شناسایی پروتئینی که ترمیم زخم‌های پوستی را سرعت می‌بخشد!

محققان سنگاپوری پروتئینی را شناسایی کردند که در صورت جراحت پوست، تحریک شده و موجب تسریع فرآیند ترمیم و بهبود پوست می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از الشرق الاوسط؛ محققان با استفاده از مدل‌های انسانی و پیش بالینی دریافتند که آسیب فیزیکی به بافت پوست، تعامل با پروتئین آگرین را افزایش می‌دهد، که ساختار مکانیکی لایه‌های پوست آسیب دیده را با ترمیم بافت‌های آن حفظ می‌کند. براین اساس ثابت کرده اند که مکمل‌های این پروتئین در زمان مناسب می‌تواند باعث بهبود سریع بافت آسیب‌دیده پوست شود.

بیشتر بخوانید

گیاهی که برای ترمیم زخم‌های پوستی مناسب است

عوارض در ترمیم زخم مزمن در بیماران مبتلا به دیابت یا جراحات سوختگی شایع است که یکی از دلایل اصلی قطع عضو و کاهش رفاه بیمار به شمار می‌رود. هنگام زخم شدن بدن بخش زیادی از ماتریکس برون‌یاخته‌ای (ECM) یعنی مجموعه‌ای پروتئین‌ها که به بازسازی بافت‌ها کمک می‌کنند، از بین رفته و باعث ایجاد تأخیر در بهبود زخم می‌شود؛ به این ترتیب، پر کردن به موقع پروتئین‌های کلیدی در ماتریکس ممکن است بهبود زخم را تسریع کند.

طی مطالعه منتشر شده در آخرین شماره ژورنال Nature Communications، محققان موسسه زیست شناسی مولکولی و سلولی (IMCB) در سنگاپور، با همکاری موسسه مکانیک زیست شناسی و دانشگاه ملی این کشور دریافتند که بخشی از پروتئین آگرین می‌تواند به راحتی تولید شود و به عنوان یک افزودنی بیولوژیکی وهیدروژل موضعی برای بهبود التیام عمل و با بازگرداندن بافت آسیب دیده به سرعت بخشیدن به بهبود بافت پوست کمک کند.

سایان چاکرابورتی پژوهشگر ارشد این موسسه می‌گوید: ما دریافتیم که در مدل‌های پیش بالینی بهبود زخم، درمان آگرین در مقایسه با ژل کلاژن در بازار، بهبود سریع‌تری را ارائه می‌کند که به معنای امکان توسعه مواد زیستی برای درمان زخم‌ها و بیماران مبتلا به زخم‌های مزمن است.

این تیم تحقیقاتی قصد دارد آزمایش درمان ساگرین را در مدل‌های ترمیم زخم پیش بالینی گسترش دهد تا اثربخشی این مطالعه را بهبود بخشد و همچنین تکه‌های چاپ‌شده زیستی را با استفاده از پروتئین برای استفاده در ترمیم بافت آسیب‌دیده توسعه دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس