ادعای جدید آمریکا: آماده رفع تحریم‌های ناسازگار با برجام هستیم

نماینده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد: آمریکا در صورتی که ایران پایبندی به همه تعهدات خود ذیل برجام را از سر بگیرد، آماده لغو همه تحریم های ناسازگار با این توافق است.

به گزارش مشرق، «لوئیس ال. بونو» کاردار آمریکا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای دولت آمریکا منتشر شد ادعا کرد که رئیس جمهوری آمریکا متعهد است تا زمانی که ایران به برجام متعهد است، در این توافق بماند.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران بارها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد ماه گذشته، شش دور در پایتخت اتریش گردهم آمدند تا درباره احیای مفاد برجام و نحوه بازگشت آمریکا به این توافق گفت‌وگو کنند.

این مذاکرات از تیرماه گذشته بدلیل تداوم بدعهدی های آمریکا درباره لغو تحریم ها و ندادن تضمین درباره نقض دوباره برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران متوقف شد و آمریکا و اتحادیه اروپا در حالیکه یکی ناقض برجام و دیگری بدعهد در عمل به تعهداتش بوده، اصرار به از سرگیری این مذاکرات و حضور دولت جدید ایران داشته اند.

دولت دموکرات بایدن که ازمنتقدان خروج دونالد ترامپ رئیس  جمهور سابق امریکا از برجام است و به رغم برگزاری شش دور مذاکرات وین، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده همچنان می گوید به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.

بر اساس برنامه اعلام شده، دور بعدی مذاکرات وین قرار است دوشنبه، هشتم آذر در وین ازسرگرفته شود. نماینده آمریکا در این باره در شورای حکام ادعا کرد: همه شرکت کنندگان باید واقع بین باشند که فرصت بازگشت برای اجرای کامل متقابل برجام برای همیشه ادامه نخواهد داشت. ما از ایران می‌خواهیم که به سمت راه‌حل دیپلماتیکی که می‌گوید به دنبال آن است، حرکت کند و از آن فاصله نگیرد.

وی مدعی شد: ایالات متحده، در هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای خود، بر تعهد خود برای بازگشت متقابل به برجام، که یک دستاورد کلیدی دیپلماسی چندجانبه و ابزاری حیاتی در رسیدگی به نگرانی‌های دیرینه جامعه بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران است، ثابت قدم است.

پیشتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفته بود: غالب کردن یک روایت مجعول در مورد لزوم «بازگشت متقابل به برجام» این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که ایران برخلاف ایالات متحده، برجام را ترک نکرد.

وی تاکید کرد: آمریکا با تحریف راه به جایی نمی‌برد تصمیمات عاقلانه، نظیر پایان دادن به شکست حداکثری شاید نتیجه‌بخش باشد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • سلطان علی IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    12 11
    آخه این چه کاری هست آقای رییسی تو رو خدا تموم بشه یا از برجام خارج بشید یا اینکه شما کوتاه بیایید برگردید برجام تا عبد که نباید کشور بلاتکلیف باشه
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      10 3
      با خودت چند چندی ؟؟!!
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      5 0
      سلطان علی درگیری با خودتا.
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    11 3
    ایران زمانی بايد به‌ تعهدات برجامی خود برگردد که‌ آمریکا تمام تحريم ها را لغو کرده باشد و ايران آن راراستی آزمایی کرده کرده باشد
    • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      2 0
      متاسفانه این مساله چیزی فراتر از برجامه که استادت ظریف امضا کرده. اونا فراتر از برجام قبول نمیکنن
    • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      4 0
      و ضمانت . که اهمیتش کمتر از دو تای دیگر نیست
    • حاج جواد IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      0 0
      من اگه جای آمریکا بودم یه تحریم رو بر نمیداشتم ایران هم هر چی دلش میخواست میگفتم غنی سازی کنه بعد اورانیم ها رو میگفتم به خورد مسئولین ایرانی بدهند که حال دست پختشون رو ببرن
  • US ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    4 10
    شیطان نقاب زده است مواظب باشید
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    4 5
    مهمترین تسریع کننده اجرای برجام نابودی امریکا است. الانه که صهیون کلام سکته بزنه
  • US ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    6 11
    اول آمریکا همه تحریما رو بردارن . بعد ما گام به گام در صورت راستی آزمایی سعی میکنیم به برجام تا حدودی بر گردیم.
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    3 9
    اگرهمه باهم مقاومت کنیم راضی میشوند به رفع تمام تحربمها
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    5 3
    فقط فریبه-تا رفع تمام تحریمها باید همه باهم مقاومت کنیم که پیشرفتهای هسته ای را زیر ذره بین وجاسوسی قرار نگیره وشدیرا بافساد خودبها مبارره کرد،همچنین بایدازحلقون یک میلیون ۴ددصدیهای خودی فاسد ووابسته که ۲۰تا۱۰۰برابر ثروت،قدرت،منابع،ذخایر،منابع اموال کار وهمه چیز مردم را عارت کردنند،گرفت وبه مردم داده شود
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 8
    پرواز ب 1 برای رفع تحریمهای ناسازگار بود ؟
    • احمدی IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
      4 0
      امریکار بزرگترین مکار دنیاست نباید اعتماد کرد کوتاه بیایید مثل گرگ درنده میشه
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    3 0
    نماینده آمریکا در این باره در شورای حکام ادعا کرد: همه شرکت کنندگان باید واقع بین باشند که فرصت بازگشت برای اجرای کامل متقابل برجام برای همیشه ادامه نخواهد داشت./// آمریکایی پدرسگ تهدید هم کرده. مثلا آمریکا چه غلطی میتونه بکنه؟ بازم میخواد کماندوهایی رو بیاره که شلوارشون رو خیس می کنن؟
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    4 0
    به این سادگی آا هم نیست تحریم هارا بردارید و با خیال آسوده با بی تفاوتی از کنارش رد شوید و ماهم به این سادگی به برجام برگردیم ، بایستی تمام ضرر و زیان های وارد شده را در این چندسال نیز تمام کمال پرداخته شود....
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    2 0
    چرا برجامو معدوم نمی کنید ؟
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    0 0
    - در تربيت و تبليغ، سرنوشت خوبان و بدان را مقايسه كنيد. «انّ الابرار لفى نعيم - انّ الفجّار لفى جحيم» - حتّى پيامبر، به بسيارى از امور قيامت آگاه نيست. «و ما ادراك ما يوم الدين» - مسائل قيامت را با عقل عادى نمى توان درك كرد، بلكه بايد از طريق وحى بپذيريم. «ما ادراك ما يوم الدين» - مطالب مهم را بايد تكرار كرد. «ما ادراك - ثمّ ما ادراك» - پيدايش قيامت براى جزا و كيفر عملكرد دنيوى ماست. «يوم الدّين» - مجرمان براى هميشه در دوزخند. «ما هم عنها بغائبين» - قيامت روز سلب مالكيّت و اختيار از همه انسان هاست. «يوم لا تملك نفس لنفس شيئاً» - قيامت، تجلّى حاكميّت مطلقه خداوند است. «و الامر يومئذ للّه»
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    3 0
    اگر آمریکایی ها فکر می کنند ایرانی ها ساده لوح هستند نشان از حماقت آنها است آمریکا تحریم های ناسازگار با برجام را در قالب تحریم هایی با نام ها و برچسب های دیگر در سطح وسیعی تکثیر کرده است آنوقت ریاکارانه ادعا لغو تحریم های ناسازگار با برجام را دارد پر واضح است تا زمانی که تمام تحریم ها لغو نشوند عملا تحریم های ناسازگار با برجام هم پا برجا خواهند بود و لغو ظاهری خواهند شد
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    4 0
    تحریم مگه سازگار و ناسازگار داره؟!!! هزار تا تحریم رو برداره یک تحریم بانک مرکزی رو نگه داره عملا انگار هیچی بر نداشته.حال اینکه آمریکا می خواد بیشتر تحریم هار و به اسم سازگار بودن با برجام نگه داره.همچین قرار دادی هم خسارت محضه.
  • علی IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    3 0
    فقط مقاومت و اتحاد ملت جواب می دهد . ومدیران خائن رو عزل و محاکمه بشوند.
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    2 0
    آمریکاخطرناکترین سیستم جهان برای غارت ونابودی کل دنیا طراحی شده-آمریکایک شخص یا(بایدن،ترامپ،اوباما وکلینتون،بوش،ریگان وکارتر)نیست چون فقط دسته بازی را به دست اینان میدهد-آمریکا یک ساختار به هم پیچیده (قدرت،ثروت،غارت،سلطه جویی،اشغال،ظلم،مصرفگرایی..)با استفاده از افراد وارتش تمام کشورهاودنیا با به روشهای زیرپاگذاشتن هر (اخلاقیات،انسانیت،مادیات،خیانت،تطمیع،جنایت،فریب،نیرنگ،تروریست،شیفته وجاسوس پروری... )با نمایش پرچم ومجسمه بزرگ موکراسی وازاریهای صوری درکل دنیاهست که با کمترین هزینه های جانی،مالی وبیشترین تکنولوژی به اهدافش میرسه وتنها راه مقابله با آمریکا علاوه برایمان که بزرگترین قدرت وثروت هست،حذف فساد ،جاسوسی،خیانت وجنایت درکشورها هست
  • ایرانی تبار IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    5 0
    حیله و مکر آمریکا تمامی ندارد، لامصبا یه جوری میگن آماده ایم، انگار این همه سال داشتن تمرین میکردن که امروز آماده بشن
  • کیان MD ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    0 0
    این حرف خیلی خیلی شک برانگیزه، اینطور که آمریکا راحت این مطلب رو بیان میکنه یعنی اینکه برجام رو طوری طراحی کرده و سر تیم مذاکره کننده ما کلاه گذاشته که برجام رفع تحریمهای زیادی رو شامل نمیشه. باید یکبار دیگه با توجه به این حرف آمریکا برجام رو با دقت بیشتری بررسی کرد.
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    1 0
    به این بی همه چیزا اعتماد نکنید
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    0 0
    ما هیچ خطری برای آمریکا نداریم هر چه قدر هم غنی سازی کنیم طبق فتوای رهبر معظم انقلاب ما مردم ایران حق ساخت بمب اتمی نداریم حتی اگر 5 میلیون نفر از ما در اثر سوء تغذیه ی ناشی از تحریم یا جنگ و درگیری داخلی بمیریم باز هم حق ساخت بمب هسته ای نداریم و حتی اگر اسرائیل به ما حمله ی اتمی بکنه و مثلا تهران رو با خاک یکسان کنه باز ما حق ساخت سلاح هسته ای نداریم پس ما آخه چه خطری برای دشمنانمون داریم؟ هدف قرار دادن سوله های خالی عین الاسد؟؟
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
    0 0
    دوستان لطفاً شما بفرمایید گیرم ما اول تعهدات از سر بگیریم اونا هم به تعهدات پایبند باشند . روابط عالی پیش بره . بالاخره یک روزی یک جمهوریخواه سر میرسه و میزنه زیر میز . تضمین گرفتن هم در واقع باید تو کنگره آمریکا تصویب بشه . این برجام با این همه مکافاتش تازه اگر دوباره احیا بشه ، عمرش بسیار کم خواهد بود . باید یک توافقی باشه که همه طرف ها راضی باشند.
  • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    1 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه‌ی خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش وارد کرده، بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد پذیرفته نیست. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس