به گزارش مشرق؛ دکتر عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت در گفتوگوی ویژه خبری اظهار داشت: کمبود نیروی پرستاری علاوه بر تبعات جسمانی و روانی روی پرستاران، روی کیفیت خدمات درمان نیز اثرگذار است. مردم حق دریافت خدمات باکیفیت و مقرون به صرفه را دارند و با کمبود نیرو مردم آسیب خواهند دید؛ به این معنا که ممکن است طول مدت بستری، عوارض ناشی از بیماری و بازگشت بیمار به بیمارستان افزایش یابد که روی اقتصاد سلامت نیز اثر میگذارد. ما باکس خالی برای جذب کادر سلامت و پرستار داریم اما مجوزها به صورت سالیانه از سوی سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه صادر میشود.
وی افزود: در دوران کرونا نرخ جذب پرستار افزایش یافته اما نسبت به عقب افتادگی ما از استانداردها، قابل توجه نیست. از سوی دیگر در برنامه ششم توسعه، تعداد تختهای جدیدالتاسیس افزایش یافته، همچنین به دلیل قانون مشاغل سخت، پرستاران میتوانند ۵ سال سنوات ارفاقی بگیرند و بنابراین عقب ماندگی از استانداردها در حال افزایش است.
وی ادامه داد: اگر توان جذب سالانه حداقل ۲۰ هزار پرستار را داشته باشیم، باتوجه به کمبود ۱۰۰ هزار نفری پرستاران، حداقل ۵ سال طول میکشد که به وضعیت بهتری برسیم. راه حل این موضوع، ارائه اجازه افزایش جذب به میزان حداقل سالانه ۱۰ هزار نفر یعنی معادل خروجی دانشکدههای پرستاری است و البته در مقابل جذب، مسئله بازنشستگی نیروها را داریم و این آمار ۱۰ هزار نفری، مشروط بر این است که هیچکس بازنشسته نشود تا به نرم ۱.۸ پرستار به ازای هر تخت برسیم که این مسئله قابل تحقق نیست و درنتیجه باید بیش از ۱۰ هزار نفر جذب شوند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره مجوز جذب پرستاران گفت: در سال ۹۸، ۱۶ هزار مجوز جذب داشتیم، در سال ۹۹، حدود ۳۷ تا ۳۹ هزار نفر مجوز داشتیم و در بهمن سال ۹۹ آزمون استخدامی برگزار شد و از تیرماه فرایند جذب آغاز شد؛ البته فرایند کند بوده و این نقد وارد است ولی این کندی به علت محاسبه امتیاز کرونا بوده است. از یک ماه و نیم گذشته بنابر دستور وزیر بهداشت همه همکارانی که در آزمون پذیرفته شده بودند به شکل قراردادی وارد سیستم شدند و بالغ بر ۸۰ درصد فرایند جذب به اتمام رسیده است.
معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره علت تفاوت در رابطه استخدامی پرستاران گفت: این یک قاعده غیرمنصفانه است که در یک شیفت کاری برای یک کار واحد، چند نفر با روابط استخدامی متفاوت داریم. امیدواریم تا پایان سال، وضعیت تعدد روابط استخدامی در کل کشور ساماندهی شود که این مسئله یک مشکل فراسازمانی است و تنوع مدلهای پرداخت و روابط استخدامی باعث بروز تبعیض است. پیشنهادی که انجام شده این است که وضعیت استخدام را در وزارت بهداشت ساماندهی کنیم که برای یک شرح وظایف واحد، یک نظام پرداخت واحد داشته باشیم اما الان سه نظام پرداخت وجود دارد که منجر به تبعیض شده است و امیدواریم با قول سازمان امور استخدامی این مسئله تا پایان سال حل شود.
عبادی درباره اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تصریح کرد: از سال گذشته بعد از فرمایش مقام معظم رهبری، بعد از ۱۳ سال توقف قانون، در مرداد سال جاری قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری توسط معاون رییس جمهور ابلاغ و بستههای پرستاری تدوین شد؛ برخی خدمات بین پرستار و سایر گروههای علوم پزشکی مشابه است و بنابراین هزینه یکخدمت را میتوان با قیمت نازلتر پرداخت کرد، الان برای اجرای این قانون باید به درک مشترکی در سازمان برنامه و بیمهها برسیم، تفسیر سازمان برنامه از متن قانون با وزارت بهداشت متفاوت است اما ما سه جلسه با کمیسیون بهداشت و سازمان برنامه داشتیم و هفته آینده بیمه ها نیز حضور خواهند داشت. پیش بینی ما این است که در سه ماه پایانی سال قانون تعرفه گذاری اجرا شود و از ابتدای سال ۱۴۰۱ اجرای ان را خواهیم داشت.
معاون پرستاری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ حداقل ۱۲۵۰ نفر از سازمان نظام پرستاری درخواست برای مهاجرت (گوداستندینگ) کردهاند، البته تخمین زده میشود این عدد بیشتر باشد و اگر تخمین ۱.۵ تا ۲ برابری را داشته باشیم و اگر میانه را ۱۵۰۰ نفر در نظر بگیریم، میتوان اینطور گفت که معادل ۳۰ دانشکده پرستاری که نیروی انسانی را تربیت میکنند، مهاجرت داریم و این زنگ خطری برای نظام سلامت است.
وی با اشاره به خبر خوش برای جامعه پرستاری نیز بیان داشت: تلاش براین است که در ماههای آینده تعرفه اجرایی و عملیاتی شود؛ مسئله دیگر تبدیل وضعیت همکاران است که در حال رایزنی با سازمان امور استخدامی هستیم، این تبدیل وضعیت میتواند تبعیض را برطرف و نیاز وزارت بهداشت را برطرف کند.