کد خبر 1313032
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
بدعهدی های آمریکا و روند دور جدید مذاکرات وین

آمریکا با خروج از برجام، تمام حقوق خود را در این توافق از دست داده و حقی برای تصمیم گیری درباره آن ندارد.

به گزارش مشرق، دولت پیشین آمریکا با خروج از برجام، آمریکا را از تمام حقوق خود در توافق هسته‌ای با ایران محروم کرد و از آن زمان تاکنون با وجودی که رسماً و قانوناً نمی‌تواند برای این توافق تصمیم گیری کند، اما با دخالت‌های خود سعی کرده روند اجرای برجام را مختل نماید.

در جریان دور جدید مذاکرات وین نیز هیئت آمریکایی در وین حضور دارد و مشورت‌ها و توصیه‌های خود را به سه کشور اروپایی عضو برجام ارائه می‌دهد.

در طول مذاکرات، اعضای اروپایی ۱+۴ بارها با هیئت آمریکایی دیدار و رایزنی کرده است.

بیشتر بخوانید:

مرندی: ایران چیزی کمتر از اجرای کامل برجام را نمی‌پذیرد

قدر مسلم مذاکراتی که در جریان است، مذاکرات برای بازگرداندن آمریکا به برجام نیست بلکه بر اساس این است که باید باعث لغو تحریم‌های ایران شود.

در این بین اگر آمریکا هم قصد پیوستن دوباره به برجام را دارد بر اساس شروطی که ایران وضع کرده این حق را خواهد داشت به توافق هسته‌ای بازگردد.

مشکلی که وجود دارد، به ایران مربوط نمی‌شود، مشکل خروج آمریکا و بدعهدی آن در اجرای تعهدات برجامی است.

ایران آماده اجرای کامل توافق هسته‌ای همانگونه که تا پیش از این نیز آن را اجرا کرده و به تأیید آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز رسیده، است.

اروپا که خود در اجرای برجام بدعهدی کرده است علاوه بر آن که باید این بدعهدی خود را جبران کند، باید برای آن که به خواسته خود برسد، با واشنگتن به گفتگو بنشیند تا این کشور را وادار به بازگشت به برجام کند.

بازگشت اروپا به برجام و بازگرداندن آمریکا به این توافق، کلید حل مشکلاتی است که بر سر توافق هسته‌ای قرار گرفته است.

این رایزنی‌ها باید پیش از آن که مذاکرات اصلی وین آغاز شود، انجام می‌شد تا هماهنگی‌های لازم نیز میان اروپا و امریکا ایجاد شود!

در همین زمینه نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین از دیدار و رایزنی شرکای برجام (۱+۴) با هیئت آمریکایی درباره وضعیت مذاکرات وین خبر داده است.

ایران سیاست درستی را در این زمینه در پیش گرفته و با وجودی که آمریکایی‌ها ابراز علاقه شدیدی برای مذاکره با ایران کردند، ایران این فرصت را به واشنگتن نداد و پیشنهاد آمریکا را نپذیرفت.

ایران اعلام کرده است تنها با هدف رسیدن به توافقی خوب برای لغو کلیه تحریم‌های آمریکا به مشارکت در مذاکرات وین ادامه می‌دهد.

اگر اروپا نیز در پی آن است که آمریکا به برجام باز گردد باید شرایط ایران که شرایطی منطقی و معقول است بپذیرد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    وقتی نادانان برای عقلا مشکل ایجاد می کنند! روحانی قراردادی به نام برجام را پذیرفت و امضاء کرد که حالا حالاها باید فکر و توان و هزینه و وقت صرف کرد تا ایران هم از اندک ثمراتش بهره مند شود و ترامپ هم با خروج ناشیانه اش از آن دست یانکی ها را برای آزار بیشتر ایران محدود کرد و تبعاتش را باید جانشینانش متحمل شوند!
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      2 1
      اگر برجام بده برای چی بر احیای آن اصرار دارید؟ شما هم خارج بشید و تمام.
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
      0 0
      این رو نگی چی بگی؟!
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    1 1
    ایران با اراعه دو سند قصد اتلاف وقت را دارد این به طرف امریکایی ربطی ندارد.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    1 1
    همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    آقای ترامپ فکر کرد زرنگه آمریکا می خواست قدم به قدم جلو بیاید اول خلع سلاح هسته ای بعد خلع سلاح موشکی بعد احتملا حمله نظامی دقیقا همان کاری را که در صربها در کزوو کردند اما اینجا ایران است حالا تمام خسارتها را می دهید و ایران را بعنوان یک کشور اتمی می پذیرید در غیر این صورت باید قید این طرف اقیانوس را بزنید
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    متخصیصین از رشتهای مختلف مثلا اقتصاد نظری بازرگانی روابط بین الملل و علوم سیاسی و حوزه سایبری کسانی که بمعنای واقعی متخصص باشند و در این رشته کار کرده باشند تا یک سیستم آنتی سوئیفت طراحی کنند که در آن چتر حمایت از کشورهای لبنان سوریه و ونزولا ایجاد شود در این قضیه میتوانید روی روسها حساب کنید مخصوصا با تهدیدات اخیری که از سمت آمریکا در رابطه با سیستم سوئیفت شد اما هیچ وقت بفکر تشکیل یک بلکوک نظامی یا اقتصادی نباشید چرا که واکنش شدید طرف مقابل را در پی دارد و تا جای که امکان دارد این کار را مخفیانه و غیر قابل ردیابی انجام دهید
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۳
    0 0
    خدا که جنک بشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس