به گزارش مشرق، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص نقش نظارتی این شورا در تقویت تعاملات میان مدیریت شهری با دولت، گفت: قاعدتا شورای شهر تا آنجایی که در توان داشته باشد برای بهبود این مناسبات دست به اقدام میزند و وارد عمل خواهد شد. باید اطمینان داشته باشیم که شورای شهر در این زمینه همه تلاشهای خود را به کار خواهد بست. اینطور نیست که تصور شود کار شورای شهر تنها نظارت کردن و ناظر بودن است. خود این نهاد هم برای برقرار کردن این نوع تعاملاتی که باید بین مدیریت شهری و دولت برقرار شود دست به اقدام میزند. البته این مساله که شورای شهر در زمینه افزایش تعاملات با دولت اقدام کند یک موضع قانونی نیست، اما قاعدتا اینگونه است و در گذشته اینگونه رفتار شده و باز هم میشود.
بیشتر بخوانید:
حمل و نقل عمومی تهران گران است؟
وی در واکنش به اینکه آیا برای افزایش نرخ کرایهی انواع وسایل حمل و نقل عمومی سازوکار مشخصی تعریف شده اذعان داشت: برای افزایش قیمت بلیط و محاسبه نرخ بلیط راهکارهای مشخصی وجود دارد. در این زمینه به شکلی دقیق محاسبهها به انجام میرسد تا معلوم شود بهای بلیط وسایط نقلیه عمومی باید چه مقداری باشد. اما اگر قرار باشد بهایی که برای بلیط از مردم گرفته میشود همان نرخی باشد که محاسبه شده در این صورت قیمت بلیط بسیار زیاد خواهد شد. این نکته باید مورد توجه قرار بگیرد که ما هیچوقت آن رقم واقعی مربوط به قیمت بلیط را از مردم نگرفته ایم. درواقع در هیچ دورهای از ادوار شورای شهر قیمت واقعی بلیط وسایل حمل و نقل عمومی از مردم گرفته نشده است.
بیشتر بخوانید:
بلیت مترو را گران نمیکنیم
رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: همیشه رقمی کمتر از آن میزان و نرخی که برای بهای بلیط محاسبه میشود گرفته شده است. این کار به این خاطر اتفاق افتاده تا ترغیبی باشد برای مردم که بیشتر به استفاده از وسایط نقلیه عمومی روی بیاورند. حتی در این زمینه هم دولت و هم شهرداری هر دو موظف شده اند یارانه پرداخت کنند تا نرخ مربوط به بلیط وسایل حمل و نقل عمومی بالا نرود. در کل همه تلاش ما این است که نرخ کرایه وسایل نقلیه عمومی افزایش پیدا نکند و به گونهای باشد که برای همه اقشار مردم این سیستم حمل و نقل عمومی قابل استفاده باشد. چون اگر قیمت این کرایهها خیلی بالا برود و مردم نتوانند از وسایل نقلیه عمومی استفاده بکنند در این صورت سیستم حمل و نقل عمومی این ویژگی عمومی بودنش را از دست میدهد.
چمران افزود: اما درباره اینکه تعیین قیمت بلیط قانون یا سازوکار خاصی داشته باشد چنین چیزی نیست. تصمیم گیرندگان در این زمینه مینشینند و شرایط روز را میسنجند و مطالعات اجتماعی مربوط به این موضوع را به انجام میرسانند و میزان سفری که مسافران حمل و نقل عمومی دارند را هم میسنجند و بر این اساس به نرخهایی برای بهای بلیط میرسند. البته تورم موجود در جامعه و نرخ و میزان تورم و همه عواملی از این قبیل برای تصمیم گرفتن درباره نرخ بلیط وسایط نقلیه عمومی مدنظر بوده و هست.