مذاکرات وین برجام دوحزبی

یک اندیشکده آمریکایی مدعی شد پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات فرمانداری و مجلس نمایندگان ویرجینیا احتمالاً تلاش‌های دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران را مختل خواهد ساخت.

سرویس جنگ نرم مشرق - بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در یادداشتی به قلم مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی و متیو تسوایگ از اعضای ارشد این اندیشکده تندرو و ضدایرانی نوشت: انتخابات پیامدهایی دارد. پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات فرمانداری و مجلس نمایندگان ویرجینیا، همراه با رقابت سخت و غیرمنتظره در انتخابات فرمانداری نیوجرسی، فقط نشانگر یک زلزله سیاسی داخلی نیست، بلکه احتمالاً تلاش‌های دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران را نیز مختل خواهد ساخت.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


 بایدن برای توافق با ایران به یک رویکرد دوحزبی نیاز دارد/ لغو دائمی تحریم‌ها نیازمند تأیید کنگره و سنای آمریکا

بایدن برای توافق با ایران نیاز به حمایت دوحزبی دارد

این اندیشکده که نقشی کلیدی در تعیین سیاست‌های تحریمی علیه ایران دارد می‌نویسد: اگر بایدن بخواهد توافق با ایران عمر طولانی‌تری از زمان حضور خودش در کاخ سفید داشته باشد، باید با حمایت دوحزبی از جانب سنا مبنی بر مناسب بودن معاهده‌ای که دولت انجام می‌دهد، وارد مذاکرات شود. در غیر این صورت، تاریخ تکرار خواهد شد و رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه بعدی از توافق خارج خواهد شد، درست همان‌طور که دونالد ترامپ توافقی که باراک اوباما با تهران منعقد کرده بود را رد کرد.

چشم امید جمهوری‌خواهان به انتخابات آتی کنگره و ریاست جمهوری

هیچ چیز در سیاست‌های آمریکا ماندگار نیست. در ۲۰ ژانویه، بایدن با اکثریت اندک و نزدیک به ۶۰ درصد محبوبیت در مجلس نمایندگان و سنا تحلیف شد. ده ماه بعد، نفوذ سیاسی رئیس‌جمهور به وضوح ضعیف شده نرخ محبوبیت وی کاهش یافته است. بر اساس نتایج انتخابات در ویرجینیا و نیوجرسی، جمهوری‌خواهان اکنون انتظار دارند که بتوانند در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲، کنترل مجلس نمایندگان و سنا را به دست گیرند و شاید بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نیز پیروز شوند.

این نتایج، برای ایران که می‌خواهد بایدن ضمانت کند که ایالات متحده بار دیگر از توافق هسته‌ای خارج نخواهد شد، مشکل‌ساز است. در حال حاضر، تهران به لطف تصمیم بایدن مبنی بر عدم اعمال بسیاری از تحریم‌های دوران ترامپ، در حال کسب میلیاردها دلار درآمد ناشی از فروش نفت و سایر تجارت‌های خارجی است. اما ایران می‌خواهد که تحریم‌ها به صورت کامل برداشته شده و شرایط برای همیشه اینگونه بماند.

 بایدن برای توافق با ایران به یک رویکرد دوحزبی نیاز دارد/ لغو دائمی تحریم‌ها نیازمند تأیید کنگره و سنای آمریکا

لغو تحریم‌ها نیازمند تغییر قانون است

دوبوویتز افزود: با این حال، برای این که لغو تحریم‌ها به صورت جامع و دائمی امکان‌پذیر شود، لازم است که اکثریت دوحزبی، هم در مجلس نمایندگان و هم در سنا حامی آن باشند، زیرا لغو تحریم‌ها یکبار برای همیشه، نیازمند تغییر قانون است. اگر لغو تحریم‌ها تبدیل به یک موضوع دوحزبی شود (همانطور که اکنون هست)، موفقیت آن بسته به موفقیت سیاسی هر کدام از احزاب، بالا و پایین خواهد رفت.

تیم مذاکره‌کننده بایدن از تاریخ ۲۹ نوامبر، همراه با نمایندگانی از چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران که سایر طرفین برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام هستند، در وین حضور دارند.

اعلام این نشست، پس از بیانیه مشترک رهبران فرانسه، آلمان، انگلیس و ایالات متحده صورت گرفت که در آن متعهد شدند «بازگشت ایرانیان به برجام، موجب لغو تحریم‌ها با پیامدهای ماندگار برای رشد اقتصادی ایران خواهد شد.» بایدن می‌داند که ایران چه می‌خواهد و مصمم است که آن را انجام دهد. اما بدون جلب موافقت جمهوری‌خواهان و انعقاد قراردادی که ۶۷ رأی لازم برای حمایت از تصویب را در سنا دریافت کند، دولت آمریکا نمی‌تواند ماندگار بودن لغو تحریم‌ها را تضمین کند.

 بایدن برای توافق با ایران به یک رویکرد دوحزبی نیاز دارد/ لغو دائمی تحریم‌ها نیازمند تأیید کنگره و سنای آمریکا

برجام یک توافق سیاسی بود تا یک معاهده

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: ایرانیان خواهان ضمانت‌هایی هستند که دولت‌های بعدی آمریکا از توافقی که با بایدن حاصل شود، خارج نخواهند شد. این مسئله احتمالاً غیرممکن خواهد بود، مخصوصاً اگر تهران صرفاً محدودیت‌های موقت روی برنامه هسته‌ای خود را بپذیرد، اقدامات ضعیفی برای راستی آزمایی انجام دهد و هیچ محدودیتی روی برنامه موشک‌های بالستیک خود اعمال نکند. اوباما با اعطای همه این امتیازها توافق ۲۰۱۵ را امضا کرد، با این حال همین‌ها دلایلی بود که باعث شد جمهوری‌خواهان برجام را تقریباً به اتفاق آرا رد کنند و حتی بعضی از دموکرات‌ها هم از آن حمایت نکنند.

برجام به جای یک معاهده، یک توافق سیاسی بود که عناصر قانونی الزام‌آور نداشت. حتی مذاکره‌کنندگان سند برجام را امضا هم نکردند. این همان مدل توافقی بود که روسای جمهور امضا می‌کنند و در صورت لازم زیر آن می‌زنند، بنابراین احتمالاً دولت بایدن گزینه‌های مناسبی برای ارائه ضمانت‌های قانونی مبنی بر اینکه دولت‌های بعدی به توافق پایبند خواهند بود، در اختیار نخواهد داشت.

 بایدن برای توافق با ایران به یک رویکرد دوحزبی نیاز دارد/ لغو دائمی تحریم‌ها نیازمند تأیید کنگره و سنای آمریکا

لغو برجام توسط کنگره و دولت بعدی نه تنها امکان‌پذیر، بلکه محتمل

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در پایان گزارش خود به کاخ سفید توصیه کرد: دولت آمریکا باید به جای آن که با عجله به یک توافق ناقص، موقت، و از لحاظ سیاسی مشاجره آمیز بازگردد، رویکرد خود را بازبینی کرده و با داشتن یک ذهنیت دوحزبی، برای ایجاد پارامترهای یک توافق جدید قابل قبول که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بتوانند آن را به عنوان یک معاهده الزام‌آور تصویب کنند، تلاش کند.

در غیر این صورت، نتیجه انتخابات هفته گذشته ویرجینیا به این معناست که رد شدن برجام توسط کنگره و دولت بعدی نه تنها امکان‌پذیر، بلکه محتمل است، مگر این که بایدن متوجه شود که سازش و مصالحه تنها راهی است که وجود دارد.

 بایدن برای توافق با ایران به یک رویکرد دوحزبی نیاز دارد/ لغو دائمی تحریم‌ها نیازمند تأیید کنگره و سنای آمریکا

پیروزی مهم جمهوری‌خواهان در انتخابات فرمانداری

لازم به ذکر است جمهوری‌خواهان آمریکا در انتخابات فرمانداری ویرجینیا به پیروزی مهمی دست یافتند. در انتخاباتی که نتیجه آن به معنای شکست حزب جو بایدن تلقی می‌شود، گلن یانکین، نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات فرمانداری ایالت ویرجینیای آمریکا پیروز شد. گلن یانکین، نخستین جمهوری‌خواهی است که در ۱۲ سال گذشته به عنوان فرماندار ایالت ویرجینیا انتخاب می‌شود. یانکین، سرمایه‌دار و سیاستمدار نوظهور، با تری مک آولیف، نامزد دموکرات برای کسب کرسی فرمانداری که در اختیار رالف نورتهام از حزب دموکرات است، رقابت کردند. او مورد حمایت دونالد ترامپ بوده هرچند فاصله خود را با رئیس‌جمهوری سابق آمریکا حفظ کرده است. به گفته ناظران نتیجه انتخابات را می‌توان به عنوان یک همه‌پرسی درباره عملکرد جو بایدن در نظر گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 1
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    برجام به جای یک معاهده، یک توافق سیاسی بود که عناصر قانونی الزام‌آور نداشت. حتی مذاکره‌کنندگان سند برجام را امضا هم نکردند!! پس کری هم امضا نکرد؟؟ پس چی تضمین بود؟
  • DE ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    بایدن برای توافق با ایران به یک رویکرد دوحزبی نیاز دارد/ لغو دائمی تحریم‌ها نیازمند تأیید کنگره و سنای امریکا نیاز دارد.// مشکل ما نیست امریکایی ها خودشون تحریم ها را آوردند خودشون هم باید راه برداشتن تحریمها را پیدا کنند . مگر ما تحریمها را آوردیم.
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    کنگره وریاست جمهوریها امریکا وتمام استکبلر؛لشعللگران غارتگران تحمیلگران ،مفسدان وخاینی ،جاسوسان وجنایتکاران خودی ونخودی داخلی وخارجی....)ربطی به ایران وایرانی ندارد، فقط رفع تحریمهای ظالمانه بدون هرشرط وهرمداخلات وغارت وظلمی.‌‌...
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    آیا غیر از ایران دیگری . اینمقدار در انتخابات آمریکا با اهمیت و تاثیر گذار هست. . چون صهیونیست حمایت کننده و عامل مهم در حکمرانی . و سیاست گران. آمریکاست .. معلوم میشه . اسرائیل نگران تز از همیشه . دست بکار شده . ایران نیز . فشار و مقابله با خصومت را در دستور کار داشته باشه .
  • GB ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    4 0
    با این حساب برای چه مذاکره میکنیم؟ آمریکا قصد بازگشت به برجام را ندارد!
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 4
      سلام - - برخى از مردم، كمال را عيب و نقص مى بينند. «ما لهذا الرسول» (زندگى عادّى و حضور در ميان مردم، براى رهبر كمال است.) - دعوت به خدا منافاتى با كاميابى از دنيا ندارد. «يأكل - يمشى» - رهبر نبايد از جامعه جدا باشد. كسى كه اهل رفت و آمد با مردم است، بهتر مى تواند آنها را ارشاد كند. «يمشى فى الاسواق» - انبيا آن چه احتياج داشتند، شخصاً مى خريدند. «يمشى فى الاسواق»
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 1
      امریکا و اروپا اگر نمی توانند در مورد لغو موثر تحریم ها و خارج نشدن مجدد از برجام تضمین بدهند باید قید برجام را بزنند.
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    3 0
    آمريكا خواسته اصلي خود را در پايان دور ششم مذاكرات به وضوح بيان كرد. تا رابطه ايران و آمريكا عادي نشود يك توافق بلند مدت حاصل نخواهد شد. .
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      1 2
      رابطه ایران آمریکا وقتی عادی میشه که ایران تجزیه بشه و این خواست اصلی آمریکا و اسرائیل هست. عقلای قوم هم به خوبی این رو فهمیدن و قرار نیست به خواسته های تضعیف کننده و تجزیه طلبانه آمریکا تن بدن.
  • سعید IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 2
    در غربیها و غربگداها چیزی بعنوان انسانیت و عزت نفس وجود ندارد! بشر غربی آنجا که پای هوای نفس و تبعیت شیطان باشد،اگر دهانش توسط خواننده زن پر از ادرار شود،خم به ابرو نمیآوردکه شاد هم میشود،از سویی دیگر اگرتمام ملتها را بقتل برساند آرام نمیگیرد! یک غرب پرست یهودی بهایی در ایران،نه به پیشرفت و توسعه جامعه اهمیت میدهد و نه به عزت نفس آنها کار دارد،غربپرست یهودی بهایی منافقانه و با هر ترفند خود را به کرسیهای حاکمیتی میرساند و با پولی که از جیب ملت میدزدد خود را بزک نموده آرزو میکند غربیها در دهان او ادرار میکند.(گهگاهی مرتدها. خالی از معرفتها پشت صحنه عالم و حقیقت خود را آشکار میکنند،ظاهر بین نباشیم)
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    3 2
    چرا ما یک ظریف نادان به تنهایی میتونه یک بیانیه تله برجامی را(بدون تضمینهای لازم ازطرف مقابل را) اجرایی کندوکشور وممنلکتی را به نابودی وخسارات مختلف حانی ومالی دچار کند،ولی استکبار یک دفعه ریاست جمهوریهایش که ادعای رهبری دنیا را دارند با کنگره،اسرائیل و....علیرغم داشتن حق وتو،برایشان تصمیم بگیرد،پس بازهم تله ادامه دارد!؟
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 2
    مگر ریاست جمهوریهای آمریکا حق وتو وادعای رهبری دنیا را نداشتند!؟پس بازهم تله برجامی ادامه داره!؟
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      1 0
      خب دیگه بحث همینه. تا وقتی هست اختیار داره. حاضر هم نیستن توافق رو قانون کنن. یعنی ما عملا داریم با دولت آمریکا قرار داد میبندیم نه با حکومتش. دولت که بره توافق رو هواست
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      1 1
      بایدن حالا ازحق وتویش استفاده کنه وکل تحریمها را برداره،تاسه سال دیگه که عوض بشه یا نشه-ساختار تحریمهای برداشته شده،بخواهد برگردد باز خیلی طول میکشد که مردم ایران را دوباره بتوانند ضعیف کنند
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 2
    دوحزبشون ورئیس جمهورهای حق وتوایشان باید دست از(غارت،اشغال،انحصار،تحمیل،فساد،خیانت،دروغ،جنایت،زوروتزویر،ترور...)ایران،منطقه وجهان بردارند
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 1
    مگر بابدن حق وتو نداره!،
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      2 0
      چرا ، بایدن اگر بخواد همین الان به راحتی می‌تونه کل تحریم هارا برداره و برجام و امضا کنه . اما ۳ سال دیگه که ترامپ یا جمهوریخواه اومد می‌تونه به کل بزنه زیر همش . برای اینکه ترامپ به راحتی نتونه بزنه زیرش باید به تصویب کنگره برسه . دو حزبی یعنی هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات تاییدش کنند .
    • حامی IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      1 1
      دوست عزیز با دو سوم آرا میتوان وتوی بایدن را بی اثر کرد
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 1
      در صورتی که دو سوم سنا رای دهند وتو لغو می شود
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 0
      ۴۵۶ عضو دموکرات مجلس نمایندگان داره و ۵۱ سناتور هم عوض سنا . دو سوم کل یعنی باید نصف دموکرات ها هم با جمهوریخواه ها همراه بشن . خیلی بعید هست . شدنش میشه ولی دموکرات ها و جمهوری‌خواهان هماهنگ هستند . مثلا وقتی موضع استیضاح ترامپ بود به واسطه جمهوریخواه ها که باید دو سوم رای به استیضاح میدادن ، این اتفاق نیفتاد .
  • محمد IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 2
    یه قصه از پدربزرگ: یکی بود یکی نیود، غیر از خدای مهربون هیچکس نبود! یک دونده بود که خوب میدوید، تند و جلوتر از دیگران میدوید، حسودا گفتن چه کنیم چه نکنیم به این نتیجه رسیدن که بروند و مذاکره کنند! اول گفتن اصلا غلط کردی دویدی! برداشتن کتک حسابی هم دونده ی قصه ما رو نواختن! دونده خسته و کوفته رفت فکر کرد گفتن اوکی! من میرم بدنسازی!! دونده با قدرت بیشتر به مسیر دومیدانی برگشت! حسودا گفت جکار کنیم، میریم مذاکره کنیم! چندتا از فرزندان دونده عاشق این حسودا بودن بی هیچ دلیلی! بچه ها رفتن پیش دونده گفتن حسودا گفتن اینا رو بهتون میدیم، دیگه ندو دوچرخه برات میفرستن!!! دونده که عاشق بچه ها بود گرفت نشست، میدید همه دارن از او جلو میافتن، بعضی ها هم ناغافل یه کشیده میخوابونن گوشش، با خودش گفت بچه ها غلط کردن پاشیم که همه چیز از دست رفت! دونده دوباره برگشت، اینبار اسکیت به پاهاش وصل کرد، وقتی هم به اونایی که بهش کشیده زده بودن رسید یکم نواختشون! حسودا دوباره جمع شدن گفتن چه کنیم چه نکنیم، گفتتن میریم مذاکره کنیم! گفتن آها..! ما که نمیتونیم نگهش داریم زورش زیاده و الانه هم هوشیار شده، مثل گذشته فریب نمی خوره! حسودا گفتن خیلی خوب؛ بشه یک ثانیه هم دونده رو متوقف کرد، کار بزرگیه!!! رفتن به دونده گفتن به به، ای سیاه رنگ قشنگ، ای که پر و بالت خواستنی، تو چ می خواهی، بازگوی ...؟ دونده که جا خورده بود، گفت اینا رو! این شد که دونده باز افتاد تو تله! گفتن تو ندو هر چه خواهی بگو! گفت برین اینا رو انجام بدین! گفتن انجام میدیم! صبر کن ندو تا برسی کنیم خواسته هات رو! دونده وایستاد!! حسودا گفتن شرط هات قبول! اینا هم شرط های ما ..! حسودا تو برگه نوشته بودن میخوای بدوی بدو، در این میدان ندو! گفته بود میخوای بدوی بدو ولی اینجا باید اینجوی و با این سرعت بدوی و هر جا ما گفتیم بیای پلیس راه برگه ورود خروج پر کنی! گفتن تو آزادی بدو، ولی کفشات رو درآر و بدو! گفتن تو بدو ولی این غذاهایی که ما بهت میدیم رو بخور! گفتن بدو، ولی ما اینجا یه گردهمایی داریم تو هم مثل ما بیا... حسودا به دونده گفتن بازم خواسته داری؟ دونده که شوکه شده بود و انتظارش رو نداشت گفت آره، حسودا برداشته و نداشته گفت قبول! بگذار ما بریم بررسی کنیم جواب میدیم! دونده گفت نخیر مثل گذشته نیست الان جواب میخوام! حسودا که تا این لحظه خوشحال ب
  • محمد IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 2
    حسودا که تا این لحظه خوشحال بود دونده رو مدتی متوقف کرده اند، گفتن باشه! قبوله، اینم شرط های ما ..! دونده رفت فکر کنه و از دویدن غافل شد. ادامه دارد...ان شاءالله که نداشته باشد.
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 2
    روسیه واردات محصولات کشاورزی از ایران را ممنوع کرد..!!!
    • DE ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      0 1
      چون ترکمنستان را گاز گرفتید و به مشکون هم به روسیه نگرفتید خب ناناحت شده شاید./
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 6
    در صورت عدم توافق با آمریکا پلن بی برای کشور های اروپایی این هست که در تعامل با ایران مستقل از آمریکا عمل کنن و برای این موضوع ضمانت قابل راستی آزمایی بدن. به این شکل توافقی بین ایران و ما بقی کشور ها شکل بگیره ولی خیلی قوی تر و محکم تر از قبل. البته اگر بشه
  • احمد IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    3 2
    عوض تاکید بر تولید تسلیحاتی و تهاجمی .مملکت باید همچون کشور های پییشرفته دیگر در زمینه تکنولوژی.کشاورزی .و سرمایه گزای های داخلی . و.......پیشرفت نماید تا امرار معاش گدایی این و ان را نکند و دلال بازی .رانت خواری. واسطه گری .و.....برچیده شود تا مجبور نشود برای ابراز حقانیت خود دست به دامن روسیه و... شود .
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 1
    چرا رژیم اسرائیل از عدم توافق ایران با اروپاییان و امریکا هراسی ندارد؟!!!! بنظرم در حال حاضر زمان مناسبی است که اسرائیل عواقب تصمیمات و استراتژی های نادرست رو متوجه بشه .... اسرائیل باید متوجه بشه نمی تونه با مقدار کمی زمین غصبی برای کشور پهناوری مثل ایران تهدید محسوب بشه و همچنین اروپا و امریکا متوجه بشن که دیگر ایران حاضر نیست شرایط موجود رو تحمل کنه اگر قرار ایران از تحریم ها ضرر کنه همه ضرر می کنن
  • بنده خدا IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 1
    من نمیفهمم پس الان داریم چکار میکنیم و چرا داریم مذاکره میکنیم؟؟؟؟ دفعه قبل همه حتی مخالفان داخلی برجام احتمال خیلی ضعیف میدادن ترامپ از برجام خارج بشه اما الان همه حتی سناتورهای جمهوری خواه و همه تحلیلگرها دارن داد میزنن برجام جدید با بایدن هم موقتیه و رییس جمهور بعدی حتما ازش خارج میشه. ملت ایران مگه مسخره آمریکاییهای پست و پلید و کثیفن؟؟؟؟؟ اگه رییس جمهور بعدی خارج بشه دلار میره واسه صد هزار تومن. یکبار برای همیشه از برجام خارج بشید و هر گونه توافق جدید رو موکول به تصویب در سنای آمریکا کنید. تنها راه همینه. بعدا هیچ بهانه ایی از قبیل نمیدونستیم و قابل پیشبینی نبود پذیرفته نیست چون همه الان دارن داد میزنن برجام موقتیه و رییس جمهور بعدی آمریکا زیر پا لهش میکنه. مشرق اینا رو منتشر و منتقل کن
  • حسین IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    نیازی به لغو دائمی نداریم
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 2
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    تنها راه ایران وایرانی درشرایط بسیارحساس حال وآینده کشور،منطقه ودنیا(عدالت،اقتدار،استقلال،خودکفایی،انواع پیشرفتهاعلی الخصوص پیشرفتهای هسته ای بدون محدودیت،شرط وبازرسی جاسوسان،مقاومت،جهاد وجنگ....)درمقابل(استکبار،غارتگران،تحمیلگران،اشغالگران،انحصارطلبان،مداخله جویان،خرابکاران،جنایتکاران،گاوهای شیرده،شیفتگان وهمدستان استکبار،امتیازیها،سهمیه ایها،منتصبان بی رقابت،خائنین،منافقان ومفسدان خودی نخودی وابسته داخلی وخارجی...)هست.ولاغیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس