کد خبر 1445329
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
فیلم

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای ضد ایرانی، به طرح ادعاهای تکراری علیه جمهوری اسلامی در موضوع توافق هسته ای ۲۰۱۵، پرداخت.

به گزارش مشرق در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، بدون اشاره به خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از برجام، اقدامات غیرقانونی این کشور در استفاده از ابزارهای بین‌المللی برای نابودی این توافق و همچنین تداوم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحده از سوی کاخ سفید آمده است که بروکسل «بر عزم صریح خود مبنی بر اینکه ایران هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد، تاکید می‌کند و تعهدات ایران در این زمینه را یادآوری می‌کند»

اتحادیه اروپا با اشاره به گزارش‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تدابیر جبرانی ایران در برجام «ابراز نگرانی» و ادعا کرده است که اقدامات ایران «توجیه غیرنظامی معتبری ندارد». بر همین اساس از ایران خواسته شده تا بدون فوقت وقت «به تعهدات سیاسی خود در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای بازگردد و اجرای تمامی اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام، از جمله پروتکل الحاقی خود را از سر بگیرد»

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

در مورد مسائل پادمانی که با صحنه‌گردانی و ادعاهایی ساختگی رژیم صهیونیستی منجر به صدور دو قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال جاری شده است، اتحادیه اروپا از ایران خواسته که «فوراً به تعهدات قانونی خود، از جمله بر اساس معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) عمل کند.» این بیانیه ادعایی با اشاره به اینکه همکاری به موقع و کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی کاملاً حیاتی است تاکید کرده است: «برجام جدا از تعهدات الزام آور قانونی ایران تحت معاهده NPT است که برای نظام جهانی منع اشاعه ضروری است.»

این درحالیست که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه سال پیش ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند، مطرح کرده است. این ادعا نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر وقت رژیم صهیونیستی مطرح شد و پس از آن توسط رسانه‌ها و مذاکره‌کنندگان غربی دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که موضوعات پادمانی طی قطعنامه شورای حکام در سال ۲۰۱۵ بسته شد. محسن نذیری اصل سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی در وین در این باره تصریح کرده است: ۳ ادعای پادمانی غیر مهم آژانس نیز مربوط به حدود دو دهه قبل است که با این حال، ایران تاکنون تعاملات مناسب و سازنده ای را با آژانس و با هدف حل و فصل این آنها به عمل آورده است

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ادامه بیانیه یادشده، «بر تعهد و حمایت مستمر خود از اجرای کامل و موثر برجام» تاکید کردند. آن‌ها ضمن چشم‌پوشی از زرادخانه‌های مملو از تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی،، نسبت به «خطر یک بحران عدم اشاعه هسته ای در منطقه» در نتیجه اقدامات جبرانی ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

اتحادیه اروپا در ادامه تاکتیک مقصرنمایی، ایران را عامل وقفه در مذاکرات وین معرفی کرده که «به تشدید برنامه هسته ای خود ادامه می دهد و دستیابی به توافق را به طور فزاینده ای دشوار می کند» این بیانیه با اشاره به اینکه «اتحادیه اروپا به تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی برای تضمین عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای ادامه خواهد داد» می‌افزاید: اتحادیه اروپا از همه کشورها می خواهد که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.»

این درحالیست که مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام پس از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده در وین به مرحله‌ای رسیده است که چنانچه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده برجام مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

تجربه ماه‌ها مذاکرات در وین ثابت کرد کاخ سفید به دلیل مشکلات داخلی و فشار رژیم صهیونیستی قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت به توافق هسته‌ای را ندارد و از این منظر، به تاکتیک مقصرنمایی و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی علیه ایران متوسل شده است.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیم‌های سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران هم تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌ وگوی تلفنی با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار آمادگی دارد.

در فراز دیگری از بیانیه اتحادیه اروپا ادعا شده است: ترویج صلح و ثبات و دستیابی به تنش زدایی در منطقه خلیج فارس و همچنین در خاورمیانه، از اولویت های کلیدی اتحادیه اروپا است و هدف برجام نیز کمک در این زمینه است. »

در ادامه با اشاره به اینکه «اطمینان از ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران می تواند به ثبات و امنیت منطقه کمک کند» آمده است: اما تلاش برای ایجاد اعتماد باید فراگیر باشد و اتحادیه اروپا آماده تعامل با همه بازیگران منطقه در یک رویکرد فراگیر، با شفافیت کامل و هدف نهایی تسهیل فرآیند گفتگو است که بتواند به توسعه اقدامات اعتمادساز کمک کند. ترتیباتی که امنیت بیشتر در منطقه خلیج فارس از جمله ایمنی و امنیت دریایی را فراهم کند.

اتحادیه اروپا، ایران را محور امنیت در منطقه نامیده اما با تکرار ادعاهای بی‌اساس، آنچه «ادامه فعالیت های بی ثبات کننده ایران در خاورمیانه و اطراف آن» خوانده را محکوم کرده و مدعی شده است: «اینها شامل فعالیت های ایران با موشک های بالستیک و کروز، پهپادها و انتقال چنین تسلیحات پیشرفته به بازیگران دولتی و غیردولتی است.»

اتحادیه اروپا با اصرار بر ارائه تفسیر گمراه‌کننده از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ادعا کرده است که این قطعنامه، «از ایران می‌خواهد که هیچ گونه فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک طراحی شده برای حمل سلاح‌های هسته‌ای، از جمله پرتاب‌هایی با استفاده از چنین فناوری‌های بالستیک، انجام ندهد. چنین فعالیت هایی، از جمله استفاده از وسایل پرتاب فضایی، می تواند راه را برای توسعه موشک های بالستیک دوربرد یا قاره پیما هموار کند. اتحادیه اروپا از ایران می خواهد که به طور کامل به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (۲۰۱۵) پایبند باشد.»

به گزارش مشرق، اتحادیه اروپا که چهارسال چشم خود را روی نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوی ایالات متحده بسته است، اصرار دارد که با ارائه تفسیری گمراه‌کننده بین قطعنامه و همکاری‌های نظامی ایران ارتباط ساختگی برقرار و تهران را بعنوان طرف ناقض معرفی کند. ایران همواره تلاش غرب را در این زمینه مردود خوانده است.

در بیانیه یادشده ادعا شده است: «اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد که فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در قالب حمایت‌های سیاسی، نظامی یا مالی از جمله از بازیگران غیردولتی در کشورهایی مانند سوریه، عراق، یمن و لبنان را متوقف کند؛ به حاکمیت و تمامیت ارضی همسایگان خود احترام بگذارد و به تمام قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت سازمان ملل از جمله قطعنامه‌های ۶۶۱، ۱۴۸۳، ۱۵۴۰، ۱۵۴۶، ۱۷۰۱، ۲۲۱۶ و ۲۲۳۱ پایبند باشد.»

این بیانیه ادعایی می‌افزاید: «اتحادیه اروپا از ایران می خواهد تمام اقدامات یا تلاش هایی را که امنیت و آزادی دریانوردی را در داخل و اطراف مسیرهای دریایی در منطقه خلیج فارس مختل یا تهدید، متوقف کند و به قوانین بین المللی قابل اجرا از جمله کنوانسیون ملل متحد در باره حقوق دریاها (UNCLOS) احترام بگذارد.»

اتحادیه اروپا در این بیانیه پراتهام و اهانت آمیز به مسائل حقوق بشری در ایران و تکرار ادعای مشارکت ایران با روسیه در جنگ اوکراین پرداخته و بر همین اساس از ایران خواسته «به تعهدات بین المللی خود پایبند باشد.» این بیانیه ادعایی می‌افزاید: «با توجه به اقدامات شدید ایران در مورد طیف وسیعی از موضوعاتی که در بالا بیان شد، اتحادیه اروپا مجدداً بر تعهد خود به سیاست جامع با در نظر گرفتن همه گزینه‌ها تأکید می‌کند و برای تعامل بر اساس احترام متقابل، جایی که منافع (دو طرف) همسو باشد آمادگی دارد»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 1
  • علی افصحی IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
    1 1
    افتضاحیه اروپا باز به کاهدون زد!این رذل های باج گیر سر گردنه و کشورهایی که دست در خون میلیون ها انسان داشته و غارت و چپاول و به بردگی کشیدن انسان تاریخشان را شکل داده و به قول رئیس فیفا اینفانتینو اروپا به خاطر همه جنایاتش باید سه هزار سال آینده معذرت خواهی کند ، باز هم طبق بازی همیشگی، پس از تحمیل فتنه و آشوب و پس از شکست مفتضح آن، به رغم حمایت های اروپا به ویژه وارثان هیتلر و ناپلئون وحشی!نوبت به بیانیه پراکنی رسیده و به هر بهانه ای شروع به بیانیه نویسی می کنند این بار اما بهانه تکراری هسته ای است.این جنایت پیشه گان هنوز تصور می کنند تیم ورشکسته دولت مفلوک روحانی-جهانگیری بر سر کار بوده که بتوانند آن شیرین عقل ها را سر کار بگدارند و به زعم خود زمان بخرند اما نه دیگر از آن خباثت ها خبری نیست دولت مردمی و انقلابی سر کار آمده که بی اعتنا به دریوزگی اروپا در برابر زیاده خواهی های امریکا، قدرت هسته ای خود را بر اساس مصوبه راهبردی مجلس با همه توان پیش برده و تنها عامل تعدیل کننده اش نیز فراهم شدن امکان بهره مندی ایران اسلامی از گشایش های اقتصادی و رفع تحریم هاست که در متن برجام آمده و تا زمانی که رفع تحریم ها و بهره مندی اقتصادی عملا اتفاق نیفتدراه رو به رشد ایران هم ادامه خواهد یافت!اروپا باید بداند دوران راهزنی به سرانجام رسیده!
  • مسعود دیپلمات IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    1 0
    1- تحریم ها و مداخلات دشمن تمامی ندارد ، دشمن را باور کنید! و دشمنی را بفهمید. میگویند اولویت ما جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است. کاری کنید که آنها بفهمند که ما در چندقدمی سلاح اتمی نیستیم بلکه هم اکنون اجزاء سلاح را بالفعل داریم داریم و فقط کافیست که آنها را مونتاژ کنیم. بعد خواهید دید که چگونه آنها سرجایشان خواهند نشست.
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس