه ،سرخك، اوريون، تب زرد.هیچ چی تم نشد.
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    31 6
    مردم ما بی سواد نیستند. ۸۰ درصد مملکت حداقل دیپلم دارند و ۶۰ درصد لیسانسه اند! بابا عقل داریم .! چشم داریم! اطرافیان ما زدند ! بعضی از پیرمردها یکشبه فوت کردند بعضی جوان ها سکته زدند و برخی حداقل قلب هایشان درد گرفته! خب چه کسی تضمین میده که عارضه نداره و چه کسی احتمالا ضرر دید برای خانواده اش جبران میکنه؟ چرا نمیگند که موادش چیه؟ چرا به زور میزنند؟ اگر خوبه که نیاز به زور نداره!
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      12 33
      اتفاقاً اطراف ما پیش اومدن واکسن می‌گفتند چندین نفر بر اثر کرونا فوت کردند و جوانانی یک‌دفعه و یک‌روزه بر اثر کرونا سکته کردند و از دنیا رفتند. ولی بعد از واکسن چنین چیزهایی بسیار کمتر شنیدیم که شاید همان‌ها هم به‌خاطر خود کرونا بوده که اوج قلهٔ پنجم شیوع کرونا همزمان با واکسن‌زدن بود. در ضمن سامانهٔ گزارش عوارض و گزارش مراکز بهداشت و رصد واکسن‌نزده‌های دز دوم هم نزد وزارت بهداشت هست که نمی‌توانیم آن عزیزان را متهم به پنهان‌کاری و دروغ و… کنیم؛
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      1 13
      والله من تمام فک و فامیل زدن هیچشون نشد.از طرفی دکتر سجادی متخصص چشم هست چه ربطی به واکسن داره که اظهار نظر میکنه؟!
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 34
    خلاصه اینکه یه عده کم سواد پرمدعا هستند
    • IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      15 2
      لابد مردم اروپا همدکه کلا واکسن زدن و دارن تارومار میشن و میان اعتراض میکنن، بیسوادن؟ منطقی حرف بزنید. تا حرف میزنیم از واکسن فلج اطفال مثال میزنن. باباجون، واکسن فلج اطفال بعد از سالها آزمون و کشتار و ... بهش رسیدن، کرونا چی؟ فایزر ظرف کمتر از یکسال اعلام کرد من واکسنش رو تولید کردم. جل الخالق! ضمنا، مناظرات تلویزیون هم که بدون هماهنگی با اطبا و اونم دقیقه نود برگزار شد. چرا از امثال دکتر حامد رییسی در مناظرات دعوت نکردن؟ جالبه صداوسیما ۳نفر رو در برنامه دعوت کرده بود که موافق واکسیناسیون بودندو فقط یه منتقد داشتیم. خدای عدالت!!!
  • س IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    13 0
    بهرحال هرکس حق انتخاب داره واکسن نباید اجباری بشه وقتی روش درمان طب اسلامی ایرانی داره وباهمین روش هم بهبود یافتیم بدون هراس .کسانی که واکسن زدند و سردردهای عجیب ،درد قلب و بروز مجددا سرطان و...کسی هست پاسخگو این بیماران باشه یا برای برخی از پزشکان بیماروسیله ی برای درآمدهای هنگفت هست؟
  • بنده خدا IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    15 0
    من خودم بخاطر کار دولتی که داشتم مجبور شدم واکسن بزنم. واکسن زدن نباید اجباری باشه. باید حق انتخاب داشته باشیم. الان میگن دوز سوم هم باید بزنید. بزودی دوزهای چهارم و پنجم و nام هم باید بزنیم. اینطور که معلومه تا ابد ادامه داره این قضیه واکسن زدن. اجبار واکسن بنظر من غیرشرعیه. اگه کسی بخاطر اجبار، واکسن بزنه و اتفاقی واسش بیوفته خونش گردن اوناییه که اجبار کردن و اون دنیا باید جواب بدن. من معتقد به آزادی واکسن زدن هستم. کسی مخالف واکسن زدن مردم نیست. اجبار بده
  • سعید IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    12 0
    اولا باید هرکسی مختار باشه بین زدن واکسن یا نزدنش دوما شماهایی ک سه چاردوز واکسن میزنین و سه پشت ماسک میذارین چرا از نزدن واکسن کسی ک دوست نداره واکسن بزنه میترسین؟ کسی ک قراره بمیره شما نیستینا طرف مقابلتونه ک آگاهانه نمیخواد واکسن بزنه نه مثل شما ک کورکورانه واکسن میزنین
  • دانشجو RO ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    11 0
    هیچ کسی مخالف واکسن نیست .فقط مخالف اجباری بودن واکسنه شما دوست داری برو واکسن بزن. وقتی افراد واکسن زده هم کرونا میگیرن و کرونارو انتقال میدن و کرونارو جهش میدن چرا باید اجباری باشه واکسن زدن. واکسن نزده ها خطری برای بقیه ندارن
    • محمد IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 13
      شماکه واکسن نمزنید بقیه افراد رابیمارمیکنید
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    2 9
    اول بفرمائید نوع ژنتیکی کدامه . بعد زمان تزریق دز اول در صفی قرار داشتم که پزشک و پرستار هم شامل میشد . در زمینه پزشکی . کی ادعای اجتهاد بیشتر. و بهتر از پزشک و دانشمندان این رشته در زمینه واکسن داره. . وقتی خودش داره استفاده میکنه . بگم متوجه نیستی . من آدم نا بلد ادعا دارم .
  • قاسمم IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    14 2
    با سلام ان شاء الله گزارشی هم از دو طبقه اختصاصی در ساختمان وزارت بهداشت به خارجی ها برید گزارش بدید که هیچ ایرانی حق ورود به اونجا نداره و حتی اسانسور جداگانه دارن چی شده که هیچ گزارشی از سازمان بهداشت جهانی و سلطه اون روی وزارت بهداشتمون نمیرید چرا گزارش نمیدید که دارو های این سازمان صهیونیستی روی مردم بار ها و بار ها آزمایش شد
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 12
      متوهم اعظم! سلام
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    0 4
    همین ها تا دیروز پروفسور کرمی رو روی سر میگذاشتن، که از نظر علمی من هم قبولشون دارم، ولی حالا که موافق واکسن هست تکفیر میشه، عجباااا
    • آزاده IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      3 0
      مگر واکسن نباید چند سال مورد تحقیق باشه تا ایمن بودن اون تضمین بشه؟حالا چطور این آقای علی کرمی میگه موافق واکسن هست؟
  • حیدر IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    6 0
    باشه شما راست میگید ! یه متاظره برگزار شد اونم توی 20:30 گزینشی برخورد کردید و تقطیعش کردید و ترسیدید نکنه ملت نرن واکسن های فله ایتون رو نزنن و بمونه رو دستتون
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    12 0
    نظراتی که در مورد برخی دکترها گفتید دارای شبهه است...
  • یاحق IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    19 0
    واقعا خوشحالم ک ب مدد کرونا تونستم خط و مسیر خیلی افراد و رسانه ها رو بهتر بشناسم! رسانه مشرق! همین دکتر سجادی تو ی مناظره با کرمی گفتن اگر واکسیناسیون بالای 70 درصد بره جهش ایجاد خواهد شد اونم توسط واکسن زده و هشدار جدی دادمنتشر کردید؟! همین ایشان در صحبتهای اولیه شون گفتن کسی که واکسن بزند یا نزدند فرقی ندارد اگر ویتامین D پایینی داشته باشه منجر ب بستری و مرگ میشه.. منتشر کردید؟! همین دکتر سجای گفتن ب وزارت بهداری (بهداشت) بارها گفتم ویتامین D رو بیارید جز پروتکلها گوش کردن و عملی کردن؟! همین دکتر سجادی گفت واکسن آسترازنکا ژنی هست و عملکرد شبیه فایزر داره آیا دولت فخیمه گوش داد ؟؟
  • رضا RO ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    21 0
    مردم با اجباری بودن و تحمیل واکسن آزمایشی مخالف هستن و با اصل واکسن مخالفتی ندارند مثل واکسن های مان های کودکی که همه تایید میکنن .من عقل دارم و تحقیق میکنم و حق انتخاب و اختیار دارم واکسن آزمایشی کرونا رو بزنم یا نزنم. با زدن واکسن آزمایشی هم کرونا تموم نمیشه . کشور های اروپایی بالای 80 درصد واکسیناسیون 2 برابر قبل از واکسن آمار ابتلا به کرونا دارن. افراد واکسن زده هم ابتلا و انتقال و جهش کرونا رو دارن و در این مورد فرقی با واکسن نزده ها ندارند
  • کارمند RO ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    29 0
    متهم کردن همه مخالفین واکسن با یک دیدگاه درست نیست هر کسی دلیل خودش رو داره. من با اجباری بودن واکسن که آزمایشی هست مخالفم چون قانونی نیست اگر میتونن در مجلس تصویبش کنن و شورای نگهبان تایید کنه بعد اجبار کنن ومجازات تعیین کنن در غیر این صورت این قانون شکنی هست.
  • محمد مهدی اسلامی IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 1
    با سلام و احترام بر خوانندگان عزیز عرض میکنم ، برخی از محترمین ، برای بکرسی نشاندن ضدیت خودشان با واکسیناسون از داروی امام کاظم علیه الصلوة و السلام نام می برند ، در حالی که توجه نمی فرمایند ، امام کاظم (ع)شناسان چه می فرمایند ، مقام معظم رهبری و مراجع عالیقدر تقلید و مدرسین بزرگوار حوزه ی علمیه قم دامت برکاته ، خیلی بهتر و بیشتر از همه ی ما امام بزرگوار را می شناسند و هم بدستورات و اوامر مبارکش عمل می کنند ، مرحوم علامه حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه که ذو فنون بود از آن جمله در طب سنتی نیز تخصص داشت ، خود برای درمان بیماری به بیمارستان رفت ، یعنی اگر از طب سنتی کاری بر می آمد دیگر لزومی نداشت که معظم له به بیمارستان بروند ، حتماََ خودشان بمدا وی خود می پرداختند ،
    • محمد مهدی اسلامی IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      1 0
      لطفاََ این اغلاط را اصلاح بفرمائید : 1__ بیشتر از «همه ی ما » آن امام بزرگوار را می شناختند درست است . 2__ اگر از طب سنتی «کاری بر می آمد»درست است که سهواََ بر نمی آمد نوشته ام . متشکرم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس