کد خبر 1311979
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
صیانت از جان مردم با طرح محدودیت هوشمند کرونایی

اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونایی را که از روز یکشنبه ۲۱ آذر در کشور کلید می‌خورد، باید طرحی برای صیانت از جان مردم دانست که همکاری مردم و بخش‌های دولتی و خصوصی را می طلبد.

به گزارش مشرق، طرح محدودیت هوشمند کرونایی که قرار بود از ۱۵ آذر ماه در کشور اجرایی شود به دلیل فراهم نبودن سامانه های مرتبط به تعویق افتاد و از فردا به اجرا در می آید.

این طرح را کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا  تدوین کرده و متناسب با شرایط موضوع ایجاد تحول در مدیریت بیماری از سوی ریاست جمهوری در دستور کار قرار گرفته و در قالب «طرح مدیریت هوشمند بیماری در بستر سامانه امید» اجرایی می‌شود.

طرح محدودیت هوشمند کرونایی تلاش دارد، تا با مهیا ساختن بسترهای لازم، امکان «همزیستی با کرونا» را به همراه کاهش ریسک ابتلای بیماری برای عموم مردم فراهم آورد.

فاز اول این طرح به دستگاه های اجرایی اختصاص داشته همچنین فازهای دوم، سوم، چهارم و پنجم به ترتیب مربوط به حمل و نقل درون شهری، واحدها و فعالیت های صنفی، حمل و نقل برون و درون شهری و واحدهای علمی، تحقیقاتی و آموزشی است.

اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونایی، علاوه بر اینکه می تواند با نظارت دقیق درست بر واکسینه کردن افرادی که هنوز اقدام به این کار نکرده اند، در کاهش میزان تلفات کرونایی و بازگشت مردم به زندگی عادی نقش آفرین باشد.

رییس جمهوری امروز شنبه ۲۰ آذر در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا  با اشاره به اجرای نظام مدیریت هوشمند کرونا گفت: اجرای دقیق این طرح نیازمند همکاری همه بخش‌های دولتی و عمومی است. اجرای این طرح زحمت مردم و مسئولان برای نظارت بر اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی و صیانت از جان مردم را کمتر  می‌کند و دقت را بالا می‌برد.

دکتر سید ابراهیم رییسی افزود: دولت با جدیت واکسیناسیون عمومی را به منظور صیانت از سلامتی و جان شهروندان پیگیری خواهد کرد. در مورد واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲ سال نیز باید با مطالعه علمی، نتایج واکسیناسیون در کشورهای دیگر را به شکل دقیق بررسی کنیم چرا که امروز مردم به دولت اطمینان دارند و باید این اعتماد و اطمینان حفظ شود.

محدودیت ها با ارائه کارت واکسن

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در مورد جزییات طرح محدودیت هوشمند کرونایی گفت: از ۲۱ آذر محدودیت‌ها با کارت واکسن صورت می گیرد، یعنی آن دسته از افرادی که کارت واکسن دریافت کردند، می‌توانند در محیط‌های سربسته با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی براساس اهمیت موضوعی و تعداد مراجعات حضور یابند.

کمال حیدری افزود: حضور افراد در اماکنی مانند مدارس، سینماها، باشگاه‌ها و حمل‌ونقل بین‌جاده‌ای مثل هواپیما، اتوبوس و قطار باید در سامانه امید و با ارائه کارت واکسن انجام شود و افرادی که این کارت را دریافت نکرده‌اند برای حضور در اماکن عمومی باید تست PCR بدهند تا مشخص شود که دچار بیماری نیستند.

وی تصریح کرد: افرادی که اقدام به دریافت کارت واکسن کرونا خود نکرده‌اند، می‌توانند از سامانه salamat.gov این کارت را دریافت کنند و در اماکن تجمعی حضور داشته باشند.

نظارت ۶ هزار بازرس بهداشتی 

معاون فنی سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه گفت: ۶ هزار بازرس بهداشتی با همکاری نیروهای بسیج، هلال احمر و بازرسان اتاق اصناف از ۲۱ آذر ماه بر اساس طرح محدودیت هوشمند کرونایی بر واکسینه شدن و رعایت شیوه نامه های بهداشتی کارکنان دولت، رستوران ها، کسبه و غیره نظارت دارند.

محسن فرهادی اظهار داشت: اساس کار طرح محدودیت‌های هوشمند، سامانه‌های موجود است، کارت دیجیتال واکسن و «کیوآر کد»  روی آن، کافی است. همه افراد باید به سامانه سلامت وزارت بهداشت مراجعه و کارت دیجیتال فارسی خود را دریافت کنند.

رعایت شیوه نامه های بهداشتی ضروریست

وی ادامه داد: نظارت بر واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه های بهداشتی حمل و نقل درون شهری، برون شهری، مراکز آموزشی و تحقیقاتی،  اصناف و مشاغل آزاد مانند نانوایی ها و غیره جزو فازهای بعدی طرح محدودیت هوشمند کرونایی هستند. ملاک این طرح دریافت دو دز واکسن و استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی است.

به گفته فرهادی، در مکان هایی مانند تالارهای پذیرایی، سینماها و رستوران ها باید علاوه بر دریافت دو دز واکسن توسط کارکنان و پرسنل و استفاده از ماسک، تهویه مناسب نیز داشته باشند و در مورد اصناف و کسبه ها نیز، صاحبان مغازه ها باید در برابر کرونا واکسینه شده باشند در غیر اینصورت توسط بازرسان به آنها تذکر و اخطار داده می شود و در نهایت واحد صنفی آنها پلمب خواهد شد.

معاون فنی سلامت و محیط کار وزارت بهداشت تصریح کرد: همچنین بر اساس طرح محدودیت هوشمند کرونایی، تردد بین استانی  برای کسانی که واکسن کرونا نزده‌اند، ممنوع است و و کسانی که واکسن زده‌اند، باید در سامانه ثبت‌نام کنند،  مسافر در سامانه‌های وزارت کشور کد کارت واکسن را وارد می‌کند،  سامانه‌های وزارتخانه‌های ارتباطات، کشور و بهداشت به یکدیگر متصل شده است و بنابراین صاحبان خودرو که هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند می‌توانند بدون جریمه شدن مسافرت بروند.

فرهادی تاکید کرد: بر اساس طرح محدودیت هوشمند کرونایی انجام تست «پی سی آر» برای خطوط داخلی در دستور کار نیست و همه مسافرانی که می خواهند از طریق هواپیما، قطار و اتوبوس تردد داشته باشند باید واکسن زده باشند در غیر اینصورت بلیط به آنها تعلق نمی گیرد.

به گفته وی، بر اساس این طرح، سامانه وزارت بهداشت به سامانه سازمان هواپیمایی و وزارت راه و شهرسازی متصل شده و فروش بلیط که بر اساس دریافت کد ملی ارائه می شود، اگر فردی واکسن نزده باشد، نمی تواند بلیط تهیه کند،  همچنین اگر فردی واکسن تزریق کرده و بیمار باشد نیز نمی تواند بلیط تهیه کند و باید قرنطینه شود و بر اساس طرح مدیریت هوشمند محدودیت های کرونایی، سامانه وزارت بهداشت به سامانه فروش اینترنتی بلیت هواپیمایی، ناوگان برون شهری و ریلی کشور متصل شده و اعلام می کند که فرد واکسن زده است یا نه، بیمار است یا نه، این دو موضوع برای ارائه بلیت لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

به هر روی اجرای طرح محدودیت هوشمند کرونایی را باید در امتداد رویکرد موفقیت آمیز دولت سیزدهم در مهار کرونا که با افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون آغاز شد، دانست.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۵۸ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۶۶ نفر دُز اول، ۴۹ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۸۳۵ نفر دُز دوم و دو میلیون و ۲۳۷ هزار و ۸۴۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۹ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۷۴۲ دُز رسیده است.

به مدد افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون، تلفات روزانه کرونا طی هفته های اخیر دو رقمی شده و روزهای ۱۳ و ۲۰ آذر ماه به ۵۸ فوتی یعنی کمترین تلفات کرونا پس از عبور خیز پنجم از کشور رسیده است.    

همچینن وزارت بهداشت روز شنبه ۲۰ آذر اعلام کرد، که هیچ نقطه ای از کشور در وضعید قرمز کرونایی قرار ندارد خبر داد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس