به گزارش مشرق، دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی طی گزارشی به آسیب شناسی نقش مجلس در بودجه ریزی با توجه به تجربه بین المللی و الزامات اصلاح آن پرداخت که بخشی از آن به شرح زیر است:
«تجربه بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس بار دیگر نشان داد که فرایند بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی با ابهامها و ایرادهایی همراه است که اصلاح آن ضرورتی غیر قابل انکار است. مواردی نظیر عدم فرصت بررسی جداول بودجه به طور دقیق توسط نمایندگان، تغییرات بسیار جزئی در بودجه تا سطح عناوین طرح های تملک داراییهای سرمایهای که باید نتیجه کار کارشناسی دقیق و بر مبنای مطالعه توجیهی باشد، عدم اصلاح جدی لایحه توسط دولت پس از رد کلیات، اتکا به منابع و درآمدهایی که احتمال تحقق پایینی دارند و ... اهمیت این اصلاح را نشان میدهند.
در کنار مسائل ذکر شده، مسئله کسری بودجه و فقدان نگاه کلان به بودجه نیز از آسیبهای جدی ساز و کار بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی در سالهای گذشته بوده است. نتیجه این آسیب ترمیم نشدن کسری بودجههای قابل توجه در سالهای گذشته و تبدیل شدن مسئله کسری بودجه به یکی از مسائل اصلی اقتصاد کشور بوده است».
در این گزارش ابتدا به عنوان نمونه خلاصه ای از سازوکارهای طراحی شده در سه کشور ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی و کانادا در روند بودجه ریزی ارائه میشود. سپس در ادامه روند بررسی بودجه در ایران با تمرکز بر مجلس شورای اسلامی بررسی شده و آسیب های موجود ارائه میشود.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس میافزاید: با توجه به ابعاد سیاسی و حقوقی مسئله اصلاح روند بررسی بودجه و حقوق قوه مجریه و مقننه در این موضوع برنامه ریزی جهت اصلاح این روند نیازمند اجماع کارشناسی و سیاسی است. گزارش حاضر میتواند مقدمهای جهت برنامه ریزی در راستای اصلاح روند بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی با هدف رفع آسیب های احصا شده باشد.