کد خبر 1311592
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
کنکور نمایه

سهمیه رزمندگان و ایثارگران، تسهیلات برگزیدگان علمی مقطع کارشناسی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و امتیاز حافظان کل قرآن مجید در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ اعمال می شود.

به گزارش مشرق، آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۱ برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

متقاضیان با در نظر داشتن شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه راهنمای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۱ می‌توانند در آزمون ثبت‌نام و شرکت کنند.

فرصت ثبت‌نام برای آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۱ از روز سه‌شنبه ۱۶ آذر آغاز شده است و در روز سه‌شنبه ۲۳ آذر به پایان می‌رسد. ثبت‌نام منحصراً به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی: www.sanjesh.org انجام می‌شود.

آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۱ در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ۲۸، ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

ثبت‌نام ۱۴ هزار نفر در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

دفترچه راهنمای ثبت نام در سایت سازمان سنجش منتشر شده و بر اساس آن سهمیه ها و تسهیلات برای داوطلبان این آزمون اعلام شده است.

سهمیه رزمندگان و ایثارگران:

هر یک از متقاضیان سهمیه رزمندگان و ایثارگران می توانند براساس شرایط خود که در بندهای «الف» و «ب» ذیل آمده است، متقاضی این سهمیه شوند.

الف) سهمیه رزمندگان:

۱- الف) رزمندگانی که براساس ماده ۱ و تبصره های چهارگانه ماده مذکور در آیین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا ۳۱ شهریور ۱۳۶۷ حداقل شش ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشته اند، لازم است با مراجعه به ارگان ذیربط نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام کنند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط ارگان مربوط مورد تایید نهایی قرار گیرد.

این افراد در صورت تایید نهایی توسط ارگان های ذیربط در سهمیه رزمندگان گزینش می شوند.

۲- الف) با توجه به مصوبه هیئت وزیران در جلسه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۰ موضوع تصویب نامه شماره /۷۵۸۰۴ت ۵۹۲۴۱ه مورخ ۱۹ مهر ۱۴۰۰ رزمندگان جبهه مقاومت مشروط به دارا بودن حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه با تأیید ستادکل نیروهای مسلح (سازمان بسیج مستضعفین و ستادکل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) می توانند از تسهیلات ورود به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بهره مند شوند.

تبصره های مربوط به سهمیه رزمندگان در دفترچه راهنمای آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ درج شده است.

۳- الف) آن دسته از پرسنل کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که علاوه بر میزان موظفی از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا ۳۱ شهریور ۱۳۶۷ حداقل ۶ ماه پیوسته و یا ۹ ماه ناپیوسته شرکت در عملیات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته اند، با تأیید بالاترین مقام هریک از نیروهای مسلح می توانند از مزایای این قانون استفاده کنند.

این قبیل افراد می توانند ابتدا به سازمان های تابعه مراجعه و فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون مربوط را تکمیل و کد پیگیری ۱۲ رقمی دریافت کنند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید نهایی قرار گیرد.

تبصره های مربوط به این سهمیه در دفترچه راهنمای آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ درج شده است.

ب) سهمیه ایثارگران:

«جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» و همچنین «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران» برای استفاده از سهمیه ایثارگران باید نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت نامی اقدام کنند.

با توجه به تصویب «قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران» (۱۳۹۶-۱۴۰۰) در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ توسط مجلس شورای اسلامی، ماده ۹۰ این قانون علاوه بر ماده ۷۰ «قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷ «قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)» در این آزمون اجرا و گزینش متقاضیان براساس این قوانین صورت می گیرد.

براساس قوانین فوق:

۱- بیست و پنج درصد ظرفیت هر کدرشته محل به «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» اختصاص دارد (سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد ظرفیت).

۲- پنج درصد ظرفیت هر کدرشته محل نیز به «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» اختصاص دارد (سهمیه ایثارگران ۵ درصد ظرفیت).

تذکر: طبق تبصره بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در صورتی که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط متقاضیان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود، خالی مانده آن، ابتدا به مشمولین سهمیه ۵ درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند، باقیمانده آن به متقاضیان سهمیه آزاد اختصاص می یابد.

تسهیلات برگزیدگان علمی مقطع کارشناسی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی:

بر اساس مفاد آیین نامه پذیرش با آزمون استعدادهای درخشان در مقاطع کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) و کارشناسی ارشد به شماره ۲۱/۷۷۸۹۷ مورخ ۵ مرداد ۱۳۹۳ شورای هدایت استعدادهای
درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که به تمامی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی نیز ابلاغ شده است، برخی از شرایط تسهیلات آیین نامه مذکور به شرح زیر است:

براساس آیین نامه مذکور افراد حائز شرایط زیر، حداکثر تا یک سال تحصیلی پس از زمان دانش آموختگی (و صرفاً برای یک بار) در صورت شرکت در آزمون و کسب حدنصاب علمی حداقل ۹۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد هر کدرشته محل توسط سازمان سنجش به یکی از دانشگاهها معرفی می شوند:

۱- برگزیدگان رتبه های اول تا پانزدهم مرحله نهایی المپیادهای علمی دانشجویی.

۲- دانشجویان نمونه کشوری در مقطع کارشناسی با معرفی سازمان امور دانشجویان.

۳- رتبه های اول تا سوم نهایی جشنواره های خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی در مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته با مشارکت حداقل ۵۰ درصد در دستاورد حائز رتبه.

۴- دانش آموخته رتبه اول مقطع کارشناسی پیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی هشت نیمسال تحصیلی دانش آموخته شده است.

۵- دانش آموخته رتبه اول مقطع کارشناسی ناپیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی که طی چهار نیمسال تحصیلی دانش آموخته شده است.

سازمان سنجش حداکثر معادل ۱۰ درصد ظرفیت (با تقریب اضافی) در هر کدرشته محل تحصیل مقطع بالاتر را بر اساس اولویت نمره و انتخاب رشته متقاضیان به حائزین شرایط اختصاص خواهد داد.

امتیاز حافظان کل قرآن مجید:

به منظور اجرای قانون اعطای مدرک کارشناسی و بالاتر به حافظان کل قرآن مجید مصوب سال ۱۳۷۵ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیات وزیران ۵ بهمن ۱۳۷۶ حافظان کل قرآن مجید به جز اتباع خارجی که خواهان استفاده از مزایای در نظر گرفته شده هستند، ضرورت دارد با توجه به توضیحات ذیل در آزمون کارشناسی ارشد (مجموعه امتحانی ۱۱۱۱) شرکت کرده و بند مربوط را در تقاضانامه اینترنتی علامتگذاری کنند.

الف) بنا بر ابلاغیه معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال ۱۳۹۸ و بعد از آن آزمون مستقل شفاهی صحت حفظ برگزار نخواهد شد.

ب) لازم است که متقاضیان بهره مندی از قانون مذکور حداقل مدرک تخصصی مندرج در مصوبه جلسه ۵۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی (حافظ درجه ۳) را ارائه کنند.

ج) اسامی متقاضیان دیپلم و زیر دیپلم پس از شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و کسب حد نصاب لازم، از طرف سازمان سنجش آموزش کشور طی اطلاعیه اعلام خواهد شد.

د) معرفی شدگان دیپلم و زیر دیپلم و دارای حد نصاب که دارای مدرک تخصصی حفظ باشند، لازم است جهت اخذ مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث، طبق برنامه زمانبندی اعلام شده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، نسبت به ارسال مدارک مطابق اطلاعیه فوق به این سازمان اقدام کنند.

ه‌) دارندگان مدرک رسمی کارشناسی علوم قرآنی (فقط علوم قرآنی) که دارای مدرک تخصصی حفظ هستند پس از شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و اعلام نتایج، طبق برنامه زمانبندی اعلام شده از سوی سازمان سنجش جهت معرفی به دانشگاهها، لازم است نسبت به ارسال مدرک تخصصی حفظ، مدرک کارشناسی رسمی علوم قرآنی و انتخاب رشته خود به سازمان سنجش اقدام کنند.

و)‌ حافظانی که در سال های گذشته و با استفاده از این تسهیلات موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته علوم قرآن و حدیث شده اند، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، حق استفاده مجدد
از این سهمیه را ندارند.

ز)‌ حافظانی که در سال های گذشته (سال ۱۴۰۰ و قبل از آن) و با استفاده از این تسهیلات موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته علوم قرآن و حدیث شده اند، موظف هستند با مراجعه به
معاونت فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور، نسبت به اخذ گواهی معدل کارشناسی خود اقدام کرده و معدل کارشناسی صحیح را در تقاضانامه اینترنتی آزمون ورودی مقطع کارشناسی
ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۱ درج کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس