باقری‌کنی مخالف مذاکره بود یا منتقد بدعهدی‌ها؟

مذاکرات هسته‌ای ایران در حالی آغاز شد که رسانه‌های غربی و شبکه‌های فارسی زبان علیه مذاکره کننده ارشد ایرانی هجمه‌ای با اسم رمز «مخالف مذاکره و برجام» راه انداخته‌ تا از وی چهره ضد مذاکره نشان دهند.

به گزارش مشرق، دور اول مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ۱+۴ از روز گذشته در وین آغاز شد و تیم مذاکره کننده ایرانی پشت میز مذاکره ای قرار گرفت که نتیجه آن باید رفع تحریم‌های ظالمانه و سپس بازگشت ایران به تعهدات برجامی‌اش باشد. برخی طرف‌های حاضر در مذاکره اما، همه انرژی خود را معطوف به حضور در پشت میز مذاکره نکرده‌اند و در کنار رایزنی در مذاکرات، از راهکارهای مختلفی برای ایجاد فشار به ایران بهره می‌برند.

بخشی از این استراتژی که به عقیده کارشناسان معطوف به مقصرسازی در صورت شکست مذاکرات و هجمه به خواسته اصلی ایران یعنی لغو تحریم‌های ظالمانه و کسب منفعت اقتصادی ایران پس از توافق است؛ مساله‌ای که در اظهارات رابرت مالی نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در امور ایران بارها به شکل‌های مختلف بیان شده است.

اما بخش دیگری از این فشارها که شروع آن از رسانه‌های فارسی زبان غربی آغاز شد، هجمه به علی باقری مسئول و مذاکره کننده ارشد ایرانی است؛ هجمه‌ای که با اسم رمز «مخالف مذاکره و برجام» آغاز شد تا باقری را به عنوان چهره‌ای ضد مذاکره نشان دهد.

در همین راستا یورونیوز فارسی در گزارشی با عنوان «بازگشت منتقد اروپا به عرصه دیپلماسی ایران؛ باقری کنی مذاکرات هسته ای را به کدام سو می‌برد؟» تلاش کرد حضور علی باقری در پیشانی تیم مذاکره کننده هسته‌ای را نوعی عدم علاقه ایران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات قلمداد کند،  موضوعی که در ادامه این گزارش، سعی می‌شود با توسل به انتقادات سال‌های گذشته مذاکره کننده ارشد ایرانی نسبت به بدعهدی آمریکا و اروپا در زمینه عمل به تعهدات خود، اثبات شود!

در بخشی از این گزارش با استناد به اظهارات ۷ سال پیش باقری آمده؛ «او درست هفت سال بعد در گفت و گویی تلویزیونی مواضع تندتری نسبت به اروپا گرفت و گفت: وضع اروپائی‌ها مشخص است که چیست ولی تعجب من از عده‌ای در داخل است که در واقع می‌خواهند چهره اروپایی‌ها را همواره سفید کنند. اروپایی‌ها امتداد آمریکایی‌ها هستند. بحث من این نیست که با آنها قطع رابطه کنیم»

نکته قابل تامل این است که مذاکره کننده ارشد، ایرانی هیچ‌گاه حرف از ترک میز مذاکره و یا قطع ارتباط با اروپا نزده است و حتی در اوج این بدعهدی نیز همانطور که در بالا آمده تاکید می کند که «بحث من این نیست که با آنها قطع ارتباط کنیم»؛ اما برخی رسانه‌های داخلی نیز در امتداد گزارش‌های مغرضانه اینچنینی، تلاش می‌کنند از همین ابتدای مذاکرات مسئولیت هرگونه کارشکنی غرب و در نتیجه شکست احتمالی مذاکرات را متوجه ایران کرده و از همین راه، تیم مذاکره کننده ایرانی را تحت فشار قرار دهند.

این رفتار سیاسی در حالی انجام می‌شود که تیم مذاکره کننده فعلی را ترکیبی فراجناحی و شکل گرفته از کارشناسان خبره اقتصادی و بین المللی دارای مسئولیت در دولت‌های مختلف (با گرایش های مختلف سیاسی) شکل گرفته و هدفی جز برداشتن تحریم‌های ظالمانه با استفاده از قواعد دقیق و محکم بین المللی ندارد.

هجمه به تیم مذاکره کننده و علی باقری به عنوان مذاکره کنند ارشد آن، از سوی رسانه‌های خارجی و امتداد آن در رسانه داخلی، بدون شک خواسته یا ناخواسته بازی در زمین غرب و با هدف عدم دستیابی ایران به منافع به حق خود از مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌هاست.

حالا و با توجه به موفقیت‌های بین المللی دولت سیزدهم در زمینه واردات واکسن، عضویت دائمی در سازمان شانگهای، قرارداد سه‌جانبه گازی و مواردی از این دست، می‌توان ریشه جوسازی و هجمه برخی طرف‌های غربی را به راحتی تحلیل کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    7 16
    حسودان و بی عرضگان روش شان برای نشان دادن خود، بدگویی کردن از کسانی است که از ایشان برترند! گمان می کنند با پایین کشیده شدن ابرار خود بالا می روند! بدگویی ها از آقایان باقری و امیرعبداللّهیان را از این منظر باید نگریست!!!
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    5 5
    سخنان روحانی آخر دولت:چه کرد این دولت دیگه کسی نمیگه مذاکره بده.، واقعا روحانی کار خودشو کرد
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    5 4
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
    • حجی IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      3 0
      تکبیر
  • محمد IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    3 4
    طبعا کسی مخالف. مذاکره البته توسط انسان های صالح و کاربلد نیست
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    1 0
    مذاکرات برای مذاکرات نه تنهاهیچ سودی تداره بلکه هزینه وضررهای(آشکاروپنهان،مستقیم وغیر مستقیم،کوتاه ودراط مدت)بیشماری داردولی حداقل دوچیز سیاسی واقتصادی خوب برای غربیها وایران داره. الف-غربیها میتوانند دراین دوران پسا کرونا ازهیجانی شدن وافزایش قیمت نفت،گاز....جلوگیری وبه غارت ومفتخوریشون ادامه بدهندویک ثبات نسبی وامنیتی قابل کنترلی برای غارت منطقه به وجود بیآورندودوم اینکه فرصتی برای مداخلات بیشتر آشکاز وپنهان با خائنین ومفسدان داخلی برای فشارهای برای هلال شیعی ومردمی با گران کردن بنزین،گازومایحتاج مردم وایجاد اعتراض وانقلاب ایجاد کنند.
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    1 0
    من نمیدانم چه شده بدنبال احیا جسد متعفن برجامند!!!!!!؟
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    1 0
    ؟
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 1
    در صورت شکست مذاکرات ، عامل آن ایران است . آنها دنبال آرامش و خیر مردم نیستند .
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      0 1
      مذاکرات حتی صرفا برای مذاکره باشه، هرچند صرر متعدد داره ویکی دوتا سود هم برای دوطرف داره-آنهم فرصت وغارت هست
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 1
    مذاکرات حتی صرفا برای مذاکره باشه، هرچند صرر متعدد داره ویکی دوتا سود هم برای دوطرف داره
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 1
    مذاکرات حتی صرفا برای مذاکره باشه، هرچند صرر متعدد داره ولی یکی دوتا سود هم برای دوطرف داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس