کد خبر 1309443
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
عراقی‌ها چشم‌انتظار رأی دادگاه فدرال/ موضوعات موردبحث در نشست گروه‌های شیعی با جریان صدر

عراقی‌ها در حالی چشم‌انتظار رأی دادگاه فدرال درباره نتایج انتخابات هستند که روز گذشته رئیس ائتلاف فتح عراق اعلام کرد که رأی دادگاه فدرال درباره نتایج انتخابات پارلمانی دهم اکتبر گذشته را خواهد پذیرفت.

به گزارش مشرق، «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح عراق روز گذشته تأکید کرد این ائتلاف به تصمیم دادگاه فدرال درخصوص درخواست برای ابطال نتایج انتخابات تمکین خواهد کرد حتی اگر ائتلاف مورد ظلم قرار گیرد.

العامری به شفق نیوز گفت: ما دلایل و مستندات و گزارش شرکت آلمانی را به دادگاه عالی فدرال اراده کردیم که بیانگر دست‌اندازی در نتایج انتخابات پارلمانی است و امیدواریم که تصمیم دادگاه فدرال به‌نفع ما باشد.

بیشتر بخوانید:

تاکید صدری‌ها و کمیته «هماهنگی» بر حفظ وحدت در عراق

وی در پایان اظهار داشت: ما حامیان کشور هستیم و به قانون پایبند باقی خواهیم ماند و به تصمیم دادگاه فدرال تمکین خواهیم کرد حتی اگر مورد ظلم واقع شویم.

پیش از این، یک منبع قضائی عراقی اعلام کرده بود که دادگاه فدرال عراق رسیدگی به دادخواست ارائه‌شده توسط رئیس ائتلاف فتح، درباره ابطال انتخابات پیش از موعد عراق را تا ۱۳ دسامبر تعویق انداخته است.

موضوعات موردبحث در نشست سه‌شنبه گروه‌های شیعی با جریان صدر

«حامد الموسوی» عضو هیئت هماهنگی گروه‌های شیعی عراق به موضوعاتی اشاره کرد که در نشست روز سه‌شنبه این هیئت با جریان صدر مطرح خواهد شد.

وی افزود: این موضوعات شامل خروج نیروهای آمریکایی از عراق و پایبندی آنها به موعد خروج، مبارزه با فساد، تجاوزات خارجی و ناکارآمدی دولت، حقوق استان‌های مرکزی و جنوبی و نتایج انتخابات است.

الموسوی گفت: آنچه روز سه‌شنبه مطرح می‌شود مربوط به اصلاح روند سیاسی و وحدت بیت شیعی در مرحله آتی است. در این نشست به‌طور عمیق‌تر به موضوعاتی خواهد پرداخت که در نشست اول مطرح شد.

این در حالی است که «فلاح الخفاجی» از رهبران ائتلاف النصر عراق از دومین نشست هیئت هماهنگی گروه‌های شیعی با جریان صدر در روز سه‌شنبه و منزل صدر خبر داد و اعلام کرد: دومین نشست میان هیئت هماهنگی گروههای شیعی و جریان صدر در روز سه‌شنبه به‌منظور دست‌یابی به دیدگاه واحد برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر «مدیحه الموسوی» نماینده ائتلاف فتح هم اعلام کرد که استان نجف میزبان نشست گسترده گروه‌های شیعی درباره موضوعات مهم کشور خواهد بود.

وی اضافه کرد: نشست فراگیر گروه‌های شیعی چارچوب هماهنگی در نجف برای بررسی پرونده نتایج انتخابات و تشکیل دولت آینده تشکیل خواهد شد.

الموسوی گفت: در نشست گروه‌های شیعی با مقتدی صدر، کسی به حاشیه رانده نشد. در روزهای آتی نشست‌های متعددی با حضور همه طرف‌های سیاسی برگزار خواهد شد. نشست‌های دیگری میان گروه‌های هیئت هماهنگی و جریان صدر برگزار و گروه‌های دیگری برای مشارکت در نشست‌های بعدی دعوت خواهد شد.

«حسین المالکی» عضو ائتلاف دولت قانون عراق هم از گفتگو با جریان صدر درباره تشکیل دولت جدید سخن گفت و افزود: کمیته‌هایی که در نشست اخیر با صدر در بغداد، تشکیل شده است، اولویت خود را تشکیل دولت با هماهنگی همه طرف‌ها قرار داده است.

وی افزود: علاوه بر آن بحث توزیع پست‌های وزارتی مطابق نتایج انتخابات و تلاش برای آرام کردن اوضاع مورد بحث قرار خواهد گرفت و سازوکار تشکیل دولت و این‌که اصل توافق مدنظر باشد یا اکثریت مورد رایزنی قرار می‌گیرد.

این در حالی است ک «جاسم محمد جعفر» از رهبران ائتلاف دولت قانون عراق گفت: اختلاف میان جریان صدر و هیئت هماهنگی عمیق است و به‌راحتی قابل حل نیست به‌ویژه پس از اصرار مقتدی صدر بر دولت اکثریت ملی و اصرار هیئت هماهنگی گروه‌های شیعی بر بازشماری دستی آرای انتخاباتی و تشکیل دولت توافقی و داشتن کرسی‌های مساوی با جریان صدر.

جاسم محمد جعفر بیان کرد: علما در نجف  در حال پادرمیانی برای پایان دادن به اختلافات و نزدیک کردن دیدگاه‌ها و عدم تأخیر در تشکیل دولت هستند. اختلافات در اوایل سال آینده میلادی به پایان خواهد رسید. در زمان حاضر هیچ افقی از گشایش دیده نمی‌شود و همه چیز به رأی دادگاه فدرال بستگی دارد خواه نتایج انتخابات را مورد مخالفت قرار دهد یا آن را بپذیرد و تأییدش کند.

عزم دادگاه فدرال برای بهره‌گیری از کارشناسان برای گزارش شرکت آلمانی

از سوی دیگر «محمد سالم الغبان» از رهبران ائتلاف فتح عراق از عزم دادگاه فدرال برای کمک گرفتن از کارشناسان به‌منظور پیگیری گزارش شرکت آلمانی درباره نتایج انتخابات سخن گفت.

وی افزود: دادگاه فدرال عراق به‌دنبال بهره‌گیری از نظر کارشناسان برای بررسی گزارش شرکت آلمانی درباره نتایج انتخابات پس از بررسی شکایت مطرح‌شده از سوی ائتلاف فتح است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس