کد خبر 1310530
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵
طریقه صحیح نگهداری موادغذایی در یخچال و فریزر

نگهداری مواد غذایی در دمای کم یخچال، برای جلوگیری از فعالیت میکروب‌ها است، اما نگهداری در دمای پایین هم قواعد خاص خودش را دارد.

به گزارش مشرق، امروزه نگهداری مواد غذایی در یخچال و فریزر برای کاهش سرعت فساد مواد غذایی و ماندگاری بیشتر آن‌ها، گزینه مناسبی است.

در واقع نگهداری مواد غذایی در دمای کم برای جلوگیری از فعالیت میکروب‌هایی مانند: ای‌ کولای، اشرشیا کُلی و تولید سم بوتولیسم است، اما نگهداری در دمای پایین هم قواعد خاص خودش را دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید

روش صحیح نگهداری نان در منزل و نکات مهم

اصول ذخیره سازی

به طور کلی یخچال و فریزر از ارزش غذایی مواد می‌کاهد. غذاهایی که نیاز به دمای پایین دارد، باید در یخچال و فریزر نگهداری شود. برای این مواد غذایی باید به «قانون دو ساعته» عمل کنید. این قانون یعنی به هیچ عنوان اجازه ندهید گوشت، مرغ و غذاهای دریایی و تخم مرغ و امثال آنهها بیشتر از دو ساعت در دمای اتاق (حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد) بماند.

فضای یخچال و فریزر را شلوع نکنید تا هوا در داخل محفظه دستگاه به راحتی گردش کند. به صورت دوره‌ای دمای یخچال و فریزر را بررسی کنید. دمای یخچال ۴ درجه سانتی گراد و دمای فریزر منفی ۱۸ درجه سانتی‌گراد تنظیم شود. به برچسب مواد غذایی برای نگهداری توجه کنید، بعضی از اقلام غیر از گوشت، مانند سبزی‌ها و مواد لبنی باید سرد نگه داشته شوند و نیاز به یخ زدن ندارند.

هر قدر از این مواد غذایی دیرتر استفاده کنید، احتمال رشد باکتری لیستریا که باعث بیماری می‌شود، بیشتر خواهد شد. درباره استفاده از مواد غذایی فاسد، دقیق باشید. هر خوراکی را بلافاصله پس از استشمام بوی نامناسب آن از یخچال و فریزر خارج کنید.

فساد غذاها

باکتری‌های بیماری زا، باکتری‌های فاسد کننده‌ای هستند که غذا را برای مصرف، آلوده و نامناسب می‌کنند. بسیاری از پاتوژن‌ها در گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، آب آلوده، آب میوه، سبزیجات و... وجود دارد که در دمای سرد سرعت رشد آن‌ها کمتر می‌شود. علاوه بر این موارد، تمیز کردن دست‌ها، سطوح مخصوص آماده کردن مواد غذایی و فرایند تهیه و طبخ غذا در دمای مناسب از جمله نکات کاهش این آلودگی‌هاست.

طریقه صحیح نگهداری موادغذایی در یخچال و فریزر

راهنمای سرد کردن غذاها

غذاهای طعم‌دار را در یخچال بگذارید. باکتری‌ها در غذاهای طعم‌دار (دارای انواع چاشنی) و در دمای اتاق به سرعت تکثیر می‌شود. سسی را که برای طعم‌دار کردن گوشت و... به کار می‌برید، حتما قبل از استفاده مجدد بجوشانید.

یخچال و فریزر را به طور مرتب تمیز کنید تا رشد باکتری لیستریا کاهش یابد. غذاها را در ظروف در بسته در محفظه یخچال قرار دهید. تخم‌مرغ‌ها را در بسته‌بندی مقوایی خود نگهداری کنید، نه کنار در یخچال که سردی کمتری دارد. همچنین به تاریخ انقضای مواد توجه کنید.

عوامل موثر در انجماد

غذاهایی که به درستی پخته و فریز شده است، مشکلی ایجاد نمی‌کند، غذاهایی که در دمای ۱۸- درجه سانتی‌گراد نگهداری می‌شود، ایمن است. جالب است بدانید که انجماد باکتری‌ها را نمی‌کشد بلکه سرعت رشد آن‌ها را کاهش می‌دهد و غذا به مدت محدود در این دما کیفیت خود را حفظ می‌کند، اما رنگ، طعم، مزه و عطر خوراکی‌ها به مرور تغییر می‌کند.

سوختگی بر اثر سرما!

خشک شدن و سوختن بر اثر سرما، وجود لکه‌های چربی خاکستری و قهوه‌ای دلیل بر ناسالم بودن غذا نیست بلکه دلیل بر کاهش کیفیت غذاست و نشان می‌دهد که هواگیری ماده غذایی به خوبی انجام نشده است. همیشه با دماسنجی که جلوی دید شماست دمای یخچال و فریزر را بررسی کنید.

زمان قطع برق

در زمان قطع برق، در یخچال و فریزر را تا جایی که می‌توانید، بسته نگه دارید. اگر در یخچال را بسته نگه دارید تا حدود ۴ ساعت دمای خود را حفظ می‌کند. فریزر هم در صورت بسته بودن کامل در تا ۴۸ ساعت دما را نگه می‌دارد.

برای اطلاع از سلامت مواد غذایی، دماسنج را بررسی کنید. اگر ۴ درجه سلسیوس یا کمتر را نشان داد، غذاها مشکلی ندارد و مصرف آن ایمن است، اما اگر دماسنجی در فریزر ندارید، باید هر بسته غذایی را بررسی کنید. اگر بسته‌بندی کریستال یخ دارد، می‌توانید از آن استفاده کنید.

بسته‌بندی‌های خوراکی که در بیرون از یخچال و فریزر نگهداری می‌شود مانند کنسروها نباید متورم یا نشتی داشته باشد و یا لکه زنگ زدگی روی آن دیده شود. اگر روی قوطی چسبنده بود، ممکن است نشانه نشتی باشد. این بسته‌بندی‌ها را از سموم دور نگه دارید و نزدیک شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های خانگی قرار ندهید.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس