مذاکرات وین

مذاکرات در حالی در وین دنبال می شود که برخی طرف های مذاکره در تلاشند تا بر روی روند مذاکرات برای لغو تحریم‌ها اثرگذاری منفی داشته باشند.

سرویس سیاست مشرق- دومین روز از مذاکرات لغو تحریم‌ها در هتل کوبورگ وین با یادداشت حسین امیر عبداللهیان در روزنامه ایران آغاز شد. وزیر خارجه در تحلیلی از مذاکرات وین نوشته است که علیرغم بدعهدی‌های غرب و بی‌اعتمادی به رویکرد و سیاست‌های غیر سازنده کاخ سفید، جمهوری اسلامی ایران با «اراده واقعی» و «حسن نیت» در دور جدید مذاکرات وین تلاش خواهد کرد به «توافق خوب»، پایدار و قابل راستی آزمایی مؤثر در حوزه لغو تحریم‌ها دست یابد.

از نکات قابل‌توجه روز دوم مذاکرات خبرسازی‌های رسانه‌های غربی است. مروری بر رسانه‌های داخلی و خارجی در روزهای اخیر نشان می‌دهد که؛ در داخل جناح لیبرال و اعضای ستاد به بایدن به فارسی برای تیم مذاکره‌کننده کشورمان حاشیه‌سازی کرده و رسانه غربی از آن بهره‌برداری می‌کنند! این تقسیم‌کار باهدف خروج آمریکا از فشار روانی برای لغو همه تحریم‌ها و راست آزمایی آن در حال انجام است. البته این ترفندهای نخ‌نما شده از سوی غربی‌ها و پادوهای داخلی آن بی‌اثر بوده و تیم مذاکره‌کننده کشورمان به ادامه در مسیر شش دور قبلی «نه قاطع» گفته است.

تکذیب خبرسازی اروپا درباره یک پیش‌نویس

پس از تلاش‌های مقامات آمریکایی و اظهارنظرهای تحریک‌آمیز رابرت مالی نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و همچنین بیانیه خصمانه و انگلستان و رژیم صهیونیستی پیرامون مذاکرات هسته‌ای، حالا مسئله فضاسازی برای ایجاد اخلال در مذاکرات وارد مرحله جدیدی شده است.

 خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی اعلام کرده بود که «طی دو روز گذشته ۷۰ تا ۸۰ درصد از پیش‌نویس مربوط به توافق نوشته‌شده است» این در حالی است که منابع آگاه نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ضمن رد این خبر تأکید کرده‌اند که این اظهارات کاملاً بدون پشتوانه بوده و هنوز راهی طولانی برای حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده است.

«نه قاطع» به ادامه مذاکرات به روش دولت روحانی/ پیش‌نویس ۶ دور مذاکرات گذشته به معنای توافق نیست! / دیپلمات‌های ایرانی به شیوه خطی مذاکره کردند/ هشدار اروپا به واشنگتن: تحریم‌ها را لغو کن!

علی باقری کنی رئیس هیئت نمایندگی ایران در وین روز گذشته ر مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد که تا وقتی در مورد همه‌چیز توافق نشده باشد در مورد هیچ‌چیزی توافق نشده است. تیم مذاکره‌کننده جدید ایرانی تأکید دارد که گفتگوهای جاری در وین، ادامه مذاکرات در ادوار قبلی است و آغاز روندی جدید است. وی در ادامه افزود: آنچه از ۶ دور مذاکرات قبلی پیش روی ما است یک پیش‌نویس است نه یک توافق و پیش‌نویس محل مذاکره است.

علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی در توییتی که در سوم نوامبر منتشر کرد از واژه «آغاز» به‌جای «ازسرگیری» استفاده کرد. واژه دوم عمدتاً توسط سایر اعضای توافق هسته‌ای به‌ویژه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها استفاده می‌شود. این بدین مفهوم است که تیم مذاکره‌کننده ایرانی به دنبال ورود به مذاکرات با دستور کار و رویکرد جدیدی است.

ازاین‌رو، ایران این بار تیم رده بالایی را راهی وین کرده است تا درباره «رفع مؤثر تحریم‌ها» که از نگاه تهران، تنها راه معتبر برای حل مشکلی است که بنا به گفته یک دیپلمات ایرانی، «فقط و فقط توسط ایالات‌متحده» ایجادشده است. برخلاف ادوار قبلی، تیم ایرانی به دنبال این است که مذاکرات را به روش خطی دنبال کند و نه اینکه مباحث تحریم‌ها و هسته‌ای به‌موازات هم و به‌صورت هم‌زمان موردگفتگو قرار گیرند

روز گذشته نیز انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرده بود که مذاکرات فعلی در وین در امتداد ۶ دور مذاکرات پیشین قرارداد؛ این خبر نیز به‌سرعت از سوی عضو ارشد تیم مذاکره کنند ایران رد و تأکید شد که در مذاکرات پیشین تنها یک پیش‌نویس پر ابهام و بدون توافق تهیه‌شده است.

به نظر می‌رسد خبرسازی رسانه‌های غربی باهدف ایجاد جو روانی در داخل ایران طراحی‌شده تا پازل اصلی پروژه مقصر سازی در صورت هرگونه عدم توافق احتمالی، به عهده طرف ایرانی گذاشته شود. برخی معتقدند که این شیوه برای افزایش فشار به تیم ایرانی برای عقب‌نشینی از خواسته اصلی خود یعنی لغو تحریم‌های ظالمانه، طراحی‌شده تا تیم مجبور شود تحت‌فشار در بازه زمانی کوتاه به خواسته‌های برخی طرف‌های اروپایی با همراهی آمریکا تن دهد.

«نه قاطع» به ادامه مذاکرات به روش دولت روحانی/ پیش‌نویس ۶ دور مذاکرات گذشته به معنای توافق نیست! / دیپلمات‌های ایرانی به شیوه خطی مذاکره کردند/ هشدار اروپا به واشنگتن: تحریم‌ها را لغو کن!

تیم اقتصادی ایران مشغول کار است

علاوه بر مذاکرات حقوقی اعضای تیم اقتصادی همراه با هیئت جمهوری اسلامی ایران مذاکرات خود را برای لغو تحریم‌ها آغاز کرده‌اند. در اولین قدم معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه ایران با رئیس بانک مرکزی اتریش دیدار کرد. در ملاقات مهدی صفری، معاون دیپلماسی با هولتزمان رئیس بانک مرکزی اتریش، طرفین ضمن مرور همکاری‌ها، زمینه‌های تقویت و گسترش ارتباطات بانکی و مالی را موردبررسی قراردادند.

«نه قاطع» به ادامه مذاکرات به روش دولت روحانی/ پیش‌نویس ۶ دور مذاکرات گذشته به معنای توافق نیست! / دیپلمات‌های ایرانی به شیوه خطی مذاکره کردند/ هشدار اروپا به واشنگتن: تحریم‌ها را لغو کن!

 مذاکره جواب ندهد، ایران برنامه پیشرفت هسته‌ای خود را تشدید می‌کند

پایگاه خبری «آکسیوس» آمریکا که از ماه‌های گذشته به اخبار اختصاصی پیرامون تحولات هسته‌ای ایران در ایالات‌متحده دسترسی پیداکرده است به نقل از منابع آگاه با بحث‌های داخلی آمریکا گزارش داد مقامات ارشد بایدن عمیقاً نگران هستند که ایران در توسعه هسته‌ای کنونی خود بیش‌ازحد پیش برود که باعث شود برای بازگشت به توافق ۲۰۱۵ بسیار دیر شود. این نگرانی ریشه در این واقعیت دارد که دانشمندان دانشی را که پس از توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته به دست می‌آورند، از یاد نمی‌برند. به نوشته آکسیوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به گزارش این رسانه مدعی شد: «ما به‌صراحت اعلام کرده‌ایم تداوم تشدید هسته‌ای ایران غیر سازنده است و باهدف اعلام‌شده این کشور مبنی بر بازگشت به پایبندی متقابل به برجام همخوانی ندارد».

 پایگاه آکسیوس دوشنبه هم در گزارش دیگری نوشت ۲ منبع آمریکایی اعلام کردند رژیم صهیونیستی ۲ هفته پیش اطلاعاتی را با متحدان آمریکایی و اروپایی به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد ایران گام‌های فنی برای آماده‌سازی غنی‌سازی اورانیوم تا غنای ۹۰ درصد را برداشته است. بر اساس اطلاعاتی که توسط رژیم صهیونیستی با آمریکا به اشتراک گذاشته‌شده، ایران مقدماتی را فراهم کرده که به این کشور اجازه می‌دهد درصورتی‌که تصمیم بگیرد طی چند هفته غنی‌سازی ۹۰ درصد را آغاز کند. آکسیوس نوشت دفتر نخست‌وزیری، وزارت خارجه و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کردند.

 کاخ سفید نیز به درخواست‌ها برای اظهارنظر دراین‌باره پاسخی نداده است. آکسیوس در گزارش خود نوشت گانتس طی روزهای آینده به واشنگتن سفر خواهد کرد تا با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و دیگر مقام‌های این کشور درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کند. در همین حال روزنامه «نیویورک‌تایمز» شامگاه دوشنبه با انتشار گزارشی درباره نشست کمیسیون مشترک برجام در وین نوشت: «یک مقام ارشد اروپایی که خواست نامش فاش نشود گفت مذاکره‌کننده ایران در این نشست گفت درصورتی‌که خواسته‌های ایران برآورده نشود، ایران برنامه هسته‌ای خود را تشدید خواهد بخشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    7 20
    یه طوری میگین مراکرات برا لغو تحریمها انگار ایران قرار نیست هسته ای شو محدود کنه !!!با بچه مگه طرفین اخه مذاکره تحت فشار برا توقف فعالیتهای هسته ای است
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      4 2
      اینها همش فکر میکنند جناح مقابل بچه است
    • آمریکای دوزاری IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      26 4
      ساکت شو بله دقیقا همینطوره ما هسته ای رو ادامه میدیم آمریکا هم مجبوره تحریم لغو کنه . تحریم لغو نکنه تو منطقه اذیتش میکنیم . موشک هم میزنیم تو سرش .
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      4 0
      نکته: ارز مورد نیاز صنایع و تجار و دانشجویان و.. در صرافیها با ارائه مدارک با قیمتی حدود ۱۰درصد کمتر از بیرون صرافی تامین میشود. اما ارز دلالها بیرون صرافیها و در کف خیابان که غالبا مشتری خاصی ندارد جز خود دلالها ، مهمترین مانع نزول قیمت ارز صرافی و قیمت سایر کالاها است. یعنی یک بازار جعلی و مخرب بدون مشتری واقعی ، روی بازار واقعی اثر مستقیم میگذارد و قیمت کالاها را بالا نگه میدارد حتی اگر هیچ تحریم خارجی نباشد .
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      1 0
      ???
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      1 0
      ?
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      6 0
      مشرق جان دلار امروز شدیدا نزولی شده چرا اطلاع رسانی نمیکنی تا بیشتر سقوط کنه؟ اگه دولت قبل بود الان کلی پز میداد بخاطر مذاکرات دلار سقوط کرد
    • حسین IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      1 0
      هر نتیجه شد منتشر شود تا تمام مردم متوجه شوند شما تمام سخنانم را سانسور میکنید اگر ازا ده پخش کنید می دانم نیستید
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    6 26
    مذاکره بد بود که. سرنوشت کشور نباید به برجام گره میزدیم که. حالا اینا هیچی،40 نفر به نظرتون یکم زیاد نیست؟ بعد داخلشون یه نفرم از وزارت نفت که انقدرصادراتش برامون حیاتیه نیست. نکنه همشون مترجم هستن؟
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      14 4
      خود رو به نادانی و حماقت نزن، دارن گندکاری قبلیا رو جمع میکنن که بیش از این بوش همه رو خفه نکنه! اگر عقلتون رو بکار بندازید می فهمید که الان که ایران طلبکاره نباید بیرون بیاد این حرفا مال قبل از مذاکرات خفت بار و تحميل خسارت‌های هنگفت بود! پس لطفاً دیگه ماله نکشید!
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      14 0
      آره داداش فرض کن مترجم هستند تا فرق لغو و تعلیق رو بفهمند
    • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      2 0
      آره تو راست میکی 40نفر خیلی زیاده قبلا 4 نغر بودند دوتاشون مذاکره میکرد عراقچی برا آبجی شرمن کادو میخرید جواد جونم با کری قدم میزد بعد حسن چاخان هم میگفت مذاکره باید بشه تا مشکل آب خوردن مردم حل بشه
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    11 2
    تنها موضوعی که بی معنا و حقه بازی است.مذاکره در باره قرار دادی است که استکبار با وقاحت از ان خارج شده و انرا قبول ندارد.
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    17 5
    برجام دفن خواهد شد انشاالله
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      1 3
      ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      2 3
      جرات را ندارید
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    9 1
    هر گونه عقب نشینی از مواضع جدید و اصولی دولت آقای رئیسی موجب خسارات بسیار بزرگتر از خسارات وارد شده در دولت آقای روحانی خواهد شد . باید محکم جلو رفت و از مذاکرات هیئت قبلی اگر مفادی همسو با سیاست های جدید ایران است دفاع کرد در غیر اینصورت همه را رد نمود . مین گذاری های دولت بنفش همه جا مشهود است .
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    7 1
    مذاکره ذلت بار مدل زانو زدن و خودکار پرت کنی و اعتماد به امضای جان کری بد بود و خسارت بار نه این نوع مذاکره با برنامه و هدفمند و از روی عزت
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    6 0
    بهترين کار را تيم مزاکره کننده رئیسی انتخاب نموده تمرکز روی لغو تحريم ها وراستی آزمایی آن اگر غربی‌ها در رأس آن کدخدا اين شروط ايران بپذیرند ایران به خواسته های خود رسيده وبه‌ تعهدات‌ خود زیل برجام بر میگردد واگر طرف های مقابل خواسته‌های ايران را عملی نکنند آن‌ها باعث شکست مزاکرات احیای برجام شده‌ نه ایران
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 1
    چه انتظاری دارند؟
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    1 4
    مذاکرات برای مذاکرات نه تنهاهیچ سودی تداره بلکه هزینه وضرردارد
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    9 1
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 0
    غرب برای کنترل نفوذ منطقه ای ایران باید باب برجام را باز نگهداره، حتی اگر مجبور شود به ظاهر تحریم‌ را کم کند
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    7 2
    هشدار اروپا یه آمریکا خخخخخخ خب اونا دنبال یه توافق بدتر از برجام هستند والا دور میز نمیومدن .
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    0 1
    بروید کنار
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    2 0
    دلارباید به زیر۱۵ تومان برسه ومیرسه مذاکرات نتیجه میرسه واردات خودرو هم ازادمیشه دلالهای مفت خور وزالو وبه دنبال ان مردم سودجو که درپی پول بی زحمت بودن با پایین امدن دلار مجبورمیشن برای ضرر کمتر دلارهاشون روبفروشن
  • فرید IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    7 3
    آخرش همون برجام رو قبول میکنند - اگر برجام بد بود ۴۰ نفری نمیرفتند برای احیای برجام
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
      2 1
      برحام بدون(رفع تحریم،راستی آزمایی)وبا(دون پاشی دلاری با چمدان؛حضور جاسوسان آژانس،توقف،محدود ونامحدود،گام به گام،تعلیق،پلمپ وبتن کردن و۱۵ و۲۰درصد غنی سازی...)بدرد چی میخوره
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۰
    3 0
    این درسته ، ما که سختیها رو تحمل کردیم نباید این سختیها به راحتی با پفک نمکی عوض بشه ، ما از ساخت بمب هسته ای خودداری میکنم در صورتی که تمام تحریمها لغو بشه وگرنه ما هم محدودیتی برای تحقیقات و پیشرفت قائل نیستیم، الان تیم مذاکره کننده تیم هستند نه قبلیها که مقابلشون یه عده خانم رو نشونده بودند تا نتونند از حق ما دفاع کنند
  • ایرانی US ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    به شیوه خطی مذاکره کردند. مطمنی منحنی نبوده؟ ولی فکر کنم زاویه دار بوده ها. ولی زاویه اش انحنا داشته و ذوزنقه هم تا حدودی.
  • ایرلاین IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    چی بگم.خوب بود ولی
  • aliraza IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    اخه اگه قرار باشه به به و چه چه بگیم چه نیازی به نظر سنجی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس