موضع‌گیری برجامی سفیر آلمان در تهران پس از انتشار یادداشت «بورل»

سفیر آلمان در تهران پس از انتشار یادداشت امروز «جوزف بورل» در پیامی بدون اشاره به تداوم انفعال اروپا پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام ادعا کرد: مسئولیت همه ماست که برجام را احیا کنیم!

به گزارش مشرق، سفارت آلمان در ایران با انتشار پیامی بدون اشاره به تداوم انفعال اتحادیه اروپا پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام (همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل) در سال ۲۰۱۸ میلادی، در حساب کاربری خود در توئیتر به نقل از «هانس- ادو موتسل» (Hans-Udo Muzel) سفیر این کشور در تهران نوشت: اکنون وقت نجات برجام است.

«هانس- ادو موتسل» در ادامه ادعا کرد: همگی از خواسته دلسوزانه جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حمایت کنیم. این مسئولیت مشترک همه ماست تا این توافق را احیاء کنیم. اکنون زمان تصمیم گیری است!

موضع‌گیری برجامی سفیر آلمان در تهران پس از انتشار یادداشت «بورل»

از سوی دیگر، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز بدون اشاره به تداوم انفعال اتحادیه اروپا پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام (همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل) در سال ۲۰۱۸ میلادی، در حساب توئیتری خود نوشت: اکنون باید تصمیماتی در خصوص برجام گرفته شود تا از این فرصت منحصر به فرد برای موفقیت و آزاد کردن پتانسیل بزرگ اجرای کامل این توافق استفاده شود!

بورل: اکنون باید تصمیماتی در خصوص برجام گرفته شود!

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در متن یادداشت خود در این خصوص که در وبگاه اتحادیه اروپا منتشر شد در این خصوص نوشت: ۷ سال پیش، ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، آلمان، ایران و نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی، توافق دیپلماتیک مهمی را منعقد کردند. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نتیجه بیش از یک دهه دیپلماسی فشرده در مورد برنامه هسته‌ای ایران بود و مورد تایید همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت. این توافق مستلزم اراده سیاسی قابل توجهی بود که در سال ۲۰۱۵ به‌ ویژه در ماه‌ های پایانی مذاکرات منعقد شود.

«جوزف بورل» در این خصوص ادعا کرد: من به نقشی که اروپائی ها در ایجاد این توافق هسته ای ایفا کردند، افتخار می کنم! تعامل دیپلماتیک اروپا به سال ۲۰۰۳ باز می گردد؛ زمانی که وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا برای اولین بار به تهران سفر کردند تا در مورد نگرانی های هسته ای با ایران گفتگو کنند. «خاویر سولانا» نماینده سابق اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، در سال ۲۰۰۴ به آنها پیوست و در سال ۲۰۰۶، او موفق شد همه اعضای شورای امنیت را به حمایت از این تلاش وادارد .هدف ما همیشه این بود که توافقی را متعقد کنیم که به نفع همه باشد. یعنی به نفع اروپا، به نفع ایران و به نفع جامعه جهانی که همه ما به آن دست یافتیم. ما برجام را در جولای ۲۰۱۵ منعقد، آن را اجرا و حفظ کردیم!

وی در این باره اضافه کرد: اجرای کامل برجام منجر به کاهش ۹۸ درصدی ذخایر اورانیوم غنی شده ایران و حذف هزاران سانتریفیوژ شد. اجرای کامل این توافق به شدت تحت تاثیر تصمیم دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ برای خروج آمریکا از آن و پیگیری یک کارزار یکجانبه «فشار حداکثری» قرار گرفت.

این مقام اروپا بدون اشاره به تداوم انفعال بروکسل در خصوص تعهداتش به برجام مدعی شد: اتحادیه اروپا و همه شرکت‌ کنندگان باقی‌ مانده در برجام بسیار آشکارا با خروج آمریکا و اعمال مجدد تحریم‌ ها مخالفت کردند! ما این کار را به صورت علنی، فردی، جمعی و چندجانبه در سازمان ملل انجام دادیم!

«بورل» بدون اشاره به چند ماه صبر راهبردی تهران در برابر بدعهدی ها و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از سوی طرف غربی این توافق و سپس اقدام بر اساس مادتین ۲۶ و ۳۶ مصرح در برجام اعلام کرد: ایران هم از آن طرف، فعالیت هسته ای خود را به سطوح هشدار دهنده ای رسانده است. متأسفانه، تهران نظارت آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی را نیز محدود کرده است، در حالی که نتوانسته است به طور کامل با آژانس تحت تعهدات پادمان‌ های اساسی خود همکاری کند!

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: فشار حداکثری (دولت ترامپ) شکست خورد؛ زیرا اتحاد جمعی مشارکت کنندگان، این توافق را زنده نگه داشت و اکنون ادامه این کار (حفظ برجام) مهم‌ تر از هر زمان دیگری است.

«جوزف بورل» اذعان کرد: علی رغم بهترین تلاش های شرکت کنندگان باقی مانده (در توافق هسته ای)، از جمله طرح منحصر به فرد و داوطلبانه اروپایی «اینستکس» با هدف تسهیل تجارت قانونی با ایران، خروج ایالات متحده به طور چشمگیری منافع اقتصادی مورد انتظار برای ایران را کاهش داد. به همین دلیل است که برجام هرگز نتوانست ظرفیت کامل خود را به منصه ظهور بگذارد. این در حالی است که مردم ایران نیز از مزایای کامل لغو تحریم ها محروم شده اند. ما نیز این موضوع را درک کرده ایم.

وی خاطر نشان کرد: برای معکوس کردن روند این تشدید تنش خطرناک، در مقام هماهنگ کننده برجام و بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، در آوریل ۲۰۲۱ یک فرایند دیپلماتیک را با حضور مشارکت کنندگان برجام و آمریکا را آغاز کردم. هدف آن تسهیل بازگشت آمریکا به توافق و اجرای کامل تعهدات ایران و آمریکا در برجام بود!

این مقام اروپایی نوشت: اکنون متنی را روی میز گذاشته ام که با جزئیات دقیق به لغو تحریم ها و همچنین گام های هسته ای مورد نیاز برای بازگرداندن برجام می پردازد. این متن نشان دهنده بهترین توافق ممکن است که من به عنوان تسهیل کننده مذاکرات، آن را امکان پذیر می دانم. اکنون زمان تصمیم گیری های سیاسی فوری برای پایان دادن به مذاکرات وین بر اساس متن پیشنهادی من و بازگشت سریع به یک برجام کاملاً اجرای فرا رسیده است.

این در حالیست که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۵ از سوی ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان از یک سو و تهران از سوی دیگر امضا شد.

گفتنی است که با گذشت چند ماه از ادامه دور جدیدی از مذاکرات برچیدن تحریم‌های ضدایرانی، آمریکا کماکان در نتیجه بخش بودن آن کارشکنی می‌کند.

مذاکرات دوحه در ۷ و ۸ تیر ماه سال جاری برگزار شد. ایران و آمریکا در این مذاکرات به صورت غیرمستقیم و با وساطت «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتگو کردند.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از این نشست، به تشریح نتایج مذاکرات دو روزه دوحه پیرامون برچیدن تحریم‌های ضد ایرانی پرداخت.

«انریکه مورا» در پیامی توئیتری نوشت: دو روز مذاکرات فشرده و غیرمستقیم در دوحه پیرامون برجام. متأسفانه هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده به آن امیدوار بود، محقق نشد. ما با فوریت بیشتری به همکاری برای اینکه توافق کلیدی جهت منع اشاعه و ثبات منطقه را به مسیر بازگردانیم ادامه خواهیم داد.

گفتنی است که مذاکرات رفع تحریم‌ها پس از ۳ ماه وقفه با حضور نمایندگان ایران و آمریکا با ملاقات دوجانبه علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» هماهنگ کننده مذاکرات، در دوحه قطر آغاز شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    7 0
    بعدازنظارت پادمانی برجام باروسیه وچین درحال اجراست کاخ سفیدیک طرفه بیرون امد واروپا هم حرفش مفت گرونه
  • احسان معتمدی IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    4 0
    سفیر محترم آمریکا و انگلیس از مردم کشور شما متنفرند ، جنگ جهانی دوم که یادت هست ، آنها نژاد آنگلوساکسون را انسان حساب میکنند بقیه در نظر آنها حشرات هستند . و کشور شما الان تحت اشغال آمریکاست بگو بمب های اتمی را ببرند خاک خودشان اگر اتفاقی یکی از آن بمب ها منفجر شود آلمان نابود و کشورهای اروپایی غیر قابل سکونت خواهند شد لذا به این جنایتکاران بگو جمع کنند ، مردم جهان استقلال و آزادی و دموکراسی واقعی خودشان را میخواهند نه نوکری آمریکا را ، خوب نگاه کن که صدر اعظم شما توسط سفیر آمریکا انتخاب می شود نه مردم آلمان برو تحقیق کن خواهی دید من حقیقت را گفتم
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    0 0
    المان رو چه به این حرف ها . ایراد از ایران است که المان رو داخل آدم حساب کرد و در مذاکرات هسته ای دخالت داد
  • IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    1 0
    حداقل میذاشتی جنگ اوکراین تمام می‌شد بعد یاد مسولیت برجامیت میافتادی
  • US ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    0 0
    نفت بی نفت
    • ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      0 0
      این آرزو رو به گور خواهید برد نفتمان را میفروشیم و به واق واق غربی ها اهمیتی نمی دهیم
  • ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    2 0
    جناب آقای سفیر دولت علیه آلمان ابتذال و انفعال اروپا نه در مسئله برجام که در تمام مسایلی که یک پای آن امریکاست بر همگان در ایران و دنیا مسلم است قبل ازهرگونه اظهار نظر خواهشمندیم نظر اربابتان را بپرسید شاید که مورد عتاب و بازخواست اربابتان قرار گیرید ضمن اینکه برای اعتبار و حیثیت از دست رفته امضای رسمی دولت آلمان هم فکری بکنید چون دیگر پشیزی ارزش ندارد
  • اهبرخان IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    0 0
    از یک آلمانی بعید است که همسو با جنایتکاران ضدبشری باشد. آمریکا و انگلیس و فرانهس ضد بشرند. دوست عزیز آلمانی به خود بیایید
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      1 0
      اصلأ هم بعید نیست!! همهٔ آنگلوساکسون ها سرو ته یک کرباس هستند!!!!
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    0 0
    سفیر منفعل
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    1 0
    ظاهرا زمستان سردی در راه اروپا است و گاز و نفت هم خیلی گران خواهد شد! وقت آن فرا رسیده تا مردم اروپا یکبار برای همیشه دولتمردانی را انتخاب کنند که حاضر به استعمار توسط یهود و آمریکا نباشند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس