به گزارش مشرق، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با اشاره به اینکه رشد تولید بازیهای رایانهایساخت ایران و حضور فعالانهی جوانان ایرانی در بازارهای جهانی با کمکدولت مردمی شتاب میگیرد در فضای مجازی نوشت: سرمایهگذاری گسترده در تولید بازیهای داخلی از منبع مالیات ۱۰ درصدی بر بازیهای خارجی، اولین قدم حمایتی دولت در بودجه ۱۴۰۱ است.
شایان ذکر است صنعت بازی های رایانه ای از صنایع پردرآمد در اقتصاد فضای مجازی در دنیا محسوب می شود. طبق آمار اعلام شده، در حال حاضر سهم بازار بازی های رایانه ای در دنیا ۱۵۹ میلیارد دلار است و این میزان، بیش از سه برابر اقتصاد هالیوود را شامل می شود. درآمد اقتصاد هالیوود در حدود ۴۵ میلیارد دلار است. براساس آمارهای ارائه شده درآمد بازی های رایانه ای در سال ۲۰۲۲ در دنیا بیش از ۱۸۹ میلیارد دلار پیش بینی شده است.
هم اکنون چین با بیش از ۳۹ میلیارد دلار درآمد رتبه نخست کشورهای پردرآمد در بازی های رایانه را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که درآمد این کشور در سال ۲۰۱۹، بیش از ۳۴ میلیارد دلار بوده است و در این دو سال حدود ۵ میلیارد دلار به درآمد بازی های رایانه ای چین افزوده شده است. پیش بینی می شود درآمد چین از بازی های رایانه ای در سال ۲۰۲۵ به بیش از ۷۰ میلیارد دلار برسد. بعد از چین کشور آمریکا قرار دارد که پیش بینی ها حاکی از آن است درآمد آمریکا تا ۲۰۲۵ از بازی های دیجیتال به ۴۲ میلیارد دلار خواهد رسید.
همچنین کشور ژاپن بعد از چین و آمریکا، در جایگاه سوم صنعت بازی های ویدئویی و دیجیتالی جهان از نظر میزان درآمد قرار گرفته است که برآورد می شود تا پایان سال ۲۰۲۱ به درآمدی بالغ بر ۱۸میلیارد دلار دست یابد. همچنین پیش بینی شده است درآمد ژاپن از این صنعت تا سال ۲۰۲۵ به ۲۴ میلیارد دلار برسد.
از سوی دیگر کشور کره جنوبی در جایگاه چهارم دنیا قرار گرفته است و بر اساس برآوردهای صورت گرفته درآمد این کشور از صنعت بازی های دیجیتالی تا پایان سال ۲۰۲۱ به بیش از ۶میلیارد دلار می رسد. همچنین پیش بینی شده است در آمد این کشور از صنعت نامبرده تا ۲۰۲۵ مرز ۸ میلیارد دلار را رد می کند.
سهم اندک ایران از بازی های رایانه ای در دنیا
برآوردها حاکی از آن است که سهم ایران از درآمد های بازی های رایانه ای کمتر از ۹ میلیون دلار است، و این درحالی است که پتانسیل صنعت و بازار این بازیها در کشور نشان میدهد درآمد بازی های رایانه ای در ایران میتواند تا ۱۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.
طبق گفته مسئولان، در حال حاضر ۹۵ درصد از بازی های رایانه ای خارجی و سخت افزارها ۱۰۰ درصد خارجی است، و این آمار نشان از مصرف کننده بودن ایران در بازی های رایانه ای است. با توجه به نقش بازی های رایانه ای در حکمرانی فضای مجازی در دنیا و استفاده از آن جهت تسلط و سیطره فرهنگی بر کشورها، حمایت دولت از بازی های رایانه ای می تواند تهدید بازی های رایانه ای را به فرصت تبدیل نماید.