موافقت ژاپن با افزایش هزینه میزبانی ارتش آمریکا در این کشور

ژاپن تصمیم گرفته است با درخواست آمریکا برای پرداخت هزینه بیشتر بابت میزبانی از نیروهای نظامی آمریکا از سال مالی ۲۰۲۲ موافقت نماید.

به گزارش مشرق، منابع دیپلماتیک اعلام کردند این تصمیم طی مذاکرات در سطح کاری دو طرف در واشنگتن از اواخر نوامبر تا اوایل ماه جاری میلادی اتخاذ شده است.

این منابع خاطرنشان کردند، انتظار می‌رود ژاپن پیش از تصمیم دولت "فومیو کیشیدا" نخست وزیر درباره پیش نویس بودجه برای سال مالی یاد شده تا اواخر ماه جاری در این زمینه با آمریکا به توافق برسد. سال مالی ۲۰۲۲ ژاپن از ماه آوریل آغاز می‌شود.

اعتقاد بر این است که دولت ژاپن به این جمع‌بندی رسیده که مقدار مشخصی از افزایش در بودجه موسوم به هزینه حمایت کشور میزبان بنا به ضرورت تقویت ائتلاف امنیتی این کشور با آمریکا اجتناب ناپذیر است. نیروهای آمریکا در حال حاضر مشغول بسیج پیشرفته‌ترین ادوات نظامی خود در منطقه برای پرداختن به گسترش سریع (فعالیت‌های) نظامی چین هستند.

تمرکز بعدی دولت ژاپن بر میزان این افزایش خواهد بود، چرا که هزینه استقرار نیروهای آمریکایی نیز در حال افزایش است.

برای سال مالی جاری که تا ماه مارس ادامه دارد، حمایت (مالی) ژاپن برای پوشش هزینه‌ها از جمله هزینه‌های تاسیساتی و دستمزد برای کارکنان ژاپنی در پایگاه‌های نظامی آمریکا ۲۰۱.۷ میلیارد ین معادل ۱.۷۹ میلیارد دلار بوده است.

توافق‌نامه‌های اشتراک در هزینه‌ها بین ژاپن و آمریکا معمولا برای پوشش دوره‌های پنج ساله به امضا می‌رسد، اما برای سال مالی ۲۰۲۱ دو کشور با تمدید یک ساله موافقت کردند که در مارس ۲۰۲۱ به پایان رسید. در پی توافق ماه دسامبر، ژاپن و آمریکا احتمالا یک توافق ویژه درباره حمایت کشور میزبان را در ماه آینده امضا خواهند کرد. زمانی که نشستی با حضور وزیران دفاع و خارجه دو کشور برگزار خواهد شد.

در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ با سیاست خارجی "اول آمریکا"، ژاپن و کشورهای دیگر مانند کره جنوبی با فشار فزاینده‌ای از سوی آمریکا برای افزایش کمک‌های مالی به پایگاه‌های نظامی آمریکا رو به رو شدند. 

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    5 0
    فکر میکنم برخلاف ظواهر و تبلیغات غرب ژاپنی ها جزو سرافکنده ترین مردمان روی کره زمین هستند که در عین سرسپردگی به غرب پشت تکنولوژی قایم شده اند.
  • AT ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    4 0
    ژاپن تا جنگ جهانی دوم یکی از قدرتهای برتر نظامی در دنیا بود»»نیروی دریایی ژاپن یکی از نیرومندترین نیروهای دریایی در دنیا بود،»جوری که نیروی دریایی آمریکا،انگلیس و روسیه جرات نزدیک شدن به آبهای ژاپن را نداشتن»»دریاسالار توگو،(قهرمان ملی ژاپنی ها)»نیروی دریایی روسیه را در شرق آسیا تارو مار و نابود کرد...//شوربختانه اکنون ژاپنی ها اعتماد به نفس و خودباوری نظامی و میهنی اشان را از دست داده اند،و نوجوانان ژاپنی آگاهی از پدران دلیر و نیرومندشان ندارند...
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    1 0
    ببین بعد برای ما زاپن و کره جنوبی میکنن اینها اصلا استقلال سیاسی و نظامی و شاید هم اقتصادی ندارن و بعد به ناموسشون هم تجاوز میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس