سد زاینده رود

کاهش بارندگی، افزایش دما و بسیاری عوامل دیگر باعث شده است که میزان آب قابل مصرف پشت سد زاینده رود به حدود ۱۱۳ میلیون متر مکعب برسد.

به گزارش مشرق، مرتضوی استاندار اصفهان می‌گوید: " در حال حاضر ذخیره آب پشت سد زاینده‌رود ۱۶۸ میلیون متر مکعب است. این در حالی که ظرفیت این سد حدود ۱ میلیارد ۵۰۰ میلیون متر مکعب است.

از سوی دیگر در لایه‌های پایینی سد رسوبات و لجن وجود دارد، همچنین اگر حجم سد از مقداری کم‌تر شود باعث رشد برخی آلودگی‌ها می‌شود؛ این عدد حداقل، بین ۴۵ تا ۷۰ میلیون متر مکعب است و اگر این مقدار را از حجم فعلی کم کنیم، حدود ۱۱۳ میلیون متر مکعب آب پشت سد داریم یعنی برای حدود ۳ ماه آب پشت سد داریم".

بارش در کوهرنگ نصف شده است

از سوی دیگر بنا به گفته وی ورودی سد زاینده‌رود ۱۰.۹ متر مکعب بر ثانیه و خروجی آن ۱۲ متر مکعب بر ثانیه است. میزان بارش نیز تا به امروز در شاخه‌های کوهرنگ ۹۴ میلی‌متر باران بوده که حدود ۸۲ میلی‌متر کاهش بارندگی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. همین کاهش بارش دلیل اصلی کم‌تر بودن ورودی به خروجی همین است. 

کشاورزان چقدر آب نیاز دارند؟

آنچه کشاورزان اصفهانی را می‌تواند راضی کند عددی حدود ۸۰ میلیون متر مکعب آب است. بنا به گفته مرتضوی این رقم یعنی بیشتر از نصف آب قابل مصرف پشت سد زاینده‌رود. عملا با خروج این آب از پشت سد آب شرب خود اصفهان نیز از بین خواهد رفت.

صنایع اصفهان چقدر آب مصرف می‌کنند؟

جواد نیلی مدیر ارشد فنی و پشتیبانی شرکت فولاد مبارکه اصفهان می‌گوید میزان مصرف آب این صنعت در سال حدود ۴۰ میلیون مترمکعب است.

مهرداد اسماعیلی مدیر وقت آبرسانی شرکت ذوب آهن اصفهان نیز می‌گوید این صنعت در سال ۹۷ حدود ۱۴ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کند.

مصرف آب یزد چقدر است؟

محسن صادقیان معاون وقت استاندار یزد در سال ۹۷ آمار مصرف آب یزد را اینگونه بیان کرده بود: آب شرب مصرفی مردم یزد در سال ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون مترمکعب است و حدود ۵۴ میلیون مترمکعب از آن از طریق خط انتقالی تأمین و مابقی از سفره های آب زیرزمینی استان برداشت می شود.

چهارمحال و بختیاری آب مصرفی خود را از کجا تامین می‌کند؟

 مسعود ترابیان معاون وقت بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری از تأمین ۹۰ درصد از آب شرب مناطق شهری این استان از منابع آب‌های سفره‌های زیر زمینی خبر می‌دهد. او می‌گوید: ۱۹۷ چاه عمیق در اختیار این شرکت است که در حال حاضر(سال ۱۳۹۹) ۱۵۳ حلقه آن فعال و تأمین آب مناطق شهری استان از آن‌ها استحصال می‌شود.

وضعیت سدها و خطوط انتقالی

تعدادی از طرح‌های انتقالی آب را در این حوزه ملاحظه بفرمایید:

اول:  سال ۱۳۳۲ سد و تونل انتقال آب کوهرنگ یک با گنجایش ۱۲۰ میلیون متر مکعب ساخته شد و بعدها این گنجایش به ۳۰۰ میلیون متر مکعب افزایش یافت یعنی اکنون سد و تونل انتقال آب «کوهرنگ یک»  ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از بالادست رودخانه کارون برمی‌دارد.

دوم:  سد و تونل انتقال آب «کوهرنگ دو» نیز در سال ۱۳۶۴ احداث شد و بنا بود که ۱۳۵ میلیون متر مکعب آب را از بالادست حوضه کارون بردارد اما در سال ۱۳۶۶ این میزان به ۲۵۰ میلیون متر مکعب رسید.

سوم: طرح سد کوچری و انتقال آب از دز به قمرود نیز ۱۸۱ میلیون متر مکعب آب از بالادست رود دز برمی‌دارد و به قم منتقل می‌کند.

چهارم: سد گُتوَند علیا که یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران روی رودخانه کارون است. عملیات اجرای این طرح در سال ۱۳۷۶ آغاز شد و یکبار در سال ۱۳۹۰ افتتاح و آبگیری شد و بار دیگر در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد.  حجم کل مخزن این سد  ۵ میلیارد و ۸۲ میلیون متر مکعب است.

پنجم: سد و تونل انتقال آب «کوهرنگ سه»  با گنجایش ۳۶۵ میلیون متر مکعب در دست ساخت است.

ششم: سد بهشت آباد در شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیاری نیز با گنجایش ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعب در دست ساخت و قرار است با سه خط انتقال به اصفهان،  یزد و کرمان آب را به صنایع فلزی و فولادی برساند. 

چند نکته پایانی

اول آنکه اصفهان خود برای مصرف آب شرب مردم، نیاز به همین آب دارد. علاوه بر آن یکی از پرمصرف ترین استانهای این حوزه آبریز است و یکی از استانهایی است که بیشتر خطوط انتقال آب به آنجا ختم می‌شود.

نکته دوم آنکه آب یک سرمایه ملی است و باید در شرایط بحرانی به ترتیب اولویت عمل کرد. حتما در درجه اول تامین آب شرب مردم این استانها در اولویت اول است. 

نکته سوم هم آنکه با توجه به وضعیت خشکسالی موجود در منطقه خاورمیانه و به خصوص کشور ما لزوم تغییر الگوی کشت و تدبیر در خصوص جایگزینی شیوه کسب معیشت کشاورزان امری ضروری است.

چهارم نیز اینکه مردم خود مراقبت کنند درگیری میان استانهای مختلف ایجاد نشود. هیچ فرقی میان یک اصفهانی و یزدی و خوزستانی و مردم چهارمحال‌وبختیاری وجود ندارد. همه آنها شهروندان این سرزمین هستند. سیاستگذار باید عهده‌دار تامین آب مورد نیاز استانها باشد و تدبیر لازم را در این خصوص بیاندیشند.

پنجم و نهایی آنکه نفوذ جریان‌های ضدانقلاب برای ایجاد تنش در این استانها امری مشهود است. تجمع چند روز قبل مردم اصفهان به دلیل حضور خود مردم دچار انحراف نشد و مطالبات مردم مطرح شد. اما با پایان تجمعات مردمی این نفوذ جریان‌های آشوب‌گر به میدان که به دنبال ایجاد تنش و اغتشاش هستند مشهود است. باید مراقبت کرد این جریان‌ها نیز میدان‌دار ماجرا نباشند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 105
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    11 5
    حکایت! حکایتِ مسئول آفتابه‌هاس!!! بالاخره باید رئیس معلوم شِه!!!!.... چرا نداره!!!!!......
    • CH ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      2 2
      مقصر رسانه ها هستند
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 2
      درست میشه
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      2 0
      بارون میاد
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      4 2
      اصفهان و لنجان 2000 سال است که در کویرهستند و خشکسالی است الان یادشون افتاده آب نیست!
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      5 4
      اغتشاش فقط ضربه به ایرانه
  • Reza IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    18 24
    آب رو به آسیاب دشمن می ریزیم آخه الان که می خواهند مذاکرات رو شروع کنند چرا گل به خودی می زنیم. آقای کشاورز که مطالبه به حق داری
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      5 10
      ریشه این وضعیت جمعیت زیاد ناشی از متولدان دهه شصت است. راهی برای کاهش آنها پیدا کنید. ان شاء الله با کاهش جمعیت در دهه های آتی تا زیر سی میلیون همه مشگلات آبی ایران حل می شود
    • احسان IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      2 1
      گل به خودی
  • عباسعلی رضایت IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    5 5
    باسلام،سازمان ملل،قوانینی ،برای باردار کردن ابرها ،توسط کشورها،ایجادکندتاسیل وخشکسالی کشورها،کاهش یابد.
    • سازمان ملل IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 1
      باشه حتما عباسعلی ... ولی تمام کارشناسان معتقدند باروری ایرها مغایر محیط زیست است ...
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      1 0
      از این سبک قوانین خیلی منتفع شدی .؟ (:
  • حسین IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    50 0
    و در آخر اینو اضافه میکردی که استانی که در تامین آب شربش مشکل داره چرا این همه صنایع رو در خودش جا داده و انتقال نمیده به جاهایی که آب هست
    • علی IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      3 3
      دولت صدروزه رئیسی باید جوابگو باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      1 1
      صنایع 2 درصد آب کشور را مصرف می کنند و صنعت فولاد هم یک کمی مصرف بیشتر دارند ولی در حدی نیست که علل این بحران آب باشد
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    47 15
    صنایع فولاد و سرامیک و... جایشان کنار دریاست نه بیابان. وقتی در اصفهان و خوزستان با این کم آبی برنج کشت می شود بیشتر از این هم انتظار نمی رود در حالی که در شمال ایران سهمیه آب شالیزارها مشخص است و از کشت دوباره در خیلی نقاط جلوگیری می شود. اصفهان باید در الگوی کشت و سیستم کشت و آبیاری تجدید نظر کلی کند.
    • CH ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      3 6
      بس کنید و ذره ای انصاف داشته باشید. کل برنجکاری استان اصفهان در سالهای اخیر کمتر از 1000 هکتار بوده است. این در حالی است که تمام دره های چهارمحال و بختیاری زیر کشت برنج است و بالای سه هزار هکتار برنج کاشته اند و کشت برنج خوزستان همین امسال بالای صد هزار هکتار بود.
    • امید کاظمی شاد IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      4 4
      این صنعت آنقدر بزرگ است که امکان جابجایی آن فعلاً مقدور نیست و ضمناً کی گفته جای این صنعت کنار دریاست ؟ حمل و نقل سنگ معدن آهن آنقدر هزینه بر و دشواره که عامل اصلی در تعیین جای اینگونه کارخانه ای اول نزدیکی به معدنه و سپس دسترسی به منابع انرژی و بعد دسترسی به امکانات برای نیروی انسانی و قرار گیری در مسیرهای حمل ونقل و البته یکی از عوامل هم دسترسی به منابع آبه ، و باز ضمناً اینگونه صنایعی آب شیرین نیاز دارند نه آب دریای شور و گرنه میشد یک خط لوله از دریاط عمان بکشند ، هر چه رسانه های خرجی گفتند بسادگی باور نکنید کشور صنایع فولاد اصفهان رو نیاز داره
    • IR ۰۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      1 1
      نظرت کارشناسی نیست
    • بهروز IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      5 3
      خوزستان اگر برنج یا هر چیز دیگه میکاره از آب متعلق به خودش استفاده میکنه شما می‌خواهید آب خوزستان رو بردارید ضمنا در خوزستان سه کشت سالانه داریم ولی در اصفهان نهایت دو کشت سالانه انجام می‌شود بنابراین چون خوزستان جلگه هست بهترین حالت این است که از آب خوزستان کم نشود ولی برای شرب اصفهانی‌ها مشکل نیست می‌شود برداشت کرد
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    21 34
    باید از این به بعد هرگونه تجمع در اصفهان درمراحل ابتدایی برخورد شود نباید گول شعار مسالمت آمیزاغتشاشگران را خوردچون همینکه جمعیت زیادشدند شروع به شعارهای ساختارشکنانه میکنند
    • حیدر IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      5 2
      معلومه یزدی هستی خخخخخ
    • IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 0
      بله راضی میشی
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      3 0
      اون بنده خدایی که گفته معلومه یزدی هستی ! فکر نمی کنم بدونی وقتی می گویند هم وطن یعنی همه در منابع طبیعی یک سهم دارند مگر اینکه یا شمری آب را ببندی خوشحال باشی یا یهودی که اعتقاد داره بقیه نژادها برای خدمت به نژادشون به این دنیا اومدن . خجالت بکش
  • شهاب IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    27 12
    چرا عربستان با وجود اینکه نزدیک خط استوا است و حتی از کشور ما هم گرم تر است بیابان های خود را هم تبدیل به جنگل کرده است ؟ کشور ما که سازنده موشک های بالستیک است چگونه به دانش آب شیرین کردن دست نیافته است ؟ تنها راه نجات از این وضعیت شیرین کردن آب دریا و انتقال آن به تمام کشور است . در این صورت دیگر آب زاینده رود و کارون هم زنده میشود .
    • CH ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      4 1
      کدام جنگل؟ کدام آب؟ در سعودی یک طرح کشاورزی با آب موجود در چاههای نفت بود که مدتی استفاده می کرد و بعد با اتمام آن آبها همه شکست خورد و به مضحکه جهان تبدیل شد.
    • DE ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      1 0
      اون کار ممکنه به تهدید امنیتی تبدیل بشه، بهش فکر کن که یه کشور به این تاسیسات حمله کنه، کل آب مملکت قطع میشه
    • رضا IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 1
      خدايا توبه ! چى ميگى شهاب خان ؟!
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      2 0
      اخه شما چند بار عربستان رفتی به عنوان مسول کاروان ما جنگل نددیم شما کجای عربستان رفتی شاید آمازون عربستان یا اروپای عربستان رفتی . خجالت اوره
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      2 0
      اخه چرا حرف مفت میزنی عربستان چیزی به نام کشاورزی نداره چرا نمیفهمید آب نیست
    • سعید IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      2 0
      حرف حقی که میزنیو با مثال چرت و پرت خراب نکن لطفا. کجای عربستان جنگل شده که ما ندیدیم؟؟ شما پوشش گیاهی پایتخت عربستانو ببین همه چیز معلوم میشه.
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 0
      در داخل شهر های عربستان حتی 100 متر چمن نیست!11111 جنگل کجا بود/ برو حد اقل با گوگل نگاه کن
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    13 0
    با مردم بودن و برای مردم کار کردن باعث رحمت الهی است. به فکر این نباشیم که بگوییم مردم گناهکار هستند و باران نمی بارد. چرا در کشور های کافر باران می بارد و در تعدادی از کشورهای مسلمان اینگونه نیست. جواب حضرت آیت ا... طباطبایی بامردم بودن و برای آنها کار کردن و خورسندی مردم بود.
  • سعید IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    3 1
    بله درست است
    • ثانی DE ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      2 0
      سلام وعرض ادب خدمت تمامی هموطنانم امیدوارم به بزرگواری وبخشندگی وسخاوت بیکران خداوند مهربان خداوند لطف بفرماید و انشاالله بحرمت قرآن مجید باران پیاپی به این سرزمین کهن شروع به بارش کند وتمام مشکلات کم آبی تمام بشود این بنده ی حقیر وذلیل درمقابل خداوند ازخداوندمنان خواهش میکنم وازاین صاحب کرم بزرگوار میخواهم باران رحمت ونعمتش به روی سرزمینم ایران ببارد تا مردم سرزمین عزیزم ازنگرانی دربیایند الهی آمین الهی آمین الهی آمین
  • مهدی IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    9 1
    استان چهارمحال جزو کشاورزی و دامداری هیچ منبع درآمدی ندارد و نرخ بیکاری بالا یی هم دارد چرا مثل خوزستان که سهم اعتبارات مناطق نفت خیز میدهند به این استان هم سهم اعتبارات درنظر نمی‌گیرند...
    • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      2 1
      به خوزستان هم سهم منابع نفتی داده نمیشه.الان تمام شهرهای نفتی خوزستان علاوه بر فقر شدید دچار بیکاری شدید هم هستند.کارگران نفتی عمدتا از استان های دیگر میان و حتی نام مصرفی رو هم از خوزستان نمی خرند.شهرهای خوزستان عمدتا کنار رودخانه هستند و همگی با معضل آب شرب گرفتارند و آب را به شکل بشکه ای می خرند کشاورزی هم که افتضاح بی آب شده
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    4 0
    چی بگم
    • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      1 0
      خوزستان با اینهمه نعمت از همه ایتانها محرومتره ...
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    2 7
    برای خنثی شدن این خدعه بهترین کار تعویق مذاکرات است تا ایران در شرایط آرام داخل کشور به مذاکرات رود و الا الان برویم دست خالی برمیگردیم
    • رضا IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 0
      كدوم خدعه ؟!
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    1 0
    نمیدونم
  • یک خوزستانی IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    15 9
    اول همه چی رو به ضد انقلاب نسبت ندهید بعد شما ها میگید مطالبه اصفهانی‌ها و شعارشون به حق هست یعنی شعار ما اریایی هستیم و عرب نمی پرستیم به حق هست. اگه بحق هست برید چاه بزنید و دست از اب خوزستان بردارید امیدوارم بدون سانسور منتشر بشه
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      1 1
      این آب خوزستان که میفرمایید احتمالا از چهار محال که سرچشمه نمیگیرد؟
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۵
    6 13
    فقط این ارازل اوباش وابسته به آمریکا را قلع وقم کنید،اینها هر اعتراضی را به لجن میکشند. اگرپاسخ محکم و جدی به اینها داده نشود،هرروز به تعدادشان اضافه میشود.
    • هالو IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      8 1
      اراذل نه ارازل اشتباه نکشی
    • FR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      1 0
      با این آشوب‌گران باید بدون رحم و اغماض برخورد بشه
    • IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 1
      چی داری میگی تو اونجا بودی؟حرف نزدن بعضی موقع از حرف زدن بهتره.
  • داریوش IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    7 3
    با عرض سلام و ادب و احترام وضعیت پیش آمده کنونی میراث عملکرد فرهنگ مصرف آب در ۵۰ سال اخیر و البته کاهش بارش و از همه مهمتر بهینه نشدن نحوه مصرف آب می باشد. وقتی سالها پیش آب شرب بی رحمانه صرف شصتن فرش و کوچه و آبیاری افراطی باغچه ها گردید، مصرف آب زیاد شد. گرم شدن دمای هوا، ازدیاد جمعیت و مصرف بی رویه ، به کاهش منابع آبی کمک کرد. مصرف آبیاری سنتی کشاورزان عامل اصلی کاهش آب می باشد. عدم مدبریت صحیح دولت در خصوص نوع تولید محصولات کم مصرف آب و پر مصرف آب و همچنین عدم مدیریت در ساخت کارخانجاتی که شدیدا به آب احتیاج دارند. نیز یکی دیگر از عوامل نابودی آبهای این کشور است. عدم توانایی جمع آوری سیلابها و ذخیره آنها. عدم استفاده همگانی از تکنولوژی آبیاری قزره ای به صورت جدی در سراسر ایران. خلتصه ای از مواردی بود که عرض شد.
    • حمید IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      1 0
      دوست عزیز من با نظر شما در مورد جمع آوری سیلاب ها موافقم. اما بجز با ساختن سد راه دیگری برای جمع‌آوری سیلاب ها وجود دارد که این همه افراد مغرض با سد سازی مخالفت می‌کنند مشکل سدسازی نیست مشکل مدیریت آب پشت سد است و مدیریت آب آخر کدوم آدم عاقلی آب شرب را برای فولاد و کاشی وسرامیک مصرف می کند
    • ۱۰:۵۷ IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 0
      بخش کشاورزی ، ۹۵ درصد آب مصرف می کند ، اونم بدون راندمان تولید ، بعد بخش صنعت است ، بعد بخش خانگی ، آب شرب خانگی تقریبا در برابر کشاورزی هیچ است
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    2 0
    واقعا موندم چی بگم
  • ناشناس IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    3 0
    ممنون که خیلی علمی مشکل رو که خیلی سالهاست باهاش درگیر هستیم رو بیان کردید. این مشکل در اکثر حوضه های آبریز هست. یه زمانی میگفتن چرا آب رو روی دریاچه ارومیه بستید و پشتش اعتراضات اتفاق می افتاد. ای کاش یه نفر اصولی توضیح می‌داد. البته نباید به علت اصلی که همانا کشاورزی غیر علمی و توزیع نامناسب صنایع در کشور رو از یاد نبریم.
    • فردین خالدی IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 0
      به نظرم دلیل این بی آبی ساختن سد های مختلف است که مسیر طبیعی رودخانه ها رامیخشکاند ۰
    • قولومی IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 0
      خیلی علمی !!!!!!!
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    وقتی کل صنایع رو در مرکز کشور جمع کنی نتیجش همینه دیگه، باید صنایع به نزدیک آب بره نه آب به کویر و بیابان،
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    استغفرالله حالا یقه خدا بگیرین یا خدا یا خرما هر دو نمیشه یا اب شرب یا کشاورزی
  • ص IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    اصفهان از نظر آبِ مصرفیِ صنایع، رتبه ی دوم رو در کشور داره، ازنظر آبِ مصرفیِ کشاورزی و شرب، رتبه ی پنجم...با این تفاسیر،حتی اگه تمام آبِ استان های مجاور ب اصفهان سرازیر بشه، باز اصفهان سیر نخواهد شد..
  • ذذذذذ IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    نمبدونم
  • به به IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 0
    والا این فیلمها که تو فضای مجازی از لوله تخریب شده یزد .نشون میداد تا یک ماه دیگه همین ته مانده اب را هم میبلعه
  • علی IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    مرسی ...استفاده بردیم
  • علی مویدی IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 1
    اینا مردم هستند ..؟؟؟
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      1 0
      نه آدم فضایی بودن
  • مجتبی IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    2 0
    سلام علیکم به نظر بنده برای رفع بحران باید دو نوع کار انجام شود: 1- کوتاه مدت 2- بلند مدت برای کوتاه مدت باید چند کار انجام شود: 1- استفاده از تکنولوژی های جدید در مصرف آب در کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار داده شود. دولت به جای تسهیلات نقد امکانات آبیاری قطره ای یا پرفشار را در اختیار کشاورزان قرار دهد.( هرچقدر بتوان باید مصرف آب را کاهش داد) 2- استفاده از آب فاضلاب شهری اصفهان پس از تسویه و گند زدایی در کشاورزی یا صنایع فولاد. 3- استفاده از آب شیرین کن . شرین کردن آب خلیج فارس وانتقال آن با تانکر به محل مصرف (توجه کنید که برای حل مشکل در یک یا دو سال اول ) با توجه به اینکه استفاده در کشاورزی یا صنایع است نیازی به تسویه بالا یا شیرین سازی کامل مانند آب شرب نیست و چه بسا بتوان به شرین سازی درصد پایین میزان املاک آب دریا را حفظ نمود و در کشاورزی بهره بیشتر از آن برد. البته این مسئله باید بطور دقیقتر کارشناسی شود تا صدمه به کشاورزی وارد نشود. 4- بررسی راهکار تقطیر مجدد آب در صنایع فولاد. آبی که در صنایع فولاد استفاده می گردد تبخیر شده و خارج می گردد اگر بتوان آب تبخیر شده استحصال و مجددا به آب تبدیل نمود می تواند مجددا در فرآیند تولید مورد استفاده قرار گیرد و یا در کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد. حتی برای شرب نیز می تواند مورد استفاده قرار کیرد چرا که از تقطیر آب حاصل شده و دیگر نیازی به تسویه ندارد. البته می توان از آب دریا با غلظت کم نمک نیز استفاده نمود و خود این چرخه به نوعی جایگزین بخشی از پروسه آب شیرین کن ها باشد. البته باید میزان خورندگی نمک محلول در آب تعیین گردد تا به محصول و تجهیزات صدمه وارد نکند.
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    2 0
    یاارحم الراحمین ...خدایابه بزرگواری خودت رحم کن برکشاورزان واقشارزحمتکش کشورمان که نان رابرسرسفره مامیگذارندخداونداباران رحمتت رابراین سرزمین بباران خدایاتوارحم الراحمینی
  • DE ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    2 0
    اول .اینکه چند راهکار اساسی باید انجام شود ..الف ..کشاورز راهی جزء کشاورزی ندارد .پس باید شیوه آبیاری از غرقابی ب قطره ای و بارانی تبدیل شود ..دوم اینکه مسئولان آبفا باید سریعا فکری ب حال لوله های ابرسانی در سطح شهر و روستا بکند چون نیاز ب تفویض دارند ..اکثرا پوسیده اند .و همین امر باعث هدر رفت اب میشود ..سوم اینکه ا عمده ابهای مصرفی خانگی هدر رفت میرود ..کشور آلمان ۶۰ درصد ابهای مصرفی رو مجددا ب اب شرب تبدیل میکند ..چهارم باید مشترکینی ک فرهنگ مصر ف آب رو ندارند .جریمهای با مبالغ زیادی از آنها اخذ شود .ک چ بسا در گاز این کار شروع و از اول آذرماه .اعمال میشه .پنجم کجای دنیا با آب شرب ماشین میشویند ..وپولداره دو استخر در خانه دارند مردم سیستان و بلوچستان .حدود ۷۰۰ روستا اب شرب ندارند .ا نهایی ک دارند ..قابل شرب نبست ..چرا ؟؟؟؟؟؟
  • ناشناس IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    سلام بهتر است اگر مقامات به فکر این مملکت و آینده آن هستند مانند کشور های عرب حوزه خلیج فارس آب خلیج فارس را شیرین کنند و به نقاط مختلف بفرستند با این کار سفره های زیر زمینی هم ترمیم می شوند
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 0
      اب شیرین کن فقط کفاف شرب میدهد ، نه کشاورزی
  • IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    در زمان قدیم، اصفهان پالایشگاه ساختن بعد از رامهرمز خوزستان(میدان مارون) حدود ۴۰۰ کیلومتر در مناطق کوهستانی لوله کشیدن تا نفت رو به پالایشگاه اصفهان برسانند.بعد دوباره با تانکر محصول تولیدی را می آورند خوزستان برای صادرات. این همه هزینه باعث ضررده شدن صنایع شده.
  • محمد IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 0
    سلام. مشکل اصلی کشور، نداشتن ارزیابی صحیح مسولین از شرایط کشور است.
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    فقط باید تاسف خورد
  • خ US ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 0
    این همه سد و تونل اصفهان باید جوابگو باشد
  • Javad IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    در کل آب مصرفی و شرب کل کشور با آب مورد استفاده کشاورزان و صنعت ۲ در صد از صد درصد رو در ایران شامل میشه..عزیزانم نبود مدیریت علمی و حتی عامدانه در کنترل و توزیع آب باعث ترکیدن مین هایی میشه که شاگردان دست پرورده استعمار جاگذاری کردند که در این برهه ی حساس زمانی میترکه و هم آبروی مملکت خدشه دار میشه و جلوه ی امنیتی به خودش میگیره.واقعل خدا نیامرزه اون نابودگری که عامدانه طرح سدسازی در این مملکت نیمه خشک رو ابداع کرد و باعث شد بیش از نود درصد آبهایی که دخیره سازی میشه پشت سدها تبخیر بشه و اینطوری زیرکانه مشکل امنیتی بوجود بیاد..و بدونیم که مشکل و مطالبه مردم اصفهان و شهرکرد به حق است اما با بزن و بکوب چیزی درست نمیشه..ی حرفم بزنم به اون کاسه لیس های من و تو که از مریضی و خون مردم ارتزاق میکنن،عوامل بی همه چیز من و تو!چرا زمانی که در انگلیس بحران سوخت شد و مردم توی پمپ بنزین به قصد کشت همدیگرو میزدن غوغا نکردی و مطلب و فیلمی منتشر نکردی؟!الان که مردم مطالبه به حقی دارند و ی عده منتظر جرقه از تیپ مردم مظلوم استفاده کردن و مطالبه مسالمت آمیز رو به اغتشاش کشاندند فیلم تهیه میکنی؟!بله ملکه خر پیره مواجبتونو قطع میکنه درسته؟!بازم میگم مطالبه مردم به حقه فقط باید با آرامش و صحه صدر ایجاد شده از سمت مسئولین وقت و مردم به سرانجام برسه...حال اجانب رو خوب نکنید حال خودتونو دریابید و به فکر آبروی مملکتمون باشید..
  • IR ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 0
    زیرا پسماندها به سطح آب دیگر دارد و دو ماه دیگر خشک می‌شود آبسه و چشمه‌ها آب ندارد خشک شده برفی وجود ندارد �ید از بندرعباس مردم ما آب رسانی شود و اگر باران ببارد فقط در حد سرسبزی می‌باشد باران و برف نمی بارد استان اصفهان یزد یا استان های دیگر به چی دلش آن را خشک کرده به استانی که مانند کویر است باران که می آید فقط کاسه هایشان را آب میکنه که آن هم بارانی دیگر زده است نمی آید سرتان را بالا بگیرید
  • عبدا.. IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    2 0
    علاوه برمواردعلل بالابایداضافه شود:کمترازیکسال پیش میبایستی پیشبینی میشدوآب رابه بیابان باتلاق گاوخونی هم بخاطرکمبودبارشهارهانمیکردندوبااولویت گزاری اول ودوم تامین آب خوراکی وکشاورزی وصنعتی احتمالابه این وضعیت نمی انجامید. 6/9/1400
  • DE ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    2 0
    بسم الله الرحمن الرحیم بهترین کار می دانید چه بود؟! همین متن را به صورتی چاپ شده،درمیان تمام مردمی که درآنجا بودند پخش می کردید! مردم وقتی می خواندند و اطلاعات فنی پیدا کنند،مشکلات اجتماعی بسیار کم خواهد شد! این متن شما،یک صفحه هم نمی شود! خیلی دیر کارهای عملیاتی راانجام می دهیدو از میدان فاصله دارید! برای همین همیشه توپ به دشمن واگذار می شود و ازهرآب گلالودی ماهی صید می کنند! والسلام علینا و علی عبادالله الصالحین
  • مجید IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 0
    وقتی که گفتن چاه بزنید کشاورزی کنید گندم بکارید خود کفا بشیم میشود این بعدش به جای گندم پسته کاشته شد و پول در امد از پسته خرج ماشین و و خانه های لوکس شد
  • IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    بله همه مردم اين مملکت هستیم
  • IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 0
    چرا صنایع فولاد رفتن یزد
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    قرآن کریم گناه را عامل موثری در از بین رفتن رحمت الهی معرفی می‌کند
  • حافظ IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 1
    اینهم کارخانه آب بر در کویر ایران جای تعجب نمیزاره که متخصصان سرکار نیستند
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 0
    عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد این اتفاقات باعث شد دولت مردمی همین ابتدای کار متوجه حساسیت کار اجرایی و وجود حفره های مدیریتی و اطلاعاتی در بدنه دولت شود و نسبت به تغییر سریعتر مدیران و کنترل اوضاع اقدام کند. یاعلی
  • علی IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    چرا از دریا مثل عربهای خلیج فارس شیرینسازی و اناقال نشود.
  • MD ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 2
    با توجه به صحبتهایی که صهیونیستها در مورد کم آبی در ایران, طی چندین سال گذشته مطرح کرده بودند, آیا امکان این است که بارش کم و کم آبی در ایران از سوی آنها طراحی شده باشد و آنها آب و هوا و بارش ها را دستکاری کرده باشند, آیا امکان این است یا نه؟ آیا قابل بررسی است؟
  • حمیدرضا IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    سلام اقایان چرانمیگوییددراصفهان دریزد خانه های ویلایی تبدیل به برج شده وصنعتی شده وامارشهرنشینی وکوچ کشاورزان به شهرهم مصرف اب رازیادکرده
  • علی IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    همه جای دنیا باران کم شده.ایا همه جا ب اندازه ایران کم اب شده ن خیر....
  • ايراني با عدالت IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    اگر واقعا فقط يك سوم اب يزد از خط انتقالي است ومابقي از سفرههاي اب زير زميني تهيه ميشه پس چطور با قطع اب انتقالي كل شهر اب قطع شده بايد واقعيت ها را گفت اينكه يزد ازبزرگترين توليد كننده هاي محصولات كشاورزي در ايران شده
  • علی IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    سلام مقصر اصلی در این خصوص مسئولین سابق بودند که بدون فکر صنایعی مانند فولاد و ذوب آهن و سرامیک را آوردن در دل کویر باید نمایندگان سابق استان اصفهان بیایند و جوابگو باشند
  • مجید IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    نمیدونم
  • آرش IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    من نمیدونم چرا تو این مملکت هر طقی به توقی میشه ما رو به کشورهای دیگه مقایسه میکنن ، عربستان که وسط بیابون و بدون برف داره بیابون رو محصول میکاره ، داره آب های زیرزمینی رو برداشت میکنه به امید اینکه یه روز دوباره‌ پر بشه، سؤال ! چه بر سر چاه کن های خودمان آمد؟
    • مجید IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      0 0
      با سلام و عرض ادب خدمت تمامی مردم کشور عزیزم ؛ در جایی که میزان بارش کم است باید با ایجاد کارخانجات تولیدی مختلف که نیاز به آب ندارد، باید برای معیشت مردم ،از طریق کار در کارخانجات و شرکت های مختلف برنامه ریزی کرد ؟؟؟ متأسفانه این قسمت از استان اصفهان به این مطلب هیچ توجهی نشده ؟؟؟؟ بعنوان مثال در منطقه فریدن و فریدون شهر کارخانه ها و مراکز تولیدی احداث نگردیده و یا بسیار بسیار اندک هستند و به ناچار مردم کشاورزی می کنند که این مطلب باعث کاهش شدید آب موجود در سفره های زیر زمینی و فرونشست زمین و تخریب برخی از خانه های مسکونی و سوختن زمین ( به علت گرم شدن بیش از حد زمین برخی از مناطق به خاطر برداشت بی رویه آب از سفره های زیر زمینی ) در قسمت های مختلف این مناطق گردیده بعنوان مثال در برخی از بخشهای شهرستان فریدون شهر و فریدن در سی سال پیش عمق چاه های عمیق حدود ۲۵ متر بود و تعداد آنها بسیار زیاد بود اما اکنون عمق آنها از ۱۰۰ متر بالاتر رفته و میزان آب خروجی چاه ها کم و تعداد بسیاری از چاه ها نیز خشک شده و تعداد بسیاری از چاه ها نیز چندین مرتبه جابجا شده اند و علاوه بر بروز فقر در بین مردم آن نواحی آنها مجبور به مهاجرت به استانهای دیگر و از جمله تهران شده اند ؟؟؟؟؟ اما اگر با ایجاد شهرک های صنعتی در زمینه اشتغال مردم اقدام می شد اکنون نه تنها کم آبی در آن مناطق اتفاق نیفتاده بود، بلکه این مناطق مانند مناطقی چون گلپایگان ، خوانسار ، تیران ، نجف آباد ، مبارکه و ..... اکنون جزء مناطق صنعتی استان اصفهان بودند اکنون نیز برای جبران دیر نشده !!!!!!!
  • علی IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 0
    یعنی حتما مردم باید تجمع کنند تا دولت بداند در استانشان چه می گذرد؟
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    وقتی سال ها، در دولت های مختلف هر رئیس دولت، وزیر، وکیل و آبدارچی فلان وزراتخانه و بهمان سازمان، مجوز انتقال آب سرچشمه های رودخانه ها کارون و دز بی حساب و کتاب، به استان های اصفهان، یزد و ... برای توسعه صنعت و کشاورزی صادر، پیگیری و اجرا می کرد. نتیجه اش بهتر از این نمی شود. با محفوظ دانستن حق همه ایرانیان به استفاده از مواهب طبیعی از جمله آب، الان هموطنان اصفهانی فکر می کنند، آبی که در این سالها به آنجا منتقل شده حق آنها بوده است. نتیجه انتقال آب، بی آبی یا کم آبی مردم خرمشهر، آبادان، و کل جنوب خوزستان است. در کتابهای درسی تاریخ خوانده بودیم که تمدن ها در کنار آب بنا می شوند. نه اینکه آب را ببرند در کنار تمدن!
  • GB ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    چون تمام می‌شود
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    خداروشکر مشخص شد
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 5
    نظرم به ان کثافتی که میگه اعتراضات را سریعا سرکوب کنید اگه سواد داشتی و تاریخ میخوندی این حرف را نمیزدی.
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 2
    تفکرات نژادپرستی دردوران پهلوی شروع شد
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 0
    سلام بیایید یزد اب بخورید ببینید چقد با کیفت اصلا نمیشه خورد شهرستان های یزد اب رو از تانکر ها برمی دارند میبد حدوده یکسال اب ها از تانکر برمی دارن بعدم چرا مردم اصفهان لوله رو میشکنین اب میره بیرون هیچی مردم یزد خاطر تشنه میمونه واقعان که
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    چی بگم
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    موافق مشرقم
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    من که سردر نمیارم
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 2
    اگه جو کشور آروم باشه میشه مشکلات رو حل کرد
  • ناشناس IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 1
    مردم استان ها رو سر اب به جون هم میندازن
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    1 1
    درست میشه صبرمردم و تلاش مسئولین
  • خلج IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    0 0
    نمیدونم مشرق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس