کد خبر 1308770
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۲
«اومیکرون» برای اقتصاد جهانی چه معنایی دارد؟

اقتصاد جهانی در پی شناسایی سویه اومیکرون با ابهام‌های جدی مواجه شده است.

به گزارش مشرق، در حالی که سویه «اومیکرون» ویروس کرونا با سرعت در حال گسترش در جهان است، نگرانی‌ها درباره تاثیر آن بر اقتصاد جهانی که ۲ سال رکود ناشی از همه گیری را متحمل شده، افزایش یافته است.

به گزارش «رویترز و اکونومیست»، در حالی که کمی بیش از یک سال از نخستین آزمایش موفقیت آمیز واکسن بیماری کرونا می‌گذرد، احساس وحشت سراسر جهان را فراگرفته است.

سویه «اومیکرون» ویروس کرونا که نخستین بار در ۲۴ نوامبر (۳ آذر) به صورت عمومی شناسایی شد، اکنون براساس اعلام «سازمان بهداشت جهانی» خطری بسیار بالا برای سراسر جهان محسوب می‌شود.

خطر گسترش موج بیماری از کشوری به کشور دیگر، مجددا بر اقتصاد جهانی سایه افکنده است؛ در مواجهه با چشم انداز وحشتناک محدودیت‌های بیشتر و مرزهای بسته، در پی شناسایی سویه «اومیکرون»، مصرف کنندگان عصبی، سرمایه گذاران در شرکت‌های هواپیمایی، هتل‌های زنجیره ای، ... واکنش نشان داده اند؛ قیمت نفت تقریباً ۱۰ دلار در هر بشکه کاهش یافته است؛ کاهشی که اغلب با رکود اقتصادی در آینده همراه است.

سه خطر ناشی از شیوع سویه «اومیکرون» بر اقتصاد جهانی عبارتند از:

- محدودیت‌های شدیدتر در کشورهای ثروتمند، سبب آسیب به رشد اقتصادی می‌شود.

این در حالی است که واکسیناسیون سبب شده بود تا محدودیت‌ها کاهش یافته و زندگی در مسیر عادی شدن قرار بگیرد اما شناسایی سویه «اومیکرون»، نشان داد که دروازه‌ها خیلی سریع‌تر از زمانی که در حال بازگشایی بودند، بسته می‌شوند.

- تورم بالا، دومین خطری است که «اومیکرون» می‌تواند برای اقتصاد جهانی در پی داشته باشد.

تورم در آمریکا، دولت «جو بایدن» را با مشکل جدی مواجه کرده است.

براساس گزارش «بلومبرگ»، تورم در سراسر جهان به شکل ناراحت کننده‌ای بالاست.

تورم سبب کاهش فعالیت اقتصادی می‌شود؛ قیمت کالاها افزایش می‌یابد؛ زنجیره تامین دچار اختلال می‌شود؛ مشکلات تولید و عرضه بیشتر می‌شوند؛ بازگشت نیروی کار به تعویق می‌افتد و دستمزدها افزایش می‌یابند.

البته در این مرحله، اقتصادهای نوظهور وضعیت بهتری دارند؛ زیرا به نسبت کمتری به ارزهای خارجی وابسته هستند اما خطر کاهش ارزش ارز ملی در این کشورها بسیار بالاست.

- خطر نهایی، کُندی در چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

این کشور که تا چندی پیش نمونه درخشانی اقتصادی در برابر همه گیری بود، امروز با بحران بدهی در صنعت گسترده خود است.

اما همه پیش بینی‌ها درباره اقتصاد در آینده، به این تاریکی نیست.

«گلدمن ساکس»، شرکت بانکداری و خدمات مالی آمریکایی چند ملیتی، بر این باور است که به دلیل سازگاری مردم، شرکت‌ها و دولت‌ها با کرونا، ارتباط بین تولید ناخالص داخلی و محدودیت‌های حرکتی و رفتاری یک سوم آن چیزی است که وجود داشت.

اگرچه چشم انداز تولید داروها و واکسن‌های قوی‌تر روشن است، اما به تازگی جهان دریافته که مسیر ویروس برای تبدیل شدن به یک بیماری بومی هموار نبوده و احتمال شناسایی سویه‌های «PI»، «RHO» و «Simga»، تهدیدهایی جدی برای کاهش رشد و افزایش تورم هستند.

«کریستالینا جورجیوا»، رئیس صندوق بین المللی پول، پیش بینی کرد که رشد اقتصاد جهانی به دلیل شیوع سویه جدید کرونا احتمالا کاهش پیدا خواهد کرد.

وی اظهار کرد «سویه جدید که ممکن است به سرعت گسترش یابد، می‌تواند اعتماد را کاهش دهد؛ از این نظر، احتمالاً شاهد کاهش پیش بینی‌های ماه اکتبر برای رشد جهانی خواهیم بود.»

در حالی که بخش‌هایی از اروپا و آمریکا با موجی از ابتلا به سویه‌های شناخته شده‌تر کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، سویه جدید می‌تواند اقتصادهایی را که هنوز از قرنطینه‌ها و محدودیت‌های مرتبط با کرونا استفاده می‌کنند، بی ثبات کند.

کرونا تاکنون، صنعت گردشگری، بازارهای مالی و اقتصادهای بزرگ را تحت تاثیر قرار داده و تضعیف کرده است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
    0 0
    امیکرون بازی جدید غرب برای کاهش قیمت نفت هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس