«علی باقری» با «انریکه مورا» دیدار می‌کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهادهای ایران به طرف‌های مذاکره کننده کاملا در چهارچوب برجام است.

به گزارش مشرق، طبق برنامه اعلام شده نشست کمیسیون مشترک برجام ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی وین (۱۴ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) در هتل کوبورگ وین برگزار خواهد شد. پیش از آغاز این نشست، جلسات دو و سه جانبه با انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام و روسای هیات‌های چین و روسیه برگزار خواهد شد.

مذاکرات امروز در واقع ادامه دور هفتم گفت‌وگوها برای احیای مفاد برجام بشمار می‌رود. علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران تا ساعتی دیگر برای شرکت در گفت‌وگوها وارد وین خواهد شد. وی هفته گذشته دو سند پیش‌نویس ایران در قالب لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای را به طرف‌های مقابل ارائه داد و گفت جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که طرف‌ها پاسخ مستند، مستدل و منطقی به متون ایران ارائه کنند.

بیشتر بخوانید:

نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شد

به گفته وی پیش نویس ارائه شده ناظر بر شش دور گفت و گوهایی است که پیشتر در وین انجام گرفت و طرفین به چند متن رسیدند. وی بیان داشت: ما در مورد دو متن اصلاحات و دیدگاهها یا جاهایی که نسبت به توافق ۱۳۹۴ کاستی هایی وجودداشت، نواقص را جبران و جاهایی هم که نیاز به اصلاح و تکمیل داشت در متن وارد کردیم.

محور اصلی نشست امروز کمیسیون مشترک برجام ارزیابی دیدگاه‌های طرف مقابل از متون پیشنهادی ایران خواهد بود.

در همین رابطه خبرگزاری ایرنا گفت‌وگویی با شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.
 

پیشنهادهای ایران به طرف مقابل فرابرجامی نیست


تنها راه برون رفت از این مسائل توافق دو جانبه و برد- برد است

- تحریم‌هایی که علیه جمهوری اسلامی اعمال شده است باید توسط خود آمریکا لغو شود. ضمن اینکه کشورهای اروپایی هم با تبعیت از آمریکا تحریم‌های ایران را تشدید کردند.

- تنها راه برون رفت از این مسائل توافق دو جانبه و برد- برد است. طرف‌های برجامی در این سال ها توقع شفاف‌سازی از جمهوری اسلامی داشتند که ما نیز شفاف‌سازی لازم را انجام دادیم. بازدیدهای سرزده و غیرسرزده بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای و اذعان مکرر آژانس بر عدم انحراف جمهوری اسلامی از مسیر هسته‌ای هم نشان دهنده این شفافیت ایران است.

- اینکه برخی از طرفین مذاکره مشکوک صحبت می‌کنند به دلیل تلاش لابی عربی و صهیونیستی بوده در حالی که جمهوری اسلامی ایران انحرافی از برنامه هسته‌ای نداشته است.

پیشنهادهای ایران به طرف مقابل فرابرجامی نیست

- ادعاهای طرف‌های غربی مبنی بر اینکه پیش نویس‌های ارائه شده از سوی ایران فرابرجامی است نادرست است. پیشنهادهای ارائه شده ایران به طرف‌های مقابل کاملا درچارچوب برجام است.

- موضوع این است که آمریکا و طرف‌های مقابل اصرار به حفظ بخشی از تحریم‌ها دارد ولی جمهوری اسلامی ایران معتقد به برچیده شدن همه تحریم‌هاست.

آمریکا از پشت در مذاکرات، مسائل را رصد می‌کند

- آمریکا با تیم نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ نفره  با تخصص‌های حقوقی، امنیتی و سیاسی در وین حاضر شده است. هرچند آمریکا به صورت رسمی در مذاکرات نیست و اجازه حضور هم ندارد اما از پشت در مذاکرات، مسائل را رصد می‌کند و طرف‌های برجامی هم به آمریکا مشورت می‌دهند.

- برای رسیدن به نتیجه درست، باید آمریکا نتایجی که طرف۱+۴ در مذاکرات کسب می‌کند، بپذیرد و هر تصمیمی که گرفته شد نسبت به اجرای آن اقدام کند. آمریکا برای بازگشت به میز مذاکرات باید نسبت به رفع تحریم‌های یکجانبه اقدام کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    2 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
    • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      0 1
      جو گیر شدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس