کد خبر 1308251
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
چرا سربازی حرفه‌ای اجرا نمی‌شود؟/ روایت نماینده سابق مجلس از حواشی یک طرح

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت حرفه‌ای شدن سربازی در ایران، گفت: ضرورت دارد مسئولان اقداماتی را انجام دهند که بحث سربازی به صورت داوطلبانه مدیریت شود.

به گزارش مشرق، حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دوره دهم مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر حرفه‌ای شدن بحث خدمت سربازی، گفت: ما از زمان مجلس هفتم به دنبال طرحی برای حرفه‌ای کردن نظام سربازی در ایران بودیم، در منطقه ما دراغلب کشورها چیزی تحت عنوان خدمت سربازی وجود ندارد و این کشورها سربازی را حرفه‌ای کردند که سرباز به عنوان یک شغل جذب نیروهای انتظامی می‌شود.

وی حرفه‌ای شدن سربازی در کشورها را یک اصل خواند و گفت: این طرح مخالفان جدی‌ای داشت و در مجلس هفتم اجازه ندادند طرح حرفه‌ای شدن سربازی را مطرح کنیم، در مجلس هشتم، اما طرح مذکور را در کمیسیون امنیت ملی مطرح کردیم که شش رای آورد و اعضای کمیسیون با آن مخالفت کردند.

بیشتر بخوانید:

گواهینامۀ مهارت به سربازان، جسارت حضور در بازار کار می‌دهد

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی با اشاره به طرح مجدد این موضوع در مجلس دهم، عنوان کرد: رئیس کل ستاد نیروهای مسلح، مخالفت خود را اعلام کرد و موضوع را فراتر از تصمیم و اختیارات مجلس خواند، از این رو موضوع از دستور کار خارج شد.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه تنها نتیجه‌ای که در این مدت گرفته شد، آن بود که حقوق سربازان را افزایش دادند، گفت: اعلام شد سربازان قریب به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند، اما این امر به معنای حرفه‌ای شدن سربازی در ایران نیست؛ این در حالی است که خدمت سربازی باید درایران حرفه‌ای شود.

وی با تاکید بر اینکه برخی از سربازان پس از یک دوره دوماهه در بحث آموزش وارد مناطق به شدت خطرناک و مرزی مامور به خدمت می‌شوند، اظهار کرد: این سربازان متاسفانه مجبور به درگیری و چالش با قاچاقچیان حرفه‌ای می‌شوند و بعضا در معرض تهدیدات انتظامی و امنیتی قرار دارند.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی با اشاره به سن اغلب این سربازان که قریب به ۱۹ سال است، گفت: جان این جوانان با یک آموزش شبه حرفه‌ای عملا تهدید می‌شود.

فلاحت پیشه افزود: در زمان ریاستم در کمیسیون امنیت ملی با حضور در مناطق مرزی شاهد آخرین سربازان کشور در مرزها بودم و معتقدم آن‌ها جزو مظلوم‌ترین خدمتگزاران به مردم هستند.

وی نگاه بر خدمت سربازی را نگاهی رانتی برشمرد و مدعی شد: متاسفانه بر خدمت سربازی یک نگاه رانتی نیز حاکم شده است و برخی از مسئولانی که مخالف داوطلبی شدن خدمت سربازی هستند، فرزندانشان را به سربازی نمی‌فرستند و این فرزندان مردم هستند که به خدمت سربازی فرستاده می‌شوند، جان و مال آن‌ها به خطرمی‌افتد و بدون آموزش در مقابل دشمنان حرفه‌ای قرار می‌گیرند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی به تشریح دیگر آسیب‌های موجود در بحث سربازی پرداخت و اظهار کرد: آسیبی دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که سربازان دوسال از زندگی عقب می‌مانند و بعضا در شرایطی که با روحیه‌شان همخوان نیست، مجبور به خدمت می‌شوند.

فلاحت پیشه با اشاره طرح مطرح شده در مجلس دهم، گفت: طرح مذکور مبنی بر این بود که ستاد کل نیروهای مسلح سالیانه ۱۰ درصد ازنیروهای مورد نیاز برای خدمت سربازی را به صورت پیمانی استخدام کند و از میان داوطلبان و علاقمندان به شغل نظامی و انتظامی این افراد را استخدام کنند، همچنین آموزش مقدماتی سه ماهه و سپس دوره‌های آموزش شش ماهه تخصصی را بگذارنند و از حداقل حقوق پیمانی دولت نیز برخوردار شوند، این امر سبب می‌شد افرادی که علاقمند هستند وارد کار نظامی شوند، ضمن آنکه حقوقشان دیده می‌شد و آینده مشخصی را برای خود ترسیم می‌کردند.

وی افزود: در صورت اجرایی شدن این طرح پس از پنج سال اگر بین یگان نظامی و انتظامی و نیروی پیمانی سرباز توافق صورت می‌گرفت، می‌توانستند به عنوان نیروی رسمی ارتش، نیروی انتظامی و سپاه فعالیت کنند و اگر هر دو طرف به توافق نمی‌رسیدند سرباز بدون آنکه عمر خود را تلف کرده باشد، می‌توانست در جای دیگری به جامعه خدمت کند.

این تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد: متاسفانه این کار صورت نگرفت و معتقدم تصمیم گیرندگان سربازی رفتنِ فرزندان مردم، افراد بی دغدغه‌ای هستند که فرزند خودشان به سربازی نمی‌رود و اگر هم برود در بهترین مکان‌ها خدمت می‌کند و در زمره سربازان خاص است.

فلاحت پیشه با تاکید براینکه یکبار برای همیشه باید این امر حرفه‌ای شود، عنوان کرد: ایران کشوری است با چالش‌های انتظامی و امنیتی، لذا سربازانش باید حرفه‌ای و با حقوق خاص باشند، حال که مسئولان مدعی شده‌اند ماهانه دویست میلیون و ۴۰۰ هزارتومان برای حقوق سربازان پرداخت می‌کنند، به آن معنا است که از نظر بودجه نیز تا حدی امکان آن که سرباز حرفه‌ای استخدام شود، وجود دارد. می‌توانیم با سربازان حرفه‌ای در برابر تنش‌های اجتناب ناپذیر بایستیم.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی با اشاره جنگ تحمیلی و شهادت بسیاری از افراد، گفت: در جنگ تحمیلی بسیاری از افراد جانباز و شهید شدند، پسران به سربازی می‌رفتند و مردم نیز به سبب اصل دفاع حضور داشتند و هرگاه مشکلی برای کشور پیش آید، مردم پای کار خواهند آمد، اما امروزه باید واقعیت را بپذیریم، اگر در گذشته هرخانواده چند فرزند ذکور داشت، امروز اینچنین نیست و آن‌هایی که تک فرزند دارند، سخت است سرنوشت فرزندانشان را در حوزه‌هایی که مخاطره آمیز است رقم زنند؛ لذا ضرورت دارد مسئولان اقداماتی را انجام دهند که بحث سربازی به صورت داوطلبانه مدیریت شود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • امیر IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    129 1
    برای حرفه ای شدن سربازی دلایل زیادی وجود داره امابه داشتن نیروی کم هزینه و مطیع عادت کردن چون سرباز تا بخواد قوانین رو بفهمه و بدونه چه خبره خدمتش تمومه فک نمیکنم مردم مخالف آموزش نظامی باشند با توجه به تهدیدات نیاز به این نیرو احساس میشه اما بهتره در یک برنامه جامع مدت سربازی در مرحله اول به یکسال کاهش پیدا کنه به همون میزانم سرباز حرفه ای جذب بشه اینطور رضایت 50 درصدی هر دو نظریه رو داریم نتایج سرباز حرفه ای رو در دیگر کشورها دیدیم اما اینجوری عزیزان مخالف سرباز حرفه ای هم میتونن یه آزمون وخطا داشته باشند این بهترین راه حله بنظرم که منافع ملی کشور هم حفظ میشه
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    3 246
    حواسمان باشد این حرفها از دهان همان کسانی نباشد که اوایل انقلاب می خواستن ارتش را منحل کنند اولا نباید کاری کرد که ارتش تضعیف شود دوما سربازی پسر ادم کن است توی جامعه قشنگ پسری که سربازی رفته با پسری که سربازی نرفته مشخص است سوما سربازی زمان خوبی برای ادم سازی است سربازی را پربار کنیم
    • E IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      123 1
      خیلی ببخشید مگر پسر حیوانه که قراره در سربازی آدم بشه ؟ پس دخترانی که سربازی نمیروند هیچ گاه آدم نمیشوند ؟ عجب حرف مضحک و توهین آمیزی...
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
      134 1
      معلومه سربازی نرفتی نمیدونی چه خبره
    • محمدرضا IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      43 0
      خدا شفات بده
  • سیدمرتضی IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    249 0
    امیدوارم این سربازی هم مشکلش حل شه
  • E IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 88
    از آقای فلاحت پیشه انتظار نداشتم این مسائل رو مطرح کنه... همیشه مسئله همینه - مشکل رو نادیده میگیریم تا زمانی که بقیه از اون بخوان به نفع خودشون استفاده بکنند... (منظورم جناب فلاحت پیشه نیست - بلکه دامنه دار شدن مشکلات در نسل های جدید و برخورد های متفاوت نسل جدید با مشکلات در آینده ی نزدیکه که قطعا دشمن روی مسئله سرمایه گزاری کرده و خواهد کرد...
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    122 0
    اصلا سربازی حرفه ای به پولش نیست، به آموزش نیروی حرفه ای استاندارد برای عملیات های مختلفه ! یک نیروی نخبه ارزشمندکه روش سرمایه گذاری میشه، تجهیزات در اختیارش قرار میگیره تا عملیات های محوله رو با بالاترین عملکرد انجام بده! نه اینکه روز به روز افت کیفیت کنه و آموزشها انقدر ضعیف بشه که تو یه سال کلی حادثه از دست دادن نیرو و ادوات رو داشته باشیم .
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    1 140
    چرا سربازی حرفه ای اجرا نمیشه ؟ خیلی سادست دلیلش ! چون پول سرباز اینطوری رو نداریم ! همینطوریشم پرسنل با چند شغله بودن امرار معاش میکنن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس